Auteur Topic: gelijkmoedigheid  (gelezen 427 keer)

Offline Gouden middenweg & de wilde natuur

• Actief Boeddha Forum lid
  • Nieuwkomer
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
gelijkmoedigheid
« Gepost op: 06-04-2023 22:18 »

Mijn vader en moeder hebben hun leven lang voor me gezorgd. En dan moet ik gemoed loos zijn naar hen? Ik vind het onbegrijpelijk hoe je ooit gemoedloos hierin kunt worden, bijvoorbeeld, zonder enige hoop en vrees ten aanzien van hun welzijn, of ook andermans welzijn. Dan ben je volgens mij ijskoud. Ik zou het zelf niet eens anders willen dan dat iets of iemand me best mag raken. Ik hoef niet gemoedloos te worden of altijd onaangedaan. Of zelfs maar nooit meer te lijden. In die zin ben ik niet echt een boeddhist meer Siebje.

Mijn bevinding hierin is dat gelijkmoedigheid op de allereerste plaats is voorbehouden voor de innerlijke tempel.
Naar andere mensen toe de gelijkmoedige gaan uithangen is ronduit irritant. Daar heeft niemand wat aan. Het is tegelijkertijd aanmatigend en neerbuigend.

Naar je ouders toe ben je toch gewoon de zoon of dochter die een relatie heeft dat gevormd is door een jarenlang met elkaar omgaan. Zowel in het negatieve als in het positieve.
We hoeven ook niet te doen of die relatie met ouders altijd en immer eentje is van vrede en harmonie, hoewel dat iedereen maar voor zichzelf bekijkt hoe zijn relatie is.

Toch lijkt me de relatie met jezelf toch een primaire relatie, die je zonder problemen ook boven de relatie met je ouders mag plaatsen. Meer zelfs, hoe beter de relatie met jezelf, geeft ook een grotere kans dat dit een positieve invloed geeft op de relatie met je ouders. (Wat ook geen garantie is, want een relatie komt van twee kanten. )
Alleszins wanneer je innerlijk hebt gevonden wat je zocht, zonder daarin te overdrijven en te doen alsof je het koud water hebt uitgevonden, weerspiegelt zich dat toch ook in attitude tov anderen.

Je spreekt over gemoedloos, maar in het boeddhisme spreekt men over gelijkmoedigheid.
Toch is het niet toevallig dat je over gemoedloos spreekt, omdat dat het beeld is zoals gelijkmoedigheid in je fantasie leeft.
Een mens die nergens over aangedaan is in het leven, boven het leven staat, de wereld heeft verlaten en koud is omtrent alles en iedereen.

Maar je hoeft het toch niet gemoedloos te noemen, je kunt het toch ook " je zelf zijn" noemen.
Je weet toch wat dat is, je kent toch die momenten dat  het meest lijkt of ervaart als "je jezelf "zijn.
Zijn die momenten een belemmering voor je relatie met je ouders ?
Zijn die momenten echt een koude en onverschilligheid omtrent alles en iedereen ?

Is het  ? Is er een probleem dat je momenten voor jezelf reserveert waar je het meest " je zelf " kunt zijn. Dat "jezelf zijn" tijd en ruimte krijgt in de ratrace.

Gelijkmoedigheid verwijst naar die momenten dat er weinig hunkering is naar iets anders dan wat er op dat moment is.
Jezelf en hieraan voldoende hebben, zonder dat er veel nood of "vervulling in iets anders" gezocht is.

Vrijwel iedereen, en wat ook normaal is, zoekt geluk in iets, maakt zich zorgen over iets.
En in de innerlijke tempel krijgt dit "zoeken naar" en "zorgen maken over" een wending .
Hier kan men to the point komen.
Zonder deze momenten voor zichzelf, is er enkel "zoeken naar" en "zorgen maken over".

En dat is toch juist spiritualiteit, zoek het niet buiten jou, maar in jou.
En wanneer is het er ? Toch wanneer het zoeken is losgelaten, dat de zorgen zijn losgelaten, dat het gehunker naar geluk is losgelaten.
Dan verschijnt toch de gelijkmoedigheid.

wat toch ook iedereen kent, zonder er moeilijk of zwaarwichtig over te doen.
Zonder overweldigende vreugdekreten hoe geweldig en fantastisch het wel is, maar enkel gewoon, heel gewoon en tegelijkertijd noodzakelijk.
de momenten dat je kunt tot jezelf komen.
« Laatst bewerkt op: 06-04-2023 22:28 door Gouden middenweg & de wilde natuur »
Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf (Siebe)

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Re: gelijkmoedigheid
« Reactie #1 Gepost op: 07-04-2023 11:14 »
Dit is allemaal heel persoonlijk denk ik. Ik ben hier al jaren mee aan het worstelen. Ik voel het zo dat alles een kwestie is van keuze. Zo zag ik het vroeger niet maar nu wel.
Voor mij voelt niks meer echt waar. Het is allemaal alleen maar waar vanuit een bepaald perspectief.

Voor mij voelt de keuze eigenlijk meer zo: kies je voor het bestaan of niet. Boeddha koos niet meer voor bestaan. Kiezen voor bestaan is helaas ook kiezen voor lijden. Ik zie hierin echt geen uitweg. Als je voor het bestaan kiest, krijg je lijden er bij. Onvermijdelijk. Je wordt elke dag weer geconfronteerd met je beperkingen. Als doener, als persoon, kun je niks waarmaken van wat in spirituele kringen doorgaat als edel, heilig, wijs. Je kunt hooguit praten als Brugman, maar in je doen en laten ben je maar een heel gewoon mens. Dat is de realiteit.

Offline Gouden middenweg & de wilde natuur

• Actief Boeddha Forum lid
  • Nieuwkomer
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
« Reactie #2 Gepost op: 08-04-2023 10:59 »
Dit is allemaal heel persoonlijk denk ik. Ik ben hier al jaren mee aan het worstelen. Ik voel het zo dat alles een kwestie is van keuze. Zo zag ik het vroeger niet maar nu wel.
Voor mij voelt niks meer echt waar. Het is allemaal alleen maar waar vanuit een bepaald perspectief.

Voor mij voelt de keuze eigenlijk meer zo: kies je voor het bestaan of niet. Boeddha koos niet meer voor bestaan. Kiezen voor bestaan is helaas ook kiezen voor lijden. Ik zie hierin echt geen uitweg. Als je voor het bestaan kiest, krijg je lijden er bij. Onvermijdelijk. Je wordt elke dag weer geconfronteerd met je beperkingen. Als doener, als persoon, kun je niks waarmaken van wat in spirituele kringen doorgaat als edel, heilig, wijs. Je kunt hooguit praten als Brugman, maar in je doen en laten ben je maar een heel gewoon mens. Dat is de realiteit.
Ik lees toch niet in geschriften dat het de bedoeling  is om ergernis, haat, boosheid, zelfmedelijden en  frustratie te voeden en te bewaren.
Dat de verwachtingen van een mens tov van zichzelf hoger zijn dan de effectieve realisatie, .... ok... .
In die zin zie ik realisatie ook niet louter als een ik-doel, maar een wij-doel.
Waarbij het mijn taak is om binnen mijn mogelijkheden een bepaalde richting uit te gaan.

Voor mij is die richting alleszins niet "Boeddha koos niet meer voor bestaan. "

Boeddha zocht een uitweg uit het nihilistische lijden-spiraal van steeds opnieuw sterven en geboren worden.
Jij leest de uitweg als : "Boeddha koos niet meer voor bestaan. "
En ik lees de uitweg als : "niet steeds weer geboren worden in een toestand van onwetendheid".

Het is niet ik of jij die dat moet bewerkstelligen, het is het leven dat dit moet bewerkstelligen.

Wij zitten in die bewerkstelliging van het leven. Wij zijn ons enerzijds bewust van dat blind proces en tegelijkertijd blind.

In mijn fantasie ben ik fantastisch en geweldig en in de realiteit beperkt.
Ik kan alleen maar keuzes maken die binnen mijn mogelijkheden vallen.
Ik kan mijn woede, frustratie, haat, boosheid, zelfmedelijden opwekken, bewaren, voeden, maar ik kan ook een andere richting uitweg gaan.
En dat is de heilige, edele, wijze weg.
En naarmate dat je die weg gaat, opent zich meer en meer de realiteitszin.
Enerzijds voor jezelf, maar ook als nalatenschap.
Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf (Siebe)

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #3 Gepost op: 08-04-2023 12:52 »

Ik lees toch niet in geschriften dat het de bedoeling  is om ergernis, haat, boosheid, zelfmedelijden en  frustratie te voeden en te bewaren.
Dat de verwachtingen van een mens tov van zichzelf hoger zijn dan de effectieve realisatie, .... ok... .
In die zin zie ik realisatie ook niet louter als een ik-doel, maar een wij-doel.
Waarbij het mijn taak is om binnen mijn mogelijkheden een bepaalde richting uit te gaan.

Voor mij is die richting alleszins niet "Boeddha koos niet meer voor bestaan. "

Boeddha zocht een uitweg uit het nihilistische lijden-spiraal van steeds opnieuw sterven en geboren worden.
Jij leest de uitweg als : "Boeddha koos niet meer voor bestaan. "
En ik lees de uitweg als : "niet steeds weer geboren worden in een toestand van onwetendheid".

Het is niet ik of jij die dat moet bewerkstelligen, het is het leven dat dit moet bewerkstelligen.

Wij zitten in die bewerkstelliging van het leven. Wij zijn ons enerzijds bewust van dat blind proces en tegelijkertijd blind.

In mijn fantasie ben ik fantastisch en geweldig en in de realiteit beperkt.
Ik kan alleen maar keuzes maken die binnen mijn mogelijkheden vallen.
Ik kan mijn woede, frustratie, haat, boosheid, zelfmedelijden opwekken, bewaren, voeden, maar ik kan ook een andere richting uitweg gaan.
En dat is de heilige, edele, wijze weg.
En naarmate dat je die weg gaat, opent zich meer en meer de realiteitszin.
Enerzijds voor jezelf, maar ook als nalatenschap.

Het gewone leven houdt je een spiegel voor. Die spiegelt zegt...ik kan nog geen spijker in een stuk hout slaan...Ik wil geen mens zijn...ik wil niet van de wereld zijn... vooral niet diens bezit of iemands bezit...Ik ga niet doen wat iemand anders wil...ik wil niet billen wassen, geen vuilnis ophalen...ik wil niet zorgen voor anderen...ik wil niet gewoon mens zijn want dat is me allemaal te min....de spiegel onthult alles naar waarheid.

In het gewone leven ben ik helemaal niet wie ik wil zijn. Ik ga dus weer op mijn troon zitten, naar de zijlijn begeef ik me snel. Weg hier uit dit gewone leven. Daar aan de zijlijn voel ik me thuis. Daar kan ik tenminste in mijn grenzeloze verbeelding een beetje zijn wie ik wil zijn.  Ik droom liever. De droom is me lief want de realiteit te afschuwelijk voor woorden.

Doe mij maar de zijlijn. Daar ben ik de beste kapitein. Dat weten jullie.

Offline I'm a loser

• Geïntresseerde
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 09-04-2023 09:39 »
https://nl.wikipedia.org/wiki/Gelijkmoedigheid

Citaat
Gelijkmoedigheid is een toestand van psychische stabiliteit en kalmte. Tijdens deze toestand is er gelijkmoedigheid van geest door bewust te zijn van lichamelijke gewaarwordingen, gedachten en emoties die voorbijkomen. Deze toestand van psychische stabiliteit en kalmte is niet te beïnvloeden door stressvolle en pijnvolle situaties en is het tegenovergestelde van neuroticisme, rusteloosheid en onrust.

Soms staan de antwoorden gewoon op wikipedia te lezen.  Gelijkmoedigheid is het bewust zijn van lichamelijke gewaarwordingen, gedachten en emoties .   Je bent je dan bewust van wat anders dan wat bewust ís.  Net zoals je je bewust kunt zijn van een auto die voorbij rijdt kun je je bewust zijn van lichamelijke gewaarwordingen, gedachten en emoties.  Alles waar je je bewust van bent, dat ben je zelf niet.  En wat hou je uiteindelijk over?  Niets, leegte......

Dan besef je ook dat je je bewust bent ván de wereld, maar niet in de wereld bent.    Klinkt misschien raar, maar als ontologische realiteit ben je niet in de wereld, je bent je bewust van de wereld.  Inclusief het mannetje of vrouwtje wat je voorheen meende te zijn.

EEN-VOUD
« Laatst bewerkt op: 09-04-2023 09:41 door I'm a loser »
Leven is uitvaren met een schip waarvan je weet dat het op zee zal vergaan.

Offline I'm a loser

• Geïntresseerde
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 09-04-2023 18:26 »
In het Taoïsme kan alleen de weg gevolgd worden van doen het niet-doen.   Dat is de een'voudigste weg die er is.  Als je in het verleden leeft dan leef je niet en als je in de onvervulde toekomst leeft dan blijf je onvervuld.  Je kunt alleen vrede hebben in  doen het niet-doen, het niet-willen willen, het niet-weten weten. (Let op, we gaan weer eens in negatie schrijven).

Weten het niet-weten is het hoogste weten zei de wijze Lao Tze.  Verhip, wie zei er op dit forum ook al weer iets over 'weten'? 

Viññana is dat deel van de geest dat ontstaat en vergaat als bewustzijn, het zich bewust worden van iets door contact van de zintuigen met een zintuiglijk waarneembaar object.
De citta daarentegen is bewustzijn, het weten, “degene die weet”. En dat deel van de geest sterft niet. De eerwaarde Arahant Maha Bua legt de citta anders uit dan wat gebruikelijk is.

Zo'n eerwaarde Arahant Maha Bua toch!   Die weet dat "degene die weet" weet heeft van het niet-weten.
Leven is uitvaren met een schip waarvan je weet dat het op zee zal vergaan.

Offline forumbeheer

• Administrator
  • Nieuwkomer
« Reactie #6 Gepost op: 10-04-2023 12:07 »
Ik heb dit topic gesloten omdat er toch niet meer on-topic werd gereageerd.
forumbeheer.