Auteur Topic: tijdelijke ervaringen en bevrijding  (gelezen 97 keer)

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
tijdelijke ervaringen en bevrijding
« Gepost op: 14-03-2023 23:06 »
Als je echt het wegvallen hebt ervaren van alle waarnemingen en gevoelens, alle zintuiglijke indrukken, van het lichaam, van een wereld, dan ben je volgens de Dhamma al een uitzonderlijk gevorderde yogi. Het komt voor, zegt men, dat dit een erfenis is van beoefening in vorige levens.

En als die vorige levens en de volgenden nou een broodje aap verhaal blijkt te zijn, hoe komt het dan?

Wat een broodje aap verhaal is, binnen boeddhisme, is om een bepaalde tijdelijke ervaring of staat te zien als juiste bevrijding in dit leven. Oke, zo'n ervaring kan wel je ogen openen, maar het kan ook meer begoocheling veroorzaken. Het enige wat hierin beslissend is, is dat je alles altijd met wijsheid moet bezien.

Wat vorige levens aangaat, het is natuurlijk wel zo, boven alle twijfel verheven voor mij, dat wat nu bij mij is, dat is zeker niet alleen door dit leven maar is het resultaat van oneindig veel vorige levens. Dan gaat het om vermogens, talenten, allerlei informatie, mijn aanleg, neigingen, stress-systeem, instincten, etc. Keuzes en info in vorige levens hebben ons gevormd tot wie of wat we nu zijn, en het is volledig logisch dat de toekomst vorm krijgt door keuzes die we nu maken.

Dat vorige levens ons hebben gemaakt tot wie we nu zijn is zeker. Boeddha leerde volgens de Pali overlevering dat er geen onveranderlijke ziel of zelf overgaat van leven naar leven, maar meer zoiets als een informatie en energie stroom waaruit weer een nieuw leven ontstaat.

Ik heb er wel gevoel voor...dus zal ik wel gek zijn als een deur:-) De gekte poort neem ik Vrij. J

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Re: tijdelijke ervaringen en bevrijding
« Reactie #1 Gepost op: 15-03-2023 01:51 »
Tijdelijke ervaringen kunnen allerlei soorten oorzaken hebben. De geest is zeer flexibel en geeft je vaak wat je wilt, door middel van de verbeelding. Als je jezelf erg opwerkt en een paar slapeloze nachten ervaart dan kan je een psychose-achtige staat bereiken waarin allerlei vreemde ervaringen mogelijk zijn. Sommige mensen zijn daar meer vatbaar voor dan anderen.

Het gaat er dan meestal om of de ervaring blijvende gevolgen achterlaat, een blijvende verandering in de staat van het bestaan. Als die heilzaam zijn, dan heeft men het over een spirituele ervaring, en als dat niet zo is, dan gaat men richting de geestelijke gezondheid.
“Absorb what is useful, discard what is not, add what is uniquely your own.”
— Bruce Lee

Offline I'm a loser

• Geïntresseerde
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 15-03-2023 09:02 »
Transcendente ervaringen zijn ook tijdelijke ervaringen.  Maar een transcendente ervaring is dan ook geen bevrijding, het kan je helpen op weg naar bevrijding.  Het kernmerk van een transcendente ervaring is dat het zich te kennen geeft.   Als het 'hebben' oplost openbaart  de ontvankelijkheid zich vanzelf.   Je weet altijd zelf het beste of je nog een 'hebberd' bent.  Waar 'hebben' is kan zich niks te kennen geven.
Leven is uitvaren met een schip waarvan je weet dat het op zee zal vergaan.

Offline Vrij

• Actief Boeddha Forum lid
  • Nieuwkomer
« Reactie #3 Gepost op: 15-03-2023 10:36 »
Als je echt het wegvallen hebt ervaren van alle waarnemingen en gevoelens, alle zintuiglijke indrukken, van het lichaam, van een wereld, dan ben je volgens de Dhamma al een uitzonderlijk gevorderde yogi. Het komt voor, zegt men, dat dit een erfenis is van beoefening in vorige levens.

En als die vorige levens en de volgenden nou een broodje aap verhaal blijkt te zijn, hoe komt het dan?

Wat een broodje aap verhaal is, binnen boeddhisme, is om een bepaalde tijdelijke ervaring of staat te zien als juiste bevrijding in dit leven. Oke, zo'n ervaring kan wel je ogen openen, maar het kan ook meer begoocheling veroorzaken. Het enige wat hierin beslissend is, is dat je alles altijd met wijsheid moet bezien.

Wat vorige levens aangaat, het is natuurlijk wel zo, boven alle twijfel verheven voor mij, dat wat nu bij mij is, dat is zeker niet alleen door dit leven maar is het resultaat van oneindig veel vorige levens. Dan gaat het om vermogens, talenten, allerlei informatie, mijn aanleg, neigingen, stress-systeem, instincten, etc. Keuzes en info in vorige levens hebben ons gevormd tot wie of wat we nu zijn, en het is volledig logisch dat de toekomst vorm krijgt door keuzes die we nu maken.

Dat vorige levens ons hebben gemaakt tot wie we nu zijn is zeker. Boeddha leerde volgens de Pali overlevering dat er geen onveranderlijke ziel of zelf overgaat van leven naar leven, maar meer zoiets als een informatie en energie stroom waaruit weer een nieuw leven ontstaat.

Ik heb er wel gevoel voor...dus zal ik wel gek zijn als een deur:-) De gekte poort neem ik Vrij. J

Als we de 'aanname' van vorige en volgende levens nou eens even buiten spel zetten..
Dan kunnen we m.i. veel strakker, nuchterder, scherper, en adequater en efficiënter  constatering en vaststelling van gegevens, binnen perspectieven onder woorden brengen.

Ik heb bv niets met vorige of volgende levens, daarentegen ben ik wel te porren voor de implicaties die genetische overdrachtelijkheid zowel fysiek als psychisch in de individuele belevingswereld kunnen hebben.

Het is zo makkelijk om met dit soort beschouwingen te verdwijnen in luchtfietserij..

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #4 Gepost op: 15-03-2023 10:47 »
Tijdelijke ervaringen kunnen allerlei soorten oorzaken hebben. De geest is zeer flexibel en geeft je vaak wat je wilt, door middel van de verbeelding. Als je jezelf erg opwerkt en een paar slapeloze nachten ervaart dan kan je een psychose-achtige staat bereiken waarin allerlei vreemde ervaringen mogelijk zijn. Sommige mensen zijn daar meer vatbaar voor dan anderen.

Het gaat er dan meestal om of de ervaring blijvende gevolgen achterlaat, een blijvende verandering in de staat van het bestaan. Als die heilzaam zijn, dan heeft men het over een spirituele ervaring, en als dat niet zo is, dan gaat men richting de geestelijke gezondheid.

Ja, meestal speelt grote druk denk ik. Schuldgevoelens leggen zeer veel druk op jezelf. Of zware geremdheid. Helemaal vast zitten zeg maar, als mens, geblokkeerd emotioneel. Geen mens durven zijn. Angst hebben er te zijn als mens.Je altijd groot houden, niks laten merken van je angsten, kwetsbaarheden etc. Je drukt dan als het ware alles weg. Onderdrukt alles. Je leeft dan net alsof al die onzekerheid, emoties, angsten, gevoeligheden, kwetsbaarheid er niet zijn, zeg maar. Dat is dan je zelf- en ander bedrog op dat moment. Niet dat je dit alles doet om jezelf en anderen bewust te misleiden maar er kunnen allerlei redenen zijn waarom iemand alles onderdrukt, en doet alsof het er niet is, bijvoorbeeld, als het er van huis uit ook niet mocht zijn.

Ik leefde altijd heel erg zo. Dat is me op een bepaald moment opgebroken. Letterlijk. Boeddhisme heeft me geleerd dat alles er mag zijn. Niet alles is natuurlijk moreel en heilzaam en hoeft uitgeleefd te worden maar je hoeft niet meer te doen alsof het er niet is. Het hoeft allemaal niet verborgen te worden. Gewoon eerlijk en oprecht worden. Alles recht aanzien.
Zaken kennen als onheilzaam is ook totaal iets anders dan zaken censureren en onderdrukken en doen alsof het er niet is.

Maar ik zie dit overal hoor. Wij mensen zitten altijd maar in een rol, en leven vanuit een bepaald idee van wie/wat we zijn. We houden ons stoer, sterk, onafhankelijk, vrij maar het is allemaal een soort spel, een soort toneel. Alsof mensen niet allerlei kanten hebben. Als de spanning van het al het onderdrukken en doen alsof dit en dat niet bestaat in je doorbreekt, kunnen de raarste dingen gebeuren.

Het is toch maar apart dat een mens altijd maar overal overheen walst, vind ik. Ik vind de Dhamma heel anders.
De Dhamma nodigt je juist uit daarmee te stoppen en alles open en eerlijk onder ogen te komen. Wakker.
Je racisme, je perversie, je haat, je vijandige neigingen, je angsten, je twijfels, je neuroses, je hebzucht, je gulheid, je liefde, je mededogen etc etc. Alles is er heus wel. Maak je geen illusies! 
Zet het allemaal maar in het licht van bewuste aandacht en stop maar met ontkennen, wegdrukken, doen alsof er allemaal niet is in je.

Ik zie dit als realistischer worden en dat werkt ontnuchterend.

Het is echt wel fijn, ook letterlijk bevrijdend, te kunnen voelen dat alles er mag zijn. Dat je met alles wel kunt leven.
Dat je niet met alles overhoop ligt. En dit en dat er allemaal niet mag zijn.
Niet dat alles uitgeleefd hoeft te worden natuurlijk, dat is heel wat anders.

Bevrijding heeft niks met zelf-kennis te maken naar mijn smaak, maar juist het loslaten van alle zelf-kennis.
Dan treedt je alles en iedereen in openheid tegemoet. Zonder houvast aan antwoorden.
Dat is eng, vind ik. Ik heb echt doodsangsten uitgestaan en vind het nog altijd moeilijk.

Ik geloof dat er niet echt een verschil is tussen mensen die leven met en vanuit het idee: "Ik ben dit en dat karakter, dit en dat karakter ben Ik"' ...en "Ik ben kennende leegte, leegte ben Ik  ik ben openheid, ik ben niets, ik ben pure ontvankelijkheid, ik ben de grenzeloze geest etc'.

In beide gevallen is men nooit zichzelf en zoekt in contact met de wereld en de ander de veiligheid en bescherming van leven in en vanuit zelf-kennis. Identiteitsvisies.
Het kan en mag toch nooit doorgaan voor onthechting?

In die zin geloof ik ook dat tijdelijke ervaringen juist vaak belemmerend werken omdat er eerder gehechtheid ontstaat dan dat men echt alles loslaat.

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #5 Gepost op: 15-03-2023 10:53 »

Het is zo makkelijk om met dit soort beschouwingen te verdwijnen in luchtfietserij..

Jij weet allemaal exact wat luchtfietserij is dan? graag een oprecht en eerlijk antwoord.

Offline Vrij

• Actief Boeddha Forum lid
  • Nieuwkomer
« Reactie #6 Gepost op: 15-03-2023 11:06 »

Jij weet allemaal exact wat luchtfietserij is dan? graag een oprecht en eerlijk antwoord.

Komt goed.. Even geduld.

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #7 Gepost op: 15-03-2023 11:28 »
In die zin geloof ik ook dat tijdelijke ervaringen juist vaak belemmerend werken omdat er eerder gehechtheid ontstaat dan dat men echt alles loslaat.

Dat is zeker waar, het kan een subtiele gehechtheid tot het ik teweeg brengen terwijl men zichzelf voor de gek houd dat het ik verdwenen is. Veel ervaringen hebben met ik-gehechtheid te maken, ik ben dit, ik ben dat. Men zou zelfs kunnen zeggen dat veel over het ik praten een teken is dat men het zeker niet kwijt is.

Maar goed, tijdelijke ervaringen kunnen ook deuren openen. Er zijn genoeg mensen die in de jaren zestig LSD namen en er een mooie ervaring aan over hielden, en verder zijn gaan zoeken in de spirituele richting. Ram Dass en Sam Harris zijn maar een paar van de bekende mensen die zo zijn begonnen. En de psychiatrische afdelingen zitten vol met mensen die een zogeheten ‘spirituele crisis’ hebben doorgemaakt.

Ik heb best wel verhalen gelezen van mensen die een bevrijdings ervaring hadden, alleen om erachter te komen na een paar dagen dat er toch weer sloten op de deuren zaten. Echter veel van die ervaringen worden psychiatrisch behandeld als men naakt door de straten gaat rennen, schreeuwend “ik ben bevrijd”, met langdurig medicijn gebruik als resultaat.

Een 10-dags retraite bij een vipassana centrum kan een mooi beginpunt zijn, maar het zet je ook tijdelijk onder grote stress en dat kan ook ongezonde gevolgen hebben.
“Absorb what is useful, discard what is not, add what is uniquely your own.”
— Bruce Lee