Auteur Topic: Spirituele leraren en verrijking  (gelezen 173 keer)

Offline nico70+

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
    • facetten van het boeddhisme
Spirituele leraren en verrijking
« Gepost op: 27-01-2023 14:41 »
Beste Vrij,
Welke leraar heb of had je wat het Boeddhisme betreft? En welke stroming ervan volg je? Je hebt verbazingwekkende visies die ik nooit eerder heb gehoord.
« Laatst bewerkt op: 28-01-2023 06:31 door forumbeheer »

Offline Vrij

• Actief Boeddha Forum lid
  • Nieuwkomer
Re: Re: Dukha, lijden en pijn
« Reactie #1 Gepost op: 27-01-2023 21:06 »
Beste Vrij,
Welke leraar heb of had je wat het Boeddhisme betreft? En welke stroming ervan volg je? Je hebt verbazingwekkende visies die ik nooit eerder heb gehoord.

Ik had/heb de zelfde leraren als die Boeddha had.. omstandigheden en situaties. Ik volg niets, daarom kan ik stil staan en laat ik alles voorbij gaan.

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
  • Wees zelf het licht voor uzelve
« Reactie #2 Gepost op: 27-01-2023 21:18 »
Niets of niks is een kwalificatie. Je kunt menselijke "verhalen" ontkennen wat je wilt. Maar een ontkenning houdt ook een bevestiging in. Want je haakt er op aan door middel van een ontkenning. Ik vraag me af of dat helpend kan zijn. Ik meen zelf van niet. Voor mij niet, in ieder geval. Misschien heeft de leer van Gautama de Boeddha je wat te zeggen. Wellicht niet. Ik hoor jouw daar nooit over op dit forum. Het is bij jou nooit zoals de ander iets formuleert.

NIKS, geen enkel ding.
Het kan niet ontkent worden, er is niks om te ontkennen. En het woord niks, behoeft geen bevestiging want het is er al zo gauw je het leest of als term wilt gebruiken.

Jij hanteert het principe dat lijkt op de yoga van neti-neti, noch dit noch dat. Maar dat kun je voor jezelf natuurlijk toepassen, maar niet komen aanbrengen als zijnde een soort "vrijheid" voor iedereen of zo. Als het voor jou werkt, prima, maar voor een ander hoeft jouw benadering helemaal niet te werken. Dus kun je dit niet brengen alsof het de waarheid zou zijn die naar de werkelijkheid zou leiden.

Niet dit niet dat, kan net zo goed het is dit en dat wezen. 'mijn' benadering werkt ook niet voor mij, het is niet specifiek bedoeld voor iemand. Ik lees tekst en dat triggert het een en ander aan conceptuele respons waar ik op ieder willekeurig moment 100% achter sta, maar ik sta ook achter de eventuele weerlegging ervan, dat is mij dan weer om het even..
Wat ik hier en daar te zeggen heb zijn geen overtuigingen noch is het bedoeld om te overtuigen, het zijn gewoon conceptuele gegevens die communicatief tot mijn beschikking staan, maar de woorden\verhaaltjes hebben geen enkele 'werkelijkheid' voor mij, ze vertegenwoordigen op hun best een willekeur van aannames om communicatieve uitwisseling aangaande zus of zo een verloop te geven..

Je hebt nogal "kort door de bocht" antwoorden. Als je jouw "niks" op die manier wilt beschrijven, prima. Het valt me op dat je nu wat uitgebreider omschrijft in een bijdrage wat je bedoelt. Meer onderbouwing geeft meer duidelijkheid. En hoeven we niet te gissen naar wat je nu eigenlijk bedoelt. Dus dat is een positief punt.

Je stelt dat jouw benadering niet specifiek is bedoeld voor jezelf of voor wie dan ook. Je geeft een conceptuele respons, schrijf je. Mooi, maar voor zover ik het zie, behoort die respons nog steeds tot de gewone menselijke conditie, binnen het scala van menselijke zintuigen, zoals ons brein.

Je ontkent een bepaalde "werkelijkheid" te vertegenwoordigen, maar ik zie je wel steeds aangeven dat het dit niet is en dat niet. Als je dat vaak genoeg herhaalt in enkele zinnen, gaan anderen, ga ik, denken dat je alles simpelweg loopt te ontkennen. Ik vind het over het algemeen nogal nihilistisch wat je meestal zegt. Maar je zult dat volgens je eigen concepten zo waarschijnlijk niet bedoelen.

En je stelt zojuist dat je dezelfde Leraren hebt/had als Gautama de Boeddha. Dat lijkt me toch sterk, die mensen zijn allang overleden. Maar misschien bedoel je dat anders. En ik zie je weinig boeddhistisch inhoudelijke bijdragen leveren. Je gaat denk ik eerder uit van je eigen conceptuele denkraam.
"Aan de vruchten herkent men de boom." - Jezus Christus

Offline Vrij

• Nieuwkomer
« Reactie #3 Gepost op: 27-01-2023 22:22 »
Je hebt nogal "kort door de bocht" antwoorden.

Cut the crap, get to the point, shoot straight in ...
That's me.

wat bepaald jouw interesse om op dit forum actief te zijn?

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #4 Gepost op: 27-01-2023 22:29 »
Je hebt nogal "kort door de bocht" antwoorden.

Cut the crap, get to the point, shoot straight in ...
That's me.

wat bepaald jouw interesse om op dit forum actief te zijn?

Wat mijn interesse is in dit Boeddhaforum? Ik ben zelf ooit boeddhist geweest. Je zult wellicht hebben gelezen dat ik sedert 2014 het christelijk geloof heb. Ik heb brede interesse in spiritualiteit en ik vind een religieuze dialoog erg belangrijk. En ik denk dat ik nog best wat kan leren van anderen. Ongeacht welke religie of godsdienst ze ook mogen hebben.

Offline Vrij

• Nieuwkomer
« Reactie #5 Gepost op: 27-01-2023 22:35 »
Wat mijn interesse is in dit Boeddhaforum? Ik ben zelf ooit boeddhist geweest. Je zult wellicht hebben gelezen dat ik sedert 2014 het christelijk geloof heb. Ik heb brede interesse in spiritualiteit en ik vind een religieuze dialoog erg belangrijk. En ik denk dat ik nog best wat kan leren van anderen. Ongeacht welke religie of godsdienst ze ook mogen hebben.

Waarom vind jij een religieuze dialoog erg belangrijk, wat doet het met je?

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #6 Gepost op: 27-01-2023 22:49 »

Waarom vind jij een religieuze dialoog erg belangrijk, wat doet het met je?

Ik vind een interreligieuze dialoog nog veel belangrijker. En een religieuze dialoog zie ik als verrijkend, je kunt herkenningspunten bij elkaar onderkennen. En misschien zelfs van elkaar leren. Volgens mij is dit Boeddhaforum vooral voor dat laatste bedoeld: van elkaar leren.

Offline Vrij

• Nieuwkomer
« Reactie #7 Gepost op: 27-01-2023 23:02 »
Ik vind een interreligieuze dialoog nog veel belangrijker. En een religieuze dialoog zie ik als verrijkend, je kunt herkenningspunten bij elkaar onderkennen. En misschien zelfs van elkaar leren. Volgens mij is dit Boeddhaforum vooral voor dat laatste bedoeld: van elkaar leren.

En wat leer je dan van elkaar?
Noem eens wat jij zoal geleerd hebt middels dit forum..

Offline I'm a loser

• Geïntresseerde
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 15-03-2023 20:15 »
Beste Vrij,

Ik had/heb de zelfde leraren als die Boeddha had.. omstandigheden en situaties. Ik volg niets, daarom kan ik stil staan en laat ik alles voorbij gaan.

Dat kan kloppen, ik las hier een advies van de Boeddha:

Citaat
Daarom, Ananda, wees een licht voor jezelf. Vertrouw niet op hulp van buitenaf. Vertrouw enkel op jezelf. Hou steeds de waarheid voor ogen en zoek alleen daarin je heil. Zoek niet naar hulp van buitenaf.
En hoe kun je een licht voor jezelf zijn? Hoe kun je enkel op jezelf vertrouwen, zonder hulp van buitenaf? Hoe kun je de waarheid voor ogen houden?
Ik zeg u dat de sleutel hiervoor de volgende is: blijf wakker, op- lettend en bedachtzaam zodat je de wereld van dukkha die uit de begeerte van het lichaam voortkomt overwint. Blijf wakker, oplet- tend en bedachtzaam zodat je, ondanks het feit dat je aan gewaarwordingen onderworpen bent, de wereld van dukkha die uit gewaarwording voortspruit overwint. Blijf wakker, oplettend en be- dachtzaam wanneer je denkt, redeneert of voelt zodat je de wereld van dukkha die uit de begeerte van gedachten, redenering en ge- voelens voortspruit overwint.
Zij die nu, of na mijn dood, een licht voor zichzelf zijn, die alleen op zichzelf vertrouwen zonder hulp van buitenaf, zullen de waarheid als hun licht zien en daar hun heil in zoeken. Zij die niet uitzien naar hulp van buitenaf, zullen het allerhoogste bereiken. ❜

https://www.broese.nl/BookInfo/GetSample?guid=1d2415c1-6799-42df-9d8d-cd018fd196be. (pagina 25-26)

Boeddha was een doe-het-zelver.
Leven is uitvaren met een schip waarvan je weet dat het op zee zal vergaan.

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Re: spirituele leraren en verrijking
« Reactie #9 Gepost op: 15-03-2023 20:47 »
Beste Vrij,

De boeddha had overigens wel twee meditatie leraren voor zijn verlichting. Dus dit is niet geheel correct.
« Laatst bewerkt op: 15-03-2023 20:50 door Bodhiboom »
“Absorb what is useful, discard what is not, add what is uniquely your own.”
— Bruce Lee

Offline ervaringsgetuige

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
Re: spirituele leraren en verrijking
« Reactie #10 Gepost op: 15-03-2023 21:18 »
De boeddha had overigens wel twee meditatie leraren voor zijn verlichting. Dus dit is niet geheel correct.
Wist ik niet.
Gevonden al googlend net...
Citaat
After Siddhartha Gautama, eventually to be Gautam or Gautama Buddha, first set out on his journey to Awakening, he studied for a period of time under a meditation teacher named Alara Kalama. Under this master, Siddhartha learned to attain a meditative state known as the ‘Sphere of Nothingness.’
Siddhartha was so adept at meditation that Alara Kalama wanted Siddhartha to succeed him as head of his teaching lineage. Siddhartha politely declined and continued on his quest.
He then studied with a meditation teacher named Uddaka Ramaputta (or Udraka Ramaputra), who taught him to attain a meditative state known as the ‘Sphere of Neither Perception nor Non-Perception.’ It is possible that both Alara Kalama and Uddaka Ramaputta were teachers of what eventually became the Sāmḳhya or Yoga systems of philosophy, or that one or both of them were affiliated with schools of thought reflected in the Upanishads, which were being composed around this time. As he had done with Alara Kalama, Siddhartha eventually left the tutelage of Uddaka Ramaputta (who similarly wanted Siddhartha to succeed him as head of his teaching lineage). Siddhartha then practiced severe austerity with a group of five ascetics who may have been Jains, or were at least a group similar to the Jains. These ascetics later became Siddhartha’s first disciples after he had gained Awakening and become the Buddha. It’s not clear if one of them served as his teacher while he was still a bodhisattva.

These were Siddhartha’s teachers in his lifetime as Siddhartha: the lifetime in which he became Buddha. In one of his remote past lives, though, he took his bodhisattva vow before the previous Buddha, who was called Dipankara.

bron: https://www.quora.com/Who-were-the-teachers-of-Gautam-Buddha-before-his-enlightenment
Alara Kalama & Uddaka Ramaputta ware dus de twee meditatie leraren van de Boeddha voor zijn verlichting.

Offline ervaringsgetuige

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 15-03-2023 21:25 »
Beste Vrij,

Dat kan kloppen,...
Klopt dus niet. Boeddha had twee meditatie leraren.

..
Boeddha was een doe-het-zelver.
Elk mens is een doe-het-zelver als het op het spirituele pad aankomt slimmerd.