Auteur Topic: Wat is Verlichting volgens Boeddhisme?  (gelezen 104 keer)

Offline ervaringsgetuige

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
Wat is Verlichting volgens Boeddhisme?
« Gepost op: 20-03-2023 15:14 »
Spiritualiteit is toch ingewikkeld zeg...  :o

Citaat
Wat is Verlichting volgens Boeddhisme? 4 stappen naar ontwaken

Er zijn vele definities en omschrijvingen van Verlichting met de hoofdletter V. Zo zijn er mensen die zichzelf en anderen Verlicht noemen als zij weten dat zij ‘het gewaarzijn zijn’. Anderen geven aan dat je Verlicht bent als je een eenheidservaring hebt gehad en daaruit het inzicht hebt gehaald dat alles één is; nonduaal. In het vroeg boeddhisme hanteren ze een andere definitie voor iemand die volledige Verlichting heeft bereikt, ook wel Arahantschap genoemd. Dat gaat een stuk verder dan ‘weten’. Een Arahant, iemand die volledige Verlichting (nibbana) heeft bereikt, is vrij van gehechtheid aan meditatieve absorptie met vorm, vrij van gehechtheid aan absorptie zonder vorm, vrij van zelfbehagen, onrust en onwetendheid.

Het verschil tussen een Boeddha en Arahant is dat een Boeddha uit zichzelf Verlichting heeft bereikt, en een Arahant met behulp van een leraar.

“Wat nibbana werkelijk impliceert, is dat het uit onwetendheid voortvloeiende geloof in een substantieel zelf is vernietigd, een ‘vernietiging’ die al bij stroombetreding (zie hieronder) heeft plaatsgevonden. Bij volledig ontwaken worden ten slotte de allersubtielste sporen van vasthouden aan een zelfbeleving voorgoed ‘vernietigd’, wat niet meer is dan een negatieve uitdrukkingswijze van de vrijheid die men door realisatie verwerft. Volledig ontwaakt tot de realiteit van zelfloosheid is de arahant inderdaad vrij – als een vogel in de lucht, zonder sporen na te laten.” (1)

Verschil Verlichting in boeddhisme en non-duale tradities

Verlichting volgens het vroeg boeddhisme (nibbana) verschilt met de eerdere opvattingen uit die tijd, zoals de non-dualistische tradities en religies, die stellen subject en object samensmelten. Zoals in traditionele Vedanta waar wordt gesteld dat Atman en Brahman niet-twee zijn (Advaita). “Nibbana impliceert echter het volledig opgeven van zowel subject als object, en geen versmelting van die twee. Zo’n ervaring doet zich voor als een ‘ontsnapping’ uit het domein van de waarneming. Nibbana maakt in zoverre deel uit van het non-dualisme dat het geen tegengestelde heeft, maar het neemt niet weg dat een nibbana-ervaring elke belevenis van een-zijn of eenheid verre overstijgt.” (1)

bron: https://meditatieinstituut.nl/boeddhisme/verlichting/

Ik wil wel verlicht worden maar snap er tot hiertoe maar weinig van.  :-\
Verlichting bereiken lijkt enkel weggelegd te zijn voor geleerden.
Ik hoop dat ik de (te?) simpele van geest ben en dit allemaal niet hoef te begrijpen.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: Wat is Verlichting volgens Boeddhisme?
« Reactie #1 Gepost op: 11-04-2023 15:20 »
Heel kort, wat is verlichting? verlichting betekent het einde van conceptualiseren - het fenomenale universum zien zonder oordeel - zijn wat je was voordat je werd geboren.
 ;)

Offline Vrij

• Actief Boeddha Forum lid
  • Nieuwkomer
« Reactie #2 Gepost op: 11-04-2023 15:48 »
Wat is verlichting?
Een misvatting!

Euh.. er is Boeddha en daar heeft zich iets aan voltrokken, en er is Boeddhisme, volgens het Boeddhisme kan het alleen een misvatting zijn wat er allemaal gedacht en bedacht wordt m.b.t. wat verlichting is.
« Laatst bewerkt op: 12-04-2023 11:40 door forumbeheer »

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 11-04-2023 16:38 »
Geen grapjes nu, serieus on-topic...
Citaat
Verlichting wordt ook beschreven als het bereiken van Nirvana, het uitdoven van de verlangens waardoor het lijden wordt opgeheven en er geen wedergeboorte meer plaatsvindt.

bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Verlichting_(boeddhisme)
Mijn overleden leraar / ziener zei kort voor zijn dood dat hij niet meer terug kwam. Dus hij had Nirvana bereikt tijdens zijn leven.

Offline Vrij

• Actief Boeddha Forum lid
  • Nieuwkomer
« Reactie #4 Gepost op: 11-04-2023 22:58 »
Geen grapjes nu, serieus on-topic...
Citaat
Verlichting wordt ook beschreven als het bereiken van Nirvana, het uitdoven van de verlangens waardoor het lijden wordt opgeheven en er geen wedergeboorte meer plaatsvindt.

bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Verlichting_(boeddhisme)
Mijn overleden leraar / ziener zei kort voor zijn dood dat hij niet meer terug kwam. Dus hij had Nirvana bereikt tijdens zijn leven.

Jij komt ook niet terug, ik ook niet, geen enkel mens komt terug.. this is it.
LEEF!
 :)

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 12-04-2023 07:53 »
Jij komt ook niet terug, ik ook niet, geen enkel mens komt terug.. this is it.
Oh, jawel, ik kom nog terug. Ik ben een jonge ziel.
De stand van de maan ten tijde van je geboortedag, duidt de bewustzijnstoestand aan van je ziel.

LEEF!
 :)
Ik ben springlevend!  :D