Auteur Topic: stroomintreder  (gelezen 83 keer)

Offline ervaringsgetuige

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
stroomintreder
« Gepost op: 16-03-2023 00:08 »
En wat ik geleerd heb op dit forum is het begrip 'stroombetreder'.  Helemaal uitgekristalliseerd is dat nog niet.
Heb ik nooit eerder van gehoord. Vind er dit over...
Citaat
Maar wat bedoelde de Boeddha met deze metafoor?

De ‘stroom’ is niets anders dan een metafoor voor het Edele Achtvoudige Pad (P. ariya atthangika magga). Het Middenpad (P. majjhima patipada). Het Pad van de Edelen (P. ariya magga). De weg van de ariya. Nog duidelijker: het is het punt waar de acht factoren van het Edele Achtvoudige Pad samenkomen. Waar deze factoren congrueren.

https://yatha-bhuta.com/de-stroom-betreden/

Offline Gouden middenweg & de wilde natuur

• Actief Boeddha Forum lid
  • Nieuwkomer
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
Re: stroomintreder
« Reactie #1 Gepost op: 16-03-2023 07:22 »
Dat is het beginpunt van het doorbreken van de lijdensspiraal veroorzaakt door de blinde processen (onwetendheid).

De geest is in voldoende mate ontwikkeld om bewust, intentioneel een levenspad te bewandelen waarvan men bewust is dat dit "heilzaam" is. Men heeft het zelf proefondervindelijk ondervonden, zelf ingezien. Men tast niet meer zozeer in het duister. Men is in mindere mate een speelbal van de blinde processen.

Blindheid is getransformeerd in wijsheid.

In engere zin, het achtvoudige pad, in bredere zin de Dharma.

Men is bewust op weg om een belichaming te worden van de Dharma,

zowel intentioneel.

Ik wil het goede doen.
Ik heb eerbied en respect voor de Dharma,
Ik wens mijn geest en gemoed te ontwikkelen tot eer en glorie van het verschijnen van de Dharma in de wereld.

Als kennis

Men is zelf getuige hoe het volgen van de Dharma geest en gemoed heil (doorbreken van de lijdensspiraal) heeft geschonken.

Als vertrouwen.

De twijfel over de grootsheid van de Dharma is weg. Hier kan men op vertrouwen. Hier kan men schuilen.

Hier ontstijgt het ego zich. De blinde ik-zucht buigt voor een vraagteken. Het volgen van een onbekende weg, waarvan je getuige bent dat ze waar is.

Ik zoek mijn toevlucht tot de Dharma
ik zoek mijn toevlucht tot de Boeddha
Ik zoek mijn toevlucht tot de Sangha

Niet als formule, maar in je hart, in je geest, in je gemoed, in je ziel, in je doen en laten, in je schrijven en spreken, in je denken en dromen.

Het begin is gemaakt. Zich er van bewust zijn.
Het beginpunt van de bevrijding van de wonderbaarlijke geest uit de kerker van het kwaad.
« Laatst bewerkt op: 16-03-2023 07:43 door Gouden middenweg & de wilde natuur »
Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf (Siebe)

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #2 Gepost op: 16-03-2023 08:48 »
De stroomintreder is de eerste stage van vier van het process om nirvana te bereiken. Na het worden van een stroomintreder duurt het nog steeds een aantal levens, maar men heeft de eerste drie verbintenissen gebroken die men binden aan wedergeboorte in de lagere regionen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Sotāpanna
“Absorb what is useful, discard what is not, add what is uniquely your own.”
— Bruce Lee

Offline Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #3 Gepost op: 16-03-2023 09:07 »
.......met een been in het graf,
het ander op een bananenschil

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #4 Gepost op: 16-03-2023 10:46 »
Dat is het beginpunt van het doorbreken van de lijdensspiraal veroorzaakt door de blinde processen (onwetendheid).

De geest is in voldoende mate ontwikkeld om bewust, intentioneel een levenspad te bewandelen waarvan men bewust is dat dit "heilzaam" is. Men heeft het zelf proefondervindelijk ondervonden, zelf ingezien. Men tast niet meer zozeer in het duister. Men is in mindere mate een speelbal van de blinde processen.

Blindheid is getransformeerd in wijsheid.

In engere zin, het achtvoudige pad, in bredere zin de Dharma.

Men is bewust op weg om een belichaming te worden van de Dharma,

zowel intentioneel.

Ik wil het goede doen.
Ik heb eerbied en respect voor de Dharma,
Ik wens mijn geest en gemoed te ontwikkelen tot eer en glorie van het verschijnen van de Dharma in de wereld.

Als kennis

Men is zelf getuige hoe het volgen van de Dharma geest en gemoed heil (doorbreken van de lijdensspiraal) heeft geschonken.

Als vertrouwen.

De twijfel over de grootsheid van de Dharma is weg. Hier kan men op vertrouwen. Hier kan men schuilen.

Hier ontstijgt het ego zich. De blinde ik-zucht buigt voor een vraagteken. Het volgen van een onbekende weg, waarvan je getuige bent dat ze waar is.

Ik zoek mijn toevlucht tot de Dharma
ik zoek mijn toevlucht tot de Boeddha
Ik zoek mijn toevlucht tot de Sangha

Niet als formule, maar in je hart, in je geest, in je gemoed, in je ziel, in je doen en laten, in je schrijven en spreken, in je denken en dromen.

Het begin is gemaakt. Zich er van bewust zijn.
Het beginpunt van de bevrijding van de wonderbaarlijke geest uit de kerker van het kwaad.

Vind ik mooi beschreven