Auteur Topic: Wat is geen mening?  (gelezen 299 keer)

Offline ervaringsgetuige

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
Wat is geen mening?
« Gepost op: 01-04-2023 19:35 »
Onderstaande lezende vraag ik me af wat geen mening is.  ;)

Het gaat binnen het boeddhisme over geestelijke volwassenheid bereiken.
In geestelijke volwassenheid vergeten we nooit meer dat we allen een tijdelijke uitdrukking zijn van absoluut, goddelijke en gelukzalig bewustzijn.

Het doel van de Dhamma wordt hier beschreven:
....

Dus:
1. volledig begrip van de edele waarheid van lijden
2. het begrijpen en daadwerkelijk verlaten van oorsprong van het lijden
3. het einde van lijden daadwerkelijk verwezenlijken/waarmaken/realiseren
4. het ontwikkelen van de weg naar het einde van lijden en die hebben ontwikkeld

Om iets anders draait het eigenlijk niet. Niet om geestelijke volwassenheid, God eren, een betere wereld, een beter mens worden, contact hebben met het bestaansmysterie, je verwonderen, je ziel verheffen, groeien, zelfkennis, oorspronkelijkheid, hier en nu bewustzijn. Dat zijn denk ik allemaal met idealisme doorspekte doelen. Ik neig er toe dat dit geen zuivere Dhamma is. Daarmee zeg ik niet dat het verkeerd is, maar ik geloof zelf niet dat dit de Boeddha bezighield. Alweer een mening.
Is niet alles wat we vertellen een mening, een concept, ook de dhamma van de Boeddha?
Uiteindelijk kon de Boeddha ook niet anders dan woorden gebruiken, die dan genoteerd werden en van generatie op generatie overgedragen, en dat voor 2.500 jaar.

Meningen voortkomende uit denkkaders, dat is wat mensen typeert.  ;D

Offline Gouden middenweg & de wilde natuur

• Actief Boeddha Forum lid
  • Nieuwkomer
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
Re: Wat is geen mening?
« Reactie #1 Gepost op: 01-04-2023 22:09 »
Onderstaande lezende vraag ik me af wat geen mening is.  ;)

Het gaat binnen het boeddhisme over geestelijke volwassenheid bereiken.
In geestelijke volwassenheid vergeten we nooit meer dat we allen een tijdelijke uitdrukking zijn van absoluut, goddelijke en gelukzalig bewustzijn.

Het doel van de Dhamma wordt hier beschreven:
....

Dus:
1. volledig begrip van de edele waarheid van lijden
2. het begrijpen en daadwerkelijk verlaten van oorsprong van het lijden
3. het einde van lijden daadwerkelijk verwezenlijken/waarmaken/realiseren
4. het ontwikkelen van de weg naar het einde van lijden en die hebben ontwikkeld

Om iets anders draait het eigenlijk niet. Niet om geestelijke volwassenheid, God eren, een betere wereld, een beter mens worden, contact hebben met het bestaansmysterie, je verwonderen, je ziel verheffen, groeien, zelfkennis, oorspronkelijkheid, hier en nu bewustzijn. Dat zijn denk ik allemaal met idealisme doorspekte doelen. Ik neig er toe dat dit geen zuivere Dhamma is. Daarmee zeg ik niet dat het verkeerd is, maar ik geloof zelf niet dat dit de Boeddha bezighield. Alweer een mening.
Is niet alles wat we vertellen een mening, een concept, ook de dhamma van de Boeddha?
Uiteindelijk kon de Boeddha ook niet anders dan woorden gebruiken, die dan genoteerd werden en van generatie op generatie overgedragen, en dat voor 2.500 jaar.

Meningen voortkomende uit denkkaders, dat is wat mensen typeert.  ;D
wanneer je de innerlijke tempel bezoekt ben je voorbij een mening.
Wat niet wil zeggen dat je geen mening hebt, maar dat je opgaat in je beoefening.

Een mening loslaten is ook onzekerheid, verwarring, twijfel loslaten.
Er is zeer veel om verwart, onzeker en in twijfel over te zijn. Zeker als het over spirituele zaken gaat. Wat is waar, en wie weet wat waar is.
En zo is het ook het loslaten van denken te weten, denken te moeten weten, denken te willen weten.
Het bewandelen van een onbekende weg.
resetten.

Soms zijn er woorden in een hoofd die degraderen, en woorden die naar je toekomen en inspireren.
« Laatst bewerkt op: 01-04-2023 23:36 door Gouden middenweg & de wilde natuur »
Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf (Siebe)

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 02-04-2023 01:16 »
resetten.
Juist, een ‘reset’ of ‘defragmentatie’ die misschien zo nu en dan moet worden herhaald.

Soms zijn er woorden in een hoofd die degraderen, en woorden die naar je toekomen en inspireren.
Inderdaad.
Als je jong en onwetend bent heb je ze allemaal geloofd. Vaak de verkeerde, want had je de pech geen verlichte mensen rond je te hebben, heb je degraderende woorden gelooft.
Later in je leven, moest een existentiële crisis zich voordoen (ook de donkere nacht van de ziel genoemd), kan een ‘reset’ of ‘defragmentatie’ zich voordoen.
En hup, daar gaan de poorten van de innerlijke tempel open!

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #3 Gepost op: 02-04-2023 09:54 »
resetten.
Juist, een ‘reset’ of ‘defragmentatie’ die misschien zo nu en dan moet worden herhaald.

Inderdaad.
Als je jong en onwetend bent heb je ze allemaal geloofd. Vaak de verkeerde, want had je de pech geen verlichte mensen rond je te hebben, heb je degraderende woorden gelooft.
Later in je leven, moest een existentiële crisis zich voordoen (ook de donkere nacht van de ziel genoemd), kan een ‘reset’ of ‘defragmentatie’ zich voordoen.
En hup, daar gaan de poorten van de innerlijke tempel open!

De donkere nacht van de ziel is volgens mij iets binnen de mystiek van Jan van het Kruis. Zoals ik het begrijp bedoelt van het Kruis het zo dat de mens alles gebruikt om zichzelf op de been te houden, op te wekken, troosten, inspireren, kortom, voeden. Alles, ook God, ideeën, visies, eten, drinken, feesten, vermaak, religie, van alles. Wat van het Kruis beschrijft is dat dit op een bepaald moment allemaal niet meer werkt. Alles wordt sleur en het voedsel is al eindeloos vaak herkauwd, en smaakloos, ook God en alles wat daar bij komt kijken aan rituelen, samen zijn, bidden, praktijken. In tegenstelling tot anderen ziet van het Kruis dit als een goed teken. Echter het moet en mag niet gewoon depressie zijn! Dat onderscheid maakt hij nadrukkelijk.

Van het Kruis beschrijft dat je nu ook moet stoppen te forceren, en je eigen doelen van geluk, heil, troost etc. na te jagen. Je moet nu de donkere nacht in gaan en passief worden geestelijk. Je moet het begeren en zoeken als het ware afleggen nu. Erkennen dat zelfs het geestelijk voedsel uitgewerkt is. Je moet nu God zijn werk met jou laten doen. Het donker verwijst naar een niet-weten. Nu moet je het niet-weten omarmen als het ware en niet voortgaan op allerlei wetenswaardigheden, op kennis. Je begripsvermogen moet als het ware leeg worden, op zwart gaan of blanco. Nu kan God met je gaan werken. De Heilige geest. Terwijl je juist niet meer voedt met smakeloos geworden voedsel, kan God in jou werken en je transformeren.

Ook de Boeddha beschrijft dit omslagpunt en beschrijft voedsel. Het is nog niet maandag of we hebben al weer plannen voor het weekend. Dat is hoe je je voedt als mens. Je bent constant jezelf aan het troosten, bezighouden, afleiden, een wortel voor de neus aan het houden. Het is volkomen natuurlijk eigenlijk dat dit op een bepaald moment niet meer werkt. Dan moet je ook ophouden dat te forceren. Veel mensen gaan dan juist nog harder geloven, nog vaker cursussen bezoeken, nog vaker lekkers eten etc.

Maar het is wel belangrijk dat je depressie en ziekte kan onderscheiden van deze donkere nacht.

• Nieuwkomer
« Reactie #4 Gepost op: 02-04-2023 11:17 »

Van het Kruis beschrijft dat je nu ook moet stoppen te forceren, en je eigen doelen van geluk, heil, troost etc. na te jagen. Je moet nu de donkere nacht in gaan en passief worden geestelijk. Je moet het begeren en zoeken als het ware afleggen nu. Erkennen dat zelfs het geestelijk voedsel uitgewerkt is. Je moet nu God zijn werk met jou laten doen. Het donker verwijst naar een niet-weten. Nu moet je het niet-weten omarmen als het ware en niet voortgaan op allerlei wetenswaardigheden, op kennis. Je begripsvermogen moet als het ware leeg worden, op zwart gaan of blanco. Nu kan God met je gaan werken. De Heilige geest. Terwijl je juist niet meer voedt met smakeloos geworden voedsel, kan God in jou werken en je transformeren.

Ook de Boeddha beschrijft dit omslagpunt en beschrijft voedsel.

Ik ken van het Kruis niet, en ik ga mijn hoofd niet volstoppen om nog eens een zoveelste mening te leren kennen. Want dat zou juist begeren zijn.
Als ik alle teksten van wijzen en onwijzen zou beginnen te lezen,  dan heb ik meerdere levens nodig.
Als ik dan ook nog eens over die teksten ga nadenken, dan heb nog eens zoveel levens nodig.
Op een moment is er die grote nood er niet meer naar nog meer.
Je wandelt de onbekende weg en je ziet maar.

Toch is het wandelen van die weg, geen blinde weg, ze is niet blind omdat je er ervaring mee hebt. Ze heeft zichzelf bewezen. De weg is aan jou verschenen en juist gebleken. Je bent voorbij de twijfel, voorbij de verwarring. Niet dat er geen twijfel of verwarring meer kunnen verschijnen, ze zijn metgezellen tijdens wandeling, die niet meer imponeren.

De middenweg ligt niet in het midden, de middenweg is jou weg, jij bent in staat om ze te bewandelen. Je hebt ze eigen gemaakt, waar.
Laat de anderen maar hun ware weg volgen, ik volg mijn ware weg, zoals ze zich aan mij kenbaar heeft gemaakt. Aangepast aan mij.
Onbekend, maar toch voldoende zichtbaar.
geen woud of spoken in het hoofd, geen moeras in het hart.
geen onlesbare honger in de ziel.

De één heeft het talent en vermogen om te lezen en te leren en iemand anders hoofd zou daaronder barsten, een ander denkt en voelt tot een  diepte waar een ander trillend ten onder zou gaan. De één heeft de kracht om te handelen, en nog een ander om te spreken, maar vraag hen niet om te lezen of te denken. En sommigen blinken uit op meer dan één vlak. Een onnavolgbaar voetspoor.
Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf (Siebe)

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #5 Gepost op: 02-04-2023 12:47 »
Ja GM&WN, hierin lijkt de mystieke weg die Jan van het Kruis beschrijft en bewandelde wat anders. Omdat je juist niet wandelt op een Pad dat juist is gebleken of zichzelf aan je bewezen heeft. Je levenswandel heeft zich juist aan jezelf bewezen als iets wat niet echt de honger stilt, wat je niet verlost van gebrokenheid, eenzaamheid, gevoel van gemis, incompleetheid en armoede.

Je hebt de Kerken of tempels bezocht, gebeden, meegedaan aan de rituelen, de Schrift bestudeerd, veel nagedacht, je eigen mening gevormd, wellicht louterende oefeningen gedaan, gezongen, gevierd, geëerd, maar daar sta je dan naakt voor de spiegel, nog altijd gebroken, armoedig, hongerig en het lijkt wel alsof je meer van God en iedereen vervreemd bent dan ooit. Terwijl je dacht dat je zo godsdienstig was, een goed christen en zo goed bezig.

Ik denk dat je net zo goed kan zeggen...als goed boeddhist.

Jan van het Kruis zegt dat mensen op dit punt komen maar dan verkeerd gegidst worden door kerkelijke leiders. Omdat die leiders dit niet begrijpen als een goed teken maar hier een slecht teken in zien en mensen aansporen om nog harder te bidden, eren, smeken, oefenen. Jan van het Kruis leert dat dit precies verkeerd is. Het is een juist een goed teken en teken dat je eindelijk een spiritueel mens aan het worden bent, gevoeliger, en eerlijker, oprechter, dichterbij God aan het komen bent. Dus juist in het gevoel van totale vervreemding van God,  in het falen, in het besef dat niks heeft gewerkt, is God dichterbij dan ooit.

Het is helemaal geen kwaliteit als het voedsel van eren, bidden, samenkomen, oefenen je zo goed smaakt en altijd maar goed blijft smaken, zeg maar.

Ik vind dit zelf een hele wijze les. In de wereld wordt het altijd maar gezien als iets fouts als zaken je niet voeden. Maar is het niet fijn om eens te horen dat het allemaal volkomen normaal is? Zelfs een goed teken kan zijn? Ontspan, laat los, stop maar eens alles en iedereen te zien als voedsel voor jouw ziel.

Ik zie hetzelfde bij de Boeddha. Boeddha noemt die levenswandel de ignoble search (MN26), de lage onwaardige zoektocht. Altijd maar je heil zoeken in het tijdelijke en je daaraan vastklampen en mee voeden. Eigenlijk, alles maar doen als handelaar, met een handelsgeest, als investering. Ik ga wandelen...want dan voel ik me goed. Dat.

Is het erg als dat op een dag uitgewerkt is? Jan van het Kruis zegt dat dit niet zo hoeft te zijn. Als het geen depressie is, of ziekelijke toestand, zou het zomaar eens wijsheid kunnen zijn, groeiende gevoeligheid, de nabijheid van God.

Het is dus eerder omgekeerd allemaal. Het pad, je levenswandel heeft zich aan jezelf bewezen als niet echt voedend en je ziet ook dat je eigenlijk alles alleen maar voor jezelf doet. Dat er een handelaar in je ziel zit. Je hele leven zie en beleef je als een investering in de toekomst. Je doet niks zonder er zelf niet beter van te worden. Zelfs het eren van God doe je om die reden.
Je kunt dan wel jezelf wijsmaken, dat je het voor God doet, maar dat is zelfbedrog en God bedrog.

Voor mij is dit een stukje ontwaken. Dat je de handelaar ziet in jezelf. Dat je ziet hoe je eigenlijk alleen maar met jezelf bezig bent aldoor, ook al kun je pretenderen van niet.
Hoe je alles doet om er zelf beter van te worden, en ook dat je op een punt komt dat het niet meer werkt.

• Nieuwkomer
« Reactie #6 Gepost op: 02-04-2023 15:13 »
wat je niet verlost van gebrokenheid, eenzaamheid, gevoel van gemis, incompleetheid en armoede.

... Dus juist in het gevoel van totale vervreemding van God,  in het falen, in het besef dat niks heeft gewerkt, is God dichterbij dan ooit.

..., maar dat is zelfbedrog en God bedrog.

Voor mij is dit een stukje ontwaken. Dat je de handelaar ziet in jezelf. Dat je ziet hoe je eigenlijk alleen maar met jezelf bezig bent aldoor, ook al kun je pretenderen van niet.
Hoe je alles doet om er zelf beter van te worden, en ook dat je op een punt komt dat het niet meer werkt.

Tja, ook al pretendeer ik van niet, zie jij het.

Jij spreekt over gebrokenheid, eenzaamheid, gevoel van gemis, incompleetheid en armoede maar omdat ik ze amper ken, kan ik me daar ook niet over uitspreken.
Wat ik wel ken is, angst om te verdwijnen, de schoonheid, het boeiende van de wereld moeten achterlaten, uit het verhaal moeten stappen. De gehechtheid aan de wereld verliezen, de wereld verliezen.

Maar als je er naar kijkt, blijkt het niet meer dan een gevoel te zijn dat zich in de fantasie heeft genesteld als een verhaal. Het gevoel is echt, maar de fantasie kan zowel het gevoel voeden als doven.  En opeens, het is terug weg, en dan moet je moeite gaan doen om het te bewaren. Je fantasie aanspreken om het terug op te wekken.

Voor jou is dat vasthouden blijkbaar ontwaken, en ik wijs het niet af of omarm het niet. En hoe minder dat het spookt (lees, verhalen van maken) hoe vluchtiger dat het is.
Hoe minder spookverhalen, hoe gemakkelijker het pad.

Ik vrees dat Jan van het Kruis een beetje last had om zijn zelfmedelijden los te laten. En je kunt volledig in de diepte in dat zelfmedelijden gaan zitten. Mijn vermoeden is dat de meeste mensen op die manier er aan onderdoor gaan. En af en toe heb je eentje waarbij de overlevingsdrang een uitweg heeft gevonden uit die totale crisis. Ik zou het toch niet voorschrijven als medicijn.
Maar voor mensen die toch al voorbij het keerpunt zijn, is het misschien wel een reddingsboei, licht in de duisternis, herkenning.

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #7 Gepost op: 02-04-2023 16:23 »
Een kennis vertelde me altijd hetzelfde. Ik beoordeel dit anders: Dat mensen geen gemis, gebrokenheid, armoede, tekort ervaren in hun leven, of nauwelijks, komt mijns inziens doordat men in omstandigheden verkeert waarbij deze honger niet zo op de voorgrond treedt. Bijvoorbeeld met een liefdevolle partner, betekenisvol werk, afgeleid door allerlei projecten en drukte die dat geeft, volle koelkast, goed inkomen, etc. Dat alles bij elkaar kan de indruk wekken dat je eigenlijk niet of nauwelijks iets of iemand mist, je heel voelt, rijk, niet armoedig etc.

Het is een beetje als iemand die eigenlijk nooit aandacht en liefde tekort komt en dan gaat geloven dat ie het niet nodig heeft en zich op heel natuurlijke wijze al heel voelt, innerlijk doorvoed. Ik ga er vanuit, haal je zo'n persoon uit die omstandigheden dan zal dit heel erg veranderen. Dan leert ie weer kennen dat het allemaal toch iets anders ligt.

Ik adviseerde die kennis om alles eens voor lange tijd achter zich te laten: vrouw, huis en haard, werk, projecten, volle koelkasten. Gewoon eens kijken wat je dan gaat voelen.
Kijken wat er gebeurt. Dat vond ie maar onzin:-)

Wil je uitleggen wat je bedoelt met..."voor jou is dat vasthouden blijkbaar ontwaken..."die conclusie begrijp ik niet.

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
  • Wees zelf het licht voor uzelve
« Reactie #8 Gepost op: 02-04-2023 16:46 »
De boodschap of leringen van Johannes van het Kruis zijn geenszins blijken van zelfmedelijden. Hij was een mysticus en heeft de zogeheten donkere nacht van de ziel beschreven (de louterende zuivering van lichaam en geest), waarin hij vertoefde toen hij zich van alles verlaten wist, en zelfs God niet meer ervoer. Godverlatenheid is voor iemand uit die tijd (1542-1591), die steevast in God gelooft, iets verschrikkelijks. Dat kunnen wij ons nauwelijks voorstellen. Johannes van het Kruis is door het diepste dal gegaan, waarbij hij voor zijn gevoel alles had verloren. Ze hebben hem ook zelfs een tijdje opgesloten in de gevangenis wegens ongehoorzaamheid aan de Kerk. Zijn geloof in God heeft hij steeds behouden, maar dat was dus in de Godverlatenheid, de donkere nacht van de ziel niet gemakkelijk. Johannes van het Kruis stelt als mysticus in de Bestijging van de Berg Karmel ook dat wanneer men alles los laat, alles verliest, niets meer overblijft. Zelfs als hij (geestelijk) op de top komt van de spirituele Berg Karmel, is er niets. Hiermee bedoelt hij, in zijn geschriften, voor zover ik het begrepen heb, dat God niet beschreven kan worden, niets, niets en nog eens niets. En door het volledige besef van dat niets en van de eigen nietigheid, is God volledig te ervaren. Aldus Johannes van het Kruis. Ik zie dus geen zelfmedelijden in deze man, eerder moed en hij is velen tot lering geweest, niet alleen in zijn eigen tijd, maar zelfs tot nu toe.
"Aan de vruchten herkent men de boom." - Jezus Christus

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #9 Gepost op: 02-04-2023 16:48 »
Ik vrees dat Jan van het Kruis een beetje last had om zijn zelfmedelijden los te laten. En je kunt volledig in de diepte in dat zelfmedelijden gaan zitten. Mijn vermoeden is dat de meeste mensen op die manier er aan onderdoor gaan. En af en toe heb je eentje waarbij de overlevingsdrang een uitweg heeft gevonden uit die totale crisis. Ik zou het toch niet voorschrijven als medicijn.
Maar voor mensen die toch al voorbij het keerpunt zijn, is het misschien wel een reddingsboei, licht in de duisternis, herkenning.

Jezus ging het ook aan, de verlatenheid, de woestijn in. Boeddha ook. Het is volgens mij de enige manier om realistisch te worden. Verlatenheid. Ga het maar aan.

Geen volle koelkast meer met troostrijk voedsel...wat een hel. Geen drukte van werk meer om in weg te vluchten, wat een hel. Geen partner die je liefdevol bejegent, wat een hel. Geen kudde waarin je je geborgen voelt, wat een hel. Geen aandacht van anderen, wat een hel. Geen matras en warme deken waaronder je je even goed kan voelen, wat een hel. Geen boeken om in weg te vluchten, wat een hel. Geen rituelen om steun in te zoeken, wat een hel. Geen computer om wijs te doen, wat een hel. Niemand die je respect geeft, wat een hel. Geen tv om de tijd te doden, wat een hel.

• Nieuwkomer
« Reactie #10 Gepost op: 02-04-2023 17:59 »

Jezus ging het ook aan, de verlatenheid, de woestijn in. Boeddha ook. Het is volgens mij de enige manier om realistisch te worden. Verlatenheid. Ga het maar aan.

Geen volle koelkast meer met troostrijk voedsel...wat een hel. Geen drukte van werk meer om in weg te vluchten, wat een hel. Geen partner die je liefdevol bejegent, wat een hel. Geen kudde waarin je je geborgen voelt, wat een hel. Geen aandacht van anderen, wat een hel. Geen matras en warme deken waaronder je je even goed kan voelen, wat een hel. Geen boeken om in weg te vluchten, wat een hel. Geen rituelen om steun in te zoeken, wat een hel. Geen computer om wijs te doen, wat een hel. Niemand die je respect geeft, wat een hel. Geen tv om de tijd te doden, wat een hel.

De verlatenheid van de woestijn, lijkt me nog romantisch.
Wat dacht je van vastgebonden in een kooi, aan handen en voeten, en opgehangen aan een ketting, en dagelijks slavenarbeid verrichten, zonder eten en drinken, en iedere dag mishandelingen.
Zou dat niet enorm bijdragen tot ontwaken ?

de verlatenheid van de woestijn dweepzucht.
Als je dat predikt, moet je dat ook doen.
Ik zeg dat je daar weinig zult vinden behalve ondergang.

Maar als je hier en nu, in jou omstandigheden voldoende vrij bent, dan zou je een kans kunnen wagen, dat je de verlatenheid van de woestijn mentaal overleeft. Fysiek is een andere kwestie, dat zijn technische vaardigheden.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
The Dark Night of the Soul
« Reactie #11 Gepost op: 02-04-2023 18:05 »
Twee interessante video's op YouTube over "The Dark Night of the Soul".

1) https://www.youtube.com/watch?v=9mpybTfz6rU&t=36s

2) https://www.youtube.com/watch?v=4DrR6rSJhN0&t=191s

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 02-04-2023 18:17 »
De donkere nacht van de ziel is volgens mij iets binnen de mystiek van Jan van het Kruis.
...
Ja, De Spaanse schrijver Juan de la Cruz (1540-1591) heeft wereldberoemde mystieke gedichten en verhandelingen nagelaten.

Maar het is wel belangrijk dat je depressie en ziekte kan onderscheiden van deze donkere nacht.
Ik maak er totaal geen onderscheid tussen. Wat depressie is "deep-rest", diepe rust en ziekte maakt eerlijk.
De ziekte is de grootste kans van de mens, is zijn kostbaarste bezit. Ziekte is de persoonlijke leraar en leider op de weg naar het heil.

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #13 Gepost op: 02-04-2023 20:03 »

Wat dacht je van vastgebonden in een kooi, aan handen en voeten, en opgehangen aan een ketting, en dagelijks slavenarbeid verrichten, zonder eten en drinken, en iedere dag mishandelingen.

Maar als je hier en nu, in jou omstandigheden voldoende vrij bent, dan zou je een kans kunnen wagen, dat je de verlatenheid van de woestijn mentaal overleeft. Fysiek is een andere kwestie, dat zijn technische vaardigheden.

vind je het echt dweepzucht?

• Nieuwkomer
« Reactie #14 Gepost op: 02-04-2023 23:17 »

Wil je uitleggen wat je bedoelt met..."voor jou is dat vasthouden blijkbaar ontwaken..."die conclusie begrijp ik niet.

Je schrijft zelf : Voor mij is dit een stukje ontwaken. Dat je de handelaar ziet in jezelf. Dat je ziet hoe je eigenlijk alleen maar met jezelf bezig bent aldoor, ook al kun je pretenderen van niet.

Je ziet iets "hoe je eigenlijk alleen maar met jezelf bezig bent aldoor" en je wijst dat af ,
wat omarm je ?   "gebrokenheid, eenzaamheid, gevoel van gemis, incompleetheid en armoede"

Want dat is toch het enige echte, waarachtige.
De zuiverheid is een leugen, want : Dat je de handelaar ziet in jezelf. Dat je ziet hoe je eigenlijk alleen maar met jezelf bezig bent aldoor, ook al kun je pretenderen van niet.

Wees eerlijk tegen jezelf, zie de handelaar, zie de handelaar, zie hoe je alles pretendeert, maar eigenlijk maar met jezelf bezig bent aldoor.

Ik heb meer iets van : ja, enne. Mensen zijn inderdaad voor een stuk handelaars, ze pretenderen, ze ervaren zichzelf als het middelpunt.
Dat maakt hun verzuchtingen en nood niet minder echt of waar.

Ik zie het inderdaad als nuttig dat de mens, uit de zichzelf voedende negatieve lijdensspiraal gaat.
En ik geloof dat er meningen zijn die er voor zorgen dat mensen grote moeilijkheden ervaren om uit die zichzelf voedende negatieve lijdensspiraal te treden.
Maar ook dat het voor vrijwel iedereen een moeilijke kwestie is om uit die lijdensspiraal te geraken.

• Nieuwkomer
« Reactie #15 Gepost op: 03-04-2023 07:13 »

vind je het echt dweepzucht?
Geloof jij nu echt dat als je jezelf gaat straffen omdat je de handelaar in jezelf ziet, blijft zien, en frustraties hieromtrent hebt en die frustraties blijft vasthouden, en blijft vasthouden aan de gebrokenheid, eenzaamheid, gevoel van gemis, incompleetheid en armoede.
Dat dit gaat verdwijnen door de gelatenheid van de woestijn ?

Het onbewuste deel "de handelaar" daar heb jij toch geen zeggenschap over.
Je gelooft in de romantiek "de gelatenheid van de woestijn".
Toets het dan ook maar aan de realiteit, of de handelaar inderdaad zal weg zijn ?
In plaats van te speculeren, aannemen, dromen dat de handelaar weg is.

Je hoeft echt niet naar de woestijn om gelaten te zijn omtrent de handelaar.
Compleetheid kan niet zonder de handelaar. Compleetheid en tegelijkertijd overdreven gefrustreerd zijn omtrent de handelaar is geen compleetheid.

En nog om toe te voegen, ook die gefrustreerdheid omtrent de handelaar heeft een plaats in die compleetheid, want anders gaat een mens op zoek naar een utopische toestand zonder frustratie, wat ook niet hier of in de woestijn kan gevonden worden.
« Laatst bewerkt op: 03-04-2023 11:10 door Gouden middenweg & de wilde natuur »

• Nieuwkomer
« Reactie #16 Gepost op: 03-04-2023 09:24 »

Ik maak er totaal geen onderscheid tussen. Wat depressie is "deep-rest", diepe rust en ziekte maakt eerlijk.
De ziekte is de grootste kans van de mens, is zijn kostbaarste bezit. Ziekte is de persoonlijke leraar en leider op de weg naar het heil.

Sorry, maar ik zie zelfhaat niet als een groot bezit, maar wel als een noodtoestand.

En ik heb toch de indruk dat mensen met  een spirituele aanleg  net iets te lang en te veel verering hebben voor een soort zelfdestructie in combinatie met angsten en gebrek aan realiteitszin, of lees, grote fantasie die op hol slaat.

Iets meer voeten op de grond, arbeid, nuchterheid, relativering brengt meer evenwicht.

De ziekte is niet de remedie, de ziekte geeft aanwijzingen waar de remedie moet gezocht worden.
En in sommige gevallen kan de zieke zichzelf niet meer genezen, en moet er redding van buiten komen.

Ik ben niet zo euforisch over het ziek zijn, maar begrijp wel als je het hebt overwonnen dat een mens een gevoel krijgt "het had zo moeten zijn", "ik ben er sterker uitgekomen".

Wat niet wil zeggen dat ik het ziek zijn verguis of afwijs. Het is een gegeven omstandigheid waar men iets dient te doen. Een soort grens van het leven, tot hier en niet verder, nog verder is totale ondergang en dood.
« Laatst bewerkt op: 03-04-2023 09:39 door Gouden middenweg & de wilde natuur »

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #17 Gepost op: 03-04-2023 11:40 »
GM&WN, die woestijn, die verlatenheid, die Jezus en Boeddha en vele meesters bewust opzochten en opzoeken, zie ik meer als een realiteitscheck. Want ik geloof dat je door het gewone leven te leven, omringd door luxe, liefde, aandacht, afleidingen, vermaak etc. het onbewust wordt hoe je hier eigenlijk op leunt en steunt voor je welzijn. Je kunt je dan heel vrij voelen, heel onafhankelijk. Dat je niks en niemand meer nodig hebt. Dat voor jou gevoelens van gemis, tekort, eenzaamheid wel afgedaan hebben. Dan is de verlatenhed opzoeken als een realiteitscheck denk ik wel goed en nodig ook. Ik zie het dus meer als een realiteitscheck en zeker niet als romantiek.

Bij mij is handelaar zeker niet weg maar ik voel wel aan dat de handelaar een aspect van onzuiverheid is.
Ik zeg niet dat het onmenselijk is of dat ik het haat, maar ik voel wel aan dat alles doen om er zelf beter van te worden geen zuivere koffie is.
Niemand kan mij dat afnemen, niemand. Zelfs Vrij niet:-)

Ik laat me ook niet wijsmaken dat dit maar een verhaaltje is en dat zuiverheid en onzuiverheid alleen maar verzinsels zijn die alleen in verbeelding bestaan.
Onzin, totale onzin. Je hebt zuiver water en onzuiver water, je hebt zuivere lucht en onzuivere, je hebt ook onzuivere bedoelingen  en een onzuivere geest. Dat zijn geen verzinsels maar zaken des natuur.

• Nieuwkomer
« Reactie #18 Gepost op: 03-04-2023 12:07 »
GM&WN, die woestijn, die verlatenheid, die Jezus en Boeddha en vele meesters bewust opzochten en opzoeken, zie ik meer als een realiteitscheck. Want ik geloof dat je door het gewone leven te leven, omringd door luxe, liefde, aandacht, afleidingen, vermaak etc. het onbewust wordt hoe je hier eigenlijk op leunt en steunt voor je welzijn. Je kunt je dan heel vrij voelen, heel onafhankelijk. Dat je niks en niemand meer nodig hebt. Dat voor jou gevoelens van gemis, tekort, eenzaamheid wel afgedaan hebben. Dan is de verlatenhed opzoeken als een realiteitscheck denk ik wel goed en nodig ook. Ik zie het dus meer als een realiteitscheck en zeker niet als romantiek.

Bij mij is handelaar zeker niet weg maar ik voel wel aan dat de handelaar een aspect van onzuiverheid is.
Ik zeg niet dat het onmenselijk is of dat ik het haat, maar ik voel wel aan dat alles doen om er zelf beter van te worden geen zuivere koffie is.
Niemand kan mij dat afnemen, niemand. Zelfs Vrij niet:-)

Ik laat me ook niet wijsmaken dat dit maar een verhaaltje is en dat zuiverheid en onzuiverheid alleen maar verzinsels zijn die alleen in verbeelding bestaan.
Onzin, totale onzin. Je hebt zuiver water en onzuiver water, je hebt zuivere lucht en onzuivere, je hebt ook onzuivere bedoelingen  en een onzuivere geest. Dat zijn geen verzinsels maar zaken des natuur.

ik vrees dat je vooral jezelf heel erg moeilijk maakt om enerzijds de realiteitscheck "woestijn" te propaganderen maar anderzijds niet zelf die stap te zetten.
Ik zeg niet dat je dat moet doen, want ik zie daar niet waardevols in voor de meeste mensen.

er zijn dingen die je in de woestijn kan leren, en er zijn dingen die je op een boeddhaforum, of werkomstandigheden, of hier of daar kunt leren.
Leven is leren, en waar je ook naartoe gaat, je neemt jezelf mee.

een alternatief voor de woestijn is de pelgrimstocht, komen mensen massaal verlicht terug van een pelgrimstocht ? Neen, ik dacht het niet.
En de bedoeïnen in de woestijn zijn die allemaal verlicht ? Neen, ik denk het niet.

de meeste onvoorbereide mensen gaan geen mystieke wijze worden in de woestijn, ze gaan gewoon dood.
En als je het overleeft, is Siebe de handelaar, nog altijd Siebe de handelaar.

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #19 Gepost op: 03-04-2023 13:41 »
Het is gewoon heel erg simpel. Geografisch hoef je niet naar de woestijn. Je neemt jezelf namelijk altijd mee, waarheen dan ook. Tijdelijke afzondering, woestijn of niet, kan je helpen even afstand te nemen van de dagelijkse praktijk van het leven. Van alle afleiding en drukte. Dat kan hooguit ondersteunend werken, en geeft geen garanties.

Afzondering hoeft helemaal niet geografisch, de meditatie is ook een vorm van afzondering. Dat is vergelijkbaar met de woestijn. Via deze meditatieve beoefening kun je besef hebben, inzicht verkrijgen in wat of wie je bent. Dat is tijdelijk, en ondersteunend. Het kan heilzaam werken, maar ook hier zijn geen harde garanties.

Het dagelijkse leven is (ook) de beoefening. En ik herhaal: je hoeft niet naar de woestijn, je kunt die afzondering gewoon thuis beoefenen.

• Nieuwkomer
« Reactie #20 Gepost op: 03-04-2023 14:01 »
Wat kan men in de woestijn niet leren ?
Dat is omgaan met redetwisten over meningen.

Dat gevoel dat je krijgt als iemand anders een andere mening heeft. Leren dat gevoel te relativeren.
De kunst om de mening van een ander respecteren en tegelijkertijd toch in twijfel trekken.
Leren om je mening te verdedigen en toch open te staan voor andere meningen.
Je mening te onderzoeken, te formuleren en herformuleren.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #21 Gepost op: 03-04-2023 14:18 »
Wat kan men in de woestijn niet leren ?
Dat is omgaan met redetwisten over meningen.
;D ;D ;D

Offline I'm a loser

• Geïntresseerde
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #22 Gepost op: 03-04-2023 14:33 »
De metafoor van de woestijn staat niet voor een meditatie, maar voor de verlatenheid die Jezus, Boeddha en anderen opzochten.  Siebe heeft dit strak in beeld.  In het verhaal van Jezus vinden we ook de verzoekingen terug.  Je gaat je dus ook niet lekker zen terug trekken in een klooster, dat is te gemakkelijk.   Het speelt zich volledig af in het innerlijk, maar je hebt wel een uiterlijke omgeving (de woestijn) er voor nodig.  Het is onthecht zijn, verlaten zijn, temidden van de waarneming  van de vormen.   Door de bodem van je bestaan heen vallen.
Leven is uitvaren met een schip waarvan je weet dat het op zee zal vergaan.

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #23 Gepost op: 03-04-2023 16:39 »
Ik zeg nergens dat de (metafoor van de) woestijn staat voor meditatie, dat dit als het ware hetzelfde zou zijn. Ik heb slechts aangegeven dat je voor afzondering je net zo goed in de meditatie kunt begeven, thuis, alleen. Ik schreef namelijk: "Afzondering hoeft helemaal niet geografisch, de meditatie is ook een vorm van afzondering. Dat is vergelijkbaar met de woestijn." Vergelijkbaar is niet automatisch exact hetzelfde. Maar ik hoef persoonlijk geen geografische woestijn om mijn innerlijk waar te nemen. Misschien iemand anders wel. Maakt mij verder niet uit, be blessed.

• Nieuwkomer
« Reactie #24 Gepost op: 03-04-2023 16:51 »
maar je hebt wel een uiterlijke omgeving (de woestijn) er voor nodig.
enne, waar was jou woestijn ?

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #25 Gepost op: 03-04-2023 17:00 »

Ik maak er totaal geen onderscheid tussen. Want depressie is "deep-rest", diepe rust en ziekte maakt eerlijk.

Sorry, maar ik zie zelfhaat niet als een groot bezit, maar wel als een noodtoestand.
Geen sorry nodig, je geeft slechts je mening weer.  ;)
Zelfhaat, zelfafwijzing, is geen bezit, het is bepaalde gedachten geloven die niet waar zijn.

De kern van ons zelfbeeld is zelfafwijzing, en aversie tegen zelfafwijzing, en deze vat ik samen met de term ‘het negatieve geloof ’. Niemand wordt met een negatief geloof geboren. Toch heeft iedereen het. We leren het tijdens de eerste tien jaar van ons leven. Als je baby’s en hele kleine peuters observeert, dan zie je dat ze geen enkel beeld van zichzelf hebben, dus ook geen negatief of zelfafwijzend beeld.

Over depressie...
Citaat
Depressie is een verzamelbegrip voor een symptoombeeld dat reikt van het gevoel van neerslachtigheid en niet op gang kunnen komen tot aan de zogenaamde endogene depressie met volledige apathie. Behalve de totale blokkade van alle activiteit en de uiterst neerslachtige stemming, vinden wij bij de depressie vooral ook een enorm aantal lichamelijke nevensymptomen, zoals moeheid, slaapstoornissen, gebrek aan eetlust, verstopping, hoofdpijnen, hartkloppingen, lendepijn, menstruatiestoornissen bij vrouwen en verlaging van de lichamelijke tonus. De depressieve mens wordt door hevige schuldgevoelens en zelfverwijten gekweld en probeert daarom voortdurend alles ‘weer goed te maken’.

Het woord depressie is afgeleid van het Latijnse werkwoord deprimere, dat ‘neerdrukken’ en ‘onderdrukken’ betekent. Dat roept de vraag op, waardoor de depressieve mens zich voelt neergedrukt of wat hij eigenlijk onderdrukt. Als antwoord vinden wij drie themagebieden:

1. Agressie. Wij zeiden al eerder dat niet naar buiten gerichte agressie verandert in lichamelijke pijn. Aan deze constatering kan nog worden toegevoegd, dat onderdrukte agressie in het psychisch gebied leidt tot depressie. Agressie die in haar uiting wordt geblokkeerd, richt zich naar binnen en maakt de afzender tot ontvanger. Niet alleen de schuldgevoelens komen op rekening van de onderdrukte agressie, maar ook de vele somatische nevensymptomen met hun vage pijnen. Wij zeiden ook al, dat agressie slechts een bijzondere vorm van levensenergie en activiteit is. Wie dus angstig zijn agressies onderdrukt, onderdrukt tevens zijn energie en activiteit. De psychiatrie doet ijverig haar best de depressieve mens weer tot de een of andere activiteit te brengen, maar dat ervaart de patiënt als bedreigend. Dwangmatig vermijdt hij alles wat geen openlijke erkenning krijgt en hij probeert door een onberispelijke levenswandel zijn agressieve en destructieve impulsen te verdoezelen. De tegen zichzelf gerichte agressie vindt haar duidelijkste uitdrukking in de zelfmoord. Bij zelfmoordplannen zou men zich altijd moeten afvragen, op wie de moordplannen eigenlijk zijn gericht.

2. Verantwoordelijkheid. Depressie is – even afgezien van de zelfmoord – de extreemste vorm van afwijzing van verantwoordelijkheid. De depressieve mens handelt niet meer; hij vegeteert maar zo’n beetje, meer dood dan levend. Maar ondanks alle weigering zich met het leven actief bezig te houden, wordt hij via de achterdeur van de schuldgevoelens blijvend met het thema ‘verantwoordelijkheid’ geconfronteerd. De angst verantwoordelijkheid op zich te nemen, staat op de voorgrond bij alle depressies, die zich juist dan aanmelden wanneer de patiënt een nieuwe levensfase moet beginnen, zoals dat bijvoorbeeld bij de post-natale depressie het geval is.

3. Het gedwongen afstand doen – eenzaamheid – leeftijd – dood. Deze vier nauw samenhangende begrippen omlijnen het laatste en, naar onze mening, belangrijkste themagebied. In de depressie wordt de patiënt met geweld gedwongen zich bezig te houden met de tegenpool van het leven: de dood. Al het levende, zoals beweging, afwisseling, saamhorigheid en communicatie wordt de depressieve mens ontnomen, en de tegenpool van het levende manifesteert zich: apathie, starheid, eenzaamheid, gedachten aan de dood. Het doodsgebied van het leven, dat in de depressie zo evident tot uitdrukking komt, is de schaduw van deze patiënt. Het conflict is eigenlijk dat de angst voor het leven even groot is als de angst voor de dood.

Actief leven brengt altijd schuld en verantwoordelijkheid met zich mee – maar dat wil men juist vermijden.
Verantwoordelijkheid op zich nemen betekent echter ook, dat men afstand doet van projecties en zijn alleen-zijn accepteert.
De depressieve persoonlijkheid is bang daarvoor en heeft daarom mensen nodig waaraan hij zich vastklampt. Scheiding of dood van zo’n mens, waarop men zich geheel gericht heeft, kan daarom ook vaak de uitwendige aanleiding voor een depressie worden. Men is immers zo alleen – en alléén leven en verantwoordelijkheden dragen wil men niet. Men vreest de dood en begrijpt daarom niet wat er nodig is om te leven. Depressie maakt eerlijk: zij maakt het onvermogen om te leven en om te sterven zichtbaar.

Uittreksel van boek: Thorwald Dethlefsen & Rüdiger Dahlke. 'De zin van ziekzijn'.
Maar da's maar een mening dat de schrijvers van dit best-seller boek verkondigen hoor.  ;)
Als zelf ervaringsgetuige  zijnde van iemand (ik) die zelfhaat zowat zijn hele leven heeft gehad met meerdere depressie ben ben ik het wel met hun mening eens: Depressie maakt eerlijk: zij maakt het onvermogen om te leven en om te sterven zichtbaar.

Offline I'm a loser

• Geïntresseerde
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #26 Gepost op: 03-04-2023 17:20 »

Die vraag is voor jou van geen enkel belang.  Alleen jouw woestijn doet er toe.

Offline I'm a loser

• Geïntresseerde
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #27 Gepost op: 03-04-2023 17:21 »
Ik zeg nergens dat de (metafoor van de) woestijn staat voor meditatie, dat dit als het ware hetzelfde zou zijn. Ik heb slechts aangegeven dat je voor afzondering je net zo goed in de meditatie kunt begeven, thuis, alleen. Ik schreef namelijk: "Afzondering hoeft helemaal niet geografisch, de meditatie is ook een vorm van afzondering. Dat is vergelijkbaar met de woestijn." Vergelijkbaar is niet automatisch exact hetzelfde. Maar ik hoef persoonlijk geen geografische woestijn om mijn innerlijk waar te nemen. Misschien iemand anders wel. Maakt mij verder niet uit, be blessed.

Het innerlijk is niet waar te nemen, maar dat geheel ter zijde natuurlijk.

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #28 Gepost op: 03-04-2023 17:30 »

Het innerlijk is niet waar te nemen, maar dat geheel ter zijde natuurlijk.

Misschien kun je voor jezelf spreken en niet voor de ander, bij voorbaat dank.

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #29 Gepost op: 03-04-2023 17:45 »

Ik maak er totaal geen onderscheid tussen. Want depressie is "deep-rest", diepe rust en ziekte maakt eerlijk.

Geen sorry nodig, je geeft slechts je mening weer.  ;)
Zelfhaat, zelfafwijzing, is geen bezit, het is bepaalde gedachten geloven die niet waar zijn.

De kern van ons zelfbeeld is zelfafwijzing, en aversie tegen zelfafwijzing, en deze vat ik samen met de term ‘het negatieve geloof ’. Niemand wordt met een negatief geloof geboren. Toch heeft iedereen het. We leren het tijdens de eerste tien jaar van ons leven. Als je baby’s en hele kleine peuters observeert, dan zie je dat ze geen enkel beeld van zichzelf hebben, dus ook geen negatief of zelfafwijzend beeld.

Over depressie...
Citaat
Depressie is een verzamelbegrip voor een symptoombeeld dat reikt van het gevoel van neerslachtigheid en niet op gang kunnen komen tot aan de zogenaamde endogene depressie met volledige apathie. Behalve de totale blokkade van alle activiteit en de uiterst neerslachtige stemming, vinden wij bij de depressie vooral ook een enorm aantal lichamelijke nevensymptomen, zoals moeheid, slaapstoornissen, gebrek aan eetlust, verstopping, hoofdpijnen, hartkloppingen, lendepijn, menstruatiestoornissen bij vrouwen en verlaging van de lichamelijke tonus. De depressieve mens wordt door hevige schuldgevoelens en zelfverwijten gekweld en probeert daarom voortdurend alles ‘weer goed te maken’.

Het woord depressie is afgeleid van het Latijnse werkwoord deprimere, dat ‘neerdrukken’ en ‘onderdrukken’ betekent. Dat roept de vraag op, waardoor de depressieve mens zich voelt neergedrukt of wat hij eigenlijk onderdrukt. Als antwoord vinden wij drie themagebieden:

1. Agressie. Wij zeiden al eerder dat niet naar buiten gerichte agressie verandert in lichamelijke pijn. Aan deze constatering kan nog worden toegevoegd, dat onderdrukte agressie in het psychisch gebied leidt tot depressie. Agressie die in haar uiting wordt geblokkeerd, richt zich naar binnen en maakt de afzender tot ontvanger. Niet alleen de schuldgevoelens komen op rekening van de onderdrukte agressie, maar ook de vele somatische nevensymptomen met hun vage pijnen. Wij zeiden ook al, dat agressie slechts een bijzondere vorm van levensenergie en activiteit is. Wie dus angstig zijn agressies onderdrukt, onderdrukt tevens zijn energie en activiteit. De psychiatrie doet ijverig haar best de depressieve mens weer tot de een of andere activiteit te brengen, maar dat ervaart de patiënt als bedreigend. Dwangmatig vermijdt hij alles wat geen openlijke erkenning krijgt en hij probeert door een onberispelijke levenswandel zijn agressieve en destructieve impulsen te verdoezelen. De tegen zichzelf gerichte agressie vindt haar duidelijkste uitdrukking in de zelfmoord. Bij zelfmoordplannen zou men zich altijd moeten afvragen, op wie de moordplannen eigenlijk zijn gericht.

2. Verantwoordelijkheid. Depressie is – even afgezien van de zelfmoord – de extreemste vorm van afwijzing van verantwoordelijkheid. De depressieve mens handelt niet meer; hij vegeteert maar zo’n beetje, meer dood dan levend. Maar ondanks alle weigering zich met het leven actief bezig te houden, wordt hij via de achterdeur van de schuldgevoelens blijvend met het thema ‘verantwoordelijkheid’ geconfronteerd. De angst verantwoordelijkheid op zich te nemen, staat op de voorgrond bij alle depressies, die zich juist dan aanmelden wanneer de patiënt een nieuwe levensfase moet beginnen, zoals dat bijvoorbeeld bij de post-natale depressie het geval is.

3. Het gedwongen afstand doen – eenzaamheid – leeftijd – dood. Deze vier nauw samenhangende begrippen omlijnen het laatste en, naar onze mening, belangrijkste themagebied. In de depressie wordt de patiënt met geweld gedwongen zich bezig te houden met de tegenpool van het leven: de dood. Al het levende, zoals beweging, afwisseling, saamhorigheid en communicatie wordt de depressieve mens ontnomen, en de tegenpool van het levende manifesteert zich: apathie, starheid, eenzaamheid, gedachten aan de dood. Het doodsgebied van het leven, dat in de depressie zo evident tot uitdrukking komt, is de schaduw van deze patiënt. Het conflict is eigenlijk dat de angst voor het leven even groot is als de angst voor de dood.

Actief leven brengt altijd schuld en verantwoordelijkheid met zich mee – maar dat wil men juist vermijden.
Verantwoordelijkheid op zich nemen betekent echter ook, dat men afstand doet van projecties en zijn alleen-zijn accepteert.
De depressieve persoonlijkheid is bang daarvoor en heeft daarom mensen nodig waaraan hij zich vastklampt. Scheiding of dood van zo’n mens, waarop men zich geheel gericht heeft, kan daarom ook vaak de uitwendige aanleiding voor een depressie worden. Men is immers zo alleen – en alléén leven en verantwoordelijkheden dragen wil men niet. Men vreest de dood en begrijpt daarom niet wat er nodig is om te leven. Depressie maakt eerlijk: zij maakt het onvermogen om te leven en om te sterven zichtbaar.

Uittreksel van boek: Thorwald Dethlefsen & Rüdiger Dahlke. 'De zin van ziekzijn'.
Maar da's maar een mening dat de schrijvers van dit best-seller boek verkondigen hoor.  ;)
Als zelf ervaringsgetuige  zijnde van iemand (ik) die zelfhaat zowat zijn hele leven heeft gehad met meerdere depressie ben ben ik het wel met hun mening eens: Depressie maakt eerlijk: zij maakt het onvermogen om te leven en om te sterven zichtbaar.

Het was er op wachten tot iemand eens met dit New Age achtige boek zou komen aandragen. “De zin van ziekzijn” van Dahlke en Dethlefsen is je reinste lariekoek. Ze gaan er vanuit dat je lichaam grotendeels een uiting zou zijn van je geest. In dit gevaarlijke werkje worden mensen volledig zelf verantwoordelijk gesteld voor het falen van hun lichaam, ziek worden dus. Dit is het nodeloos aanpraten van een verantwoordelijkheid die mensen die lichamelijk of geestelijk gebrek lijden helemaal niet hebben. Het is een soort maakbaarheidstheorie die kant noch wal raakt. De verschijningsdatum van dit verderfelijke boek ligt behoorlijk in het verleden, toen New Age nog actueler was dan nu. Er wordt volledig voorbij gegaan aan lichamelijke factoren, mensen die ziek worden zouden zelf de keuze hebben om beter te kunnen worden, te genezen. Je reinste kolder!

Dit gaat totaal in tegen elke vorm van gezond verstand. De medische wetenschap, ondanks al haar tekortkomingen, is veel beter dan dit soort kletspraat. Het is een ronduit misdadige en zeer eenzijdige theorie. En wat deze heren over depressie schrijven, komt direct uit het rijk der fabelen. Ik weet waar ik over praat, ik heb zelf met GGZ patiënten gewerkt. Depressie degraderen tot een vorm van “deep-rest” is tevens volkomen uit de lucht gegrepen. Je kunt wel doktertje komen spelen, of psycholoogje, of psychiatertje, maar dat is volgens mij je professie niet. Ik zou zo zeggen, wees uiterst voorzichtig met uitspraken en citaten waaruit blijkt dat je gewoon eigenlijk helemaal niets afweet van dit soort ziektebeelden. Je richt er meer schade mee aan in plaats van dat dit helpend is, of kan zijn.
« Laatst bewerkt op: 03-04-2023 17:47 door Buddha Amitabha »

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #30 Gepost op: 03-04-2023 18:08 »
[Het was er op wachten tot iemand eens met dit New Age achtige boek zou komen aandragen. “De zin van ziekzijn” van Dahlke en Dethlefsen is je reinste lariekoek....
Bedankt voor je mening. ;D
Ach, wat zou het mensdom toch niet zijn zonder zijn vele meningen.  ;)
Mening hier, mening daar, mening overal!

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #31 Gepost op: 03-04-2023 18:17 »
...De verschijningsdatum van dit verderfelijke boek ligt behoorlijk in het verleden, toen New Age nog actueler was dan nu....
Dit verderfelijke (klinkt als de hel!  ;D) boek volgens jou, is sinds zijn eerste druk in 1984 al aan de vijftiende druk toe in 2014 lees ik in mijn e-boek versie. De papieren versie kocht ik eind jaren '80.

Dit gaat totaal in tegen elke vorm van gezond verstand. De medische wetenschap, ondanks al haar tekortkomingen, is veel beter dan dit soort kletspraat.
Wat vind je dit? >>> https://www.christianebeerlandt.com

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #32 Gepost op: 03-04-2023 18:24 »
Uit precies dezelfde hoek als die andere twee charlatans die ik al noemde, Dahlke en Dethlefsen...

Eén voorbeeld volstaat, lezers mogen er zelf over nadenken: Christiane Beerlandt stelde dat elke ziekte een psychische oorzaak heeft, ze beweerde onder andere: "Aids is twijfel aan je eigen meesterschap en aan je eigen kracht."

Natuurlijk... wat een regelrechte en ronduit krankzinnige kolder... ;D
« Laatst bewerkt op: 03-04-2023 18:26 door Buddha Amitabha »

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #33 Gepost op: 03-04-2023 18:36 »
Natuurlijk... wat een regelrechte en ronduit krankzinnige kolder... ;D
Toch fantastische wezens wij mensen hé!  ;D
Meningen hebben hoort alleen mensen met hun intellect toe, dieren hebben geen meningen.

Zoals mijn Goddelijke helderziende (zaliger) ooit is vertelde..
Citaat
Het intellect kan een mens tot bij de goden brengen maar ook lager dan de dieren brengen.
Dus we moeten opletten wat ons rationeel denken ons wijs maakt. Uiteindelijk is ons rationeel denken, als we er niet bewust van worden, onze grootste vijand.
Ons rationeel denken laat ons dingen zien die leugenachtig, onwaar en illusie zijn.
Als een mens dat durft te doorbreken kan hij komen tot een waar zelf en is hij helderziend.
Vanuit dat helder zicht kan hij groeien naar een ‘al weten’.
Dat ‘al weten’ kan hij alleen maar leren vanuit de natuur. In de natuur is alles al opgeslagen.
Dat ‘weten’ kan een mens niet leren op scholen of aan universiteiten.
Aan scholen en universiteiten kan een mens leren wat hij in de maatschappij als taak kan gaan doen. Dat is heel anders.
Alle dieren zijn op dat vlak spirituele wezens. Dieren zijn verbonden gebleven met hun natuur.
Een leeuw zal het nooit in zijn hoofd halen om als een antilope over de savanne te gaan lopen, mensen wel.
Als het ons uit komt gedragen we ons als een neushoorn, een slang, een krokodil, een leeuw of wat dan ook. Er zijn er zelfs die denken dat ze Napoleon zijn. Dat is een groot probleem geworden.
Een mens heeft zich zovele jaren met zijn intellect beziggehouden, is er zo geperfectioneerd in geworden, in die illusionaire wereld, dat terugkomen naar zijn ware wereld van Zijn, ‘schijnbaar’ een heel grote stap is.
Apropo, ik vroeg mijn mijn helderziende ooit is wat hij van Christiane Beerlandt vond, omdat hij zo vaak over mij en mensen rond mij vertelde zonder iets van hen te weten en nooit gezien te hebben en wat dan overeen kwam met wat ik over die mensen hun aandoeningen en ziekte las in Christiane Beerlandt en hij antwoordde: Beerlandt tapt uit dezelfde bron als ik.
Tsja... helderzienden, ook gekend als zeer intuïtieve mensen zijn ook maar mensen met een 'mening'.  ;)  ;D

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #34 Gepost op: 03-04-2023 18:51 »
Selectief een klein stukje uit mijn bijdrage halen, het als een "mening" afdoen, terwijl jij daarmee zo ongeveer impliceert dat dit soort kwakzalverij toch wel een soort "waarheid" in zich zal hebben.

Het is echter jouw mening tegenover mijn mening. Ik denk dat de lezers zelf wel kunnen zien dat deze oplichterij van dit soort evidente kwakzalvers kant noch wal raakt. Schadelijk, en anders niet.

Maar goed, als jij desondanks er je heil in kunt vinden, het is mij om het even.

• Nieuwkomer
« Reactie #35 Gepost op: 03-04-2023 18:54 »

Die vraag is voor jou van geen enkel belang.  Alleen jouw woestijn doet er toe.
precies, er was geen woestijn in letterlijke zin.

En dat is juist het punt van Siebe, beetje snoeven op een boeddhaforum over verlichting en onthechting, terwijl je alles hebt. Vrouw, kinderen, werk, hobbies, een forum om wat wijze woorden te lummelen, voldoende te eten, drinken enz.
En vertellen dat onvrede geen issue meer is.

conclusie : zelfverklaarde verlichters lezen niet zo goed.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #36 Gepost op: 03-04-2023 19:13 »
Selectief een klein stukje uit mijn bijdrage halen,...
Hoezo selectief ???
Je hebt het over een verderfelijk boek (des duivels  ;D ) van Dahlke en Detlefsen, het werk Beerlandt noem je een regelrechte en ronduit krankzinnige kolder...
Dat is de kern van jouw bijdrage. Meer hoef ik er niet uit te halen dus.

... het als een "mening" afdoen,...
Het is jouw "mening", jouw waarheid". That's it. Niet iedereen denkt er zo over. Ik heb bijvoorbeeld al een andere mening ende waarheid erover.

...terwijl jij daarmee zo ongeveer impliceert dat dit soort kwakzalverij toch wel een soort "waarheid" in zich zal hebben.
Kijk, hier doe je er nog een schepje bovenop door het kwakzalverij te noemen.
Ben je soms lid van stichting SKEPP? ;D

Het is echter jouw mening tegenover mijn mening.
Ja, daar komt het altijd op neer onder mensen hé.  ;D
En soms veranderen meningen en soms niet. Who care's?

Ik denk dat de lezers zelf wel kunnen zien dat deze oplichterij van dit soort evidente kwakzalvers kant noch wal raakt. Schadelijk, en anders niet.
...
Druist het misschien in tegen je christelijk geloof?

Maar goed, als jij desondanks er je heil in kunt vinden,
Ik, en verschillende mensen rond mij halen er al 30 jaar inspiratie uit ja. Het is duidelijk dat alles met alles verbonden is,wat waar te nemen is in deze door jou verketterde lectuur.

... het is mij om het even.
Goed dat het jou om het even is. Ieder zijn waarheid, leidraad en inspiratie-bronnen.  :)

aangepastforumbeheer
« Laatst bewerkt op: 03-04-2023 20:11 door forumbeheer »

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #37 Gepost op: 03-04-2023 19:30 »
Selectief een klein stukje uit mijn bijdrage halen,...
Hoezo selectief ???
Je hebt het over een verderfelijk boek (des duivels  ;D) van Dahlke en Detlefsen, het werk Beerlandt noem je een regelrechte en ronduit krankzinnige kolder...
Dat is de kern van jouw bijdrage. Meer hoef ik er niet uit te halen dus.

... het als een "mening" afdoen,...
Het is jouw "mening", jouw waarheid". That's it. Niet iedereen denkt er zo over. Ik heb bijvoorbeeld al een andere mening ende waarheid erover.

...terwijl jij daarmee zo ongeveer impliceert dat dit soort kwakzalverij toch wel een soort "waarheid" in zich zal hebben.
Kijk, hier doe je er nog een schepje bovenop door het kwakzalverij te noemen.
Ben je soms lid van stichting SKEPP? ;D

Het is echter jouw mening tegenover mijn mening.
Ja, daar komt het altijd op neer onder mensen hé.  ;D
En soms veranderen meningen en soms niet. Who care's?

Ik denk dat de lezers zelf wel kunnen zien dat deze oplichterij van dit soort evidente kwakzalvers kant noch wal raakt. Schadelijk, en anders niet.
...
Druist het misschien in tegen je christelijk geloof?

Maar goed, als jij desondanks er je heil in kunt vinden,
Ik, en verschillende mensen rond mij halen er al 30 jaar inspiratie uit ja. Het is duidelijk dat alles met alles verbonden is,wat waar te nemen is in deze door jou verketterde lectuur.

... het is mij om het even.
Goed dat het jou om het even is. Ieder zijn waarheid, leidraad en inspiratie-bronnen.  :)

aangepastforumbeheer

Het is heel simpel, de lieden die jij citeert, verkopen gewoon kletspraatjes aan mensen die hulp behoeven. En door het hier te komen promoten, als een soort geneeswijzen, wat het geenzins zijn, beweer je dat het een soort "waarheden" zijn. Maar dat zijn het niet, integendeel. Mogelijk heb jij er persoonlijk wat aan, maar dat wil niet zeggen dat het ook echt waar is. Ik zeg dat het kwakzalvers zijn, omdat voor mij evident is dat hun bevindingen niet kunnen kloppen.

En misschien kun je in het vervolg wat fatsoenlijker reageren. Ik vind het nogal ver gaan dat je mij ervan beticht van alles en nog wat te zijn. Ik geef mijn mening, mijn zienswijze. Dat je het daar niet mee eens bent, prima. Maar reageer gewoon netjes en beleefd, in plaats van met allerlei nare persoonlijke beledigingen te lopen strooien.
« Laatst bewerkt op: 03-04-2023 20:26 door Buddha Amitabha »

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #38 Gepost op: 03-04-2023 21:00 »
Het is heel simpel, de lieden die jij citeert, verkopen gewoon kletspraatjes aan mensen die hulp behoeven.
Mag er nog wat bestaan buiten jouw denkkader?  ;)

En door het hier te komen promoten,..
Ik promoot hier helemaal niks. ...
Ik heb mijn mening over wat een depressie is gegeven en wat de zin van ziek zijn betekent hier geïllustreerd met een citaat uit het boek 'de zin van ziek zijn'.
....

....als een soort geneeswijzen, wat het geenzins zijn,
De lectuur waar ik naar verwees gaat niet over geneeswijzen maar zienswijzen. LEREN KIJKEN, is de belangrijkste boodschap uit het boek 'de zin van ziek zijn'.
Ilustratie...
Citaat
16. Wat kunnen wij doen?

Na al deze overwegingen en pogingen om de boodschap van de symptomen een beetje te leren verstaan, blijft voor de zieke nog steeds de levensgrote vraag bestaan: ‘Hoe word ik met al die kennis nu gezond? Wat moet ik nu doen?’ Ons antwoord op zulke vragen bestaat altijd slechts uit dit ene woord: ‘Kijken!’
Deze aansporing wordt meestal eerst als banaal, simpel en nutteloos ervaren. Ten slotte wil men er toch iets tegen doen, wil men zich veranderen, alles anders doen – wat kan dan dat ‘kijken’ veranderen? In ons voortdurend ‘willen veranderen’ ligt een van de grootste gevaren van onze weg. Er is in werkelijkheid helemaal niets te veranderen – behalve onze ziens-wijze. Daarom beperkt zich ons advies ook tot ‘kijken’.
Zo hard het alle wereldverbeteraars in de oren mag klinken: er is in deze wereld niets te verbeteren of te veranderen, behalve het eigen zicht. Zo worden de meest gecompliceerde problemen uiteindelijk altijd weer teruggebracht tot de oude formule: Ken U zelf!
Dit is inderdaad zo hard en zo moeilijk dat wij steeds weer graag proberen de meest gecompliceerde theorieën en systemen te ontwikkelen om de anderen, de verhoudingen en de wereld om ons heen te leren kennen en te veranderen. Bij zoveel vertoon is het dan wel irritant, wanneer al die opgeblazen theorieën, systemen en inspanningen van de tafel worden geveegd en vervangen door het simpele begrip ‘zelfkennis’. Het begrip mag simpel lijken, omzetting en verwerkelijking zijn dat niet.
Het vet gezette deel heb ik gedaan voor alle duidelijheid.

beweer je dat het een soort "waarheden" zijn. Maar dat zijn het niet, integendeel.
Ja, voor mij zijn het waarheden uit de esoterische psychologie. Mag het misschien anders zijn dan jouw waarheden?  :)

...Ik zeg dat het kwakzalvers zijn, omdat voor mij evident is dat hun bevindingen niet kunnen kloppen.
Ja ja, je mening is duidelijk! Roep het maar van de daken! ;D

En misschien kun je in het vervolg wat fatsoenlijker reageren.
Als jij wat minder radicaal reageert zal ik misschien wat "fatsoenlijker" reageren.  ;)

Ik geef mijn mening, mijn zienswijze.
...   Zo is het volgens jou en niet anders.
aangepast    forumbeheer
« Laatst bewerkt op: 03-04-2023 22:16 door forumbeheer »

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #39 Gepost op: 03-04-2023 21:08 »
Wie probeer je nu eigenlijk te overtuigen? Ik schrijf hier een andere mening dan jouw mening. Dat is eenmaal mogelijk op een discussieforum als dit Boeddhaforum. Dat kun je accepteren of niet. Maar ik heb net als jij evenveel recht om een mening te hebben.

Opnieuw constateer ik dat je mij persoonlijk probeert te beledigen, en dat zelfs nog verder aan te zetten. Ik ga hier dus niet verder met jou in discussie. Ik verzoek je als herhaling om beleefd en fatsoenlijk te reageren. Ik maak jou ook niet uit voor van alles en nog wat.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #40 Gepost op: 03-04-2023 21:27 »
Wie probeer je nu eigenlijk te overtuigen?
jeetje ...

Ik schrijf hier een andere mening dan jouw mening. Dat is eenmaal mogelijk op een discussieforum als dit Boeddhaforum.
Lees is even terug van boven af aan. Ik gaf mijn mening eerst over depressie en de zin van ziek zijn bij bijhorend citaat uit gelijknamige boek wat ik als waarheid ervaar ...

Dat kun je accepteren of niet. Maar ik heb net als jij evenveel recht om een mening te hebben.
...

Opnieuw constateer ik dat je mij persoonlijk probeert te beledigen, en dat zelfs nog verder aan te zetten. Ik ga hier dus niet verder met jou in discussie.
Prima dat je niet verder in discussie gaat met mij. Laat onze meningen rustig naast elkaar bestaan.
aangepast    forumbeheer
« Laatst bewerkt op: 03-04-2023 22:11 door forumbeheer »