Als de 'geest' komt tot de constatering/vaststelling van wat het is vanwege die constatering/vaststelling, heb je met niets anders van doen dan een ''zichzelf vervullende voorspelling''.
Dat is misschien wat je er uit opmaakt. Laat mij echter verduidelijken dat nergens in mijn reactie gesproken wordt over een constatering of vaststelling van wat de geest is vanwege die constatering/vaststelling.
Wat er eerder wordt vermeld, is dat de citta het potentieel heeft om zowel lijden als geluk te ervaren, afhankelijk van hoe het ontdaan is van de mentale toestanden die het gewoonlijk bedekt. Zo ook, afhankelijk van de openheid waarmee deze woorden worden gelezen, kunnen ze bevrijdend zijn, dan wel beperkend, tegenkanting en verwerping oproepen. Het zijn nooit de woorden zelf die dit veroorzaken, maar eerder de staat waar ze in ontvangen worden.
Bovendien staat er dat de mentale toestanden die in de geest opkomen, zoals verlangen, haat en illusies, indien niet gezuiverd, alles wat we doen en ervaren blijven doordringen en beïnvloeden. Met andere woorden, alles wat zich voor blijft doen van die mens, blijft doordrenkt en beïnvloed door deze mentale toestanden, tenzij deze gezuiverd worden.
Het is door deze zuivering dat dit niet langer het geval zal zijn. Dit is de essentie van het Boeddhisme. Niet het vasthouden aan verschillende perspectieven en communiceren over deze perspectieven. Het gaat erom wat het teweegbrengt in de praktijk, en daar gaat deze communicatie over, over niets anders.
Daar distantieer ik mij ook niet van, ik benadruk eenvoudig het een of ander perspectief aangaande deze beschouwingen, net als jij.. of wie dan ook. De communicatie an sich is alreeds het aan banden leggen van waar over gesproken wordt.
Daar zijn we het dan volledig over eens dat het verspillen van tijd aan theoretische beschouwingen geen vruchtbare praktijk is. Het is daarom beter om ons te richten op de praktijk zelf: welk effect heeft bevrijding op wat zich nog voor blijft doen als mens?
Dit is waar het Boeddhisme om draait - niet om het eindeloos communiceren over verschillende beschouwingen en perspectieven daarop. Heel concreet. Down to earth. De praktijk.
En om dit te verduidelijken: de praktijk van het Boeddhisme is niet om de geest, het NIKS of iets anders dat al buiten beschouwing van zuiver en onzuiver staat te zuiveren. De praktijk is om te zuiveren wat de geest bedekt en niet zomaar verdwijnt door simpelweg tot ontwaken te komen tot dat wat buiten beschouwing van zuiver en onzuiver is.
Het Boeddhisme benadrukt dat wat wel gezuiverd kan worden niet ongemoeid gelaten mag worden. Het is van essentieel belang om te beseffen dat ware bevrijding alleen mogelijk is wanneer deze bedekking volledig is weggenomen. Dit is waar het proces van zuivering op gericht is.
Het zou daarom wel aangenaam zijn als er hier op het forum over Boeddhisme gewoon over deze praktijk zou kunnen uitgewisseld worden zonder dat er daar steeds weer iemand op gaat springen met wat hij er van uit opmaakt maar helemaal niet ter zake is. Dat is het respect dat er gevraagd wordt, respect over het thema waar dit forum over gaat. Overweeg het anders toch nog eens vanuit een open gemoed?