Auteur Topic: Leegte: het loslaten van je ego  (gelezen 403 keer)

Offline ervaringsgetuige

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
Leegte: het loslaten van je ego
« Gepost op: 13-03-2023 15:32 »
Leegte in het boeddhisme betekent dus het loslaten van je ego. Of het los kunnen zien van je ego en je niet identificeren met de vorm die je is aangeleerd.
Uiteindelijk streven zo ongeveer alle spirituele tradities naar het ontstijgen van ego.

Sommigen noemen deze toestand God, Allah, of Brahma en anderen Nirvana. Grappig. Doordat mensen zich identificeren met concepten en percepties is er nogal wat strijd over het juiste woord of beeld, terwijl het allemaal gaat over het ontstijgen van percepties en concepten.
 ;)

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Re: Leegte: het loslaten van je ego
« Reactie #1 Gepost op: 14-03-2023 09:52 »
Wat je daar zegt neemt in vogelvlucht een lang traject van leer mee. Zoals ik het begrijp is de ego een patroon van gewoontes en impulsen die door de geest in stand worden gehouden. Het zijn veelal loze dingen die te maken hebben met het beschermen van wat men denkt te zijn, status, reputatie, al dat soort zaken die men mee krijgt uit het opgroeien. Het is een beetje een collectie van impulsen.

Maar het boeddhisme heeft het vaker over negatieve mentale staten, zonder ze te groeperen onder het woord ‘ego’. Er bestaat een lijst van, en meestal hebben ze ook een positieve tegenhanger waar men zich op kan concentreren om weer in evenwicht te komen as men teveel van een bepaalde staat ervaart. Bijvoorbeeld iemand kwaad wensen, ill-will, heeft als tegenhanger metta, liefdevolle vriendelijkheid.

Meestal laten negatieve staten jou pas los als je weer in balans bent, en de gelijkmoedigheid kan bereiken. Het is niet zo dat dat je in het midden van een negatieve staat gewoon los kunt laten, vaak moet je afwachten met mindfulness, tegen jezelf zeggen “er is een kwade wens, ik zie het, ben me ervan bewust” en het rustig aanzien totdat het weer verdwijnt. Als je het niet voed door in de bijbehorende gedachtes mee te gaan duurt dit meestal niet lang.

Het gaat dus niet zozeer over het ontstijgen van percepties en concepten. Percepties beginnen bij het lichaam en fungeren als triggers voor gedachten en gevoelens. Concepten zijn deel van de mind, iets wat pas later bij een perceptie word toegevoegd. In ieder geval zijn dit twee gebieden van het proces van waarnemen. Als je afstand kan nemen van de mind, dan kan je direct waarnemen, zonder dat de mind direct aan de haal gaat met gedachten en concepten. Maar dit is niet makkelijk.

Eigenlijk is het beter om dit soort vragen te stellen aan een boeddhistisch leraar. Op een forum als dit kom je mensen van verschillende levenswandel en inclinaties tegen. Leegte is heel ver in het vooruitzicht.
“Absorb what is useful, discard what is not, add what is uniquely your own.”
— Bruce Lee

Offline I'm a loser

• Geïntresseerde
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 14-03-2023 10:07 »
Leegte betekent niet het loslaten van je ego, want dan is het je ego die het ego loslaat. Dat kan niet.  Ook niet-identificeren is geen optie.  In het dagelijks leven ben je nu eenmaal een bepaalde identificatie.  Ontkennen dat je een man of een vrouw bent zou wel erg merkwaardig zijn.

Leegte is heel ver in het vooruitzicht.

Leegte is juist ontzettend nabij.  Zolang je leegte in 'de toekomst' plaatst zal het daar ook altijd blijven.   Leegte is voorbij de tijd en altijd in de actualiteit.
« Laatst bewerkt op: 14-03-2023 10:09 door het verdwenen ik »
Leven is uitvaren met een schip waarvan je weet dat het op zee zal vergaan.

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #3 Gepost op: 14-03-2023 10:28 »

Leegte is juist ontzettend nabij.  Zolang je leegte in 'de toekomst' plaatst zal het daar ook altijd blijven.   Leegte is voorbij de tijd en altijd in de actualiteit.

Dat is niet boeddhistische leer, en zo zou ik dus ook niet beoefenen. Ik zou zeggen, begin bij de mindfulness meditaties en het afstand nemen van de gedachten, leegte komt later nog wel.
— Bruce Lee

Offline I'm a loser

• Geïntresseerde
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 14-03-2023 10:39 »

Dat is niet boeddhistische leer, en zo zou ik dus ook niet beoefenen. Ik zou zeggen, begin bij de mindfulness meditaties en het afstand nemen van de gedachten, leegte komt later nog wel.

Ok.   Maar het boeddhisme kent toch het begrip 'Sunyata'.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Sunyata

Citaat
De term sunyata komt uit het Pali Canon en andere oude boeddhistische commentariële geschriften in het Sanskriet, en kan op verschillende manieren gebruikt worden.

In het Pali Canon van de Theravada traditie betekent sunyata het "niet aanwezig zijn" (of afwezig zijn) van iets. Deze betekenis is de oudere en originele betekenis van sunyata.

Sunyata is de afwezigheid van 'iets'.  En wat is dat 'iets'?  Dat ben je zelf.  Jij als zelf-Bodhiboom bent aanwezig in de tijd (van verleden naar toekomst reizend).
Zolang je zegt: "dat komt later (toekomst) wel, dan komt het nooit.

« Laatst bewerkt op: 14-03-2023 14:25 door forumbeheer »

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #5 Gepost op: 14-03-2023 10:55 »
Ik ben geen boeddhistisch leraar, maar leegte lijkt mij geen goede plaats om een leertraject te beginnen. Dat was ook het standpunt destijds van de Tibetaanse monnik bij wie ik studeerde. Het is een onderwerp voor diegenen die al een solide basis hebben, en ik heb me er dus niet in verdiept en heb er verder niks over te zeggen.
« Laatst bewerkt op: 14-03-2023 10:58 door Bodhiboom »
— Bruce Lee

Online Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #6 Gepost op: 14-03-2023 12:58 »
Zoals ik het zie zijn sunyata,
leegte, zelfloosheid, anatta
termen die naar elkaar verwijzen
of synoniemen....

er is iets afwezig inderdaad en wat wil dat
in boeddhisme zeggen:
wat ontbreekt is een
konkrete, onafhankelijke substantiele kern of identiteit

of bijvoorbeeld: zelfloosheid.
Waarvan is het zelf loos...?
Het zelf is loos van op eigen kracht,
onafhankelijk of konkreet bestaan

anders gezegd verwijst leegte op die wijze
naar het afhankelijk onstaan van alles

en dan hebben we het over de relatieve werkelijkheid

als we het begrip 'ego'dan even vervangen door
het begrip 'persoon', dan wil dat zeggen dat er wel iets is
op basis waarvan je kunt zeggen:
ik ben een persoon en die bestaat gewoon.
Maar de wijze waarop die bestaat is: als afhankelijk onstaan.
en niet als absoluut, op eigen kracht bestaand.

Dat is de middenweg.....
.......met een been in het graf,
het ander op een bananenschil

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 14-03-2023 15:51 »
Leegte betekent niet het loslaten van je ego, want dan is het je ego die het ego loslaat. Dat kan niet.
Deze webpagnina vermijden vanwege verkeerde informatie dan, want ik las het daar > https://www.bedrock.nl/waarom-leegte-volgens-het-boeddhisme-het-mooiste-is-dat-je-kan-overkomen/

Offline I'm a loser

• Geïntresseerde
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 14-03-2023 16:55 »
Leegte betekent niet het loslaten van je ego, want dan is het je ego die het ego loslaat. Dat kan niet.
Deze webpagnina vermijden vanwege verkeerde informatie dan, want ik las het daar > https://www.bedrock.nl/waarom-leegte-volgens-het-boeddhisme-het-mooiste-is-dat-je-kan-overkomen/

Nee, ik tref daar juist een stukje wijsheid aan:

Citaat
Het opmerken en het onderzoeken is belangrijk. Juist door het negatieve op een wijze manier aandacht te geven, kunnen we ons op den duur positiever voelen. De reden is dat de oorzaak van eenzaamheid vooral in jezelf zit.
Ik voelde me bijvoorbeeld minder eenzaam toen ik alleen in kloosters en meditatiecentra leefde, dan toen ik honderden vrienden had in Amsterdam. Waarom? Ik gaf mijn innerlijk meer aandacht en leerde mijn gevoelens niet zo persoonlijk te zien.

In de leegte ben je helemaal alleen, mensen die niet tegen eenzaamheid kunnen kunnen de leegte niet realiseren.

Citaat
Leegte in het boeddhisme betekent dus het loslaten van je ego. Of het los kunnen zien van je ego en je niet identificeren met de vorm die je is aangeleerd. Marnix: “Uiteindelijk streven zo ongeveer alle spirituele tradities naar het ontstijgen van ego.

Sommigen noemen deze toestand God, Allah, of Brahma en anderen Nirvana. Grappig. Doordat mensen zich identificeren met concepten en percepties is er nogal wat strijd over het juiste woord of beeld, terwijl het allemaal gaat over het ontstijgen van percepties en concepten.

Leegte is wat je ten diepste bent.  God of Allah is niet te vinden in de leegte.  Dus wantrouw mensen die beweren dat ze God zijn.   Leeg = Leeg, dus daar kan ook geen God zijn.

Offline I'm a loser

• Geïntresseerde
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 14-03-2023 17:16 »
https://tilorien.org/dhammapada.pdf

Citaat
Zuiver inzicht zorgt ervoor dat het lijden (P. dukkha) stopt. Dit doet zich voor wanneer de yogi ervaringsgewijs inziet dat zijn 'ik'—het lichaam/geest-complex—niets anders is dan de optelsom van een aantal, voortdurend veranderende, processen. Doordat dit 'ik’ continu aan verandering onderhevig is, is het een begoocheling die nooit op zichzelf staat en geen enkele stabiele individualiteit in zich draagt. Als gevolg van dit proces van constante verandering en vergankelijkheid (P. anicca) is het 'ik' 'zelfloos': het bezit geen enkele vaste substantie (P. anatta).

Misschien is dit een mooie formulering van 'ego'.     Hier wordt het ego omschreven als "Ik in de tijd".   Verandering is alleen mogelijk in de tijd.  Lijden is ook alleen maar mogelijk in de tijd.  Je kunt 'bang' zijn voor het toekomstige.   Het ego heeft als drijfveer allerlei gemoedstoestanden.  De leegte is vrij van gemoedstoestanden.  Het verschil tussen die twee weten is zelfkennis.

https://boeddhistischdagblad.nl/achtergronden/186284-guy-vertrouwen-p-saddha/

Citaat
Het wil zeggen dat de dhammanuvatti op een radicale, niets onthullende manier op zijn eigen limieten kan (en zal) botsen. Op de grens van het niet-weten. Deze grens is de voedingsbodem voor wijsheid. De plaats waar hij/zij de stroom betreedt.

Als we deze twee zaken met elkaar in verband brengen dan kunnen er nieuwe inzichten ontstaan.   Leegte is een absoluut niet-weten, het is het niet-weten wat 'de stroom' betreedt.  Wat weet het niet-weten dan niet?  Waar de stroom hem zal brengen.  Een zijn zonder verwachtingen naar het toekomstige toe.
« Laatst bewerkt op: 14-03-2023 17:21 door I'm a loser »

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 14-03-2023 18:12 »
Nee, ik tref daar juist een stukje wijsheid aan:
een stukje wijsheid toch wel dan. Wel, stukje wijsheid hier, stukje wijsheid daar, en bijeengelegd vormen de stukjes een een geheel.

Dus wantrouw mensen die beweren dat ze God zijn.   Leeg = Leeg, dus daar kan ook geen God zijn.
Jij bent toevallig toch niet dezelfde schrijver die achter de account van forumlid "het verdwenen ik' zit?  ;D  8)

Offline Gouden middenweg & de wilde natuur

• Actief Boeddha Forum lid
  • Nieuwkomer
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
« Reactie #11 Gepost op: 14-03-2023 22:18 »
Leegte in het boeddhisme betekent dus het loslaten van je ego. Of het los kunnen zien van je ego en je niet identificeren met de vorm die je is aangeleerd.
Uiteindelijk streven zo ongeveer alle spirituele tradities naar het ontstijgen van ego.

;)

Ik heb de indruk dat er nogal strijd is over het juiste woord of beeld terwijl het allemaal gaat over het ontstijgen van percepties en concepten. Grappig.

Nu, ik doe dat ook, wat zegt dat dan ?
Dat ik op opga in de strijd, en dat wijst juist hoe ego een rol speelt. Zoals ze in de volksmond zeggen.

Maar hoe zou je op een ontstegen wijze kunnen spreken over het ontstijgen van perceptie en concepten ? zonder woorden of beelden te gebruiken. Dat is één kwestie.

De andere kwestie is, waarom zou ik ervoor moeten in strijd opgaan ?
Dat is dan dat ego, die drang om de strijd aan te gaan.
De precieze formulering. Mijn formulering die ik omarm en waarvoor ik  strijd wil voeren, de puntjes op de i zetten.

Dan kun je wel denken dat je een ontstegen technische discussie aan  het voeren bent wat ego en leegte precies is.
Maar toch wijst dat er eerder op dat de drang er is, en dat je dus  eigenlijk aan het identificeren bent met jou concepten, die ben je dan aan het verdedigen.
En niet dat je het allemaal ontstegen bent.

Maar wat is de consequentie dan ? dat men moet zwijgen ?

Als alle wijzen zwijgen, is dan alles wat gezegd en geschreven is dan domheid ?
Terwijl juist door er over te praten, dat men ook tot bepaalde vaststellingen komt, wegen gaat volgen, erover gaat nadenken, flitsen van inzichten krijgt.
Het leven en denken in een bepaalde richting evolueert. Naar dat ontstijgen, kunnen loslaten van die drang, impulsen , concepten.
Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf (Siebe)

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 14-03-2023 23:07 »

;)

Ik heb de indruk dat er nogal strijd is over het juiste woord of beeld terwijl het allemaal gaat over het ontstijgen van percepties en concepten. Grappig.
Super grappig vind ik dat zelfs!  ;D
Neem nu de stelling van forumlid i'm a loser: "Bewustzijn is de misleiding".
Wat moet een mens daar nu mee?
Bewustzijn kun je niet kennen, hoewel kun je je ervan bewust worden als jezelf. Je kunt het in elke situatie direct voelen, ongeacht waar je bent. Je kunt het hier en nu voelen als je Tegenwoordigheid, de innerlijke ruimte waarin de woorden op dit topic worden gezien en gedachten worden. Het is het onderliggende Ik Ben. De woorden die je leest en denkt zijn de voorgrond en het Ik Ben is het substraat, de onderliggende achtergrond voor elke ervaring, elke gedachte, elk gevoel.

De grootste hindernis voor het ontdekken van innerlijke ruimte, de grootste hindernis bij het vinden van degene die ervaart, is dat je zo in de ban raakt van de ervaring dat je jezelf erin verliest. Het betekent dat bewustzijn verloren gaat in zijn eigen droom. Je wordt in zo’n hoge mate door elke gedachte, elke emotie en elke ervaring gefopt dat je in feite in een droomtoestand verkeert. Dat is al duizenden jaren de normale toestand voor de mensheid.

...
Dan kun je wel denken dat je een ontstegen technische discussie aan  het voeren bent wat ego en leegte precies is.
Maar toch wijst dat er eerder op dat de drang er is, en dat je dus  eigenlijk aan het identificeren bent met jou concepten, die ben je dan aan het verdedigen.
En niet dat je het allemaal ontstegen bent.

Maar wat is de consequentie dan ? dat men moet zwijgen ?
Bijlange niet, spreek, schrijf maar op.
Ik heb ooit is een wijze horen zeggen: "Niets kan gezegd worden dus is er altijd meer om zeggen".
Dat vind ik een zeer goeie!  ;D

Offline Gouden middenweg & de wilde natuur

• Nieuwkomer
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
« Reactie #13 Gepost op: 14-03-2023 23:21 »

Bewustzijn kun je niet kennen, hoewel kun je je ervan bewust worden als jezelf. Je kunt het in elke situatie direct voelen, ongeacht waar je bent. Je kunt het hier en nu voelen als je Tegenwoordigheid,
Toch geeft dat geen verandering aan de drang om je woorden en concepten op een forum te verdedigen. of aan de emotionaliteit die je ervaart wanneer iemand iets schrijft dat je niet aanstaat.
Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf (Siebe)

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #14 Gepost op: 14-03-2023 23:29 »
Toch geeft dat geen verandering aan de drang om je woorden en concepten op een forum te verdedigen. of aan de emotionaliteit die je ervaart wanneer iemand iets schrijft dat je niet aanstaat.
Helemaal correct. Staat maar één ding te doen.

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
  • Wees zelf het licht voor uzelve
« Reactie #15 Gepost op: 15-03-2023 11:34 »
Wat zou er los gelaten moeten worden?

Het Tibetaanse boeddhisme constateert het volgende:

"De alledaagse geest wordt verleid door zintuiglijke objecten in al hun willekeurigheid.

Je zinloze kokervisie rijgt zich van moment tot moment aaneen tot een doorgaande samengesteldheid,

waar je dagen, maanden, jaren, ja levens voorbij ziet gaan.

Wezens raken misleid door wat niet-duaal is, als duaal mis te verstaan."

- Longchenpa (1308-1364 n.Chr.)
« Laatst bewerkt op: 15-03-2023 14:57 door Buddha Amitabha »
"Aan de vruchten herkent men de boom." - Jezus Christus

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #16 Gepost op: 15-03-2023 14:07 »
Wat zou er los gelaten moeten worden?
Illusies hé, illusies!

Offline Vrij

• Nieuwkomer
« Reactie #17 Gepost op: 15-03-2023 14:10 »

De grootste hindernis voor het ontdekken van innerlijke ruimte, de grootste hindernis bij het vinden van degene die ervaart, is dat je zo in de ban raakt van de ervaring dat je jezelf erin verliest. Het betekent dat bewustzijn verloren gaat in zijn eigen droom. Je wordt in zo’n hoge mate door elke gedachte, elke emotie en elke ervaring gefopt dat je in feite in een droomtoestand verkeert. Dat is al duizenden jaren de normale toestand voor de mensheid.

Dat is de 'normale'  toestand van bewustzijn!
Het is feitelijk allemaal een kwestie van "make believe". Krijg daar maar de vinger opgelegd..

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #18 Gepost op: 15-03-2023 14:20 »
Krijg daar maar de vinger opgelegd..
Zo is dat. Wie is in staat zijn illusies (ego) lost te laten?
Gedachten en gevoelens zijn niet een probleem. Het probleem is denken dat ze van jou zijn.

Offline Vrij

• Nieuwkomer
« Reactie #19 Gepost op: 15-03-2023 14:28 »
Krijg daar maar de vinger opgelegd..
Zo is dat. Wie is in staat zijn illusies (ego) lost te laten?
Gedachten en gevoelens zijn niet een probleem. Het probleem is denken dat ze van jou zijn.

Euh.. dat is een heikel punt.
Al die gedachten en gevoelens vormen en zijn de beleving 'jou'.. ook dat je die gevoelens en gedachten feitelijk niet bent is nog steeds iets van dat 'jou. Wat is dat 'jou'?

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #20 Gepost op: 15-03-2023 14:39 »
Wat is dat 'jou'?
Je bedoelt daarmee ‘wie ben ik?’

Offline Vrij

• Nieuwkomer
« Reactie #21 Gepost op: 15-03-2023 15:56 »
Wat is dat 'jou'?
Je bedoelt daarmee ‘wie ben ik?’

Nee.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #22 Gepost op: 15-03-2023 16:00 »

Offline Vrij

• Nieuwkomer
« Reactie #23 Gepost op: 15-03-2023 16:09 »

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #24 Gepost op: 15-03-2023 16:11 »
Wat is dat 'jou'?
Wat ben 'jij'?

Offline Vrij

• Nieuwkomer
« Reactie #25 Gepost op: 15-03-2023 16:27 »
Wat is dat 'jou'?
Wat ben 'jij'?

Geen flauw idee.. (dat ben ik  nu ik dit typ, at the moment.)

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #26 Gepost op: 15-03-2023 16:39 »
Wat is dat 'jou'?
Wat ben 'jij'?

Ik heb ook geen flauw idee wat dat 'jou' is. Jij wel dan?

Offline Vrij

• Nieuwkomer
« Reactie #27 Gepost op: 15-03-2023 18:30 »
Wat is dat 'jou'?
Wat ben 'jij'?

Ik heb ook geen flauw idee wat dat 'jou' is. Jij wel dan?

Het is mij om het even.. Ik kan er niet van wakker liggen, dat 'jou' of 'mij'.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #28 Gepost op: 15-03-2023 18:56 »
Het is mij om het even.. Ik kan er niet van wakker liggen, dat 'jou' of 'mij'.
Wie van wat dan ook wakker ligt is geïdentificeerd met zijn verstand.

Online Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #29 Gepost op: 16-03-2023 09:12 »
.......met een been in het graf,
het ander op een bananenschil

Offline I'm a loser

• Geïntresseerde
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #30 Gepost op: 16-03-2023 12:47 »
Quote uit teksten Siebe:

Citaat
Verkennende studie naar Leegte in (delen van) de Pali-Canon

1. Leegte als meditatief verblijf komt bijvoorbeeld aan bod in de sutra genaamd; de Kleine Verhandeling over Leegte (Cula-Sunnata-Sutta) http://www.accesstoinsight.org/tipitaka/mn/mn.121.than.html

Deze sutra start met een vraag van Ananda. Ananda heeft eens gehoord dat de Gezegende heeft gezegd: “ik verblijf nu volledig in een onderkomen (dwelling) van leegte (emptiness)”. Ananda vraagt zich af of hij dat goed gehoord heeft. De Boeddha geeft aan dat hij dat goed gehoord, onthouden en geleerd heeft. Boeddha herhaalt het nog eens: “Nu, zowel als eerder verblijf ik volledig in een onderkomen van leegte”.

Wat hier staat is dat 'de leegte' een ontologische staat is.  De Boeddha (Ik neem aan dat de Boeddha de Gezegende is) zegt dat hij daar verblijft.  Dus ja, mijn enthousiasme over de Boeddha neemt wel toe.  Al die mentale realisaties zijn de zoveelste overtuiging.  Realisatie vraagt een dermate grote bescheidenheid dat 'opscheppers' gewoon verblijven waar ze altijd al waren: in zintuigelijk bewustzijn.