Auteur Topic: Boeddhisme vs Een cursus in Wonderen  (gelezen 7581 keer)

Offline sterredag

• Nieuwkomer
  • *
Boeddhisme vs Een cursus in Wonderen
« Gepost op: 29-12-2016 22:10 »
Toevallig kwam ik in aanraking door een toevallig en op hele andere gronden aangeschaft boek met Een Cursus in Wonderen.

Vond dit heel interessant en merk dat dit heel veel raakvlakken heeft met hoe ik over "het leven" denk.

Wat mij ook opviel waren de vele overeenkomsten met het boeddhisme. Binnen deze setting wordt het Boeddhisme ook genoemd als het aardse geloof wat het meest aansluit bij "de waarheid"

Kent iemand dit ook? Zo ja, wat merk je dan aan verschillen? Zie je ook de overeenkomsten?
De weg loopt niet waar je hem verwacht (Loesje)

Offline Ujukarin

• Actief Lid
  • Nieuwkomer
  • **
    • Triratna Boeddhistisch Centrum Amsterdam
Re: Boeddhisme vs Een cursus in Wonderen
« Reactie #1 Gepost op: 30-12-2016 09:28 »
Hoi hoi,

Wel veel new-age dingen hebben wat relatie met Boeddhisme ja. Maar deze is echt voorzover ik 'm ken aan het randje. Startcitaat uit een site over hun, en dan is het echt 'prijsschieten' om de verschillen te zien:

Citaat
Jij bent zoals God jou heeft geschapen, zoals alle leven waar jij naar kijkt ongeacht
 de beelden die jij ziet.
Er is helemaal geen Schepper-God in het Boeddhisme, en niemand of niets om verantwoording aan af te leggen. (Anders dan je medemensen/dieren die jou helpen om je zelfgekozen idealen na te streven.) Ook al het andere leven is niet geschapen, maar komt voort uit afhankelijk ontstaan.
Citaat
Wat jij waarneemt als ziekte en pijn, zwakte, lijden en verlies,
 is slechts verleiding om jezelf als weerloos en in de hel te zien. Geef hier niet aan toe
 en jij zult alle pijn in elke vorm als sneeuw voor de zon zien verdwijnen.
Nee hoor, het zijn allemaal objectief bestaande verschijnselen die deel zijn van Dukkha (onbevredigend zijn van het normale bestaan). Natuurlijk is het wél jouw keuze om je eraan te hechten danwel ze los te laten, in het tweede geval kun je inderdaad veel positiever in het leven staan.
Citaat
Een wonder  is gekomen om de Zoon van God te helen, de deur naar zijn dromen van zwakte
 te sluiten en de weg naar zijn verlossing en bevrijding te openen.
Wederom onzin. Wél zijn er vergelijkbare scholen in het Boeddhisme waar de nadruk minder op je individuele zelf-uit-de-modder-trekken ligt en meer op collectief-bouwen-aan-een-Puur-Land (en leunen op de kracht van Amida maar dat is 'gewoon' de collectieve devotionele kracht van de boeddhisten), maar dat allemaal toeschrijven aan Jezus en vooral het benadrukken dat je al-gered-zou-zijn? Ik vind het onzin maar heb zeer goede Christelijke vrienden, dus ik zal niet zeggen dat het slechte gedachten zouden zijn ofzo; voor hun werkt het blijkbaar. Doch je vraag "vele overeenkomsten met het boeddhisme": nou oppervlakkig gezien wel, iets dieper kijkend heel wat minder...

With folded palms,

<Ujukarin>

Offline sterredag

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 30-12-2016 09:48 »
Hoi Ujukarin,

Dank voor je reactie. Ik vraag mij erg af van welke site je dit hebt en of je zelf wel bekend ben met dit, of dat je speciaal voor mijn vraag bent gaan kijken. (wat ik absoluut wel kan waarderen)

In elke quote mis ik de essentie van de cursus en er staan ook dingen die niet helemaal correct zijn. Ook lijkt het alsof je een aantal gevolgstrekkingen maakt die gebaseerd zijn op christelijk geloof (wat logisch zou zijn) Dit is echter ook incorrect.

Volgens de ECIW is er ook niemand om verantwoording aan af te leggen. God/de schepper bemoeit zich helemaal niet met wat er hier gebeurd. Volgens mij ontkent het Boeddhisme de mogelijkheid van schepping ook niet. Het ontkent alleen een schepper waar je verantwoording tegenover moet afleggen. Het erkent een schepping ook niet. Boeddhisme laat dit zover ik weet in het midden.

Dat er een tekst staat die een benoeming heeft als Hel. Is gewoon apart. Daarom dat ik me afvraag welke site je dit vandaan hebt. Maar soms mis je ook de context waarin iets staat. Als er al gebruikt wordt van de term Hel, is dat om dit leven op aarde te beschrijven alszijnde deze "hel". Eciw leert dat ziekte, pijn, lijden en verlies een weerspiegeling zijn van je eigen onbewuste schuldgevoel.Een schuldgevoel die voortkomt uit het gemis van pure liefde. En is het aan jou om dit los te laten (te vergeven) of je eraan te hechten. Je mag het zelf weten. Uiteindelijk volgen we allemaal ons pad naar de waarheid en zullen we daar uiteindelijk allemaal komen. ECIW erkent dan ook nadrukkelijk reïncarnatie als een methode. Dit even los ervan dat (en dat zou weer wel kunnen verschillen met boeddhisme, maar weet ik niet zeker) de ECIW ons leert dat wat wij ervaren eigenlijk helemaal niet bestaat. Maar dat behoeft meer uitleg wat ik nu lastig vind te geven in deze context.

Volgens het Eciw was jezus een onderdeel van de schepper, die ons alleen wou vertellen dat we "leven" in een door ons zelf gecreeerde wereld en dat we ons hiervan pas kunnen "bevrijden" als ze zouden inzien dat alle ellende op de wereld alleen bestaat omdat wij dat toelaten. Nu snap ik dat een verschil tussen boeddhisme en Eciw uberhaupt het bestaan van jezus als de zoon van de schepper een enorm verschil is. Maar dat zijn alleen belichamingen. Want de boodschap lijkt enorm op die van het boeddhisme.

Er is geen wonder gekomen om de zoon van god te helen. Jezus was alleen een boodschapper, iemand die ons wou vertellen wat er werkelijk aan de hand is om ons zo een kans te geven er ons van te bevrijden en de enige mogelijkheid tot bevrijding is het vergeven van alle negatieve zaken in de wereld en het erkennen dat alles wat we waarnemen een weerspiegeling is van ons onbewuste schuldgevoel dat we ons losgemaakt hebben van pure liefde.

Offline sterredag

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 30-12-2016 09:51 »
P.S.

- Alle samengestelde zaken zijn vergankelijk
- Alle emoties komen voort uit lijden
- Alles is leegte
- Nirvana gaat aan concepten voorbij

Deze regels komen 100% overeen met het ECIW trouwens :) Misschien alleen de uitleg niet.

Offline Ujukarin

• Actief Lid
  • Nieuwkomer
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 30-12-2016 10:01 »
Hoi Ujukarin,

Dank voor je reactie. Ik vraag mij erg af van welke site je dit hebt en of je zelf wel bekend ben met dit, of dat je speciaal voor mijn vraag bent gaan kijken. (wat ik absoluut wel kan waarderen)
Goedenmorgen! Wel ik heb 'm van de bovenste in de Google-lijst en dat was
http://www.eencursusinwonderen.com/

maar het kan best zijn dat er meerdere stromingen zijn hoor. Ik heb verder alleen een paar jaar terug studenten gehad op de avondcursussen en een weekendretraite die ook ECIW gedaan hadden, en 'grofweg vergelijkbare' meningen hadden. Maar ik had misschien nog wat meer sites ernaast moeten leggen alvorens te reageren, sorry - we komen er langs deze weg ook wel vermoed ik.

Citaat
In elke quote mis ik de essentie van de cursus en er staan ook dingen die niet helemaal correct zijn. Ook lijkt het alsof je een aantal gevolgstrekkingen maakt die gebaseerd zijn op christelijk geloof (wat logisch zou zijn) Dit is echter ook incorrect.
Wel zoals boven gezegd: de site die ik gebruikte zou meer Christelijke elementen kunnen hebben dan mainstream ECIW.

Citaat
Volgens de ECIW is er ook niemand om verantwoording aan af te leggen. God/de schepper bemoeit zich helemaal niet met wat er hier gebeurd. Volgens mij ontkent het Boeddhisme de mogelijkheid van schepping ook niet. Het ontkent alleen een schepper waar je verantwoording tegenover moet afleggen. Het erkent een schepping ook niet. Boeddhisme laat dit zover ik weet in het midden.
Wel het wordt enigszins opengelaten. De wereld 'bestaat sinds oneindige tijden' en 'heeft geen oorspronkelijke oorzaak' zijn Boeddha's statements, en hij ontkent ook stellig allerlei destijds onder Brahmanen en nu nog onder Hindoes gangbare stellingen over een schepper-Brahma. Dus ik ben bang dat de mogelijkheid van schepping wel min of meer ontkend wordt.

Citaat
Dat er een tekst staat die een benoeming heeft als Hel. Is gewoon apart. Daarom dat ik me afvraag welke site je dit vandaan hebt. Maar soms mis je ook de context waarin iets staat. Als er al gebruikt wordt van de term Hel, is dat om dit leven op aarde te beschrijven alszijnde deze "hel". Eciw leert dat ziekte, pijn, lijden en verlies een weerspiegeling zijn van je eigen onbewuste schuldgevoel.Een schuldgevoel die voortkomt uit het gemis van pure liefde. En is het aan jou om dit los te laten (te vergeven) of je eraan te hechten. Je mag het zelf weten. Uiteindelijk volgen we allemaal ons pad naar de waarheid en zullen we daar uiteindelijk allemaal komen. ECIW erkent dan ook nadrukkelijk reïncarnatie als een methode. Dit even los ervan dat (en dat zou weer wel kunnen verschillen met boeddhisme, maar weet ik niet zeker) de ECIW ons leert dat wat wij ervaren eigenlijk helemaal niet bestaat. Maar dat behoeft meer uitleg wat ik nu lastig vind te geven in deze context.
Komt wederom mogelijk door die gekleurde site. Maar anyway de Boeddhistische benadering van Hel is ook iets dat je zelf opbouwt en ook zelf weer kunt afbreken.

Citaat
Volgens het Eciw was jezus een onderdeel van de schepper, die ons alleen wou vertellen dat we "leven" in een door ons zelf gecreeerde wereld en dat we ons hiervan pas kunnen "bevrijden" als ze zouden inzien dat alle ellende op de wereld alleen bestaat omdat wij dat toelaten. Nu snap ik dat een verschil tussen boeddhisme en Eciw uberhaupt het bestaan van jezus als de zoon van de schepper een enorm verschil is. Maar dat zijn alleen belichamingen. Want de boodschap lijkt enorm op die van het boeddhisme.
Het zou kunnen. Misschien handig als je in 4-5 punten komt met wat voor jou de ECIW boodschap is? Dan kan ik daar op reageren ;-)

Dank maar weer, with folded palms,

<Ujukarin>

Offline sterredag

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 30-12-2016 10:26 »
Komen er zo inderdaad vast wel uit. ECIW is gedeeltelijk gebaseerd op christelijk geloof, maar heeft een andere interpretatie van de bijbel. Zo is de bijbel "slechts" een boek. Geschreven door meerdere mensen met ieder hun eigen input. Er staan wel waarheden in, maar deze wordt binnen het christelijk geloof vaak verkeerd uitgelegd.

Zo is Jezus niet gestorven voor onze zonden. Dit was NIET de essentie van de boodschap. De essentie van de boodschap was zijn wederopstanding, hij wou laten zien dat we uiteindelijk niet gebonden zijn de aardse illusie  van leven en dood.

De vier punten van het boeddhisme t.o.v. ECIW

eciw: alles wat je waarneemt bestaat eigenlijk niet en heeft eigenlijk geen waarde

eciw: alle emoties komen voort uit schuldgevoel

- Alles is leegte
eciw: dat wat wij waarnemen bestaat niet

eciw: (om het duidelijk te kunnen zeggen, de term Nirvana wordt eigenlijk niet gebruikt binnen de ECIW) Nirvana is de enige vorm die echt bestaat. Nirvana is pure liefde. Nirvana = God = liefde en alleen liefde.

Volgens het ECIW heeft god ons niet geschapen, dat hebben we zelf gedaan. En dat is zelfs een lastige stelling want de gebeurtenis die heeft geleidt naar onze waarneming heeft eigenlijk nooit plaatsgevonden.

Het wordt als volgt uitgelegd:

God is. God bestaat buiten ruimte en tijd en god is pure liefde.
God werd groter (je moet in aardse zaken dit uitleggen wat erg lastig is) dit stukje groter is Christus, Christus is niet apart van God, maar een met God. Want er is er maar 1 en dat is pure liefde.
Op een moment was er een heel klein stukje binnen deze God eenheid dat een fractie van een seconde dacht: Wat als..... en vergat te lachen. (nog steeds er bestaat geen tijd binnen de Godeenheid)

Dat kleine stukje... Wat als.... bestond uit een rare gedachte in de vorm van wat als ik niet bij God was, wat als ik niet tot deze pure liefde hoorde. En omdat het belachelijke van deze gedachte niet gelijk werd weggelachen ontstond er fictief (want tenslotte gebeurde dit niet echt) een waarneming van tijd en ruimte.

God heeft deze dus niet gemaakt. Wij zijn geen creatie van god en god ontkent ons bestaan, of beter gezegd ziet ons niet, want dit bestaat niet.

Na deze afsplitsing in waarneming en tijd ontstond er de drie-eenheid (god, christus, heilige geest) en daartegenover het Ego. Het ego is de bron van alle ellende, die wij dus zelf gecreeerd hebben.

Het ego weet dat als wij inzien dat het Ego slechts een verbeelding is, hij zal ophouden te bestaan en doet er alles aan om te zorgen dat we blijven geloven in het ego (de waarneming van ruimte en tijd)

In deze bubbel van ruimte en tijd leven wij (als in een droom, want dromen zijn ook niet echt)
Wij zijn allemaal met elkaar verbonden. Het enige stukje verbinding tussen God (nirvana) en ons is de heilige geest. Wij zijn ons schuldig gaan voelen dat we ons hebben afgespleten van God (terwijl dit niet echt gebeurd is) Dit schuldgevoel vormt het ego. We hebben ons wijsgemaakt in deze setting dat God boos zou zijn op ons (wat alleen kan buiten God om, want God is pure liefde en is ons eigenlijk niet eens kwijt)
Toen wouden we ons verstoppen voor God... en heeft het Ego ons geholpen door ons af te splitsen in een heleboel kleine deeltjes, die in ieder van ons zitten (onze ziel)
Alle negatieve dingen die wij meemaken / waarnemen komen voort uit dit schuldgevoel dat we ons hebben afgespleten van pure liefde (god) en omdat we bang zijn dat hij boos zal worden.
Omdat niks op deze aarde het gevoel van pure liefde die god ons kan geven evenaart lopen we continue tegen een muur aan van ons minderwaardig voelen en slechte dingen te verdienen. (Dit is wat ze in de bijbel dus de erfzonde noemen)
Binnen deze cursus of bijbehorende boeken, wordt ook echt  benoemd dat boeddhisme erg dicht tegen de waarheid zit. We zullen pas ontsnappen uit onze "hel" van waarneming, zodra we niet alleen erkennen en weten, maar tot in het binnenste van onszelf voelen wat de waarheid is en dat deze wereld slechts een weerspiegeling is van ons eigen schuldgevoel t.o.v. de enige ware staat van zijn= liefde / behoren bij god.

Dit kunnen we onder andere bereiken door continue alle negatieve zaken waar we mee in aanraking komen te vergeven alszijnde onderdeel van ons eigen schuldgevoel. Binnen het ECIW wordt ook uitgelegd dat de ECIW niet de enige manier is om daar te komen. En we er dus uiteindelijk allemaal zullen komen.

Ik hoop dat ik het zo een beetje goed heb uitgelegd.

Offline Ujukarin

• Actief Lid
  • Nieuwkomer
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 30-12-2016 11:04 »
Goedenmorgen maar weer! Moet eigenlijk studeren voor een werk-examen maar dit soort hobbyzaken zijn een nuttige afwisseling toch?  :o
Okay, dan hebben we in ieder geval een basis. Ik zal reageren niet vanuit de Theravada-taal want die zou echt behoorlijk wat meer afwijkingen opleveren maar vanuit de Boeddhistische stroming die het dichtst bij ECIW lijkt te staan: Mahayana en dan nog meer specifiek de leringen over Universele Bodhicitta, een soort kosmische kracht (met als boodschapper bijvoorbeeld Amitabha) waar wij naarmate we dichter bij Nirvana komen meer voeling mee krijgen. En dus niet meer vanuit ons eigen domme kleine egootje gaan leven (de 'Bala' oftewel het domme schaap/groepsdier in de Paliteksten) maar als 'Arya' oftewel een mens op weg naar verlichting.

Komen er zo inderdaad vast wel uit. ECIW is gedeeltelijk gebaseerd op christelijk geloof, maar heeft een andere interpretatie van de bijbel. Zo is de bijbel "slechts" een boek. Geschreven door meerdere mensen met ieder hun eigen input. Er staan wel waarheden in, maar deze wordt binnen het christelijk geloof vaak verkeerd uitgelegd.
Zo is Jezus niet gestorven voor onze zonden. Dit was NIET de essentie van de boodschap. De essentie van de boodschap was zijn wederopstanding, hij wou laten zien dat we uiteindelijk niet gebonden zijn de aardse illusie  van leven en dood.
Herken ik, veel van m'n familie is Antroposoof/Christengemeenschap al heb ik dat bij de eigen opvoeding nauwelijks meegekregen want hun inzichten die kant uit ontwikkelden zich vooral toen ik al uit huis was. Geeft soms leuke discussies in de familie  ;D

Citaat
De vier punten van het boeddhisme t.o.v. ECIW

eciw: alles wat je waarneemt bestaat eigenlijk niet en heeft eigenlijk geen waarde
Bijna ja. Het is allemaal 'relatief' in het boeddhisme, het enige dat écht bestaat is de Dharma en afgeleid daarvan de Universele Bodhicitta

Citaat
eciw: alle emoties komen voort uit schuldgevoel
Echt heel wat anders. Lijden is je vastzetten aan / je geluk baseren op iets dat in de kern vergankelijk is en dat geluk niet kan brengen. Vandaar dat een hele andere oriëntatie nodig is, gericht op die Bodhicitta. Het hele Westerse concept van schuldgevoel, zowel persoonlijk als richting (Erf)zonde, is buitengewoon verkeerd en voor veel ex-Christenen die met Boeddhisme bezig zijn ook het belangrijkste dat ze achter zich proberen te laten.

Citaat
- Alles is leegte
eciw: dat wat wij waarnemen bestaat niet
Ja die is redelijk in lijn.

Citaat
eciw: (om het duidelijk te kunnen zeggen, de term Nirvana wordt eigenlijk niet gebruikt binnen de ECIW) Nirvana is de enige vorm die echt bestaat. Nirvana is pure liefde. Nirvana = God = liefde en alleen liefde.
Met Universele Bodhicitta zijn er wel wat parallellen ja. Boeddha vermeed nadrukkelijk elke koppeling met de Indiase concepten van God/Brahma, en dat doen wij in het Westen ook; toch wel een fundamenteel verschil met ECIW. Amida, één der uitdragers van die Bodhicitta, is zeker geen God maar slechts een vorm van verlichte energie waarmee je kontakt kunt maken. Evenzeer 'buiten' als 'binnen' jezelf.

Citaat
Volgens het ECIW heeft god ons niet geschapen, dat hebben we zelf gedaan. En dat is zelfs een lastige stelling want de gebeurtenis die heeft geleidt naar onze waarneming heeft eigenlijk nooit plaatsgevonden.
Het wordt als volgt uitgelegd:
God is. God bestaat buiten ruimte en tijd en god is pure liefde.
God werd groter (je moet in aardse zaken dit uitleggen wat erg lastig is) dit stukje groter is Christus, Christus is niet apart van God, maar een met God. Want er is er maar 1 en dat is pure liefde.
Op een moment was er een heel klein stukje binnen deze God eenheid dat een fractie van een seconde dacht: Wat als..... en vergat te lachen. (nog steeds er bestaat geen tijd binnen de Godeenheid)
Dat kleine stukje... Wat als.... bestond uit een rare gedachte in de vorm van wat als ik niet bij God was, wat als ik niet tot deze pure liefde hoorde. En omdat het belachelijke van deze gedachte niet gelijk werd weggelachen ontstond er fictief (want tenslotte gebeurde dit niet echt) een waarneming van tijd en ruimte.
God heeft deze dus niet gemaakt. Wij zijn geen creatie van god en god ontkent ons bestaan, of beter gezegd ziet ons niet, want dit bestaat niet.
Na deze afsplitsing in waarneming en tijd ontstond er de drie-eenheid (god, christus, heilige geest) en daartegenover het Ego. Het ego is de bron van alle ellende, die wij dus zelf gecreeerd hebben.
Het ego weet dat als wij inzien dat het Ego slechts een verbeelding is, hij zal ophouden te bestaan en doet er alles aan om te zorgen dat we blijven geloven in het ego (de waarneming van ruimte en tijd)
In deze bubbel van ruimte en tijd leven wij (als in een droom, want dromen zijn ook niet echt)
Wij zijn allemaal met elkaar verbonden. Het enige stukje verbinding tussen God (nirvana) en ons is de heilige geest. Wij zijn ons schuldig gaan voelen dat we ons hebben afgespleten van God (terwijl dit niet echt gebeurd is) Dit schuldgevoel vormt het ego. We hebben ons wijsgemaakt in deze setting dat God boos zou zijn op ons (wat alleen kan buiten God om, want God is pure liefde en is ons eigenlijk niet eens kwijt)
Toen wouden we ons verstoppen voor God... en heeft het Ego ons geholpen door ons af te splitsen in een heleboel kleine deeltjes, die in ieder van ons zitten (onze ziel)
Alle negatieve dingen die wij meemaken / waarnemen komen voort uit dit schuldgevoel dat we ons hebben afgespleten van pure liefde (god) en omdat we bang zijn dat hij boos zal worden.
Omdat niks op deze aarde het gevoel van pure liefde die god ons kan geven evenaart lopen we continue tegen een muur aan van ons minderwaardig voelen en slechte dingen te verdienen. (Dit is wat ze in de bijbel dus de erfzonde noemen)
Binnen deze cursus of bijbehorende boeken, wordt ook echt  benoemd dat boeddhisme erg dicht tegen de waarheid zit. We zullen pas ontsnappen uit onze "hel" van waarneming, zodra we niet alleen erkennen en weten, maar tot in het binnenste van onszelf voelen wat de waarheid is en dat deze wereld slechts een weerspiegeling is van ons eigen schuldgevoel t.o.v. de enige ware staat van zijn= liefde / behoren bij god.
Dit kunnen we onder andere bereiken door continue alle negatieve zaken waar we mee in aanraking komen te vergeven alszijnde onderdeel van ons eigen schuldgevoel. Binnen het ECIW wordt ook uitgelegd dat de ECIW niet de enige manier is om daar te komen. En we er dus uiteindelijk allemaal zullen komen.

Ik hoop dat ik het zo een beetje goed heb uitgelegd.

Tja, de taal is tenenkrommend en probeert m.i. veel te veel koppelingen te leggen met de waandenkbeelden die, naast best wat goede dingen, in de Bijbel staan. Maar het doel is zeker niet een slechtere manier voor velen om een Goed Mens te worden dan het Boeddhisme. Hun ECIW verwijzingen naar het Boeddhisme zijn niet slecht maar toch behoorlijk onvolledig, ik zie er vrij veel karikaturen van Boeddhisme in.
En ik spreek daarin redelijk uit eigen ervaring; m'n eerste spirituele leermeesters vanaf de tienerjaren waren Vedanta-mensen die eenzelfde eenheid-van-religies presenteren als ECIW, en ook stukken uit zowel Bijbel als Boeddhisme haalden. Daarbij steeds vrij selectief citerend, en aangevend waar hun interpretatie van met name Bijbel anders was dan de gangbare. Toen ik uiteindelijk op dat Pad doodliep heb in dankbaarheid afscheid genomen en het Boeddhistische pad gaan volgen. En zag ik naast de moeite die het kost om één gemeenschappelijke taal te vinden voor alle boeddhistische scholen en stromingen ook de kleuringen die ontstaan als je boeddhistische teksten en concepten van 'buitenaf', zoals vanuit Vedanta en nu dus ECIW, gaat proberen te interpreteren. Je komt een heel eind maar zult toch iets te makkelijk essentieele verschillen missen of zelfs doelbewust wegredeneren ;-)

Hopelijk helpt 't een beetje,

With folded palms,

<Ujukarin>

Offline sterredag

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 30-12-2016 11:40 »
Bedankt voor je heldere toelichting! Hier kan ik wat meer mee denk ik. Zeker omdat het ECIW ook ontzettend veel raakvlakken heeft met hoe ik er zelf over denk en ik hier meer kennis van heb. Kan mij dit een beter startpunt geven binnen de oriëntatie op het boeddhisme.

Wil wel graag toelichten dat ECIW nergens de intentie heeft zaken uit het boeddhisme te halen. Maar dit meer toevallige overeenkomsten zijn. Die ik zie, omdat ik ook enige kennis heb van het boeddhisme. Maar in 1 van de boeken dus specifiek benoemt wordt alszijnde het de religie die het dichtst bij de ECIW ligt.

Het is ook lastig om het ECIW even snel uit te leggen, net als met boeddhisme. Het ECIW zou geen stromingen moeten kennen. Toch krijg je dat als mensen hun hun eigen interpretatie eraan gaan geven.

Ik zie het erg nuchter eigenlijk. Ik ben niet gelovig opgevoed, het altijd getwijfeld aan de bijbel en ken een lichte afkeer tegen de katholieke kerk. Er zijn er genoeg die eerst christen waren en nu zich gericht hebben op ECIW. Hun vertrekpunt is dus anders dan de mijne en dit zal dan andere interpretaties met zich meebrengen omdat hun basis anders is.

Ik heb mij al vanaf kinds af aan geinteresseerd in diverse geloofsstromingen en toen internet kwam (toen ik al volwassen was) heeft dit mij meer informatie gegeven. Hierdoor ben ik een eigen beeld gaan vormen, wat voor mijn gevoel klopte. Boeddhisme was daar een onderdeel van. (ik sla letterlijk nog geen mug dood bijvoorbeeld). Het is dan heel gek als je op een dag bij toeval een boek in handen krijgt (gekocht puur op titel, denkende dat het een fictie verhaal zou zijn, en wat anders bleek te zijn) die nagenoeg precies omschrijft wat ik zelf had bedacht. In dit boek werd verwezen naar de ECIW en ben ik mij daar dus meer in gaan verdiepen.

Ik zal de termen die je genoemd hebt op zoeken. Dit is redelijk overzichtelijk en dan kan ik hier meer op door gaan. Ik wil graag duidelijk maken dat ik geenszins bezig ben deze 2 dingen als eenheid te zien. Of iemand te overtuigen dat het hetzelfde is, of anders moet gaan denken. Dit gesprek ben ik puur opgestart om meer inzicht te krijgen in wat voor mij klopt en werkt.

Succes met het studeren :)

Offline sterredag

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 30-12-2016 12:34 »
Ow grappig.

Ik lees hier (http://www.katinkahesselink.net/boeddha/mahayana.html) over Mahayana-leer het volgende:

Volgens de Mahayana-leer kan ieder bewust wezen (sentient being) ooit een Boeddha worden, omdat we allemaal onbewust de Boeddha Natuur al hebben. We hebben allemaal een goddelijke, alles wetende, Boeddha in ons. In het Zen-Boeddhisme wordt hier wel uit geconcludeerd dat er maar een ding nodig is voor Verlichting: Door krijgen dat je Boeddha bent.

Eigenlijk is dit precies hetzelfde wat de ECIW zegt. Alleen de terminologie is anders. Vervang Boeddha door God / Liefde (je moet de god uit het ECIW niet zien als god uit de bijbel!)

Volgens de ECIW zou deze tekst worden:

Volgens de ECIW kan ieder bewust wezen ooit weer behoren tot God / Pure Liefde, omdat we allemaal onbewust God/ Liefde in ons hebben / zijn. We hebben allemaal een goddelijke, alles wetende, god in ons. Je kan hieruit concluderen dat er maar 1 ding nodig is voor verlichting: door krijgen dat jij god / pure liefde bent.

Ook lees ik:

Het komt er heel in het kort op neer dat alles wat we waarnemen anders is dan we denken. Centraal staat dat onze persoonlijkheid tijdelijk is, en dus een illusie.

Bodhisattva's zijn wezens die besluiten verlichting te bereiken om alle mensen te kunnen verlossen, waarbij ze de uiteindelijke verlichting pas in zullen gaan als alle bewuste wezens daadwerkelijk verlost zijn.

Vervang Bodhisattva's door Leerlingen van het ECIW en het zegt feitelijk hetzelfde.

Grappig. Is deze site een goed weerspiegeling van deze Mahayana-leer? Moet ik toch ook even in verdiepen natuurlijk. Ik moet zeggen dat je met het vergelijken van de ECIW zo dicht mogelijke stroming van het Boeddhisme de Mahayana-leer hebt uitgekozen, je volgens mij de spijker op de kop slaat.

Ik ga verder lezen, moet helaas zo de deur uit, dus met deze laatste dagen van het jaar, zal ik er weinig tijd voor hebben :)
« Laatst bewerkt op: 30-12-2016 12:39 door sterredag »

Offline Ujukarin

• Actief Lid
  • Nieuwkomer
  • **
« Reactie #9 Gepost op: 30-12-2016 13:46 »
Wel, dat hangt een beetje van de Mahayana stroming af. Dit is potentieel érg verwarrend taalgebruik ;-)

Heb het geprobeerd hier op een rijtje te zetten...

https://boeddhistischdagblad.nl/achtergronden/26589-de-drie-mythen-de-boeddhistische-toren-van-babel/

With folded palms,

<Ujukarin>