Auteur Topic: Wat heb je zoal geleerd middels dit forum?  (gelezen 198 keer)

Offline ervaringsgetuige

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
Wat heb je zoal geleerd middels dit forum?
« Gepost op: 15-03-2023 20:27 »
Ik las net wat...
Ik vind een interreligieuze dialoog nog veel belangrijker. En een religieuze dialoog zie ik als verrijkend, je kunt herkenningspunten bij elkaar onderkennen. En misschien zelfs van elkaar leren. Volgens mij is dit Boeddhaforum vooral voor dat laatste bedoeld: van elkaar leren.

En wat leer je dan van elkaar?
Noem eens wat jij zoal geleerd hebt middels dit forum..

En ik dacht ja, dat is een nieuw topic waard. Wat hebben we zoals geleerd middels dit forum?
Ik heb vooral geleerd dat er nogal strijd is over het juiste woord of beeld terwijl het allemaal gaat over het ontstijgen van percepties en concepten.  ;D

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Re: Wat heb je zoal geleerd middels dit forum?
« Reactie #1 Gepost op: 15-03-2023 20:43 »
Tja… je moet in gedachten houden dat het forum niet gewoonlijk zo rumoerig is. Vrij en I’m a Loser presenteren een nogal on-boeddhistisch standpunt in veel dat ze zeggen over het bewustzijn, en dat creert wat onenigheid.

Maar er staan best wel veel goede verwijzingen over het boeddhisme op dit forum. Tips over boeken, wikipedia artikelen, ik heb hier het boeddhistisch dagblad leren kennen, er is een hele goede lijst van sutra resources in het engels, etc. Als je een beetje graaft kan je best goede dingen vinden.
“Absorb what is useful, discard what is not, add what is uniquely your own.”
— Bruce Lee

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 15-03-2023 21:01 »
Tja… je moet in gedachten houden dat het forum niet gewoonlijk zo rumoerig is.
Ah, ok, ik dacht al.

Vrij en I’m a Loser presenteren een nogal on-boeddhistisch standpunt in veel dat ze zeggen over het bewustzijn, en dat creert wat onenigheid.
Dat was me al opgevallen.  ;)
Zou er al iemand iets geleerd hebben uit Vrij's en I’m a Loser's presentatie?  Ik veronderstel dat beide buitenbeentjes dat tot doel hebben.
Hun presentatie, of de manier waarop, vallen wel niet bij iedereen in goede aarde zo te zien...

Dit bericht is aangepast, quote van een tekst die door poster werd verwijderd.    forumbeheer
« Laatst bewerkt op: 15-03-2023 23:12 door forumbeheer »

Offline Gouden middenweg & de wilde natuur

• Actief Boeddha Forum lid
  • Nieuwkomer
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
« Reactie #3 Gepost op: 15-03-2023 21:21 »
Ik las net wat...
Ik vind een interreligieuze dialoog nog veel belangrijker. En een religieuze dialoog zie ik als verrijkend, je kunt herkenningspunten bij elkaar onderkennen. En misschien zelfs van elkaar leren. Volgens mij is dit Boeddhaforum vooral voor dat laatste bedoeld: van elkaar leren.

En wat leer je dan van elkaar?
Noem eens wat jij zoal geleerd hebt middels dit forum..

En ik dacht ja, dat is een nieuw topic waard. Wat hebben we zoals geleerd middels dit forum?
Ik heb vooral geleerd dat er nogal strijd is over het juiste woord of beeld terwijl het allemaal gaat over het ontstijgen van percepties en concepten.  ;D

het ontstijgen van je ego gaat (vermoedelijk/waarschijnlijk/ik weet daar niets over/gedeeltelijk/misschien wel helemaal)
via wat je niet voor jezelf doet.

In het bijdragen op het forum, kun je het ontstijgen beoefenen. Een beter mens worden. (neen, I'm a loser, ik hoef daar geen commentaar op/ jou commentaar zal toch verwijderd worden).

sommigen zijn geboeid door transcendentie, anderen door een beter mens worden.
Het zijn woorden die een mens inspireren, stil doen worden,eerbiedig voor buigen.

Door te schrijven kun je kalmte en vriendelijkheid tot ontwikkeling brengen.
Afstand nemen, loslaten,
inzicht, geduld en tolerantie
eerlijkheid, streven naar waarheid
volharding, doorzettingsvermogen, determinatie.

90% van wat ik schrijf, komt niet op het forum.
omdat het eerder loslaten is, een proces van loslaten.

Voordat ik op het forum schreef, schreef ik louter voor mezelf.
Maar bijdragen op het forum geeft een extra spanningsveld, een extra ernst.

Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf (Siebe)

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 15-03-2023 21:37 »
In het bijdragen op het forum, kun je het ontstijgen beoefenen.
Zeker.
Zeg maar zoals in relaties waarin de ander de knoppen-duwer is.
Een beter mens worden. (neen, I'm a loser, ik hoef daar geen commentaar op/ jou commentaar zal toch verwijderd worden).
Hihihi! Da's een goeie aan forumlid "i'm a loser" ;D

Voordat ik op het forum schreef, schreef ik louter voor mezelf.
Maar bijdragen op het forum geeft een extra spanningsveld, een extra ernst.
Ja, en je kan de computer uitzetten als het spanningsveld te groot wordt. Gaat veel moeilijker in een relatie.  ;)
« Laatst bewerkt op: 15-03-2023 21:52 door forumbeheer »

Offline I'm a loser

• Geïntresseerde
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 15-03-2023 23:46 »
Vrij en I’m a Loser presenteren een nogal on-boeddhistisch standpunt in veel dat ze zeggen over het bewustzijn, en dat creert wat onenigheid.

Ik heb inmiddels wel in de gaten dat het boeddhistische standpunt helemaal niet bestaat.  Logisch, ook leraren zitten in verschillende fasen van zowel het werelds pad als het bovenwerelds pad.   Het standpunt betreffende bewustzijn zoals het Dzogchen boeddhisme dat vertolkt (Bij monde van Steve) zie ik als onjuist.   Maar iemand als Guy E. Dubois is wars van dogma's.  Die man zit misschien elders op het pad?

Mijn vroegere vooroordelen betreffende het boeddhisme komt dus meer voort uit onjuiste vertolkingen van de leer.  Ik las zo bij tijd en wijle het Boeddhistische dagblad en dan had ik zo mijn vraagtekens.

Overigens zien we hetzelfde verschijnsel in het christendom.  Niet Jezus zei de verkeerde dingen, het zijn de kerken die het verbasterd hebben.  Ik zoek dus ijverig door naar de oorspronkelijke leer, zoals de Boeddha het ooit bedoeld moet hebben.

Overigens een mooie quote van Dubois betreffende bewustzijn:

Citaat
De twee mentale geestestoestanden wijsheid en bewustzijn hangen met elkaar samen. Ze zijn niet van elkaar te scheiden.
Wat men inziet (begrijpt), daarvan is men zich bewust (ervaart men). Waarvan men zich bewust is (wat men ervaart), dat ziet (begrijpt) men.
Het verschil tussen beide mentale geestestoestanden is dat wijsheid ontwikkeld en bewustzijn beschouwd moet worden.
« Laatst bewerkt op: 15-03-2023 23:55 door I'm a loser »
Leven is uitvaren met een schip waarvan je weet dat het op zee zal vergaan.

Offline I'm a loser

• Geïntresseerde
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 15-03-2023 23:52 »
En wat ik geleerd heb op dit forum is het begrip 'stroombetreder'.  Helemaal uitgekristalliseerd is dat nog niet.
Leven is uitvaren met een schip waarvan je weet dat het op zee zal vergaan.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 16-03-2023 00:50 »
Overigens zien we hetzelfde verschijnsel in het christendom.  Niet Jezus zei de verkeerde dingen, het zijn de kerken die het verbasterd hebben.  Ik zoek dus ijverig door naar de oorspronkelijke leer, zoals de Boeddha het ooit bedoeld moet hebben.
Wat toch niet anders te verwachten.
Elk mens filtert de informatie die hij ontvangt, per seconde komen er miljoenen bits aan data aan informatie op ons of. Ons brein filtert deze data door 3 onbewuste processen, namelijk: weglaten, vervormen en generaliseren. (Zie https://www.mindacademy.nl/nlp/nlp-communicatiemodel)

Dus op meerdere momenten in de geschiedenis zijn de volgelingen van Boeddha het met elkaar oneens geworden en ontstonden er verschillende stromingen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Boeddhistische_stromingen

Enige verschil met Abrahamitische stromingen is dat de Boeddhistische stromingen elkaar niet proberen een kopje kleiner te maken vanwege niet te geloven in de enige ware god.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 16-03-2023 19:37 »
Ik zoek dus ijverig door naar de oorspronkelijke leer, zoals de Boeddha het ooit bedoeld moet hebben.
Zie daar > https://www.bol.com/be/nl/f/dhammapada/30008440/
en dit uit de reviews:
Citaat
Onlangs heb ik besloten mij te orentieren in de leer van Boeddha. Voordat ik dit boek kocht heb ik allerlei andere boeken over het boeddhisme doorgelezen waaronder bijvoorbeeld die van Steve Hagen, boedhisme in alle eenvoud. Om eerlijk te zijn kwam ik er niet echt uit, want bijna elk vervolgboek dat is geschreven naar aanleiding van de Dhammapada, de eigenlijke leer van boeddha, is een "je moet dit, je moet dat - boek", en dat kan echt de bedoeling niet geweest zijn van Boeddha - Na dus diverse boeken gelezen te hebben, heb ik besloten om maar eens bij de bron te beginnen, en dus de eigenlijke leer van de oorspronkelijke boeddha, en dat werd dus dit boekje, de enige nederlandse vertaling - Het boekje is eenvoudig van opzet.

De oorspronkelijke leer van Boeddha is vertaald vanuit het Pali in duidelijke hoofdstukken, maar wel volledig geresearched en gecontroleerd voor de vertaler. De vertaler heeft duidelijk kennis van zaken en verspilt geen enkele bladzijde over eigen theorieen of filosoffieen.

Het boek beschrijft uitsluitend de oorspronkelijke leer van Boeddha, niet meer en niet minder - Dit boek heeft mij erg geholpen om een zekere rust te vinden in het leven. Ik neem niet alles uit zijn leer voor bruikbaar, want voornamelijk het idee van geboren en opnieuw geboren te worden daar kan ik mij zelf niet in vinden, maar, het boek biedt voor mij wel 95% bruikbare leringen, waar ik dus wel iets mee kan, en ook heb gedaan - Wat doet het praktisch voor mij? Ik maak me niet meer druk om kleine dingen zoals vervelende mensen die zeuren over niks, of over de de belachelijke kijk op de wereld die de media steeds weer aan je voorschoteld, ik verwacht weinig meer van andere mensen of dat nu zakelijk of sociaal is, ik vertrouw gewoon volledig op mijzelf en mijn eigen kunnen. Hierdoor ben ik bijvoorbeeld 28kg overgewicht kwijtgeraakt. Niks dieet, je moet bij de bron beginnen, bij je eigen denken en handelen, en niet slechts de symptomen bestrijden.

Om kort te gaan, dit boek, of eigenlijk dus de leer van boeddha is iets waar veel mensen iets aan zouden hebben. Als het zelfs voor mij al werkt dan komt het echt wel goed - Gewoon doen dus.

Offline Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #9 Gepost op: 16-03-2023 19:47 »
[...] en dat werd dus dit boekje, de enige nederlandse vertaling [...]

er is nog een tweede Nederlandse vertaling:

Tonny Kurpershoek-Scherft

en een derde:

in de verzameling van korte teksten
in de vertaling van de palicanon door
Janssen en de Breet

en een vierde:

Dhammapada, boeddhistische wijsheid in verzen.
Paul Boersma.

en on line:

voor pdf van Nico klik hier

dhammapada sutta.net

dhammapada sleutel tot inzicht
« Laatst bewerkt op: 01-04-2023 15:23 door Marcel »
.......met een been in het graf,
het ander op een bananenschil

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 16-03-2023 20:08 »
En wat ik geleerd heb op dit forum is het begrip 'stroombetreder'.  Helemaal uitgekristalliseerd is dat nog niet.
...
Jij zoekt het allemaal veel te ver in je verstand, in je denken.

Van de Boeddha wordt gezegd dat hij een ‘stille preek’ heeft gehouden. Tijdens die preek stak hij een bloem omhoog en keek hij er aandachtig naar. Na een tijdje verscheen er een glimlach op het gezicht van een van de aanwezigen, de monnik Mahakasyapa. Volgens het verhaal was hij de enige die de preek begreep. Volgens een legende werd die glimlach (dat wil zeggen, dat inzicht) doorgegeven door achtentwintig meesters en werd hij veel later de grondslag van zen.

Mijn aanwijzing aan jou: Je hebt je hele leven besteedt aan zelfkennis, maak je kop nu leeg en wordt terug zoals de kinderen en kijk dus weer met volle aandacht naar een bloem.
Hint: Mensen wiens kop te vol zit krijgen wel is tinnitus als signaal van hun ziel. Daar heb jij toch nog geen last van zeker?  ;)

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 20-03-2023 14:46 »
Jij bent alvast nog geen stroombetreder want je twijfelt nog over de leer van de Boeddha.
Zie...
Citaat
De vier niveaus van (of naar) Verlichting

Er wordt onderscheid gemaakt in vier niveaus van Verlichting (2). Misschien kun je beter stellen dat er vier stappen zijn die leiden tot werkelijke Verlichting omdat je bij de eerste drie niet echt volledig Verlicht bent.

Een stroombetreder is bevrijd van:

1. Het idee dat er een kern, een zelf of ziel te vinden is in de Vijf Khanda’s
2. Gehechtheid aan rituelen
3. Twijfel over de dhamma (de leer van de Boeddha)

Een eenmaal-terugkeerder heeft sterk verzwakt:

1. Zintuiglijk verlangen
2. Afkeer/Weerstand

Een niet-meer-terugkeerder is helemaal vrij van:

1. Zintuiglijk verlangen
2. Afkeer/Weerstand

Een Verlichte (Arahant) is helemaal vrij van:

1. Gehechtheid aan meditatieve absorptie met vorm
2. Gehechtheid aan absorptie zonder vorm
3. Zelfbehagen
4. Onrust
5. Onwetendheid.