Auteur Topic: De dood als meditatie  (gelezen 542 keer)

lushan3

• Gast
De dood als meditatie
« Gepost op: 30-03-2022 13:28 »
Mediteren op de dood en het sterven kan zeer verhelderend zijn. Het is de ultieme manier om los te laten, of los te leren laten. Dat we allemaal een keer sterven, weet iedereen. De dood speelt een zeer belangrijke rol in elke waarachtige religie. Er zijn boeddhisten die elke avond mediteren op de dood en zeer bewust afscheid nemen van hun leven, hun relaties, hun lichaam, alles. Het ultieme los laten, voorafgaande aan het slapen gaan. Dat doen ze als meditatie, maar ook omwille van het feit, dat we immers elk moment kunnen sterven. De slaap lijkt in metaforische zin enigszins op de dood, we zijn ons dan niet bewust. Hooguit dromen we. Natuurlijk is slapen niet echt sterven, maar voorafgaande aan de slaap mediteren op de dood is altijd zinnig. En als je de volgende morgen weer wakker wordt, maakt het los laten weer plaats voor dankbaarheid dat je er opnieuw mag zijn, mag leven.

Ik kom hierop, omdat mijn schoonzuster afgelopen vrijdagnacht op 67-jarige leeftijd onverwacht is overleden aan een hartstilstand. Haar man lag al in bed, en zij ging in de badkamer nog even haar make up afschminken. Opeens hoorde de partner een doffe klap en toen hij zijn vrouw riep, kwam er geen antwoord. Opgeschrikt is hij naar de badkamer gerend en is hij mijn schoonzuster die daar op de grond lag gaan reanimeren, terwijl hij onderwijl 112 belde. Maar het mocht niet meer baten, ook het ambulance personeel kon de vrouw niet meer terughalen. Ze was overleden. Mijn partner was natuurlijk in tranen en mij doet het ook heel wat, want je kent je familie na al die jaren goed.

Op zaterdag zijn we gaan kijken, mijn schoonzuster lag opgebaard in bed met een koelinstallatie om haar lichaam goed te houden. De familieleden die er waren, zagen er verslagen uit en er is menig traan gelaten. Logisch natuurlijk. Zelf heb ik goed naar de overledene gekeken, het leek net alsof ze in slaap was. Maar dat is natuurlijk niet zo, ze is overleden. Dit komt ook omdat het zo onwerkelijk is dat iemand opeens vertrokken is in het sterven. Maar goed, het leven kan heel mooi zijn, maar ook de Boeddha stelde al dat het leven een dorst is naar het bestaan en dat sterven een lijden is, waaraan niemand ontkomt.

Mijn schoonzuster wordt morgen gecremeerd. Hopelijk wordt het een mooie uitvaart. :D
« Laatst bewerkt op: 30-03-2022 14:15 door Buddha Amitabha »

Offline Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Re: De dood als meditatie
« Reactie #1 Gepost op: 30-03-2022 18:12 »
Gecondoleerd BA.
.......met een been in het graf,
het ander op een bananenschil

lushan3

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 30-03-2022 22:41 »
Gecondoleerd BA.

Dankjewel Marcel! :)

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #3 Gepost op: 31-03-2022 04:58 »
Moge het bewustzijn van uw schoonzus vrede vinden, no matter how, door op te gaan in het geheel, in God, of opnieuw vorm te krijgen in een voorspoedig leven, ... Of nog iets anders dat we niet kunnen voorstellen en dus ook niet kunnen verwoorden.

En moge alle nabestaanden en ook jij, BA, vrede vinden hiermee. Moge de uitvaart daartoe bijdragen.

Gecondoleerd.
« Laatst bewerkt op: 31-03-2022 05:03 door Steve »

Offline Gouden middenweg & de wilde natuur

• Actief Boeddha Forum lid
  • Nieuwkomer
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
« Reactie #4 Gepost op: 31-03-2022 07:33 »
innige deelneming voor jou BA en familie en vrienden die lijden onder het heengaan van hun geliefde

Lijden is iets krijgen van het leven wat men niet wil hebben.
Het heengaan van een geliefde, wie wil het.
ik denk dan zeker aan de partner of de naaste familie wiens leven nu totaal op zijn kop staat.

zie het veranderlijke zegt Boeddha, zie het lijden ervan, en leer er mee omgaan, deal with it
De naakte harde waarheid.
Leven is veranderen, en als je een bepaalde leeftijd hebt is dit veranderen soms zwaar.
De zwaarte is ook dat het niet stopt bij die ene verandering.
Een blijvende uitdaging, opnieuw en opnieuw en opnieuw.

Ik wens iedereen zijn rustpunt, zijn punt waar hij/zij kracht van krijgt toe.
Levenskracht, helderheid, gelijkmoedigheid

sterven
het omhulsel
de eierschaal die breekt
one but not the same
zowel druppel als oceaan
geen verdwijnen
slechts verandering
maar doet niet minder pijn

Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf (Siebe)

Offline Vrij

• Nieuwkomer
« Reactie #5 Gepost op: 31-03-2022 08:09 »
Het geliefde wat verdwijnt of sterft.. komt dichterbij dan ooit.
 :)

lushan3

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 31-03-2022 08:38 »
Dank voor de condoleances. Ik heb er minder last van dan mijn partner, omdat ik immers aangetrouwde familie ben. Het is mijn schoonzuster. De klap zou harder aankomen als het mijn eigen zus zou zijn. Desalniettemin is het erg verdrietig.

Het is wel goed om af en toe met het sterven van iemand geconfronteerd te worden. Dat toont de spiegel van wat ons allemaal te wachten staat. En relativeert de dagelijkse probleempjes, die in het kader van de dood eigenlijk niet zo veel voorstellen.

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #7 Gepost op: 01-04-2022 04:00 »
Verdriet blijft ervaren, pijn blijft ervaren, dat kan en hoeft (in de ervaring) niet overstegen te worden. Het hoort bij het ervaren van het leven. Pijn en geluk, verdriet en vreugde, goed en slecht, ... En het ervaren van het leven is nodig om de ware aard van deze ervaring in zicht te krijgen.

Maar deze ware aard is zelf niet geboren, heeft geen pijn, noch geluk, geen verdriet, noch vreugde, geen krijgen, noch geven, geen willen, noch niet willen, geen geboorte, noch dood.

Als deze ware aard van ervaring, van jezelf, van iedereen en van alles in zicht komt, gaat de ervaring gewoon verder, en de pijn en het verdriet, en het geluk en de vreugde... maar valt het kleverige ervan weg. Dat is vrijheid. Niet vrij zijn van ervaring, maar bevrijdt zijn van de kleverigheid er van.

Dit is echter alleen voer voor zij wiens ware aard stilaan in zicht aan het komen is. Voor zij waar dit nog niet is, wordt hier beter over gezwegen of wordt het beter in de prullemand gesmeten.

Dus... voor wat het waard is. Indien niet, mijn excuses voor het vermelden.

Offline Moesa

• Nieuwkomer
« Reactie #8 Gepost op: 01-04-2022 06:17 »
Beste  BA

Gecondoleerd.

De wereld staat nu even stil

« Laatst bewerkt op: 01-04-2022 06:20 door Moesa »

lushan3

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 06-04-2022 15:58 »
Beste  BA

Gecondoleerd.

Dankjewel!  :)
De wereld staat nu even stil

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #10 Gepost op: 08-04-2022 12:21 »
Gecondoleerd beste BA, alhoewel het iets na het evenement is.

Ik hoop dat de uitvaart enige vrede heeft gebracht.
“Absorb what is useful, discard what is not, add what is uniquely your own.”
— Bruce Lee

lushan3

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 08-04-2022 13:00 »
Hartelijk dank, Bodhiboom.

Er is inderdaad vrede :)

Offline I'm a loser

• Geïntresseerde
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 30-04-2023 17:43 »

Ja.  Dat is van een ongedachte merkwaardigheid.
Leven is uitvaren met een schip waarvan je weet dat het op zee zal vergaan.

Offline Vrij

• Nieuwkomer
« Reactie #13 Gepost op: 30-04-2023 19:32 »

Ja.  Dat is van een ongedachte merkwaardigheid.

Ja, heel apart.