Auteur Topic: Hallo.. HALLO.. is daar iemand?  (gelezen 5270 keer)

Online lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Re: Hallo.. HALLO.. is daar iemand?
« Reactie #50 Gepost op: 27-02-2023 16:28 »
Waar, wanneer, waarom, hoelang, waarvoor, hoezo etc.. betekend 'iets voor je?

Kun je nou niet eens 1 moment gewoon doen en gewoon met me in gesprek? Wat moet dit nou allemaal steeds voorstellen Vrij?

Leg nou gewoon eens concreet uit wat dit voor je betekent?

"Ik kan 'doen, 'ontwikkelen, cultiveren en leren wat ik wil.. maar het betekend 'niets."

Hoezo betekent dit niets voor je??

Beantwoord nou eerst ff  de wedervraag, Siebe, dan kunnen we zien hoe het verder  kan gaan.

Nou vooruit...ja dat betekent iets voor me

Wat betekent het dan voor je?

gewoon, wat het voor iedereen betekent, niks bijzonders. Je weet toch zelf ook wel wat 'waar' , 'waarvoor', hoelang' etc betekent? Gebruik je zulke woorden nooit?
 Zeg wat je wilt zeggen

Dat is toch niet wat wat ik vraag..
Waar, wanneer, hoelang, waarom, hoezo, waarvoor betekent 'iets voor je? Zo moeilijk is dat toch niet?

ja, het betekent iets voor me...en nu?

Offline Vrij

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #51 Gepost op: 27-02-2023 20:13 »
Waar, wanneer, waarom, hoelang, waarvoor, hoezo etc.. betekend 'iets voor je?

Kun je nou niet eens 1 moment gewoon doen en gewoon met me in gesprek? Wat moet dit nou allemaal steeds voorstellen Vrij?

Leg nou gewoon eens concreet uit wat dit voor je betekent?

"Ik kan 'doen, 'ontwikkelen, cultiveren en leren wat ik wil.. maar het betekend 'niets."

Hoezo betekent dit niets voor je??

Beantwoord nou eerst ff  de wedervraag, Siebe, dan kunnen we zien hoe het verder  kan gaan.

Nou vooruit...ja dat betekent iets voor me

Wat betekent het dan voor je?

gewoon, wat het voor iedereen betekent, niks bijzonders. Je weet toch zelf ook wel wat 'waar' , 'waarvoor', hoelang' etc betekent? Gebruik je zulke woorden nooit?
 Zeg wat je wilt zeggen

Waar, wanneer, hoelang, waarom, hoezo, waarvoor betekent 'iets voor je? Zo moeilijk is dat toch niet?

ja, het betekent iets voor me...

Wat dan?

Online lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #52 Gepost op: 27-02-2023 20:20 »

[/quote]

Wat dan?
[/quote]

Als ik jou vraag...'waar' heb je de koffie? dan weet jij niet wat het woord 'waar' naar verwijst ofzo?
Waar wil je nou heen?

Offline Vrij

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #53 Gepost op: 27-02-2023 21:18 »

Wat dan?

Als ik jou vraag...'waar' heb je de koffie? dan weet jij niet wat het woord 'waar' naar verwijst ofzo?
Waar wil je nou heen?

« Laatst bewerkt op: 27-02-2023 21:22 door Vrij »

Offline Vrij

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #54 Gepost op: 27-02-2023 21:22 »
Vertel eens Siebe.. wat ben je zonder de betekenis die je aan jezelf van binnen en buiten, en alles om je heen geeft?

Online lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #55 Gepost op: 27-02-2023 22:23 »
Vertel eens Siebe.. wat ben je zonder de betekenis die je aan jezelf van binnen en buiten, en alles om je heen geeft?

dood

Offline Vrij

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #56 Gepost op: 28-02-2023 09:18 »

dood

Dat is nogal een betekenis..

Nogmaals.. Wat ben je zonder de betekenis die je aan jezelf van binnen en buiten, en alles om je heen geeft?

Online lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #57 Gepost op: 28-02-2023 10:42 »

dood

Nogmaals.. Wat ben je zonder de betekenis die je aan jezelf van binnen en buiten, en alles om je heen geeft?

Ik kan ergens aanvoelen dat er iets onbepaalds is, niet dit niet dat, niet zus niet zo, niet te kenmerken. En ik geloof dat het soms voorkomt dat je vanuit die onbepaaldheid leeft en omgaat met anderen. Ik geloof dat Jezus hierover sprak als 'zalig zijn de armen van geest'. Als je vol bent van ideeën over jezelf, anderen, de wereld en die je leiden, dan ben je niet arm van geest.

Ook als je over anderen een mening vormt in de vorm van 'die persoon is zus en zo'...en dat ziet als een onveranderlijk feit, ben je niet arm.
Armoede van geest zie ik als een soort natuurlijke staat. Een staat van natuurlijke eenvoud. Ongekunsteld.
Maar natuurlijke staat betekent niet dat je altijd ongekunsteld bent en doet, integendeel, en dit komt omdat er allerlei bijkomstige bezoedelingen je als mens in de greep krijgen.

Dat ik ongeboren ben, of het ongeborene, dat mijn ware aard doodloos is, eeuwig, dat zijn dingen daar weet ik niks van.

Offline Vrij

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #58 Gepost op: 28-02-2023 13:06 »

dood

Ik kan ergens aanvoelen dat er iets onbepaalds is, niet dit niet dat, niet zus niet zo, niet te kenmerken. En ik geloof dat het soms voorkomt dat je vanuit die onbepaaldheid leeft en omgaat met anderen. Ik geloof dat Jezus hierover sprak als 'zalig zijn de armen van geest'. Als je vol bent van ideeën over jezelf, anderen, de wereld en die je leiden, dan ben je niet arm van geest.

Ook als je over anderen een mening vormt in de vorm van 'die persoon is zus en zo'...en dat ziet als een onveranderlijk feit, ben je niet arm.
Armoede van geest zie ik als een soort natuurlijke staat. Een staat van natuurlijke eenvoud. Ongekunsteld.
Maar natuurlijke staat betekent niet dat je altijd ongekunsteld bent en doet, integendeel, en dit komt omdat er allerlei bijkomstige bezoedelingen je als mens in de greep krijgen.

Dat ik ongeboren ben, of het ongeborene, dat mijn ware aard doodloos is, eeuwig, dat zijn dingen daar weet ik niks van.

Dan zijn wij klaar.. Siebe.

Online lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #59 Gepost op: 28-02-2023 14:01 »
Dan zijn wij klaar.. Siebe.

mooi

Offline Vrij

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #60 Gepost op: 01-11-2023 11:33 »
Het antwoord wat een eind maakt aan alle 'innerlijke en geestelijke' vragen en antwoorden is geen subjectieve eureka beleving/ervaring, niet vooraf aan beleving/ervaring noch voorbij beleving/ervaring.. Het is een ''full drop out momentum'' en wat er daarna overblijft is eenvoudig een onbegrijpelijke 'zekerheid! waar 'je' niet naar toe kunt werken noch wat 'je' kunt veroorzaken. Met die 'zekerheid kun je niets en moet je niets meer.
Het illusoire bestaan verhaal maakt aan de lopende band vragen om antwoorden te genereren.. en zo houdt het de 'droom' in stand.

'Niets verteld alles, en alles verteld 'niets.

Offline Vrij

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #61 Gepost op: 01-11-2023 18:08 »
En het cruciale onderdeel hiervan was het verlies van elk gevoel van zelfbezorgdheid.

Een ongeëvenaarde geborgenheid..

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: Hallo.. HALLO.. is daar iemand? Of zijn jullie ondergesneeuwd?
« Reactie #62 Gepost op: 01-11-2023 18:21 »
En het cruciale onderdeel hiervan was het verlies van elk gevoel van zelfbezorgdheid.

Een ongeëvenaarde geborgenheid..
Bij velen ondergesneeuwd.

Citaat
"When you look into the eye of a child it's all wonder and then of course we have to restrict our wonder to the practical things to do and the price we usually pay is that we forget the total mystery of it."

bron: YouTube / Descending the Mountain | trailer | streaming | film online kijken