Auteur Topic: Islam  (gelezen 1508 keer)

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Nieuwkomer
  • Freedom can not be granted. It must be taken
Islam
« Gepost op: 08-11-2020 12:48 »
Wat vinden jullie van de Islam

Het afbeelden van de profeet Mohammed

Het terrorisme

en dat soort dingen

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Re: Islam
« Reactie #1 Gepost op: 08-11-2020 13:55 »
Mijn kijk op de meeste religies is dat ze de natuurlijke mens belemmeren. Het lijkt mij dat veel mensen die onder het juk van de abrahamistische religies verder leven beter af zouden zijn bij een mystieke traditie of een meditatie meester. Misschien zouden ze een paar Osho boeken kunnen lezen, of wat van J. Krishnamurti.

Er is geen plaats voor onverdraagzaamheid in de religie, vind ik.
“Absorb what is useful, discard what is not, add what is uniquely your own.”
— Bruce Lee

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Nieuwkomer
« Reactie #2 Gepost op: 08-11-2020 16:23 »
Wat bedoel je precies met de natuurlijke mens ?

Ik ben zelf ook niet weg van de islam, christendom en jodendom. Het legt inderdaad heel veel regels op. Het is heel moraliserend allemaal. Hypocriete geloven, vind ik het.

Je mag geen seks, drugs, rock en roll.

Je mag niet eens onder invloed van LSD aan groepsseks doen

Nee, maar even serieus

Ik had wel wat met Wicca. Ik had er war over gelezen. Dat is ook meer een mystieke godsdienst.

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Nieuwkomer
« Reactie #3 Gepost op: 08-11-2020 17:10 »
Je hebt het stukje verplaatst

geen probleem hoor hahaha

Het is jullie forum

Van mij part verwijder je het, als je het hier niet wilt

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #4 Gepost op: 08-11-2020 17:53 »
Wat bedoel je precies met de natuurlijke mens ?

De mens zoals hij is zonder al de invloeden die hem programmeren tot een radertje in de een of andere machine. Politici, de samenleving, religieuze leraren, ouders, enzo. Je kan leren van mensen, maar je kan ook allerlei dingen onkritisch aannemen die je voor het een of andere karretje spannen. Het is beter om je los te maken van al die invloeden.
— Bruce Lee

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Nieuwkomer
« Reactie #5 Gepost op: 08-11-2020 18:46 »
Ik ben het met je eens

Leve de anarchie

Offline Ujukarin

• Actief Lid
  • Nieuwkomer
  • **
    • Triratna Boeddhistisch Centrum Amsterdam
Re: Islam enzo
« Reactie #6 Gepost op: 08-11-2020 20:55 »
Wat vinden jullie van de Islam

Het afbeelden van de profeet Mohammed

Het terrorisme

en dat soort dingen

Ik ben bang dat ik hierin veel genuanceerder geworden ben dan ik als nieuwkomer-boeddhist was.
Weliswaar vind ik in de boeddhistische teksten zoals ik ze begrijp beduidend minder aanleidingen voor lange tenen, intolerantie, zelfs overgaan tot geweld dan ik in de theïstische heilige boeken vind.
Maar als ik zie wat er aan lange tenen, intolerantie en grof geweld mogelijk blijkt uit naam van Boeddhisme in Aziatische landen zoals Myanmar en Sri Lanka dan ben ik bang dat ik niets intrinsieks beter (of slechter) vind in boeddhisme dan in pakweg islam.

Wél moet je gewoon duidelijk de grens trekken wat in onze maatschappij, met scheiding tussen staat en kerk, mogelijk en gewenst is. Dus de regels van elke religie gelden écht 'binnenskamers', en in publieke ruimte geldt de vrijheid van meningsuiting.
Of alles wat gezegd mag worden ook gezegd moet worden is onder boeddhisten een andere discussie, natuurlijk ga je niet moedwillig lopen vloeken in Staphorst of met Mohammed-cartoons een moskee binnen lopen. Dat is gewoon tegen onze spraakvoorschriften. Maar of ik er fundamenteel bezwaar tegen zou hebben dat iemand in de openbare ruimte iets publiceert wat sommige NL moslims (ik meen volgens recente petitie van de Blauwe moskee minstens 100.000) beledigend vinden: neen neen neen. Als het voor de petitie-ondertekenaars een kernwaarde zou zijn dan staat het ze vrij een andere woonplaats dan Nederland te kiezen; Pakistan bijvoorbeeld, waar het begrip 'blasfemie' zodanig uitgehold is dat deze en gene ervoor op de brandstapel beland is conform bijna middeleeuws-primitieve traditie.
(Maar pakweg een toerist die met een boeddha-tattoo Thailand of Sri Lanka wil binnenkomen wordt ook vrijwel gelynchd, dus het heeft niets met islam an sich te maken maar met wat mensen aan degeneratie/karikatuur kunnen opbouwen met als vage basis een religie...)

With folded palms,

<Ujukarin>
PS En ja, met mystiek georiënteerde moslims in o.a. Sri Lanka en Nederland kan ik uitstekende vriendschappen opbouwen. Maar die vinden dus ook pakweg het Pakistaanse volksgeloof, of salafisten in het Westen, een karikaturale degeneratie van wat islam hoort te zijn...

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Nieuwkomer
« Reactie #7 Gepost op: 08-11-2020 22:10 »
natuurlijk ga je niet moedwillig lopen vloeken in Staphorst

Ik wel

hehehehhe

Cartoon van Mohammed laten zien in een moskee ? Dat zou zelfmoord zijn, letterlijk. Daarom zou ik dat dus nooit doen haha

Ja, wordt je gelyncht als je met een Boeddha tatoo Thailand in zou komen ? Serieus ? Zijn ze daar ook achterlijk ?

Waarom is iedereen op de wereld achterlijk ?

De Boeddha zelf zou het niet erg vinden, als je een tatoo van hem had. Kan hem niets schelen. Hij is onthecht in dat soort dingen

Je hebt overigens wel een punt. Men zegt, de islam is gewelddadig. Ja en het christendom niet ? En het maoisme ( dat atheistisch  was ) niet ? En het Amerikaanse imperium is niet gewelddadig ?

Inderdaad, zelfs boeddhisten gedragen zich als een stier in een porceleinzaak, zo af en toe. Bijvoorbeeld in Myanmar. Terror boeddhisme hahaha

Terror Dharma hehehehehe

LMAO ( laughing my ass off )

Offline Ujukarin

• Actief Lid
  • Nieuwkomer
  • **
Re: Islam enzo
« Reactie #8 Gepost op: 09-11-2020 06:24 »
natuurlijk ga je niet moedwillig lopen vloeken in Staphorst

Ik wel

hehehehhe

Cartoon van Mohammed laten zien in een moskee ? Dat zou zelfmoord zijn, letterlijk. Daarom zou ik dat dus nooit doen haha

Ja, wordt je gelyncht als je met een Boeddha tatoo Thailand in zou komen ? Serieus ? Zijn ze daar ook achterlijk ?

Lijkt me een flinterdunne motivatie, sorry. Je doet dat vermijden van vloeken en aanstoot geven om hele andere redenen. Zoals ik al meldde

"Of alles wat gezegd mag worden ook gezegd moet worden is onder boeddhisten een andere discussie"

Kijk maar eens naar de voorwaarden aan juiste spraak gesteld in de Abhaya Soetra (nummers 1-6)

https://www.accesstoinsight.org/tipitaka/mn/mn.058.than.html

Maar ja, die zijn ook weer gekoppeld aan Metta zelfs voor je vijand dus ik ben bang dat ook deze kernwaarden van Boeddhisme je iets minder zeggen dan goed zou zijn ;-)

With folded palms,

<Ujukarin>

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #9 Gepost op: 09-11-2020 15:09 »

Die cartoons waren ook niet zomaar wat hoor, ze waren erg grof en seksueel getint. Ik denk dat geen enkel mens dat leuk zou vinden om hun religieuze ikoon zo behandeld te zien worden.
— Bruce Lee

Offline Ujukarin

• Actief Lid
  • Nieuwkomer
  • **
« Reactie #10 Gepost op: 09-11-2020 16:12 »

Die cartoons waren ook niet zomaar wat hoor, ze waren erg grof en seksueel getint. Ik denk dat geen enkel mens dat leuk zou vinden om hun religieuze ikoon zo behandeld te zien worden.
Nee vanuit de genoemde spraakvoorschriften van de Boeddha zijn ze niet vaardig. Maar mogelijk wel gepast of op zijn minst begrijpbaar in het publieke domein als re-actie op extreme idealisering van Mohammed door bepaalde islamieten.
Toch: als dat in het publieke domein zou gebeuren met Boeddhabeelden dan is de correcte reactie van de Boeddhist echt 'het laat ons koud, vrijheid van meningsuiting is belangrijker dan opkomen voor het beschermen van ONZE religieuze held'.

With folded palms,

<Ujukarin>

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Nieuwkomer
« Reactie #11 Gepost op: 10-11-2020 00:26 »
Het zou me echt niets kunnen schelen, als iemand de Boeddha belachelijk maakte in een prent....

Je doet maar.....

Het zegt meer iets over moslims, als ze zo flippen omtrent zo'n stom prentje. Het zegt meer iets over jou, als je zo makkelijk beledigd bent. Blijkbaar heb je dan geen zelfvertrouwen, anders zou je niet zo kwaad worden meteen. Je laat je makkelijk op de kast jagen

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Nieuwkomer
« Reactie #12 Gepost op: 10-11-2020 00:31 »
Ujukarin

Nee, is een ijzersterke motivatie.....

Ik bespot/bekritiseer wie ik maar wil, om wat voor reden dan ook, als ik dat wil. Als ik de noodzaak voel. Als het jeukt..

Maar, niet in het geval van de islam. Als het om Mohammed gaat, hou ik mij in, want moslims onthoofden je meteen hahaha

Ik vertel je eerlijk hoe ik erin sta. Ik beledig je God niet, niet omdat ik die God en religie zo respecteer, want nee, ik heb niet zoveel respect voor de islam, als ik eerlijk ben. Toch zou ik je mohammed niet afbeelden, want ja. Ik wil dat mijn hoofd gewoon op mijn romp blijft. Ik wil dat mijn hooft op dezelfde plek blijft, als hij nu is, zegmaar hehehehe

Dit alles is een logische manier van handelen, redeneren. Heel pragmatisch allemaal

mijn vorm van Dharma is pragmatisch