Auteur Topic: Boeddha forum  (gelezen 219 keer)

Offline Moesa

• Actief Boeddha Forum lid
  • Nieuwkomer
Boeddha forum
« Gepost op: 19-02-2023 20:23 »
.

« Laatst bewerkt op: 20-02-2023 03:44 door Moesa »

Offline I'm a loser

• Geïntresseerde
  • Nieuwkomer
  • *
Re: Boeddha forum
« Reactie #1 Gepost op: 20-02-2023 07:27 »
Excuus als ik (mede) de orde heb verstoord.  Ik meende dat het boeddhisme over het einde van eigenwaan en het einde van het lijden ging.  Het is me inmiddels wel duidelijk hoe de zaken er voor staan.  Einde van eigenwaan en lijden werkt als een rode lap op een stier.
Leven is uitvaren met een schip waarvan je weet dat het op zee zal vergaan.

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #2 Gepost op: 20-02-2023 10:58 »
Excuus als ik (mede) de orde heb verstoord.  Ik meende dat het boeddhisme over het einde van eigenwaan en het einde van het lijden ging.  Het is me inmiddels wel duidelijk hoe de zaken er voor staan.  Einde van eigenwaan en lijden werkt als een rode lap op een stier.

Wat info:

Eigenwaan, mana, is in boeddhisme ook een bezoedeling, een diepgaande neiging (anusaya), die steeds wordt getriggerd bij zintuiglijk contact.  Ook een factor die meespeelt in de oorzaak van lijden.

Het is zo overgeleverd via de teksten dat eigenwaan (mana) als laatste verdwijnt, samen met onwetendheid, rusteloosheid en verlangens naar subtiele staten. Iemand breekt helemaal door verbeelding heen, als het ware.

Er worden drie soorten eigenwaan beschreven: minderwaardigheids-waan, superioriteits-waan en gelijkheids-waan. Die laatste, het idee dat iedereen gelijk is aan elkaar, is ook een waan. In de Dhamma erkent men zeker wel verschillen. Bijvoorbeeld: een heilige doden (een arahant, een bevrijd iemand) heeft zwaardere karmische gevolgen dan een ander mens.
Eigenwaan verwijst dus niet alleen naar superioriteits-waan, meestal de gebruikelijke betekenis van eigenwaan, maar eigenlijk naar het meten in termen van Ik ben ...

Maar het is ook zo overgeleverd via de teksten dat de leerling van de Boeddha gebruik maakt van eigenwaan zolang het er is, het ten goede aanwendt, en pas loslaat als de tijd gekomen is. Dat laatste gaat automatisch/organisch. Een voorbeeld hoe eigenwaan gebruikt kan worden ten goede geven de teksten bijvoorbeeld in ideeën als: "die en die is een arahant, een heilige, een volledig verlichte, met vele kwaliteiten, dat wil ik ook, daar streef ik ook naar, dat is mooi, ik wil ook zo worden, dat ook bereiken".

Net zo is het met honger, de dorst, tanha, die wordt gezien als oorzaak van lijden, de voeding van steeds weer geboren worden en sterven. Langzaam maar zeker zwakt dat af, maar dit moet organisch gaan, groeiend vanuit begrip van zaken, vanuit wijsheid en inzicht. En zolang het er is moet je het ook gebruiken ten goede.

Het beeld wat uit de overlevering komt, is dat het onrealistisch is te denken dat zulke hardnekkige neigingen als onwetendheid en eigenwaan en haat en hebzucht wel even snel zullen slijten en verdwijnen uit je systeem in je niet meer beïnvloeden. Het houdt je langdurig in de ban, zelfs als je al inzicht hebt (het Dhamma-oog geopend is).  En dan kun je er maar beter goed gebruik van maken ook.

Het wordt in de Pali-Dhamma dus niet zo overgeleverd dat als je Dhamma-oog maar geopend is, je dan verlicht bent of bevrijd. Het begint dan eigenlijk pas, kun je zeggen. Je treedt de stroom in maar dat wil niet zeggen dat je al aan de andere kant bent.

Al die in-vloeden in onszelf die ons steeds weer overweldigen, en zorgen voor kramp en belasting, zijn gewoon heel hardnekkig.

Het ligt altijd heel gevoelig als het gaat om zaken als...streven, bereiken, behalen...dat zou allemaal fout zijn...maar dat is nou eenmaal wat realisatie in boeddhisme betekent. Er is geen realisatie in boeddhisme zonder dat je merkbaar voor jezelf en anderen iets hebt bereikt, zoals de afwezigheid van elk spoortje haat en vijandigheid in jezelf, zintuiglijk verlangens, hebzucht, eigenwaan. Eerst werd je gewoon vaak agressief, liep vol eigenwaan, overweldigt door dit en dat, en later niet meer. DAT is de realisatie, dat is ook daadwerkelijk concreet bereikt.
De teksten beschrijven het zo dat zulke bezoedelingen ook helemaal kunnen verdwijnen.

Persoonlijk streven, verlangen, intentie, wil is dus ook niet verkeerd in de Pali-Dhamma. Integendeel. Streven (chanda) is ook niet hetzelfde als dorst en honger (tanha, begeerte/hunkering).
Er is bijvoorbeeld niks mis mee om te streven naar een gezond en heilzaam leven voor jezelf en anderen, naar kwaliteiten, naar een minder belast leven, naar wijsheid en inzicht, naar het verlichten van belastende karaktertrekken. Er zijn ook heel wat boeddhisten die menen dat je alles maar accepteren en gelaten over je heen moet laten komen omdat ze geloven dat lijden ligt in het verzet, in de weerstand, maar er is heus wel een middenweg. Een middenweg waarbij je zaken kunt accepteren en ook kan werken aan verandering.

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #3 Gepost op: 20-02-2023 12:28 »

Op dit moment kan ik geen stier en geen rood lap zien. Wat ik zie is een bezorgdheid over de gang van zaken op het forum. Wat ik ook nog net gezien had voor het weer gewist was, is dat ik geschreven zou hebben dat het forum mij lief is en daarom wil ik graag bijdragen aan het herstellen van de orde hier.

Boeddhisme gaat inderdaad over het einde van lijden, en dat inclusief het einde van lijden toebrengen. Boeddhisme gaat ook over het einde van eigenwaan en dit houdt ook het einde van een grote dunk te hebben over de eigen wijsheid.

Daarom heb ik een voorstel voor het verder verloop van dit forum. Ik stel twee regels voor:

1. Iedereen moet voorkomen dat ze anderen kwetsen, zelfs als ze denken dat ze "onwetenden" moeten wijzen op hun "onwetendheid" om hen er door te helpen breken. Buiten het feit dat het beoordelen van anderen als onwetend en zichzelf als wetend op een boeddhistisch forum mij ongepast lijkt (zie punt 2), lijkt het mij niet wenselijk om gevoeligheden van anderen te triggeren om iets in zicht te brengen. Op een ander forum, het zelfkennisforum, waar dit de norm was, bleek dit alleen maar te leiden tot het vergroten en versterken van ieders gevoeligheden, en er kwamen nooit doorbraken.

2. Iedereen vermijdt zichzelf voor te doen als de wijze, de wetende, of de bezitter van het antwoord op alle vragen, zelfs als ze anderen hiermee denken te kunnen helpen of zelfs als men beoordeeld dat dit de manier van expressie is die men de vrije loop moet kunnen laten omdat het zich nu eenmaal zo uitdrukt. Op andere fora is dit misschien de norm, maar op dit forum getuigt het van het ongewenst benadrukken van de eigenwaan, wat in boeddhistische termen als schadelijk wordt gezien en er dus geen voeding aan gegeven dient te worden.

Dit is een voorstel, geen eis. Als het niet wordt gesteund door de anciens van het forum, dan begrijp ik dat, maar dan ga ik mij hier wel definitief terugtrekken. Mijn grootste zorg is dat dit forum niet een tweede zelfkennisforum wespennest wordt, waar het op die korte tijd al zeer dicht bij in de buurt is gekomen.

Offline I'm a loser

• Geïntresseerde
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 20-02-2023 12:45 »

Wat info:

Eigenwaan, mana, is in boeddhisme ook een bezoedeling, een diepgaande neiging (anusaya), die steeds wordt getriggerd bij zintuiglijk contact.  Ook een factor die meespeelt in de oorzaak van lijden.

Het is zo overgeleverd via de teksten dat eigenwaan (mana) als laatste verdwijnt, samen met onwetendheid, rusteloosheid en verlangens naar subtiele staten. Iemand breekt helemaal door verbeelding heen, als het ware.

Klopt. Het einde van alle wanen is als je uit iedere verbeelding vandaan bent.  Je verbeelden dat je uit de verbeelding vandaan bent helpt dus niet.  Trek je dus niks aan van zelf-benoemde zelflozen.  Ik ken er velen, maar zij vallen altijd door de mand.  Aan praatjesmakers nooit gebrek.

Citaat
Er worden drie soorten eigenwaan beschreven: minderwaardigheids-waan, superioriteits-waan en gelijkheids-waan. Die laatste, het idee dat iedereen gelijk is aan elkaar, is ook een waan. In de Dhamma erkent men zeker wel verschillen. Bijvoorbeeld: een heilige doden (een arahant, een bevrijd iemand) heeft zwaardere karmische gevolgen dan een ander mens.
Eigenwaan verwijst dus niet alleen naar superioriteits-waan, meestal de gebruikelijke betekenis van eigenwaan, maar eigenlijk naar het meten in termen van Ik ben ...

Het 'zijn' zelf is vrij van iedere waan.  Maar aan het zich inferieur wanen of superieur wanen is 'zelf' wel gemakkelijk te herkennen.   Doch het 'zijn' kan nooit gevonden worden door 'iemand', het begrip 'iemand' kan daar niet zijn.   Voor mij logisch, de 'iemand' is op van alles en nog wat gericht.  Het 'zijn' zelf is nergens opgericht als de mens in staat is om het gericht-zijn onder controle te krijgen.  En waar is de mens dan wel op gericht?  Op de zintuigelijke wereld. 

Citaat
Maar het is ook zo overgeleverd via de teksten dat de leerling van de Boeddha gebruik maakt van eigenwaan zolang het er is, het ten goede aanwendt, en pas loslaat als de tijd gekomen is. Dat laatste gaat automatisch/organisch. Een voorbeeld hoe eigenwaan gebruikt kan worden ten goede geven de teksten bijvoorbeeld in ideeën als: "die en die is een arahant, een heilige, een volledig verlichte, met vele kwaliteiten, dat wil ik ook, daar streef ik ook naar, dat is mooi, ik wil ook zo worden, dat ook bereiken".

Ik ben het daar niet mee eens, eigenwaan kan nooit 'ten goede' aangewend worden.   Het is het 'zijn' zelf wat ten goede aangewend kan worden.   Een mens die zich van de eigenwaan ontdaan heeft krijgt weer nieuwe leringen aangeboden.   Het eigen lijden is ten einde, maar het lijden van de mensen om me heen niet.

Citaat
Net zo is het met honger, de dorst, tanha, die wordt gezien als oorzaak van lijden, de voeding van steeds weer geboren worden en sterven. Langzaam maar zeker zwakt dat af, maar dit moet organisch gaan, groeiend vanuit begrip van zaken, vanuit wijsheid en inzicht. En zolang het er is moet je het ook gebruiken ten goede.

Lichamelijke behoeftes als honger en dorst zijn niet de oorzaak van het lijden.  Ik ken de oorzaak van het lijden.  Het getuigt van gezond verstand om het lichaam van zijn natuurlijke behoeftes te voorzien.  Ascese als in lichamelijke zelfkastijding zie ik als bezoedeling.  Het is ook de verstilde geest welke heilzaam is voor het lichaam, dan is het vreemd om dat teniet te doen op welke wijze dan ook.  Je gaat toch ook naar de tandarts om je gebit in conditie te houden?  (Normaliter gesproken).  Dingen doen die het lichaam schaden zijn erg onverstandig.

Citaat
Het beeld wat uit de overlevering komt, is dat het onrealistisch is te denken dat zulke hardnekkige neigingen als onwetendheid en eigenwaan en haat en hebzucht wel even snel zullen slijten en verdwijnen uit je systeem in je niet meer beïnvloeden. Het houdt je langdurig in de ban, zelfs als je al inzicht hebt (het Dhamma-oog geopend is).  En dan kun je er maar beter goed gebruik van maken ook.

Het wordt in de Pali-Dhamma dus niet zo overgeleverd dat als je Dhamma-oog maar geopend is, je dan verlicht bent of bevrijd. Het begint dan eigenlijk pas, kun je zeggen. Je treedt de stroom in maar dat wil niet zeggen dat je al aan de andere kant bent.

Al die in-vloeden in onszelf die ons steeds weer overweldigen, en zorgen voor kramp en belasting, zijn gewoon heel hardnekkig.

Alleen een geopend oog is niet voldoende, dat klopt.  Het geestelijk domein kent een samenhang. Karma, hermetische principes, inzichten in 'de droom' zelf, het gemoed wat leeg kan zijn enz, het hangt samen met elkaar.  Spirituele kennis (in taal) komt van binnen uit.  Er valt 'daar binnen' heel wat te ontdekken.  Maar normaliter kijkt men van binnen naar buiten en dan kan er alleen intellectuele kennis verworven worden.

Citaat
Het ligt altijd heel gevoelig als het gaat om zaken als...streven, bereiken, behalen...dat zou allemaal fout zijn...maar dat is nou eenmaal wat realisatie in boeddhisme betekent. Er is geen realisatie in boeddhisme zonder dat je merkbaar voor jezelf en anderen iets hebt bereikt, zoals de afwezigheid van elk spoortje haat en vijandigheid in jezelf, zintuiglijk verlangens, hebzucht, eigenwaan. Eerst werd je gewoon vaak agressief, liep vol eigenwaan, overweldigt door dit en dat, en later niet meer. DAT is de realisatie, dat is ook daadwerkelijk concreet bereikt.
De teksten beschrijven het zo dat zulke bezoedelingen ook helemaal kunnen verdwijnen.

Het 'zijn' kan op geen enkele manier bereikt worden.  Dat is wat ik er over kan zeggen.  Zolang er nog de intentie is om iets te bereiken, ligt het 'zijn' buiten.   Het is de 'iemand' die iets wil bereiken.  Verlichting willen bereiken is dan ook een contradictie in terminis.

Citaat
Persoonlijk streven, verlangen, intentie, wil is dus ook niet verkeerd in de Pali-Dhamma. Integendeel. Streven (chanda) is ook niet hetzelfde als dorst en honger (tanha, begeerte/hunkering).
Er is bijvoorbeeld niks mis mee om te streven naar een gezond en heilzaam leven voor jezelf en anderen, naar kwaliteiten, naar een minder belast leven, naar wijsheid en inzicht, naar het verlichten van belastende karaktertrekken. Er zijn ook heel wat boeddhisten die menen dat je alles maar accepteren en gelaten over je heen moet laten komen omdat ze geloven dat lijden ligt in het verzet, in de weerstand, maar er is heus wel een middenweg. Een middenweg waarbij je zaken kunt accepteren en ook kan werken aan verandering.

Misschien is dat ook wel verstandig.   De 'iemand' gaat op pad om iets te willen bereiken.   Om vervolgens nooit ergens aan te komen.  Iedereen zal dat voor zichzelf moeten bepalen.  Je moet je niks van iemand als mij aantrekken.   Ik geef tegengas als er ergens zaken worden beweerd die niet kloppen.  Maar je moet zelf ontdekken waarom ze niet kloppen.   Iemand schreef verleden week dat er geen Bron is.   Dat verteld mij dat hij de Bron nog niet gevonden heeft, dat is alles.   Maar als ik me niet vergis is er binnen het boeddhisme ook geen Bron.  Dat kan zo zijn redenen hebben .

Offline I'm a loser

• Geïntresseerde
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 20-02-2023 13:00 »

Op dit moment kan ik geen stier en geen rood lap zien. Wat ik zie is een bezorgdheid over de gang van zaken op het forum. Wat ik ook nog net gezien had voor het weer gewist was, is dat ik geschreven zou hebben dat het forum mij lief is en daarom wil ik graag bijdragen aan het herstellen van de orde hier.

Boeddhisme gaat inderdaad over het einde van lijden, en dat inclusief het einde van lijden toebrengen. Boeddhisme gaat ook over het einde van eigenwaan en dit houdt ook het einde van een grote dunk te hebben over de eigen wijsheid.

Daarom heb ik een voorstel voor het verder verloop van dit forum. Ik stel twee regels voor:

1. Iedereen moet voorkomen dat ze anderen kwetsen, zelfs als ze denken dat ze "onwetenden" moeten wijzen op hun "onwetendheid" om hen er door te helpen breken. Buiten het feit dat het beoordelen van anderen als onwetend en zichzelf als wetend op een boeddhistisch forum mij ongepast lijkt (zie punt 2), lijkt het mij niet wenselijk om gevoeligheden van anderen te triggeren om iets in zicht te brengen. Op een ander forum, het zelfkennisforum, waar dit de norm was, bleek dit alleen maar te leiden tot het vergroten en versterken van ieders gevoeligheden, en er kwamen nooit doorbraken.

2. Iedereen vermijdt zichzelf voor te doen als de wijze, de wetende, of de bezitter van het antwoord op alle vragen, zelfs als ze anderen hiermee denken te kunnen helpen of zelfs als men beoordeeld dat dit de manier van expressie is die men de vrije loop moet kunnen laten omdat het zich nu eenmaal zo uitdrukt. Op andere fora is dit misschien de norm, maar op dit forum getuigt het van het ongewenst benadrukken van de eigenwaan, wat in boeddhistische termen als schadelijk wordt gezien en er dus geen voeding aan gegeven dient te worden.

Dit is een voorstel, geen eis. Als het niet wordt gesteund door de anciens van het forum, dan begrijp ik dat, maar dan ga ik mij hier wel definitief terugtrekken. Mijn grootste zorg is dat dit forum niet een tweede zelfkennisforum wespennest wordt, waar het op die korte tijd al zeer dicht bij in de buurt is gekomen.

Als we het over het uitgangspunt al oneens zijn (de rode lap) hoe kunnen we dan overeenstemming krijgen?

1. Ik kan nooit weten wanneer ik een ander kwets. Ik heb de verwijderde berichten gelezen in dit topic, ik heb een verwijderd bericht gelezen in een ander topic waar ik de enige bruikbare zin er heb uitgepikt en de rest heb genegeerd.  Later zag ik dat de rest ook was verwijderd.  (Behalve dan de zin die ik zelf citeerde.)  Ik ben alles behalve blind voor wat er zich hier afspeelt.   Mensen zouden natuurlijk ook even na kunnen denken voordat ze een andere forumdeelnemer in een kwaad daglicht stellen.  En ja, ik ben me er van bewust dat ik vals speel. Kennende leegte kan nooit gekwetst zijn, het is vrij van een persoonlijk gemoed.

2.  Ik schrijf vanuit de zelfkennis zoals deze gerealiseerd is.  Ook vanuit boeddhistisch standpunt mag ik geen onwaarheid spreken.  Moet ik me voordoen als onwetend en dom?

Of dit een tweede zelfkennisforum gaat worden hangt van de wijsheid van de forumleiding af.   Ik weet niet eens wie hier de forumleiding is.   Doorgaans is het onverstandig om je eigen opinie er door te drukken als leiding zijnde.  Wat er aan het  zelfkennisforum heeft gemankeerd, daar hoef je niet verlicht voor te zijn om dat te weten.   Als het over je zelf gaat dan raakt dat per definitie aan de persoon.  Ik heb geconstateerd dat ik op dit forum geen feitelijke onjuistheden mag tegen spreken.  (Brahman is niet hetzelfde als de brahmanen). Dat maakt het functioneren voor mij op dit forum lastig.  Mensen voelen zich erg snel op de persoon aangesproken heb ik gemerkt en de forumleiding gaat daar op sommige punten in mee.  Ik wens ze wijsheid toe.

Offline forumbeheer

• Administrator
  • Nieuwkomer
« Reactie #6 Gepost op: 20-02-2023 13:59 »
Ik zie dat Moesa  het oorspronkelijke bericht heeft verwijderd, in die zin is dit een topic zonder topic en sluit ik het topic.Ik twijfel zelfs of het niet beter is om het topic gewoon volledig te verwijderen.
Waarschijnlijk is het beter dat iedereen zich probeert te houden aan de regels die men denkt te moeten opstellen voor een ander. Als iedereen dat doet, zal er geen probleem zijn.

Echter
Wij zijn mensen, dus wij kunnen dat niet goed.
Wij kunnen zeer goed regels opstellen voor anderen, maar mensen kunnen  zich niet zo  goed  aan hun eigen regels  houden, en nog moeilijker is het om zich aan de regels van anderen te houden.

Als iedereen zijn zeg heeft gedaan over hoe men er over denkt en men gaat terug naar de orde van de dag met een welwillende attitude zie ik ook geen probleem, behalve dat mensen wel mensen blijven met al hun streken en onhebbelijkheden.

Het is beter om het niet op de man/vrouw te spelen.
En als iemand dat toch doet is het niet verboden om daar soms oogkleppen voor te hebben, en te denken dat het wel niet zo bedoeld is. Olie op het vuur gooien, op de spits drijven is onnodig.
Let it be !Forumbeheer
« Laatst bewerkt op: 20-02-2023 14:01 door forumbeheer »

Offline Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #7 Gepost op: 20-02-2023 14:18 »
wat mij betreft kan dit topic gewoon verwijderd worden

topic forum etikette volstaat
en andere aangeroerde thema's
komen elders regelmatig terug
.......met een been in het graf,
het ander op een bananenschil

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #8 Gepost op: 20-02-2023 15:56 »
Ik begrijp.
Ik laat het zijn.
Ik verlaat.

Bedankt voor alles.
Excuses voor alles.

Het ga jullie allen goed.
:-*

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #9 Gepost op: 20-02-2023 16:32 »
Misschien is dat ook wel verstandig.   De 'iemand' gaat op pad om iets te willen bereiken.   Om vervolgens nooit ergens aan te komen.  Iedereen zal dat voor zichzelf moeten bepalen.  Je moet je niks van iemand als mij aantrekken.   Ik geef tegengas als er ergens zaken worden beweerd die niet kloppen.  Maar je moet zelf ontdekken waarom ze niet kloppen.   Iemand schreef verleden week dat er geen Bron is.   Dat verteld mij dat hij de Bron nog niet gevonden heeft, dat is alles.   Maar als ik me niet vergis is er binnen het boeddhisme ook geen Bron.  Dat kan zo zijn redenen hebben .

Oke, ik leer je gedachtengangen langzaamaan kennen. Geef me wat tijd.

Dat je nergens aankomt...wat in ieder geval wel speelt in boeddhisme, en daar sta ik ook achter, is dat het vlot van de Dhamma je ergens brengt. Op een plek waar geen mentale belasting meer is. Deze 'plek' van aankomst verschilt wel degelijk van waar je bent vertrokken want dat vertrekpunt was gekweld, belast, lijden, stress.

Gewoonlijk wordt iedereen gekweld door haat, agressie, vijandigheid, angsten, hebzucht, onvrede, honger/dorst (mentaal bedoel ik altijd), rusteloosheid, zoekend, hunkerend, stress, spanning, je onvoldaan voelende etc. Dat is deze kant van de oever. Deze kant is een plek van mentale last en gehechtheid. En aan de overkant is dat weg. Er is geen mentaal lijden meer, geen mentale belasting, geen gehechtheid.

Dit wordt ook allemaal op persoonlijke wijze bereikt en ervaren. De Pali Boeddha erkent geen juiste bevrijding als dit niet concreet plaatsvindt.

In een sutta zegt de Boeddha over het ongeconditioneerde dat het kenmerk daarvan is dat je geen ontstaan kunt zien, geen verdwijnen en geen verandering in de tussentijd. Ik neem dit zo: van boosheid, jaloezie, begeerte, hunkering, vrolijkheid, geluk, aangename gevoelens, emoties, neigingen, gedachten etc etc, weet je dat het ontstaat en verdwijnt want dit zie je en merk je op en weet je. Maar er is ook iets, dat ook aanvoelbaar is, maar waarvan je beslist niet kan zeggen dat je dit, net als het vorige ziet komen en gaan, tijdens waken.

Kun je echt zeggen dat je hier en nu alles kent als komend en gaand?

Misschien is het ook mogelijk dat jij de sfeer van eindeloos bewustzijn of nietsheid hebt ervaren en daar woorden aan bent gaan geven als kennende leegte en het absolute, terwijl dit ook maar gewoon tijdelijke mentale staten zijn, die weer ophouden. In boeddhisme noemt men dit arupa jhana.

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #10 Gepost op: 20-02-2023 16:54 »
Ik begrijp.
Ik laat het zijn.
Ik verlaat.

Bedankt voor alles.
Excuses voor alles.

Het ga jullie allen goed.
:-*

Jij stelde je ook altijd op als de weter steve en als de leraar.  Voor mij was dat Steve. Iemand met DE antwoorden en DE uitleg. Iemand die kwam vertellen hoe het zit...uit ervaring...uit ontdekking...uit directe kennis...Kom daar maar eens tegenop...de nieuwe mensen die hier deelnemen zijn net zo vind ik. Ook allemaal ervaringsdeskundigen op hun manier, mensen met directe kennis, de waarheid op zaken, in pacht. Geen leerlingen, ook leraar. Nooit nieuwsgierig naar anderen. Alleen geinteresseerd om zelf leeg te lopen over hun eigen ontdekkingen.
Al net zo min oordelend over geleerdheid en intellectuele kennis.

Ons voordoen als wijze, ach, dat doen we toch allemaal, vrijwel allemaal, als we gaan schrijven, jij deed dat ook altijd Steve. Ook al is dat een soort begoocheling, wie doet dat nou niet die deelneemt op een forum? Iemand kan wel duizend keer zeggen dat ie niet de wijsheid in pacht heeft, zich kleinmakend, bescheiden opstellend, maar ik geloof dat iedereen die hier deelneemt ergens wel deelneemt als de wijze en niet zo bescheiden is tijdens schrijven. Of zeker even in die rol schiet.

Wat het uitbuiten van gevoeligheden aangaat, helemaal mee eens. Maar gevoeligheden zijn we uiteindelijk zelf verantwoordelijk voor.
Soms liggen zaken gevoelig voor iemand die je niet kon aanvoelen.

Ik denk dat de grootste illusie die we onszelf en anderen hier kunnen voorhouden is dat we zo heilig zijn allemaal, zo gerealiseerd, zo wijs, zo edel, zo braaf, zo bescheiden, zo niet-egocentrisch. Ik vind dat forumbeheer dat goed aanvoelt.

Zou het jammer vinden als je weggaat Steve.