Auteur Topic: Is het Boeddhisme een angst strategie?  (gelezen 1017 keer)

Offline ervaringsgetuige

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
Re: Is het Boeddhisme een angst strategie?
« Reactie #50 Gepost op: 23-03-2023 00:02 »
De werkelijkheid heeft NIKS om af te wijzen, NIKS om te accepteren, NIKS om voor te gaan..
De 'schijn' werkelijkheid heeft alles om af te wijzen, alles om te accepteren, alles om voor te gaan..
Er waar plaats jij in jouw werkelijkheid dan je onderstaande statement?
Hulpmiddelen en wegwijzers zijn juist niet nodig,...
Mij lijkt dat een afwijzing door jouw bril van de schijn bekeken.
Of schijnt dat alleen maar zo?  8)

Je doet me trouwens denken aan een onbekende adventist op een ter ziele gegaan forum met...
Citaat
Alle (subjectieve) verschijnselen/fenomenen zijn direct onderhevig aan de mate van helderheid' waartoe ze verschijnen.
Als verschijnselen/fenomenen verschijnen in het schijnsel van een verschijnsel (de wie', ik', ego, etc.) dan zijn de verschijnselen/fenomenen daaraan onderhevig. dus ook al is hun status bekend, ze zijn altijd onderhevig aan dat waar ze hun ogenschijnlijke bestaan aan ontlenen.

bron: onbekende advaitist 4 dec. 2015
Verschijnselen verschijnen dus in het schijnsel van een verschijnsel.....  ;D
We gaan het nog "helder" krijgen!  ;D ;D

Offline Vrij

• Actief Boeddha Forum lid
  • Nieuwkomer
« Reactie #51 Gepost op: 23-03-2023 00:09 »
Ik neem aan dat je hier zelf wel eerlijk en oprecht naar wilt en kan kijken. Bijvoorbeeld leefde je voor die tijd van je doorbraak met veel vragen,

Ja.

was je overal onzeker over,

Ja.

kon je het maar niet vinden?

Ja.

leefde je misschien onder grote druk, spanning, stress?

Spanning.

Was je depressief?

Nee.

Zat je in een soort crises?

Nee.

Heb je als kind traumatische dingen meegemaakt.

Nee.

Voelde je je erg eenzaam? Schuldig?

Alleen.

Zonder al te persoonlijk te worden hierover, zou je eens willen vertellen waarom jij zo overtuigd bent dat bij jouw doorbraak of bij wat je ervaren hebt, niks een rol speelde, en dat het allemaal volledig out of the blue gebeurde? Wil je dat of was het echt zo en hoe bepaal je dat?

Ik had geen enkele verwachting, kennis, besef, beschouwing, ervaring, beleving, etc van deze geestelijke, spirituele, filosofische, en 'innerlijke' toestanden. Ik lag net in bed en BENG.. DE WERKELIJKHEID! en in de loop van 10+ jaartjes daarna heeft geheugen en herinnering de boel weer een beetje op orde gebracht, ik functioneer nu weer prima als spontaan automatisme.. Met alle hebbelijkheden en onhebbelijkheden van mens zijn.
Ik was in die fall out periode wel een beetje anders dan anders, wereldvreemd zeg maar.
Maar ik ben nooit in contact geweest met psychologen, psychiaters, of andere geestelijke hulpverleners, familie en kennissen etc konden er verder ook geen brood van bakken, en daarom werd ik aardig met rust gelaten.. gelukkig.
Op gegeven moment kwam ik in aanraking met allerlei informatie over geestelijke, psychologische, spirituele, filosofische beschouwingen aangaande de geestelijke psychische huishouding van de mens, en zo heb ik van alles en nog wat inzichtelijk gekregen m.b.t. de 'wanen' waar de mens mee/in leeft.

Wat is die WERKELIJKHEID dan? geen flauw idee.. Het laat zich niet verklaren, vangen, kennen, verwoorden, duiden, voelen, vergelijken, bepalen, meten, zien, weten, realiseren.. Het is een 1000% zekerheid die op NIKS! is gebaseerd, de consequentie is eenvoudig dat alles en niets een 'schijn' werkelijkheid betreft, met alles erop en eraan.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #52 Gepost op: 23-03-2023 00:18 »
@Vrij: Je doet me trouwens denken aan een onbekende adventist...
Mijn automatische spellingsverbeteraar maakte van Advaitatist wat ik bedoelde te schrijven > adventist.  ::)
Maar een adventist past ook wel bij forumlid "Vrij" als we het woord "Christelijk eruit laten...
Citaat
Adventisme is een (...) stroming van eindtijdbewegingen...

https://nl.wikipedia.org/wiki/Adventisme
Aan alles is een einde gekomen voor forumlid "Vrij" .
Hij heeft niets meer nodig sinds 'het' hem out of the blue 40 jaar geleden is overkomen. En nu is het zijn missie geworden om duidelijk te krijgen aan Jan en alleman die zicht blind staren dat zij ook niets nodig hebben.  :D

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
verschijnselen verschijnen in het schijnsel van een verschijnsel
« Reactie #53 Gepost op: 23-03-2023 00:30 »
Zonder al te persoonlijk te worden hierover, zou je eens willen vertellen waarom jij zo overtuigd bent dat bij jouw doorbraak of bij wat je ervaren hebt, niks een rol speelde, en dat het allemaal volledig out of the blue gebeurde? Wil je dat of was het echt zo en hoe bepaal je dat?

Ik had geen enkele verwachting, kennis, besef, beschouwing, ervaring, beleving, etc van deze geestelijke, spirituele, filosofische, en 'innerlijke' toestanden. Ik lag net in bed en BENG.. DE WERKELIJKHEID!
Hoe oud was je toen "DE WERKELIJKHEID" je overkwam?

Op gegeven moment kwam ik in aanraking met allerlei informatie over geestelijke, psychologische, spirituele, filosofische beschouwingen aangaande de geestelijke psychische huishouding van de mens, en zo heb ik van alles en nog wat inzichtelijk gekregen m.b.t. de 'wanen' waar de mens mee/in leeft.
En toen begon je kruistocht tegen de 'wanen' waar de mens mee/in leeft.  ::) :D

Wat is die WERKELIJKHEID dan? geen flauw idee..
Vandaar dat ik "DE WERKELIJKHEID" tussen dubbel aanhalingstekens typte.

Het laat zich niet verklaren, vangen, kennen, verwoorden, duiden, voelen, vergelijken, bepalen, meten, zien, weten, realiseren.. Het is een 1000% zekerheid die op NIKS! is gebaseerd,...
"DE WERKELIJKHEID" die met 1000% zekerheid op NIKS! is gebaseerd.
Cool!  8)

...de consequentie is eenvoudig dat alles en niets een 'schijn' werkelijkheid betreft, met alles erop en eraan.
Ja, vandaar dat verschijnselen verschijnen in het schijnsel van een verschijnsel..... ;D

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #54 Gepost op: 23-03-2023 01:20 »

Ik had geen enkele verwachting, kennis, besef, beschouwing, ervaring, beleving, etc van deze geestelijke, spirituele, filosofische, en 'innerlijke' toestanden. Ik lag net in bed en BENG.. DE WERKELIJKHEID! en in de loop van 10+ jaartjes daarna heeft geheugen en herinnering de boel weer een beetje op orde gebracht, ik functioneer nu weer prima als spontaan automatisme.. Met alle hebbelijkheden en onhebbelijkheden van mens zijn.
Ik was in die fall out periode wel een beetje anders dan anders, wereldvreemd zeg maar.
Zeg Vrij, en wat jou overkomen is overkomt dus heel veel mensen schreef je...
Het overkomt heel veel mensen, alleen gaat het merendeel gewoon door met  'go with the flow'  zonder er verder aandacht aan te besteden, of het aan de klok te hangen.. Op de een of andere wijze bepaald de natuur van bestaan of het geestelijk /fysieke systeem zo'n plotselinge 'interventie' kan verwerken.. ik heb gewoon geluk gehad, m.i. had ik er hartstikke dood aan kunnen gaan.
Enige idee waarom het de éne mens wel overkomt en de andere niet? Toevallig speling van het lot of toch ergens een voorbestemdheid voor dat specifieke lichaam-geest-organisme?
Jij schrijft wel dat het veel mensen overkomt, maar het was toch zo maar niet effe een doorsnee alledaagse gebeurtenis lijkt me. Althans jij moest van je wereldvreemdheid als gevolg van die gebeurtenis een 10+ jaartjes bekomen.
Dus euh, je "'go with the flow'  zonder er verder aandacht aan te besteden," lijkt me dan toch wel een understatement van iets dat zo ingrijpend was, voor jou dan toch.
Ik vraag me ook af hoe jij meent te weten dat dit heel veel mensen overkomt.
Heb je al lotgenoten ontmoet dan?
Herken je schrijvers op internet die hetzelfde overkomen is?

Offline Vrij

• Nieuwkomer
« Reactie #55 Gepost op: 23-03-2023 19:55 »

Een twintiger.

En toen begon je kruistocht tegen de 'wanen' waar de mens mee/in leeft.

Strijd is altijd 'in' de mens, nooit daarbuiten, en als er geen strijd is wordt buiten iets vanbinnen..

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #56 Gepost op: 23-03-2023 21:10 »

Een twintiger.
Dan ben je 60 jaar of meer nu, want 40 jaar geleden toen "DE WERKELIJKHEID" je overkwam.

En toen begon je kruistocht tegen de 'wanen' waar de mens mee/in leeft.

Strijd is altijd 'in' de mens, nooit daarbuiten, en als er geen strijd is wordt buiten iets vanbinnen..
Hoezo strijd is nooit daarbuiten?
Is de oorlog in Oekraïne 'in' jou dan?

Offline Vrij

• Nieuwkomer
« Reactie #57 Gepost op: 23-03-2023 23:48 »
Enige idee waarom het de éne mens wel overkomt en de andere niet? Toevallig speling van het lot of toch ergens een voorbestemdheid voor dat specifieke lichaam-geest-organisme?

Ik zou het niet weten, misschien is het gewoon een toevalstreffer..

Jij schrijft wel dat het veel mensen overkomt, maar het was toch zo maar niet effe een doorsnee alledaagse gebeurtenis lijkt me. Althans jij moest van je wereldvreemdheid als gevolg van die gebeurtenis een 10+ jaartjes bekomen.
Dus euh, je "'go with the flow'  zonder er verder aandacht aan te besteden," lijkt me dan toch wel een understatement van iets dat zo ingrijpend was, voor jou dan toch.

Maar vanaf dat 'moment' was het ook direct go with the flow, dat is niet meer verdwenen. Die spanning van 'ik, 'zelf, 'ego, 'kern, 'persoon etc, die hele psychisch/geestelijke claim neiging was/is gewoon pleite. Wat overblijft is puur een herhaling automatisme uit geheugen en herinnering, alles.. inclusief dat ik dit nu zit te typen op een toetsenbordje. Feitelijk weet ik niet wat ik hier allemaal vertel, alleen het verstand en intellect weet er blijkbaar raad mee.. Het is mij om het even, wat ik nu doe bv, is tijd besteden middels het invullen ervan.
Dus.. die 10+ fall out jaartjes, waren gewoon probleemloos, dat was het wereldvreemde bv.

Ik vraag me ook af hoe jij meent te weten dat dit heel veel mensen overkomt.

Ik heb veel gereisd en ik reis veel.. over de hele wereld.

Heb je al lotgenoten ontmoet dan?

Yep, met name in 3e wereld landen, en drop outs in de een of andere wildernis. Allemaal met andere details en situaties/omstandigheden, maar eenduidig out off the blue, BENG, geen 'ik, geen 'zelf, geen 'ego, geen persoon, geen 'kern. Geen vorig noch volgend leven.. just this is it!

Herken je schrijvers op internet die hetzelfde overkomen is?

M.i. is 100% is allemaal gelinkt aan wat ik noem.. subjectieve realisatie, het herkennen van en settelen in de aard van de geest, en dat is ''leeg 'zijn''. Het 'ervaren van leeg zijn kan op gegeven moment a.h.w. de contouren verliezen van het 'ervaren ervan, dan is er geen enkele subjectieve connotatie meer en daagt een ''alles 'zijn, wat z'n sporen na laat in de gesteldheid van het gevoel, met dienovereenkomstige vertalingen als.. héélheid, universaliteit, alles is één, een overstromend borst gevoel van liefde etc etc en intuitief sneller van begrip zijn. En het zich geroepen voelen van alles en nog wat van die realisatie kenbaar te maken.. er iets mee moeten.

Dat is allemaal geen wezenlijke realisatie, daar moet noch kun je helemaal NIKS mee. Een zekerheid die zich op geen enkele wijze laat delen, niet verbaal, niet in gevoel, niet in gedachten, niet in ervaring/beleving, niet in gedrag noch handeling. En het is gespeend van alle mystiek, spiritualiteit en religiositeit. 
« Laatst bewerkt op: 23-03-2023 23:51 door Vrij »

Offline Vrij

• Nieuwkomer
« Reactie #58 Gepost op: 24-03-2023 00:00 »
Hoezo strijd is nooit daarbuiten?
Is de oorlog in Oekraïne 'in' jou dan?

Alles wat schijnbaar met reden afspeelt van buiten vind alleen verificatie 'in' de mens.. nooit daarbuiten.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Het is geen toeval, het is synchroniciteit.
« Reactie #59 Gepost op: 24-03-2023 01:57 »

Ik zou het niet weten, misschien is het gewoon een toevalstreffer..
Toevalstreffer?
Er bestaat niet zoiets als toeval, en wat ons slechts een toevalligheid lijkt, komt voort uit de diepste bron van het lot.
Citaat
Het is geen toeval, het is synchroniciteit.

https://verkenjegeest.com/het-is-geen-toeval-het-is-synchroniciteit/

Offline I'm a loser

• Geïntresseerde
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #60 Gepost op: 24-03-2023 08:57 »

Dat is allemaal geen wezenlijke realisatie, daar moet noch kun je helemaal NIKS mee. Een zekerheid die zich op geen enkele wijze laat delen, niet verbaal, niet in gevoel, niet in gedachten, niet in ervaring/beleving, niet in gedrag noch handeling. En het is gespeend van alle mystiek, spiritualiteit en religiositeit.

Binnen het boeddhisme is het wel zo dat 'het' zich laat delen.   Daar is geen sprake van BENG , maar van het gaan van een weg (Pad).  Boeddhisme ís mystiek, spiritualiteit en religiositeit.   Je kunt stellen dat er niet zoiets als een zelf is binnen in de mens, maar dat stelt de Boeddha ook.  Het gaan van de weg van iemand naar niemand maakt ook dat je het verschil weet tussen iemand en niemand.  Dus dan laat het zich wel delen met anderen.   Ook bemerk je dan dat alleen iemand karmisch belast is, dat alleen de iemand bewogen wordt door een zelfveroorzaakt gemoed.   Het verschil weten is ook het weten dat ik ondanks alle kennis ik toch dagelijks als iemand rond wandel in 'het verhaal'.  Het is voor mij niemand die iemand speelt als verschijning.

Verder ben ik het met onze Vlaamse vriend eens: de wet van toeval bestaat niet.   Binnen tijd en ruimte regeert causaliteit. Wat ook weer terugkoppelt aan karma.  Er zijn nog veel meer kosmische wetten, daar kun je inzage in verwerven.   Een van die wetten kan de wedergeboorte zijn.   Stellig beweren dat er van wedergeboorte ja/nee sprake is kan alleen berusten op een zeker weten.  Het boeddhisme biedt een bepaald bewijs voor wedergeboorte.   De persoon kan nooit wedergeboren worden, maar wellicht kan de bewustzijnsstroom wel terug keren.  Voor mij nog altijd geen overtuigend bewijs van wedergeboorte, maar dat kan nog komen.

Iemand is in het verhaal, de niemand is uit het verhaal, de way out.....
« Laatst bewerkt op: 24-03-2023 09:03 door I'm a loser »
Leven is uitvaren met een schip waarvan je weet dat het op zee zal vergaan.

Offline Vrij

• Nieuwkomer
« Reactie #61 Gepost op: 24-03-2023 09:57 »
Binnen tijd en ruimte regeert causaliteit.

Tijd en ruimte zijn.. een toevalstreffer!
Binnen tijd/ruimte kun je je lol op met causaliteit en synchroniciteit.

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #62 Gepost op: 24-03-2023 10:01 »
Maar ik ben nooit in contact geweest met psychologen, psychiaters, of andere geestelijke hulpverleners, familie en kennissen etc konden er verder ook geen brood van bakken, en daarom werd ik aardig met rust gelaten.. gelukkig.

Wat is die WERKELIJKHEID dan? geen flauw idee.. Het laat zich niet verklaren, vangen, kennen, verwoorden, duiden, voelen, vergelijken, bepalen, meten, zien, weten, realiseren.. Het is een 1000% zekerheid die op NIKS! is gebaseerd, de consequentie is eenvoudig dat alles en niets een 'schijn' werkelijkheid betreft, met alles erop en eraan.

Dank voor het delen. Ik heb wel momenten beleefd van diep vertrouwen, zekerheid, eenheid, liefde maar het waren bij mij altijd maar momenten. Het heeft nooit echt lijden opgelost, of wantrouwen of onzekerheid, faalangst etc. Dat is gebleven.

Je zegt verderop

De Pali traditie geeft eigenlijk aan, vind ik, dat je realisatie niet niet kunt delen want realisatie betekent dat je als mens anders gaat functioneren en dat deel je automatisch met anderen en de wereld. Het is onmogelijk om realisatie niet te delen.

Ik vind jou hierin ook dubbele boodschappen uitzenden,  want je geeft eigenlijk aan, vind ik, dat je leven heel erg is veranderd daarna, maar je zegt ook dat je niks kunt delen er van. Dat lijkt me dus een misverstand want als je bent verandert dan deel je die verandering met anderen en de wereld.
Als je totaal niet veranderd bent, in gedrag, dan denk ik ook niet dat je dit ook realisatie kunt noemen.

Aansluitend bij wat "I am a looser" verderop zegt: In boeddhisme is het trouwens wel zo dat er sprake is van beng momenten, maar dit wordt gecombineerd met geleidelijkheid. Het sluit elkaar allemaal niet uit. Het staat niet tegenover elkaar. Het is niet of/of maar en/en. Momenten van radicaal en plots inzicht en ontdekken kunnen zich prima combineren met dat geleidelijk laten in/doorwerken op lichaam en geest en je dus als persoon echt gaan belichamen. Dat heeft Vrij ook gedaan. Het heeft hem 10 jaren gekost en dat is de weg van geleidelijkheid. Waarschijnlijk gaat dit ook door tot de dag van vandaag. (tuurlijk ontkent Vrij dit)

Boeddha's ontwaken kun je volgens mij ook niet zien als plots en radicaal, out of the blue. Zijn ontwaken onder de Bodhiboom was denk ik meer de climax, het hoogtepunt, de voleindiging van een langdurig proces.

Offline Gouden middenweg & de wilde natuur

• Nieuwkomer
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
« Reactie #63 Gepost op: 24-03-2023 10:01 »

Binnen het boeddhisme is het wel zo dat 'het' zich laat delen.   Daar is geen sprake van BENG , maar van het gaan van een weg (Pad).  Boeddhisme ís mystiek, spiritualiteit en religiositeit.   Je kunt stellen dat er niet zoiets als een zelf is binnen in de mens, maar dat stelt de Boeddha ook.  Het gaan van de weg van iemand naar niemand maakt ook dat je het verschil weet tussen iemand en niemand.  Dus dan laat het zich wel delen met anderen.   Ook bemerk je dan dat alleen iemand karmisch belast is, dat alleen de iemand bewogen wordt door een zelfveroorzaakt gemoed.   Het verschil weten is ook het weten dat ik ondanks alle kennis ik toch dagelijks als iemand rond wandel in 'het verhaal'.  Het is voor mij niemand die iemand speelt als verschijning.

Verder ben ik het met onze Vlaamse vriend eens: de wet van toeval bestaat niet.   Binnen tijd en ruimte regeert causaliteit. Wat ook weer terugkoppelt aan karma.  Er zijn nog veel meer kosmische wetten, daar kun je inzage in verwerven.   Een van die wetten kan de wedergeboorte zijn.   Stellig beweren dat er van wedergeboorte ja/nee sprake is kan alleen berusten op een zeker weten.  Het boeddhisme biedt een bepaald bewijs voor wedergeboorte.   De persoon kan nooit wedergeboren worden, maar wellicht kan de bewustzijnsstroom wel terug keren.  Voor mij nog altijd geen overtuigend bewijs van wedergeboorte, maar dat kan nog komen.

Iemand is in het verhaal, de niemand is uit het verhaal, de way out.....

Zeer goed, klaar en helder beschreven.
ikzelf zou geen nadruk leggen op dat iemand/niemand verhaal. Heb er niet zo'n probleem mee, is enkel een mentaal duiden, een manier om te bekijken. Dat blijkbaar ook veel verwarring bij sommigen geeft.
Sommigen zouden niet spreken over niemand, maar over "groter dan ik".

Ook dat verschil weten, leg je zeer sterk de nadruk op, en ook dat roept blijkbaar veel weerstand op. en geeft misschien honger naar kennis. Met vooral veel honger en weinig kennis.

Is het dan niet duidelijk dat overal waar dat niemand verschijnt er ook iemand is en die iemand is altijd jij . er is geen ander.
Dat is niet zo is, dat enkel die niemand verschijnt in de wereld der verschijnselen. Die niemand en iemand lopen hand in hand, onlosmakelijk met elkaar verbonden. Alsof de oceaan zou kunnen bestaan zonder de druppels.
En dat het niet zo is, dat die iemand verdwijnt, ondanks dat het niet meer is dan zichzelf als zichzelf ervaren.

En dat juist daarom karma zo belangrijk is, want het is altijd die iemand die het ondergaat, er is geen ontkomen aan. En het karma is die zal bepalen waar niemand/iemand zal verschijnen.

En dat het boeddhistische einddoel het niet meer verschijnen in een toestand van onwetendheid is en niet het niet meer verschijnen want dat zou onzinnig zijn om het zo te stellen, omdat er altijd, ook na iemands dood er altijd verschijnen van iemand zal plaatsvinden. Dat kan niet verhindert worden, dat verschijnen, maar wel  in welke toestand/geest die iemand/niemand zal verschijnen indien men de Dharma volgt. Dus ofwel verschijnen in onwetendheid/blind/ zuchtig ofwel verschijnen in vrede in geest en hart.

En als dat correct is die theorie, zouden er dus mensen moeten geboren worden die zich out of blue bewust zijn van dat niemand zijn. meer verbonden met dat niemand zijn, dan met het iemand zijn.
Waar zou ik die vinden ?

Jij spreekt over weten, is het niet eerder in geest en hart verbonden met niemand of groter dan ik ? vrij van voornamelijke  istische gerichtheid op iemand.

Het was dom, dom, dom, om daar nu over te beginnen.

forumbeheer

« Laatst bewerkt op: 24-03-2023 15:44 door forumbeheer »
Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf (Siebe)

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #64 Gepost op: 24-03-2023 10:46 »
ikzelf zou geen nadruk leggen op dat iemand/niemand verhaal. Heb er niet zo'n probleem mee, is enkel een mentaal duiden, een manier om te bekijken. Dat blijkbaar ook veel verwarring bij sommigen geeft.

Ook dat verschil weten, leg je zeer sterk de nadruk op, en ook dat roept blijkbaar veel weerstand op. en geeft misschien honger naar kennis. Met vooral veel honger en weinig kennis.

Elk idee/besef/wetenschap/kennis "Dit ben Ik"...werkt vervreemdend. Alleen maar als je zulke ideeen loslaat (een stroom-intreder heeft ze niet meer), en niet meer vanuit zulke zelfkennis jezelf, Anderen, de wereld ontmoet, ben je aan het loslaten. Ja en dat is extreem beangstigend. Je gaat je extreem kwetsbaar en naakt voelen zonder al dat soort internalisaties en zelfkennis. Angst en paniek gaat geheid toeslaan. Zelfkennis is gewoon ieders ultieme houvast. Het is voor bangbroeken.

Ja, ja, dit mag niet waar zijn, dat weet ik wel, want zelfkennis is het hoogste wat er is. De ultieme kennis. Nee hoor, het is gewoon verdediging, oorlog, het is gewoon een remedie tegen angst en onzekerheid. Daarom houden mensen maar zo vast aan Antwoorden, aan zelfkennis, Antwoorden als ik ben dit en dat. Psychologisch is dit allang bekend.

Ik ben iemand...houvast...ik ben niemand...houvast...alles draait in dit leven nog altijd om houvast hoor en de eerste keten is dan nog niet afgelegd en stroom-intrede is niet gerealiseerd.

Offline Vrij

• Nieuwkomer
« Reactie #65 Gepost op: 24-03-2023 11:19 »

Dank voor het delen. Ik heb wel momenten beleefd van diep vertrouwen, zekerheid, eenheid, liefde maar het waren bij mij altijd maar momenten. Het heeft nooit echt lijden opgelost, of wantrouwen of onzekerheid, faalangst etc. Dat is gebleven.

Je zegt verderop

De Pali traditie geeft eigenlijk aan, vind ik, dat je realisatie niet niet kunt delen want realisatie betekent dat je als mens anders gaat functioneren en dat deel je automatisch met anderen en de wereld. Het is onmogelijk om realisatie niet te delen.

Ik vind jou hierin ook dubbele boodschappen uitzenden,  want je geeft eigenlijk aan, vind ik, dat je leven heel erg is veranderd daarna, maar je zegt ook dat je niks kunt delen er van. Dat lijkt me dus een misverstand want als je bent verandert dan deel je die verandering met anderen en de wereld.
Als je totaal niet veranderd bent, in gedrag, dan denk ik ook niet dat je dit ook realisatie kunt noemen.

Aansluitend bij wat "I am a looser" verderop zegt: In boeddhisme is het trouwens wel zo dat er sprake is van beng momenten, maar dit wordt gecombineerd met geleidelijkheid. Het sluit elkaar allemaal niet uit. Het staat niet tegenover elkaar. Het is niet of/of maar en/en. Momenten van radicaal en plots inzicht en ontdekken kunnen zich prima combineren met dat geleidelijk laten in/doorwerken op lichaam en geest en je dus als persoon echt gaan belichamen. Dat heeft Vrij ook gedaan. Het heeft hem 10 jaren gekost en dat is de weg van geleidelijkheid. Waarschijnlijk gaat dit ook door tot de dag van vandaag. (tuurlijk ontkent Vrij dit)

Boeddha's ontwaken kun je volgens mij ook niet zien als plots en radicaal, out of the blue. Zijn ontwaken onder de Bodhiboom was denk ik meer de climax, het hoogtepunt, de voleindiging van een langdurig proces.

Wat je doet is om dit soort informatie in een conceptueel acceptabel en navolgbaar perspectief te plaatsen, waarmee je logica en rede een beetje uit de voeten kan..
Maar rede en logica kunnen hier helemaal niet aan raken, noch vertalingen van een diep gevoelsleven, wat op z'n best een 'feeling' kan geven die de stugheid en rigiditeit van rede en concept een beetje onsamenhangender maakt, ofwel een ontmanteling van ogenschijnlijke.. continuïteit.

Wezenlijke realisatie betreft de ondeelbare werkelijkheid.. die kan nooit gedeeld worden.. need i say more?

Mijn bestaan bij leven en welzijn is niet in conflict met de gecultiveerde 'schijn' werkelijkheid, mijn bestaan vertegenwoordigd die toestand, ik zit er vol mee, meningen aangaande gedrag en handeling binnen die cultivering liggen er voor het oprapen, wat spreekt het karakter aan en wat niet.

Offline I'm a loser

• Geïntresseerde
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #66 Gepost op: 24-03-2023 12:24 »

De aanname dat er niemand is, is op zich een prima tool om mee te werken.   Als er op een gegeven moment iemand is die aangedaan is door het leven, dan kunnen er zaken bijgesteld worden.    Dat levert kennis op, dan kan ik niet ontkennen.   Dan geeft de praktijk te kennen waar het verschil zit tussen iemand en niemand.  Maar er is m.i. niks mis met kennis.

Citaat
Is het dan niet duidelijk dat overal waar dat niemand verschijnt er ook iemand is en die iemand is altijd jij . er is geen ander.
Dat is niet zo is, dat enkel die niemand verschijnt in de wereld der verschijnselen. Die niemand en iemand lopen hand in hand, onlosmakelijk met elkaar verbonden. Alsof de oceaan zou kunnen bestaan zonder de druppels.
En dat het niet zo is, dat die iemand verdwijnt, ondanks dat het niet meer is dan zichzelf als zichzelf ervaren.

Ik heb inmiddels wel door dat het boeddhisme verwijst naar het zintuigelijk waarnemen en dat dit de illusie schept van een zelf.  En dat het boeddhisme nadrukkelijk stelt dat er niet zoiets is als een zelf.  Maar onderwijl ben ik het wel met je eens dat niemand en iemand onlosmakelijk verbonden zijn.   Maar die conclusie mag alleen getrokken worden met kennis van niemand.  Op enige wijze moet de iemand toch uit zichzelf verdwijnen.

Citaat
En dat juist daarom karma zo belangrijk is, want het is altijd die iemand die het ondergaat, er is geen ontkomen aan. En het karma is die zal bepalen waar niemand/iemand zal verschijnen.

Karma is ontzettend belangrijk.   De persoon kan inzage hebben in karmische werking en oorzaak en gevolg overstijgen.

stukje geschrapt

forumbeheer

« Laatst bewerkt op: 24-03-2023 15:45 door forumbeheer »

Offline I'm a loser

• Geïntresseerde
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #67 Gepost op: 24-03-2023 12:28 »

Wezenlijke realisatie betreft de ondeelbare werkelijkheid.. die kan nooit gedeeld worden.. need i say more?

In de wezenlijke realisatie zal men de conclusie trekken dat de Werkelijkheid zowel gedeeld als ongedeeld is. Het is een kwestie van verhoudingen.  Maar dat is mystiek en daar doe jij niet aan.

Offline Vrij

• Nieuwkomer
« Reactie #68 Gepost op: 24-03-2023 12:45 »

In de wezenlijke realisatie zal men de conclusie trekken dat de Werkelijkheid zowel gedeeld als ongedeeld is. Het is een kwestie van verhoudingen.  Maar dat is mystiek en daar doe jij niet aan.

Naar buiten, naar binnen.. wat kan gevonden zijn?
Leegte.
Wat doet zich voor tot en in leegte? Verschijnselen en fenomenen, kortom manifestatie.
Leegte is dus deelbaar (ervaarbaar) middels de fenomenen en verschijnselen. Leegte betreft daarom een subjectieve realisatie,  met het gegeven leegte als voornaamste causaliteit, ofwel.. alles&niets.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #69 Gepost op: 24-03-2023 14:54 »
stukje geschrapt
past niet in dit topic

forumbeheer

Verder ben ik het met onze Vlaamse vriend eens: de wet van toeval bestaat niet.
Voilà, de éne keer noemt men zich theoloog, jaren later atheïst en misschien noemt die Harry Kuitert zich ooit wel Boeddhist en misschien ook wel ontholoog!
Niets is toeval!
« Laatst bewerkt op: 24-03-2023 15:45 door forumbeheer »

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #70 Gepost op: 24-03-2023 15:57 »
Tijd en ruimte zijn.. een toevalstreffer!
Binnen tijd/ruimte kun je je lol op met causaliteit en synchroniciteit.
Met denkkaders allerlei kan je helemaal je lol op binnen tijd en ruimte!  ;D

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #71 Gepost op: 24-03-2023 16:08 »

In feite ontbreekt ons op dit forum nog net het wetenschappelijke denkkader.  8)
Forumlid Vrij hanteert het nihilisme als denkkader en jij hanteert het transcendente denkkader.
Ik denk dat we op dit forum nog wat vrijdenkers kunnen gebruiken om de lol binnen tijd en ruimte nog wat te vergroten.  ;D

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #72 Gepost op: 24-03-2023 16:10 »
Jij bent overal tegen in je eigenzinnige denkkader!
NIHILIST tot in de kist ;D

De werkelijkheid heeft NIKS om af te wijzen, NIKS om te accepteren, NIKS om voor te gaan..
De 'schijn' werkelijkheid heeft alles om af te wijzen, alles om te accepteren, alles om voor te gaan..
Het neti-neti principe!  ;D

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #73 Gepost op: 24-03-2023 17:28 »
Wat je doet is om dit soort informatie in een conceptueel acceptabel en navolgbaar perspectief te plaatsen, waarmee je logica en rede een beetje uit de voeten kan..
Maar rede en logica kunnen hier helemaal niet aan raken, noch vertalingen van een diep gevoelsleven, wat op z'n best een 'feeling' kan geven die de stugheid en rigiditeit van rede en concept een beetje onsamenhangender maakt, ofwel een ontmanteling van ogenschijnlijke.. continuïteit.

Mijn bestaan bij leven en welzijn is niet in conflict met de gecultiveerde 'schijn' werkelijkheid, mijn bestaan vertegenwoordigd die toestand, ik zit er vol mee, meningen aangaande gedrag en handeling binnen die cultivering liggen er voor het oprapen, wat spreekt het karakter aan en wat niet.

Jij hebt vele jaren er over gedaan om het incident (door jou "de wezenlijke realisatie" genoemd) in een voor jou conceptueel acceptabel en navolgbaar perspectief te plaatsen. Je hebt met anderen gesproken, spirituele ideeën onderzocht, zelf er over nagedacht, beslissingen gemaakt, betekenis aan gegeven.

Voorbeeld: jouw idee dat je ervaring/ wezenlijke realisatie (of hoe je dat ook wilt noemen) out of the blue kwam is 'het plaatsen in een voor jou acceptabel perspectief', maar het is natuurlijk geen waarheid of feit. Je weet er eigenlijk niks van. Misschien was de spanning en het alleen zijn wat je ervoer wel degelijk belangrijk als voorwaarden. Als de nood hoog is, is de redding nabij zeggen ze.

Hoe dan ook, als je zelf niet kunt snappen of weten hoe iets gebeurt, en je het als totaal onverwachts ervaart, moet het dan perse out of the blue zijn?

Voor jou is het kennelijk alleen maar acceptabel dat het out of the blue kwam. Als tegenreactie heb je de visie ontwikkeld dat conditionering, beoefening, een pad onacceptabel is. Dat kan nooit tot die wezenlijke realisatie leiden.
Nou, dit zijn echt maar verzinsels, rede, intellect.  Misschien ben jij er al zo hevig in gaan geloven dat het allemaal feit is maar ik kies er voor dat dit gewoon jouw manier is zaken te duiden. Jouw wensen, karakter, verlangens, persoonlijkheid, begripsvermogen is hierbij leidend. Er is niks objectiefs aan ofzo. Dat zie ik als dwaling.

Ook hoe jij denkt over realisatie is een persoonlijke keuze. Volgens mij gaat het altijd zo. Mensen maken aparte zaken mee, en dan begint het gepieker. Wat heb ik eigenlijk meegemaakt? Wat is er gebeurd?  Men zoekt dan naar betekenis, naar, zoals jij dat zo mooi omschrijft ' een conceptueel acceptabel en navolgbaar perspectief'. Men bouwt dan een netwerk op van ideeën, visies, interpretaties, en verliest zichzelf daarin. Dat wordt het nieuwe bolwerk dat als waarheid/feit wordt verkocht en aangehangen.

In de Pali overlevering speelt dit niet, vind ik. Wezenlijke realisatie is niks anders dan dat je inzicht je ook daadwerkelijk een stukje bevrijdt van haat, hebzucht en begoocheling. Realisatie is nooit iets tijdelijks. Bepaalde staten kunnen tijdelijk zijn maar realisatie niet.

Maar goed, jij vindt dit toch allemaal niet acceptabel en dan gaan we handje drukken en ben jij degene met  "de wezenlijke realisatie" op zak, en ik slechts een angstige dwaas en dat verliest Siebje altijd. Maar zeker is voor mij, wat jij mij toedicht... zaken in een conceptueel acceptabel en navolgbaar perspectief plaatsen...dat doe jij echt niet anders. Je ontkent dit alleen van jezelf en dat zie ik niet als ontwaken.

Naar mijn smaak heeft al dat duiden, interpreteren, naam geven, van wat je ervaren hebt als mens, alles in een acceptabel perspectief plaatsend, eigenlijk niks meer te maken met wat je als mens, vaak maar eenmalig notabene, hebt ervaren. Het is allemaal weer nieuw voedsel dat volgens mij alleen maar een pretentie van weten voedt. En die pretentie van weten daarin voelen mensen zich sterk, stabiel, wijs, stevig en het is als een fort. Je komt nergens meer doorheen. Alles is dichtgetimmerd en niemand mag daar aan komen.
In het fort kan men de Ander of de wereld wel aan.

Siebje liever bangebroek. 

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #74 Gepost op: 24-03-2023 17:50 »
@Vrij:... Hoe dan ook, als je zelf niet kunt snappen of weten hoe iets gebeurt, en je het als totaal onverwachts ervaart, moet het dan perse out of the blue zijn?

Voor jou is het kennelijk alleen maar acceptabel dat het out of the blue kwam. Als tegenreactie heb je de visie ontwikkeld dat conditionering, beoefening, een pad onacceptabel is. Dat kan nooit tot die wezenlijke realisatie leiden.
Nou, dit zijn echt maar verzinsels, rede, intellect.  Misschien ben jij er al zo hevig in gaan geloven dat het allemaal feit is maar ik kies er voor dat dit gewoon jouw manier is zaken te duiden. Jouw wensen, karakter, verlangens, persoonlijkheid, begripsvermogen is hierbij leidend. Er is niks objectiefs aan ofzo. Dat zie ik als dwaling.
...

Goed geschreven Siebe!  ;D
En nu weer wachten op neti-neti nihilist forumlid "Vrij" die alles wat je schreef weer gaat verwerpen zoals een nihilist behoort te doen.  ;D
Citaat
De nihilist dwaalt rond in een labyrint van zinloosheid. Hij doet dit met een destructief enthousiasme. Nihilisme is 'nee-doen'.

bron: https://www.dbnl.org/tekst/_gid001197701_01/_gid001197701_01_0010.php
:D
Volgende ronde 'nee-doen' waarin 'Vrij' dan weer schrijft: Nee Siebe, je gedachten zijn niet waar....

Citaat
NIETS IS WAAR
De eindeloze geschiedenis van het nihilisme
Over crises en verzet

https://www.chaosmaatschappij.nl/Nihilisme.pdf
8)

Offline Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #75 Gepost op: 24-03-2023 18:19 »
[...]handje drukken[...] .

armpje drukken toch... :o
.......met een been in het graf,
het ander op een bananenschil

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #76 Gepost op: 24-03-2023 20:18 »
[...]handje drukken[...] .

armpje drukken toch... :o

Jij bent echt wakker he:-)

Offline Vrij

• Nieuwkomer
« Reactie #77 Gepost op: 24-03-2023 21:16 »

Jij hebt vele jaren er over gedaan om het incident (door jou "de wezenlijke realisatie" genoemd) in een voor jou conceptueel acceptabel en navolgbaar perspectief te plaatsen. Je hebt met anderen gesproken, spirituele ideeën onderzocht, zelf er over nagedacht, beslissingen gemaakt, betekenis aan gegeven.

Voorbeeld: jouw idee dat je ervaring/ wezenlijke realisatie (of hoe je dat ook wilt noemen) out of the blue kwam is 'het plaatsen in een voor jou acceptabel perspectief', maar het is natuurlijk geen waarheid of feit. Je weet er eigenlijk niks van. Misschien was de spanning en het alleen zijn wat je ervoer wel degelijk belangrijk als voorwaarden. Als de nood hoog is, is de redding nabij zeggen ze.

Hoe dan ook, als je zelf niet kunt snappen of weten hoe iets gebeurt, en je het als totaal onverwachts ervaart, moet het dan perse out of the blue zijn?

Ook hoe jij denkt over realisatie is een persoonlijke keuze. Volgens mij gaat het altijd zo. Mensen maken aparte zaken mee, en dan begint het gepieker. Wat heb ik eigenlijk meegemaakt? Wat is er gebeurd?  Men zoekt dan naar betekenis, naar, zoals jij dat zo mooi omschrijft ' een conceptueel acceptabel en navolgbaar perspectief'. Men bouwt dan een netwerk op van ideeën, visies, interpretaties, en verliest zichzelf daarin. Dat wordt het nieuwe bolwerk dat als waarheid/feit wordt verkocht en aangehangen.

In de Pali overlevering speelt dit niet, vind ik. Wezenlijke realisatie is niks anders dan dat je inzicht je ook daadwerkelijk een stukje bevrijdt van haat, hebzucht en begoocheling. Realisatie is nooit iets tijdelijks. Bepaalde staten kunnen tijdelijk zijn maar realisatie niet.

Maar goed, jij vindt dit toch allemaal niet acceptabel en dan gaan we handje drukken en ben jij degene met  "de wezenlijke realisatie" op zak, en ik slechts een angstige dwaas en dat verliest Siebje altijd. Maar zeker is voor mij, wat jij mij toedicht... zaken in een conceptueel acceptabel en navolgbaar perspectief plaatsen...dat doe jij echt niet anders. Je ontkent dit alleen van jezelf en dat zie ik niet als ontwaken.

Naar mijn smaak heeft al dat duiden, interpreteren, naam geven, van wat je ervaren hebt als mens, alles in een acceptabel perspectief plaatsend, eigenlijk niks meer te maken met wat je als mens, vaak maar eenmalig notabene, hebt ervaren. Het is allemaal weer nieuw voedsel dat volgens mij alleen maar een pretentie van weten voedt. En die pretentie van weten daarin voelen mensen zich sterk, stabiel, wijs, stevig en het is als een fort. Je komt nergens meer doorheen. Alles is dichtgetimmerd en niemand mag daar aan komen.
In het fort kan men de Ander of de wereld wel aan.

Die spanning van 'ik, 'zelf, 'ego, 'kern, 'persoon etc, die hele psychisch/geestelijke claim neiging was/is gewoon pleite. Wat overblijft is puur een herhaling automatisme uit geheugen en herinnering, alles.. inclusief dat ik dit nu zit te typen op een toetsenbordje. Feitelijk weet ik niet wat ik hier allemaal vertel, alleen het verstand en intellect weet er blijkbaar raad mee.. Het is mij om het even, wat ik nu doe bv, is tijd besteden middels het invullen ervan.
Dus.. die 10+ fall out jaartjes, waren gewoon probleemloos, dat was het wereldvreemde bv.

..

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #78 Gepost op: 24-03-2023 22:31 »

Die spanning van 'ik, 'zelf, 'ego, 'kern, 'persoon etc, die hele psychisch/geestelijke claim neiging was/is gewoon pleite. Wat overblijft is puur een herhaling automatisme uit geheugen en herinnering, alles.. inclusief dat ik dit nu zit te typen op een toetsenbordje. Feitelijk weet ik niet wat ik hier allemaal vertel, alleen het verstand en intellect weet er blijkbaar raad mee.. Het is mij om het even, wat ik nu doe bv, is tijd besteden middels het invullen ervan.

Ben je wel zeker dat "jij" zit te typen op een toetsenbordje?
Ik denk eerder dat het gewoon out of the blue gebeurd en er dus geen 'ik' is die typt.  ;D

Offline Vrij

• Nieuwkomer
« Reactie #79 Gepost op: 24-03-2023 23:00 »
Er is met geen mens iets mis..

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #80 Gepost op: 24-03-2023 23:41 »
Er is met geen mens iets mis..
Absoluut mee eens! Geen mens mankeert iets!
We zijn allemaal kinderen van (een mindere) God!  :-*

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #81 Gepost op: 25-03-2023 10:31 »

..

Dat zal allemaal wel. Voor mij is wel duidelijk dat jij iets incidenteels hebt meegemaakt wat veel impact op je heeft gehad. Die ervaring ben je van betekenis gaan voorzien, naam gegeven, geduid etc.. Hoe je dit hebt gedaan in de loop der jaren, daarin zitten je persoonlijke verlangens, behoeften, voorkeuren, begripsvermogen verwerkt etc. Het is daarvan afhankelijk. Het steunt daarop. Dat je het allemaal zelf ziet en verkoopt hier als puur feitelijk, pure objectiviteit, vind ik maar een dubieuze zaak.

Offline Vrij

• Nieuwkomer
« Reactie #82 Gepost op: 25-03-2023 11:45 »

..

Dat zal allemaal wel. Voor mij is wel duidelijk dat jij iets incidenteels hebt meegemaakt wat veel impact op je heeft gehad. Die ervaring ben je van betekenis gaan voorzien, naam gegeven, geduid etc.. Hoe je dit hebt gedaan in de loop der jaren, daarin zitten je persoonlijke verlangens, behoeften, voorkeuren, begripsvermogen verwerkt etc. Het is daarvan afhankelijk. Het steunt daarop. Dat je het allemaal zelf ziet en verkoopt hier als puur feitelijk, pure objectiviteit, vind ik maar een dubieuze zaak.

Er is NIKS objectiefs aan Siebe.. Het is wezenlijk, dat is vrij van objectiviteit en subjectiviteit.

Offline Vrij

• Nieuwkomer
« Reactie #83 Gepost op: 25-03-2023 14:32 »
You are not honest if you hide behind expectations and conditions. Then you are hypocritical, always.

Er is geen paling Boeddha (Lou de paling boer..) geen Jezus etc in deze tijd.. dat zegt al een hoop. Er zijn wel allerlei andere zwetsers in deze tijd, met dien overeenkomstige verhaaltjes. Vervlogen tijden zijn niet meer.  Wat toen echt was, dat is er nu nog steeds, het zit eenvoudig niet/nooit in de.. verhaaltjes.

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #84 Gepost op: 25-03-2023 16:23 »
Er is NIKS objectiefs aan Siebe.. Het is wezenlijk, dat is vrij van objectiviteit en subjectiviteit.

Ik voel het zo aan: jouw ideeën, oordelen, analyses, overtuigingen, manier van opvatten, die je hier deelt op het forum, zijn niet anders is dan van anderen. Ze zijn allemaal subjectief van aard. Allemaal zaken die voor jou als subject, als persoon, acceptabel zijn. Voor anderen is iets anders acceptabel. Het is allemaal puur subjectief.
Maar jij vindt jezelf hierin kennelijk heel anders dan anderen.

Offline Vrij

• Nieuwkomer
« Reactie #85 Gepost op: 25-03-2023 16:38 »
Reactie 77.. Siebe.

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #86 Gepost op: 25-03-2023 16:45 »
Reactie 77.. Siebe.

Daar zeg je: "Die spanning van 'ik, 'zelf, 'ego, 'kern, 'persoon etc, die hele psychisch/geestelijke claim neiging was/is gewoon pleite".

Wat is het nou? Is of Was het pleitte?

Offline Vrij

• Nieuwkomer
« Reactie #87 Gepost op: 25-03-2023 16:56 »
Reactie 77.. Siebe.

Daar zeg je: "Die spanning van 'ik, 'zelf, 'ego, 'kern, 'persoon etc, die hele psychisch/geestelijke claim neiging was/is gewoon pleite".

Doe maar.. 'is.

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #88 Gepost op: 25-03-2023 20:20 »
Reactie 77.. Siebe.

Doe maar.. 'is.

Ik snap jou echt niet.