https://vriendenvanboeddhisme.nl/artikel/prof-vetter-dook-diep-in-de-pali-canon/
Wat de leer van de Boeddha betreft, ligt de beste kans om zijn oorspronkelijke opvattingen te vinden in de eerste drie preken na de ontwaking....
Ik ben voorzichtiger.
Ik ben voorzichtiger omdat het nog te zeer onduidelijk is of er wel over "Boeddha" als historisch persoon kan gesproken worden.
Er zijn stromingen die claimen dat ook "Boeddha" moet gezien worden als een vaardig instrument om de weg, (levens)ervaringen, spirituele ervaringen mede te delen.
Daar komt bij dat de plaatsen in de pali-canon weliswaar historische plaatsen zijn, maar dat er geen enkel fysiek historisch bewijs is van het bestaan van die koningen in de pali-canon.
Ook is er van andere tijdsgenoten geen enkele melding te vinden omtrent Boeddha.
Er zijn wel historische bronnen of artefacten van die periode, maar geen enkel historische bron kan gelinkt worden aan Boeddha of personages uit de pali-canon.
Het lijkt mij eerder dat de pali-canon het resultaat is van een spirituele beweging die reeds was begonnen voor "boeddha", wat niet uitsluit dat er binnen die spirituele beweging een grote invloedrijke figuur heeft bestaan, waarbij "Boeddha" tegelijkertijd een personage is in een stichtend verhaal, tegelijkertijd een weergave is van de denkbeelden van die spirituele beweging, en een weergave van de inzichten en ervaringen van die ene invloedrijke figuur en zielsverwanten.
Dat het verhaal van de beweging reeds eerder begonnen blijkt uit de pali-canon. Boeddha zag een monnik, en voelde zich aangetrokken om dezelfde weg te volgen.
Het zou hier gaan om de sramana beweging, die eerder gelinkt is aan religie van de oorspronkelijke bewoners van India dan aan de Vedische cultuur. De Vedische cultuur was de religie van de heersende klasse . In menig opzicht totaal anders dan de Sramana beweging.
Het ideaal van de Sramana beweging, is het ideaal van de thuisverlaters. Wil je innerlijke vrede ? Volg dan een weg in materiële vrijheid, zoek het niet in het materiële maar zoek de innerlijke vrede in het geestelijke.
Dat deze weg enkel door monniken werden gevolgd, zou niet volledig correct zijn, ook gezinnen zouden het pad van de thuisloosheid volgen. Misschien is het woord monnik totaal niet aan de orde, omdat monnik eerder iets is, dat moet gelinkt worden aan het boeddhisme zelf, dus reeds van een latere datum.
Dus eerder zieners/vertellers/zangers/beoefenaars/geestelijkheid zoekers die rondliepen en in voortdurende discussie met elkaar waren. (zo'n beetje zoals op het forum, dezelfde interesse hebben en tegelijkertijd nergens over eens zijn, maar elk apart voelt wel een grote innerlijke transformatie door de geestelijke zoektocht).
Juist door in voortdurend overleg , debat, mededeling van inzichten en ervaringen, krijgt men een geheel andere, dynamische spiritualiteit.
Niet de spiritualiteit van één spiritueel genie "Boeddha" , luister naar mij, ik weet het allemaal maar de spiritualiteit van een beweging van allemaal mensen met hun beperkingen en hebbelijkheden, maar dat toch in "waarheid" resulteert door al het duw en trekwerk van al die personen apart.
Maar niet als "waarheid" in een statische zin.
Eerder inzichten, gevolgtrekkingen, in voorlopige zin, totdat er een nieuw inzicht, gevolgtrekking beter blijkt te zijn.
Dit als inleiding om mede te delen dat het doodloze in Boeddhistische betekenis de Dharma betreft, wat men kan vertalen als
Onderwijs
Goed gedrag
Waarheid
Natuur of kwaliteit
Natuurwet
Geestelijke of fysieke toestand