wat is die zwakke plek?
Goeie vraag!
Wanneer ik K's observatie gebruikte, werkte dat niet echt wanneer ik me rottig voelde. Tijdelijk om vervolgens weer in je hoofd te komen. Een tijdelijke ontsnapping. En dat hoofd zorgde er voor me weer rottig te voelen.
(Kort door de bocht.)
Toen ik in 2017 een boek schreef in een week tijd, kostte dat veel energie. Om me op te laden, ging ik dan plat op bed liggen en keek ik enkel naar mezelf, lichamelijk. Niet vanuit mijn hoofd maar direct. Welke lichamelijke sensatie kwam het eerste bij me binnen, en dan.. en dan.. etc. Ik voelde wat ik voelde, ik zag wat ik zag, ik hoorde wat ik hoorde,...
De waarnemer is dan het waargenomene. Op die manier krijgt de geest geen kans, zichzelf na te jagen.
In de praktijk bemerkte ik, lopende, zittende, liggende,... dat voelen wat je voelt, horen wat je hoort,... (zonder ook maar een bepaalde weg daarin te volgen), hielp me niet langer rottig te voelen. Ik zocht dan geen bepaalde lichamelijke ervaring. Ik onderkende simpelweg wat het eerste in mij opdook. Zo bleef ik dan ook gewoon hier en nu.
Toen werd alles me teveel: mijn werk, deze vorm van kijken naar mezelf, mijn geloof,... Ik was ook van plan mijn werk daadwerkelijk op te geven maar dat hoefde uiteindelijk toen niet!
Innerlijk maakte ik me echt los van alles. Maar een ding wilde ik niet opgeven en dat was mezelf bewust te zijn: observeren van jezelf. Omdat ik niet vervolgens na al dat loslaten als een zombie verder door het leven zou gaan!...
Toen kwam ik weer het bij het begrip observatie van K.
Ik gaf me er geheel aan over en bemerkte vervolgens dat ik niet terug viel.
Door drie jaar het beoefenen van kijken naar mezelf, raakte ik vertrouwd met het natuurlijke gewaarzijn. Want dat is de vrucht van het keren naar je zintuigen, je geeft daardoor ruimte aan gewaarzijn zelf. Maar direct gaan naar gewaarzijn zelf, bleek toch nog een stap te ver voor me, want voor dat je het wist was je alles weer aan het mentaliseren, zogezegd!
Goed! Uiteindelijk kwam ik toch bij het observeren van K (de waarheid is een land zonder paden).

De zwakke plek is, dat K dat volgens mij niet begreep. Hij had immers niet of nooit last gehad van een kwetterende mind. Dus wat kon hij dan ook aanbieden aan zoekers als mijzelf??