Auteur Topic: Let it be / waarnemen  (gelezen 133 keer)

Offline I'm a loser

• Geïntresseerde
  • Nieuwkomer
  • *
Let it be / waarnemen
« Gepost op: 15-03-2023 14:59 »
Omdat ik zag dat berichten waren verwijderd hier maar even opnieuw.

Wat is waarnemen eigenlijk?    Wel, dat is de meest eenvoudige bezigheid die we allemaal 'doen'. (Eigenlijk niet-doen)    Als je een boom of bos waarneemt dan ervaart de mens doorgaans een vredig gevoel.  Het roept weinig anders d op dan ..nou niks eigenlijk.    We laten de boom of het bos 'zijn'. (Let it be). Feitelijk is dit je natuurlijke staat.  Maar onderweg naar huis wordt je gesneden door een aso-rijder en zit je scheldend achter het stuur.  Wég is die rustige stemming die je had.  Ben je nog geërgerd ook omdat je stemming is verpest door die aso-rijder.

Het probleem ligt natuurlijk bij jezelf.  Je verliet het 'waarnemen' als reflectie op de aso-rijder. Waarom kun je de aso-rijder niet met het zelfde gemoed waarnemen als een boom of een bos?   Het leven behoeft niks anders dan alles 'te laten zijn'.  Je hebt er geen hoog IQ voor nodig, iedereen beschikt er over, een'voudiger gaat het niet worden.

Leeg van intenties zijn heet dat als je in het zuivere, onbevoordeelde waarnemen zit.  Helaas kunnen 'we' dat wel opbrengen als we een boom waarnemen, maar als we een ander mens die ons onheus bejegent waarnemen kunnen we dat niet opbrengen.    Het waarnemen an sich is geheel ontdaan van waarheen, waarvoor, waarom?   We zijn het zelf die dat waarheen, waarvoor, waarom? (intenties) toevoegen.

De wereld 'laten zijn' , moeilijker gaat het niet worden.

« Laatst bewerkt op: 15-03-2023 15:00 door I'm a loser »
Leven is uitvaren met een schip waarvan je weet dat het op zee zal vergaan.

Offline ervaringsgetuige

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
Re: Let it be / waarnemen
« Reactie #1 Gepost op: 15-03-2023 15:06 »
Houden van wat is. Yeaah!
Ik hou van wat er is, omdat het pijn doet als ik vecht tegen de realiteit. Geen enkele gedachte in de hele wereld kan de realiteit veranderen. Wat is, is. Alles wat ik nodig heb, is nu al hier.

Offline Vrij

• Actief Boeddha Forum lid
  • Nieuwkomer
« Reactie #2 Gepost op: 15-03-2023 16:07 »
Het waarnemen an sich is geheel ontdaan van waarheen, waarvoor, waarom?   We zijn het zelf die dat waarheen, waarvoor, waarom? (intenties) toevoegen.

Wat is niet ontdaan van waarheen, waarvoor, waarom?

En waarom zijn we daar zo mee begaan?

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #3 Gepost op: 15-03-2023 16:13 »
Vind ik onzinnig. Ook de Boeddha was volgens overlevering heel bewust van het feit dat er verkeerde visie is, verkeerd gedrag, verkeerde spraak, etc. Het brengt alleen maar onheil.
Wat de Boeddha deed wat constant mensen aansporen te werken aan hun eigen en andermans welzijn, waarbij dat laatste ook betekent dat je anderen aanspoort om hebzucht, haat en begoocheling te zien, los te laten, te overwinnen.

Je werkt niet aan andermans welzijn door alles wat ie doet maar goed te keuren of wanneer iemand duidelijk op een verkeerd spoor zit, er maar niks van te zeggen en alles maar prima te vinden, wat iemand ook denkt, wat ie ook gelooft, wat ie ook zegt en wat ie ook doet. Belachelijk idee van bevrijding, realisatie, mededogen, wijsheid en liefde, vind ik.

Nou, dat is ook weer gezegd. Het is wat he.

Offline Vrij

• Actief Boeddha Forum lid
  • Nieuwkomer
« Reactie #4 Gepost op: 15-03-2023 16:22 »
Vind ik onzinnig. Ook de Boeddha was volgens overlevering heel bewust van het feit dat er verkeerde visie is, verkeerd gedrag, verkeerde spraak, etc. Het brengt alleen maar onheil.
Wat de Boeddha deed wat constant mensen aansporen te werken aan hun eigen en andermans welzijn, waarbij dat laatste ook betekent dat je anderen aanspoort om hebzucht, haat en begoocheling te zien, los te laten, te overwinnen.

Je werkt niet aan andermans welzijn door alles wat ie doet maar goed te keuren of wanneer iemand duidelijk op een verkeerd spoor zit, er maar niks van te zeggen en alles maar prima te vinden, wat iemand ook denkt, wat ie ook gelooft, wat ie ook zegt en wat ie ook doet. Belachelijk idee van bevrijding, realisatie, mededogen, wijsheid en liefde, vind ik.

Je mot er gewoon geen dagtaak van maken,(religie/methode/belang etc.) dan wijst het zich allemaal  vanzelf, 24/7.. Wees gewoon beschikbaar en.. ontvankelijk.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 15-03-2023 16:22 »
Vind ik onzinnig.
Je ben het er niet mee eens dan geen enkele gedachte in de hele wereld de realiteit kan veranderen?

Het is wat het is, een gedachte van je.  ;D

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 15-03-2023 16:34 »
Vind ik onzinnig....

Je mot er gewoon geen dagtaak van maken,(religie/methode/belang etc.) dan wijst het zich allemaal  vanzelf, 24/7.. Wees gewoon beschikbaar en.. ontvankelijk.
Alles op zijn tijd. De mens kan niet vooruitlopen op zijn ont-wikkeling.

Als ik jouw quotes lees, dan krijg ik daar elke keer weer een indruk bij dat jij je met hand en tand verzet tegen de vergankelijkheid van bestaan en het definitieve einde van jouw bestaans werkelijkheid als.. Siebe....
...

Zeker, ik ben wel een denker en ik geloof ook wel dat dit als obstakel kan werken, maar ik ben ook wel meer dan een denker. Ik denk wel dat ik het mezelf moeilijk maak ja.
Je weet al dat je het jezelf moeilijk maak, dat is al het begin.
Vroeg of laat valt "verlichting" je wel ten deel dan. Als het in de sterren geschreven staat tenminste.  ;)

Offline I'm a loser

• Geïntresseerde
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 15-03-2023 16:58 »

Je werkt niet aan andermans welzijn door alles wat ie doet maar goed te keuren of wanneer iemand duidelijk op een verkeerd spoor zit,

Ik werk niet aan andermans welzijn.  Gisteren wilde ik de wereld verbeteren, vandaag laat ik "de wereld zijn".

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 15-03-2023 17:09 »
Ik werk niet aan andermans welzijn.  Gisteren wilde ik de wereld verbeteren, vandaag laat ik "de wereld zijn".
Dat kan niet anders dan het gevolg zijn van werken aan jezelf.   ;)

Offline I'm a loser

• Geïntresseerde
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 15-03-2023 17:17 »
Dat kan niet anders dan het gevolg zijn van werken aan jezelf.   ;)

Exact. Daar is een oud Hollands gezegde voor: Verbeter de wereld en begin bij je zelf.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 15-03-2023 18:31 »
Exact. Daar is een oud Hollands gezegde voor: Verbeter de wereld en begin bij je zelf.
Het oudnederlandse scouwon (901-1000) heeft ermee te maken.  ;)

Citaat
schouwen1* [kijken] {oudnederlands scouwon 901-1000, middelnederlands schouwen} oudhoogduits scouwon, oudsaksisch ska(u)won, oudfries skawia, oudengels sceawian (engels to show); buiten het germ. latijn cavēre [waken voor], grieks koeō [ik bemerk], thuoskoos [offerschouwer], oudindisch kavi- [wijs, wijs man, ziener].

bron: https://etymologiebank.nl/trefwoord/schouwen1

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 15-03-2023 19:37 »
Wat is waarnemen eigenlijk?
Nou, even een handleiding om te leren innerlijk schouwen...  8)

Citaat
INNERLIJK SCHOUWEN

Visualisatietechnieken van Phyllis Krystal

In deze training wordt vanuit de methode van Phyllis Krystal gewerkt, waarbij gebruik wordt gemaakt van heldere visualisatie- en meditatietechnieken om innerlijk te leren schouwen.

Je leert hierin onderscheid te maken tussen het bewuste denken, het onderbewuste en het Hogere Bewustzijn.

Het onderbewustzijn werkt alleen vanuit beelden. In het onderbewustzijn liggen ervaringen vanuit het verleden opgeslagen. Meestal reageren we op situaties op basis van een emotie uit het onderbewustzijn. Hierdoor blijven we vaak in kringetjes ronddraaien. Via contact met het Hoger Bewustzijn kan het onderbewustzijn door positieve beelden en symbolen opnieuw ‘geprogrammeerd’ worden. Zo kunnen we onbewuste programmeringen uit het verleden verbreken. In de cursus leer je via oefeningen de weg naar het Hoger Bewustzijn te vinden en op diens boodschappen te vertrouwen.

Het Hoger Bewustzijn of het Hoger Zelf is de enige echte bron van zekerheid. Via het Hoger Bewustzijn leren we steeds duidelijker verschillende stoorzenders te herkennen. Bijvoorbeeld meningen van anderen, emoties en angsten, ingesleten gewoontes en repeterende negatieve gedachten. Deze stoorzenders houden ons af van onze authenticiteit. Het leren herkennen van de stoorzenders en er vervolgens aan voorbij gaan is het doel van deze cursus.

Er ontstaat dan een wezenlijk Zelfvertrouwen.

Vanuit deze methode kun je ook individueel werken aan het verbreken van beperkende .banden met mensen, innerlijke overtuigingen en bijvoorbeeld sferen rondom relaties, voeding, geld en religie of de effecten van traumatische ervaringen.

https://www.atmar.nl/innerlijk-schouwen/

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 15-03-2023 20:13 »
Als je de wereld 'laat zijn', kan je dan nog ergens tegen zijn?