Auteur Topic: De leegte en de volheid  (gelezen 50 keer)

Offline ervaringsgetuige

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
De leegte en de volheid
« Gepost op: 04-04-2023 12:15 »
Via formlid Lang Kwaat's (siebe) aanbrengen van het Boeddhistische "Kamaloka" kwam ik al googlend op de website van theosofie.net uit.
Daarna de discussie lezend over de leegte op dit forum vooral door forumleden 'im a loser en Vrij.  ;)
Zie...

Ieder mens wordt bewogen door leegte, jij ook, maar de meeste mensen hebben dat eenvoudig niet in de smiezen.

Dat is op zeker niet het geval.  De meeste mensen worden bewogen door 'ik'.  Ik is de schepper van bewogen zijn door ik.

Bewogen worden door de leegte is van een geheel andere orde.   

Er is gewoon iets in ons dat weet best wat zuiver is en onzuiver. Dat is je niet geleerd ook. Dat voel je aan, en dat weet je op de een of andere manier.

Het is de leegte die weet wat zuiver en onzuiver is.   Dat voel je aanvankelijk aan, door je op de bewogenheid die niet van jezelf uit gaat te laten bewegen realiseer je die zuiverheid.  Er is geen andere optie dan om aan te voelen wanneer je bewogen wordt door 'ik' (zelfzucht, hebzucht) en wanneer het bewogen-zijn opkomt vanuit de leegte.

Bijvoorbeeld de gemoedstoestand van mededogen komt uit de leegte op als jij er zelf niet meer bij betrokken bent.  Dan schets je jezelf niet langer als een mededogend mens.  Want zoiets als mededogen mijn-maken is contraproductief.

Dat is op zeker niet het geval.  De meeste mensen worden bewogen door 'ik'.  Ik is de schepper van bewogen zijn door ik.

Bewogen worden door de leegte is van een geheel andere orde.   

Dat ogenschijnlijke 'ik is alleen 'werkelijk' voor dat 'ik,( Geheugen, herinnering, verbeelding, voorstelling.) dat 'ik heeft 0,0 werkelijkheid tot leegte.
Dus, je kunt de mooiste en de lelijkste gemoed toestanden allemaal overlaten aan het 'ik.. leegte zorgt alleen voor de functionaliteit van het lichaam, de energiehuishouding.. the flow.

Het is beter geen scheidingen aan te brengen waar ze eenvoudig niet zijn..

Vond ik wat over de leegte en de volheid op theosofie.net.
Zie...
Citaat
De leer over de leegte is in fundamentele zin dan ook identiek met de leer over de volheid. Er is echter een onderscheid in die zin dat de leer over de leegte de meest spirituele van de twee is, omdat ze hoofdzakelijk handelt over de hoogste element-beginselen van de kosmos*, over het binnenste en een nog dieper binnenste van de ruimten van de Ruimte; terwijl de leer over de volheid over de kosmossen of werelden handelt zoals ze zich hebben gemanifesteerd. We kunnen gemakkelijker de volheid van de dingen begrijpen dan de diep mystieke gedachte dat uit de onbegrensde leegte alle ontelbare manifestaties van kosmisch zijn tot leven komen; en dat ze, als hun levenscyclus is afgelopen, weer in diezelfde leegte verdwijnen.

bron: https://www.theosofie.net/onlineliteratuur/bron/9volheid.html

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: De leegte en de volheid
« Reactie #1 Gepost op: 04-04-2023 12:18 »
Ook nog mooi uit datzelfde artikel...

Citaat
Door de eeuwen heen heeft de mens met zijn oningewijde verstand de intuïties van zijn geest ondergewaardeerd en het objectief waarneembare en het illusoire met het werkelijke verward, en, wat voor zijn morele en spirituele welzijn nog ernstiger is, hij heeft het aspirerende intellect losgemaakt van zijn wortels in het grenzeloze.

Laten we niet vergeten dat wijzelf de voortbrengselen van het grenzeloze zijn en, gedreven door de stuwende energie van onze geest, vooruitgaan door innerlijke strijd en beproevingen – steeds vooruitgaan naar die uiteindelijke éénwording van ons spirituele zelf en dat grenzeloze wonder dat ons diepste innerlijk is. Toch is dat wonder – wat een prachtige paradox! – eeuwig onbereikbaar, want het is de grenzeloze Ruimte en de onbegrensde duur.

bron: https://www.theosofie.net/onlineliteratuur/bron/9volheid.html

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: De leegte en de volheid
« Reactie #2 Gepost op: 04-04-2023 17:34 »
Na mijn gemoed dat al een drie jaar geledigd is heb ik vandaag ook mijn darmen geledigd met magnesium sulfaat in de derde dag totaal vasten en alleen water drinken  ;D