De Boeddha was verlicht, geïnspireerden door hem (zoals ik) trachten in zijn voetsporen te wandelen om eveneens de verlichting te bereiken die de Boeddha ervaren heeft.
Hoe weten we dat we vorderingen gemaakt hebben?
omwille van verschillende redenen vind ik het een moeilijke vraag.
in mijn vermoeden, adem je iedere dag de vrede die ook Boeddha ervaart. als een rode draad doorheen je dag. daar hoef je niets voor te doen, dat is er gewoon.
Toch adem je ook iedere dag de onvrede, als een rode draad doorheen je dag, en daar moet je iets voor doen.
Vanuit die optiek is het verschil vaardigheid om niet te doen wat de vrede verstoort.
Er zich bewust van zijn wat de vrede verstoort en dit dan niet te doen.
Mijn vermoeden is dat boeddha een symbool is, een mythologische figuur.
In die zin is elk proberen om verlichting te bereiken die de Boeddha heeft ervaren een probleem omdat een mens beperkte vaardigheden heeft.
Het pad is oneindig en je leven is als "..." eindig.
Op een oneindig pad zijn de vaardigheden die je nog moet ontwikkelen ook oneindig.
het woord Dharma heeft ook de betekenis van levensopdracht, levenstaak. het vervullen je levensopdracht.
In die zin is elke vaardigheid die je tot ontwikkeling brengt dus een vorderen op het pad. zonder dat je ooit in je leven dichter bij het mythologische einddoel komt.
Oh,oh, oh, ik ben meer verlicht dan jou is geen teken van verlichting maar trots op de vorderingen die je hebt gemaakt. En dat heeft of kent ook iedereen, trots op de eigen vorderingen. En de innerlijke nood om dit aan iedereen mede te delen. oftewel geestdrift.
Oh, oh, oh, ik slik geestesverruimende middelen, oh, oh, oh, ik mediteer veel, oh oh oh, ik mediteer nog meer, ik zie veel, je moest eens weten welke ervaringen dat ik allemaal heb.
ik vlieg, ik heb vleugels gekregen.
Ik denk veel, ik lees veel.
terwijl in de vrede die je ademt dat dat allemaal geen rol speelt,
en tegelijkertijd tast een mens vaak in het duister als het gaat over vaardigheden die men nog moet ontwikkelen .
Het is ook het bewandelen van een onbekend pad. Het leven brengt verrassingen waar je totaal geen weet van hebt.
dus tja, wat zijn vorderingen.
voor alle duidelijkheid, ik weet daar niets zinnigs over te zeggen, waarschijnlijk is het allemaal verkeerd.