Auteur Topic: Adyashanti: wat is een spiritueel leven?  (gelezen 1172 keer)

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Adyashanti: wat is een spiritueel leven?
« Gepost op: 17-07-2021 18:09 »
Beste allen,

Ik wou deze vraag en bijbehorende link delen. Het lijkt mij grond voor een interessante reflectie.

https://adyashanti.opengatesangha.org/teachings/library/writing#what-is-a-spiritual-life-

Met zonnige groet,
Bodhiboom
“Absorb what is useful, discard what is not, add what is uniquely your own.”
— Bruce Lee

Offline Vrij

• Actief Boeddha Forum lid
  • Nieuwkomer
Re: Adyashanti: wat is een spiritueel leven?
« Reactie #1 Gepost op: 17-07-2021 18:54 »
Beste allen,

Ik wou deze vraag en bijbehorende link delen. Het lijkt mij grond voor een interessante reflectie.

https://adyashanti.opengatesangha.org/teachings/library/writing#what-is-a-spiritual-life-

Met zonnige groet,
Bodhiboom

wat is een spiritueel leven?

Het ritueel van de spirit.
Het dagelijkse doen en laten.. niet aandachtig, dat vertraagt, gewoon met aandacht, dan blijft het handelen vlot en spontaan. :)

Offline teksten Siebe

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 17-07-2021 19:30 »
Wat is een spiritueel leven?
---

« Laatst bewerkt op: 17-07-2021 19:33 door the innerspace »

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #3 Gepost op: 17-07-2021 20:59 »

Een leven dat zichzelf leeft zonder die voortdurende terugkoppeling naar een ik en zijn aanzien, succes, geleerdheid, kennis, spirituele kennis, spiritueel succes, spirituele ervaringen, spirituele doorbraken, inzichten etc. Een leven dat niet meer draait om dat ik en zijn status en zijn vergelijk met een ander en zijn gefrustreer en zijn geoordeel. Gewoon een leven waarin het leven dat zichzelf leeft spontaan aanwijst waar het dan wel om gaat. En dit om het aanwijzen zelf, niet om die wat aanwijst. Die wat aanwijst is niet beter of slechter dan die wat zich aangewezen voelt. Het gaat gewoon niet om die eerste, noch om die laatste. Het gaat om de keuze de aandacht te leggen op de die's, of op wat het leven dat zichzelf leeft sowieso aanwijst.

Offline teksten Siebe

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 17-07-2021 21:42 »

Een leven dat zichzelf leeft zonder die voortdurende terugkoppeling naar een ik en zijn aanzien, succes, geleerdheid, kennis, spirituele kennis, spiritueel succes, spirituele ervaringen, spirituele doorbraken, inzichten etc. Een leven dat niet meer draait om dat ik en zijn status en zijn vergelijk met een ander en zijn gefrustreer en zijn geoordeel. Gewoon een leven waarin het leven dat zichzelf leeft spontaan aanwijst waar het dan wel om gaat. En dit om het aanwijzen zelf, niet om die wat aanwijst. Die wat aanwijst is niet beter of slechter dan die wat zich aangewezen voelt. Het gaat gewoon niet om die eerste, noch om die laatste. Het gaat om de keuze de aandacht te leggen op de die's, of op wat het leven dat zichzelf leeft sowieso aanwijst.

Oke, ik vind dat je de lat wel heel hoog legt zo.

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #5 Gepost op: 17-07-2021 22:12 »
Oke, ik vind dat je de lat wel heel hoog legt zo.

Leven dat zichzelf leeft gaat juist maar vanzelf, als die terugkoppeling naar een "je" die de lat hoog legt er niet meer is. Aandacht maakt dat zulke terugkoppelingen opgemerkt worden en daardoor weer komen te vervallen. Dat is leven dat zichzelf leeft: leven in of met aandacht, zoals Vrij ook al liet vallen, daar komt geen lat en geen ik die die hoog wilt leggen aan te pas.

Voor een ik lijkt dit gewoon een torenhoge lat. Nou, dit lijken en die ik kunnen gewoon opgemerkt worden voor wat het is: geen werkelijkheid op zich. Dan kan leven terug spontaan zichzelf leven, moeiteloos.

Aandacht is wat aangescherpt kan worden. Je zou kunnen zeggen dat dat een praktijk is. Maar zeker geen lat die voor iemand hoog ligt.

Offline teksten Siebe

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 18-07-2021 12:50 »
Wat ik niet goed zag is dat Adyashanti in het artikel eigenlijk spreekt over 'een leven gewijd aan zelf-transcending committments'.

Dat committment deel zag ik over het hoofd. Het geeft voor mij aan dat je nog lang niet zover bent maar dat je het committment wel hebt.
Dat je als mens (ook leraren) vaak nog egocentrische intenties hebt, ego-gedreven spraak, ego gedreven gedrag, maar dat je wel aanvoelt dat dit niet echt zuiver is, niet echt mooi, niet echt edel, niet echt jezelf, niet echt wijs, beperkt, en dat je in ieder geval het committment hebt om echt bij jezelf te blijven, en je niet zo door je conditioneringen/aanleg te laten leiden.

Ik dacht te lezen (verkeerd) dat hij het spirituele leven pas laat beginnen als dit helemaal vervolmaakt is en iemand nooit meer ego-gedreven denkt, spreekt en handelt. Het gaat hem om het committment.

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Nieuwkomer
  • Freedom can not be granted. It must be taken
« Reactie #7 Gepost op: 27-07-2021 13:27 »
G

Je post veel hier, maar ik heb niet altijd de tijd om al die stukken te lezen

Ben veel aan het werk etc

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #8 Gepost op: 27-07-2021 16:57 »
Maak je niet druk Bolletje, het is altijd zo dat men leest op mens eigen tempo. Je leest een stukje, en je verteert een stukje. Soms ga ik weken waarin ik geen boeken lees, en soms lees ik 60 pagina’s in een dag.
“Absorb what is useful, discard what is not, add what is uniquely your own.”
— Bruce Lee