Auteur Topic: ‘MENSEN WORDEN ÁNDERS GELOVIG, NIET ONGELOVIG’  (gelezen 61 keer)

Offline hier en nu

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
‘MENSEN WORDEN ÁNDERS GELOVIG, NIET ONGELOVIG’
« Gepost op: 16-02-2023 17:15 »
Mooi artikel van 8 nov. '22 > https://vumagazine.nl/mensen-worden-anders-gelovig-niet-ongelovig

Citaat
„Religiositeit wordt een breder begrip. Iets waarvan je denkt dat het niet religieus is, zoals het drinken van ayahuasca (een hallucinogene drank, red.) wordt wel als religie en religiositeit beoefend. Als je aan mensen die ayahuasca drinken, vraagt of ze in God geloven, zeggen ze: dat maakt niet uit, daar gaat het niet om. Het gaat om iets beoefenen en daarin verbinding zoeken."

„Veel mensen zeggen: religieus zijn betekent geloven in God. Maar dan zouden boeddhisten niet religieus zijn. Eigenlijk gaat religie niet om geloven of niet geloven dat God bestaat, religie is het beoefenen van praktijken waarmee je je probeert te verbinden met bovenmenselijke krachten. Hoe je dat ook verder invult: God, Allah, moeder natuur of de Tao. Het beleven van iets hogers in het algemeen is wat voor mij religie is."

„Ook al wordt religiositeit een breder begrip, je ziet het nauwelijks terug in de media. Het valt me op dat religie bijna nooit aan bod komt tijdens talkshows. Alsof het niet past in de wereld van de weldenkende mens. Alsof religieus zijn een curiositeit is, niet helemaal jofel is. Alleen bij onderwerpen als vaccinaties en Staphorst speelt religie een rol. Dat vind ik jammer."

André van der Braak, hoogleraar comparatieve filosofie van religie
:-*