Ik heb verschillende Sangha bezocht, onderricht beluisterd, teksten bestudeerd, gesprekken gevoerd. Al gaandeweg heb ik gezien dat verschillende scholen, leraren, Sangha's, boeddhisten, zaken ook verschillend uitleggen. Ik vond het bijzonder onbevredigend. Ik hou van duidelijkheid en dat kreeg ik niet.
Zelfs op een eenvoudige vraag als..wat is rupa?...kun je van boeddhisten allerlei verhalen horen. De ene zegt dit, de andere dat. Het is maar een voorbeeld.
Ik heb voor mezelf geconcludeerd dat binnen het boeddhistisch landschap er zelfs over de meest elementaire zaken zoals PS, de vier edele waarheden, de voorschriften, wat is samsara, wat is Nibbana, wat is bevrijding, wat is ontwaken, wat is sankhara, wat is rupa etc. geen consensus is. Sterker, iedereen volgt zijn eigen uitleg, vanuit zijn eigen traditie, vanuit zijn eigen scholing. Ik denk ook vanuit zijn eigen voorkeur en afkeur.
Het kan toch niet zo zijn dat mensen in de loop der jaren zelf maar zijn gaan verzinnen wat samsara is, wat Nibbana is, wat rupa is, hoe je PS moet uitleggen, wat bevrijding is? Al die verschillende uitleggen, dat voelt voor mij niet bevredigend aan. Kan uitleg ook niet gewoon verkeerd zijn, of niet overeenkomstig wat de Boeddha bedoelde?
Ik snap wel dat mensen onderling verschillen in intelligentie, in sensitiviteit, wijsheid, maar ik zag al snel dat dit onmogelijk alleen maar het punt kan zijn.
Doordat er zoveel verschillende interpretaties bestaan van kernbegrippen in boeddhisme kreeg ik de behoefte om terug te gaan naar de basis, de Pali teksten. Ik ben toch geneigd dit te zien als een kans om tenminste te leren begrijpen hoe vermoedelijk de Boeddha concepten gebruikte, en wat hij er mee bedoelde, en niet veel latere leraren.
Het is mijn behoefte aan duidelijkheid. Ik vind het ongepast en ijdel om te doen alsof iemand de leer van de Boeddha onderwijst en uitlegt terwijl iemand eigenlijk concepten op een hele andere manier gebruikt. Dit is niet integer, niet zuiver, vind ik.
Wat mij betreft is de volgorde: eerst maar eens onderzoeken via geschriften wat de Boeddha naar alle waarschijnlijk bedoelde met begrippen als samsara, nibbana, rupa, sankhara, bevrijding, dhamma-oog, etc etc. Dan, als we daar een beetje een idee van hebben kunnen we dat verlevendigen vanuit eigen ervaring. Dus dat we vanuit ervaring weten wat rupa is, wat sankhara is, wat nibbana is etc. Dus, dan weten we waar deze begrippen naar verwijzen. Maar het begint bij een juist intellectueel begrip er van.
Je moet eerst goed beschreven zien worden wat met Nibbana wordt bedoeld, of met rupa, vedana, sankhara of asmi mana om dat in je eigen leven/geest te kunnen herkennen. Maar als je al start met een foutief idee van rupa, vedana, Nibbana dan herken je waarschijnlijk het verkeerde als rupa, vedana, Nibbana. Zo is het mogelijk dat mensen ook jhana verwarren met Nibbana of bijvoorbeeld denken dat rupa alleen verwijst naar het lichaam.
Ja, ik neig naar fundamentalisme, in die zin dat ik geloof dat niet alles juist kan zijn, of zoals de Boeddha het bedoelde.
Siebe