Ik weet niet precies hoe ik hier op moet reageren. Ik respecteer zeer verscheiden meningen. Echter, sommige meningen die onzekerheid en verdeling kunnen veroorzaken en het vertrouwen in wetenschap en feitenonderzoek kunnen aantasten, liggen mij moeilijk. Het is belangrijk om kritisch naar informatie te kijken en deze te verifiëren.
Een voorbeeld van de negatieve gevolgen hiervan is de manier waarop Donald Trump verschillende complottheorieën steunde en promootte, waaronder het idee dat de verkiezingen van 2020 onrechtmatig waren en de coronapandemie een hoax was. Het is toch belangrijk om voorzichtig te zijn bij het omgaan met dergelijke uitspraken en theorieën.
Echter, als je in staat bent deze ideeën gescheiden te houden van je Boeddhistische ideeën, dan zou dit verder geen probleem hoeven te zijn op dit forum.
Wie zegt dat ik niet kritisch bekijk of bekeken heb
Inderdaad voorzichtig zijn met dergelijke uitspraken.
Zoals ik zie blijft het bij jou ook maar 1 kant van het verhaal, of de media wereldwijd zo betrouwbaar is?
Een boeddhistisch idee is om dingen in twijfel te trekken.
En even om aan te vullen. Het afdoen als complotten is goed over nagedacht?
Mensen die kritisch waren werden met een reden zo neergezet. Spindokters hebben je van alle kanten “ de goede en de slechte kant”
In de c periode heb ik het boeddhistisch opgepikt, heb er namelijk veel uit kunnen leren, als een leerschool gezien, was nl in die periode ziek. Heel ziek, behandeling was nodig, anders zou ik dit nooit kunnen typen. Maar toch zijn er mensen ( en ik ken ze) die hier nog steeds in blijven hangen, het niet kunnen vergeven en vergeten, het hangen in het verleden ( lijden). Wat heb ik geprobeerd om ze dat verleden los te laten. En wat mijn leerschool was: ik erkende hun woede niet, was het terecht wat ze voelde ?
Ben benieuwd hoe het zou voelen als je afgewezen wordt om leuke dingen te gaan doen, je bedrijf boven water houden, rekeningen niet meer kunnen betalen. Dat is een lijden, niet meer en niet minder. Je maakt mij niet wijs dat dit niet geweten is.
Nou uitdaging chance my mind …..
Boeddhisme heeft mij hier uit kunnen halen op vele manieren. De tijd van afzondering en isolatie, de eenzaamheid, meditatie, de dankbaarheid
Dat wil niet zeggen dat de wereld zo mooi in elkaar zit.
Mij afdoen als een complot theorist, mag ik zo niet denken, want wat denk ik dan allemaal? Het gevaar? Dank je voor de waarschuwing scepticus. Kan je mij vertellen waar ik bang voor moet zijn?
Mijn interesse ligt veel in de geschiedenis, daar kun je veel uithalen van wat er nu gebeurd. Of is dat ook een complot?
De geschiedenis van Azië bijvoorbeeld. Vietnam en Amerika. Vietnam lag helemaal niet in het vizier. Maar goed dat is een complot?
De mensen die het voorbeeld geven, zoals het hoort, waar wij naar kijken, zijn soms gewoon niet eerlijk en oprecht. Dat is geen complot, maar waarheid.
En als je het wil weten. Trump vond ik een Messias, die ook gewoon bij die club hoort. Maar ik kan mij voorstellen dat Amerikanen hem geweldig vinden, want dat was ook de bedoeling. Of volg je Amerika verder niet zo?
Als je daar doorheen kan kijken, is dat geen boeddhisme? Ze daar dan ook in laten? Ja klopt dat lukt mij niet zo vaak. Bewust van dat alles worden is een zware dobber.
Verder ging dit over verlichting. Misschien is dan een goede vraag:
Willen mensen waar we naar “ kijken dat we verlicht worden? Of zien ze verlichting meer als een wegkijker?
Bij hier en nu heb ik er ook naar verwezen. Van metafysica wordt veel gebruik gemaakt door mensen die aan de macht staan. Symbolieken etc etc
Overigens is mijn man een hoax denker van Corona. Maar toch kunnen wij het goed vinden, is dat geen boeddhisme?
Veel mensen hebben in de Corona periode momenten van bezinning gekregen, verveling werd aangeraakt. Ze zijn zoekende geworden.
En over complotten, iedereen heeft een rem.
Hier en nu schreef wel iets goeds over het westen. We zijn zeker anders in ons denken, want we krijgen vaak westerse dingen voorgeschoteld
En om Amerika maar weer eens te noemen. Alle landen werken met voorkennis, of is dat ook een complot? En hoe komen ze aan die voorkennis? En soms zitten er geen goede intenties achter, maar zeker goed bedoelde
Dan vul ik aan snap ik wat je bedoeld om voorzichtig te zijn hiermee. Zo ben ik ingeschreven voor de nieuwsbrief van sleutel tot inzicht. Een tip om te bidden voor Oekraïne, het enige denk ik wat men kan doen op dit moment.
Alleen de schrijver liet toch iets doorschemeren, namelijk oppassen voor. Daar liet hij een beetje een politieke voorkeur zien. Het is boeddhistisch volgens mij om elke partij te bekijken waar ze voor staan, open staan.
En voor de forum leden die moeite hebben met complotten, mijn voorkeur is linkse politiek, hoeven we geen zorgen te maken met dom rechts en hun complot theorieën. Want dat is toch ook zo, complotten koppelen aan rechts? Of is hier ook nuance voor? Wat verder kijkend dan?