Auteur Topic: ware karakter  (gelezen 83 keer)

Offline Gouden middenweg & de wilde natuur

• Actief Boeddha Forum lid
  • Nieuwkomer
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
ware karakter
« Gepost op: 26-02-2023 23:10 »
Kan men zeggen dat het karakter van het stemmetje in je hoofd verschilt van je ware karakter ?

Een antwoord :

Citaat
Ja, het karakter van het stemmetje in je hoofd kan verschillen van je ware karakter. Het stemmetje in je hoofd wordt vaak geassocieerd met de interne dialoog of zelfspraak die mensen in hun hoofd voeren. Deze zelfspraak kan variëren van positieve, aanmoedigende gedachten tot negatieve, zelfkritische gedachten.

Het stemmetje in je hoofd kan worden beïnvloed door verschillende factoren, zoals persoonlijke ervaringen, emoties, overtuigingen, culturele achtergrond en zelfs fysiologische factoren zoals stress of vermoeidheid. Het kan dus voorkomen dat het stemmetje in je hoofd soms negatief of beperkend is, terwijl je ware karakter dat niet is.

Het ware karakter van een persoon kan worden beschouwd als de diepere kern van zijn of haar persoonlijkheid, inclusief eigenschappen zoals waarden, overtuigingen en motivaties. Het kan ook worden geassocieerd met iemands gedrag en handelingen, die vaak consistent zijn en een goed beeld geven van wie iemand werkelijk is.

Hoewel het stemmetje in je hoofd dus kan afwijken van je ware karakter, kan het wel invloed hebben op je gedachten, emoties en gedragingen. Het is daarom belangrijk om je bewust te zijn van het stemmetje in je hoofd en te proberen negatieve of beperkende gedachten om te buigen naar meer positieve, constructieve gedachten om zo je ware karakter tot uiting te laten komen.
Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf (Siebe)

Offline I'm a loser

• Geïntresseerde
  • Nieuwkomer
  • *
Re: ware karakter
« Reactie #1 Gepost op: 27-02-2023 00:21 »
Met 'karakter' kan alleen het karakter van de persoon worden bedoeld.   Leegte wil ook zeggen leeg van karakter.   Het is de leegte zelf die zaken als bv mededogen voortbrengt, maar die zijn nooit van 'mij'.  Ik kan 'mijzelf' dus nooit als liefdevol of mededogend omschrijven.   Dat zijn gemoedstoestanden welke de leegte voortbrengt als mijn eigen gemoed leeg is.  Ook kan ik nooit verheven zijn.  Of andere (karakter)eigenschappen welke als positief worden omschreven.  Het niet-mijn-maken geldt ook voor positieve zaken.
Leven is uitvaren met een schip waarvan je weet dat het op zee zal vergaan.

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Re: ware karakter
« Reactie #2 Gepost op: 07-03-2023 11:25 »
Karakter, of persoonlijkheid, heeft grotendeels met je geheugen te maken. Het word gevormd door alle dingen die met je gebeuren, en deels door een stukje persoonlijke aanleg.

Bijvoorbeeld mensen met Alzheimers gaan vaak door vergaande veranderingen in hun persoonlijkheid tijdens hun ziekte, terwijl ze meer en meer afscheid nemen van hun geheugen.
“Absorb what is useful, discard what is not, add what is uniquely your own.”
— Bruce Lee