Auteur Topic: Hoe lang lijd je nu echt?  (gelezen 267 keer)

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Hoe lang lijd je nu echt?
« Gepost op: 02-05-2023 14:30 »
Ik ben het niet eens met de Boeddha dat het leven lijden is.

Kijk nou, er is ziekte en dood, maar hoeveel tijd besteed je in ziek zijn en doodgaan? Vergeleken met al de tijd die je door brengt met een lekker kopje koffie, het gezang van de vogeltjes, en het opgaan van de zon? Het lijkt mij dat het leven veel meer van het genieten bevat dan van het lijden.

En om dan tegen het bestaan te zeggen, alles is onbevredigend, lijkt mij een zeer ondankbare stap. Waarom niet gewoon het leven te accepteren zoals hij is, en je tijd te besteden aan zang en dans en de schoonheden van de natuur?

“Absorb what is useful, discard what is not, add what is uniquely your own.”
— Bruce Lee

Offline I'm a loser

• Geïntresseerde
  • Nieuwkomer
  • *
Re: Hoe lang lijd je nu echt?
« Reactie #1 Gepost op: 02-05-2023 14:52 »
Het is te simpel om te denken dat het slechts om lijden gaat.   Je kunt op de achterkant van een sigarendoos wel gaan uitrekenen dat het wel meevalt met lijden omdat je uitrekent hoeveel tijd je besteed aan ziek zijn en doodgaan.  (Doodgaan op zich duurt maar een paar seconden trouwens) Maar dan vergeet je de werking van karma.

Beweeg je je naar de uitgang (de gevangenisdeur) dan zal dat je leven op zich al verlichten.   Beweeg je je naar het diepe donkere gat, dan zullen nare gemoedstoestanden je deel zijn.

Ik heb geconstateerd dat de diverse gemoedstoestanden op zich al invloed hebben (hadden) op mijn gezondheid.  Met al die gemoedstoestanden deed ik mijzelf wat aan.   En dan kan ik wel gaan denken dat het nu wel mee valt en er maar op los gaan leven, maar dan raak ik weer in het web van karma verstrikt.  Het is mij gebleken dat op sommige kritieke momenten de opgedane zelfkennis van onschatbare waarde bleek.   
Leven is uitvaren met een schip waarvan je weet dat het op zee zal vergaan.

Offline Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #2 Gepost op: 02-05-2023 15:25 »

Kijk nou, er is ziekte en dood, maar hoeveel tijd besteed je in ziek zijn en doodgaan? Vergeleken met al de tijd die je door brengt met een lekker kopje koffie, het gezang van de vogeltjes, en het opgaan van de zon? Het lijkt mij dat het leven veel meer van het genieten bevat dan van het lijden.

En om dan tegen het bestaan te zeggen, alles is onbevredigend, lijkt mij een zeer ondankbare stap. Waarom niet gewoon het leven te accepteren zoals hij is, en je tijd te besteden aan zang en dans en de schoonheden van de natuur?

De Boeddha ontkent geenszins dat het leven 
plezierige en genietbare zaken kent:
"als die er niet zouden zijn,
zouden wezens zich daar ook niet aan hechten."
Siebe kent de passages.

Daarnaast beschrijft de Boeddha duidelijk wat hij
onder lijden verstaat zoals: geboorte, ziekte, ouderdom, sterven
krijgen wat je niet wil, niet krijgen wat je wel wilt en nog zo wat.
Siebe kent de passages.

Daarnaast zit het lijden van de plezierige situaties erin
dat ze veranderen. Ze duren maar kort.
Op een gegeven moment raak je moe van dansen
of je raakt geblesseerd of ziek en kun je niet dansen.

Na je zoveelste kopje koffie raak je ook wel verzadigt.

anders gezegd: genot, plezier en genieten
zijn maar voor even, tijdelijk.
Daarin zit hem dan het onbevredigende.
Als we ons heil dus daarin zouden zoeken
krijgen we het deksel op de neus.

Tenzij we het op onthechte wijze doen natuurlijk
zonder ons heil daarin te zoeken
Het toelaten , zonder er naar te streven.
Of ongelukkig te zijn als het verdwijnt of niet mogelijk is.

ofwel: zonder het belang ervan te overdrijven
.......met een been in het graf,
het ander op een bananenschil

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #3 Gepost op: 02-05-2023 16:27 »
Als je iemand bent die zich hecht aan die dingen wel ja. Maar het is goed mogelijk om je niet te hechten ergens aan, en gewoon om van het ene kleine genot naar het andere door het leven te wandelen. Een kop koffie in de ochtend, een leuk stukje muziek bij het doen van de afwas, de wind door je haren terwijl je naar de supermarkt fietst… er zijn veel kleine pleziertjes om van te snuiven.

Doe niet zo moeilijk met je levensbeschouwing! Geniet van het leven en laat het lijden voor wat het is, want ook dat is gauw genoeg weer voorbij, aan verandering onderhevig. Wees een levensgenieter gericht op plezier en een stoïcijn bij het kleine ongemak.
“Absorb what is useful, discard what is not, add what is uniquely your own.”
— Bruce Lee

Offline Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #4 Gepost op: 02-05-2023 16:51 »
klees wel wat je bedoelt
...zorba de boeddha...

klein ongemak is niet zo'n last,
maar tis toch wel een beetje:
hoe groter het ongemak, hoe groter de ellende,
hoe meer alles tegenzit, hoe lastiger dat is...

Offline I'm a loser

• Geïntresseerde
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 02-05-2023 16:51 »
Even terzijde, is het iemand wel eens opgevallen als er ergens 2 mensen lopen dat ze (onbewust) precies gelijk lopen?

https://www.youtube.com/watch?v=152biXG-H7g

Als of een onhoorbare muziek ons dirigeert.

Offline I'm a loser

• Geïntresseerde
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 02-05-2023 16:53 »
klees wel wat je bedoelt
...zorba de boeddha...

klein ongemak is niet zo'n last,
maar tis toch wel een beetje:
hoe groter het ongemak, hoe groter de ellende,
hoe meer alles tegenzit, hoe lastiger dat is...

Mja, tegenslag was mijn leraar.  Nog gratis ook.

Offline Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #7 Gepost op: 02-05-2023 17:01 »
ja dat dan weer wel natuurlijk
het lijden moet gekend worden

Offline I'm a loser

• Geïntresseerde
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 02-05-2023 17:06 »
En toen bleek dat in het kennen van het lijden, het lijden ook nog eens het mooiste moment uit mijn leven te zijn.
Het leek wel een cadeautje wat ik mijn hele leven niet durfde uit te pakken.
Wat ben ik ook een rare man.   Wat voor mijn neus lag daar nam ik afstand van.

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #9 Gepost op: 02-05-2023 19:40 »
Even terzijde, is het iemand wel eens opgevallen als er ergens 2 mensen lopen dat ze (onbewust) precies gelijk lopen?

Ja, er is een soort onbewuste afstemming op elkaar. Zelfs de slingers van slingerklokken schijnen in dezelfde ruimte onder bepaalde condities gelijk tred te gaan houden.
De onhoorbare muziek zijn onbewuste processen. Ons gedrag schijnt zo goed als volledig onbewust te worden aangestuurd en geregeld maar wij menen hele bewuste wezens te zijn die alles zelf willen en regelen.

Vanwege die beïnvloeding leren de wijzen ook dat het extreem belangrijk is met welke mensen je omgaat. Pali Boeddha noemt ergens spirituele vriendschap het hele spirituele leven en corrigeert, ik dacht Ananda, wanneer die zegt dat dit het halve spirituele leven is, of iets van die strekking. Onbewust spiegel je jezelf toch aan een Ander, en neem je toch zaken over. Lang geleden zei een psychiater tegen mij dat ik dit extreem had. Ik word als het ware de Ander. Ik vervloeide vroeger zo dat ik mezelf helemaal kwijtraakte. Ik nam alles over. Ik deed dat natuurlijk niet bewust maar zo verliep dat. Het was heel verwarrend.

Ik heb dat nu niet meer zo. Nu ben ik een blok beton:-)

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #10 Gepost op: 02-05-2023 20:05 »

Dit heeft me ook wel beziggehouden maar het lijkt nu wat een gepasseerd station. Lijkt, want ik heb vaak boertjes en buikkrampjes en volle luier. Dat weten jullie wel.

Ik geloof dat een betekenis van ontwaken is dat je alle aspecten van iets kent en dat vind ik mooi, edel, waarachtig. Je kent dan iets door en door. De Pali Boeddha zegt dat in de sutta's zo: je kent het risico van iets, het gevaar; je kent het aantrekkelijke en bevredigende aspect, je kent het onbevredigende aspect, je kent het ontstaan en verdwijnen, en de ontsnapping.

Bijvoorbeeld als het gaat om zintuiglijke genoegens of gevoelens of de lichamelijke vorm. Het ontwaakte ziet meteen het bevredigende, het onbevredigende en ook de ontsnapping er aan.
MN13 gaat er over. https://suttacentral.net/mn13/en/sujato?layout=plain&reference=none&notes=asterisk&highlight=false&script=latin

Alle aspecten zoals het werkelijk is.

Voorbeeld: Helemaal geen nadelen of gevaren zien in zintuiglijke genoegens, in aangename gevoelens, in comfort, gemak etc. is gewoon naief, slaperig, niet ontwaakt.
Het bevredigende er van zien is ook normaal.
Het kan beide. Als je 1 kant niet ziet, dan ben toch onwetend.

Als je al deze aspecten ziet en kent dan heb je als het ware iets/iemand heel evenwichtig in beeld, je kent het door en door.
Bij verliefdheid, passie, begeerte, honger, dorst (mentaal) bekoring gebeurt precies het tegenovergestelde en zie je vaak maar 1 aspect. Je raakt verblind. 

Boeddha leert ook zeker wel dat er geluk te vinden is in het bestaan. Maar als je het bestaan in alle aspecten kent dan ken je het toch het beste, vind ik.
Dan ken en zie je ook ongeluk, narigheid, ellende, lelijkheid. Je ziet ook de ontsnapping (Nibbana).

Ontwaakt zicht betekent dus mijns inziens ook niet dat je nu alles ziet en kent als een wonder, als goed, of als schoonheid, of goed zoals het is.
Dat is gewoon een roze bril. Misschien willen mensen dat, verwachten ze dat van ontwaken en verlichting, maar volgens mij is dat echt ego-dromerij.

Offline I'm a loser

• Geïntresseerde
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 02-05-2023 23:38 »

Ja, er is een soort onbewuste afstemming op elkaar. Zelfs de slingers van slingerklokken schijnen in dezelfde ruimte onder bepaalde condities gelijk tred te gaan houden.
De onhoorbare muziek zijn onbewuste processen. Ons gedrag schijnt zo goed als volledig onbewust te worden aangestuurd en geregeld maar wij menen hele bewuste wezens te zijn die alles zelf willen en regelen.

Vanwege die beïnvloeding leren de wijzen ook dat het extreem belangrijk is met welke mensen je omgaat. Pali Boeddha noemt ergens spirituele vriendschap het hele spirituele leven en corrigeert, ik dacht Ananda, wanneer die zegt dat dit het halve spirituele leven is, of iets van die strekking. Onbewust spiegel je jezelf toch aan een Ander, en neem je toch zaken over. Lang geleden zei een psychiater tegen mij dat ik dit extreem had. Ik word als het ware de Ander. Ik vervloeide vroeger zo dat ik mezelf helemaal kwijtraakte. Ik nam alles over. Ik deed dat natuurlijk niet bewust maar zo verliep dat. Het was heel verwarrend.

Ik heb dat nu niet meer zo. Nu ben ik een blok beton:-)

Die onbewuste afstemming kan ook bewust worden, dat is opmerkzaamheid.  Ieder mens heeft een attitude en die heeft ook de neiging om te synchroniseren net als 2 wandelende mensen.  In die opmerkzaamheid besluit je al dan niet mee te gaan in iemands attitude.  Voor aandachtige opmerkzaamheid blijft weinig geheim.

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
  • Wees zelf het licht voor uzelve
« Reactie #12 Gepost op: 03-05-2023 08:32 »
Ik ben het met Bodhiboom eens. Als ik soms de woorden van Gautama de Boeddha lees in de Pali-Canon, komt het me welhaast deprimerend over. Valt er dan helemaal niets meer te genieten, moet alles dan maar gevoelloos, bloedserieus en "droog" zijn? Ik heb hier op dit forum al eens geschreven dat ik op TV een programma heb gezien over boeddhistische monniken in Azië. Ze kregen de heerlijkste gerechten voorgeschoteld. Maar je mag volgens hun interpretatie van Boeddha's woorden niet genieten. Dus prakken ze alles door elkaar zodat er geen smaak meer aan is. Oftewel, alle smaken proeven ze door elkaar, iets wat eigenlijk helemaal niet lekker is. En dat eten ze dan, met een stalen gezicht, zonder plezier. Want o jee, je zou eens ergens van kunnen genieten! Dit zijn in mijn optiek volslagen idioten. Natuurlijk mag en kun je van het leven genieten. Daar is niks mis mee. De Boeddha heeft echter een analyse gemaakt van wat lijden en frustratie is, en hoe daar mee om te gaan. Maar niet dat genot per definitie fout is. Dat de zuurpruimen, die zich zijn volgelingen noemen, er een extreem nare bedoening van maken, heeft met de weg van Gautama de Boeddha mijns inziens niets van doen.

Lijden is grotendeels een mentale kwestie. Natuurlijk is ziekte naar, en kunnen mensen daaronder ernstig lijden. Ik heb al ergens anders op dit forum aangegeven dat de wijzen van het Oosterse denken het er eigenlijk wel unaniem over eens zijn, dat 90% van het lijden zelfmedelijden is. Dat is me nogal een getal.

Lichamelijk lijden is echt niet leuk, maar ik ervaar psychisch/geestelijk lijden als erger.
"Aan de vruchten herkent men de boom." - Jezus Christus

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #13 Gepost op: 03-05-2023 11:08 »
Die onbewuste afstemming kan ook bewust worden, dat is opmerkzaamheid.  Ieder mens heeft een attitude en die heeft ook de neiging om te synchroniseren net als 2 wandelende mensen.  In die opmerkzaamheid besluit je al dan niet mee te gaan in iemands attitude.  Voor aandachtige opmerkzaamheid blijft weinig geheim.

Volgens mij loopt bewustzijn, als het ware, achter de feiten aan, in die zin dat als je iets bewust wordt, dan is dat allang eerder allemaal in gang gezet. Bewustzijn ervaart het resultaat daarvan. Het is als een lont en dynamiet. Bewustzijn is niet in staat om te zien dat er een ontsteking is geweest en dat de lont brandt en de vonk zich verspreidt. Het merkt alleen de ontploffing. Zoiets.

Of je nu bewust wordt van een geur, een klank, iets visueels, een neiging, een emotie, het kan wel vanuit bewustzijn lijken alsof dit allemaal hier en nu ontstaat of zelfs vanuit leegte opkomt, maar ik denk dat dit puur komt omdat bewustzijn een blinde vlek heeft. Het kan niet diep zien. Van alles blijft verborgen voor bewustzijn. Of dat nu quarks zijn, allerlei straling, prikkelgeleiding op zenuwen, processen in cellen, zoveel. Leegte is de blinde vlek denk ik.

Er is van alles gaande voordat een wolk ontstaat maar dat ziet bewustzijn niet en voor bewustzijn is het alsof een wolk uit ruimte ontstaat of zomaar, uit niets, oorzaakloos.
Met emoties, neigingen, gewaarwordingen lijkt me dit net zo. Er is al van alles gaande voordat we dat überhaupt bewust worden maar daar kan bewustzijn niet in doordringen.
Het heeft amper ken-bereik. Het kan niet zien wat er in de oren en ogen gebeurt, op de zenuwen, in het brein, qua neurotransmitters, processen op celniveau etc. Het is zo goed als blind.
Hierdoor leeft het opgesloten in een soort illusoir hier en nu.

Ik las ooit wat info over hoe hersenen en bewustzijn werken en als ik het goed begrepen heb, worden we pas iets gewaar, als een bepaalde neurologische drempel wordt overschreden.
Dat heeft te maken met het synchroon gaan vuren van neuronen geloof ik. Beneden een bepaalde drempel zijn er weliswaar zintuiglijke signalen en verwerking door het brein en geest maar het leidt niet tot een gewaarwording. Dat is maar goed ook natuurlijk anders zou je gek worden. Boven een bepaalde drempel ontstaat een gewaarwording.

Stel je voor dat wij alles zouden zien en gewaarworden tot op het allerkleinste niveau. Zouden we dan nog de indruk hebben dat een emoties vanuit leegte opkomt of dat leegte ons beweegt?

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #14 Gepost op: 03-05-2023 11:43 »
Ik ben het met Bodhiboom eens. Als ik soms de woorden van Gautama de Boeddha lees in de Pali-Canon, komt het me welhaast deprimerend over. Valt er dan helemaal niets meer te genieten, moet alles dan maar gevoelloos, bloedserieus en "droog" zijn? Ik heb hier op dit forum al eens geschreven dat ik op TV een programma heb gezien over boeddhistische monniken in Azië. Ze kregen de heerlijkste gerechten voorgeschoteld. Maar je mag volgens hun interpretatie van Boeddha's woorden niet genieten. Dus prakken ze alles door elkaar zodat er geen smaak meer aan is. Oftewel, alle smaken proeven ze door elkaar, iets wat eigenlijk helemaal niet lekker is. En dat eten ze dan, met een stalen gezicht, zonder plezier. Want o jee, je zou eens ergens van kunnen genieten! Dit zijn in mijn optiek volslagen idioten. Natuurlijk mag en kun je van het leven genieten. Daar is niks mis mee. De Boeddha heeft echter een analyse gemaakt van wat lijden en frustratie is, en hoe daar mee om te gaan. Maar niet dat genot per definitie fout is. Dat de zuurpruimen, die zich zijn volgelingen noemen, er een extreem nare bedoening van maken, heeft met de weg van Gautama de Boeddha mijns inziens niets van doen.

Lijden is grotendeels een mentale kwestie. Natuurlijk is ziekte naar, en kunnen mensen daaronder ernstig lijden. Ik heb al ergens anders op dit forum aangegeven dat de wijzen van het Oosterse denken het er eigenlijk wel unaniem over eens zijn, dat 90% van het lijden zelfmedelijden is. Dat is me nogal een getal.

Lichamelijk lijden is echt niet leuk, maar ik ervaar psychisch/geestelijk lijden als erger.

Het is toch allemaal niet zo ingewikkeld? De Boeddha leert duidelijk dat er niks mis is met zintuiglijk genot maar de ketening zit in het verlangen naar genot. Dat hebben we nu al duizend keer besproken. De realiteit is ook dat voor eindeloos veel mensen (en andere wezens) geldt, dat als je eenmaal iets leuks, prettigs, fijns, aangenaams, comfortabels hebt ervaren, dan wil je dat weer ervaren. Dus genot/comfort/het aangename gaat bij de meeste mensen echt wel samen met verlangen, willen herhalen. Het is meestal niet te scheiden. Het aangename wil je, het onaangename wil je niet.

Eten was vroeger ook echt wel anders, veel meer in lijn met wat de Boeddha hierover zegt.  Mensen aten gewoon om een beetje sterk te blijven en het lichaam te onderhouden. Dat was het.
Maar in een hedonistische wereld draait eten tegenwoordig helemaal om zelf-verwenning, het strelen van de zintuigen, om vluchten, om troost, hoe dan ook draait het om veel meer dan gewoon eten. Het is allemaal zo ontaardt vind ik. Ik vind het werkelijk naar,  te zien hoe ik mezelf en anderen zichzelf willen verwennen. Voor sommige mensen is dat het leven, en ze roepen steeds maar naar elkaar...we leven maar 1 keer, geniet van dit leven, je moet nu genieten. Zo doe je het goed, zeggen ze er vaak bij.
Ik vind het echt helemaal niks. Ik schaam er voor. Ik vind het vaak allemaal maar decadent. Dat gewauwel over eten en genieten. Het is als net zo erg als mensen die het altijd maar leuk willen hebben. "Ik doe niks meer wat ik niet leuk vind"...zucht...help!

Hoe dan ook, ik zie zintuigelijk verlangen ook als een oorzaak van lijden en erken dit van de Boeddha. Ik zie voor mezelf ook dat genot/comfort/het aangename vrijwel altijd ook verlangen opwekt. Sterker, waarschijnlijk ben je geleid door verlangen bij dat genot, comfort, aangename uitgekomen want zoiets komt zelden toevallig op je pad. Je gaat echt niet op reis, of naar een terras, restaurant, de natuur in, naar de sauna, etc. bewogen door leegte:-)

Maar goed, we hebben het eindeloos vaak gehad over het verschil tussen genieten en willen genieten. Het willen genieten is echt niet zo onschuldig...we danken er oa. klimaatverandering aan en een overspannen ontaarde samenleving waar iedereen vreselijk onder druk staat. Het is niet onschuldig. De prijs van zintuiglijk verlangen is heel hoog.
Laten we niet naief doen.

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #15 Gepost op: 03-05-2023 12:10 »
Hoe vaak we dit al hebben besproken... Blijkbaar nog niet genoeg. Want we hebben het er hier toch weer over.

En dit onderwerp of de andere of afwijkende meningen hierover zijn in mijn optiek geenszins naïef. Ik denk dat iedereen hier best voor zichzelf kan bepalen wat hem of haar aan verlangens ketent, en wat niet.

Offline I'm a loser

• Geïntresseerde
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #16 Gepost op: 03-05-2023 12:39 »

Volgens mij loopt bewustzijn, als het ware, achter de feiten aan, in die zin dat als je iets bewust wordt, dan is dat allang eerder allemaal in gang gezet. Bewustzijn ervaart het resultaat daarvan. Het is als een lont en dynamiet. Bewustzijn is niet in staat om te zien dat er een ontsteking is geweest en dat de lont brandt en de vonk zich verspreidt. Het merkt alleen de ontploffing. Zoiets.

Of je nu bewust wordt van een geur, een klank, iets visueels, een neiging, een emotie, het kan wel vanuit bewustzijn lijken alsof dit allemaal hier en nu ontstaat of zelfs vanuit leegte opkomt, maar ik denk dat dit puur komt omdat bewustzijn een blinde vlek heeft. Het kan niet diep zien. Van alles blijft verborgen voor bewustzijn. Of dat nu quarks zijn, allerlei straling, prikkelgeleiding op zenuwen, processen in cellen, zoveel. Leegte is de blinde vlek denk ik.

Er is van alles gaande voordat een wolk ontstaat maar dat ziet bewustzijn niet en voor bewustzijn is het alsof een wolk uit ruimte ontstaat of zomaar, uit niets, oorzaakloos.
Met emoties, neigingen, gewaarwordingen lijkt me dit net zo. Er is al van alles gaande voordat we dat überhaupt bewust worden maar daar kan bewustzijn niet in doordringen.
Het heeft amper ken-bereik. Het kan niet zien wat er in de oren en ogen gebeurt, op de zenuwen, in het brein, qua neurotransmitters, processen op celniveau etc. Het is zo goed als blind.
Hierdoor leeft het opgesloten in een soort illusoir hier en nu.

Ik las ooit wat info over hoe hersenen en bewustzijn werken en als ik het goed begrepen heb, worden we pas iets gewaar, als een bepaalde neurologische drempel wordt overschreden.
Dat heeft te maken met het synchroon gaan vuren van neuronen geloof ik. Beneden een bepaalde drempel zijn er weliswaar zintuiglijke signalen en verwerking door het brein en geest maar het leidt niet tot een gewaarwording. Dat is maar goed ook natuurlijk anders zou je gek worden. Boven een bepaalde drempel ontstaat een gewaarwording.

Stel je voor dat wij alles zouden zien en gewaarworden tot op het allerkleinste niveau. Zouden we dan nog de indruk hebben dat een emoties vanuit leegte opkomt of dat leegte ons beweegt?

De kern van de illusie van zelf is dat het lijkt alsof we zintuigelijk waarnemen.  Het 'zelf' zit dan in je hoofd.  Deze illusie geeft ook de illusie van lokale aanwezigheid.   Dus ja, ik ben het met je eens, bewustzijn heeft nauwelijks kenbereik.   Bewustzijn is geheel afgestemd op de zichtbare wereld en dat brengt ook het lijden met zich mee.   Ik zie hier forumdeelnemers zichzelf in slaap sussen dat het allemaal wel mee valt, waarmee ze feitelijk Boeddha's leer verlaten.  Het is het zelf wat zich'zelf steeds weer in slaap sust met geruststellende woordjes.

Maar als morgen een grote crisis in iemands leven uitbreekt, dan breekt het lijden ook weer uit.   Degenen die al gedeeltelijk ontwaakt zijn zullen met zo'n grote crisis gemakkelijker om kunnen gaan dan de 'in slaap gesusten'.  Dan gaat karma op.  Ik weet er alles van.

Offline I'm a loser

• Geïntresseerde
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #17 Gepost op: 03-05-2023 12:42 »

Het is toch allemaal niet zo ingewikkeld? De Boeddha leert duidelijk dat er niks mis is met zintuiglijk genot maar de ketening zit in het verlangen naar genot.

Precies dat. Met zintuigelijk genot is niks mis, maar het verlangen naar genot houdt de onvervulde toekomst open.  Het houdt de mens geestelijk in de tijds-beleving.  Het doodloze is niet in de tijd, daarom heet het ook zo.

Steeds maar weer hetzelfde liedje, de mens wil ook over 1 minuut, over 1 maand, over 10 jaar ook nog existeren.  En zo houdt het zelf zich'zelf in stand.

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #18 Gepost op: 03-05-2023 17:24 »

De realiteit is volgens mij dat lijden ons nauwelijks iets uitmaakt. Ik denk omdat we al zo verhard zijn, zo onverschillig, zo ongevoelig door ambitie, begeerte, gedrevenheid, fanatisme, gretigheid. We klagen over een wereld van verharding maar wat wil je dan? Tuurlijk verharden we door ambitie, begeerte, passie, gedrevenheid want niemand moet ons in de weg staan in onze drang tot bevrediging.

Het is enorm ongemakkelijk en lastig en ook een taboe om de Dhamma te beoefenen. Niemand zal je daarin stimuleren want iedereen wil dat je gewoon meedoet, lijdt, jezelf belast, van de wereld bent. Niemand in de wereld zit op een bevrijde te wachten maar wel op een vakkenvuller, pakketbezorger, arts, verpleegster, stratenmaker, electrien...dat is nuttig...wat moet je nou met een Boeddha, een bevrijde? Wat heb je daar nou aan? Welke gek gaat nou zich richten op bevrijding? Word timmerman! Word bakker. Word ...maak je nuttig voor de wereld.

Eer je daar uit bent met jezelf, allemachtig, dan heb je al heel veel schuld, schaamte, zelfverwijt, van alles overwonnen!
Het vergt enorm veel levensmoed en kracht werkelijk je eigen pad te kiezen, een pad dat vrijwel niemand kiest.
« Laatst bewerkt op: 03-05-2023 19:17 door lang kwaat »

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #19 Gepost op: 03-05-2023 20:35 »
Hoe vaak we dit al hebben besproken... Blijkbaar nog niet genoeg. Want we hebben het er hier toch weer over.

En dit onderwerp of de andere of afwijkende meningen hierover zijn in mijn optiek geenszins naïef. Ik denk dat iedereen hier best voor zichzelf kan bepalen wat hem of haar aan verlangens ketent, en wat niet.

Ik beleef het zo dat de Dhamma zo moeilijk is te zien, zo moeilijk is te waarderen ook, zo moeilijk is te beoefenen omdat de geest zo geneigd is te oordelen. De geest zit vol met oordelen in de vorm van: zo hoort het toch niet, zo moet het eigenlijk zijn, zo heeft God het niet gewild en bedoeld, dit is niet natuurlijk, dat wel,  zo heeft God het bedoeld etc.

Terwijl, zo zie ik het althans, de Boeddha alleen maar keek naar wat ketent je nou echt? Wat sleurt je nou steeds mee? Wat trekt nou zo aan je, wat krijgt je beet, wat vangt je? Hij oordeelde daar niet over als normaal, of als 'zo heeft God het bedoeld', of dit is menselijk en moet zo blijven. Hij was zeg maar totaal a-normatief bezig.
Voor hem was het niet belangrijk, volgens mij, of zintuiglijk verlangen normaal is, menselijk, gewoon, Gods wil of niet-Gods wil. Hij voelde gewoon hoe dat aan je trekt...keten, klaar, overwinnen, weg er mee. Dat is alles. En dat constant bij alles.

Dat a-normatieve, niet moralistisch oordelende, vind ik zelf stuitend maar ik zie daarin ook de kracht van de Dhamma.
Ik denk dat voor vrijwel alle mensen, ook boeddhisten, dit vrijwel niet te verteren is want we zijn zo oordelend. In ons allen zit ook een dominee die weet hoe allemaal bedoeld is, en hoe God of het leven of de natuur het wil. Dat wringt. Dat normatieve in de geest en dat a-normatieve. Zo voel ik het althans. Het voelt voor mij alsof je moet kiezen welke Heer je dient.

Zo kijk ik ook naar Bodhibooms kritiek, naar de jouwe, de mijne.  De geest produceert constant van die normatieve oprispingen. Toch eer ik ook zeer zeker het a-normatieve. Ik vind dat edel, waarachtig, mooi, schoon. Maar ik sluit niet uit dat ik ook weer last van oprispingen krijg.

Offline Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #20 Gepost op: 03-05-2023 21:07 »
het 'welke Heer je kiest'
is niet zo van belang

waar het hier volgens mij om gaat
is dat je verantwoordelijkheid neemt
voor je eigen leven

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #21 Gepost op: 04-05-2023 09:33 »
is niet zo van belang

voor je eigen leven

Maar hoe kan dat, als je alles ziet als de wil van God? Neem die kwestie van inenten. Er zijn godsdienstige mensen die doen dat niet, immers als je kind ziek wordt en sterft is dat gewoon Gods wil (anders zou het immers niet gebeuren!). Maar is dat dan verantwoordelijkheid nemen voor je eigen leven? Is er überhaupt wel zoiets als je eigen leven als God achter het toneel aan de touwtjes trekt? In hoeverre is er dan überhaupt sprake van eigen verantwoordelijkheid?

Meister Eckhart leert dat je niet hoeft te piekeren of ellende, ziekte etc, Gods wil is want als het niet zo zou zijn, zou je niet ziek worden en ellende meemaken. Tja...Kennelijk was dan het eten van de appel ook wel degelijk Gods wil, immers, anders zou ook dat niet gebeurd zijn. Als alles Gods wil is moet ook de zondeval Gods instemming hebben gehad.

Hoe dan ook, als je alles ziet als Gods wil, leidt dat dan tot het nemen van verantwoordelijkheid? Ik denk het niet. Mensen dachten heel lang dat achter van alles Gods wil zit. Van aardbevingen tot onweer, van ziekte tot misoogsten, van droogte tot overstromingen etc. God moest behaagt worden. Bloed moest vloeien. Nu nog altijd! Maar hebben we in die tijd ooit wat geleerd over de oorzaken en condities waardoor aardbevingen, onweer, ziekte, misoogsten ontstaan, of zijn we blijven hangen in magisch denken?

Zit God er achter dat er nu in Spanje zo'n tekort aan water is, of dat het klimaat verandert? Is op deze manier geloven in God als oorzaak van alles, niet net zo dubieus als het geloof dat alles wat je meemaakt aan ellende veroorzaakt wordt door je eigen wandaden in het verleden? Al dat soort geloof stimuleert toch helemaal niet tot onderzoek, d.w.z. als dit, dan gebeurt dat? Misschien stimuleert het tot overgave, maar waaraan? Overgave aan een illusie? Een fatalistische overgave?

Ik voel/beleef het wel zo dat het allemaal niet goed kan samengaan.

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #22 Gepost op: 04-05-2023 10:38 »

Het is toch allemaal niet zo ingewikkeld? De Boeddha leert duidelijk dat er niks mis is met zintuiglijk genot maar de ketening zit in het verlangen naar genot.

Precies dat. Met zintuigelijk genot is niks mis, maar het verlangen naar genot houdt de onvervulde toekomst open.  Het houdt de mens geestelijk in de tijds-beleving.  Het doodloze is niet in de tijd, daarom heet het ook zo.

Steeds maar weer hetzelfde liedje, de mens wil ook over 1 minuut, over 1 maand, over 10 jaar ook nog existeren.  En zo houdt het zelf zich'zelf in stand.

Ja, de Boeddha besprak volgens de overlevering tanha als de oorsprong of oorzaak van lijden. Hij zag 3 soorten: een dorst naar genot, een dorst naar bestaan en een dorst naar niet bestaan. De gemene deler hiervan is volgens mij inderdaad dat je een ontsnapping aan lijden plaatst in de toekomst. In feite is dit natuurlijk de wereldlijke stroom, want de wereld werkt zo.
Het geluk, het heil, het Koninkrijk God ligt altijd in de toekomst. Tanha als oorzaak van lijden is in die zin ook een soort toekomst-gerichtheid, denk ik.

Maar de Boeddha leert niet dat je zoiets ineens zomaar kunt stoppen. Ten eerste moet je inzien dat zelfs al vervul je die toekomst van genot, van weer bestaan, van sterven, dan is dat nog geen einde van het lijden. Want genot verdwijnt ook weer. Elk nieuw bestaan heeft ook weer lijden en eindigt ook weer. En de dood is ook al geen oplossing voor lijden omdat de dood niet het einde van je leven is.

Als de dood het einde van lijden zou betekenen, dan is dat het einde van lijden maar dat leert de Boeddha niet. Hierbij zie je ook dat wedergeboorte toch wel een cruciaal element is want anders kun je net zo de dood zien als de beeindiging van lijden.

De Boeddha ziet mijns inziens het Pad zo dat de geest door groeiende wijsheid steeds minder en minder in de tijd-beleving komt te zitten. Maar dit is echt geen kattenpis want krijg maar eens erge pijn, wordt maar eens ernstig ziek, nou dan komt je geest weer heel snel in de tijd-beleving terecht.

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #23 Gepost op: 04-05-2023 11:21 »
is niet zo van belang

voor je eigen leven

Maar hoe kan dat, als je alles ziet als de wil van God? Neem die kwestie van inenten. Er zijn godsdienstige mensen die doen dat niet, immers als je kind ziek wordt en sterft is dat gewoon Gods wil (anders zou het immers niet gebeuren!). Maar is dat dan verantwoordelijkheid nemen voor je eigen leven? Is er überhaupt wel zoiets als je eigen leven als God achter het toneel aan de touwtjes trekt? In hoeverre is er dan überhaupt sprake van eigen verantwoordelijkheid?

Meister Eckhart leert dat je niet hoeft te piekeren of ellende, ziekte etc, Gods wil is want als het niet zo zou zijn, zou je niet ziek worden en ellende meemaken. Tja...Kennelijk was dan het eten van de appel ook wel degelijk Gods wil, immers, anders zou ook dat niet gebeurd zijn. Als alles Gods wil is moet ook de zondeval Gods instemming hebben gehad.

Hoe dan ook, als je alles ziet als Gods wil, leidt dat dan tot het nemen van verantwoordelijkheid? Ik denk het niet. Mensen dachten heel lang dat achter van alles Gods wil zit. Van aardbevingen tot onweer, van ziekte tot misoogsten, van droogte tot overstromingen etc. God moest behaagt worden. Bloed moest vloeien. Nu nog altijd! Maar hebben we in die tijd ooit wat geleerd over de oorzaken en condities waardoor aardbevingen, onweer, ziekte, misoogsten ontstaan, of zijn we blijven hangen in magisch denken?

Zit God er achter dat er nu in Spanje zo'n tekort aan water is, of dat het klimaat verandert? Is op deze manier geloven in God als oorzaak van alles, niet net zo dubieus als het geloof dat alles wat je meemaakt aan ellende veroorzaakt wordt door je eigen wandaden in het verleden? Al dat soort geloof stimuleert toch helemaal niet tot onderzoek, d.w.z. als dit, dan gebeurt dat? Misschien stimuleert het tot overgave, maar waaraan? Overgave aan een illusie? Een fatalistische overgave?

Ik voel/beleef het wel zo dat het allemaal niet goed kan samengaan.

Volgens mij ben je teveel bezig met het vergelijken van verschillende religies of godsdiensten. En je versimpelt bepaalde zaken regelmatig zodanig, dat het maar zeer de vraag is of jouw interpretaties eigenlijk wel juist zijn. Er zullen ongetwijfeld overeenkomsten zijn tussen de diverse spirituele wegen, maar er zijn ook duidelijke verschillen. Elke religieuze weg heeft een eigen verklaringsmodel. En of dat wat in een specifiek verklaringsmodel wordt beweerd in een onderlinge vergelijking met een ander verklaringsmodel kan worden gelabeld als "waar" of "niet-waar", is voor de volgeling of gelovige totaal niet relevant. Je volgt een bepaalde weg, of niet. Of jij twijfels hebt bij bijvoorbeeld de christelijke weg, dat is verder helemaal aan jou.
« Laatst bewerkt op: 04-05-2023 11:24 door Buddha Amitabha »

Offline I'm a loser

• Geïntresseerde
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #24 Gepost op: 04-05-2023 12:11 »

Ja, de Boeddha besprak volgens de overlevering tanha als de oorsprong of oorzaak van lijden. Hij zag 3 soorten: een dorst naar genot, een dorst naar bestaan en een dorst naar niet bestaan. De gemene deler hiervan is volgens mij inderdaad dat je een ontsnapping aan lijden plaatst in de toekomst. In feite is dit natuurlijk de wereldlijke stroom, want de wereld werkt zo.
Het geluk, het heil, het Koninkrijk God ligt altijd in de toekomst. Tanha als oorzaak van lijden is in die zin ook een soort toekomst-gerichtheid, denk ik.

Maar de Boeddha leert niet dat je zoiets ineens zomaar kunt stoppen. Ten eerste moet je inzien dat zelfs al vervul je die toekomst van genot, van weer bestaan, van sterven, dan is dat nog geen einde van het lijden. Want genot verdwijnt ook weer. Elk nieuw bestaan heeft ook weer lijden en eindigt ook weer. En de dood is ook al geen oplossing voor lijden omdat de dood niet het einde van je leven is.

Als de dood het einde van lijden zou betekenen, dan is dat het einde van lijden maar dat leert de Boeddha niet. Hierbij zie je ook dat wedergeboorte toch wel een cruciaal element is want anders kun je net zo de dood zien als de beeindiging van lijden.

De Boeddha ziet mijns inziens het Pad zo dat de geest door groeiende wijsheid steeds minder en minder in de tijd-beleving komt te zitten. Maar dit is echt geen kattenpis want krijg maar eens erge pijn, wordt maar eens ernstig ziek, nou dan komt je geest weer heel snel in de tijd-beleving terecht.

Over die laatste alinea zijn we het eens.   En zoals ik het zie zijn het de gemoedstoestanden welke de mens in de 'wereldse stroom' houden.   Dan is de citta aangedaan met onzuiverheden.   Zelfs als ik spijt heb van een misstap uit het verleden dan is het weer de spijt als gemoedstoestand welke mij in de wereldse stroom houdt.  Om de spijt te voorkomen dient de mens misstappen uit het verleden ongedaan te maken. Bijvoorbeeld door zijn misstappen te bekennen aan wie dan ook.

Iedere gemoedstoestand is 'van mij' en houdt 'mij' in de wereldse stroom vast waardoor 'ik' besta in een verhouding met diezelfde wereld.  Ergens van genieten kan en mag dan best, maar ik mag mij niet verheugen op toekomstig genieten.  Want dan heb ik een verwachting van het toekomstige genieten. En als het onverwachts niet doorgaat dan ben ik teleurgesteld over de niet uitgekomen toekomst.  Over de toekomst valt helemaal niks te weten.

Offline I'm a loser

• Geïntresseerde
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #25 Gepost op: 04-05-2023 12:25 »

Wat ik poog helder te krijgen is dat de geest van nature een tijds-beleving kent.  En daarmee de wens om in de toekomst te existeren.   Wat er dood kan gaan is dát deel van de geest wat op verleden en toekomst is gericht.  Dat is aanvankelijk een geleidelijke weg, maar op enig moment kan de geest een weg vinden om die obsessie om op een ander moment te bestaan dan momenteel te eindigen.  Dan blijft tegenwoordigheid van geest over.

Pijn beleving of ernstig ziek is een fysieke kwestie.  Bijvoorbeeld: George Kooymans (72) (Golden Earring) heeft de progressieve spierziekte ALS.  Zijn fysieke leven is zo goed als voorbij.  De kwestie is of hij geestelijk in de verwachting leefde dat hij tot zijn dood gezond zou blijven.  Als dat zou is, dan had/heeft hij een geestelijke tijdsbeleving.  Ik ken de man in het geheel niet, ik weet niks van hem.  Maar het is ook mogelijk dat hij de tegenwoordigheid in zijn eigen geest kent.  Dan hoeft hij alleen maar de tijd dat hij ziek is uit te zitten en zo veel mogelijk fysieke verlichting te zoeken.

Maar wat is nou het merkwaardige?  De geest in de tijdsbeleving kent veel meer stress door allerlei gemoedstoestanden.  Zo'n nare ziekte is nooit te onderschatten, maar ik denk dat de staat waarin de geest verkeert er toe doet.  Tegenwoordigheid van geest is kalm, ook als de zee (het leven) woest en stormachtig is.

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #26 Gepost op: 04-05-2023 12:36 »
Volgens mij ben je teveel bezig met het vergelijken van verschillende religies of godsdiensten. En je versimpelt bepaalde zaken regelmatig zodanig, dat het maar zeer de vraag is of jouw interpretaties eigenlijk wel juist zijn. Er zullen ongetwijfeld overeenkomsten zijn tussen de diverse spirituele wegen, maar er zijn ook duidelijke verschillen. Elke religieuze weg heeft een eigen verklaringsmodel. En of dat wat in een specifiek verklaringsmodel wordt beweerd in een onderlinge vergelijking met een ander verklaringsmodel kan worden gelabeld als "waar" of "niet-waar", is voor de volgeling of gelovige totaal niet relevant. Je volgt een bepaalde weg, of niet. Of jij twijfels hebt bij bijvoorbeeld de christelijke weg, dat is verder helemaal aan jou.

Het maakt mij niet uit hoe jij er over oordeelt. Ik vind zelf dat alles voor oprapen ligt. Er zijn godsdienstige neigingen denk ik in elk mens. Hoe oud is dat ook wel niet? Het vereren van een opperwezen of wezens, of het verklaren van zaken in de wereld als de wil van God of Goden? Het zou wel heel raar zijn als godsdienstige neigingen en visies en verklaringsmodellen niet al in ons zouden zitten. Dat de waarheid of onwaarheid van die verklaringsmodellen je helemaal niet interesseert vind ik zelf best wel dubieus (tekst veranderd, zat me niet lekker).
« Laatst bewerkt op: 04-05-2023 16:56 door lang kwaat »

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #27 Gepost op: 04-05-2023 12:39 »
Maar wat is nou het merkwaardige?  De geest in de tijdsbeleving kent veel meer stress door allerlei gemoedstoestanden.  Zo'n nare ziekte is nooit te onderschatten, maar ik denk dat de staat waarin de geest verkeert er toe doet.  Tegenwoordigheid van geest is kalm, ook als de zee (het leven) woest en stormachtig is.

Ja

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #28 Gepost op: 04-05-2023 12:44 »

Over die laatste alinea zijn we het eens.   En zoals ik het zie zijn het de gemoedstoestanden welke de mens in de 'wereldse stroom' houden.   Dan is de citta aangedaan met onzuiverheden.   Zelfs als ik spijt heb van een misstap uit het verleden dan is het weer de spijt als gemoedstoestand welke mij in de wereldse stroom houdt.  Om de spijt te voorkomen dient de mens misstappen uit het verleden ongedaan te maken. Bijvoorbeeld door zijn misstappen te bekennen aan wie dan ook.

Ja, dat vind ik ook. Dat bekennen is een hele goede zaak.

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #29 Gepost op: 04-05-2023 19:11 »

Het maakt mij niet uit hoe jij er over oordeelt. Ik vind zelf dat alles voor oprapen ligt. Er zijn godsdienstige neigingen denk ik in elk mens. Hoe oud is dat ook wel niet? Het vereren van een opperwezen of wezens, of het verklaren van zaken in de wereld als de wil van God of Goden? Het zou wel heel raar zijn als godsdienstige neigingen en visies en verklaringsmodellen niet al in ons zouden zitten. Dat de waarheid of onwaarheid van die verklaringsmodellen je helemaal niet interesseert vind ik zelf best wel dubieus (tekst veranderd, zat me niet lekker).

Tja, religie en godsdienst zijn geen moderne wetenschap, jij lijkt het vaak een beetje lukraak wel zo ongeveer te benaderen. Natuurlijk kunnen we de kennis van vandaag niet even uitschakelen. Dat begrijp ik heel goed. En het klopt dat sommige volkeren bijvoorbeeld de bliksem vroeger toeschreven aan de werking van bepaalde goden, zoals bijvoorbeeld de god Donar in de Germaanse godsdienst.

Veel, zo niet alle geschriften van de huidige grote wereldreligies zijn meerdere eeuwen oud. Daar staan ongetwijfeld dingen in, die we heden ten dage als toch wel wat achterhaald beschouwen. Maar betekent dat dan automatisch dat een hele religie of godsdienst daardoor volledig waardeloos wordt?

Zelfs in het boeddhisme komt dit voor. Men wist in de tijd van de Boeddha totaal niet hoe de conceptie plaatsvindt. Die kennis kon men ook niet hebben. Wij weten nu hoe de genetische samensmelting plaatsvindt tussen spermacellen en eicellen. Het is de vraag in hoeverre dit gebrek aan exacte kennis van invloed is geweest op de voorstelling van reïncarnatie en wedergeboorte. En in die tijd geloofden heel veel mensen in goden. Gautama de Boeddha spreekt op een heel andere wijze over de plaats der goden, deva's. Wie zegt dat dit klopt? Heb jij wel eens een deva gezien? Dit kun je ook naar het rijk der fabelen verwijzen, net als de hongerige geesten. In het licht der moderne wetenschap is dit toch totale nonsens, omdat het volledig onbewijsbaar is. Waarom zou de Boeddha dan toch over goden en hongerige geesten hebben gesproken?

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #30 Gepost op: 04-05-2023 20:47 »
Tja, religie en godsdienst zijn geen moderne wetenschap, jij lijkt het vaak een beetje lukraak wel zo ongeveer te benaderen. Natuurlijk kunnen we de kennis van vandaag niet even uitschakelen. Dat begrijp ik heel goed. En het klopt dat sommige volkeren bijvoorbeeld de bliksem vroeger toeschreven aan de werking van bepaalde goden, zoals bijvoorbeeld de god Donar in de Germaanse godsdienst.

Veel, zo niet alle geschriften van de huidige grote wereldreligies zijn meerdere eeuwen oud. Daar staan ongetwijfeld dingen in, die we heden ten dage als toch wel wat achterhaald beschouwen. Maar betekent dat dan automatisch dat een hele religie of godsdienst daardoor volledig waardeloos wordt?

Zelfs in het boeddhisme komt dit voor. Men wist in de tijd van de Boeddha totaal niet hoe de conceptie plaatsvindt. Die kennis kon men ook niet hebben. Wij weten nu hoe de genetische samensmelting plaatsvindt tussen spermacellen en eicellen. Het is de vraag in hoeverre dit gebrek aan exacte kennis van invloed is geweest op de voorstelling van reïncarnatie en wedergeboorte. En in die tijd geloofden heel veel mensen in goden. Gautama de Boeddha spreekt op een heel andere wijze over de plaats der goden, deva's. Wie zegt dat dit klopt? Heb jij wel eens een deva gezien? Dit kun je ook naar het rijk der fabelen verwijzen, net als de hongerige geesten. In het licht der moderne wetenschap is dit toch totale nonsens, omdat het volledig onbewijsbaar is. Waarom zou de Boeddha dan toch over goden en hongerige geesten hebben gesproken?

Neem homofilie. Het is totaal niet de verdienste van godsdienst dat er wat meer tolerantie is maar eerder van de moderne wetenschap die heeft onthuld dat homofilie niet onnatuurlijk is of tegennatuurlijk. Het komt ook voor onder dieren en het is voor een flink deel ook genetisch bepaald. Maar in aardig wat landen ben je je leven als homoseksueel niet veilig. Vrijheid, blijheid? Iedere visie is even goed en iedereen moet maar geloven wat ie wil? Ach joh, dat gedoe over de wil van God...

Offline Gouden middenweg & de wilde natuur

• Actief Boeddha Forum lid
  • Nieuwkomer
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
« Reactie #31 Gepost op: 05-05-2023 07:49 »

We weten niet wat boeddha gezegd heeft, of bedoeld heeft.
Toch kan men vrij zeker zijn dat boeddhisme niet staat voor genotzucht.
Sommigen gaan nog verder en zien en lezen in de geschriften een afwijzen van het leven, een afwijzen van elk levensplezier. Wat in mijn ogen iets complexer zit, dat het eerder geen interesse meer hebben in samsara is omwille van datgene wat men gevonden heeft, namelijk het onsterfelijke.

Het cultiveren van levenshaat, afwijzen van elk levensplezier, wanneer men de facto wel nog met hart en geest in samsara zit lijkt mij ook niet de bevrijding waar boeddhisme naar verwijst.

Ik denk dat men ook vrij zeker mag zijn dat het boeddhisme zich op de eerste plaats richt naar de waarheidszoekers.
Een vergelijking : wil jij topvoetballer of topatleet worden dan zal dat ook een bepaalde levenswijze, training impliceren.
Wil jij in dit leven de ultieme waarheid, de werkelijkheid zelf inzien, dan impliceert dit ook een bepaalde levenswijze, training.

wil jij een zeer goede zanger of danser worden, dan vraagt dit eigenlijk zeer veel inspanning, lijden, doorzettingsvermogen, zelfoverwinning, training.
wil dit daarom zeggen dat men nooit eens de teugels minder strak moet kunnen laten, is één kwestie.
De kwestie "levensgenieter ideaal volgen" is een ander.

Ik denk inderdaad dat boeddhisme inderdaad gericht is op het waarheidszoekers ideaal en niet op het levensgenieters ideaal. Maar van je eigen leven door je levensbeschouwing een hel maken is een andere kwestie.
Persoonlijk ken ik de hel van de levensgenieters, dat is verslaving, bandeloosheid, gebrek aan inspanning, zelfmedelijden.

Dat moet ik niemand verwijten, want het was mijn invulling. En inderdaad kan een mens ook boeddhisme als een hel invullen. Terwijl boeddhisme staat voor bevrijding. Want niet wil zeggen, zonder moeite, inspanning, doorzettingsvermogen, hart en geest, training, studie, opoffering.
Opoffering van de verslaving, bandeloosheid, zelfmedelijden, luiheid in mijn geval.
« Laatst bewerkt op: 05-05-2023 08:07 door Gouden middenweg & de wilde natuur »
Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf (Siebe)

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #32 Gepost op: 05-05-2023 08:41 »

Neem homofilie. Het is totaal niet de verdienste van godsdienst dat er wat meer tolerantie is maar eerder van de moderne wetenschap die heeft onthuld dat homofilie niet onnatuurlijk is of tegennatuurlijk. Het komt ook voor onder dieren en het is voor een flink deel ook genetisch bepaald. Maar in aardig wat landen ben je je leven als homoseksueel niet veilig. Vrijheid, blijheid? Iedere visie is even goed en iedereen moet maar geloven wat ie wil? Ach joh, dat gedoe over de wil van God...

Je blijft maar voorbeelden aankaarten van wat volgens jou allemaal verkeerd of fout is. Ik denk dat het beter is om hier maar niet verder over te kissebissen. In ieder geval heb ik daar niet zoveel zin in.

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #33 Gepost op: 05-05-2023 10:23 »
Dat moet ik niemand verwijten, want het was mijn invulling. En inderdaad kan een mens ook boeddhisme als een hel invullen. Terwijl boeddhisme staat voor bevrijding. Want niet wil zeggen, zonder moeite, inspanning, doorzettingsvermogen, hart en geest, training, studie, opoffering.
Opoffering van de verslaving, bandeloosheid, zelfmedelijden, luiheid in mijn geval.

Dat heb je mooi beschreven, vind ik.

Ik las ooit dat de Pali Boeddha leert dat je beslist geen medelijden hoeft te hebben met iemand die de Dhamma beoefent met moeite en die het zichzelf in die zin niet makkelijk maakt.
Iemand die tegen de stroom ingaat. Tegen bepaalde onheilzame gewoonten ingaan kost ook moeite en kan spanning geven maar dat wil niet zeggen dat dit offer, dit kruis, verkeerd is. Ik zie nergens dat de Pali Boeddha dat zegt. Jezus ook niet. Van volgelingen van Jezus wordt dit ook verwacht.

Ik zie eerder de boodschap dat het heel normaal is dat het moeite kost en spanning zal geven om tegen de stroom in te gaan in jezelf en de wereld. Maar dat op den duur, met voldoende volharding, de kracht van onheilzame gewoonten wel vermindert, als je maar volhoudt en er niet meer aan toegeeft, ja, desnoods krachtig (forcefully, zeggen de teksten).

Het is heel duidelijk, voor mij dan, dat de geest wild is, ongetemd, en dat je dat wilde beest echt wel moet beteugelen want anders vertrapt het je (en anderen er bij). Inderdaad, bandeloos kan de geest zijn en daar pluk je(en anderen) later de wrange vruchten van.

Ik ben me op enig moment gaan verbazen over hoe de geest een liefde heeft voor het onheilzame. Hoe het onheilzame bekoort. Hoeveel waanzin er in de geest zit. Ik heb wel momenten dan zie ik echt dat alles wat de geest bezighoudt, eigenlijk maar waanzin is. Waar is die geest toch altijd maar mee bezig?
Het is net als zaken leuk vinden. Je kunt er bijna zeker van zijn dat wat je leuk vindt, wat je lokt, je eigenlijk helemaal geen goed doet, terwijl juist de dingen die je niet leuk vindt, en vermijdt, je goed zouden doen. Het zit allemaal zo raar in elkaar.

Daarom denk ik ook wel dat het terecht is dat Mara de ultieme leider is in de wereld zoals de Boeddha geleerd schijnt te hebben. De wereld en de wezens zitten in de bek van Mara. De wereld draait toch om verlokking, bekoring, evengoed die van de hemelen. Tanha is in wezen toch niks anders dan de geest onder invloed van verlokking en bekoring.
Het geluid van de wereld, de sfeer van de wereld, de stroom van de wereld. Het wordt als negatief ervaren als niks je meer verleidt en bekoort.

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #34 Gepost op: 05-05-2023 10:27 »

Je blijft maar voorbeelden aankaarten van wat volgens jou allemaal verkeerd of fout is. Ik denk dat het beter is om hier maar niet verder over te kissebissen. In ieder geval heb ik daar niet zoveel zin in.

We hoeven toch niet te kissebissen. We kunnen toch wel normaal over dit soort zaken praten?

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #35 Gepost op: 05-05-2023 11:20 »
Dat kan. Ik heb echter niet zoveel zin in gedoe over verschillende godsdiensten en religies, en wat daar allemaal niet aan zou kloppen. Ik heb al aangegeven dat de religieuze geschriften van de grote religies zeer zeker ook achterhaalde inzichten bevatten, maar dat is niet automatisch een reden om de hele religie dan maar af te schrijven of zo. Althans, daar lijkt het soms op. Alsof het kind met het badwater wordt weggespoeld.

Ik vind dat Marcel gelijk heeft, als hij zegt dat het niet zozeer belangrijk is welke godsdienst of religie je volgt. We kunnen er beter voor zorgen dat we onze verantwoordelijkheid nemen, ook in het kader van het lijden.

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #36 Gepost op: 05-05-2023 11:58 »
Dat kan. Ik heb echter niet zoveel zin in gedoe over verschillende godsdiensten en religies, en wat daar allemaal niet aan zou kloppen. Ik heb al aangegeven dat de religieuze geschriften van de grote religies zeer zeker ook achterhaalde inzichten bevatten, maar dat is niet automatisch een reden om de hele religie dan maar af te schrijven of zo. Althans, daar lijkt het soms op. Alsof het kind met het badwater wordt weggespoeld.

Ik vind dat Marcel gelijk heeft, als hij zegt dat het niet zozeer belangrijk is welke godsdienst of religie je volgt. We kunnen er beter voor zorgen dat we onze verantwoordelijkheid nemen, ook in het kader van het lijden.

Ach ik vind het toch wel een heel belangrijk punt. Stel je nou eens levendig voor dat er helemaal niet een Vader is, een Schepper van de wereld en van wezens, geen Beschikker, geen wil van God, dan zijn we toch als mensheid helemaal begoocheld als we wel naar dit geloof en visie leven, sterker zelfs zo'n wezen vereren, aanroepen, afsmeken, verzoenen, wreken, liefhebben etc? Dan zijn we toch alleen maar met onze verbeelding aan het spelen?

Kan je dat dan echt helemaal niks schelen? Mij toch wel. Ik zie ook niet voor me hoe je bevrijding kunt realiseren zonder deze kwestie tot een antwoord te brengen. Stel dat er echt een Schepper is, echt een wil van God met dit bestaan, echt een God die beschikt na de dood, en een Boeddha weet er niks van, wat is dat dan voor ontwaken? Dat is toch geen ontwaken? Dan laat je het belangrijkste in het leven liggen, die kennis van God. Hoe kun je dan een wijze zijn? Niet meer begoocheld? Hoe kun je dan de zaken zien zoals ze werkelijk zijn?

Misschien gaan deze vragen jullie allemaal veel te ver of ligt dit allemaal heel gevoelig of lezen jullie er afwijzing van godsdienst in maar zo leeft het niet voor mij.

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #37 Gepost op: 05-05-2023 12:37 »
Het laatste wat ik hier er over zeg, is dat ik herhaal dat ik de indruk heb dat jij de zaken nogal versimpeld weergeeft. Dat mag, maar je kunt daardoor ook tot verkeerde veronderstellingen komen.

Ik kies ervoor om niet in te gaan op jouw overwegingen of er nu wel of geen God bestaat. Want misschien valt niet te bewijzen of er een God is. Maar je kunt immers ook het bewijs niet leveren, dat Hij niet bestaat. Ik houd me niet bezig met dit soort haarkloverij dito geestelijke kwellingen. Ik neem daarom wat dit aangaat liever een neutrale houding aan op dit forum. Iedereen kan zelf bepalen wat in spirituele zin waar is, of niet waar.

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #38 Gepost op: 05-05-2023 17:18 »
Het laatste wat ik hier er over zeg, is dat ik herhaal dat ik de indruk heb dat jij de zaken nogal versimpeld weergeeft. Dat mag, maar je kunt daardoor ook tot verkeerde veronderstellingen komen.

Ik kies ervoor om niet in te gaan op jouw overwegingen of er nu wel of geen God bestaat. Want misschien valt niet te bewijzen of er een God is. Maar je kunt immers ook het bewijs niet leveren, dat Hij niet bestaat. Ik houd me niet bezig met dit soort haarkloverij dito geestelijke kwellingen. Ik neem daarom wat dit aangaat liever een neutrale houding aan op dit forum. Iedereen kan zelf bepalen wat in spirituele zin waar is, of niet waar.

Maakt het jou dan helemaal niet uit wat waar of onwaar is? Je kunt wel iets geloven, als mens, maar je hebt toch ook een verantwoordelijkheid naar jezelf, naar anderen, naar de wereld om dat te testen, toetsen, beproeven? Zeker als je met het welzijn betrokken bent, toch?

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #39 Gepost op: 06-05-2023 13:17 »
Toegeven dat het leven lastig is voor je, moeilijk, en dat je spanningen hebt, angsten, zorgen, neuroses, obsessies, behoeftigheid, gejaagdheid, onvrede, onrust en dat soort zaken is gewoon nog altijd een soort taboe. Ik kan me wel herinneren dat toen ik wat meer zelfbewust werd zo rond mijn 11e, en allerlei lichamelijke veranderingen optraden, de perceptie van lijden wel  dominant werd. Er was altijd wel iets van onvrede, gevoelens van gemis en tekort bij me. Een geworsel. Ik tegenover de wereld. Ik en de Ander. Wie ben ik dan, wat wil ik dan, wat is dan mijn rol? Neurose, spanning, angst. Dat er momenten waren van genieten doen daar niks aan af.

In die zin kan ik echt wel bevestigen dat ik al heel lang lijden als een belasting ervaar. Ik denk dat dit echt wel voor de meeste mensen geldt ook. Juist omdat lijden voor zo'n groot deel mentaal is, is het ook zo allesdoordringend, en kan het zelfs je leven bepalen als je nog lichamelijk gezond bent. De zwaarte heeft altijd aan mijn kont gehangen. Nog wel maar iets minder.

Maar goed, de geest wiebelt altijd tussen willen dromen (dit is er allemaal niet) en realisme. Tussen toegeven aan de waarheid van lijden of er verzet tegen voelen en er tegenaan schoppen.
Dat het bestaan moeilijk is, is ergens toch nog altijd wel een soort taboe. Helemaal als je vindt dat het leven is om te vieren, door God geschonken, dan zal je ook meer verzet voelen tegen iets wat eigenlijk overduidelijk is, namelijk dat het bestaan lastig is.