Auteur Topic: ijverig op zoek naar de oorspronkelijke leer van de Boeddha.  (gelezen 78 keer)

Offline ervaringsgetuige

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
...
Ik zoek dus ijverig door naar de oorspronkelijke leer, zoals de Boeddha het ooit bedoeld moet hebben.
Ik vraag mij af wat jij, die zegt dat zelfkennis dermate overweldigend is dat je er met iemand over wilt spreken, eigenlijk hoopt te vinden.
Je zoeken naar de oorspronkelijke leer van Boeddha kan toch niet meer zijn dan een poging tot bevrediging van intellectuele honger.
Heb je nog niet genoeg zelfkennis opgedaan dan?
Ik daarentegen ben het antwoord geworden, ik heb geen vragen meer. Ik zoek dus ook niet meer naar de oorspronkelijke leer van Boeddha of Jezus of wie dan ook.
« Laatst bewerkt op: 16-03-2023 06:32 door forumbeheer »

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Re: ijverig op zoek naar de oorspronkelijke leer van de Boeddha.
« Reactie #1 Gepost op: 16-03-2023 09:04 »
Deze topic is meer aan I’m a Loser gericht, maar ik dacht ik zet er even mijn notities bij.

Ik ben ook lang op zoek geweest naar de oorspronkelijke leer van de boeddha, denkend dat ik daar een voorbeeld zou vinden voor een pad naar verlichting en bevrijding. Het dichtst dat ik erbij ben gekomen is het lezen van de soetra’s van de Pali Cannon, de oorspronkelijke woorden zoals ze zijn herinnerd door de Theravada traditie. Maar zelfs die zijn vierhonderd jaar lang mondeling overgeleverd voordat ze zijn opgeschreven, en daarna steeds opnieuw geschreven en vertaald. Dus wat er nog over is van de oorspronkelijke woorden van de Boeddha zijn slechts fragmenten. Toch kan je eruit zijn denken nog een beetje volgen.

Maar er zijn wel andere verlichte meesters, zelfs in de twintigste eeuw, mensen van wie boeken, audio en video bewaard zijn gebleven. Bijvoorbeeld Sri Ramana Maharshi, of Jean Klein. Daar kan men ook nog veel van leren, en het bron materiaal is veel beter bewaard. Het lezen van de woorden van verlichte meesters heeft een heilzame invloed op de geest, het brengt stilte, en vaak kan je je nauwelijks herinneren wat ze gezegd hebben naderhand, behalve hier en daar een klein stukje.
“Absorb what is useful, discard what is not, add what is uniquely your own.”
— Bruce Lee

Offline ervaringsgetuige

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
Re: ijverig op zoek naar de oorspronkelijke leer van de Boeddha.
« Reactie #2 Gepost op: 16-03-2023 13:29 »
Deze topic is meer aan I’m a Loser gericht, maar ik dacht ik zet er even mijn notities bij.
Be my guest.  ;)

Ik heb zo ook periodes gehad dat ik op zoek was de oorspronkelijke leer van Jezus, van Boeddha, van advaita.
Welke misérabele spirituele zoeker heeft dat niet. Altijd maar op zoek naar meer, altijd maar op zoek naar het volgende antwoord. En die horizon verlegt zich steeds.
Tot de zoekende mens (zijn brein) tot stilstand komt. Ja, dat is dan een vorm van genade.