Wat vinden jullie van de Islam
Het afbeelden van de profeet Mohammed
Het terrorisme
en dat soort dingen
Ik ben bang dat ik hierin veel genuanceerder geworden ben dan ik als nieuwkomer-boeddhist was.
Weliswaar vind ik in de boeddhistische teksten zoals ik ze begrijp beduidend minder aanleidingen voor lange tenen, intolerantie, zelfs overgaan tot geweld dan ik in de theïstische heilige boeken vind.
Maar als ik zie wat er aan lange tenen, intolerantie en grof geweld mogelijk blijkt uit naam van Boeddhisme in Aziatische landen zoals Myanmar en Sri Lanka dan ben ik bang dat ik niets intrinsieks beter (of slechter) vind in boeddhisme dan in pakweg islam.
Wél moet je gewoon duidelijk de grens trekken wat in onze maatschappij, met scheiding tussen staat en kerk, mogelijk en gewenst is. Dus de regels van elke religie gelden écht 'binnenskamers', en in publieke ruimte geldt de vrijheid van meningsuiting.
Of alles wat gezegd
mag worden ook gezegd
moet worden is onder boeddhisten een andere discussie, natuurlijk ga je niet moedwillig lopen vloeken in Staphorst of met Mohammed-cartoons een moskee binnen lopen. Dat is gewoon tegen onze spraakvoorschriften. Maar of ik er fundamenteel bezwaar tegen zou hebben dat iemand in de openbare ruimte iets publiceert wat sommige NL moslims (ik meen volgens recente petitie van de Blauwe moskee minstens 100.000) beledigend vinden: neen neen neen. Als het voor de petitie-ondertekenaars een kernwaarde zou zijn dan staat het ze vrij een andere woonplaats dan Nederland te kiezen; Pakistan bijvoorbeeld, waar het begrip 'blasfemie' zodanig uitgehold is dat deze en gene ervoor op de brandstapel beland is conform bijna middeleeuws-primitieve traditie.
(Maar pakweg een toerist die met een boeddha-tattoo Thailand of Sri Lanka wil binnenkomen wordt ook vrijwel gelynchd, dus het heeft niets met islam an sich te maken maar met wat mensen aan degeneratie/karikatuur kunnen opbouwen met als vage basis een religie...)
With folded palms,
<Ujukarin>
PS En ja, met mystiek georiënteerde moslims in o.a. Sri Lanka en Nederland kan ik uitstekende vriendschappen opbouwen. Maar die vinden dus ook pakweg het Pakistaanse volksgeloof, of salafisten in het Westen, een karikaturale degeneratie van wat islam hoort te zijn...