Auteur Topic: Is het Boeddhisme een angst strategie?  (gelezen 1018 keer)

Offline Vrij

• Actief Boeddha Forum lid
  • Nieuwkomer
Is het Boeddhisme een angst strategie?
« Gepost op: 16-03-2023 10:46 »
Om de schaapjes binnen de hekken (Van een voorbeeldig leven) te houden, zodat ze kunnen worden opgevreten door de wolven en andere roofdieren..

(Don't worry, you have lives to come;-))
« Laatst bewerkt op: 16-03-2023 10:54 door Vrij »

Offline I'm a loser

• Geïntresseerde
  • Nieuwkomer
  • *
Re: Is het Boeddhisme een angst strategie?
« Reactie #1 Gepost op: 16-03-2023 12:38 »
Nee.  Het boeddhisme is een bevrijding strategie.  Bevrijding van je zelf.  Bevrijdt van je zelf kan er ook geen angst meer zijn.
Leven is uitvaren met een schip waarvan je weet dat het op zee zal vergaan.

Offline Vrij

• Nieuwkomer
« Reactie #2 Gepost op: 16-03-2023 14:19 »
Nee.  Het boeddhisme is een bevrijding strategie.  Bevrijding van je zelf.  Bevrijdt van je zelf kan er ook geen angst meer zijn.

Dat is de wortel voorhouden..
Een systeem van "vergelijkende bevestiging", als je zus en zo beleefd  dan is je ontwikkeling  daar, of daar, of daar..
Angst =zelf, zelf=Angst..  Een zelf wat op zoek gaat naar het bevrijd zijn van angst, komt daar nooit voorbij. Het is gewoon een ander 'harnas'  wat wordt aangetrokken, een beetje zoals de rode kruis vlag in oorlogsgebied..
Ergo, er is geen zelf, dus waar is die bevrijding op gebaseerd?.. op het behoud van angst, in al z'n variaties, nummertje trekken en binnen het systeem achter in de rij aansluiten. En als je je gedraagt krijg je een snoepje (Binnen verbeelding.)

Een zelf is nergens voor nodig, maar tja, krijg dat maar eens helder.

« Laatst bewerkt op: 16-03-2023 21:04 door Vrij »

Offline ervaringsgetuige

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 16-03-2023 14:41 »
Een zelf is nergens voor nodig, maar tja, krijg dat maar een helder.
Zonder zelf geen zelfkennis.
Voor sommigen die hun leven besteedt hebben aan zelfkennis is een zelf heel erg nodig.

Offline I'm a loser

• Geïntresseerde
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 16-03-2023 14:42 »

Dat is de wortel voorhouden..
Een systeem van "vergelijkende bevestiging", als je zus en zo beleefd  dan is je ontwikkeling  daar, of daar, of daar..
Angst =zelf, zelf=Angst..  Een zelf wat op zoek gaat naar het bevrijd zijn van angst, komt daar nooit voorbij. Het is gewoon een ander 'harnas'  wat wordt aangetrokken, een beetje zoals de rode kruis vlag in oorlogsgebied..
Ergo, er is geen zelf, dus waar is die bevrijding op gebaseerd?.. op het behoud van angst, in al z'n variaties, nummertje trekken en binnen het systeem achter in de rij aansluiten. En als je je gedraagt krijg je een snoepje (Binnen verbeelding.)

Een zelf is nergens voor nodig, maar tja, krijg dat maar een helder.

Dat ben ik met je eens, het boeddhisme houdt een wortel voor.   Zolang er een zelf is, is er lijden en zolang er lijden is, is er een zelf.  Zolang er een zelf is, is er karma en zolang er karma is, is er een zelf.  (Enz enz)

Maar dat maakt van het boeddhisme nog geen angst strategie.  Er wordt een uitweg geboden en die uitweg is een ontsnapping aan dat zelf.   Dat gezegd hebbende weet ik dat het zelf op eigen kracht niet aan zich'zelf kan ontsnappen.  Voor wie er voor open staat heb ik goede aanwijzingen en de rest gaat maar door met lijden, karma enz.
Leven is uitvaren met een schip waarvan je weet dat het op zee zal vergaan.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 16-03-2023 14:50 »
Voor wie er voor open staat heb ik goede aanwijzingen en de rest gaat maar door met lijden, karma enz.
Je beste tot hiertoe!  ;D ;D ;D
@Iedereen (die er voor open staat): Lees de aanwijzingen van I'm a loser, laat ze tot je doordringen en bevrijd je van lijden, karma enz.
Een verlosser is weer op aarde neergedaald, en wel op dit forum!  ;D

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 16-03-2023 16:52 »
het boeddhisme houdt een wortel voor.
Vers 7: Geborgen door de wortel van deugd  door Eerbiedwaardige Thubten Chodron > https://thubtenchodron.org/nl/2008/06/root-of-virtue/
 ;D

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #7 Gepost op: 16-03-2023 17:54 »
Naar mijn smaak leert de Pali Boeddha dat de geest die alles ziet en kent met wijsheid zoals het werkelijk is, die maakt een einde aan alle zelf-kennis. Die is los van het denken, oordelen, beleven in termen van: "Ik ben gevoelens", Ik ben het lichaam", "Ik ben bewustzijn", "Ik ben mijn neigingen", "Ik ben kennende leegte", "Ik ben...etc. Die geest laat elke doctrine van zelf los.

De realisatie van de Boeddha is volgens mij dat alles eenvoudigweg is wat het is, en alleen via voorstellen en verbeelden, neigingen aangezwengeld door begeerte en onwetendheid, krijgt dat de betekenis en de beleving "Ik en mijn". In het voorstellen en verbeelden krijgt het die betekenis.

Bevrijding wordt door zelfkenners voortdurend gezien als een einde maken aan een zelf maar dit speelt totaal en totaal niet in de Dhamma. Waar je een einde aan maakt is de dingen niet zien zoals ze werkelijk zijn. Als je alles ziet zoals het werkelijk is, is er geen zelf-kennis meer.

Alles met wijsheid zien zoals het werkelijk is, leert de Pali Boeddha, leidt vooral tot realisme, tot ontnuchtering, en zo tot afkoelen.
Het bestaat volgens mij niet dat als iemand iets ziet als zichzelf, of als Ik, of als 'dit ben Ik' het ziet en kent zoals het werkelijk is.

Sakkaya ditthi is de eerste keten die de sotapanna heeft verloren en dat is precies dat. De gewoonte in de geest om alsmaar identiteitsvisies te vormen (ik ben dit, dit ben ik), en daar aan gehecht te zijn, waarde aan te hechten. Een sotapanna hecht daar geen waarde meer aan.  Of het nou is dat je gevoelens bent, of bewustzijn bent, of het lichaam bent, of iets wat er los van staat, of alles samen, of dat je iets bent dat er in vervat zit, of, eigenlijk, wat voor idee over jezelf dan ook, dat leeft niet meer. Volgens mij is begrepen dat identiteitsvisies en perceptie allemaal zit in de sfeer van verbeelden/voorstellen. Waar is het besef van wie/wat je bent, waar is het antwoord, de zelfkennis...zonder verbeelden en voorstellen? 

Ik denk niet dat in de stroom-intreder de gewoonte om identiteitsvisies te vormen en er aan te hechten is geeindigd omdat ie eindelijk weet wie/wat ie is. Maar veel eerder dat ie zich realiseert dat als je alles kent zoals het werkelijk is, elke zelf-kennis tot een einde komt.

Bedenk ook, de Pali Boeddha moedigt helemaal niet aan om vragen te gaan stellen als: "wie was ik, wie word ik en wie ben ik Nu?" (MN2) Omdat dit alleen maar zal leiden tot het ontwikkelen en gehechtheid aan allerlei soort identiteitsvisies. Het maakt geen einde aan de eerste keten, identiteitsvisie of zelfkennis. Je treedt zo de stroom niet in.

Het euvel is, de gewoonte om telkens maar iets te zoeken en zien als 'dit ben Ik, Ik ben dit' is gewoon heel sterk maar naar mijn smaak is juiste bevrijding alleen mogelijk zonder zelf-kennis. En zelf-kennis eindigt als je alles met wijsheid ziet zoals het werkelijk is. Dat geloof ik:-)

Offline Vrij

• Nieuwkomer
« Reactie #8 Gepost op: 16-03-2023 19:53 »
Het euvel is, de gewoonte om telkens maar iets te zoeken en zien als 'dit ben Ik, Ik ben dit' is gewoon heel sterk maar naar mijn smaak is juiste bevrijding alleen mogelijk zonder zelf-kennis.

Zo is dat, Siebe.
Maaaar, er is ook niet zo iets als 'juiste bevrijding', er is op gegeven (plotseling) moment gewoon bevrijding, punt, klaar!
En yes, alle zelfkennis is dan.. pleite. Daar is dan totaal geen nood meer aan, alles, alles wordt achter gelaten.

En zelf-kennis eindigt als je alles met wijsheid ziet zoals het werkelijk is. Dat geloof ik:-)

En.. dan is ook onmiddellijk duidelijk dat alle wijsheid slechts een expressie van jawel, zelfkennis betreft.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 16-03-2023 20:29 »
En yes, alle zelfkennis is dan.. pleite. Daar is dan totaal geen nood meer aan, alles, alles wordt achter gelaten.
En men is weer zoals de kinderen geworden en kijkt moeiteloos aandachtig naar een bloem.

Van de Boeddha wordt gezegd dat hij een ‘stille preek’ heeft gehouden. Tijdens die preek stak hij een bloem omhoog en keek hij er aandachtig naar. Na een tijdje verscheen er een glimlach op het gezicht van een van de aanwezigen, de monnik Mahakasyapa. Volgens het verhaal was hij de enige die de preek begreep. Volgens een legende werd die glimlach (dat wil zeggen, dat inzicht) doorgegeven door achtentwintig meesters en werd hij veel later de grondslag van zen.

Offline Vrij

• Nieuwkomer
« Reactie #10 Gepost op: 16-03-2023 20:52 »
Ik zie religies, methodes, technieken, stromingen, speciale groeperingen, wijsheid scholen etc etc als misleidend voor de gewone mens van alle dag.. en daar valt iedereen onder.
De zelfloze werkelijkheid is dichter bij ieder mens dan diens adem, en feitelijk zijn we er meer mee vertrouwd dan wat we als vertrouwd.. ervaren. Die zelfloze werkelijkheid is het eerste en laatste kapitaal wat 'jou' niet nodig heeft, zelfs niet als ervaring.

En al die religies, stromingen etc spelen in op dat 'jou' die iets nodig heeft, iets mist, iets kwijt is, iets zoekt.
Maar er is niets kwijt, er wordt niets gezocht, er is niets nodig, er wordt niets gemist.
En dat arme 'jou' wordt van het kastje naar de muur gestuurd, met allemaal moeilijke, absurde, onhaalbare, idiote, complexe opdrachten, verplichtingen, verwijzingen en duidingen.. you name it.

Al die met het innerlijk van de mens begane stromingen en geloofssystemen hebben er juist voor gezorgd dat de gewone mens de 'zogenaamde' weg kwijt is, doordat die stromingen dat 'jou' erop attenderen iets kwijt te zijn wat helemaal nooit , never in bezit is geweest, niet kwijt is, niet gemist wordt, niet zoek is.
M.a.w. eeuw na eeuw wordt er zand in de ogen gestrooid van de.. gewone mens, de arme gewone mens.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 16-03-2023 21:27 »
Ik zie religies, methodes, technieken, stromingen, speciale groeperingen, wijsheid scholen etc etc als misleidend voor de gewone mens van alle dag.. en daar valt iedereen onder.
Ja, dat wisten we al langer. Vandaar dat jij met je uitlatingen (wel is) als een nihilist wordt beschouwd.
In hoeverre jij nihilist in hart en nieren bent valt niet uit te maken op een forum. Je kan hier we veel verklaren, maar dat zegt nog niets over hoe jij in het dagelijkse leven functioneert.
De filosoof Friedrich Nietzsche bijvoorbeeld, was geen nihilist in hart en nieren en heeft hij het nihilisme nooit verdedigd en toonde hij zich er zelfs heel kritisch over.

M.a.w. eeuw na eeuw wordt er zand in de ogen gestrooid van de.. gewone mens, de arme gewone mens.
Ik deel je mening absoluut NIET. Het klinkt zelfs heel complot-theorie achtig wat je hier beweert.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 16-03-2023 22:12 »
Ik zie....technieken.... als misleidend voor de gewone mens van alle dag.. en daar valt iedereen onder.
Ik haal uit je opsomming even 'technieken' uit om concreet te maken waarom onze denkkaders niet overeenkomen.
32 jaar geleden was ik emotioneel en fysiek een wrak met extreem lage bloeddruk, op het randje van zenuw-inzinkingen en neiging tot hyperventileren.
Als bij toeval kwam ik toen op het spoor van holotropisch ademwerk wat 2.000 jaar geleden in het oude India al bekend stond onder pranayama-ademhaling en wat mij terug stilaan in balans bracht.
Zonder dat intens ademwerk (met als gevolg verscheidene catharsissen over de jaren heen) was ik toen rijp geweest voor de psychiatrie en medicijnen.
Volgens jouw denkkader is deze techniek dus misleiden voor de gewone mens van alle dag.
Right or not?

Offline Vrij

• Nieuwkomer
« Reactie #13 Gepost op: 16-03-2023 22:46 »
Ik zie....technieken.... als misleidend voor de gewone mens van alle dag.. en daar valt iedereen onder.
Ik haal uit je opsomming even 'technieken' uit om concreet te maken waarom onze denkkaders niet overeenkomen.
32 jaar geleden was ik emotioneel en fysiek een wrak met extreem lage bloeddruk, op het randje van zenuw-inzinkingen en neiging tot hyperventileren.
Als bij toeval kwam ik toen op het spoor van holotropisch ademwerk wat 2.000 jaar geleden in het oude India al bekend stond onder pranayama-ademhaling en wat mij terug stilaan in balans bracht.
Zonder dat intens ademwerk (met als gevolg verscheidene catharsissen over de jaren heen) was ik toen rijp geweest voor de psychiatrie en medicijnen.
Volgens jouw denkkader is deze techniek dus misleiden voor de gewone mens van alle dag.
Right or not?

Wat 'jou' tot die toestand van een emotieonele fysieke zenuw inzinking bracht is het zelfde wat je er weer bovenop heeft geholpen.. een zelfbeeld beleving, in de zin van.. er is iets mis met 'jou', en, dit kan 'jou' herstellen. M.a.w. op de markt kun je met 'wie' je bent of hoe je wilt zijn overal terecht.

Offline Vrij

• Nieuwkomer
« Reactie #14 Gepost op: 16-03-2023 23:05 »
Ja, dat wisten we al langer. Vandaar dat jij met je uitlatingen (wel is) als een nihilist wordt beschouwd.
In hoeverre jij nihilist in hart en nieren bent valt niet uit te maken op een forum. Je kan hier we veel verklaren, maar dat zegt nog niets over hoe jij in het dagelijkse leven functioneert.
De filosoof Friedrich Nietzsche bijvoorbeeld, was geen nihilist in hart en nieren en heeft hij het nihilisme nooit verdedigd en toonde hij zich er zelfs heel kritisch over.

Ik deel je mening absoluut NIET. Het klinkt zelfs heel complot-theorie achtig wat je hier beweert.

Mijn hele hebben en houden als mens in de wereld bestaat uit betekenis en zingeving, ik zit er vol mee, van de wieg tot het graf, hoezo Nihilist?.. het is gewoon niet mijn werkelijkheid, het is ook niet jouw werkelijkheid, het is niemands werkelijkheid.

Offline Gouden middenweg & de wilde natuur

• Nieuwkomer
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
« Reactie #15 Gepost op: 16-03-2023 23:27 »
Om de schaapjes binnen de hekken (Van een voorbeeldig leven) te houden, zodat ze kunnen worden opgevreten door de wolven en andere roofdieren..

de fundamentele blindheid van de mens, is toch niet de schuld van religie, het is toch een gegeven dat voortkomt door geboorte.

Stel, god beware ons, dat jou schrijven hier op het forum zal uitgroeien tot een religie, dan is dat toch het laatste dat wat jij zou willen, maar uiteindelijk zou je er geen schuld in hebben, hoe dingen evolueren. Noch ten goede, noch ten slechte.

Net zo min dat de fundamentele blindheid van de mens de schuld van religie is.
Maar in religie vinden we boodschappen terug van mensen die vrij zijn van die fundamentele blindheid . Maar het is toch niet hun schuld  dat er mensen zijn die  in blindheid blijven. En het is ook niet hun schuld dat blinde mensen, blinde verhalen knopen van boodschappen van mensen die vrij zijn van die fundamentele blindheid.
blinde mensen zullen altijd blinde verhalen maken, en soms komen ze zelf tot inzicht, en soms komen ze door de boodschappen van mensen die vrij zijn sneller zelf tot inzicht.

Zonder religie, was er nog altijd blindheid die zich uit in kannibalisme.

Vrij is duidelijk niet hetzelfde als intelligent.

De mythe wil dat Boeddha en vrij en intelligent en mededogend was.
Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf (Siebe)

• Nieuwkomer
« Reactie #16 Gepost op: 17-03-2023 08:40 »
zodat ze kunnen worden opgevreten door de wolven en andere roofdieren..

Juist het feit dat je hier op het forum schrijft, bewijst toch al dat je geen wolf of roofdier bent.

Vrij, wil dat zeggen dat je plots een passend antwoord hebt op de roofdieren ?
Of dat wij ons als samenleving niet mogen organiseren en beschermen tegen de roofdieren ?

Als er morgen een roofdier aan je deur staat, wil ik wel eens zien hoe vrij je dan bent .
En het is 100% zeker dat er morgen een roofdier aan je deur staat. Iedereen ontmoet de roofdieren.

Roofdieren gebruiken de taktiek van verdeel en heers, en religie gebruikt de taktiek van verbinding.

Waarom zou je als schaapje de taktiek van verdeel en heers spelen ? Dat is toch pure blindheid.
Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf (Siebe)

Offline Vrij

• Nieuwkomer
« Reactie #17 Gepost op: 17-03-2023 08:46 »

De werkelijkheid laat zien dat jij ook vrij, intelligent en mededogend bent, daar heb je toch geen mythe voor nodig?
Of vind jij jezelf onvrij, dom en hatelijk?

• Nieuwkomer
« Reactie #18 Gepost op: 17-03-2023 09:01 »

De werkelijkheid laat zien dat jij ook vrij, intelligent en mededogend bent, daar heb je toch geen mythe voor nodig?
Of vind jij jezelf onvrij, dom en hatelijk?

Ken je dat liedje " you're beautifull the way you are" ?
toch wil dat niet zeggen dat je niet op tijd en stond naar bad en naar de kapper moet.
en sommigen hebben een spiegel nodig om hun dat te vertellen.

dat is religie ook, een spiegel,

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #19 Gepost op: 17-03-2023 11:06 »
Het euvel is, de gewoonte om telkens maar iets te zoeken en zien als 'dit ben Ik, Ik ben dit' is gewoon heel sterk maar naar mijn smaak is juiste bevrijding alleen mogelijk zonder zelf-kennis.

Zo is dat, Siebe.
Maaaar, er is ook niet zo iets als 'juiste bevrijding', er is op gegeven (plotseling) moment gewoon bevrijding, punt, klaar!

Oke, maar wat betekent dit concreet? Bevrijding van wat bijvoorbeeld?
Hoe heb jij ervaren dat er plotseling bevrijding was? Dan moet er toch iets veranderd zijn tov eerder. Wat is er dan concreet veranderd in je leven?

Ik geloof ook dat de zelfloze werkelijkheid heel dichtbij is, ons het meest vertrouwd, en dat leren meesters ook hoor,  maar dat wil toch niet zeggen dat je als mens ook niet voortdurend weer heel zelfbewust wordt, heel ongemakkelijk, heel streberig, strijdlustig, vijandig, agressief, obsessief, waan-zinnig, zelf-georienteerd, zelfzuchtig etc?
Ik vind wel dat men gelijk heeft dat we niet kunnen waarmaken dat we echt die zelfloosheid realiseren. Hooguit als idee, en hooguit soms, maar vaak niet.

Offline Vrij

• Nieuwkomer
« Reactie #20 Gepost op: 17-03-2023 11:27 »

Zo is dat, Siebe.

Hoe heb jij ervaren dat er plotseling bevrijding was? Dan moet er toch iets veranderd zijn tov eerder. Wat is er dan concreet veranderd in je leven?

Bevrijd van mij, ik, ego, zelf, persoon, de ander en al het andere..
Concreet is van alles en nog wat het zelfde, en tevens is van alles en nog wat anders geworden, tenslotte is alles aan verandering onderhevig.

Maar het is niet meer mijn werkelijkheid.. omdat ik er geen getuige van ben. Wat er getuige van is, is geheugen, herinnering en verbeelding, en dat ben ik niet.
Ik ben vrij van zowel ervaring als beleving. Deze werkelijkheid is onkenbaar onmiddellijk, daar krijg je geen speld tussen.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #21 Gepost op: 17-03-2023 14:12 »
Right or not?

Wat 'jou' tot die toestand van een emotieonele fysieke zenuw inzinking bracht is het zelfde wat je er weer bovenop heeft geholpen.. een zelfbeeld beleving, in de zin van.. er is iets mis met 'jou', en, dit kan 'jou' herstellen. M.a.w. op de markt kun je met 'wie' je bent of hoe je wilt zijn overal terecht.
Juist, ik had dus in feite dat holotropische ademhalingswerk niet nodig. Ik had er wel vanzelf bovenop geraakt vroeg of laat, zij het misschien met jarenlang anti-depressiva slikken en / of opname in psychiatrische kliniek, wat ik dan ook niet nodig zou gehad hebben. Het was in feite enkel een kwestie van zelfbeeld beleving die moest omdraaien.

Ja, ik feite heeft een mens  helemaal niets of niemand nodig. Geen ademenhalings-technieken, geen medicatie, geen religie, geen leermeester, geen goeroe, nada, niks.
Diegenen die heel ver gevorderd zijn op "het pad van niets-nodig hebben" kunnen zelfs zonder slaap, voedsel, lucht. Wie kent de onsterfelijke yogi's niet?
Conclusie: met hoogstens wat aanwijzingen van jou en vooral van forum i'm al loser wordt me een winner;D

Voor wie er voor open staat heb ik goede aanwijzingen en de rest gaat maar door met lijden, karma enz.

Offline Vrij

• Nieuwkomer
« Reactie #22 Gepost op: 17-03-2023 14:24 »
Right or not?

Juist, ik had dus in feite dat holotropische ademhalingswerk niet nodig. Ik had er wel vanzelf bovenop geraakt vroeg of laat, zij het misschien met jarenlang anti-depressiva slikken en / of opname in psychiatrische kliniek, wat ik dan ook niet nodig zou gehad hebben. Het was in feite enkel een kwestie van zelfbeeld beleving die moest omdraaien.

Ja, ik feite heeft een mens  helemaal niets of niemand nodig. Geen ademenhalings-technieken, geen medicatie, geen religie, geen leermeester, geen goeroe, nada, niks.
Diegenen die heel ver gevorderd zijn op "het pad van niets-nodig hebben" kunnen zelfs zonder slaap, voedsel, lucht. Wie kent de onsterfelijke yogi's niet?
Conclusie: met hoogstens wat aanwijzingen van jou en vooral van forum i'm al loser wordt me een winner;D

You're a winner..
Wat kan er ooit verloren zijn?
NIKS!

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #23 Gepost op: 17-03-2023 14:38 »
@Vrij: Stel, god beware ons, dat jou schrijven hier op het forum zal uitgroeien tot een religie, dan is dat toch het laatste dat wat jij zou willen,...
En dan forumlid Vrij samen met forumlid i'm a loser:

"Voor wie er voor open staat hebben wij goede aanwijzingen en de rest gaat maar door met lijden, karma enz".

En alles begint weer van vooraf aan met deze nieuwe "verlossingsleer".  ;D

@vrij: ...maar uiteindelijk zou je er geen schuld in hebben, hoe dingen evolueren. Noch ten goede, noch ten slechte.
Zo is dat want tussen de volgelingen van vrij en i'm a loser zou er maar een enkeling tussen zitten die begreep dat zij wijzen naar het feit dat je niets nodig hebt en het allemaal zelf moet doen zonder hulp van buitenaf. Geen leraar, geen boeken, nada, niks. Nou ja, hun aanwijzingen ter zijde gelaten dan.
Maar de rest zou weer bijbels, soetra's, pali's etc. gaan schrijven om de aanwijzingen van de forum-meesters levend te houden en tempels gaan bouwen ter ere van forumleden vrij en i'm a loser.

En weer hebben de volgelingen niet begrepen waar het om gaat.  :(

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #24 Gepost op: 17-03-2023 14:43 »
You're a winner..
Zo is dat, ik kan alles aan!
Ik ga me meteen inschrijven bij Wim hof. Hof heeft al meer dan twintig records in het Guinness World Records-boek genoteerd. Zo heeft hij een halve marathon op blote voeten gelopen boven de poolcirkel en meer dan 112 minuten in een container met ijsblokjes gestaan.
Wat hij kan kan ik ook: I'M A WINNER!  ;D

Wat kan er ooit verloren zijn? NIKS!
NIKS! Inderdaad.
Ik ben mijn lichaam niet, dus zelfs dat kan ik niet verliezen.
Wereld, hier kom ik, i'm a winner!!!! ;D ;D ;D

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #25 Gepost op: 17-03-2023 14:51 »
You're a winner..
Zo is dat, ik kan alles aan!
Ik ga me meteen inschrijven bij Wim hof.
Oh jee, ik ontdek nog maar net dankzij forumlid "vrij" dat ik een winner ben en zit meteen al weer op hetzelfde dwaalspoor want weer een methode / techniek:

De Wim Hof Methode is ontwikkeld door de 'Iceman' Wim Hof en combineert de krachten van koude training, ademhaling en mindset/focus.
https://www.metdirk.nl/wim-hof-methode/

:(

Ik zal nog maar wat op het forum blijven en de gratis aanwijzingen van forumleden vrij en i'm a loser lezen.  ;D

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #26 Gepost op: 17-03-2023 15:40 »

Zo is dat, Siebe.

Concreet is van alles en nog wat het zelfde, en tevens is van alles en nog wat anders geworden, tenslotte is alles aan verandering onderhevig.

Maar het is niet meer mijn werkelijkheid.. omdat ik er geen getuige van ben. Wat er getuige van is, is geheugen, herinnering en verbeelding, en dat ben ik niet.
Ik ben vrij van zowel ervaring als beleving. Deze werkelijkheid is onkenbaar onmiddellijk, daar krijg je geen speld tussen.
Hoe ervaar jij jezelf en de wereld eigelijk nadat wat je zomaar 40 jaar geleden out of the blue overkomen is? Tenslotte overkomt dat zomaar niet iedereen.
De meesten moeten er (hard) voor werken. Ik citeer je even uit een ander topic...

40 jaar geleden is mij iets overkomen (Laten we voor het gemak maar even zeggen van binnen uit.) Dat was één ervaring waar 1001 ervaringen op volgden om slechts die ene ervaring te verwerken.. Maar wat er gebeurd is.. ik heb geen flauw idee, het liefst zeg ik dat er NIKS! is gebeurd.
Ik kan 'doen, 'ontwikkelen, cultiveren en leren wat ik wil.. maar het betekend 'niets.
Er is je iets overkomen wat niets betekend volgens jou maar het heeft je wel bevrijd van "mij, ik, ego, zelf, persoon, de ander en al het andere".

Nou, in 'spirituele' kringen is er jou dan wel degelijk iets van grote betekenis overkomen wat zij ook willen!
Stom toeval denk je dat dit jou overkomen is?
Nee hoor, in feite moet er 40 jaar geleden bij jou iets in beweging gekomen zijn wat al vanuit je geboorte aanwezig was.
Ga nou maar niet ontkennen dat jij "uitverkoren" was.  ;)
Want diegene die geroepen is tot de waarheid, die moet beproevingen doormaken, die schijnbaar onmenselijk zijn, schijnbaar, het is onmenselijk voor het egoïstische ego van de mens, want dat sterft. Daardoor kan de mens herboren worden in zijn ware gedaante als mens.
Ja, en dat betekend dan niets;D

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #27 Gepost op: 17-03-2023 16:36 »
Wat 'jou' tot die toestand van een emotieonele fysieke zenuw inzinking bracht is het zelfde wat je er weer bovenop heeft geholpen.. een zelfbeeld beleving, in de zin van.. er is iets mis met 'jou', en, dit kan 'jou' herstellen.
Weet je Vrij, dat zijn allemaal interessante weetjes, die las ik zelf 32 jaar geleden toen ik in die angststoornis geklemd zat ook al, zoekende in vele lectuur op zoek naar wat er met mij aan de hand was. Niet alleen in lectuur maar ook als vragende partij en patiënt in therapie bij psychiaters en psychologen.
Ik had vrij snel door mits vele "aanwijzingen" van links en rechts en eigen zelfbeeld beleving dat mijn zelfbeeld er beschadigd was. En sinds dan heeft het nog 29 jaar geduurd eer dat ik bevrijd was van een diepgeworteld minderwaardigheids-complex.

M.a.w. op de markt kun je met 'wie' je bent of hoe je wilt zijn overal terecht.
Ja, en al goed dat die "markt" er is!
Want net zoals met boeddhistische of advaita inzichten hef je geen trauma’s op. Ook niet met jouw inzichten die je zo graag deelt.

De zelfloze werkelijkheid is dichter bij ieder mens dan diens adem, en feitelijk zijn we er meer mee vertrouwd dan wat we als vertrouwd.. ervaren. Die zelfloze werkelijkheid is het eerste en laatste kapitaal wat 'jou' niet nodig heeft, zelfs niet als ervaring.
Ik ken dit soort uiteenzettingen door en door.  ;)
Uiteindelijk wordt je op een moment geademd tijdens een holotropische ademwerk sessie.  8)
De "Goddelijke adem" heeft dan geen "ik" meer nodig om de eerste aanzet te geven.

Wat een weerstand bood ik 32 jaar in eerste instantie toen een gebuur met het advies gaf eens een holotropische-ademensessie te ondergaan.
"Wat, betalen om te gaan ademen? Hoe gek kan je wel zijn, mij niet gezien!".
Uiteindelijk, omdat ik het gevoel had met mijn rug tegen de muur te staan, op eigen houtje geen uitweg vond uit mijn zeer labiele toestand, heb ik het dan toch maar is gedaan. "Wat had ik te verliezen? Ik was toch "alles" al verloren", was mijn uitgangspunt.
En het was de beste beslissing dat ik ooit kon maken nadien bekeken.

Dus als jij dan schrijft...
Zeg ik: ONZIN. Of op zijn minst een halve waarheid.
Heb ik holotropisch adem-werk of wat anders nu nog nodig? Nee, nu in de laatste fase van mijn leven heb ik niets meer nodig, zelfs geen vrouw. Maar dat wist ik 32 jaar geleden allemaal niet en ervaren deed ik het al helemaal niet! Zeker niet als psychisch-fysiek zieke jongeling.
Toen én tot drie jaar geleden had ik veel nodig om te geraken waar ik nu ben.
Maar dat noem jij dus misleidend voor de gewone mens van alle dag. Ok, ieder zijn denkkader dan.  :-X

Offline Vrij

• Nieuwkomer
« Reactie #28 Gepost op: 17-03-2023 16:36 »

Hoe ervaar jij jezelf en de wereld eigelijk nadat wat je zomaar 40 jaar geleden out of the blue overkomen is? Tenslotte overkomt dat zomaar niet iedereen.

Het overkomt heel veel mensen, alleen gaat het merendeel gewoon door met  'go with the flow'  zonder er verder aandacht aan te besteden, of het aan de klok te hangen.. Op de een of andere wijze bepaald de natuur van bestaan of het geestelijk /fysieke systeem zo'n plotselinge 'interventie' kan verwerken.. ik heb gewoon geluk gehad, m.i. had ik er hartstikke dood aan kunnen gaan.

Maar afijn, het maakt het i.ig mogelijk voor mij om de oorspronkelijke eenvoud van dit soort beschouwingen uit eerste hand te kunnen benadrukken. En, ik hoef bij niemand om raad te vragen aangaande dit soort ervaringen en beleving.

Ik moet er verder niets mee, communicatief houdt het mij bezig zo lang ik er tijd aan geef, en dat is alleen op dit forum, en verder neemt het mij niet in beslag, er zijn nuttiger en praktischer  dingen om te doen, m.a.w... pluk de dag.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #29 Gepost op: 17-03-2023 16:47 »
ik heb gewoon geluk gehad, m.i. had ik er hartstikke dood aan kunnen gaan.
Klinkt als een bijna-dood ervaring!  ;D
Ja, dan kom je als een 'ander' mens terug.  ;)

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #30 Gepost op: 17-03-2023 18:37 »
Er was iemand vandaag die tegen mij zei dat veel spirituele mensen in plaats van sceptisch eigenlijk septisch zijn… dat zij lijden aan brein rot… een nare toestand die ertoe leid dat zij continu in spirituele cliches gaan praten die eigenlijk erg weinig betekenen… en dat hun perceptie zodanig gehavend is dat zij denken woorden van grote wijsheid te spreken… brein rot is hoogst besmettelijk en kan zich makkelijk door lezen verspreiden. Dus wees gewaarschuwd.

Ik moest er wel om lachen.
“Absorb what is useful, discard what is not, add what is uniquely your own.”
— Bruce Lee

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #31 Gepost op: 17-03-2023 18:42 »
Nee.  Het boeddhisme is een bevrijding strategie.
klopt, het is geen angst strategie, maar ook geen bevrijding strategie.
Het is een niet-confessionele levensbeschouwing. Zo is het ook vandaag pas erkent in België hoorde ik net op de radio.
Zie ook...
Citaat
Het boeddhisme wordt officieel erkend als niet-confessionele levensbeschouwing. De ministerraad heeft een wetsontwerp daarover goedgekeurd van minister van Justitie Vincent Van Quickenborne (Open VLD). De boeddhistische gemeenschap in ons land komt daardoor in aanmerking voor financiële ondersteuning door de federale overheid.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/03/17/ons-land-erkent-boeddhisme-als-niet-confessionele-levensbeschouw/

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #32 Gepost op: 17-03-2023 18:44 »
Er was iemand vandaag die tegen mij zei dat veel spirituele mensen in plaats van sceptisch eigenlijk septisch zijn… dat zij lijden aan brein rot… een nare toestand die ertoe leid dat zij continu in spirituele cliches gaan praten die eigenlijk erg weinig betekenen… en dat hun perceptie zodanig gehavend is dat zij denken woorden van grote wijsheid te spreken… brein rot is hoogst besmettelijk en kan zich makkelijk door lezen verspreiden. Dus wees gewaarschuwd.

Ik moest er wel om lachen.
Die is geweldig! Ik moet er ook om lachen! ;D
'brein rot'. Nagel op de kop.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #33 Gepost op: 17-03-2023 19:16 »
Om op jouw "nihilisme" van niets-nodig en "iedereen misleidend voor de gewone mens van alle dag" nog is even terug te komen.
Heeft de gewone mens een niet-confessionele levensbeschouwing als het Boeddhisme nodig?
Het antwoord is ja, tot zolang hij het niet meer nodig heeft. En dat geldt voor alle "hulp"-middelen, inclusief "aanwijzingen" van wie dan ook.

Wanneer heeft de mens niets van buitenaf meer nodig? Zodra hij een INDIVIDUATIE-proces heeft doorgemaakt en daardoor geworden is wie hij altijd was (zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Individuatie). Tot zolang heeft een mens religies, methodes, technieken, stromingen, speciale groeperingen, wijsheid scholen etc NODIG en is daar helemaal niets misleidend aan. En als het al misleidend op de één of andere manier was, dan hoort dat ook bij zijn individuatie-proces.

Het overkomt heel veel mensen, alleen gaat het merendeel gewoon door met  'go with the flow'  zonder er verder aandacht aan te besteden, of het aan de klok te hangen.. Op de een of andere wijze bepaald de natuur van bestaan of het geestelijk /fysieke systeem zo'n plotselinge 'interventie' kan verwerken.. ik heb gewoon geluk gehad, m.i. had ik er hartstikke dood aan kunnen gaan.

Maar afijn, het maakt het i.ig mogelijk voor mij om de oorspronkelijke eenvoud van dit soort beschouwingen uit eerste hand te kunnen benadrukken. En, ik hoef bij niemand om raad te vragen aangaande dit soort ervaringen en beleving.

Ik moet er verder niets mee, communicatief houdt het mij bezig zo lang ik er tijd aan geef, en dat is alleen op dit forum, en verder neemt het mij niet in beslag, er zijn nuttiger en praktischer  dingen om te doen, m.a.w... pluk de dag.

Het houd jou communicatief nochtans al wel 10 jaar bezig las ik een week geleden.
Kun je uitleggen hoe je tot deze gedachte bent gekomen? Ik heb persoonlijk geen ervaring met de methode van Byron Katie en het heeft me nooit echt aangesproken.

Euh.. ik heb ongeveer 10 jaar lang quotes gepost op het ''Zelfkennis forum'' (Jouw kindje.)
En daar vond jij het aanbevelingswaardig om een licht op te steken aangaande de Byron Katie methode.. om een 'feeling' te krijgen met hoe het een en ander psychologisch ontstaat door voorstellingen. M.a.w. jij vond dat altijd een prima opstapje tot praktisch gedachten onderzoek.. of wou je beweren van niet?

(p.s oprechtheid wordt gewaardeerd op dit forum)
En ja, ook met de Byron Katie methode is helemaal niets mis mee. Absoluut niet misleidend voor de gewone mens van alle dag. Integendeel zelfs.
Wie heef een cognitieve gedragstherapie - waarbij je je bewust word hoe je denken je gevoelens en gedrag beïnvloedt in stressvolle situaties -  als die van Byron Katie nodig? Diegene die zich ertoe aangetrokken voelt en haar werk ('the work') doet.
Is dat nodig? Niet meer of niet minder dan verdieping in een niet-confessionele levensbeschouwing als het Boeddhisme en bijhorende beoefening van SATI-training.

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #34 Gepost op: 18-03-2023 10:20 »

Zo is dat, Siebe.

Ik snap dan toch niet goed waarom jij zo'n moeite toont met het idee dat jij niet meer een gewoon mens bent, want dit hier boven beschrijft niet een normaal mens. Voor vrijwel elk mens is immers wat ie beleeft en ervaart zijn werkelijkheid maar voor jou niet meer. Dan ben je toch heel anders geworden dan andere mensen?

En waarom heb je zo'n moeite met het idee dat er bij bevrijding van alles verdwijnt,  terwijl je dat hier zelf eigenlijk ook weer beschrijft.

Ik vind je moeilijk te volgen hierin. Aan de ene kant heeft een ervaring je hele leven op zijn kop gezet, en is er veel veranderd, maar als iemand dan aangeeft dat bij realisatie ook veranderingen plaatsvinden, dan vind je dat allemaal maar onzin. Terwijl je eigenlijk zelf hebt ervaren. Niet snappie.

Offline Vrij

• Nieuwkomer
« Reactie #35 Gepost op: 18-03-2023 23:00 »
Ik snap dan toch niet goed waarom jij zo'n moeite toont met het idee dat jij niet meer een gewoon mens bent, want dit hier boven beschrijft niet een normaal mens. Voor vrijwel elk mens is immers wat ie beleeft en ervaart zijn werkelijkheid maar voor jou niet meer. Dan ben je toch heel anders geworden dan andere mensen?

En waarom heb je zo'n moeite met het idee dat er bij bevrijding van alles verdwijnt,  terwijl je dat hier zelf eigenlijk ook weer beschrijft.

Ik vind je moeilijk te volgen hierin. Aan de ene kant heeft een ervaring je hele leven op zijn kop gezet, en is er veel veranderd, maar als iemand dan aangeeft dat bij realisatie ook veranderingen plaatsvinden, dan vind je dat allemaal maar onzin. Terwijl je eigenlijk zelf hebt ervaren. Niet snappie.

Deze werkelijkheid is onkenbaar onmiddellijk, daar krijg je geen speld tussen.

En zeker geen verhaal(tjes).
De geestelijke psychologie of spiritualiteit (zo je wilt) van de mens.. kan getemd en voorbeeldig gemanipuleerd worden, naar ideaal, wens of verlangen, met uiteraard dienovereenkomstige 'ervaarbare' resultaten, (bv, subjectieve (zelf)-realisatie.) wat allemaal fantastisch lucratief de markt op kan, financieel of als bijzonder (heilig) individu.
En dat zit allemaal.. tussen de oren!
De wezenlijkheid van mens zijn kan nooit getemd of gemanipuleerd worden, noch genetisch noch anderszins. En het is daar waar zoiets als realisatie zich voltrekt, en dat heeft niemand in de hand, daar kun je niet voor aan de slag.. dat overkomt het systeem, of niet! out off the blue, in mijn geval letterlijk als een dief in de nacht. And then.. you're gone, no more fairytales left, not to believe in, not to sell, not to tell.
culture is no match for nature.

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #36 Gepost op: 19-03-2023 09:15 »

Deze werkelijkheid is onkenbaar onmiddellijk, daar krijg je geen speld tussen.

En zeker geen verhaal(tjes).
De geestelijke psychologie of spiritualiteit (zo je wilt) van de mens.. kan getemd en voorbeeldig gemanipuleerd worden, naar ideaal, wens of verlangen, met uiteraard dienovereenkomstige 'ervaarbare' resultaten, (bv, subjectieve (zelf)-realisatie.) wat allemaal fantastisch lucratief de markt op kan, financieel of als bijzonder (heilig) individu.
De wezenlijkheid van mens zijn kan nooit getemd of gemanipuleerd worden, noch genetisch noch anderszins. En het is daar waar zoiets als realisatie zich voltrekt, en dat heeft niemand in de hand, daar kun je niet voor aan de slag.. dat overkomt het systeem, of niet! out off the blue, in mijn geval letterlijk als een dief in de nacht. And then.. you're gone, no more fairytales left, not to believe in, not to sell, not to tell.

Jij neemt veel meer mee dan je ontdekking, je persoonlijke ervaringen, naar dit forum en de wereld. Er komt ook zoveel oordeel mee. Zoveel sentiment vind ik. Daar kan niemand tegenop. Ik niet.

Maar dit is ook weer zo'n oeverloze discussie waar je nooit uitkomt, want is het echt wel waar dat dit soort dingen out of the blue gebeuren of denkt iemand dit omdat ie gewoon niet genoeg bewust is van alles? Zijn er toch gewoon oorzaken en voorwaarden die tot een bepaalde doorbraak leiden? Ik vermoed van wel. Of is er geen oorzaak? Waarom dan niet?
Waarom zou iets oorzaakloos plaatsvinden?

Jij moest langdurig herstellen van wat je hebt gezien (en misschien ben je daar nog wel mee bezig). Dat is toch geen geweldige situatie lijkt me. Je had misschien wel gek kunnen worden. Ik denk dat je mazzel hebt gehad. Misschien belanden andere mensen wel in een inrichting die zoiets meemaken als jij hebt meegemaakt. En dan waarschijnlijk ook omdat men totaal onvoorbereid was en onontwikkeld in geest. Zoals ik het zie ben jij het diepe in geslingerd en hebt met veel moeite je hoofd boven water weten te houden, amper. Misschien zelfs wel niet want zo goed ken ik je niet. In ieder geval ben je wel extreem geworden in je oordelen vind ik, en neem je jezelf weg erg als maatstaf.

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
  • Wees zelf het licht voor uzelve
« Reactie #37 Gepost op: 19-03-2023 13:03 »
Dit is een merkwaardige topic. Er wordt geïmpliceerd dat het boeddhisme als religie gebaseerd zou zijn op de menselijke angsten. Maar dat zou je dan zelfs door kunnen trekken naar alle religies. Voor zover ik het kan volgen wordt nogal zwart-wit beweerd dat je het eigenlijk allemaal maar zelf uit moet zoeken, zonder het boeddhisme of religie en godsdienst. Als je een bepaalde diepgaande (spirituele?) ervaring hebt, zou dat een soort bepaling zijn van de natuur of zo. Dit betekent – als ik er over nadenk – dat religie en godsdienst worden afgewezen, maar dat je eigenlijk uitgaat van een soort lotsbestemming. De één wordt vanuit de natuurlijke orde een diepgaande (spirituele?) ervaring toebedeeld, de ander krijgt dit niet. Maar er is blijkbaar ook helemaal geen oplossing voor de ander. Het lijkt een beetje op de predestinatieleer in het ultraorthodoxe Protestantisme: wat je ook doet, God bepaalt of je de genade toebedeeld krijgt en je kunt in dat kader zelf helemaal niets uitrichten, je zit nu eenmaal bij de niet-uitverkorenen, klaar uit.

Atheïsme, niet-religieus zijn of willen zijn, religie en godsdienst verklaren als volksverlakkerij bestaat al eeuwen en eeuwen. Zelfs Gautama de Boeddha kreeg regelmatig te maken met mensen die met hem in debat wilden gaan over de Vier Edele Waarheden en het Achtvoudige Pad. Maar wat wil je nou eigenlijk aantonen? Wie wil je overtuigen? Jouw enkele (spirituele?) ervaring verklaren als “waar” en alle religie en godsdienst verwijzen naar het rijk der fabelen is zéér generaliserend en zwart-wit. Dit zou betekenen dat jouw specifieke en bijzondere (spirituele?) “ervaring” de enige weg zou zijn, die de waarheid vertegenwoordigt. Dit riekt in mijn optiek naar onverdraagzaamheid en het verklaren van jouw specifieke en bijzondere (spirituele?) “ervaring” als het enige waarachtige en zaligmakende. Daarmee komen we in de paradox van deze merkwaardige topic, want het afschrijven van het boeddhisme als een angststrategie en daarmee eigenlijk ook de andere religies en godsdiensten beschouwen als systemen die de mens in een mentale gevangenschap houden impliceert dat er maar één waarheid is, en dat is de waarheid van de topicstarter.

Natuurlijk zijn de religieuze en godsdienstige systemen gebruikt en misbruikt door sommige mensen die daar een puur wettische regelgeving van hebben gemaakt in hun interpretatie. Maar dat hoeft niet automatisch te betekenen dat de religie of godsdienst op zichzelf een systeem zou zijn van volksverlakkerij en bedrog, gebaseerd op de menselijke angsten. Alle angst of vrees is volgens psychoanalyticus Sigmund Freud terug te voeren op de angst voor de dood. Of dat helemaal waar is, weet ik niet, maar het is toch wel een voor de hand liggende verklaring. Al onze reflexen zijn gericht op zelfbescherming, zelfbehoud en het voorkomen van schade aan lichaam en geest. Maar of die oerangst (of welke angst dan ook) automatisch zou leiden tot religie en godsdienst als systemen van bedrog is wel erg gemakkelijk gesteld in mijn ogen. Uiteraard hoeft niemand religie of godsdienst te omarmen, je mag het volksverlakkerij of angstsystemen vinden. Maar er zijn ook mensen, die dit niet zo ervaren. Die vinden zingeving, verlichting, rust en vrede in religie en godsdienst. Wellicht vinden ze via het systeem van godsdienst en religie de waarheid omtrent hunzelf. Wat ik hiermee wil zeggen is dat je niet voor een ander kan bepalen of hij religieus is of moet zijn, of niet. Leven en laten leven.

Wij hier in het Westen zitten in de riante positie dat we zelf mogen bepalen welke religie of godsdienst het beste bij ons past, of juist niet. Wanneer je niet religieus bent of wilt zijn, is dat volkomen legitiem. Maar godsdienst en religie voor alle anderen afschrijven als volksverlakkerij is echter niet zuiver, vind ik. Als iemand zijn of haar weg vindt in het boeddhisme, prima. Mocht een ander in het christelijk geloof zijn of haar weg vinden, ook prima. Ben je moslim, volkomen oké. Geloof je niks en wil je niets geloven of aannemen, en ga je uit van je eigen persoonlijke ervaring, helemaal goed. Maar laat de ander in de keuze voor zijn of haar religie of godsdienst ook in zijn of haar waarde. Dat lijkt me zuiver, goed en juist om de onderlinge vrede te bewaren en zelfs te bevorderen.
"Aan de vruchten herkent men de boom." - Jezus Christus

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #38 Gepost op: 19-03-2023 13:24 »
Ben ik het wel mee eens, Buddha Amitabha, goed gevonden.
“Absorb what is useful, discard what is not, add what is uniquely your own.”
— Bruce Lee

Offline Vrij

• Nieuwkomer
« Reactie #39 Gepost op: 19-03-2023 13:54 »
Wij hier in het Westen zitten in de riante positie dat we zelf mogen bepalen welke religie of godsdienst het beste bij ons past, of juist niet. Wanneer je niet religieus bent of wilt zijn, is dat volkomen legitiem. Maar godsdienst en religie voor alle anderen afschrijven als volksverlakkerij is echter niet zuiver, vind ik. Als iemand zijn of haar weg vindt in het boeddhisme, prima. Mocht een ander in het christelijk geloof zijn of haar weg vinden, ook prima. Ben je moslim, volkomen oké. Geloof je niks en wil je niets geloven of aannemen, en ga je uit van je eigen persoonlijke ervaring, helemaal goed. Maar laat de ander in de keuze voor zijn of haar religie of godsdienst ook in zijn of haar waarde. Dat lijkt me zuiver, goed en juist om de onderlinge vrede te bewaren en zelfs te bevorderen.

Zo is dat.. Buddha Amitabha.
 :)

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #40 Gepost op: 19-03-2023 16:09 »
Hoe moet je nou bepalen of een bepaalde spirituele ervaring of doorbraak 'out of the blue' kwam? Wat betekent zoiets überhaupt?

Ik denk dat dit out of the blue verhaal een sprookje is.

Het lijkt me volkomen onmogelijk zelf te kunnen vaststellen of een bepaalde spirituele doorbraak, ontdekking, realisatie, out of the blue komt, want zelfs al is iets nog zo onverwachts voor je, zo plots, zo ineens, zo nieuw en onbekend, zo overweldigend, dat bewijst niet dat het niet steunde op oorzaken en condities die samenkwamen en dit mogelijk maakten.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #41 Gepost op: 19-03-2023 19:38 »
Vertel ons is, jij, het systeem dat 'het' out of the blue overkomen is, waar mogen wij gewone mensen van alle dag ons nog mee bezighouden dat niet misleidend is?
Ik neem als voorbeeld astrologie wat nooit verketterd is geweest door het boeddhisme, zo lees ik hieronder toch..
Citaat
...het boeddhisme heeft astrologie nooit verketterd en het staat iedereen vrij om astrologische kennis te gebruiken om het leven meer betekenis te geven. Als we de leer van de Boeddha nauwkeurig bestuderen zullen we zien dat een juist begrip van de astrologie erg bruikbaar kan zijn. Vindingen van de moderne wetenschap zijn in overeenstemming met het boeddhisme. Dit betekent dat er een direct verband bestaat tussen het leven van ieder individueel mens en de immense machinerie die de kosmos is.

bron: https://boeddhistischdagblad.nl/boeddhisme/dharma-en-filosofie/1065-boeddhistische-astrologie-fabeltje-of-bijgeloof/
Volgens mij zijn op de weg naar bewustwording hulpmiddelen en technieken noodzakelijk.
Zo zijn er naast astrologie nog andere voorbeelden als kabbala, tarot, yoga, meditatie en I Tjing. Al deze systemen zijn geen doel op zich, maar wegwijzers en hulpmiddelen op de weg.
De esoterie is zo oud als de mensheid. Ze is er altijd geweest en zal er altijd zijn. Ze bewaart de som van alle kennis die voor de mens toegankelijk is.
Maar voor jou is de esoterie en voorbeelden als astrologie die ik gaf dus allemaal ronduit misleidend voor gewone mensen van alle dag als ik je goed begrijp.
Yes or no?

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #42 Gepost op: 20-03-2023 17:54 »
Hoe moet je nou bepalen of een bepaalde spirituele ervaring of doorbraak 'out of the blue' kwam? Wat betekent zoiets überhaupt?
Ik vermoed dat men voor de 'out of the blue'  doorbraak onwetend was en na doorbraak plotseling wetend. Althans, zo moet diegene die het overkomen is dit ervaren veronderstel ik. Plots is het licht aangegaan waar het voorheen donker was.

Ik denk dat dit out of the blue verhaal een sprookje is.
Hoe kunnen wij als onwetenden dat weten?
Zo was er toch een licht uit de hemel wat Saulus omstraalde en toen viel hij van zijn paard.

Het lijkt me volkomen onmogelijk zelf te kunnen vaststellen of een bepaalde spirituele doorbraak, ontdekking, realisatie, out of the blue komt, want zelfs al is iets nog zo onverwachts voor je, zo plots, zo ineens, zo nieuw en onbekend, zo overweldigend, dat bewijst niet dat het niet steunde op oorzaken en condities die samenkwamen en dit mogelijk maakten.
Dat ben ik met je eens, er moet een voorgeschiedenis zijn geweest.
Een goed astroloog moet in de kaart van forumlid "Vrij" tekenen zien die wijzen op zijn 'out of the blue' doorbraak.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #43 Gepost op: 21-03-2023 16:06 »
... er zijn nuttiger en praktischer  dingen om te doen, m.a.w... pluk de dag.
Je bent aan het dóórplukken zo te zien.  ;)

Offline Vrij

• Nieuwkomer
« Reactie #44 Gepost op: 22-03-2023 18:41 »
Volgens mij zijn op de weg naar bewustwording hulpmiddelen en technieken noodzakelijk.
Zo zijn er naast astrologie nog andere voorbeelden als kabbala, tarot, yoga, meditatie en I Tjing. Al deze systemen zijn geen doel op zich, maar wegwijzers en hulpmiddelen op de weg.
De esoterie is zo oud als de mensheid. Ze is er altijd geweest en zal er altijd zijn. Ze bewaart de som van alle kennis die voor de mens toegankelijk is.
Maar voor jou is de esoterie en voorbeelden als astrologie die ik gaf dus allemaal ronduit misleidend voor gewone mensen van alle dag als ik je goed begrijp.
Yes or no?

Yes.

Het gaat in alle gevallen om.. de mens!
Niet de geschiedenis van de mensheid noch de geschiedenis van een mens.
Hulpmiddelen en wegwijzers zijn juist niet nodig, maar krijg dat maar n's duidelijk waar jan en alleman zich blind staart op.. wegen. (Om ergens te komen.)

Offline Vrij

• Nieuwkomer
« Reactie #45 Gepost op: 22-03-2023 18:44 »
... er zijn nuttiger en praktischer  dingen om te doen, m.a.w... pluk de dag.
Je bent aan het dóórplukken zo te zien.  ;)

Er komt geen eind aan;-)

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #46 Gepost op: 22-03-2023 20:37 »
Er komt geen eind aan;-)
Dieper dóórpakhee, euh pardon, dóórplukhee;D

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #47 Gepost op: 22-03-2023 20:58 »
Yes or no?

Yes.

Het gaat in alle gevallen om.. de mens!
Niet de geschiedenis van de mensheid noch de geschiedenis van een mens.
Wat mij betreft, ...de mens!, om nou maar ernstige astrologie als voorbeeld te nemen (waar ik zelf niks van snap), ik heb me er nooit op blindgestaard. Dat is ook niet de bedoeling. Maar ik vind het nog altijd wel fascinerend wat een onderlegd astroloog weet te vertellen. Zo vorige jaar nog over mijn drie kleinkinderen. Ongelofelijkheid!

Hulpmiddelen en wegwijzers zijn juist niet nodig, maar krijg dat maar n's duidelijk waar jan en alleman zich blind staart op.. wegen. (Om ergens te komen.)
Jij bent overal tegen in je eigenzinnige denkkader!
NIHILIST tot in de kist ;D

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #48 Gepost op: 22-03-2023 21:15 »

Ik neem aan dat je hier zelf wel eerlijk en oprecht naar wilt en kan kijken. Bijvoorbeeld leefde je voor die tijd van je doorbraak met veel vragen, was je overal onzeker over, kon je het maar niet vinden? leefde je misschien onder grote druk, spanning, stress? Was je depressief? Zat je in een soort crises?
Heb je als kind traumatische dingen meegemaakt. Voelde je je erg eenzaam? Schuldig?

Zonder al te persoonlijk te worden hierover, zou je eens willen vertellen waarom jij zo overtuigd bent dat bij jouw doorbraak of bij wat je ervaren hebt, niks een rol speelde, en dat het allemaal volledig out of the blue gebeurde? Wil je dat of was het echt zo en hoe bepaal je dat?

Offline Vrij

• Nieuwkomer
« Reactie #49 Gepost op: 22-03-2023 22:57 »
Jij bent overal tegen in je eigenzinnige denkkader!
NIHILIST tot in de kist ;D

De werkelijkheid heeft NIKS om af te wijzen, NIKS om te accepteren, NIKS om voor te gaan..
De 'schijn' werkelijkheid heeft alles om af te wijzen, alles om te accepteren, alles om voor te gaan..