In een ander topic, over Meister Eckhart kwam het onderstaande ter sprake en het leek me wel goed hier een aparte topic van te maken.
Om de woorden ‘strijd’ en ‘wapenen’ te gebruiken over wat is een zoektocht naar deugd en innerlijke vrede lijkt mij niet passend. Als je een beginnend beoefenaar bent en dat letterlijk neemt, dan ga je jezelf opdelen in goed en kwaad, en oorlog voeren binnen in je binnenste kern. Het is een schizofrene splijting. De enige die verliest in dat scenario ben jijzelf, en als je erin volhard zal je pas vrede kennen als er intern niks meer over is dan een braak liggend uitgestorven slagveld.
Ik bedoel dit als een serieuze waarschuwing. Ik heb dat pad deels bewandeld, en de gevolgen zijn niet gering. Als je denkt een bijdrage te leveren aan het bewustzijn van het menselijk ras dan zou ik je vragen je interne modellen bij te stellen, en niet meer te denken in termen van strijd, en dat soort ideeen ook niet te verspreiden.
Het is beter om te denken in termen van rehabiliteren en transformeren. Er zijn wel slechte impulsen intern, maar het ogenblik waarop je ze afstoot ben je weer bezig met die strijd. Je moet ze omarmen en herformeren, hun wortels vinden en begrijpen waar het vandaan komt. Gebruik je inzicht en mindfulness daarvoor.
In hoeverre is het spirituele Pad een strijd? In hoeverre moet je jezelf wapenen? Is krachtige inzet vereist, sterke ijver. Juist niet? Is kracht toepassen verkeerd?
Ik ervaar zelf de Boeddha niet als een dominee. De Boeddha en Dhamma heeft mij gaandeweg, meer en meer, geleerd om niet veroordelend te kijken naar emoties en neigingen. Ik heb geleerd dat ze universeel zijn. Als iemand denkt dat ie geen haat kent, geen kwade wil, geen vijandige neigingen,etc. is er een grote kans dat die persoon nog niet echt mindful is en niet echt ziet wat er echt speelt en leeft bij hem/haar zelf. En anders zijn die neigingen wel latent, slecht slapend.
Maar alleen volledig verlichte mensen hebben ze niet meer.
Ik heb nooit het gevoel gehad dat de Boeddha mij zou afkeuren als persoon als ik vijandige neigingen zou hebben, of agressieve, of jaloerse etc. Of me een schuldgevoel zou aanpraten en me moreel de les zou lezen. Nee, ik zie een Boeddha die ook bekend was met haat, jaloezie, agressie, trots, lust etc. Hij was wat dat betreft een gewoon mens met alles er op en er aan.
Wat voor mij heel duidelijk is, is dat de Boeddha deze donkere kant van onszelf, deze schaduw, niet als een dominee met opgeheven vinger moreel afkeurt. Hij leert vooral het te zien zoals het is. Het niet mooier en lelijker te maken dan het is. Hij leert je realistisch te worden vind ik. Je kunt als mens lang dromen dat je al een soort heilige bent, altijd van goede wil, keep on dreaming....
Hetzelfde zie ik met de kwestie van ego. De wereld kan daar min over denken. Ego-centrisme kan behandeld worden als een zonde en als slecht maar bij de Boeddha zie ik het besef dat dit geloof in ego, het centraal stellen van dit ego, gewoon is, doodnormaal. Zelfs een zuigeling heeft dit al in latente vorm. Boeddha behandelt dit als 1 van de sterkste en meest hardnekkige neigingen. In plaats van dat de Boeddha dit zondig vindt, of het kwaad, onderwijst de Boeddha juist dat dit geloof in een bestaande mentale entiteit Ik een zware last is voor lichaam en geest. Hij plaats dit ego in het kader van de waarheid van lijden, de oorzaak, de beeindiging en de weg.
Verder vind ik zelf wel dat ik mezelf moet wapenen. Ik wel. Ik moet me wapenen, in de zin van teweerstellen, tegen onmatigheid, tegen grenzeloosheid, tegen obsessieve neigingen. Ik kan mezelf ergens goed in verliezen, op storten, zo erg dat ik min of meer over grenzen heenga en lichaam en geest uitput. Een voorbeeld is dit forum. Als ik gewoon mijn neigingen volg dan wil ik vaak wel tot laat doorgaan. Niet altijd hoor maar er zijn van die buien. Met als gevolg, moeilijk in slaap kunnen komen, onrust, toenemende vermoeidheid etc.
Daarom ben ik erg voor temmen, disciplinering, want je bent je ergste vijand vind ik. Als je je obsessies, neigingen, winden de vrije teugels geeft, nou hoedt je dan maar...Dit is mijn ervaring he.
Ik herken me heel goed in al die meesters die over het spirituele pad spreken als een strijd. Het duister is enorm sterk, en je moet je teweerstellen. Het is ook niet altijd zo goed te zien hoe alles wordt veroorzaakt, en het is ook grillig. Dagen van sterke winden kunnen zomaar plaatsmaken voor een windvrije innerlijk klimaat. Vrede kan zomaar weer omslaan in onvrede en vice versa. Voor de Thai forest meester Maha Boowa was het spirituele pad werkelijk een soort oorlog tegen de kilesa's die alsmaar de macht willen grijpen. Ik herken dat wel. Het is gewoon opvallend, vind ik, hoe bezeten je soms kan zijn.
tot zover