Auteur Topic: Is het nirvana dood?  (gelezen 2791 keer)

Offline Naga

• Nieuwkomer
  • *
Is het nirvana dood?
« Gepost op: 02-07-2020 12:53 »
Mindfulness en moderne yoga doen niet aan het nirvana maar aan stress vermindering.
Net als ‘God is dood’ wordt op die manier lijkt het wel nirvana ook om zeep geholpen.
 En mensen die massaal lijken te geloven in de Boeddha lijken liever eerder voor hem te knielen als beeld en mythologische figuur dan echt oog te hebben voor het nirvana.

Offline Gouden middenweg & de wilde natuur

• Actief Boeddha Forum lid
  • Nieuwkomer
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
Re: Is het nirvana dood?
« Reactie #1 Gepost op: 02-07-2020 15:19 »
Mindfulness en moderne yoga doen niet aan het nirvana maar aan stress vermindering.
Net als ‘God is dood’ wordt op die manier lijkt het wel nirvana ook om zeep geholpen.
 En mensen die massaal lijken te geloven in de Boeddha lijken liever eerder voor hem te knielen als beeld en mythologische figuur dan echt oog te hebben voor het nirvana.
ik denk dat meerderheid van de mensen op dit forum toch wel oog hebben voor het nirvana, en als ik op andere fora op het internet kijk, krijg ik toch het idee dat voor een deel van de mensen dit toch wel leeft. Misschien zijn het wel de laatste der .... .
Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf (Siebe)

Offline Naga

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 02-07-2020 16:00 »
ik denk dat meerderheid van de mensen op dit forum toch wel oog hebben voor het nirvana, en als ik op andere fora op het internet kijk, krijg ik toch het idee dat voor een deel van de mensen dit toch wel leeft. Misschien zijn het wel de laatste der .... .
Het leeft als een idee?
Jiddu Krishnamurti sprak prachtig op zijn manier over het 'nirvana'. Maar geen hond die verlicht werd.

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #3 Gepost op: 02-07-2020 17:01 »

Ik denk dat best veel westerse boeddhisten geïnteresseerd zijn in Nirvana, maar er zullen er ook wel zijn voor wie de stap naar uitdoven, dispassie, ontgoocheling er een te ver is. Het hangt er vanaf in welke mate je denkt dat een leven van plezierige en niet-plezierige momenten een goede middenweg is. De Boeddha leerde een weg naar het stopzetten van het lijden, en zag dus het lijden in het dagelijks leven als het belangrijkste element. Maar ik denk dat veel mensen wel gewend zijn aan de mengeling van goed en slecht.

Het hangt er ook vanaf wie er nog zover gaat. Als je kijkt naar de mensen die Thich Nhat Hanh volgen, dan beperken die zich veelal tot mindfulness. Dat is een mooie ontwikkeling, maar in de ogen van de boeddha maar een stap op weg naar Nirvana. En er zijn er vast nog veel meer, die uit het gedachtengoed van de Boeddha hier of daar een juweeltje plaatsen, maar niet zo ver gaan als Nirvana.

Dus ik zou niet zeggen dat het dood is, of dat de interesse weg is. Wel dat er een trend is naar simpelere, rustvolle leer die de westerse manier van leven ondersteund.
“Absorb what is useful, discard what is not, add what is uniquely your own.”
— Bruce Lee

Offline Naga

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 02-07-2020 17:24 »
Wel dat er een trend is naar simpelere, rustvolle leer die de westerse manier van leven ondersteund.
Precies, zo heeft ook iedere natie zijn psychiaters maar of dat ze echt 'de verlichting' (geestelijke gezondheid) van de burgers voor hebben, betwijfel ik.
Er zijn teveel bijbedoelingen bij het zoeken naar de waarheid en het onderricht geven ervan.
Gautama gaf alles op om het antwoord te vinden op het lijden, nietwaar? Had hij bijbedoelingen?

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #5 Gepost op: 02-07-2020 18:55 »
zo heeft ook iedere natie zijn psychiaters maar of dat ze echt 'de verlichting' (geestelijke gezondheid) van de burgers voor hebben, betwijfel ik.
Er zijn teveel bijbedoelingen bij het zoeken naar de waarheid en het onderricht geven ervan.
Gautama gaf alles op om het antwoord te vinden op het lijden, nietwaar? Had hij bijbedoelingen?

Het lijkt mij zo dat psychiaters niet zoveel invloed hebben. Kijk naar de rise van mindfulness. Als men ziet dat iets nuttig is, dan word het ook wel groot in de maatschappij. Maar er zijn niet zoveel mensen die echt diep naar de spiritualiteit kijken, de meeste mensen vertonen volgelingen gedrag.

De Boeddha gaf juist vaak instructies om bijbedoelingen te vermijden. Als je een tijdje sutras leest dan zal je ze wel tegenkomen. Maar bij andere paden is het een groot probleem. Er zitten nog veel mensen vast in Christelijke religies die grotendeels bijzaak zijn.

— Bruce Lee

Offline Naga

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 02-07-2020 19:56 »
de meeste mensen vertonen volgelingen gedrag.
Of bedoel je kopie-gedrag?

Er zitten nog veel mensen vast in Christelijke religies die grotendeels bijzaak zijn.
Hoe bedoel je precies?  ???

Offline teksten Siebe

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 02-07-2020 20:18 »
Precies, zo heeft ook iedere natie zijn psychiaters maar of dat ze echt 'de verlichting' (geestelijke gezondheid) van de burgers voor hebben, betwijfel ik.

Ik denk ook wel dat dit een rol speelt. Maar kan het uberhaupt wel om alles op te geven en toch in Nederland te leven? Hoe stel jij je dit voor?

Offline Naga

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 03-07-2020 06:30 »
Ik denk ook wel dat dit een rol speelt. Maar kan het uberhaupt wel om alles op te geven en toch in Nederland te leven? Hoe stel jij je dit voor?
Het is innerlijk.
Je geeft al je bezittingen op, in wezen. Dus, als het er op neer komt zit je er niet vast aan. Als toevallig iemand iets nodig heeft, blijkt dat dan ook in de praktijk! Zo niet, dan zit alles slechts tussen je oren: dat loslaten.
Ook kun je met vrouwen moeten samenwerken maar dan hoef je nog daarbij niet je p*k achterna te lopen. En dergelijke.  :)
Als je jezelf observeert, weet je dat je innerlijk vrij bent of niet.

• Nieuwkomer
« Reactie #9 Gepost op: 03-07-2020 09:21 »
Wel dat er een trend is naar simpelere, rustvolle leer die de westerse manier van leven ondersteund.
natuurlijk had hij bijbedoelingen, als je in een toestand van onwetendheid zit, heb je altijd bijbedoelingen.
Het is pas wanneer de bijbedoelingen verdwenen zijn, dat je er geen meer hebt.

alle mensen liegen, maar niet iedereen is een leugenaar.
Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf (Siebe)

• Nieuwkomer
« Reactie #10 Gepost op: 03-07-2020 09:40 »
Het leeft als een idee?
Jiddu Krishnamurti sprak prachtig op zijn manier over het 'nirvana'. Maar geen hond die verlicht werd.
Ik heb niets zinnigs te vertellen over verlichting van Krishnamurti, Boeddha, of Jezus.

Ik bekijk spiritualiteit als levende woorden, je hebt inderdaad idee. Maar je hebt ook vertrouwen. of berusting, of een bescheiden glimp.

Laten we het voor onze broeders in lijden niet te zwaar maken

Offline Naga

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 03-07-2020 10:00 »
natuurlijk had hij bijbedoelingen, als je in een toestand van onwetendheid zit, heb je altijd bijbedoelingen.
Het is pas wanneer de bijbedoelingen verdwenen zijn, dat je er geen meer hebt.

alle mensen liegen, maar niet iedereen is een leugenaar.
Bijbedoelingen zullen verdwijnen, net als al die leugens. Het lijkt dan op het afpellen van een ui.

Offline Naga

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 03-07-2020 10:02 »

Laten we het voor onze broeders in lijden niet te zwaar maken
Hoe bedoel je precies?

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #13 Gepost op: 03-07-2020 10:30 »
Er zitten nog veel mensen vast in Christelijke religies die grotendeels bijzaak zijn.

Hoe bedoel je precies?  ???

De christenen zijn veelal niet bezig met de verlichting, erg druk bezig met wat ze van God niet mogen, en doen persoonlijk weinig met hun religie anders dan naar de kerk gaan en even bidden. Daarom zeg ik dat hun religie meestal bijzaak is, zij slaapwandelen terwijl zij door de priesters door het leven worden gegidst.

Ik ben niet zo een fan van priesters, zij hebben meestal uit boeken bepaalde dingen geleerd die allang dood zijn. Uit de gehele tekst van de bijbel is er niet veel dat echt waarde heeft, en veel daarvan is vertekend door slechte vertaling.
— Bruce Lee

Offline Naga

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #14 Gepost op: 03-07-2020 10:44 »

De christenen zijn veelal niet bezig met de verlichting, erg druk bezig met wat ze van God niet mogen, en doen persoonlijk weinig met hun religie anders dan naar de kerk gaan en even bidden. Daarom zeg ik dat hun religie meestal bijzaak is, zij slaapwandelen terwijl zij door de priesters door het leven worden gegidst.

Ik ben niet zo een fan van priesters, zij hebben meestal uit boeken bepaalde dingen geleerd die allang dood zijn. Uit de gehele tekst van de bijbel is er niet veel dat echt waarde heeft, en veel daarvan is vertekend door slechte vertaling.
Ik ben ook niet zo'n fan van priesters of dat ze nu christelijk zijn of boeddhistisch, etc.

Ken je deze tekst?
‘Al zou ik de talen van de mensen en van de engelen spreken, maar ik had de liefde niet, dan zou ik klinkend koper of een schallende cimbaal zijn geworden.
En al zou ik de gave van de profetie hebben en alle geheimenissen weten en alle kennis bezitten, en al zou ik al het geloof hebben zodat ik bergen zou verzetten, maar ik had de liefde niet, dan was ik niets.
En al zou ik al mijn bezittingen uitdelen tot levensonderhoud van de armen, en al zou ik mijn lichaam overgeven om verbrand te worden, maar ik had de liefde niet, het baatte mij niets.
De liefde is geduldig,
zij is vriendelijk,
de liefde is niet jaloers,
de liefde pronkt niet,
zij doet niet gewichtig,
zij handelt niet ongepast,
zij zoekt niet haar eigen belang,
zij wordt niet verbitterd,
zij denkt geen kwaad,
zij verblijdt zich niet over de ongerechtigheid,
maar verheugt zich over de waarheid,’
(…)
- 1 Korinthe 13:1-6

Offline teksten Siebe

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #15 Gepost op: 03-07-2020 11:27 »
Het is innerlijk.
Je geeft al je bezittingen op, in wezen. Dus, als het er op neer komt zit je er niet vast aan. Als toevallig iemand iets nodig heeft, blijkt dat dan ook in de praktijk! Zo niet, dan zit alles slechts tussen je oren: dat loslaten.
Ook kun je met vrouwen moeten samenwerken maar dan hoef je nog daarbij niet je p*k achterna te lopen. En dergelijke.  :)
Als je jezelf observeert, weet je dat je innerlijk vrij bent of niet.

Duidelijk. Dat laatste ben ik ook met je eens met de kanttekening dat omstandigheden erg veel uitmaken, mijns inziens. Neigingen, obsessies, driften, hebben de neiging onderhuids te gaan, latent te worden, verdrongen door omstandigheden, en komen onder andere omstandigheden weer aan de oppervlakte. Ik bedoel, je kunt heel vrij lijken van obsessies als je eigenlijk in weelde leeft en eigenlijk elk moment alles krijgt wat je nodig hebt, liefde, aandacht, je glas wijn, eten,  maar als je opeens alles moet missen, vooral liefde en aandacht, kan alles heel anders worden. Je komt misschien krachten in jezelf tegen die je nooit bent tegengekomen. Dit kan ook je besef van je eigen vrijheid weer omver gooien.

Neem relaties. Als je eenmaal een relatie hebt waar je je goed bij voelt dan vergeet je heel snel hoe moeilijk je het had zonder al die liefde, aandacht, genegenheid.

De Pali sutta's leggen hier ook erg veel nadruk op. Ze spreken over zogenaamde anusaya, 7 onderliggende of latente neigingen die onder omstandigheden worden aangesproken en geest ketenen. Ik denk ook dat de oude meesters niet voor niets afzondering aanbevelen omdat dit toch de manier is die je heel direct confronteert met diepliggende en zeer krachtige ketens. Moderne meesters bevelen zelden tot nooit afzondering aan.

De Boeddha gaf trouwens ook alle uiterlijke bezittingen op. Het onderricht gaat ook daar over, en niet alleen over innerlijke zaken loslaten. Er wordt ook aanbevolen om externe zaken zo te zien: 'dit is niet van-mij'. Maar doen we dat? Denken we niet in termen van mijn-huis, mijn-kinderen, mijn-vrouw, mijn-buurt, mijn-land, mijn-bedrijf, mijn-  Het is niet zo dat gehechtheid alleen het innerlijke betreft. Je kunt je ook prima met externe zaken identificeren en deze beschouwen als 'mijn'.
Neem vaderlandsliefde. Je identificeert je met je land en bent in staat dat te verdedigen met het mes tussen je tanden. Of vader en moeders die tot moord in staat zijn als iemand hun kinderen wat aan zou doen, en met het mes tussen de tanden hen beschermen. Of eigenaren van bedrijven die het niet zo nauw nemen met moraliteit omdat dit niet goed uitkomt voor mijn-bedrijf.

Offline Naga

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #16 Gepost op: 03-07-2020 12:24 »
De Boeddha gaf trouwens ook alle uiterlijke bezittingen op. Het onderricht gaat ook daar over, en niet alleen over innerlijke zaken loslaten.
Ja, maar het werkelijke loslaten is echt iets innerlijks.
Vroeger liet ik van alles los maar vaak hielp het me dan toch niet echt!
Ook Paulus waarschuwt daarvoor, dat zonder liefde al dat loslaten en opofferen van geen waarde zal zijn!

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #17 Gepost op: 04-07-2020 12:28 »
Ken je deze tekst?
‘Al zou ik de talen van de mensen en van de engelen spreken, maar ik had de liefde niet, dan zou ik klinkend koper of een schallende cimbaal zijn geworden.
En al zou ik de gave van de profetie hebben en alle geheimenissen weten en alle kennis bezitten, en al zou ik al het geloof hebben zodat ik bergen zou verzetten, maar ik had de liefde niet, dan was ik niets.
En al zou ik al mijn bezittingen uitdelen tot levensonderhoud van de armen, en al zou ik mijn lichaam overgeven om verbrand te worden, maar ik had de liefde niet, het baatte mij niets.
De liefde is geduldig,
zij is vriendelijk,
de liefde is niet jaloers,
de liefde pronkt niet,
zij doet niet gewichtig,
zij handelt niet ongepast,
zij zoekt niet haar eigen belang,
zij wordt niet verbitterd,
zij denkt geen kwaad,
zij verblijdt zich niet over de ongerechtigheid,
maar verheugt zich over de waarheid,’
(…)
- 1 Korinthe 13:1-6

Een mooie verhandeling over de liefde, dat zeker. Heb je zelf een Christelijke achtergrond? Het is lastig om Nederlander te zijn en geen enkele verbintenis te hebben met de kerk, voor mij waren het mijn grootouders die nogal streng gelovig waren.
— Bruce Lee

• Nieuwkomer
« Reactie #18 Gepost op: 04-07-2020 12:36 »

Citaat van: Naga op Vandaag om 11:08

Ik heb gesproken met mensen die zeer nauw betrokken zijn bij het werk van K. Ze zijn - nog - niet verlicht geworden. Maar... hebben wel de zegen mogen ervaren die vanuit K en diens werk gaat. Ze voelen zich persoonlijk gesterkt en zijn hem daarvoor dankbaar.

Offline Naga

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #19 Gepost op: 04-07-2020 18:54 »

Citaat van: Naga op Vandaag om 11:08

Ik heb gesproken met mensen die zeer nauw betrokken zijn bij het werk van K. Ze zijn - nog - niet verlicht geworden. Maar... hebben wel de zegen mogen ervaren die vanuit K en diens werk gaat. Ze voelen zich persoonlijk gesterkt en zijn hem daarvoor dankbaar.

Ja, joh! Wat doe je er aan? Heel veel mensen nemen genoegen met minder: gaan niet voor het goud maar voor zilver!

Offline Naga

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #20 Gepost op: 04-07-2020 18:56 »

Een mooie verhandeling over de liefde, dat zeker. Heb je zelf een Christelijke achtergrond? Het is lastig om Nederlander te zijn en geen enkele verbintenis te hebben met de kerk, voor mij waren het mijn grootouders die nogal streng gelovig waren.
Mijn ouders waren theosofen maar dat begreep ik pas toen ik zeventien jaar oud was!
Ik ben altijd geïnteresseerd geweest in van alles.

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #21 Gepost op: 04-07-2020 19:13 »

Mijn ouders waren theosofen maar dat begreep ik pas toen ik zeventien jaar oud was!
Ik ben altijd geïnteresseerd geweest in van alles.

Oh, bijzonder, dat hoor je niet vaak! Ik ben vroeger wel naar de Vrije School gegaan maar dat was mijn dichtste toenadering tot de Theosofen, via de Anthroposofen en Rudolf Steiner. Ik heb wel eens in wat van de boeken gesnuffeld.

Ik ben ook wijd vertakt bezig geweest met spiritualiteit, de laatste paar jaren sterk in het boeddhisme maar ook wat andere dingen zoals Advaita.
— Bruce Lee

Offline Naga

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #22 Gepost op: 04-07-2020 21:35 »

Oh, bijzonder, dat hoor je niet vaak! Ik ben vroeger wel naar de Vrije School gegaan maar dat was mijn dichtste toenadering tot de Theosofen, via de Anthroposofen en Rudolf Steiner. Ik heb wel eens in wat van de boeken gesnuffeld.
Mooi. En welk instrument speelde je?
Ik ben ook wijd vertakt bezig geweest met spiritualiteit, de laatste paar jaren sterk in het boeddhisme maar ook wat andere dingen zoals Advaita.
Ja, de advaita vedanta. Nog een leraar op het oog (gehad)?

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #23 Gepost op: 05-07-2020 13:00 »
Mooi. En welk instrument speelde je?

De jaren dat ik op de Vrije School zat was ik bezig met de blokfluit en wat later de mond harmonica. Recent ben ik wat aan het hobbyen met GarageBand op mijn iPad. Ben jij muzikaal aangelegd?

Ja, de advaita vedanta. Nog een leraar op het oog (gehad)?

Ik ben alleen maar wat aan het lezen in het Satsang boek van Papaji en de weinige boeken die Ramana Maharshi heeft achtergelaten. Ik vind het een heel contrast met boeddhisme, heel schoon en een erg directe benadering van de verlichting, een beetje een verademing.
— Bruce Lee

Offline Naga

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #24 Gepost op: 06-07-2020 09:37 »

De jaren dat ik op de Vrije School zat was ik bezig met de blokfluit en wat later de mond harmonica. Recent ben ik wat aan het hobbyen met GarageBand op mijn iPad. Ben jij muzikaal aangelegd?
Je hoort vaak goede dingen over, als mensen ook een instrument kunnen bespelen. Goed voor de algemene ontwikkeling, van de geest of zoiets.
Ik heb zelf ooit een beetje gitaar beoefend.

Ik ben alleen maar wat aan het lezen in het Satsang boek van Papaji en de weinige boeken die Ramana Maharshi heeft achtergelaten. Ik vind het een heel contrast met boeddhisme, heel schoon en een erg directe benadering van de verlichting, een beetje een verademing.
Zeker een contrast op een zekere manier!
Maar het gaat om het (eind) resultaat.
Boeddha bleef zoeken en was niet gauw tevreden. Hij had diverse leraren versleten.
Als het ego echt uitwaait dan is het bereikt, lijkt me.  ;)