Auteur Topic: Je kunt alleen maar hier en nu gelukkig zijn  (gelezen 3861 keer)

Offline Naga

• Nieuwkomer
  • *
Je kunt alleen maar hier en nu gelukkig zijn
« Gepost op: 03-07-2020 07:56 »
Als je geluk of verlichting als object van je verlangen maakt, zul je nimmer gelukkig zijn.

Geluk, innerlijke vrede gaat niet over worden maar zijn.

Het ego denkt in termen van hebben en krijgen: zoals een diploma krijgen, zoals een auto hebben.
Verlichting is meer als een geschenk, het is er als het ego er niet is.

Boeddha sprak in mijn ogen over het egoloze zelf. Zeg maar… ongeconditioneerd bewustzijn. Of zoals Jiddu Krishnamurti (1895 - 1986) het omschreef: keuzeloos gewaarzijn.

Nirvana betekent immers uitwaaien.

Lijkt op wat Jezus zei over: Niet mijn wil maar uw wil geschiede.

Het ego is een vrucht van verkeerd denken. In mijn ogen de valse leer waarop de Boeddha wees. Of zoals Jezus zei: De duivel is de vader van de leugen.

Zen zegt: Niet de Waarheid is het probleem maar onze mening erover!

Zoals een glas met schoon water en zand, door stilte, niets, het zand simpelweg naar de bodem zakt. Maar in dat glas gaan roeren heeft absoluut geen zin om het water helder te krijgen.
Al dat zand zijn je gedachten over verlichting.

Offline Gouden middenweg & de wilde natuur

• Actief Boeddha Forum lid
  • Nieuwkomer
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
Re: Je kunt alleen maar hier en nu gelukkig zijn
« Reactie #1 Gepost op: 03-07-2020 10:23 »
Als je geluk of verlichting als object van je verlangen maakt, zul je nimmer gelukkig zijn.

Geluk, innerlijke vrede gaat niet over worden maar zijn.

Het ego denkt in termen van hebben en krijgen: zoals een diploma krijgen, zoals een auto hebben.
Verlichting is meer als een geschenk, het is er als het ego er niet is.

Boeddha sprak in mijn ogen over het egoloze zelf. Zeg maar… ongeconditioneerd bewustzijn. Of zoals Jiddu Krishnamurti (1895 - 1986) het omschreef: keuzeloos gewaarzijn.

Nirvana betekent immers uitwaaien.

Lijkt op wat Jezus zei over: Niet mijn wil maar uw wil geschiede.

Het ego is een vrucht van verkeerd denken. In mijn ogen de valse leer waarop de Boeddha wees. Of zoals Jezus zei: De duivel is de vader van de leugen.

Zen zegt: Niet de Waarheid is het probleem maar onze mening erover!

Zoals een glas met schoon water en zand, door stilte, niets, het zand simpelweg naar de bodem zakt. Maar in dat glas gaan roeren heeft absoluut geen zin om het water helder te krijgen.
Al dat zand zijn je gedachten over verlichting.

Het is makkelijk om de schoonheid van je woorden te zien. Moeilijker om ze te realiseren.
Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf (Siebe)

Offline Naga

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 03-07-2020 10:29 »
Moeilijker om ze te realiseren.
Vergeet wie dat zegt.
Vergeet die stem of gedachte.
Observeer simpelweg hier en nu jezelf.  ;)

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #3 Gepost op: 03-07-2020 11:15 »
Best wel mooi geschreven, applaus.

Het verleden en de toekomst zijn ook alleen maar hersenschimmen, projecties die wij maken binnen onze gedachten waar wij veel moeite aan besteden.
“Absorb what is useful, discard what is not, add what is uniquely your own.”
— Bruce Lee

Offline teksten Siebe

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 03-07-2020 12:26 »
De metafoor van vies water is heel mooi.

In een normaal mens zakt vuil door niets-doen naar de bodem maar lost natuurlijk niet op.
Dit noemt de Boeddha anusaya. Bezoedelingen zijn dan weggezakt naar het diepe maar niet afwezig.
Dit is geen bevrijding.
Immers roer je maar even in het water en alles welt weer op.
Over dit opwellen uit de diepte sprak de Boeddha in termen van asava.

Vaak is het zo dat als iets echt uit de diepte opwelt, dat dit ook je denken, spreken en doen meteen gaat overheersen. Dat is anders wanneer het niet echt uit de diepte komt vind ik.

Daarom dat ook wordt gezegd dat asava en onwetendheid samen optrekken.
De 7 anusaya's die in de diepten van de geest sluimeren worden manifest als vier asava's en die vertakken zich weer in vele soorten actieve bezoedelingen, kilesa's.

Bij bevrijding in termen van de Pali sutta's is vuil opgelost tot op het niveau van anusaya.
Er is niks meer aan bezoedeling op de bodem of om naar de bodem te zakken en dus ook niks meer om op te wellen.

Offline teksten Siebe

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 03-07-2020 12:51 »
Ik heb zelf het idee dat worden en zijn in de Dhamma samenwerken, als het ware.

Het idee dat er toch niks veranderd is zeker niet waar. Cognitie bij een arahant of sotapanna werkt anders dan bij een gewoon mens.
Bij een arahant mengt zich zelfs nooit meer hebzucht, haat en begoocheling in het cognitieve proces.
Er verandert dus wel degelijk wat.
En die verandering is ook de kern van bevrijding want er is geen sprake van juiste bevrijding zolang er nog bezoedelingen ontstaan in het cognitieve proces.

Tegelijkertijd, er lijkt al die tijd een soort wetende essentie die niet verandert.
Het is dubbel. Enerzijds is er verandering, anderszijds is er geen verandering. beide lijken waar.

Je kunt toch ook niet zeggen dat verlangen naar bevrijding verkeerd is. Dat doen de teksten ook niet.
Je hebt wel degelijk een verlangen nodig. En er gaat wel degelijk wat veranderen ook. Er is wording.
Lichaam en geest gaat echt anders werken, geven de sutta's aan. Dus er veranderen echt zaken.
Als die veranderingen uitblijven op het niveau van lichaam en geest is er sowieso geen sprake van realisatie!
realisatie verwijst binnen de Dhamma echt altijd naar concrete veranderingen die zich voltrekken in lichaam en geest.

De Dhamma beschrijft hoe die veranderingen in met name de geest zich plots en geleidelijk voltrekken.

De teksten beschrijven trouwens ook dat zelfs al zou je ongelukkig worden van al je inspanningen om de geest te zuiveren, de vruchten daarvan zeer groot zullen zijn en je ongeluk in dit leven geen kwaad kan. Dus het draait echt niet alleen om gelukkig of ongelukkig zijn. De kern is de geest te zuiveren.

Offline Naga

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 04-07-2020 06:21 »

Het verleden en de toekomst zijn ook alleen maar hersenschimmen, projecties die wij maken binnen onze gedachten waar wij veel moeite aan besteden.
Tja!

Offline Naga

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 04-07-2020 06:27 »
Er is niks meer aan bezoedeling op de bodem of om naar de bodem te zakken en dus ook niks meer om op te wellen.
Als je ergens op gaat wachten, zal er geen transformatie volgen in mijn ogen!
Het maakt niet uit hoeveel bende er in je leven is. Waar het in mijn ogen omgaat: ben je bereid er echt aandacht aan te schenken, liefdevolle aandacht?
Genezing ligt in zonder oordeel naar onszelf kijken.
Als Dat gewaarzijn echt doorbreekt, volledig wordt zal je innerlijk vrij zijn.

Offline Naga

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 04-07-2020 06:31 »

Je kunt toch ook niet zeggen dat verlangen naar bevrijding verkeerd is. Dat doen de teksten ook niet.

Leerde de Boeddha dan niet wat de grote oorzaak van het lijden is: begeerte?

• Nieuwkomer
« Reactie #9 Gepost op: 04-07-2020 08:22 »

In een ander topic maak je reclame voor verlichting als het grootste geschenk, dat is toch ook opwekken van verlangen naar verlichting.

Citaat van: applaus op Gisteren om 06:42

Is verlichting niet het grootste geschenk wat we onszelf en anderen kunnen geven?
Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf (Siebe)

Offline Naga

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 04-07-2020 11:14 »

In een ander topic maak je reclame voor verlichting als het grootste geschenk, dat is toch ook opwekken van verlangen naar verlichting.

Kun je gewoon naar een leuke dame of heer kijken, of niet?
Kunnen we gewoon stilstaan bij gelukkig zijn, zonder dat het een object van verlangen is?

• Nieuwkomer
« Reactie #11 Gepost op: 04-07-2020 12:04 »

Kun je gewoon naar een leuke dame of heer kijken, of niet?
Kunnen we gewoon stilstaan bij gelukkig zijn, zonder dat het een object van verlangen is?

Met one-liners kom je er niet. Want met die one-liners komt het enkel neerbuigend over. Dit komt over alsof er geen serieus gesprek mogelijk is, alleen maar one-liners om het eeuwige eigen gelijk te etaleren.
Ben je oprecht ? of je weet je het enkel beter ?

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #12 Gepost op: 04-07-2020 15:57 »

Tja!

“The following of authority is the denial of intelligence. [It] may help us temporarily to cover up our difficulties and problems; but to avoid a problem is only to intensify it, and in the process, self-knowledge and freedom are abandoned.”
― Jiddu Krishnamurti, Education and the Significance of Life
— Bruce Lee

Offline Naga

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 04-07-2020 19:04 »

Met one-liners kom je er niet. Want met die one-liners komt het enkel neerbuigend over. Dit komt over alsof er geen serieus gesprek mogelijk is, alleen maar one-liners om het eeuwige eigen gelijk te etaleren.
Jammer dat je het zo ervaart, dan zal ik het voortaan (nog) kort(er) houden.

Offline Naga

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #14 Gepost op: 04-07-2020 19:05 »

“The following of authority is the denial of intelligence. [It] may help us temporarily to cover up our difficulties and problems; but to avoid a problem is only to intensify it, and in the process, self-knowledge and freedom are abandoned.”
Sorry, deze ontgaat me even!

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #15 Gepost op: 04-07-2020 19:19 »

Sorry, deze ontgaat me even!

Hmm ja wat dacht ik ook alweer toen ik deze quote aanhaalde... kan ook niet zien waar het op slaat... het zal iets geweest zijn rond het niet volgen van autoriteiten. In ieder geval een mooi sentiment. ;)
— Bruce Lee

Offline Naga

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #16 Gepost op: 04-07-2020 20:01 »

Hmm ja wat dacht ik ook alweer toen ik deze quote aanhaalde... kan ook niet zien waar het op slaat... het zal iets geweest zijn rond het niet volgen van autoriteiten. In ieder geval een mooi sentiment. ;)
OK.

• Nieuwkomer
« Reactie #17 Gepost op: 05-07-2020 06:38 »

Jammer dat je het zo ervaart, dan zal ik het voortaan (nog) kort(er) houden.

Waarom zou je (woord)spelletjes spelen als je naga bent ?
Lukt het jou ook om gewoon in dialoog te treden, of is dat onmogelijk voor iemand in liefdevol gewaarzijn ?

« Laatst bewerkt op: 05-07-2020 06:58 door gouden middenweg & de wilde natuur »

Offline Naga

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #18 Gepost op: 05-07-2020 07:40 »
Lukt het jou ook om gewoon in dialoog te treden, of is dat onmogelijk voor iemand in liefdevol gewaarzijn ?
Vertel me, wat je probleem is. Misschien kan ik je helpen.
Anders is dit alles hier zinloos, lijkt me.

• Nieuwkomer
« Reactie #19 Gepost op: 05-07-2020 09:05 »
Vertel me, wat je probleem is. Misschien kan ik je helpen.
Anders is dit alles hier zinloos, lijkt me.

Voor iemand die naga pretendeert te zijn, begrijp je toch weinig.
Ik heb het toch al geschreven.
neerbuigend, woordspelletjes, geen dialoog.

Jij wil leraartje spelen.
Ik sta niet te wachten op een zelfbenoemde leraar,die niet in staat is tot een dialoog en enkel op een neerbuigende wijze met woordspelletjes kan communiceren.

Offline Naga

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #20 Gepost op: 05-07-2020 09:19 »

Voor iemand die naga pretendeert te zijn, begrijp je toch weinig.
Ik heb het toch al geschreven.
neerbuigend, woordspelletjes, geen dialoog.

Jij wil leraartje spelen.
Ik sta niet te wachten op een zelfbenoemde leraar,die niet in staat is tot een dialoog en enkel op een neerbuigende wijze met woordspelletjes kan communiceren.
Fijn om te weten, hoe je thans over mij denkt!

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #21 Gepost op: 05-07-2020 13:27 »
Elke leraar hier is toch ook een leerling? Wij leren van mekaar.

Het hangt er helemaal vanaf hoe je het brengt, of je je wijsheden een beetje bescheiden op kan stellen.
— Bruce Lee

Offline teksten Siebe

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #22 Gepost op: 05-07-2020 17:19 »

Dit is een belangrijk misverstand.

De Boeddha onderwijst niet dat alle wil verkeerd is. Er zijn verschillende soorten wil.
Wilsactiviteit wordt middels vele Pali woorden beschreven.
Ongunstige, onheilzame vormen van wil zijn raga, lobha, tanha, asava, anusaya, kama chanda, vyapada
De tweede edele oorzaak van lijden gaat over deze vormen van wil.

Chanda is het soort verlangen dat niet altijd ongunstig is.
Verlangen naar bevrijding is niet ongunstig. Is nodig zelfs.
https://www.sleuteltotinzicht.nl/wbk.htm#chanda

zie ook:
https://www.sleuteltotinzicht.nl/wbk.htm#iddhi%20pada

Offline teksten Siebe

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #23 Gepost op: 05-07-2020 17:57 »
"En wat, monniken, is de Edele Waarheid van de Oorzaak van Lijden? Het is de hunkering die wedergeboorte veroorzaakt en welke gepaard gaat met hartstocht en wellust, en welke bevrediging zoekt in dingen, dan weer hier, dan weer daar, namelijk: 1. hunkering naar zintuiglijke geneugten (kama tanha), 2. hunkering naar bestaan (bhava tanha), en 3. hunkering naar niet-bestaan (vibhava tanha)." D22 (www.sleuteltotinzicht).

We zijn altijd geneigd bevrediging te zoeken. Hier achter zit het idee dat dit de weg is naar geluk, heil, welzijn. Zelfs iemand die dood wil en hunkert naar niet-bestaan ziet daarin bevrediging. Het is het bevrediging zoeken in dit of dat dat de Boeddha ook het onedele zoeken noemde in de sutta's.
Tot arahantschap blijft dit ook bestaan.

Bevrediging zoeken is hoe de geest nou eenmaal geprogrammeerd is. Het is een soort verslavingsgeest. Verlangen naar zintuiglijk genot is echt wel heel sterk. Kijk maar in jezelf. Onthou jezelf maar eens een tijdje het aangename. Dan ga je toch de kracht van zintuiglijk verlangen in jezelf tegenkomen. Of onthou jezelf maar eens een podium, publiek, contact, waardering, dan ga je toch wel de lust naar bestaan tegenkomen.

De Boeddha lijkt te hebben ingezien dat er in de wereld uiteindelijk niks is wat echt kan bevredigen en hij zag de oplossing van het lijden kennelijk niet in het achterna lopen van die honger in zichzelf maar in het afzwakken en verdwijnen van diezelfde honger, die bevredigingslust. Dit is het werk van zuiveren.

• Nieuwkomer
« Reactie #24 Gepost op: 06-07-2020 06:46 »

De Boeddha onderwijst niet dat alle wil verkeerd is. Er zijn verschillende soorten wil.
Wilsactiviteit wordt middels vele Pali woorden beschreven.
Ongunstige, onheilzame vormen van wil zijn raga, lobha, tanha, asava, anusaya, kama chanda, vyapada
De tweede edele oorzaak van lijden gaat over deze vormen van wil.

Chanda is het soort verlangen dat niet altijd ongunstig is.
Verlangen naar bevrijding is niet ongunstig. Is nodig zelfs.
https://www.sleuteltotinzicht.nl/wbk.htm#chanda

zie ook:
https://www.sleuteltotinzicht.nl/wbk.htm#iddhi%20pada

Ik denk dat het ene het andere niet uitsluit of tegenspreekt.

De innerlijke nood is een gegeven op zich. De zoektocht naar bevrijding van die innerlijke nood kan een bewuste aangelegenheid zijn. Maar het antwoord, dus de daadwerkelijke bevrijding, hoeft niet persé een antwoord in woorden  te zijn, dus intellectueel zijn. Het loslaten van je gehechtheden is een niet intellectueel antwoord. Het zoeken naar intellectuele antwoorden kan een belemmering vormen om de gehechtheden los te laten.

Vandaar de uitspraak om tot verlichting te komen moet men ook de intellectuele begeerte naar verlichting die een belemmering kan vormen loslaten.

Offline Naga

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #25 Gepost op: 06-07-2020 08:35 »

Je verlangt ergens naar of niet.
Ik heb het niet over een wil.
Willen vertegenwoordigt 'gezag': Ik wil dat je naar me luistert.'
Verlangen is begeren.

• Nieuwkomer
« Reactie #26 Gepost op: 06-07-2020 08:48 »

Verlangen is begeren.
ik wil jou heeft niets te maken met gezag.
ik wil succes heeft niets te maken met gezag.

Offline Naga

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #27 Gepost op: 06-07-2020 09:41 »

Verlangen is begeren.
Verlangen komt meer vanuit het verleden voor, ervaring. En iets willen vanuit het 'ik'. Iets willen om het willen.  ;)

• Nieuwkomer
« Reactie #28 Gepost op: 06-07-2020 10:06 »

Verlangen is begeren.
Verlangen komt meer vanuit het verleden voor, ervaring. En iets willen vanuit het 'ik'. Iets willen om het willen.  ;)
Ik wil graag wanneer mijn kind ziek is, dat ze gezond is, daarom ga ik naar de dokter.
ik wil dat mijn kind nooit sterft.

Offline Naga

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #29 Gepost op: 06-07-2020 11:29 »
Iemand die nog nooit chocolade heeft gegeten en ook niets in die richting kan wel zeggen: ik wil chocolade maar kan er niet naar verlangen.
Verlangen komt uit herinnering voor, ervaring.
Je kunt zo veel willen wat je niet kent.

Offline teksten Siebe

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #30 Gepost op: 06-07-2020 11:57 »

Ik denk dat het ene het andere niet uitsluit of tegenspreekt.

De innerlijke nood is een gegeven op zich. De zoektocht naar bevrijding van die innerlijke nood kan een bewuste aangelegenheid zijn. Maar het antwoord, dus de daadwerkelijke bevrijding, hoeft niet persé een antwoord in woorden  te zijn, dus intellectueel zijn. Het loslaten van je gehechtheden is een niet intellectueel antwoord. Het zoeken naar intellectuele antwoorden kan een belemmering vormen om de gehechtheden los te laten.

Vandaar de uitspraak om tot verlichting te komen moet men ook de intellectuele begeerte naar verlichting die een belemmering kan vormen loslaten.

Hoi,

Zeker. Mee eens.

Voor mij persoonlijk is bevrijding iets van het hart/geest en ook niet van bewustzijn (vinnana). Zo zie ik dit in de teksten, en zo leeft het ook voor mij. De teksten beschrijven dat als je afkeer, zintuiglijk verlangen, jaloezie, kwaadheid, eigenwaan, lust, rusteloosheid etc. bij jezelf observeert, dan betekent dit dat je nog niet op de juiste manier bevrijd bent. Zelfs al doe je niks met die opkomende formaties, en ben je ze louter keusloos gewaar, dit is niet wat de Pali overlevering leert als de bevrijding van de arahants en Boeddha's.

Mensen kunnen hun eigen ideeen hebben over vrijheid en bevrijding maar ik denk wel dat het goed is duidelijk te hebben wat is overgeleverd als de soort bevrijding van de Boeddha's en arahants.

Als de geest zo gezuiverd is dat het niet meer oordeelt (en dat doe je niet zelf) dan komt niet meer afkeer, lust, zintuiglijk verlangen, eigenwaan, ego etc in je op. De soort bevrijding van de arahant en Boeddha wordt op die manier beschreven, als een totale afwezigheid van tanha, asava, anusaya, alle bezoedelingen. Ontworteld. Op een voorbewust niveau oordeelt de geest/hart dan niet meer . Dan ervaar je via bewustzijn ook niet meer die bezoedelingen in jezelf. Ze zijn ontworteld. Dit is wat de Pali sutta's overleveren als juiste bevrijding, samma vimutti.

Over verlangen.
Begeerte in de vorm van tanha is sowieso iets wat dient te eindigen om bevrijding te realiseren. Tanha is altijd onheilzaam! Begeerte in de vorm van tanha drijft je er toe bevrediging, hier en daar, te zoeken. In genot, in bestaan en ziet ook bevrediging in niet-bestaan (slapen, de dood, roes). Tanha doet je aan iets vastklampen alsof dat je heil zal brengen, gelukkig zal maken, zal redden en beschermen, je goed zal doen. Het drijft ons aan om op een onwijze manier te zoeken naar geluk, heil, bescherming, namelijk, in het geconditioneerde. Tanha gaat dus ook gepaard met verkeerde visie over wat je gelukkig maakt, wat beschermt, wat je echt goed doet etc.

Verlangen in de vorm van chanda is wat anders. Dat kan bijvoorbeeld een verlangen zijn om te gaan zitten mediteren en het onontdekte te ontdekken. Het verlangen om onheilzame staten afstand van te doen en heilzame te ontwikkelen. Het verlangen om te trainen. Verlangen om iets goeds te doen.
Chanda heb je nodig op het pad.

Kalu Rinpoche vergeleek dit eens met op reis gaan. Als je geen verlangen hebt om op reis te gaan dan kom je ook nergens. Om bij bevrijding uit te komen moet je er een verlangen zijn aan deze spirituele reis te beginnen, te oefenen, te trainen, te leren, te rijpen, vermogen in jezelf te ontwikkelen, dingen te ontdekken die nog niet ontdekt etc. Als je dan dichter bij je bestemming komt, zo legde Kalu Rinpoche dit eens uit, wordt het verlangen vanzelf minder, tot het verdwijnt als je bent aangekomen.

• Nieuwkomer
« Reactie #31 Gepost op: 06-07-2020 12:23 »
Iemand die nog nooit chocolade heeft gegeten en ook niets in die richting kan wel zeggen: ik wil chocolade maar kan er niet naar verlangen.
Toen ik haar voor de eerste zag, begeerde ik haar onmiddellijk. En ik fluisterde haar toe : ik wil je. (Heeft niets met gezag te maken. en niets met herinnering want ik zie haar voor het eerst.)

Toen ze weg was, dacht ik aan haar, en ik voelde, ik wil haar. (heeft niets met gezag te maken, herinnering ok, meer essentieel is hier bezitsdrang)

« Laatst bewerkt op: 06-07-2020 12:30 door gouden middenweg & de wilde natuur »

Offline Naga

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #32 Gepost op: 06-07-2020 13:04 »

Toen ik haar voor de eerste zag, begeerde ik haar onmiddellijk.
Verlangen is gebaseerd op herinnering en ervaring.
Je zag haar: dat is ervaring, nietwaar?
Maakt niet uit dat het de eerste keer was.

Als je iets niet kent, kun je als een klein kind het willen zonder het ook maar te kennen.
Willen en denken en ego en gezag hebben heel veel met elkaar te maken.  ;)

Offline Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #33 Gepost op: 06-07-2020 15:21 »
[...]Iemand die nog nooit chocolade heeft gegeten en ook niets in die richting kan wel zeggen: ik wil chocolade maar kan er niet naar verlangen.[...]

als die iemand dat maar hevig genoeg wil,
wordt wil vanzelf verlangen

of:

ik had nog nooit gerookt,
opeens wil ik dan toch uitproberen
maar ik wilde het op een
gegeven moment zo graag,
dat het verlangen geworden was
waaraan voldaan moest worden
« Laatst bewerkt op: 06-07-2020 15:26 door marcel »
.......met een been in het graf,
het ander op een bananenschil

• Nieuwkomer
« Reactie #34 Gepost op: 06-07-2020 15:50 »
[...]Iemand die nog nooit chocolade heeft gegeten en ook niets in die richting kan wel zeggen: ik wil chocolade maar kan er niet naar verlangen.[...]

als die iemand dat maar hevig genoeg wil,
wordt wil vanzelf verlangen

of:

ik had nog nooit gerookt,
opeens wil ik dan toch uitproberen
maar ik wilde het op een
gegeven moment zo graag,
dat het verlangen geworden was
waaraan voldaan moest worden

Of je verlangt naar verlichting, terwijl je  toch niet weet wat dat is.
Misschien wil je het wel niet als je het bent. 8)

• Nieuwkomer
« Reactie #35 Gepost op: 07-07-2020 09:28 »
Ik heb zelf het idee dat worden en zijn in de Dhamma samenwerken, als het ware.

Het idee dat er toch niks veranderd is zeker niet waar. Cognitie bij een arahant of sotapanna werkt anders dan bij een gewoon mens.
Bij een arahant mengt zich zelfs nooit meer hebzucht, haat en begoocheling in het cognitieve proces.
Er verandert dus wel degelijk wat.
En die verandering is ook de kern van bevrijding want er is geen sprake van juiste bevrijding zolang er nog bezoedelingen ontstaan in het cognitieve proces.

Tegelijkertijd, er lijkt al die tijd een soort wetende essentie die niet verandert.
Het is dubbel. Enerzijds is er verandering, anderszijds is er geen verandering. beide lijken waar.

Je hebt wel degelijk een verlangen nodig. En er gaat wel degelijk wat veranderen ook. Er is wording.
Lichaam en geest gaat echt anders werken, geven de sutta's aan. Dus er veranderen echt zaken.
Als die veranderingen uitblijven op het niveau van lichaam en geest is er sowieso geen sprake van realisatie!
realisatie verwijst binnen de Dhamma echt altijd naar concrete veranderingen die zich voltrekken in lichaam en geest.

De Dhamma beschrijft hoe die veranderingen in met name de geest zich plots en geleidelijk voltrekken.

De teksten beschrijven trouwens ook dat zelfs al zou je ongelukkig worden van al je inspanningen om de geest te zuiveren, de vruchten daarvan zeer groot zullen zijn en je ongeluk in dit leven geen kwaad kan. Dus het draait echt niet alleen om gelukkig of ongelukkig zijn. De kern is de geest te zuiveren.

Het punt blijft natuurlijk dat je toch op de eerste plaats dient te beoefenen en blijven beoefenen.
Jezelf observeren is niet in tegenspraak.  En hoewel er meer oefeningen zijn die alleen jezelf observeren, is dit niet verkeerd. En jezelf observeren op een zuivere wijze, dus dat je geen "verwachtingen" daar omtrent nastreeft, bedoelingen hebt om iets te realiseren is correct.
Wat de uiteindelijke vruchten hiervan zijn, kan men eigenlijk pas beoordelen na beoefening en niet ervoor.

Nu ik ben niet zo bijgelovig dat ik geloof dat er wondermiddelen bestaan.
Je moet een begin maken, starten met oefenen, maar ook doorzetten, maar ook corrigeren, evalueren.

Je hebt theorie zonder beoefening, maar je hebt ook beoefening zonder theorie (lees wijsheid).
« Laatst bewerkt op: 07-07-2020 11:51 door gouden middenweg & de wilde natuur »

Offline teksten Siebe

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #36 Gepost op: 07-07-2020 12:32 »
Je kunt je wel afvragen 'wat is jezelf observeren' en wat bedoelde Krishnamurti met keusloos gewaarzijn?

Ik denk niet dat K. met keusloos gewaarzijn het vestigen van mindfulness (sati) bedoelde.
Hij bedoelde denk ik eerder dat je vrij bent geworden van reacties op wat je ervaart, zelfs van de mana-anusaya die de indruk Ik besta triggert.

Ik denk dat de Boeddha onderwijst dat het geen weloverwogen keuze is van een Ik, dat geest instinctief reageert op wat het gewaarwordt.
Dat is niet onze bewuste beslissing. In die zin is het denk ik ook geen keuze om zaken wel of niet keusloos gewaar te zijn.

Voorbeeld: Neem pijn. Hoe heviger dat is, hoe lastiger dat ook is om gewoon te ervaren zonder reacties, omdat de geest sinds beginloze tijd met afkeer en weerzin reageert op pijn. Anders gezegd, pijn en die onderliggende neiging van afkeer van onaangename gevoelens (dosa anusaya) trekken al eindeloos lang samen op, en dat zit zo in ons ingebakken.

Dus van een echt keusloos gewaarzijn van die pijn komt dan niks want de geest maakt een keuze om weerzin en afkeer te laten ontstaan.

Overigens K. viel soms flauw van de hevige pijn dus om nou te zeggen dat hij pijn keusloos gewaar was?

Wat bedoel jij precies met jezelf observeren?

Bedoel je dan opmerkzaamheid?

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #37 Gepost op: 07-07-2020 12:45 »

Ik weet nog niet of dat wel zo waar is. Advertenties zijn erop gemaakt om iets bekoorlijk eruit te doen zien, ze proberen een bepaald beeld teweeg te brengen in de mens, een hersenschim die niets met ervaring te maken heeft maar met een bepaald droom-beeld.
— Bruce Lee

• Nieuwkomer
« Reactie #38 Gepost op: 07-07-2020 16:17 »
Je kunt je wel afvragen 'wat is jezelf observeren' en wat bedoelde Krishnamurti met keusloos gewaarzijn?

Ik denk niet dat K. met keusloos gewaarzijn het vestigen van mindfulness (sati) bedoelde.
Hij bedoelde denk ik eerder dat je vrij bent geworden van reacties op wat je ervaart, zelfs van de mana-anusaya die de indruk Ik besta triggert.

Ik denk dat de Boeddha onderwijst dat het geen weloverwogen keuze is van een Ik, dat geest instinctief reageert op wat het gewaarwordt.
Dat is niet onze bewuste beslissing. In die zin is het denk ik ook geen keuze om zaken wel of niet keusloos gewaar te zijn.

Voorbeeld: Neem pijn. Hoe heviger dat is, hoe lastiger dat ook is om gewoon te ervaren zonder reacties, omdat de geest sinds beginloze tijd met afkeer en weerzin reageert op pijn. Anders gezegd, pijn en die onderliggende neiging van afkeer van onaangename gevoelens (dosa anusaya) trekken al eindeloos lang samen op, en dat zit zo in ons ingebakken.

Dus van een echt keusloos gewaarzijn van die pijn komt dan niks want de geest maakt een keuze om weerzin en afkeer te laten ontstaan.

Overigens K. viel soms flauw van de hevige pijn dus om nou te zeggen dat hij pijn keusloos gewaar was?

Wat bedoel jij precies met jezelf observeren?

Bedoel je dan opmerkzaamheid?

Eén van de obstakels om tot innerlijke vrede te komen kan onze visies zijn.  Wanneer ik dat dan vertaal, dan denk ik , dat we de lat zo hoog kunnen leggen dat je daardoor ook geen vooruitgang meer kunt boeken omdat alle vooruitgang altijd veel kleiner is dan die veel te hoge verwachtingen.
Dan moet je een superman zijn.

Maar als je geen superman kunt zijn, dan kan innerlijke vrede juist betekenen dat je je beperkingen moet aanvaarden.

Dus eisen dat keuzeloos gewaarzijn ook wil zeggen dat je onder de hevigste lichamelijke pijnen alert blijft, lijkt me absurd. Maar dat neemt in mijn ogen niet weg dat opmerkzaamheid in diverse facetten, van het lichaam, van de processen, van de emoties, enz.  zonder dat het je meezuigt in een verhaal, wel degelijk zijn waarde heeft.

Het zien als een wondermiddel, gaat in mijn ogen dan ook alweer te ver. Dat neemt niet weg dat de waarde ervan in relatie staat met de beoefening. De tijd die er in steekt, en in hoeverre dat je vrij kunt blijven in je observatie. En juist in de concentratie daar komen de problemen opduiken, want de geest gaat onwillekeurig steeds een andere richting uit.

Offline teksten Siebe

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #39 Gepost op: 07-07-2020 16:47 »
Ik wilde met dat voorbeeld van die pijn de lat helemaal niet hoog leggen, maar pijn is een goed voorbeeld waarin je bij jezelf kunt merken dat er een onvermogen is om die pijn alleen maar keuzeloos gewaar te zijn. Het is heel illustratief. Daarom gebruikte ik het als voorbeeld. Het maakt duidelijk dat er op een diep niveau neigingen worden getriggerd, keuzes worden gemaakt, zonder dat je dit bewust aanstuurt of wilt.

Opmerkzaamheid lijkt me iets anders dan keuzeloos gewaarzijn.

• Nieuwkomer
« Reactie #40 Gepost op: 07-07-2020 18:12 »
Ik wilde met dat voorbeeld van die pijn de lat helemaal niet hoog leggen, maar pijn is een goed voorbeeld waarin je bij jezelf kunt merken dat er een onvermogen is om die pijn alleen maar keuzeloos gewaar te zijn. Het is heel illustratief. Daarom gebruikte ik het als voorbeeld. Het maakt duidelijk dat er op een diep niveau neigingen worden getriggerd, keuzes worden gemaakt, zonder dat je dit bewust aanstuurt of wilt.

het is inderdaad de essentie om tot op het diepste niveau te geraken.

Of keuzeloos gewaarzijn of opmerkzaamheid iets anders is, die vraag stel ik me niet. Ik zie zowel "keuzeloos gewaarzijn " als " opmerkzaamheid" een van de vele spirituele slogans. Waar we urenlang over kunnen doorpraten. De waarde is toch pas bij beoefening te ontdekken.

• Nieuwkomer
« Reactie #41 Gepost op: 07-07-2020 22:18 »

Ik had vandaag een gesprekje omtrent aandacht en toen viel het woord hyperfocus en flow.

wikipedia : https://en.wikipedia.org/wiki/Flow_(psychology) (google chrome, rechtsklikken en vertalen kiezen)

Jeanne Nakamura en Csíkszentmihályi identificeren de volgende zes factoren als een ervaring van flow: [2] Intense en gerichte concentratie op het huidige moment

• Een gevoel van persoonlijke controle of keuzevrijheid over de situatie of activiteit
  • Die aspecten kunnen onafhankelijk van elkaar voorkomen, maar alleen in combinatie vormen ze een zogenaamde flow-ervaring . Bovendien heeft psychologieschrijver Kendra Cherry drie andere componenten genoemd die Csíkszentmihályi noemt als onderdeel van de flow-ervaring: [3]
  • Onmiddellijke feedback [3]
  • Het potentieel voelen om te slagen
  • Je zo verdiept voelen in de ervaring dat andere behoeften verwaarloosbaar worden
  • De autotelische persoonlijkheid [Csíkszentmihályi veronderstelde dat mensen met verschillende zeer specifieke persoonlijkheidskenmerken wellicht beter in staat zijn om vaker flow te bereiken dan de gemiddelde persoon. Deze persoonlijkheidskenmerken omvatten nieuwsgierigheid, doorzettingsvermogen, lage egocentrisme en een hoog percentage van het uitvoeren van activiteiten alleen om intrinsieke redenen. Mensen met de meeste van deze persoonlijkheidskenmerken hebben een autotelische persoonlijkheid .
  • co De term "autotelisch" wordt verkregen uit twee Griekse woorden, auto , wat zelf betekent, en telos, wat doel betekent.
  • Autotelisch zijn betekent een op zichzelf staande activiteit hebben, een activiteit die niet wordt gedaan met de verwachting van enig toekomstig voordeel, maar gewoon om het als het belangrijkste doel te ervaren.
« Laatst bewerkt op: 07-07-2020 22:23 door gouden middenweg & de wilde natuur »

Offline teksten Siebe

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #42 Gepost op: 08-07-2020 12:55 »
ik heb die flow wel op bepaalde momenten meegemaakt. ik ben er zelf niet op uit of mee bezig.

• Nieuwkomer
« Reactie #43 Gepost op: 08-07-2020 13:20 »
ik heb die flow wel op bepaalde momenten meegemaakt. ik ben er zelf niet op uit of mee bezig.

En je praat er niet graag, of liever niet over.

Het lijkt me alleszins iets (als je er toe in staat bent, en het lijkt me enkel weggelegd voor de happy few) een toestand met weinig frustraties.
En als je het probeert te realiseren, maar er niet toe in staat bent omdat je niet tot de happy few behoort, een bron van frustraties omdat het voor de één vanzelf gaat en voor de ander onmogelijk is.
« Laatst bewerkt op: 08-07-2020 13:41 door gouden middenweg & de wilde natuur »

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #44 Gepost op: 08-07-2020 19:09 »
Ik heb flow wel ervaren, bij het programmeren. Het is een situatie waar allerlei gerelateerde elementen van het probleem oplossen op mekaar ingespeeld zijn, en waar oplossingen als het ware zomaar uit je vloeien. Het is een mooie en erg natuurlijke staat.
— Bruce Lee