Auteur Topic: Noodzaak van verkondiging, lijden is geen issue meer, wat dan ?  (gelezen 384 keer)

Offline Vrij

• Actief Boeddha Forum lid
  • Nieuwkomer
Het is belangrijk om op te merken dat het bereiken van bevrijding zonder rest in de Pali sutta's wordt beschouwd als een zeer zeldzame en uitzonderlijke situatie, die alleen wordt bereikt door de meest geavanceerde beoefenaars van het boeddhisme. Bevrijding met een rest daarentegen wordt beschouwd als een haalbare staat van bevrijding voor degenen die serieus de boeddhistische leer volgen en beoefenen.

Onzin!

Wat aangehaald wordt als 'bevrijding zonder rest en bevrijding met rest'' is een scholastisch gecultiveerd spiritueel hokje. Met rest kan een willekeurige gelovige zijn van de een of andere religie, en zonder rest kan helemaal niet geverifieerd worden.. Sterker nog, realisatie zonder rest heeft niets meer om te zeggen, naar te verwijzen, te duiden, te onderrichten noch kenbaar te maken of te laten zijn!
Alles, ALLES.. wat ergens naar verwijst, duid, onder aandacht brengt etc etc m.b.t. deze beschouwingen, is eenvoudig de expressie van het een of ander geloof met rest.
Waarom zijn realisaties zonder rest zogenaamd 'zeldzaam'?.. omdat 99% daarvan eenvoudig verdwijnt in volstrekte anonimiteit. Don't fool yourself!

Mij lijkt dit een thema verandering. Namelijk, lijden is geen issue meer, moet je het dan gaan verkondigen in de zin van "een religie stichten", "lid worden van de sangha", of  "ook verkondigen binnen die religie".
het boeddhistisch standpunt is hierin "ja", uit mededogen met de lijdende medemens. Boeddhisme als beweging , een verzameling van mensen die allemaal een voorbeeld zijn,   een levend voorbeeld dat bevrijding van lijden mogelijk is .      Forumbeheer
« Laatst bewerkt op: 05-03-2023 06:46 door forumbeheer »

Offline scepticus

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
Re: Noodzaak van verkondiging, lijden is geen issue meer, wat dan ?
« Reactie #1 Gepost op: 04-03-2023 11:29 »

Waarom zijn realisaties zonder rest zogenaamd 'zeldzaam'?.. omdat 99% daarvan eenvoudig verdwijnt in volstrekte anonimiteit. Don't fool yourself!

Dat compas is des te relevanter op die zogenaamde 1%.
Wat er dan nog rest wordt dan vanzelf klaar en helder.

Offline Vrij

• Nieuwkomer
« Reactie #2 Gepost op: 04-03-2023 11:42 »

Dat compas is des te relevanter op die zogenaamde 1%.
Wat er dan nog rest wordt dan vanzelf klaar en helder.

Wat ergens naar verwijst, duid, onder aandacht brengt etc etc m.b.t. deze beschouwingen, is eenvoudig de expressie van het een of ander geloof met rest.
Dus die 1% die nog iets uitdragen zijn niet meer zuiver op de graat.

Offline Vrij

• Nieuwkomer
« Reactie #3 Gepost op: 04-03-2023 11:43 »
Scepticus beschrijft tot nu toe op formidabele wijze hoe het één en ander beschreven staat in de Pali-Canon. Dat jij het er niet mee eens bent, is heel wat anders. Proberen het boeddhisme of de interpretatie daarvan op persoonlijke titel te diskwalificeren is mijns inziens onjuist en zelfs onzuiver. Want dat betekent dat jij in je eentje ingaat tegen de bevindingen van Gautama de Boeddha en de wijsheid die het boeddhisme belichaamt. Eigen keuze, hooguit "Vrij-isme", maar dat verandert niets aan de waarheid van deze religie.

Geen enkele religie is waar.

Offline scepticus

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 04-03-2023 12:06 »

M a.w. daar is nog rest!

Het is zuiverder om de restwaarde te erkennen dan uit te dragen dat deze niet er niet meer zou zijn. Het laatste is verre van zuiver op de graat. Het voorgestelde kompas kan dit klaar en helder krijgen. En het behoort tot geen enkele religie.

Offline Vrij

• Nieuwkomer
« Reactie #5 Gepost op: 04-03-2023 12:34 »

M a.w. daar is nog rest!

Het is zuiverder om de restwaarde te erkennen dan uit te dragen dat deze niet er niet meer zou zijn. Het laatste is verre van zuiver op de graat. Het voorgestelde kompas kan dit klaar en helder krijgen. En het behoort tot geen enkele religie.

Realisatie zonder rest meet zich aan NIKS!
Een intrinsiek kompas meet zich binnen subjectieve constateringen aan alles&niets, m.a.w. geloof.

Offline Vrij

• Nieuwkomer
« Reactie #6 Gepost op: 04-03-2023 12:39 »
Scepticus beschrijft tot nu toe op formidabele wijze hoe het één en ander beschreven staat in de Pali-Canon. Dat jij het er niet mee eens bent, is heel wat anders. Proberen het boeddhisme of de interpretatie daarvan op persoonlijke titel te diskwalificeren is mijns inziens onjuist en zelfs onzuiver. Want dat betekent dat jij in je eentje ingaat tegen de bevindingen van Gautama de Boeddha en de wijsheid die het boeddhisme belichaamt. Eigen keuze, hooguit "Vrij-isme", maar dat verandert niets aan de waarheid van deze religie.

Wat kom je hier dan doen, vraag ik me af. Het boeddhisme is een religie, daar kun je niet omheen. En wij discussiëren hier over de boeddhistische waarden. Op grond van jouw niet-religieuze of zelfs anti-religieuze overtuiging een religie komen afwijzen, is mijns inziens nutteloos, onzuiver en onjuist.

Ik wijs religies helemaal niet af, ik zie eenvoudig waar ze spaak lopen.. simpel de verkondiging ervan maakt het direct onwaar.

Offline Vrij

• Nieuwkomer
« Reactie #7 Gepost op: 04-03-2023 12:46 »

M a.w. daar is nog rest!

Het kan ook de kern zijn van alle religies. Meneer Vrij gaat blijkbaar uit van de macht van het getal. Maar dat is volledig irrelevant. Het gaat namelijk om de kwaliteit en niet om de kwantiteit. Eén Boeddha is voldoende om miljoenen mensen te inspireren.

Een Hitler ook, kortom dat zegt niet zoveel. Wat is er veranderd in de wereld na al die inspirerende verkondigingen door de tijden heen?.. zo goed als niets.

Offline Vrij

• Nieuwkomer
« Reactie #8 Gepost op: 04-03-2023 13:18 »

Wat kom je hier dan doen, vraag ik me af. Het boeddhisme is een religie, daar kun je niet omheen. En wij discussiëren hier over de boeddhistische waarden. Op grond van jouw niet-religieuze of zelfs anti-religieuze overtuiging een religie komen afwijzen, is mijns inziens nutteloos, onzuiver en onjuist.

Ik wijs religies helemaal niet af, ik zie eenvoudig waar ze spaak lopen.. simpel de verkondiging ervan maakt het direct onwaar.

Jawel, je wijst religies wel degelijk af, door letterlijk te stellen dat geen enkel religie waar is. Je spreekt jezelf dus tegen.

Ik wijs een brood ook niet af, je kunt zien hoe het ontstaat, het is een maaksel.. van zichzelf niet waar dus. Zo is het met religies ook, dat zijn maaksels en van zichzelf niet waar.

Offline Vrij

• Nieuwkomer
« Reactie #9 Gepost op: 04-03-2023 13:31 »

M a.w. daar is nog rest!

Het kan ook de kern zijn van alle religies. Meneer Vrij gaat blijkbaar uit van de macht van het getal. Maar dat is volledig irrelevant. Het gaat namelijk om de kwaliteit en niet om de kwantiteit. Eén Boeddha is voldoende om miljoenen mensen te inspireren.

Een Hitler ook, kortom dat zegt niet zoveel. Wat is er veranderd in de wereld na al die inspirerende verkondigingen door de tijden heen?.. zo goed als niets.

Ik had het over jou, niet over één of andere dictator. Je omzeilt de discussie. En ik vraag me eigenlijk af wat jouw boute uitspraken met het boeddhisme te maken hebben. Leg eens een duidelijke link met de boeddhistische leringen of teksten. Je roept veel, maar we zitten hier op een Boeddhaforum. Dus graag je onderbouwing in relatie tot de leer van Gautama de Boeddha. Ik ben benieuwd.

Het is heel eenvoudig vriend, de Boeddha heeft helemaal NIKS verkondigt. En wat hij wel heeft verkondigt had niets meer met hem vandoen, dat was zijn makke.. Alles&niets wat nog expressie zoekt binnen het geloof systeem, met als gevolg een gigantisch subjectieve uitbouwing van verzonnen invullingen door schriftgeleerden.

Offline Vrij

• Nieuwkomer
« Reactie #10 Gepost op: 04-03-2023 13:53 »

M a.w. daar is nog rest!

Ik had het over jou, niet over één of andere dictator. Je omzeilt de discussie. En ik vraag me eigenlijk af wat jouw boute uitspraken met het boeddhisme te maken hebben. Leg eens een duidelijke link met de boeddhistische leringen of teksten. Je roept veel, maar we zitten hier op een Boeddhaforum. Dus graag je onderbouwing in relatie tot de leer van Gautama de Boeddha. Ik ben benieuwd.

Het is heel eenvoudig vriend, de Boeddha heeft helemaal NIKS verkondigt. En wat hij wel heeft verkondigt had niets meer met hem vandoen, dat was zijn makke.. Alles&niets wat nog expressie zoekt binnen het geloof systeem, met als gevolg een gigantisch subjectieve uitbouwing van verzonnen invullingen door schriftgeleerden.

Ik ben je vriend niet, maar toch bedankt. Als de Boeddha niets heeft verkondigd, en het allemaal maar subjectief gezever is van Schriftgeleerden, wat doe je dan hier op dit Boeddhaforum? Dat vraag ik je nu al een tweede maal. Er komt tot nu toe geen antwoord, of heb je er misschien overheen gelezen? Dus bij deze nogmaals de vraag: waarom kom je jouw "Vrij-isme" hier verkondigen, terwijl je religie afwijst (ook al ontken je dat ook weer opeens) en de Boeddha volgens jou niks te zeggen heeft.

Ga een rondje lopen, gooi je oogkleppen af, haal een paar keer diep adem, koop een brilletje bij de drogist, neem een kop koffie en lees nou gewoon eens wat ik zeg.. ga dan weer een rondje lopen, en   typ dan wat je wilt zeggen.  Je vragen laten namelijk heel duidelijk zien dat je vast zit in dogmatisch denken. Je houdt jezelf onnodig aan een lijntje, tot zover  en niet verder, you know..

Offline scepticus

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 04-03-2023 14:06 »
Een intrinsiek kompas meet zich binnen subjectieve constateringen aan alles&niets, m.a.w. geloof.

Aldus is dit spirituele kompas alleen relevant daar waar er nog rest is. In de realisatie zonder rest, zal het kompas vanzelf verdwijnen, aangezien er dan niets meer is om mee te meten.

De rest en het niet zo zuiver op de graat waar hier om gaat en tegen het compas kan gehouden worden, is het beweren dat deze rest er niet langer is  Wanneer dit beweren wegvalt in de staat van realisatie zonder rest, is er geen sprake meer van een kompas en ook niet meer van een rest.

Offline Vrij

• Nieuwkomer
« Reactie #12 Gepost op: 04-03-2023 14:12 »

Aldus is dit spirituele kompas alleen relevant daar waar er nog rest is. In de realisatie zonder rest, zal het kompas vanzelf verdwijnen, aangezien er dan niets meer is om mee te meten.

De rest en het niet zo zuiver op de graat waar hier om gaat en tegen het compas kan gehouden worden, is het beweren dat deze rest er niet langer is  Wanneer dit beweren wegvalt in de staat van realisatie zonder rest, is er geen sprake meer van een kompas en ook niet meer van een rest.

Zo is dat.

Offline Vrij

• Nieuwkomer
« Reactie #13 Gepost op: 04-03-2023 15:07 »
Hopeloos.. (Mooi woord.)

Offline scepticus

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #14 Gepost op: 04-03-2023 15:10 »

Zo is dat.

Aldus is dat toch al klaar en helder. Nu de rest nog.

Offline Vrij

• Nieuwkomer
« Reactie #15 Gepost op: 04-03-2023 15:15 »

Zo is dat.

Aldus is dat toch al klaar en helder. Nu de rest nog.

Er is alleen nog rest voor wat rest, daar hoef je niets meer mee.. Let it be.

Offline scepticus

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #16 Gepost op: 04-03-2023 15:44 »

Daar hoeft niets mee. Het is echter niet zo zuiver op de graat het zo te draaien dat het er niet meer zou zijn. En daar "kan" je wel degelijk iets mee.

Offline Vrij

• Nieuwkomer
« Reactie #17 Gepost op: 04-03-2023 16:18 »

Daar hoeft niets mee. Het is echter niet zo zuiver op de graat het zo te draaien dat het er niet meer zou zijn. En daar "kan" je wel degelijk iets mee.

Rest in peace..

Rip.

Offline scepticus

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #18 Gepost op: 04-03-2023 16:53 »

Rest in peace..

Rip.

Most welcome to join me.

Het zou een bevrijding zijn voor de forumdeelnemers als je vrede zou vinden met de realiteit dat dit forum specifiek gericht is op Boeddhisme en religie.

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #19 Gepost op: 04-03-2023 21:00 »
Ik wijs een brood ook niet af, je kunt zien hoe het ontstaat, het is een maaksel.. van zichzelf niet waar dus. Zo is het met religies ook, dat zijn maaksels en van zichzelf niet waar.

Hoe bedoel je? Waarom noem je een maaksel (als brood) van zichzelf niet-waar?

Offline I'm a loser

• Geïntresseerde
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #20 Gepost op: 05-03-2023 08:36 »
Mij lijkt dit een thema verandering. Namelijk, lijden is geen issue meer, moet je het dan gaan verkondigen in de zin van "een religie stichten", "lid worden van de sangha", of  "ook verkondigen binnen die religie".
het boeddhistisch standpunt is hierin "ja", uit mededogen met de lijdende medemens. Boeddhisme als beweging , een verzameling van mensen die allemaal een voorbeeld zijn,   een levend voorbeeld dat bevrijding van lijden mogelijk is .      Forumbeheer

Iemand die bevrijd is van lijden kan geen voorbeeld zijn voor mensen die nog wel lijden.   Lijden (van een ander)  is niet visueel of op andere wijze zichtbaar voor lijdende mensen.  Voor bevrijde mensen is het lijden van andere mensen wél (op te merken).

Maar dat wil ook nog steeds niet zeggen dat je 24/7 het lijden van mensen zou opmerken, dat zou me een toestand worden.
« Laatst bewerkt op: 05-03-2023 08:39 door het verdwenen ik »
Leven is uitvaren met een schip waarvan je weet dat het op zee zal vergaan.

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #21 Gepost op: 05-03-2023 09:47 »
Het is belangrijk om op te merken dat het bereiken van bevrijding zonder rest in de Pali sutta's wordt beschouwd als een zeer zeldzame en uitzonderlijke situatie, die alleen wordt bereikt door de meest geavanceerde beoefenaars van het boeddhisme. Bevrijding met een rest daarentegen wordt beschouwd als een haalbare staat van bevrijding voor degenen die serieus de boeddhistische leer volgen en beoefenen.
[/quote]

Ik weet dat binnen boeddhisme verschillende uitleg bestaat over het sa-upadisesa Nibbana en anupadisesa Nibbana.

Vaak wordt het zo uitgelegd dat het sa-upadisesa Nibbana, het Nibbana is wat tijdens leven wordt gerealiseerd en de levende arahant belichaamt zolang ie leeft. Het wordt op persoonlijke wijze gerealiseerd. Er zijn zintuiglijke gewaarworden, er zijn gevoelens, ook onaangename. Dit duurt zolang iemand leeft.

Na de dood verwezenlijkt iemand vervolgens het sa-upadisesa Nibbana. Alles wat khandha is, aggregaat, samengesteld, het lichamelijke en mentale, d.w.z. rupa, vedana, sanna, sankhara en vinnana, alles wat komt en gaat en dat we nu aanzien voor Ik en mijn, eindigt dan om niet weer te ontstaan, zoals vuur eindigt wanneer de brandstof op is. Er komt een einde aan het worden, aan het continuerend zwerven van bestaansvorm naar bestaansvorm onder invloed van karma.

Ik heb begrepen dat iemand dit ook tijdelijk tijdens leven kan realiseren. Een staat van beeindiging, waarin ook alle zintuiglijke gewaarwordingen en gevoelens (de wereld, het al) tijdelijk zijn beeindigd. Het schijnt dat iemand hierin hooguit 7 dagen kan verwijlen (staat niet in de sutta's). Dan begint cognitie weer en de gewone perceptie van een wereld met geluiden, lichaam, gevoelens etc. komt weer terug.

Dat 'iemand' het kan realiseren, dat 'iemand' een bepaalde staat binnengaat, is in boeddhisme mijns inziens altijd bij wijze van spreken.

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #22 Gepost op: 05-03-2023 09:52 »
Iemand die bevrijd is van lijden kan geen voorbeeld zijn voor mensen die nog wel lijden.   Lijden (van een ander)  is niet visueel of op andere wijze zichtbaar voor lijdende mensen. 

Hoe verzin je het?

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #23 Gepost op: 05-03-2023 10:12 »
een belangrijk punt om te kunnen spreken over "bevrijding van lijden", dat inderdaad effectief lijden geen issue meer is.

rāga (gehechtheid aan zintuiglijke genoegens), dosa (woede) en moha (illusies)

als iemand mij figuurlijk kwetst en ik ervaar boosheid hierover, of het brengt me in verwarring, dan kan men moeilijk spreken over "bevrijding van lijden".
Wanneer ik lijden ervaar omdat ik mijn pleziertjes niet krijg, ook dit is geen bevrijding van lijden.
wanneer  ik meedoe op een boeddhaforum, en het standpunt van de anderen ergert mij, ik wil hun overtuigen en als het niet lukt ben ik gefrustreerd,  ook dit is geen bevrijding van lijden.
wanneer men illusies najaagt, ook dit is geen bevrijding van lijden.

Illusies maken ligt moeilijk, omdat een mens snel zijn eigen nonsens gelooft.
Er zijn boeddhisten die geloven dat wanneer je verlicht bent dat je ook door de lucht kunt vliegen.
Wie maakt zich nu de illusie, de mens die gelooft of de mens die niet gelooft.
Alleszins, als je ergernis ervaart omdat mensen onzin geloven, dat is er geen bevrijding van lijden.

Toch is het zo overgeleverd via de Pali Canon dat de Boeddha eerst niet wilde onderwijzen omdat hij voorzag dat niemand hem zou begrijpen en dat zou voor hem alleen maar moeilijk en vermoeiend zijn.

Misschien is dit wel iets wat dan toch gewoon menselijk blijft, ook bij een bevrijd persoon. Dat ook een bevrijd persoon begrepen wil worden en vermoeid raakt als dat niet gebeurt.

Boeddha noemde iemand die zijn leer niet goed verkondigde soms ook een dwaas volgens de Pali overlevering. Of iemand die verkeerde levensvisies had, zoals iemand die kamma ontkende, en onderwees dat wezens maar energieloos en krachteloos zijn, zichzelf niet bezoedelen noch kunnen zuiveren, een lege man. Iemand die veel wezens met zo'n levensvisie tot groot nadeel is.

Ik voel het zelf zo aan dat een bepaalde mate van ergernis ervaren bij mensen met duidelijk verkeerde visies, schadelijk, onheilzaam voor zichzelf en anderen, ook nog wel eens zou kunnen bestaan bij een volledig verlichte, omdat juist zo iemand beseft hoe belangrijk visies zijn voor de soort toekomst die je voor jezelf en anderen creeert vanuit die visies.
Kijk hoe de levensvisie van 'geluk komt van hebben' uitwerkt op onszelf, anderen en de wereld (als voorbeeld).

In die zin zie ik bij de Pali Boeddha altijd ook het grote belang van geconditioneerheid, van het relatieve, van wording, van weten wat juiste en onjuiste levensvisies zijn, van geen onjuiste levensvisie verkondigen en aanhangen, van weten wat heilzaam is en onheilzaam op lange termijn etc.

Je hebt ook mensen die na een bepaalde realisatie alles niks meer voorstelt en uitmaakt. Visies, intenties, het hele relatieve, het is allemaal om het even, voor die mensen. Zoiets komt niet voor in de Pali Canon vind ik. Dat is geen wijsheid, geen mededogen, geen liefde, geen kwaliteit. Dat kan niet de bevrijding zijn die de Boeddha vond denk ik.

is verplaatst omdat het meer gaat over, wat na bevrijding van lijden
forumbeheer
« Laatst bewerkt op: 05-03-2023 11:23 door forumbeheer »

Offline Vrij

• Nieuwkomer
« Reactie #24 Gepost op: 05-03-2023 12:56 »
denk ik.

Je lijkt wel een politicus, voor hun is de theorie ook de 'werkelijkheid'..

Offline I'm a loser

• Geïntresseerde
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #25 Gepost op: 05-03-2023 14:28 »
Iemand die bevrijd is van lijden kan geen voorbeeld zijn voor mensen die nog wel lijden.   Lijden (van een ander)  is niet visueel of op andere wijze zichtbaar voor lijdende mensen. 

Hoe verzin je het?

Uit de praktijk uiteraard, ik ben bevrijd van persoonlijk lijden.   Maar de topic-stelling Namelijk, lijden is geen issue meer, moet je het dan gaan verkondigen is foutief.   Ik verkondig hier de weg uit het lijden, maar ik heb op dit forum niemand gezien die zich er iets van aantrekt.  Ik heb wat sneren gezien en een roddel over mij, maar serieuze reacties zijn hier schaars.

Dat komt overeen met wat ik in de praktijk ervaar: overdracht/verkondiging in geschreven of gesproken woord is zinloos.

Offline I'm a loser

• Geïntresseerde
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #26 Gepost op: 05-03-2023 14:31 »

Je hebt ook mensen die na een bepaalde realisatie alles niks meer voorstelt en uitmaakt. Visies, intenties, het hele relatieve, het is allemaal om het even, voor die mensen. Zoiets komt niet voor in de Pali Canon vind ik. Dat is geen wijsheid, geen mededogen, geen liefde, geen kwaliteit. Dat kan niet de bevrijding zijn die de Boeddha vond denk ik.

Letterlijk klopt dat.   Wie leeg is van zelf is leeg van alles.  Dus ook leeg van mededogen, liefde enz.   Het is dan ook de leegte die liefde en mededogen voortbrengt.  Het 'zelf' kan op geen enkele wijze liefde of mededogen voortbrengen.  Hooguit berekende liefde om bv seks of andere dingen gedaan te krijgen.

Maar ik lees hier ook de vooroordelen van de diverse users.   Een 'verlichte' dat moet men aan de buitenkant kunnen zien.  Ze hebben al een voorstellingsbeeld gemaakt van hoe een 'verlichte' zich moet gedragen.  Typisch 'zelf'....om anderen de wet voor te schrijven....  Zoals deze quote bijvoorbeeld:

Een kenmerk van een Verlichte is, dat hij (of zij) mededogen uitstraalt en zich behulpzaam opstelt. Een ander kenmerk van een Verlichte is, dat hij glashelder communiceert en altijd aansluit bij het begripsniveau van degene waarmee hij communiceert.
« Laatst bewerkt op: 05-03-2023 14:35 door het verdwenen ik »

Offline Gouden middenweg & de wilde natuur

• Nieuwkomer
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
« Reactie #27 Gepost op: 06-03-2023 13:17 »
  Een 'verlichte' dat moet men aan de buitenkant kunnen zien.  Ze hebben al een voorstellingsbeeld gemaakt van hoe een 'verlichte' zich moet gedragen.  Typisch 'zelf'....om anderen de wet voor te schrijven....  Zoals deze quote bijvoorbeeld:

Een kenmerk van een Verlichte is, dat hij (of zij) mededogen uitstraalt en zich behulpzaam opstelt. Een ander kenmerk van een Verlichte is, dat hij glashelder communiceert en altijd aansluit bij het begripsniveau van degene waarmee hij communiceert.
Het lijkt me zeer correct dat Boeddha, voor de monniken zeer strenge voorwaarden heeft. Praatjesverkopers zijn er veel. Maar kunnen ze zich ook aan de zeer strenge voorwaarden houden.
De geschiedenis bewijst echter dat ook dat geen enkele garantie geeft. Toch is het een zekere barrière, op internet zijn er zeer veel mensen die verlichting claimen.

Waarom zou je kritiek moeten leveren op de voorwaarden  ?
Waarom ? Omdat je je niet aan de voorwaarden kan houden.

Je loopt rond met een pauwenveer en op die pauwenveer staat : "ik verkondig hier de weg uit het lijden, "
En dan uit je jou frustraties "maar ik heb op dit forum niemand gezien die zich er iets van aantrekt.".

En dat, juist dat, maakt je slogan totaal ongeloofwaardig.

Dat weet je toch, daar hoef je zelfs niet verlicht voor te zijn, dat mensen in de war geraken door kritiek. Mensen luisteren niet naar een boodschap zonder naar de boodschapper te kijken. Mensen luisteren niet naar een boodschap zonder naar de verpakking te kijken.
Dat weet je toch ook.
Dus waarom je  hiertegen verzetten ?

En het antwoord is wederom omdat je jou niet aan de voorwaarden kan houden. 
En juist dat onvaardig zijn bewijst het tegenovergestelde van wat je aan het verkondigen bent.
« Laatst bewerkt op: 06-03-2023 13:19 door Gouden middenweg & de wilde natuur »
Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf (Siebe)

Offline I'm a loser

• Geïntresseerde
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #28 Gepost op: 06-03-2023 17:06 »
  Een 'verlichte' dat moet men aan de buitenkant kunnen zien.  Ze hebben al een voorstellingsbeeld gemaakt van hoe een 'verlichte' zich moet gedragen.  Typisch 'zelf'....om anderen de wet voor te schrijven....  Zoals deze quote bijvoorbeeld:

Het lijkt me zeer correct dat Boeddha, voor de monniken zeer strenge voorwaarden heeft. Praatjesverkopers zijn er veel. Maar kunnen ze zich ook aan de zeer strenge voorwaarden houden.
De geschiedenis bewijst echter dat ook dat geen enkele garantie geeft. Toch is het een zekere barrière, op internet zijn er zeer veel mensen die verlichting claimen.

Volgens mij is de Boeddha al in geen eeuwen meer gezien, het zijn dus hedendaagse mensen die iemand tot 'verlichte' of 'heilige' benoemen.  Ze doen maar, ik hecht aan een dergelijk predikaat geen enkele waarde.

Citaat
Waarom zou je kritiek moeten leveren op de voorwaarden  ?
Waarom ? Omdat je je niet aan de voorwaarden kan houden.

Zoals gezegd, er bestaat bij mij geen enkele behoefte om als verlicht te worden gezien door onwetenden.

Citaat
Je loopt rond met een pauwenveer en op die pauwenveer staat : "ik verkondig hier de weg uit het lijden, "
En dan uit je jou frustraties "maar ik heb op dit forum niemand gezien die zich er iets van aantrekt.".

Fijn dat jij als internet-psychiater kunt zien dat ik gefrustreerd ben.  Ik heb even 'naar binnen' gekeken en ik zag niks.  Wat nu?

Citaat
En dat, juist dat, maakt je slogan totaal ongeloofwaardig.

Mijn slogan hoeft ook niet geloofd te worden.  Zolang men in het veld der overtuigingen zit heeft 'mijn slogan' geen enkele waarde.

Citaat
Dat weet je toch, daar hoef je zelfs niet verlicht voor te zijn, dat mensen in de war geraken door kritiek. Mensen luisteren niet naar een boodschap zonder naar de boodschapper te kijken. Mensen luisteren niet naar een boodschap zonder naar de verpakking te kijken.
Dat weet je toch ook.
Dus waarom je  hiertegen verzetten ?

Ik verzet me niet tegen onwetendheid.  Overal om me heen zie ik onwetendheid.  Gewoon de onwetendheid 'laten zijn'.  (Tot object van waarneming maken)

Citaat
En juist dat onvaardig zijn bewijst het tegenovergestelde van wat je aan het verkondigen bent.

Ik ben van het lijden af, wat een ander met deze informatie doet dat ziet hij of zij maar.

Offline I'm a loser

• Geïntresseerde
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #29 Gepost op: 06-03-2023 19:45 »

Citaat

Ik ben van het lijden af, wat een ander met deze informatie doet dat ziet hij of zij maar.
Is het zo moeilijk om tegelijkertijd informatie te verstrekken omtrent "ik ben van het lijden af" en die informatie te verstrekken binnen een bepaald normen kader ?
je hebt nu toch tijd over, je hoeft toch niet meer bezig te zijn met lijden. Die tijdswinst kun je toch gebruiken om jezelf enkele vaardigheden aan te leren.

het is toch niet omdat je "van het lijden af bent", dat je niet meer in staat bent om dingen te leren.

Misschien is de vraag hier : wil je dat wel ? verkondigen binnen een bepaald normen kader.
Of is "ik ben van  het lijden af" een synoniem voor bandeloos ?

Ik begrijp je vragen niet.  Informatie verstrekken binnen een bepaalde normen kader?  Wat bedoel je daarmee?

Wat voor vaardigheden moet ik aanleren?

Nee, opheffing van het lijden is niet synoniem voor bandeloos.  (Die vraag begreep ik wel)

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
  • Wees zelf het licht voor uzelve
« Reactie #30 Gepost op: 06-03-2023 20:04 »
De Verlichte
In de Sumangalailasini biedt Buddhaghosa acht verschillende aanduidingen voor de term Tathāgata, oftewel de Verlichte Boeddha:

1. Hij die op zo'n manier is aangekomen, d.w.z. die zich op dezelfde wijze naar perfectie heeft opgewerkt voor het welzijn van de wereld als alle voorgaande Boeddha's.
2. Hij die op zo'n manier liep, d.w.z. (a) hij die bij zijn geboorte de zeven gelijke stappen zette op dezelfde manier als alle voorgaande Boeddha's of (b) hij die op dezelfde manier als alle voorgaande Boeddha's zijn weg naar Boeddhaschap ging door de vier  Jhanas en de paden.
3. Hij die langs het pad van kennis tot de werkelijkheid van de dingen is gekomen.
4. Hij die de Waarheid heeft gewonnen.
5. Hij die de Waarheid heeft onderscheiden.
6. Hij die de Waarheid verkondigt.
7. Hij wiens woorden en daden overeenkomen.
8. De grote arts wiens medicijn almachtig is.

De voorschriften
De Boeddha stond de monniken toe de wijding te geven aan degenen die erom vroegen. Hoofdhaar en baard moesten afgeschoren worden, de wijdeling moest een geel ondergewaad dragen en het oppergewaad over de linker schouder, de rechter schouder bloot. Dan moest hij drie keer eer betonen aan de voeten van zijn leraar, neerknielen met de handpalmen tegen elkaar, en drie keer zeggen: “Ik neem mijn toevlucht tot de Boeddha, Dhamma en Sangha.”

De novice moet tien regels of voorschriften navolgen. Die tien regels zijn:

1. Ik neem het vaste voornemen geen enkel levend wezen te doden en geen enkel levend wezen te kwellen.
2. Ik neem het vaste voornemen niet te stelen en niet te nemen wat niet is gegeven.
3. Ik neem het vaste voornemen af te zien van alle seksuele wilsacties in daad, woord en gedachte.
4. Ik neem het vaste voornemen juiste taal te gebruiken.
5. Ik neem het vaste voornemen me te onthouden van alle bedwelmende drank en drugs door welke onachtzaamheid veroorzaakt wordt.
6. Ik neem het vaste voornemen geen vast voedsel noch bepaalde drank te gebruiken op een onpassende tijd.
7. Ik neem het vaste voornemen me te onthouden van dansen, zingen, muziek en van het bezoeken van onpassende shows.
8. Ik neem het vaste voornemen af te zien van het gebruik van guirlandes, parfums, crèmes, en van dingen die dienen tot het mooier maken van de persoon.
9. Ik neem het vaste voornemen geen hoge en luxueuze zitplaats en geen hoog en comfortabel bed te gebruiken.
10. Ik neem het vaste voornemen geen goud en zilver (d.w.z. geld) aan te nemen.

Onwetendheid
“Peinzende over de oorsprong van geboorte en dood, erkende de Verlichte, dat onwetendheid de wortel was van alle kwaad, en dat de schakels in de ontwikkeling van het leven, de twaalf nidana’s genoemd, deze zijn:

In het begin is er bestaan, dat blind is en zonder kennis; en in deze zee van onwetendheid werken de verlangens vormend en organiserend. Uit vormende en organiserende verlangens ontstaan bewustheid en gevoelens. Gevoelens doen organismen ontstaan, die als individuele wezens leven. Deze organismen ontwikkelen de zes velden, dat zijn de vijf zinnen en het verstand. De zes velden komen in aanraking met dingen. Aanraking doet gewaarwording ontstaan. Gewaarwording schept de dorst naar het persoonlijk bestaan. De bestaansdorst schept gehechtheid aan dingen. De gehechtheid brengt de groei en de voortduring van zelfbewustzijn voort. Het zelfbewustzijn blijft voortbestaan in vernieuwde geboorten. De vernieuwde geboorten van het zelf zijn de oorzaak van lijden, ouderdom, ziekte en dood. Zijn brengen weeklachten, angst en wanhoop voort.”

(Citaat uit: Paul Carus: “Het evangelie van Boeddha”, Uitgeverij Ankh Hermes B.V. Deventer 1983, blz.39-40).
« Laatst bewerkt op: 13-03-2023 15:08 door Buddha Amitabha »
"Aan de vruchten herkent men de boom." - Jezus Christus

Offline I'm a loser

• Geïntresseerde
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #31 Gepost op: 06-03-2023 20:22 »
De Waarheid kan niet gewonnen worden, men is niet de jager maar de prooi.
Waarheid onderscheidt zich niet, alleen wat men kan 'hebben' is onderscheiden.
Waarheid verkondigt men niet, want een ander kan van mij de Waarheid niet aannemen, dat is onmogelijk.
Waarheid geeft zich alleen te kennen aan hen die voorbij iedere gehechtheid gaan.

Offline Vrij

• Nieuwkomer
« Reactie #32 Gepost op: 06-03-2023 20:53 »
Waarheid verkondigt men niet, want een ander kan van mij de Waarheid niet aannemen, dat is onmogelijk.
Waarheid geeft zich alleen te kennen aan hen die voorbij iedere gehechtheid gaan.

Je kwam hier op dit forum toch om wat te leren over het boeddhisme? Ik geef je gratis informatie over het boeddhisme. Het enige wat je echter doet is kritiek leveren. En dat is niet de houding van een leerling. En trouwens, het is een beetje flauw om bepaalde informatie louter af te schrijven op grond van semantiek. Want dat doe jij onafgebroken, als iets je tekstueel niet zint.

Toen Boeddha stierf, stierf diens leer, toen Jesus stierf, stierf diens leer etc etc, noem ze maar op.
Als de oorspronkelijke verkondiger pleite is.. dan is dat eenvoudig end game.
Er zijn geen leraren en geen leerlingen, er is communicatie, that's all.

Offline Vrij

• Nieuwkomer
« Reactie #33 Gepost op: 06-03-2023 22:40 »
De novice moet tien regels of voorschriften navolgen. Die tien regels zijn:

1. Ik neem het vaste voornemen geen enkel levend wezen te doden en geen enkel levend wezen te kwellen.
2. Ik neem het vaste voornemen niet te stelen en niet te nemen wat niet is gegeven.
3. Ik neem het vaste voornemen af te zien van alle seksuele wilsacties in daad, woord en gedachte.
4. Ik neem het vaste voornemen juiste taal te gebruiken.
5. Ik neem het vaste voornemen me te onthouden van alle bedwelmende drank en drugs door welke onachtzaamheid veroorzaakt wordt.
6. Ik neem het vaste voornemen geen vast voedsel noch bepaalde drank te gebruiken op een onpassende tijd.
7. Ik neem het vaste voornemen me te onthouden van dansen, zingen, muziek en van het bezoeken van onpassende shows.
8. Ik neem het vaste voornemen af te zien van het gebruik van guirlandes, parfums, crèmes, en van dingen die dienen tot het mooier maken van de persoon.
9. Ik neem het vaste voornemen geen hoge en luxueuze zitplaats en geen hoog en comfortabel bed te gebruiken.
10. Ik neem het vaste voornemen geen goud en zilver (d.w.z. geld) aan te nemen.

Daar kan het communisme of een of andere totalitaire staat nog een puntje aan zuigen..
Wat een achterlijkheid.
Doorzie het dromen, en je kunt niet meer gecultiveerd goed noch kwaad doen.

Offline I'm a loser

• Geïntresseerde
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #34 Gepost op: 06-03-2023 23:52 »

Je kwam hier op dit forum toch om wat te leren over het boeddhisme? Ik geef je gratis informatie over het boeddhisme. Het enige wat je echter doet is kritiek leveren. En dat is niet de houding van een leerling. En trouwens, het is een beetje flauw om bepaalde informatie louter af te schrijven op grond van semantiek. Want dat doe jij onafgebroken, als iets je tekstueel niet zint.

Ik leer toch wat over het boeddhisme?   Als wat jij weergeeft het standpunt is over Waarheid, dan is dat niet correct.  Dat is geen semantiek, ik ben bekend met Waarheid.  Dat kan ook niet anders, Waarheid geeft zich te kennen tegelijkertijd met het lijden.
« Laatst bewerkt op: 06-03-2023 23:56 door het verdwenen ik »

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #35 Gepost op: 07-03-2023 11:20 »

Toen Boeddha stierf, stierf diens leer, toen Jesus stierf, stierf diens leer etc etc, noem ze maar op.

Boeken, foto’s, video’s, audio tapes. De woorden van diegene die echte wijsheid hebben verworven leven door. Een persoonlijke ontmoeting met iemand die weet, leraar, goeroe is natuurlijk meer heilzaam dan enkel diens woorden. Maar bij de satsangs van H. W. L. Poonja waren ook levensgrote foto’s van zijn leraar Ramana Maharshi aanwezig.
“Absorb what is useful, discard what is not, add what is uniquely your own.”
— Bruce Lee

Offline Vrij

• Nieuwkomer
« Reactie #36 Gepost op: 07-03-2023 12:58 »

Boeken, foto’s, video’s, audio tapes. De woorden van diegene die echte wijsheid hebben verworven leven door. Een persoonlijke ontmoeting met iemand die weet, leraar, goeroe is natuurlijk meer heilzaam dan enkel diens woorden. Maar bij de satsangs van H. W. L. Poonja waren ook levensgrote foto’s van zijn leraar Ramana Maharshi aanwezig.

Velen 'voelen'  zich geroepen om.. te verkondigen, dat zegt al genoeg. Als het klaar, helder en duidelijk is dan 'voel'  je totaal niet meer geroepen te zijn om te verkondigen. H.w.l Poonja zal best iets gerealiseerd hebben, maar is vastgelopen in de cultivering ervan.. zo als zovelen.

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #37 Gepost op: 07-03-2023 13:19 »

Velen 'voelen'  zich geroepen om.. te verkondigen, dat zegt al genoeg. Als het klaar, helder en duidelijk is dan 'voel'  je totaal niet meer geroepen te zijn om te verkondigen. H.w.l Poonja zal best iets gerealiseerd hebben, maar is vastgelopen in de cultivering ervan.. zo als zovelen.

Zeg eerder dat er in India meer respect is voor de ‘lineage’, de afkomst die men in een lijn van leraar tot leraar trekt. Veel van Poonjaji’s gedachtengoed is de bron van wat men nu in het westen als Advaita verkondigd, hij was degene die zei, kom naar satsang, hoor wat ik je te zeggen heb en ga daarna weer heen. Veel mensen hadden mooie ervaringen bij hem, zoals Mooji, Cohen en Gangaji, en hij heeft hun dus ook aangeraden om naar het westen te gaan en hun leer te gaan verkondigen. Ik raad je aan, lees maar eens een satsang boek van Poonja.

Maar als jij je niet geroepen voelt on te verkondigen, wat voor reden is er dan nog om op een forum te schrijven? Het lijkt mij een vorm van ego, als je daar je vaardigheden wilt doorvertellen.

« Laatst bewerkt op: 07-03-2023 13:27 door Bodhiboom »
— Bruce Lee

Offline Vrij

• Nieuwkomer
« Reactie #38 Gepost op: 07-03-2023 13:35 »

Zeg eerder dat er in India meer respect is voor de ‘lineage’, de afkomst die men in een lijn van leraar tot leraar trekt. Veel van Poonjaji’s gedachtengoed is de bron van wat men nu in het westen als Advaita verkondigd, hij was degene die zei, kom naar satsang, hoor wat ik je te zeggen heb en ga daarna weer heen. Veel mensen hadden mooie ervaringen bij hem, zoals Mooji, Cohen en Gangaji, en hij heeft hun dus ook aangeraden om naar het westen te gaan en hun leer te gaan verkondigen.

India heeft z'n beste tijd gehad om gecultiveerd de voorloper te zijn aangaande dit soort beschouwingen,  intellect heeft oorspronkelijke expressies ervan compleet verkracht en is er mee aan de haal gegaan. Allemaal 2e, 3e, 4e, en 5e hands geneuzel wat er van over is. Het Westen, Zuiden en noorden zullen met de tijd een geheel andere insteek geven op deze materie..

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #39 Gepost op: 07-03-2023 15:37 »
India heeft z'n beste tijd gehad om gecultiveerd de voorloper te zijn aangaande dit soort beschouwingen,  intellect heeft oorspronkelijke expressies ervan compleet verkracht en is er mee aan de haal gegaan. Allemaal 2e, 3e, 4e, en 5e hands geneuzel wat er van over is. Het Westen, Zuiden en noorden zullen met de tijd een geheel andere insteek geven op deze materie..

Ben jij in India gaan kijken? Heb je een census gedaan onder de geestelijken? Zelfs Sadhguru heeft zo nu en dan zinnige dingen te zeggen, alhoewel ik geen fan ben van hem.

Ik ben het wel met je eens dat mensen in het westen een beetje aan de haal zijn gegaan met de Advaita vooral, en dat veel mensen die hier satsang geven maar oppervlakkige kennis hebben, misschien een ervaring met psychedelica of met Papaji, en dan denken ze dat ze het weten.

Er zijn er maar weinig zoals Jean Klein, westerlingen die diepgaande ervaringen hebben meegemaakt en de weg daarnaartoe wijzen in hun eigen woorden, op een originele manier. Dat is het teken van iemand die de ervaring echt heeft doorgrond, het heeft geleefd — originaliteit.
— Bruce Lee

Offline Vrij

• Nieuwkomer
« Reactie #40 Gepost op: 07-03-2023 15:49 »

Ben jij in India gaan kijken?

Yep.

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #41 Gepost op: 07-03-2023 16:01 »

Yep.

Ik ook, ben er meerdere keren geweest, in ashrams gewerkt, als sannyasin geïnitieerd. Allemaal verleden tijd nu, maar het deed wat met mij, het liet zeker zijn sporen achter. Er zijn zeker nog spirituele plekken en mensen te vinden.
— Bruce Lee

Offline Vrij

• Nieuwkomer
« Reactie #42 Gepost op: 07-03-2023 17:05 »

Yep.
Er zijn zeker nog spirituele plekken en mensen te vinden.

Zeker..
Het Zijn de gewone eenvoudige mensen die steeds zeldzamer worden.. iedereen is bijzonder tenslotte.

Offline I'm a loser

• Geïntresseerde
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #43 Gepost op: 08-03-2023 14:37 »

Ik begrijp je vragen niet.  Informatie verstrekken binnen een bepaalde normen kader?  Wat bedoel je daarmee?

Wat voor vaardigheden moet ik aanleren?

Je claimt toch een sereen gemoed ?

Een leeg gemoed.

Citaat
Maar misschien ontbreekt het jou gewoon aan die vaardigheden, wat niet wil zeggen dat je geen waardevolle zaken voor jezelf hebt ontdekt, en die best wel interessant en waardevol voor anderen kunnen zijn.
Maar je begrijpt toch ook dat als jij claimt "ik ben van het lijden af", en dit sereen gemoed toont zich niet in jou schrijven, dat dat niet logisch is.

Het lijden zélf is het laatste stukje lediging geweest.  Wat een ander daar voor mening heeft, daar trekt het gemoed zich niets van aan.