Auteur Topic: Wat weten we eigenlijk van de Verlichting?  (gelezen 4899 keer)

Offline scepticus

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
Re: Wat weten we eigenlijk van de Verlichting?
« Reactie #50 Gepost op: 10-02-2023 15:23 »
Wat is die natuurlijke staat van zijn?

Een waarheid die onafhankelijk is van jouw verbeelding, wil of ervaring.

Wie ervaart die natuurlijke staat?

Jij of ik!

Maar, de waarheid van de natuurlijke staat van zijn bevindt zich buiten de beperkingen van de verbeelding, wil én persoonlijke ervaring. Deze waarheid is onafhankelijk en onveranderlijk, ondanks subjectieve belevingen die daarvan afgeleid kunnen worden. Hoewel een ervaring van de natuurlijke staat van zijn erg waardevol kan zijn, blijft deze ervaring slechts een uiting van de subjectieve beleving, en niet de waarheid zelf.

Anders uitgedrukt: de ervaring van de Waarheid is niet identiek aan de Waarheid zelf. Dit besef is van onschatbare waarde.

Offline Moesa

• Actief Boeddha Forum lid
  • Nieuwkomer
« Reactie #51 Gepost op: 10-02-2023 15:29 »
Citaat
Een waarheid die onafhankelijk is van jouw verbeelding, wil of ervaring.

Plak even deze eerst scepticus

Nou zie ik heel veel en zie zeker de dingen goed. Je gaat mij toch niet vertellen dat je buiten de deur niks aan de hand is? Of in de wereld?

Dat het allemaal maar de verbeelding is van de mens, zoals jij stelt, is wat ik laatst bedoelde?

Zo probeer je mensen de kop in het zand te steken.

Dit gebeurd op hoog nivo wereldwijd.

Bedoel je dit scepticus?

« Laatst bewerkt op: 10-02-2023 15:34 door Moesa »

Offline Moesa

• Nieuwkomer
« Reactie #52 Gepost op: 10-02-2023 15:39 »
Citaat
Jij of ik!

Maar, de waarheid van de natuurlijke staat van zijn bevindt zich buiten de beperkingen van de verbeelding, wil én persoonlijke ervaring. Deze waarheid is onafhankelijk en onveranderlijk, ondanks subjectieve belevingen die daarvan afgeleid kunnen worden. Hoewel een ervaring van de natuurlijke staat van zijn erg waardevol kan zijn, blijft deze ervaring slechts een uiting van de subjectieve beleving, en niet de waarheid zelf.

Anders uitgedrukt: de ervaring van de Waarheid is niet identiek aan de Waarheid zelf. Dit besef is van onschatbare waarde.

Wat is dan de waarheid? De absolute

Offline I'm a loser

• Geïntresseerde
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #53 Gepost op: 10-02-2023 16:33 »
Ik maak op geheel eigen wijze gebruik van de leegte.   Zoals bekend kan men niet anders dan middels het lijden ont-zelven, maar de leegte betekend niet het einde.  Maar een nieuwe ontdekkingsreis.

Hoewel dat laatste mooi klinkt, is het gebaseerd op een verkeerde veronderstelling. De leegte is geen ding dat jij kunt bezitten of gebruiken. Het is een natuurlijke staat van zijn, een waarheid die onafhankelijk is van jouw verbeelding of wil. Het is geen object waar je grip op kunt krijgen of dat jij kunt sturen.

Boeddhistisch uitgedrukt:
Als je probeert de leegte te gebruiken, blijf je vastzitten in de illusie van verlangen en begeerte, en verhinder je de bevrijding die mogelijk is door het opgeven van begeerte en het loslaten van verlangen.

Non-dualistisch uitgedrukt:
Als je gelooft dat je de leegte kunt beheersen, blijf je verstrikt in de illusie van afzonderlijkheid en blijft de leegte ongezien.

Waarschijnlijk heb jij het over een andere leegte dan ik.   Is er toch nog iets van zelf achter gebleven.   De leegte is ontvankelijk, maar dat is uiteraard geen object of iets waar je je wil op kunt uitoefenen.  Zonder verwachtingen zijn, dat is alles wat ik kan schrijven.
Leven is uitvaren met een schip waarvan je weet dat het op zee zal vergaan.

Offline scepticus

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #54 Gepost op: 10-02-2023 20:32 »
Nou zie ik heel veel en zie zeker de dingen goed. Je gaat mij toch niet vertellen dat je buiten de deur niks aan de hand is? Of in de wereld?

Dat het allemaal maar de verbeelding is van de mens, zoals jij stelt, is wat ik laatst bedoelde?

Zo probeer je mensen de kop in het zand te steken.

Dit gebeurd op hoog nivo wereldwijd.

Bedoel je dit scepticus?

Als je gesprekken over Waarheid in verband gaat brengen met zaken die in de wereld gebeuren, moet je beseffen dat zoiets als Waarheid geen concept is, laat staan dat het concepten overbodig maakt.

De vraag naar de 'natuurlijke staat van zijn' werd vooraf gegaan door het onderwerp van 'leegte', waarin werd benadrukt dat leegte geen bezitbare of beheersbare zaak is. Het is onafhankelijk van verbeelding en wil en kan niet beïnvloed of beheerst worden.

Dit zegt niets over de problemen in de wereld. Het is juist dat er veel uitdagingen en problemen in de wereld zijn. Er zijn veel sociale, politieke en economische kwesties die aandacht nodig hebben. Het is belangrijk om bewust te zijn van deze problemen en te werken aan oplossingen.

Echter, soms kan de manier waarop problemen worden gepresenteerd in de media of door bepaalde groeperingen, mensen angst aanjagen of hen de indruk geven dat de situatie hopeloos is. In dergelijke situaties is het belangrijk om een evenwichtig perspectief te behouden en niet te vallen voor één kant, zoals doemdenken, noch voor de andere kant, zoals het negeren van problemen.

Dus neen, ik bedoel het niet zo dat inzicht in leegte een excuus kan zijn voor onrespect, onderdrukking, misleiding of ontkenning.

Online Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #55 Gepost op: 10-02-2023 21:21 »
Prachtig
.......met een been in het graf,
het ander op een bananenschil

Offline hier en nu

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #56 Gepost op: 10-02-2023 22:16 »
Wat is die natuurlijke staat van zijn?
Misschien is het meest logische antwoord wel: bewust voelend aanwezig zijn in het hier en nu. Maar ook dat roept bij velen nog steeds allerlei vragen op.

Wie ervaart die natuurlijke staat?
Het herboren ego.

Offline Gouden middenweg & de wilde natuur

• Nieuwkomer
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
« Reactie #57 Gepost op: 11-02-2023 17:36 »
een tekst op het forum dat ik nog eens herlezen heb :

Citaat

Verder is het interessant om naar de staat van Verlichting van een mens te kijken.
Het lijkt mij dat mensen, regelmatig, en steeds meer, momenten van Verlichting hebben. Met en zonder  (verschillende vormen van) meditatie.
Een voortdurende toestand van Verlichting schijnt niet voor te komen. Ik schrijf schijnt niet voor te komen.
Ik ga daar bij uit van eigen waarneming, die vanzelfsprekend beperkt is, maar ik ga ook uit van het feit dat ik heb waargenomen dat 'men' het er wel min of meer over eens is - in boedhistische kringen- dat er al heeel lang geen sprake is van Verlichte personen.
In het Boeddhisme zelf kan men waarnemen dat waar de ene stroming de eigen leraar als een Verlichte aanziet, de andere stroming dat niet als zodanig erkent. (?)
Waarbij het ook nog eens zo is dat naar mijn mening alleen maar een Verlichte kan beoordelen of iemand  Verlicht is. Alleen een meestersmid kan beoordelen of een ander werkelijk een meestersmid is.

In dat licht is het de vraag wat het betekent om te stellen dat er zoiets bestaat als onmiddelijke Verlichting.
Wordt hier bedoeld: momenten van Verlichting of een voortdurende staat van Verlichting?
Dat eerste is bekend en is geen zaak welke is voorbehouden aan bijvoorbeeld Boeddhisten, van het laatste  had ik al vermeld dat het schijnt dat er momenteel geen mensen zijn die in een min of meer Voortdurende toestand van Verlichting verkeren.
Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf (Siebe)

Offline Moesa

• Nieuwkomer
« Reactie #58 Gepost op: 11-02-2023 18:00 »
Citaat
Als je gesprekken over Waarheid in verband gaat brengen met zaken die in de wereld gebeuren, moet je beseffen dat zoiets als Waarheid geen concept is, laat staan dat het concepten overbodig maakt.

De vraag naar de 'natuurlijke staat van zijn' werd vooraf gegaan door het onderwerp van 'leegte', waarin werd benadrukt dat leegte geen bezitbare of beheersbare zaak is. Het is onafhankelijk van verbeelding en wil en kan niet beïnvloed of beheerst worden.

Dit zegt niets over de problemen in de wereld. Het is juist dat er veel uitdagingen en problemen in de wereld zijn. Er zijn veel sociale, politieke en economische kwesties die aandacht nodig hebben. Het is belangrijk om bewust te zijn van deze problemen en te werken aan oplossingen.

Echter, soms kan de manier waarop problemen worden gepresenteerd in de media of door bepaalde groeperingen, mensen angst aanjagen of hen de indruk geven dat de situatie hopeloos is. In dergelijke situaties is het belangrijk om een evenwichtig perspectief te behouden en niet te vallen voor één kant, zoals doemdenken, noch voor de andere kant, zoals het negeren van problemen.

Dus neen, ik bedoel het niet zo dat inzicht in leegte een excuus kan zijn voor onrespect, onderdrukking, misleiding of ontkenning.

Zie dit nu pas scepticus of heb er overheen gelezen. Zie niet altijd elk bericht in de recente lijst

Mooi omschreven scepticus. Weet nog ooit dat thich nhat hahn ooit schreef

Vindt zelf de oplossing voor wereldse problemen, niet dat je het op kan lossen, maar de methode kan je rust geven. Dank je scepticus dat dit even herhaald werd.

Maar lijkt mij dat je begrepen hebt wat ik bedoelde.

Als er niks zou zijn, geen mening, geen hechting, dan kunnen problemen niet opgelost worden.

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
  • Wees zelf het licht voor uzelve
« Reactie #59 Gepost op: 11-02-2023 18:27 »
een tekst op het forum dat ik nog eens herlezen heb :

Citaat

Verder is het interessant om naar de staat van Verlichting van een mens te kijken.
Het lijkt mij dat mensen, regelmatig, en steeds meer, momenten van Verlichting hebben. Met en zonder  (verschillende vormen van) meditatie.
Een voortdurende toestand van Verlichting schijnt niet voor te komen. Ik schrijf schijnt niet voor te komen.
Ik ga daar bij uit van eigen waarneming, die vanzelfsprekend beperkt is, maar ik ga ook uit van het feit dat ik heb waargenomen dat 'men' het er wel min of meer over eens is - in boedhistische kringen- dat er al heeel lang geen sprake is van Verlichte personen.
In het Boeddhisme zelf kan men waarnemen dat waar de ene stroming de eigen leraar als een Verlichte aanziet, de andere stroming dat niet als zodanig erkent. (?)
Waarbij het ook nog eens zo is dat naar mijn mening alleen maar een Verlichte kan beoordelen of iemand  Verlicht is. Alleen een meestersmid kan beoordelen of een ander werkelijk een meestersmid is.

In dat licht is het de vraag wat het betekent om te stellen dat er zoiets bestaat als onmiddelijke Verlichting.
Wordt hier bedoeld: momenten van Verlichting of een voortdurende staat van Verlichting?
Dat eerste is bekend en is geen zaak welke is voorbehouden aan bijvoorbeeld Boeddhisten, van het laatste  had ik al vermeld dat het schijnt dat er momenteel geen mensen zijn die in een min of meer Voortdurende toestand van Verlichting verkeren.

Een tekst die nog niet zo gek is. De momenten van Verlichting waar de schrijver het over heeft, komen regelmatig voor, in veel mensenlevens. Tjeu van den Berk noemt dat het Numineuze waar we mee in aanraking kunnen komen. Ook William James heeft in dit kader een boek geschreven, met als titel “Vormen van religieuze ervaring”. Gurdjieff sprak van zogeheten “Flitsen van waarheid”. Een voortdurende staat van Verlichting bestaat wel degelijk, ik ben daarvan overtuigd. Of er momenteel dergelijke Verlichten rondlopen? Zeker. In het Mahayana boeddhisme in Zen wordt gesproken over Kensho (“in zijn eigen wezen zien”) en Satori (“het Ontwaken tot iemands ware natuur”).

Onmiddellijke Verlichting bestaat inderdaad en daarvan zijn vele voorbeelden in het Mahayana boeddhisme bekend. Niet alleen van mannen, maar ook van vrouwen (veel boeddhisten menen volledig ten onrechte dat vrouwen pas kunnen Ontwaken tot hun ware natuur als ze eerst zijn wedergeboren in het leven als een man). Dat kan tijdelijk zijn in een Flits van waarheid, maar ook definitief. Satori wordt beschouwd als de meest diepgaande staat van zijn. Wat in het boeddhisme de Verlichting wordt genoemd, is geenszins voorbehouden aan dat boeddhisme. Mensen die Ontwaakt zijn tot hun ware natuur zien we ook terug in andere religies en godsdiensten.
"Aan de vruchten herkent men de boom." - Jezus Christus

Offline Moesa

• Nieuwkomer
« Reactie #60 Gepost op: 11-02-2023 18:31 »
Citaat
Onmiddellijke Verlichting bestaat inderdaad en daarvan zijn vele voorbeelden in het Mahayana boeddhisme bekend. Niet alleen van mannen, maar ook van vrouwen (veel boeddhisten menen volledig ten onrechte dat vrouwen pas kunnen Ontwaken tot hun ware natuur als ze eerst zijn wedergeboren in het leven als een man). Dat kan tijdelijk zijn in een Flits van waarheid, maar ook definitief. Satori wordt beschouwd als de meest diepgaande staat van zijn. Wat in het boeddhisme de Verlichting wordt genoemd, is geenszins voorbehouden tot dat boeddhisme. Mensen die Ontwaakt zijn tot hun ware natuur zien we ook terug in andere religies en godsdiensten.

Zat net op ander topic, schoot mij verlichting ook te binnen

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #61 Gepost op: 11-02-2023 20:44 »
Citaat

In het Boeddhisme zelf kan men waarnemen dat waar de ene stroming de eigen leraar als een Verlichte aanziet, de andere stroming dat niet als zodanig erkent.

...

Het zou allemaal veel eenvoudiger, helderder en minder gedoe zijn als er gewoon erkend zou zijn dat, hoe diep het inzicht dat men gekregen heeft ook is, of wat er ook allemaal in zicht kan zijn, of waar men ook allemaal bekend mee is, dat onverlicht gedrag zich nog steeds voor doet of kan doen en dat men zich hier niet langer blind voor maakt, niet langer verstoppertje gaat spelen met zichzelf of zichzelf gaat opblazen of als leegte voordoen.

Dan kan iedereen delen wat ie of hoe ie ziet, en het licht in de ander zijn ogen ook nog gunnen.
Dat zou pas forum zijn.

Offline I'm a loser

• Geïntresseerde
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #62 Gepost op: 11-02-2023 21:11 »

Het lijkt mij dat mensen, regelmatig, en steeds meer, momenten van Verlichting hebben.

Verlichting als bezit? (hebben).  Vergeet het maar, het is altijd iemand die bezit.   Zolang je verlichting wilt hebben, zul je het nooit zijn.

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #63 Gepost op: 11-02-2023 21:30 »

Het lijkt mij dat mensen, regelmatig, en steeds meer, momenten van Verlichting hebben.

Verlichting als bezit? (hebben).  Vergeet het maar, het is altijd iemand die bezit.   Zolang je verlichting wilt hebben, zul je het nooit zijn.

Daar gaat het juist om: een moment van verlichting is geen verlichting, het is een verlichtingservaring. Ervaringen heb je, verlichting kan je niet hebben. Geen gedoe rond nodig.

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #64 Gepost op: 11-02-2023 21:31 »
Citaat

In het Boeddhisme zelf kan men waarnemen dat waar de ene stroming de eigen leraar als een Verlichte aanziet, de andere stroming dat niet als zodanig erkent.

...

Het zou allemaal veel eenvoudiger, helderder en minder gedoe zijn als er gewoon erkend zou zijn dat, hoe diep het inzicht dat men gekregen heeft ook is, of wat er ook allemaal in zicht kan zijn, of waar men ook allemaal bekend mee is, dat onverlicht gedrag zich nog steeds voor doet of kan doen en dat men zich hier niet langer blind voor maakt, niet langer verstoppertje gaat spelen met zichzelf of zichzelf gaat opblazen of als leegte voordoen.

Dan kan iedereen delen wat ie of hoe ie ziet, en het licht in de ander zijn ogen ook nog gunnen.
Dat zou pas forum zijn.

Tja Steve, zo eenvoudig zou het kunnen zijn. Maar helaas leven mensen zonder het te beseffen met een “image”, een persoonlijk beeld van zichzelf. Dat beeld is onbewust aangeleerd door onze ouders, opvoeders, de samenleving en ga zo maar door. Vanuit ons daadwerkelijke wezen zijn we niets meer en niets minder dan open aandacht. Maar als kind verliezen we die open aandacht, omdat onze ouders naar ons verwijzen als een “jij”. Ons denken gaat onderscheid maken en we projecteren er een “ik” in. En we zijn totaal afhankelijk van onze ouders, dat zijn als het ware goden voor het kleintje. En die goden zijn helemaal geen goden, maar het kind weet niet beter. Met als gevolg dat we een beeld van onszelf aanleren wat feitelijk het beeld is dat onze ouders van ons hadden, de opvoeders, de school, de samenleving, de wereld. En dat beeld is volkomen onjuist, omdat we feitelijk ondefinieerbaar zijn, open aandacht, zoals gezegd. Het vereist moed en aandacht om de spanning die zichzelf “ik” noemt weer kwijt te raken. Dat kan alleen met onverdeelde aandacht, onderzoek naar onze lichamelijke en later ook onze geestelijke spanningen. Elke spanning verbergt angst. Want dat zit er achter.

Ik vond (en vind) het een ongelofelijk moeilijke weg, om jezelf te vinden, want dat ware zelf dat geen zelf is maar open aandacht is er gewoon altijd al. De illusies zijn daarentegen erg sterk. We zijn teveel geconditioneerd, gehypnotiseerd zelfs met het idee dat we een “ik” zijn, zoals anderen ons zien. Dat is een vals image, een vals beeld van onszelf. Dat moet doorzien en los gelaten worden. Maar we zijn zo gewend geraakt aan die image van onszelf, dat we het met hand en tand verdedigen, desnoods met geweld. Het is ongelofelijk triest en verdrietig dat het zo gaat, en dat elk kind op dezelfde manier een ego aankweekt wat volkomen onnatuurlijk is. De open aandacht maakt plaats voor allerlei projecties. We schaven er hier en daar aan en gehoorzamen aan het image dat de ander van ons heeft. Dit is ongelofelijk ingewikkeld en een gedoe, en het is zo “logisch”, dat we nooit menen dat het anders zou kunnen zijn. Alle waarachtige religies wijzen er op dat we van het egocentrische gedoe af zouden moeten raken. Maar hoe? Yoga zegt dat je naar de spanningen moet kijken, eerst naar je spanningen in je spieren, dan naar je gevoelens en vervolgens naar je geestelijke inhoud. Ik zeg niet dat die volgorde altijd zo moet zijn. Maar ook het boeddhisme toont deze weg. Je image en alle daarin aanwezig zijnde spanningen kwijtraken gaat helaas niet zomaar. Dit vergt oefening, beoefening. Terwijl de open aandacht nooit weg is en ook nooit weg is geweest, je bent het zelfs nu! Onafgebroken.

Iemand die stelt dat hij de leegte is, of zelfloos, of wat dan ook in weerwil of verzet tegen wat anderen op dit forum schrijven houdt zich ook vast aan een image, het image van de leegte en de zelfloosheid. Zo koesteren we in de spiritualiteit allemaal een bepaald image, het image of beeld van de ethisch zuivere, mooie, goede, juiste en vooral wijze mens. Die willen we zijn, maar helaas is dat de grootste valkuil van de spiritualiteit. We willen zijn zoals Gautama de Boeddha, zoals Jezus Christus, zoals Krishna, etc. Maar ook al zijn dat mooie voorbeelden, het blijven (voor)”beelden”. Het vreselijke gevaar dreigt daarin dat we hun geïdealiseerde leven gaan imiteren. Zijn we papagaaien? Opnieuw images, beelden, verbeelden. Dat beeld, die beelden, dat verbeelden moet vallen. We kunnen alleen zelf kijken, observeren, beoefenen. Niemand kan voor jou zien wie je in werkelijkheid bent. Niemand kan ook iets voor een ander begrijpen, onmogelijk! Toch wordt dat driftig geprobeerd, met alle ongevraagde adviezen als gevolg. Stop er nu mee en wees die open aandacht! Dat is het enige wat we kunnen zijn.

Een forum als dit is idealiter een plaats waar mensen kunnen groeien en zijn wie ze zijn, volledig uniek. Je bent geen Boeddha, de Boeddha was uitsluitend zichzelf. Je bent geen Jezus Christus, Jezus was uitsluitend zichzelf. Wees je zelf, niemand anders. Hervindt de open aandacht die je ooit was, maar nu in een vol bewustzijn. Een baby is zich niet bewust van de open aandacht waarin alles verschijnt en verdwijnt, maar wij kunnen die open aandacht wél zijn, in volledig bewustzijn. Dan twijfel je niet meer, dan wéét je wie je bent. Het is zo simpel als het maar zijn kan, maar voor de mens zoals hij of zij is, is het ongelofelijk moeilijk om dit in te zien. Omdat de mens zoals hij is meent dat hij is wie hij is, een image, een beeld, dat hem of haar is aangeleerd. Daar is men zich niet bewust van, dat is de onwetendheid waarin de mens leeft en sterft. Ik heb al eerder betoogd dat niemand de waarheid wil weten. Dat komt, omdat de mens meent dat hij of zij reeds vrij is. Maar dat is helemaal geen vrijheid, maar geïdealiseerde inbeelding. Het is de wereld van de beelden, het image als ego. Dat is een gevangenis, maar we zijn geleerd om die gevangenis lief te hebben. We leven op die enkele centimeters en menen ook nog eens dat deze koker waardoor we kijken de werkelijkheid is.
« Laatst bewerkt op: 11-02-2023 21:56 door Buddha Amitabha »

Offline Vrij

• Nieuwkomer
« Reactie #65 Gepost op: 11-02-2023 22:36 »
Een verstilling die niet afhankelijk is van zwijgen of passiviteit toont geen verzet of afwijzing van wat onwenselijk zou zijn in gedragingen, vertoon, en automatismen, het neutraliseert eenvoudig de aanleiding ertoe.. allerlei neigingen en gewoonte patronen van 'gemaakt'  gedrag vallen gewoon weg, en daagt een alertheid die geen enkele moeite kost.

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #66 Gepost op: 11-02-2023 22:56 »
Tja Steve, zo eenvoudig zou het kunnen zijn. Maar helaas...

Ik begrijp je, en volg je, maar als de Boeddha daar was blijven hangen, dan was er nu geen Boeddhisme.

De eerste edele waarheid die hij verkondigde was "er is lijden, helaas", de tweede "lijden heeft een oorzaak", de derde, en nu wordt het toch enigsinds interessant: "de oorzaak van het lijden kan wel opgeheven worden", en de vierde laat ik even achterwege, want het wortel verhaal zullen we maar niet opnieuw oprakelen.

Het "zou" zo eenvoudig "kunnen" zijn, betekent ook dat het werkelijk zo eenvoudig "kan" zijn. Maar niet zomaar. Er is daar erkennen voor nodig dat de oorzaak van lijden nog niet (volledig) opgeheven is (anders uitgedrukt: dat er nog geen volledige Realisatie is) zolang er iets is dat zichzelf gaat verdedigen, goed praten, of ontkennen. En vermits elke deelnemer bij regelmaat van de klok steeds opnieuw zichzelf gaat verdedigen, goed praten of ontkennen, hebben we daar al de kans tot eenvoud: dit gewoon te zien en er niet steeds van weg te kijken. Zo eenvoudig kan het maar zijn. Geen gedoe meer nodig.

Het is zoals je zegt zo simpel als het maar zijn kan, maar voor de mens zoals hij of zij is, is het ongelofelijk moeilijk om dit in te zien. Dus moeten we een handje helpen. Niet door iedereen die al weet dat zijn verschijningsvorm niet verlicht is, die weet dat wat er zich van hem voordoet niet van de leegte komt daar op te wijzen, maar door zij die dit wel menen te moeten aanwijzen, of aanreiken, hen steeds opnieuw te helpen zien dat er helemaal geen sprake is van verlichting, leeg of niet-zelf zijn. Moeilijker dan dat hoeft het niet te zijn.

Geen gedoe nodig, geen strijd nodig, gewoon helpen zien.
Geen verzet of afwijzen wat onwenselijk zou zijn, gewoon laten zien waar zichzelf verdedigen, goed praten, ontkennen gehouden wordt voor iets wat het niet is: leeg zijn, alert zijn, moeiteloos zijn, verstild en loslatend zijn.

Offline I'm a loser

• Geïntresseerde
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #67 Gepost op: 12-02-2023 10:10 »

Daar gaat het juist om: een moment van verlichting is geen verlichting, het is een verlichtingservaring. Ervaringen heb je, verlichting kan je niet hebben. Geen gedoe rond nodig.

Er is één ervaring die je niet hebt.   Omdat er geen 'zelf' is die die ervaring heeft.   En toch heeft deze of gene weet van die ervaring.

Offline I'm a loser

• Geïntresseerde
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #68 Gepost op: 12-02-2023 10:20 »

Iemand die stelt dat hij de leegte is, of zelfloos, of wat dan ook in weerwil of verzet tegen wat anderen op dit forum schrijven houdt zich ook vast aan een image, het image van de leegte en de zelfloosheid.

In de leegte zijn per definitie geen 'image's'.    Het image van de leegte en de zelfloosheid is een contradictie.  Dat is zoiets als een lege emmer met water.

Een vergelijking uit het taoïsme zegt: wat is de nuttige ruimte van een huis?   Is dat de vloer?  Zijn dat de muren?  Is dat het dak?   De nuttige ruimte van een huis is de leegte.

Maar zolang je nog vol bent van (je) zelf, zul je nooit weten wat er bedoeld wordt met leegte.  Dan is de leegte gevuld met 'zelf'.

Ook in de meditatie kun je niet mediteren op de leegte.  Doe je een objectvrije meditatie dan neemt de leegte de leegte waar en kan de subject-object relatie niet plaats vinden.   Dan ben je wel leeg, maar dan weet je het niet.  Doe je een objectgerichte meditatie dan is de subject-object relatie er wel, maar dat was voor de meditatie ook al het geval.

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #69 Gepost op: 12-02-2023 11:30 »
De leegte is wel degelijk iets waar sommige lieden zich aan vasthouden. Dat geldt ook voor de zelfloosheid. Mensen maken zich overal voorstellingen van, ook van de leegte (wat dat dan ook moge zijn) en van zelfloosheid (nog zo'n vage term). Het begrip "leegte" is in het boeddhisme Shunyata. Het boeddhisme gaat niet uit van een spiritueel vacuüm (als dat al bedoeld wordt) maar van het gegeven dat alles veranderlijk is en afhankelijk. In die onafgebroken veranderlijkheid van alles is geen zelf aanwezig ("leeg" van een zelf), volgens de Boeddha. De menselijke geest is een skandha (zintuigveld) net als alle andere zintuigvelden. Hierin projecteert de mens een zelf, een ik, een ego. Hierboven heb ik dat proces (van jongs af aan) beschreven.

Voor zover ik het kan zien en heb ervaren is dat we slechts open aandacht zijn. En beslist geen leegte als een soort spiritueel (n)iets. De leegte is slechts opnieuw een plaatje, een concept of idee. En daarmee worden andere ideeën vergeleken, waardoor we weer terug bij af zijn. Want dat is wat onafgebroken gebeurt, met welke term of welk concept dan ook: vergelijken (via bevestiging of ontkenning). Zelfloosheid kan niet beschreven worden, hoe meer je jezelf ontkent, des te meer bevestig je dat. De negatie doordrijven tot het niets is volgens mij niet waar het werkelijk om gaat.

N.B. Zelfs van open aandacht kunnen we een concept maken, een idee. Dat kan met alles, ad infinitum.

“Yamaoka Tesshu bezocht als jonge Zenstudent de ene meester na de andere, Zo deed hij ook een beroep op Dokuon van de Shokoku-tempel.

Omdat hij zijn aanleg wilde tonen, zei hij: ‘De geest, Boeddha en de voelende wezens, per slot van rekening bestaan zij niet. De ware aard der verschijnselen is ledigheid. Er is geen besef, geen waandenkbeeld, geen wijsheid, geen middelmatigheid. Er is niets te geven en er is niets te ontvangen.’

Dokuon rookte rustig zijn pijp en zei niets. Opeens gaf hij Yamaoka Tesshu een mep met zijn bamboepijp. Dit maakte de jongeman erg kwaad. ‘Als er niets bestaat,’ informeerde Dokuon, ‘waar komt die kwaadheid dan vandaan?’”

(Citaat uit: Paul Reps: "Zen-zin, zen-onzin", uitgeverij Ankh Hermes 1979, blz. 72-73).
« Laatst bewerkt op: 12-02-2023 12:05 door Buddha Amitabha »

Offline I'm a loser

• Geïntresseerde
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #70 Gepost op: 12-02-2023 12:17 »

Voor zover ik het kan zien en heb ervaren is dat we slechts open aandacht zijn. En beslist geen leegte als een soort spiritueel (n)iets. De leegte is slechts opnieuw een plaatje, een concept of idee. En daarmee worden andere ideeën vergeleken, waardoor we weer terug bij af zijn. Want dat is wat onafgebroken gebeurt, met welke term of welk concept dan ook: vergelijken (via bevestiging of ontkenning). Zelfloosheid kan niet beschreven worden, hoe meer je jezelf ontkent, des te meer bevestig je dat. De negatie doordrijven tot het niets is volgens mij niet waar het werkelijk om gaat.

Voor jou is de leegte een concept, omdat je het niet kent.  Want het is een spiritueel niets, een geestelijke lege ruimte.   Zelfloosheid kan dan ook prima beschreven worden als je zelf zelfloos bent, zo niet dan is het conceptueel gehannes.  Het is zelfs vrij simpel te omschrijven.   Het 'zelf' is gericht op de wereld en ontleent zijn identiteit en verhaal aan de wereld.   Het niet-zelf is niet gericht op de wereld en ontleent niet zijn identiteit en verhaal aan de wereld.  Het is VRIJ van zowel identiteit als verhaal.  Het is louter op zichzelf gericht.   In dat louter op zichzelf gericht zijn ervaart de zelfloze zelfloosheid.  Dat is kennis hebben van de zelfloosheid, waarmee iedere gehechtheid aan 'de wereld' verleden tijd is.

Ik kan zien dat jij helemaal opgaat in de zelfbedachte constructies.  De zekerheid in jou van "geen leegte als een soort spiritueel (n)iets." blokkeert tegelijkertijd het "geen leegte als een soort spiritueel (n)iets."  Natuurlijk onprettig voor jou als zo duidelijk is voor anderen dat er een zelf aanwezig is, je voelt je de maat genomen door mij.   Die gemoedstoestand begrijp ik.  En dat je dan weer terug gaat reflecteren is ook begrijpelijk. 

Maar ja, zelfloosheid (kennende leegte) is vrij van reflecties.   Het 'zijn' (ontologisch zijn) wil niks hebben in de wereld en wil dus ook niet dat jij gaat werken aan jezelf .  Het 'hebben' is voorbehouden aan 'zelf'.  Dus je mag wat mij betreft ook gelijk 'hebben' in al je beweringen.

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #71 Gepost op: 12-02-2023 12:19 »

Voor jou is de leegte een concept, omdat je het niet kent.  Want het is een spiritueel niets, een geestelijke lege ruimte.   Zelfloosheid kan dan ook prima beschreven worden als je zelf zelfloos bent, zo niet dan is het conceptueel gehannes.  Het is zelfs vrij simpel te omschrijven.   Het 'zelf' is gericht op de wereld en ontleent zijn identiteit en verhaal aan de wereld.   Het niet-zelf is niet gericht op de wereld en ontleent niet zijn identiteit en verhaal aan de wereld.  Het is VRIJ van zowel identiteit als verhaal.  Het is louter op zichzelf gericht.   In dat louter op zichzelf gericht zijn ervaart de zelfloze zelfloosheid.  Dat is kennis hebben van de zelfloosheid, waarmee iedere gehechtheid aan 'de wereld' verleden tijd is.

Ik kan zien dat jij helemaal opgaat in de zelfbedachte constructies.  De zekerheid in jou van "geen leegte als een soort spiritueel (n)iets." blokkeert tegelijkertijd het "geen leegte als een soort spiritueel (n)iets."  Natuurlijk onprettig voor jou als zo duidelijk is voor anderen dat er een zelf aanwezig is, je voelt je de maat genomen door mij.   Die gemoedstoestand begrijp ik.  En dat je dan weer terug gaat reflecteren is ook begrijpelijk. 

Maar ja, zelfloosheid (kennende leegte) is vrij van reflecties.   Het 'zijn' (ontologisch zijn) wil niks hebben in de wereld en wil dus ook niet dat jij gaat werken aan jezelf .  Het 'hebben' is voorbehouden aan 'zelf'.  Dus je mag wat mij betreft ook gelijk 'hebben' in al je beweringen.

Zoals je wilt. Een fijne dag nog.

Offline Vrij

• Nieuwkomer
« Reactie #72 Gepost op: 12-02-2023 12:24 »
eeg ij, ler ij, oeiteloo ij, ersstil ij, oslate ij.

Laat de afsluiters van een woord weg, en de trigger tot betekenisvol begrip wordt eenvoudig betekenisloos. Een kakafonie van klinkers en medeklinkers.. een herrie van fantasie en verbeelding.
Taal is een gevangenis.. Waar ervaring/beleving wegvalt wordt taal, voorstelling, duiding, verwijzing overbodig.
Taal duiding kan alleen maar attenderen op en tot opsluiting.

Wie/wat ben ik?
Oosterse psychologie.
Verstoppertje spelen in taal voorstellingen.
No way out.

Offline I'm a loser

• Geïntresseerde
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #73 Gepost op: 12-02-2023 12:28 »
https://boeddhistischdagblad.nl/achtergronden/78694-78694/

Citaat
Verlichting staat dan ook voor de volledige ontwikkeling van hoofd en hart, van verstand en gevoel. Het staat voor de volledige ontwikkeling van onze mannelijke en onze vrouwelijke eigenschappen. Hierdoor worden we geïntegreerde, ontspannen, natuurlijke en authentieke mensen.Verlichting staat dus in werkelijkheid voor ware menswording.

Nu meende ik vandaag elders begrepen te hebben dat verlichting en ontwaken synoniem zijn.  Maar nu lees ik in het boeddhistisch dagblad weer een andere uitleg over verlichting.  Notabene van iemand die alle misverstanden wil wegnemen.  Ik lees ook deze zin:

Citaat
Wanneer we eenmaal dit realistische inzicht in verlichting hebben, wordt de weg om ‘verlichting’ te bereiken automatisch duidelijk.

Zolang je schrijft over verlichting 'bereiken' schrijf je alleen nog maar verwarrender dan het al was.    Je gaat een 'weg' wat helemaal geen doel kent.   Het doel is een niet-doel.  Mensen die denken dat ze verlichting kunnen bereiken zullen het nooit bereiken.  Op zich best wel grappig natuurlijk.  Zolang je iets wilt bereiken, wil je iets 'hebben'.   En het is weer het zelf wat wil 'hebben'.  De vicieuze cirkel is weer compleet.

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #74 Gepost op: 12-02-2023 12:30 »

Er is één ervaring die je niet hebt.   Omdat er geen 'zelf' is die die ervaring heeft.   En toch heeft deze of gene weet van die ervaring.

Ene of gene beschrijven alsof het iets is dat weet heeft van ervaring is wat met in het Boeddhisme "zelf maken" noemt, iets waar geen zelf is toch tot een subject, zelf maken, dat zou weten. Dat is de misleiding die men in het Boeddhisme aanduidt met anatta. Het subtiel vasthouden aan een deze of gene die zou weten is het subtiel vasthouden aan iets dat er niet is en toch nog steeds tot zelf wordt gemaakt.

In de leegte zijn per definitie geen 'image's'.    Het image van de leegte en de zelfloosheid is een contradictie.  Dat is zoiets als een lege emmer met water.

Net zo is er in de leegte of in niet-zelf niet zoiets als "een ene of gene die weet", ook dat is iets als een lege emmer wet water.

Maar zolang je nog vol bent van (je) zelf, zul je nooit weten wat er bedoeld wordt met leegte.  Dan is de leegte gevuld met 'zelf'.

Ben blij dat je het al kan verwoorden, nu nog zien: de ene of gene (hoe je het ook maar wilt noemen, maar waar je blijft op terugkoppelen als een subject dat weet) is wat de leegte maar op blijft vullen en er voor zorgt dat je erg vol blijft van (je) zelf. Met alle gevolgen van dien.

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #75 Gepost op: 12-02-2023 12:31 »

Citaat
Verlichting staat dan ook voor de volledige ontwikkeling van hoofd en hart, van verstand en gevoel. Het staat voor de volledige ontwikkeling van onze mannelijke en onze vrouwelijke eigenschappen. Hierdoor worden we geïntegreerde, ontspannen, natuurlijke en authentieke mensen.Verlichting staat dus in werkelijkheid voor ware menswording.

Nu meende ik vandaag elders begrepen te hebben dat verlichting en ontwaken synoniem zijn.  Maar nu lees ik in het boeddhistisch dagblad weer een andere uitleg over verlichting.  Notabene van iemand die alle misverstanden wil wegnemen.  Ik lees ook deze zin:

Citaat
Wanneer we eenmaal dit realistische inzicht in verlichting hebben, wordt de weg om ‘verlichting’ te bereiken automatisch duidelijk.

Zolang je schrijft over verlichting 'bereiken' schrijf je alleen nog maar verwarrender dan het al was.    Je gaat een 'weg' wat helemaal geen doel kent.   Het doel is een niet-doel.  Mensen die denken dat ze verlichting kunnen bereiken zullen het nooit bereiken.  Op zich best wel grappig natuurlijk.  Zolang je iets wilt bereiken, wil je iets 'hebben'.   En het is weer het zelf wat wil 'hebben'.  De vicieuze cirkel is weer compleet.

De persoon die dat heeft geschreven weet kennelijk niet waar hij over praat. Iedereen interpreteert maar wat los. Er klopt in ieder geval weinig van het geciteerde.

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #76 Gepost op: 12-02-2023 12:36 »

Net zo is er in de leegte of in niet-zelf niet zoiets als "een ene of gene die weet", ook dat is iets als een lege emmer wet water.

Zo is het. :)

Offline I'm a loser

• Geïntresseerde
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #77 Gepost op: 12-02-2023 12:46 »
https://meditatieinstituut.nl/boeddhisme/de-7-factoren-van-verlichting/

Dan maar even ten rade bij een meditatie instituut.  Als ze het daar niet weten, dan weet ik het ook niet meer!  Er is een soort van 7 stappenplan zie ik.

Citaat
De eerste factor van verlichting is een neutrale factor. Namelijk: Mindfulness. Bij mindfulness observeer je ieder object in het huidige moment. Ofwel, je ervaart alles in het ‘nu’. Door mindfulness te ontwikkelen, ontwikkel je ook automatisch alle andere factoren van verlichting. Mindfulness brengt ook de andere factoren in balans. Want wanneer je teveel van een factor hebt, is het mogelijk dat het zich verschuift naar een hindernis in plaats van een kracht. Zo kan bijvoorbeeld teveel kalmte, zonder juiste aandacht en energie resulteren in slaperigheid.

Je kunt dus stellen dat Mindfulness de enige verlichtingsfactor is die altijd bevorderlijk is.

Zoals hier omschreven is dat oké.   Alleen 'tegenwoordigheid' observeert alles zoals het is.  Gewoon een kwestie van je denken en gemoed 'uit' zetten. Als je slaperig er van wordt dan is er iets grondig mis.  Dan val je in een meditatieve leegte welke je nergens brengt.

Citaat
Er zijn vier velden waarop we opmerkzaam kunnen zijn, namelijk:

Opmerkzaam op het lichaam
Opmerkzaam op gevoelens
Opmerkzaam op geest/mind
Opmerkzaam op mentale objecten

Dit noem ik het "tot object van waarneming maken".  Dat is hetzelfde als 'opmerken'.   Gewoon neutraal naar je lichaam, gevoelens, geest en mentale objecten zien.  Alles wat je kunt zien is object, tot je eigen gevoelens (van jaloezie bijvoorbeeld) aan toe.  Wel zien (opmerken) zonder oordeel!   Wie zijn eigen jaloezie oordeelt is al niet meer aan het opmerken.  Dit doe je gewoon 24/7 de rest van je leven.

Citaat
Onderzoek geeft inzicht. Onderzoek naar ‘de waarheid’ van bestaan.

Belangrijke gebieden om je in te verdiepen, en waarop je kunt reflecteren, zijn de aard van alle fenomenen, ook wel ‘de Drie karakteristieken van bestaan’:

Onderzoek naar dat alles aan verandering onderhevig is, dat alles vergankelijk is.
Onderzoek naar Dukkha (lijden/stress/ongemak). De oorzaken en de bevrijding ervan. Lees ook de Vier Nobele Waarheden.
Onderzoek naar ‘Niet Zelf’. Er is geen onveranderlijk, permanent ‘ik’ of ‘zelf’ is. Ook wel Anatta genoemd.

Dit is dan weer jammer.  Onderzoek naar niet-zelf is zwaar af te raden.  Wie dat doet die begint alleen door het onderzoeken het niet-zelf te objectiveren.  Aan zelfbenoemde egolozen geen gebrek in het spiritueel wereldje.

Citaat
Energie ontwikkelen/krijgen door aandachtig zijn

Geen idee waar dit naar toegaat.  Aandacht ontwikkelt geen energie , voor zover je energie op merkt is dat je eigen levensenergie (Je weet wel, met chakra's en al dat gedoe).  Ook die energie (Heet dat geen prana in het boeddhisme) neem je gewoon tot object van waarneming.  Anders blijf je hangen in dat energieveld wat je op gegeven moment in jezelf ontdekt.   Aandacht is juist zonder energie.

Offline I'm a loser

• Geïntresseerde
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #78 Gepost op: 12-02-2023 12:50 »

Ene of gene beschrijven alsof het iets is dat weet heeft van ervaring is wat met in het Boeddhisme "zelf maken" noemt, iets waar geen zelf is toch tot een subject, zelf maken, dat zou weten. Dat is de misleiding die men in het Boeddhisme aanduidt met anatta. Het subtiel vasthouden aan een deze of gene die zou weten is het subtiel vasthouden aan iets dat er niet is en toch nog steeds tot zelf wordt gemaakt.

Gelukkig ben ik geen boeddhist , want als het zo is als jij beschrijft dan heeft het boeddhisme het fout.   Niet-zelf kan als zijn-ervaring worden omschreven.   Je kunt het niet bereiken, je kunt het al helemaal niet hebben.   Zolang jij nog iets wilt bereiken of iets wilt hebben hou je het 'zelf' tegen.

Offline I'm a loser

• Geïntresseerde
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #79 Gepost op: 12-02-2023 12:53 »

Citaat

Citaat

De persoon die dat heeft geschreven weet kennelijk niet waar hij over praat. Iedereen interpreteert maar wat los. Er klopt in ieder geval weinig van het geciteerde.

Precies mijn punt.  Al die niet-wetenden raden er maar een beetje naar.  De moraal?  Wantrouw al die zelfbenoemde verlichten. Wantrouw mij ook, want jij kunt als onwetende niet weten of ik ja/nee verlicht ben.  Onwetenden kunnen dat niet controleren.  Daarom snap ik ook niks van die hiërarchie in het boeddhisme, wie bepaalt of iemand 'heilig' is?

Offline I'm a loser

• Geïntresseerde
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #80 Gepost op: 12-02-2023 13:02 »

Ben blij dat je het al kan verwoorden, nu nog zien: de ene of gene (hoe je het ook maar wilt noemen, maar waar je blijft op terugkoppelen als een subject dat weet) is wat de leegte maar op blijft vullen en er voor zorgt dat je erg vol blijft van (je) zelf. Met alle gevolgen van dien.

Wat begrijp je eigenlijk niet aan een leeg subject?  (Niet-zelf).    Het is wat er over blijft als het volle subject (zelf) zichzelf geledigd heeft.  Uiteraard blijf ik het terugkoppelen op een subject, want ook als waarnemend (leeg) subject blijft de subject-object relatie intact.  De subject-object relatie blijft bij zowel verlichten als onverlichte gewoon werkzaam.

Het verschil is dat er in een leeg subject geen 'iemand' meer aanwezig is.  Zonder terugkoppeling op een subject had de Boeddha zijn leer ook niet kunnen schrijven.  Dan zou hij maar wat gefantaseerd hebben.

De subject-object relatie is een universeel principe, welke door mij geweten wordt.  Het is het woord 'relatie' tussen die twee wat ook wel bewustzijn wordt genoemd.  Iemand die roept dat hij bewustzijn is, die kent het lege subject dus niet en is onwetend.  Daarvan zijn er velen, dat weet jij ook.  Vermakelijk is het wel. (Hé toch weer een zelf wat zich vermaakt?)

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #81 Gepost op: 12-02-2023 13:14 »

Citaat

Citaat

Precies mijn punt.  Al die niet-wetenden raden er maar een beetje naar.  De moraal?  Wantrouw al die zelfbenoemde verlichten. Wantrouw mij ook, want jij kunt als onwetende niet weten of ik ja/nee verlicht ben.  Onwetenden kunnen dat niet controleren.  Daarom snap ik ook niks van die hiërarchie in het boeddhisme, wie bepaalt of iemand 'heilig' is?

Omwille van de geestelijke zuiverheid: een onverantwoord foutje van jouw kant, mijn beste. Of jij Verlicht zou zijn, daar oordeel ik niet over. Ik heb daar niets mee van doen. Dus oordeel dan ook niet zomaar over mij als persoon, alsof ik een "onwetende" zou zijn. Dat is namelijk weinig respectvol.

Offline I'm a loser

• Geïntresseerde
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #82 Gepost op: 12-02-2023 13:48 »

Citaat

Citaat

Omwille van de geestelijke zuiverheid: een onverantwoord foutje van jouw kant, mijn beste. Of jij Verlicht zou zijn, daar oordeel ik niet over. Ik heb daar niets mee van doen. Dus oordeel dan ook niet zomaar over mij als persoon, alsof ik een "onwetende" zou zijn. Dat is namelijk weinig respectvol.

Excuus,  ik moet er steeds maar weer aan wennen dat men beledigd is om onwetend genoemd te worden.   Maar de aard van het gesprek maakt het noodzakelijk om dan toch weer je onwetendheid te benoemen.  Daar gaan we nooit uitkomen.  Zouden er louter wetenden zijn op dit forum, dan zouden de gesprekken geheel anders verlopen.   Daarnaast meen ik begrepen te hebben dat er op dit forum sowieso geen verlichten zijn, dus dan is iedereen weer onwetend.

Offline I'm a loser

• Geïntresseerde
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #83 Gepost op: 12-02-2023 13:53 »
Aanvulling: voor mij is wetendheid of onwetendheid een hoedanigheid.  Net zoals man of vrouw een hoedanigheid is.  Ik beledig een vrouw niet als ik haar mevrouw noem, dan respecteer ik haar.   Ik benoem wat ik waarneem, niemand neemt er aanstoot aan.   De kenmerkende eigenschap van 'zelf' is nu juist dat deze niet onwetend genoemd wenst te worden.  Ik mag 'zelf' dan weer wel meneer of mevrouw noemen.  Voor de duidelijkheid : noem mij gerust onwetend , ik zal er geen aanstoot aan nemen.

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #84 Gepost op: 12-02-2023 14:01 »

Citaat

Citaat

Excuus,  ik moet er steeds maar weer aan wennen dat men beledigd is om onwetend genoemd te worden.   Maar de aard van het gesprek maakt het noodzakelijk om dan toch weer je onwetendheid te benoemen.  Daar gaan we nooit uitkomen.  Zouden er louter wetenden zijn op dit forum, dan zouden de gesprekken geheel anders verlopen.   Daarnaast meen ik begrepen te hebben dat er op dit forum sowieso geen verlichten zijn, dus dan is iedereen weer onwetend.

Oke. Het is voor mij echter een groot raadsel wat jij hier eigenlijk komt doen. Je wijst vrijwel alle reacties of bijdragen van anderen af. En je wordt dus zelfs persoonlijk, als iemand schrijft dat hij of zij jouw schrijfsels in twijfel trekt. Blijkbaar werkt dat als een rode lap op een stier. Dan ga je vervolgens op de persoon spelen en zeggen dat de ander(en) immers onverlicht is/zijn. Wat denk je daarmee te bereiken?

Dit Boeddhaforum is bedoeld voor mensen die interesse hebben om over het boeddhisme te discussiëren. Of iemand Verlicht is of niet, is volkomen irrelevant. Voor zover ik het heb kunnen lezen, weet je erg weinig van de leringen van de Boeddha. En als bepaalde info op het internet e.a. je niet bevalt, ga je vervolgens je pijlen richten op die tekst. De laatste citaten kloppen volgens mij niet, of niet geheel. Wie het geschreven heeft op de website van het Boeddhistisch dagblad, interesseert mij echter niet zoveel. Je trekt vervolgens meteen een zwart-wit eindconclusie naar aanleiding van die paar citaten.

Je schrijft (dus) meteen (weer) alles af. En als je meent, dat er verkeerde info wordt verstrekt, dan concludeer je zo ongeveer dat alle info over het boeddhisme immers afkomstig is van onwetenden of onverlichten. Tenminste, die indruk wek je nogal. Wie zegt dat er geen goede en juiste informatie bestaat over het boeddhisme? Dat vraag je je niet af, zo te lezen. Je jaagt gewoon alles over de kling van jouw "bijzondere inzichten".

In mijn ogen gedraag je je erg kortzichtig en zwart-wit. Je oordeelt keihard over anderen, een euvel wat ik vaker heb gezien onder Advaita mensen. Want volgens mij kom je zo ongeveer uit die hoek. Zij menen dat je de ander moet shockeren. Terwijl dat maar zeer de vraag is. Mensen hebben soms een rechttoe-rechtaan reactie nodig, maar ik vraag me af of jij daar wel zo geschikt voor bent.

En trouwens, wat kom je hier eigenlijk bijdragen, als wij toch allemaal onwetenden zijn, onverlichten? Ik snap dat echt niet.

Offline I'm a loser

• Geïntresseerde
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #85 Gepost op: 12-02-2023 14:03 »
Citaat
Wantrouw mij ook, want jij kunt als onwetende niet weten of ik ja/nee verlicht ben.

In feite was het niet eens persoonlijk bedoeld, want ik schrijf als onwetende.  In bedoelde zin was het een veronderstelling.  Ik placht er mee uit te drukken dat onwetenden (in algemene zin) niet kunnen weten of andere mensen ja/nee verlicht zijn.  Maar het 'zelf' heeft het medegedeelde 'mijn' gemaakt en gemeend dat het op hem/haar van toepassing is.  Het 'zelf' gaat er kennelijk van uit dat de schrijver (ik dus) onrespectvol is.  En meent dat te moeten reflecteren, waar er in werkelijkheid van wel of geen respect totaal geen sprake was.

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #86 Gepost op: 12-02-2023 14:06 »
Citaat
Wantrouw mij ook, want jij kunt als onwetende niet weten of ik ja/nee verlicht ben.

In feite was het niet eens persoonlijk bedoeld, want ik schrijf als onwetende.  In bedoelde zin was het een veronderstelling.  Ik placht er mee uit te drukken dat onwetenden (in algemene zin) niet kunnen weten of andere mensen ja/nee verlicht zijn.  Maar het 'zelf' heeft het medegedeelde 'mijn' gemaakt en gemeend dat het op hem/haar van toepassing is.  Het 'zelf' gaat er kennelijk van uit dat de schrijver (ik dus) onrespectvol is.  En meent dat te moeten reflecteren, waar er in werkelijkheid van wel of geen respect totaal geen sprake was.

Dat kan wel zo zijn, maar je schrijft het nogal krom op, in mijn optiek. Maar laat verder maar zitten. Misschien kun je proberen om wat duidelijker te schrijven voor de lezer.

Offline I'm a loser

• Geïntresseerde
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #87 Gepost op: 12-02-2023 14:08 »

Oke. Het is voor mij echter een groot raadsel wat jij hier eigenlijk komt doen. Je wijst vrijwel alle reacties of bijdragen van anderen af. En je wordt dus zelfs persoonlijk, als iemand schrijft dat hij of zij jouw schrijfsels in twijfel trekt. Blijkbaar werkt dat als een rode lap op een stier. Dan ga je vervolgens op de persoon spelen en zeggen dat de ander(en) immers onverlicht is/zijn. Wat denk je daarmee te bereiken?

Dit Boeddhaforum is bedoeld voor mensen die interesse hebben om over het boeddhisme te discussiëren. Of iemand Verlicht is of niet, is volkomen irrelevant. Voor zover ik het heb kunnen lezen, weet je erg weinig van de leringen van de Boeddha. En als bepaalde info op het internet e.a. je niet bevalt, ga je vervolgens je pijlen richten op die tekst. De laatste citaten kloppen volgens mij niet, of niet geheel. Wie het geschreven heeft op de website van het Boeddhistisch dagblad, interesseert mij echter niet zoveel. Je trekt vervolgens meteen een zwart-wit eindconclusie naar aanleiding van die paar citaten.

Je schrijft (dus) meteen (weer) alles af. En als je meent, dat er verkeerde info wordt verstrekt, dan concludeer je zo ongeveer dat alle info over het boeddhisme immers afkomstig is van onwetenden of onverlichten. Tenminste, die indruk wek je nogal. Wie zegt dat er geen goede en juiste informatie bestaat over het boeddhisme? Dat vraag je je niet af, zo te lezen. Je jaagt gewoon alles over de kling van jouw "bijzondere inzichten".

In mijn ogen gedraag je je erg kortzichtig en zwart-wit. Je oordeelt keihard over anderen, een euvel wat ik vaker heb gezien onder Advaita mensen. Want volgens mij kom je zo ongeveer uit die hoek. Zij menen dat je de ander moet shockeren. Terwijl dat maar zeer de vraag is. Mensen hebben soms een rechttoe-rechtaan reactie nodig, maar ik vraag me af of jij daar wel zo geschikt voor bent.

En trouwens, wat kom je hier eigenlijk bijdragen, als wij toch allemaal onwetenden zijn, onverlichten? Ik snap dat echt niet.

Ik kom hier om te leren wat het boeddhisme inhoudt.   Gezien dat de diverse forumdeelnemers mij niet wijzer maken of informatie verstrekken die totaal niet deugt, zoek ik andere boeddhistische bronnen.  (Oorzaak en gevolg). Externe bronnen onderzoek ik of zij correcte informatie verstrekken.  Als het niet correct is dan vermeldt ik dat.  Zo kunnen we er al dan niet over spreken.   Dualiteit is noodzakelijk om er over te spreken, want als we het allemaal roerend eens zouden zijn dan heb je geen gesprek ook.

Wat jij wel of niet snapt, daar hou ik me verder niet zo mee bezig.  Ik volg de aanwijzingen van het moderaat op. 

Offline I'm a loser

• Geïntresseerde
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #88 Gepost op: 12-02-2023 14:12 »
Citaat

Dat kan wel zo zijn, maar je schrijft het nogal krom op, in mijn optiek. Maar laat verder maar zitten. Misschien kun je proberen om wat duidelijker te schrijven voor de lezer.

Ik heb een bepaalde wijze van uitdrukken , maar dit lijkt me toch correct Nederlands.  Als ik schrijf: Ik kom als Sinterklaas, dan bedoel ik niet dat ik zelf Sinterklaas ben.  In zelfkennis hebben de woorden die verwijzen naar 'zijn' (ben) en 'worden' (ik verschijn hier als 'het verdwenen ik') een grote betekenis.  Mijn verschijnen hier is niet werkelijk.

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #89 Gepost op: 12-02-2023 14:14 »

Ik kom hier om te leren wat het boeddhisme inhoudt.   Gezien dat de diverse forumdeelnemers mij niet wijzer maken of informatie verstrekken die totaal niet deugt, zoek ik andere boeddhistische bronnen.  (Oorzaak en gevolg). Externe bronnen onderzoek ik of zij correcte informatie verstrekken.  Als het niet correct is dan vermeldt ik dat.  Zo kunnen we er al dan niet over spreken.   Dualiteit is noodzakelijk om er over te spreken, want als we het allemaal roerend eens zouden zijn dan heb je geen gesprek ook.

Wat jij wel of niet snapt, daar hou ik me verder niet zo mee bezig.  Ik volg de aanwijzingen van het moderaat op.

Ik heb zeer weing de indruk dat je hier iets komt leren over het boeddhisme. Tot nu toe kom je de lakens uitdelen over hoe alles volgens jou in elkaar steekt. Jou valt niets te leren over het boeddhisme als je niet open staat om iets te leren. Jij bent de anderen aan het inpeperen dat zij het fout zien en misschien wil je jouw zienswijze komen doceren, of zo. Dat is in mijn optiek geen leren, of je lerend opstellen.

Offline I'm a loser

• Geïntresseerde
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #90 Gepost op: 12-02-2023 14:21 »

Ik heb zeer weing de indruk dat je hier iets komt leren over het boeddhisme. Tot nu toe kom je de lakens uitdelen over hoe alles volgens jou in elkaar steekt. Jou valt niets te leren over het boeddhisme als je niet open staat om iets te leren. Jij bent de anderen aan het inpeperen dat zij het fout zien en misschien wil je jouw zienswijze komen doceren, of zo. Dat is in mijn optiek geen leren, of je lerend opstellen.

Ik kan mijn eigen staat van zelfkennis niet ontkennen, dan zou ik een leugenaar zijn.  Die staat van zelfkennis leg ik naast het boeddhisme.   De forumdeelnemers vertellen mij niets, dus onderzoek ik zelf.  Dat doe ik sowieso altijd al.  Voor mij zou de boeddhistische zienswijze op de transcendente wereld interessant zijn.   Maar daar vind ik niet veel over, wellicht was het de bedoeling van de Boeddha niet om daar iets over te zeggen.   Zonder de transcendente wereld is het onmogelijk om het niet-zelf te realiseren.

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #91 Gepost op: 12-02-2023 14:23 »
Dat is correct, Gautama de Boeddha hield zich over het algemeen niet bezig met metafysica.

Offline I'm a loser

• Geïntresseerde
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #92 Gepost op: 12-02-2023 14:34 »
Dat is correct, Gautama de Boeddha hield zich over het algemeen niet bezig met metafysica.

Niet-zelf is al metafysica.  (Het is niet fysiek)

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #93 Gepost op: 12-02-2023 14:37 »

Niet-zelf is al metafysica.  (Het is niet fysiek)

Oké. Ik houd me daar niet mee bezig in het kader van het boeddhisme.

Offline Moesa

• Nieuwkomer
« Reactie #94 Gepost op: 12-02-2023 14:38 »
Citaat

Staat wel op het forum om in te zien

Metafysica vind ik met name toekomst denken, welke bijna onmogelijk is.

Zo kan je dromen wat je  wil, waar je over een jaar wil staan. Je erop concentreren, het voelen, het geloven. Maar in een jaar kan er veel veranderen.

Hoort hier niet, maar in die kringen wordt er veel met Affirmaties gedaan.

‘ ik ben verlichting, ik ben geld, ik voel de overvloed.

Dus wel een zelf

Boeddha wordt ook veel gebruikt in hun visie. Apart allemaal hoor

Nogmaals ben niet tegen, maar zeker niet voor metafysica

Offline Moesa

• Nieuwkomer
« Reactie #95 Gepost op: 12-02-2023 14:40 »
Aanvulling misschien een idee dit dan in metafysica te plaatsen

Misschien kan er zo eenheid komen

Het is maar een idee hoor

Offline Moesa

• Nieuwkomer
« Reactie #96 Gepost op: 12-02-2023 14:44 »
Kan mij ook voorstellen dat het verwarrend is, aan de ene kant is dit een Boeddha forum, maar kan men zich ook richten op metafysica, wat misschien lijkt af te wijken

Offline hier en nu

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #97 Gepost op: 12-02-2023 15:38 »
Metafysica vind ik met name toekomst denken, welke bijna onmogelijk is.
Dat is nog is een bijzonder definitie van metafysica.  ::)
Ik houd er een ander op na. zie ook...
Citaat
Wat is metafysica?

Eerste oorzaken van de dingen

Metafysica is de filosofische discipline die volgens Aristoteles na (in het Grieks: meta ) de fysica, de studie van de natuur, komt. De metafysica onderzoekt de eerste oorzaken van de dingen. Daarbij moet men oorzaak echter niet opvatten in de gangbare zin van causaliteit. De metafysica vraagt namelijk op een andere wijze naar de eerste oorzaak van de wereld en de dingen dan dit in de fysica het geval is.

bron: https://www.tilburguniversity.edu/nl/over/schools/tshd/departementen/dfi/wijzer/metafysica

Metafysica sluit dus wel degelijk aan bij het Boeddhisme dacht ik zo.
Want tot de verhevenste, diepzinnigste en indrukwekkendste wereldbeschouwingen behoort die van het Boeddhisme.

Offline Moesa

• Nieuwkomer
« Reactie #98 Gepost op: 12-02-2023 15:43 »
Citaat
Metafysica sluit dus wel degelijk aan bij het Boeddhisme dacht ik zo.
Want tot de verhevenste, diepzinnigste en indrukwekkendste wereldbeschouwingen behoort die van het Boeddhisme.

Misschien is dan het thema metafysica op dit forum iets?

Offline Moesa

• Nieuwkomer
« Reactie #99 Gepost op: 12-02-2023 15:47 »
Citaat
Dat is nog is een bijzonder definitie van metafysica.  ::)
Ik houd er een ander op na. zie ook...
Citaat

Alles wordt in het heden bepaald, hier en nu. Dan mediteer je op je dromen, wensen, dat is toekomst, niks met heden te maken.

Metafysica kent behoorlijke haken en ogen.

De affirmaties bepaal je in het heden, want je zegt ze op. Ik ben, of ik heb. Dus heb je het niet……..toekomst

Aanvulling

Het leven wat je nu hebt, ben je gewoon dan niet tevreden mee.