Auteur Topic: Ahimsa  (gelezen 502 keer)

Offline g33kgir1

• ....
  • Nieuwkomer
  • *
  • No mater how u feel, get up, dress up and show up!
Ahimsa
« Gepost op: 12-05-2023 11:00 »
Hoi, zoals in mijn voorstel tekst ik al had laten merken ik leef, of tracht te leven volgens Ahimsa.
Ik ben sinds 2000 vegetarier. Principiele vegetarier. Tijdens de kerst van 2000, merkte ik in de supermarkten zo ongeloovelijk veel verschillende soorten vlees (lees dode dieren) dat ik ter stond bedacht had, ik wil dit niet op mijn bord hebben. Mijn moeder verklaarde mij voor gek. Toen ik bij haar aan tafel schoof was alles met vlees of vis, tsja, katholieke kerstmaal. Ik heb weinig gegeten.
Sinds corona tijd leef ik plantaardig. Ik ben 99% veganist omdat ik weet dat er in veel dingen ook verborgen dierlijke produkten zitten. Lange tijd kon ik niet verklaren waarom ik zo heftig tegen utiliseren van dieren ben, het is gegroeit. Tot ik ergens een kreet hoorde op het internet na zoeken van redeneringen om vegetarier te worden. Toegeven dat ik veganist ben doe ik niet graag, je wordt tegenwoordig snel gecancelled. Dus ik geef aan ik volgens "niet kwetsen" principe leef. Daar hebben mensen meer oren naar als dat je zegt ik ben veganist. Dit "gedrag" niet kwetsen is gaan groeien in de omgang met andere mensen.... tot zover Ahimsa

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Re: Ahimsa
« Reactie #1 Gepost op: 12-05-2023 13:34 »
Mooi. Ik koop zelf ook geen vlees, al 15 jaar denk ik niet meer. Heel af en toe eet ik wel een gebakken visje met mijn zieke moeder maar zelf koop ik het nooit. Als ik bij een ander zou eten dan sta ik er echter niet op dat ik geen vlees krijg. Ik eet met de pot mee.

Ik vind het zo erg hoe we omgaan met dieren. Als je die arme zeugen ziet liggen, ze kunnen hun kont niet draaien, met allemaal biggetjes die melk willen. Het maakt me erg verdrietig. Ook die lobby van de melkveehouderij dat ze zo van hun dieren houden...ach. Uiteindelijk is het allemaal gewoon handelswaar. Geldt trouwens evengoed voor mensen.

Ik heb dieren vroeger heel wat aangedaan. Eieren uit hun nesten gestolen. Wormen aan een haak geregen. Gevist en koppen afgesneden. Op dieren geschoten met een luchtbuks en pijl en boog, slakken geplet, vakantiewerk gedaan in een legbatterij en hokken leeggehaald. Wat een ellende heb ik veroorzaakt.  Ik vind het sowieso opmerkelijk dat ik toen gewoon een worm gedachteloos aan een haak kon rijgen. Het is toch eigenlijk verschrikkelijk dat je zo koud, meedogenloos, gewetenloos kunt zijn? Maar ik was het wel.

Ik heb er van geleerd dat het allemaal niet zo vanzelfsprekend is dat je het welzijn van anderen in beeld hebt, empathisch bent, dat je werkelijk met anderen omgaat op een manier dat je ook beseft dat zij een leuk leven willen en niet willen lijden.

Offline g33kgir1

• ....
  • Nieuwkomer
  • *
  • No mater how u feel, get up, dress up and show up!
« Reactie #2 Gepost op: 12-05-2023 14:12 »
Mooi. Ik koop zelf ook geen vlees, al 15 jaar denk ik niet meer. Heel af en toe eet ik wel een gebakken visje met mijn zieke moeder maar zelf koop ik het nooit. Als ik bij een ander zou eten dan sta ik er echter niet op dat ik geen vlees krijg. Ik eet met de pot mee.

Ik vind het zo erg hoe we omgaan met dieren. Als je die arme zeugen ziet liggen, ze kunnen hun kont niet draaien, met allemaal biggetjes die melk willen. Het maakt me erg verdrietig. Ook die lobby van de melkveehouderij dat ze zo van hun dieren houden...ach. Uiteindelijk is het allemaal gewoon handelswaar. Geldt trouwens evengoed voor mensen.

Ik heb dieren vroeger heel wat aangedaan. Eieren uit hun nesten gestolen. Wormen aan een haak geregen. Gevist en koppen afgesneden. Op dieren geschoten met een luchtbuks en pijl en boog, slakken geplet, vakantiewerk gedaan in een legbatterij en hokken leeggehaald. Wat een ellende heb ik veroorzaakt.  Ik vind het sowieso opmerkelijk dat ik toen gewoon een worm gedachteloos aan een haak kon rijgen. Het is toch eigenlijk verschrikkelijk dat je zo koud, meedogenloos, gewetenloos kunt zijn? Maar ik was het wel.

Ik heb er van geleerd dat het allemaal niet zo vanzelfsprekend is dat je het welzijn van anderen in beeld hebt, empathisch bent, dat je werkelijk met anderen omgaat op een manier dat je ook beseft dat zij een leuk leven willen en niet willen lijden.

1. het is idd zo dat als een collega hier trakteert dan ben ik een vegetarier. Dit weten ze. Het gaat om de intentie, de monik eet ook wat hij gedoneerd krijgt...

2. het is idd diep en diep triest hoe wij met beesten omgaan. Dat nieuwe flattoren in china, met duizenden varkens, dat is onverklaarbaar. Ook nu bijvb. de reclame van Boeren houden van koeien... en dat koeien "als ze dat willen" ik heb een klacht ingedient omda thet misleidend is. Er wordt niet vermeld dat ze geforceerd geinsemineerd worden om steeds maar kalfjes te krijgen en melk te kunnen produceren. Dat realiseren mensen zich niet.

3. dapper van u dat u zo vooruitkomt wat u de dieren aan deed. Ik ben alleen een toeschouwer geweest. Mijn stiefvader die levend een rivierkreeft kookte, vissen onthoofde en stripte... kippen die geslacht werden. Toen heeft het enorme impact op mij gemaakt. En toen pas jaren later... op mijn 30ste is er iets geknakt.

In mensen probeer ik telkens weer een mooie in te zien, al vind ik het enorm lastig. De redenering van een vlees eter "laat mij mijn ding doen, doe de jouwe" gaat hier niet op vind ik. Een vlees eter draagt direkt bij aan het niet-welzijn van dieren. Zodra ik zeg dat ik vegan/vega ben beginnen mensen zich te verklaren dat ze maar beetje vlees eten, en ik zeg... een koe kan niet een beetje dood zijn. Ik hoop dat dat de mensheid steeds meer verlicht gaat zijn en dat we over 300 jaar kunnen toegeven in wat voor verschrikking wij nu hebben geleefd.

Offline ervaringsgetuige

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
Rethinking Vegetarianism
« Reactie #3 Gepost op: 12-05-2023 17:05 »
Ik ben sinds een jaar of drie geen vegetarier meer.
Zie ook...
Citaat
Rethinking Vegetarianism

Vegetable lovers can rejoice: the Primal Fat Burner Plan puts a strong emphasis on filling your plate with fibrous vegetables and greens (the non-starchy kind—think chard, asparagus, cauliflower, and cucumbers, not potatoes, rice, beans, peas, and corn) to get a steady supply of phytonutrients that our modern lifestyle and environment requires. But vegetarians, take heed: animal-sourced foods take their (moderate) share of the plate as well.

Having worked intimately with the human brain for twenty years as a neurofeedback practitioner, I’ve come to an undeniable—if somewhat politically incorrect—conclusion: by far the most damaged and intractable brains and nervous systems I encounter are those of strict vegetarians, and specifically vegans, who have spent years eating a low-fat, higher-carbohydrate diet. Whether they eat lots of whole foods or processed ones, the nutritional deficiencies from the lack of animal-source foods plus overreliance on antigenic and inflammatory grains and legumes can be very similar: the lack of fat-soluble vitamins, complete protein, essential fatty acids (EPA and DHA), and cholesterol compromises brain function and over time results in considerable mood lability and instability, from foggy thinking, irritability, agitation, insomnia, anxiety, and attention disorders to autoimmune issues and pronounced neurodegenerative symptoms.

On top of that, the damaging waves of glucose and insulin that result from their sugary, grain- and starch-filled diet unnaturally age the body and brain. By the time I see these clients, they often feel as if their health and mental clarity are eroding. They feel something is fundamentally wrong. From an ancestral health point of view, this is completely unsurprising. Nothing is more stabilizing to the brain than quality dietary fat, and nothing is more destabilizing than sugar and starch. From a modern statistical standpoint, the numbers are shocking: fully 75 percent of vegetarians and vegans abandon this way of life within ten years—and most do so typically because of health-related issues.

Though you might not think it from reading this far, I actually feel a deep allegiance to these clients. They care deeply about planetary health, animal suffering, and restoring a healthy ecosystem, as I do. The world needs more people like this. But by cutting out all animal-source foods, they are sacrificing themselves to an ideal that has never existed in nature. On the occasions when I can influence a shift to a fat-burning way of eating with some quality animal-source foods, we often see significant improvements in stability, clarity, and total functioning—just as I personally experienced after my time in the Arctic—although the recovery is contingent, I’m sorry to say, on the length of time these compromises have existed.

I usually invite my vegetarian clients to ponder the greater philosophical question: when carbohydrate-based eating is your norm, and you invariably get mood and energy instabilities, cravings, and blood sugar spikes and crashes throughout the day, are you truly free to live your life as you like, or are you enslaved to being a grazer, constantly eating to fill a hunger that never quite dies? And in this era of Big Food, Big Agriculture, and Big Ag’s best friend, Big Oil, who do you suppose benefits the most from us being in this (I have to say it: sheep-like) state?

A NOTE TO CURIOUS VEGETARIANS

The Primal Fat Burner Plan features a strong emphasis on sourcing foods that profoundly support ecosystem health, such as exclusively pastured meats raised in a truly sustainable manner—for more on this, see the Afterword—as well as ample health-promoting, organically grown plant-based foods. For those who have been following vegetarian and vegan diets and are ready to try transitioning to this way of eating, this book offers a moderate way to ease in, using easily digested and delicious bone broths for the first phase. Even as a full-blown fat burner you will never need to eat more than a small to moderate amount of actual meat, further helping ease any burden of potentially compromised digestion.

When we return to eating the way our primal bodies and brains are wired to eat, we reclaim not just better physical health but a healthy dose of independence and autonomy, too—we begin to know what our own body needs, and to take charge of the best way to fulfill that.
 We haven’t even gotten into the mechanics of fat burning, but I hope you can see how following a high-carb, low-fat, low-cholesterol diet—the exact prescription given out by decades of USDA food pyramids and erroneous factoids on the back of cereal boxes—is not only a scientifically unfounded proposition but the absolute opposite of what three million years of evolution intended for us.

Fragment uit: Primal Fat Burner: Live Longer, Slow Aging, Super-Power Your Brain and Save Your Life With a High-Fat, Low-Carb Paleo Diet.
Auteur: Nora T. Gedgaudas

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 12-05-2023 18:29 »
Hoi, zoals in mijn voorstel tekst ik al had laten merken ik leef, of tracht te leven volgens Ahimsa.
Oh, ik wist niet wat ahimsa was, leven internet.
Citaat
Ahimsa (Devanagari: अहिंसा, Sanskriet: ahiṃsā) het vermijden van himsa (letsel) is een religieus of spiritueel filosofisch concept van geweldloosheid en eerbied voor al het leven. Het wordt meestal geïnterpreteerd als het tonen van vrede en ontzag voor alle voelende wezens. Ahimsa is de kern van het jaïnisme en een waarde in het boeddhisme en het hindoeïsme.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Ahimsa
Vreemd vind ik dat toch, want mag een mens dan niet meer vissen, mag de mens niet meer jagen?
Laat ons niet naar de hedendaagse overbevissing en uitbuiting kijken, waar de drijfveer alleen maar winst maken is ten koste van dieren, maar naar volkeren die met de natuur verbonden waren. Denk aan 150 jaar geleden de Eskimo's, Noord Amerikanen en hun bizon's. Volgens Ahimsa is dat allemaal geweld en geen eerbied voor het leven dus.

Offline Gouden middenweg & de wilde natuur

• Actief Boeddha Forum lid
  • Nieuwkomer
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
« Reactie #5 Gepost op: 12-05-2023 22:49 »
Ik beoefen Ahimsa in mijn gedachten, probeer mijn gedachten zuiver en rein te houden. Probeer in mijn gedachten oprecht en waarachtig te zijn. Zowel geen geweld naar anderen , geen geweld naar de wereld, als geen geweld naar mezelf.

In de praktijk kan dat vergiffenis geven zijn of niet oordelen, beoordelen of veroordelen.

In theorie is een mens veel groter dan in de praktijk. En dat is ook jezelf geen geweld aandoen, de menselijke natuur zien zoals ze is, beperkt en berusten in die beperkingen.
De dingen aanpakken en doen die men kan doen, binnen zijn eigen mogelijkheden, vaardigheden en beperkingen.
Een mens wil altijd groot, groter, grootst, en die eigenwaan botst met de realiteit dat een mens zeer kwetsbaar en beperkt is.
Ahimsa is ook zien zoals het is, maar ook zonder afwijzing zien, zonder geweld zien, zonder geweld naar jezelf zien. De eigenwaan zien, maar ook de kwetsbaarheid zien. Zonder oordeel, veroordeling of beoordeling.

Ahimsa in de relatie met jezelf. de vaardigheid ontwikkelen om goed met jezelf op te schieten. De kunst om alleen met jezelf te kunnen zijn.
Door het geweld verliest een mens zichzelf. Door zijn angsten, zijn woede, zijn mateloze ambities, de bandeloosheid, de harteloosheid verliest een mens zichzelf.
Maar door niets of niemand anders maar enkel door zichzelf kan een mens zichzelf terugvinden, in vrede, zonder geweld. De relatie met zichzelf herstellen. Zonder oordeel, veroordeling of beoordeling.
Oefening baart kunst, kunst vraagt beoefening.
Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf (Siebe)

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 12-05-2023 23:14 »
Ahimsa in de relatie met jezelf. de vaardigheid ontwikkelen om goed met jezelf op te schieten. De kunst om alleen met jezelf te kunnen zijn.
Door het geweld verliest een mens zichzelf. Door zijn angsten, zijn woede, zijn mateloze ambities, de bandeloosheid, de harteloosheid verliest een mens zichzelf.
Maar door niets of niemand anders maar enkel door zichzelf kan een mens zichzelf terugvinden, in vrede, zonder geweld. De relatie met zichzelf herstellen. Zonder oordeel, veroordeling of beoordeling.
De relatie met mezelf heb ik opgegeven.
Als je een relatie hebt met jezelf, heb je jezelf in tweeën gespleten: ‘ik’ en ‘mezelf’, subject en object.
Die door het verstand geschapen dualiteit is de hoofdoorzaak van alle onnodige complexiteit, van alle problemen en conflicten in je leven.
In de toestand van verlichting ben je jezelf – ‘jij’ en ‘jezelf’ gaan in elkaar over en worden één. Je veroordeelt jezelf niet, bent niet zo met jezelf begaan, je bent niet trots op jezelf, je houdt niet van jezelf, je hebt geen hekel aan jezelf, enzovoort.

Offline Vrij

• Nieuwkomer
« Reactie #7 Gepost op: 13-05-2023 09:26 »
Als je een relatie hebt met jezelf, heb je jezelf in tweeën gespleten: ‘ik’ en ‘mezelf’, subject en object.
Die door het verstand geschapen dualiteit is de hoofdoorzaak van alle onnodige complexiteit, van alle problemen en conflicten in je leven.
In de toestand van verlichting ben je jezelf – ‘jij’ en ‘jezelf’ gaan in elkaar over en worden één. Je veroordeelt jezelf niet, bent niet zo met jezelf begaan, je bent niet trots op jezelf, je houdt niet van jezelf, je hebt geen hekel aan jezelf, enzovoort.

Zo is dat.
Alleen zou ik het iets anders verwoorden..
'Dit en dat'.
Dit is dat en dat is dit.. ''Go wih the flow''. Dan worden er heel veel dingen juist niet meer gedaan, en heel veel dingen juist wel, en daar kunnen de hersentjes niet bij, waar de hersentjes 'willen' meespelen.. verdwijnt the flow. En dan krijg je de opsomming van 'dit en dat', benoeming, en dan gaat alles haperen;-)
« Laatst bewerkt op: 13-05-2023 09:45 door Vrij »

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #8 Gepost op: 13-05-2023 10:45 »

Zo is dat.
'Dit en dat'.
Dit is dat en dat is dit.. ''Go wih the flow''. Dan worden er heel veel dingen juist niet meer gedaan, en heel veel dingen juist wel, en daar kunnen de hersentjes niet bij, waar de hersentjes 'willen' meespelen.. verdwijnt the flow. En dan krijg je de opsomming van 'dit en dat', benoeming, en dan gaat alles haperen;-)

...leren erkennen dat ook hele gewone dingen nuttig kunnen zijn.  Als je altijd op voet van oorlog met jezelf leefde, door welke oorzaak dan ook, jezelf misschien hatend, negatief altijd over jezelf, laag over jezelf denkend, min, dan is het misschien niet opeens mogelijk dat je relatieloos wordt naar jezelf. ... De weg is dan ... eerst eens wat liefdevoller naar jezelf te worden.

... Zie ... de waarde in van zaken die niet zo hoog gegrepen zijn. Die haalbaar zijn. ...

een beetje aangepast, zeker binnen een topic als Ahimsa, beter geen geweld in woorden
forumbeheer

« Laatst bewerkt op: 13-05-2023 11:56 door forumbeheer »

Offline Vrij

• Nieuwkomer
« Reactie #9 Gepost op: 13-05-2023 15:55 »

Zo is dat.
'Dit en dat'.

...leren erkennen dat ook hele gewone dingen nuttig kunnen zijn.  Als je altijd op voet van oorlog met jezelf leefde, door welke oorzaak dan ook, jezelf misschien hatend, negatief altijd over jezelf, laag over jezelf denkend, min, dan is het misschien niet opeens mogelijk dat je relatieloos wordt naar jezelf. ... De weg is dan ... eerst eens wat liefdevoller naar jezelf te worden.

... Zie ... de waarde in van zaken die niet zo hoog gegrepen zijn. Die haalbaar zijn. ...

een beetje aangepast, zeker binnen een topic als Ahimsa, beter geen geweld in woorden
forumbeheer

"Go with the flow" is alles behalve hoog gegrepen Siebe.
Het is de uitnodiging van het leven zelf, dan wordt binnen buiten, en buiten binnen, en verdwijnen alle verzonnen wanen en gektes  die door het denken als een beverdam zijn opgeworpen, en een blokade/obstakel zijn tussen 'bestaan en leven..
90% van de Pali Boeddha overleveringen betreffen een verzonnen geestelijke rigiditeit, die eeuw na eeuw in de interpretaties zijn geslopen, en feitelijk tot een geestelijke valkuil  zijn verworden..
En dat geldt  ook voor Zen, Advaita etc etc.
Realisatie van de werkelijkheid is onnoemelijk veel eenvoudiger dan al de wijsheid en zelfonderzoek scholen en methodes doen voorkomen dat het  niet zo is. Al die religieuze,  spirituele en mystieke systemen en constructies worden gevoed door de aandacht en energie die ze krijgen door de schuldbewuste en goedgelovige 'zoekende' mens, verward als deze is, in de beleving een afgescheiden entiteit te zijn..
Wake up, and let Go.

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #10 Gepost op: 13-05-2023 18:03 »

Zo is dat.
'Dit en dat'.

forumbeheer

Wat heb jij iemand te vertellen die steeds weer zichzelf terug vindt in hetzelfde onheilzame gedrag, wat hem, en anderen in ellende stort? Ga daar eens concreet op in.
« Laatst bewerkt op: 14-05-2023 10:31 door lang kwaat »

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #11 Gepost op: 14-05-2023 10:16 »
Het is de uitnodiging van het leven zelf, dan wordt binnen buiten, en buiten binnen, en verdwijnen alle verzonnen wanen en gektes  die door het denken als een beverdam zijn opgeworpen, en een blokade/obstakel zijn tussen 'bestaan en leven..
90% van de Pali Boeddha overleveringen betreffen een verzonnen geestelijke rigiditeit, die eeuw na eeuw in de interpretaties zijn geslopen, en feitelijk tot een geestelijke valkuil  zijn verworden..
En dat geldt  ook voor Zen, Advaita etc etc.
Realisatie van de werkelijkheid is onnoemelijk veel eenvoudiger dan al de wijsheid en zelfonderzoek scholen en methodes doen voorkomen dat het  niet zo is. Al die religieuze,  spirituele en mystieke systemen en constructies worden gevoed door de aandacht en energie die ze krijgen door de schuldbewuste en goedgelovige 'zoekende' mens, verward als deze is, in de beleving een afgescheiden entiteit te zijn..
Wake up, and let Go.

Ik denk dat het eerder zo is dat (vrijwel) elk mens, elk wezen,  zich in de beleving een afgescheiden entiteit voelt. Dit heeft niks te maken met welke religie je hebt of welk pad je volgt. Het is meer iets existentieels dat we allemaal wel kennen. Ik geloof dat de Pali overlevering ook op dit vlak de situatie uitstekend weergeeft. Jij gelooft dat het iets is van de goedgelovige zoekende mens. Ik denk meer gewoon van de zoekende mens.

Ja, we zijn allemaal zoekers naar geluk, veiligheid, betrouwbaarheid, welzijn, bescherming. Hiertoe nodigt het leven ons uit. Maar ik ben het met de Boeddha eens, dat het leven ons niet uitnodigt dit op een wijze manier te doen. We zoeken allemaal geluk, betrouwbaarheid, veiligheid, bescherming bij wat in wezen niet echt kan beschermen, wat niet blijvend is, niet te handhaven. De wereld, het leven, nodigt vooral uit tot een onwijze zoektocht. Het nodigt vooral uit tot bekoring, verleiding en verblinding. Dat is het mechanisme van de natuur. Kijk naar planten. Soms zijn hun bloemen in de vorm van de insecten die ze willen aantrekken. Kijk naar de vrouwelijke vorm. De man wordt er dol van. Omgekeerd ook. De taal van de natuur en het leven is verleiden, bekoren, verblinden. Reclame en bedrijven werken vaak net zo. De klant verleiden. Ik heb dit zelf altijd heel sterk gehad. Die enorme begeerte die je kunt voelen en hoe je dat dan verblind. Voor mij is dit geen theorie. Begeerte maakt je echt dol en gek. Je ziet niks meer helder. Je gaat makkelijk over morele grenzen heen ook, je kunt zelfs totaal gewetensloos worden. Het is echt waar dat begeerte vaak ons regeert en wij zeker niet begeerte.

Ik herken me ook in de analyse, ervaring en aanpak van ervaringsgetuige en I am looser, namelijk, dat het lijden eigenlijk het enige is wat aanzet tot bezinning en ontwaken. Geluk doet dat niet. Alles wat met geluk te maken heeft sust je in slaap en doet eigenlijk allemaal maar bezoedeling toenemen. Lijden deed de Boeddha ook ontwaken.
Lijden zet je aan om eens wakker te worden, je eens goed te bezinnen op wat je doet, waar je mee bezig bent. Maar de wereld en het leven beslist niet want dat wil je in diepe slaap houden. Dat wil je gebruiken, bekoren, verleiden.

Ja, ik deel ook met de Boeddha dat niet God over de wereld heerst maar Mara de verleider, de bekoorder, heerser over geheel samsara, het hele domein van verbeelden, voorstellen, verlangen. Mara is de machtigste van alle heersers. Dat de Boeddha uit de greep van Mara is gekomen vind ik steeds wonderbaarlijker naarmate ik zelf ervaar hoe sterk de greep van Mara op me is.

Dat je als mens wel eens spontaan recht uit je hart goed doet, zonder dat je denkt aan je eigen belang, je eigen voordeel, niet vanuit een handelsgeest, dat herken ik wel maar ik geloof niet meer dat dit betekent dat je ontwaakt bent, dat je verlicht bent, dat je wakker bent. Dat je al bevrijd bent etc. Ik geloof dat het niet meer betekent dan dat: dat je als mens niet altijd een handelaar bent in je denken, spreken en doen. Niet alles is gelukkig strategie, niet achter alles zit een plan en bedoeling. Ik vind dat mooi. En daar vinden we elkaar wel maar ik geloof niet dat je het zo moet zien dat dit verlichting is, bevrijding. Want als je eens zo handelt, oke, maar je kunt even later wel weer helemaal als handelaar leven, en zelfs gewelddadig worden, anderen pijn doen, kwetsen, zelfs doden.

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
  • Wees zelf het licht voor uzelve
« Reactie #12 Gepost op: 14-05-2023 11:08 »
Ik denk dat evolutionair de zaken toch wat genuanceerder of zelfs heel anders liggen. De mens is ontstaan binnen een gevaarlijke en zelfs dodelijke wereld. Het is al een wonder op zich dat we het als soort hebben overleefd.

Ten eerste was de mens, en is hij nog steeds, aangewezen op de groep, de clan, de sociale eenheid. Zonder de groep was de mens in de oertijd ten dode opgeschreven. Gezinsverbanden en de groepsidentiteit waren het hoogste goed. Als je uitgesloten werd van de groep, was je zoals gezegd verloren. Wetenschappers vermoeden dat de neerslachtigheid of zelfs depressie hier een bakermat heeft, want je klein maken, weinig bewegen, in jezelf terugtrekken heeft een functie, dat van niet opvallen voor gevaarlijke dieren. En mogelijk zelfs van het uiteindelijk terug mogen keren naar de groep, als men merkte dat het helemaal niet goed met je ging. Een nederige terugkomst zou mogelijk zijn geweest. Dit heeft een survivalwaarde.

Ten tweede is hechting, dat wat in het spirituele spectrum in het algemeen zo vaak welhaast wordt verketterd, essentieel en van levensbelang voor het kind. De menselijke baby is het meest hulpeloze wezentje op aarde. Geen enkel dier dat geboren wordt, is zo afhankelijk van de zorg van de ouders, misschien mogelijk (ook) de mensapen. Dat weet ik niet zeker. Hechting is noodzakelijk, absoluut noodzakelijk, anders sterft de baby gegarandeerd. Dus niet alleen voeding, maar ook aandacht, streling en liefde zijn van belang.

Ten derde denken wij vanuit de evolutie automatisch vanuit een min of meer negatief gekleurd spectrum. Ook dit heeft - gezien de talloze gevaren in de vrije natuur - een duidelijke survivalwaarde. Je kunt de situatie beter te negatief inschatten en overleven, dan te positief denken en verorberd worden door het eerste het beste roofdier.

Ten vierde is seksuele aantrekkingskracht en de voortplanting essentieel voor het voortbestaan van de soort. Dat diverse religies seks soms in de ban doen en zelfs veroordelen, is linea recta tegen de survivalwaarde van de soort. Niet het individu is van belang, maar de soort. Seks is dus helemaal niet fout of verkeerd. Dat mensen het gevoel hebben, dat zij seks niet kunnen beheersen, dat is juist. Er is ook helemaal niks mis mee. Dat je in dit kader respectvol moet zijn voor je medemens, en dat er geen sprake mag zijn van seksueel wangedrag, dat is evident. Maar nogmaals: de soort moet overleven en voortleven, dat is het doel van de schepping, voor zover je van een schepping kunt spreken.

Natuurlijk streven mensen ook naar enige mate van autonomie, ik en jij, ik ben een ander mens dan jij, enzovoort. Dat is logisch. Verscheidenheid is volkomen natuurlijk, en leert het kind hoe het bestaan werkt, zowel negatief als positief.

Dus al die verhalen over het ego, genot, onthechting, lijden, de weg naar bevrijding en bladiebla zijn allemaal leuk en aardig, maar eigenlijk moeten we ons terdege realiseren dat de mens vanuit de natuurlijke toestand een evolutionair wezen is. En dat het toch wel verklaarbaar is hoe wij in elkaar steken. Sommige zogenaamde religieuze praatjes gaan regelrecht in tegen hoe het leven werkt. Die lariekoek kun je beter laten voor wat het is. Wees uiterst voorzichtig met wat je jezelf misschien in "spiritueel opzicht" aandoet, of dit nu is in het kader van jouw specifieke interpretatie van het boeddhisme of welke andere religie of godsdienst dan ook.

N.B. En "je", "jij" en "jouw" bedoel ik hier trouwens in algemene zin.
« Laatst bewerkt op: 14-05-2023 11:19 door Buddha Amitabha »
"Aan de vruchten herkent men de boom." - Jezus Christus

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #13 Gepost op: 14-05-2023 15:02 »
Dus al die verhalen over het ego, genot, onthechting, lijden, de weg naar bevrijding en bladiebla zijn allemaal leuk en aardig, maar eigenlijk moeten we ons terdege realiseren dat de mens vanuit de natuurlijke toestand een evolutionair wezen is. En dat het toch wel verklaarbaar is hoe wij in elkaar steken. Sommige zogenaamde religieuze praatjes gaan regelrecht in tegen hoe het leven werkt. Die lariekoek kun je beter laten voor wat het is. Wees uiterst voorzichtig met wat je jezelf misschien in "spiritueel opzicht" aandoet, of dit nu is in het kader van jouw specifieke interpretatie van het boeddhisme of welke andere religie of godsdienst dan ook.

Elke religie toont ook kennis van een hele andere natuurlijke toestand van de mens/geest/leven/bestaan. De natuurlijke toestand was ooit een toestand van puurheid, zuiverheid.
Maar de zondeval vond plaats. De mensen werden verleid, bekoort door de slang. Verlangen ontstond. En verlangen begon wezens meer en meer te beheersen.
Door verlangens is onze toestand geleidelijk steeds grover en onzuiverder geworden. Maar is dat de natuurlijke toestand?

Besef dat al die verlangens, instincten, neigingen, hoe krachtig ook, niet de natuurlijke toestand zijn, is denk ik basis van elke religie. En je gaat niet tegen het leven in als je die niet meer volgt maar als je die volgt en sterker maakt. Ik denk dat Jezus niks anders leerde.

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #14 Gepost op: 14-05-2023 15:29 »

Elke religie toont ook kennis van een hele andere natuurlijke toestand van de mens/geest/leven/bestaan. De natuurlijke toestand was ooit een toestand van puurheid, zuiverheid.
Maar de zondeval vond plaats. De mensen werden verleid, bekoort door de slang. Verlangen ontstond. En verlangen begon wezens meer en meer te beheersen.
Door verlangens is onze toestand geleidelijk steeds grover en onzuiverder geworden. Maar is dat de natuurlijke toestand?

Besef dat al die verlangens, instincten, neigingen, hoe krachtig ook, niet de natuurlijke toestand zijn, is denk ik basis van elke religie. En je gaat niet tegen het leven in als je die niet meer volgt maar als je die volgt en sterker maakt. Ik denk dat Jezus niks anders leerde.

Ik ontken daar niks van, Siebe. Alleen geef ik een kader aan, het kader van hoe dingen hoogstwaarschijnlijk zijn ontstaan in de mens, zoals deze zich heeft gehandhaafd in de vrije natuur. Dat is niet van een leien dakje gegaan. Ethisch gezien is het netjes om zo geweldloos mogelijk te leven. Ahimsa is een idealistisch streven om geen geweld te gebruiken, inderdaad om zo geweldloos mogelijk te leven. Dat is een origineel concept uit het hindoeïsme, dat Gautama de Boeddha ook huldigt. En zijn tijdgenoot Mahavir ging zelfs nog verder. Hij is de Avatara van het Jaïnisme. Ahimsa gaat daar het verst, want de jaïns lopen met een mondkapje en een wissertje, de hele dag door. Ze eten niet alleen geen vlees, maar gebruiken dat mondmasker om te voorkomen dat microben in de lucht via de adem in de longen een wisse dood tegemoet gaan. En met het wissertje vegen ze voor zichzelf uit, als ze aan het wandelen gaan. Want elk insect moet worden gespaard. Alles is namelijk bij Mahavir, althans hoe de jaïns dat interpreteren, karma, dus ook als je per ongeluk op een insect trapt. Gautama de Boeddha heeft gezegd dat dit wat hem betreft te ver gaat, het per ongeluk op een insect trappen is volgens de Boeddha niet automatisch verbonden met de wet van karma, omdat in de leringen van de Boeddha het karma moet zijn verbonden met intentionele handelingen, dus met opzet. Je kunt je afvragen wie er nu daadwerkelijk helemaal gelijk heeft, maar nogmaals: het streven om zo weinig mogelijk geweld te veroorzaken via het ethische Ahimsa is natuurlijk een prima uitgangspunt. Alleen de constante dreiging van de karmische werking in bijvoorbeeld het hindoeïsme bevalt mij niet zo, omdat de reïncarnatie daaraan verbonden wordt, vrijwel zonder enige mate van onderscheid. Alles wat je doet, is van invloed op je volgende leven, op je aanstaande zielsverhuizing. Je kunt niet alleen een dier worden, maar zelfs een steen. Ik snap de achterliggende gedachte wel, en de aansporing tot goed gedrag hierachter, maar we kunnen ook overdrijven.

En dan heb ik het nog niet eens over op welke wijze je gewelddadig kunt zijn naar jezelf toe. Het kan toch niet zo zijn, dat je geweldloosheid predikt en uitdraagt, terwijl je te hard voor jezelf bent. Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken, dat ook op dit forum soms gewelddadige gedachten worden uitgedragen, die jezelf beknotten, tot in het ascetische toe. Alsof de ascese in het boeddhisme of in de Pali-Canon dominant zouden zijn. Volgens mij is dat een totaal verkeerde zienswijze over wat het boeddhisme is en wat het ons kan onderwijzen. Vandaar dat ik zoals gezegd het kader heb geschetst, hoe de mens vanuit de oertijd volgens de wetenschap zichzelf heeft gehandhaafd (en nog) en hoe het een en ander hoogstwaarschijnlijk is ontstaan, gegroeid en zich heeft ontwikkeld, in het licht van de survivalwaarde van het bestaan. Door dat niet te erkennen, of het zelfs te ontkennen (ik zeg niet dat iemand dat hier doet, trouwens) kunnen we ongewild terecht komen in een min of meer onrealistisch boeddhisme. Ik ben me nogal bewust van de invloeden van met name het hindoeïsme en mogelijk zelfs van het jaïnisme in het boeddhisme. Na de dood van de Boeddha zijn de woorden van de Meester oneindig maal gereciteerd, met talloze interpretatiefouten en/of uit het hindoeïsme en mogelijk het jaïnisme overgenomen concepten, of anderszins. Dat betekent niet dat de kernboodschap van Gautama de Boeddha niet duidelijk zou zijn, maar ik heb al eerder aangegeven dat die kern van de onderwijzing van de Boeddha draait om het lijden en de algehele frustratie (dukkha) en de bevrijding daarvan.

Offline I'm a loser

• Geïntresseerde
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #15 Gepost op: 14-05-2023 16:13 »

Met al die begeertes werd degene die 'weet' , degene die begeert.   Zuiverheid is de oorspronkelijkheid, ongereptheid.  Begeren is alleen mogelijk als er een object van begeerte is.  In de leegheid van het doodloze is er niks om te begeren, daar is alleen het weten.
Leven is uitvaren met een schip waarvan je weet dat het op zee zal vergaan.

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #16 Gepost op: 14-05-2023 17:59 »
Ja, ik weet dat het voor jou een belangrijk thema is BA. Het thema van jezelf beknotten. Ik vind dat ook een interessant thema.

Ik kan toch niet aan de indruk ontkomen dat alle spirituele leiders, ook Jezus, het zichzelf niet bepaald makkelijk maakten. Jezus ging toch zelfs 40 dagen de woestijn in? Is dat niet jezelf beknotten? Ging hij helemaal los in zijn leven?

Ik vind het een lastig thema want wanneer beknot je jezelf en is dat dan erg? Milarepa beknotte zichzelf tot het uiterste maar werd de grootste yogi van Tibet, bevrijd.
Als je vol zintuiglijk verlangen zit, en je volgt dat eens niet, je neemt niet iets lekker, beknot je dan jezelf of doe je jezelf juist een dienst?
De wereld wil je altijd doen geloven dat je jezelf dan beknot maar is dat wel zo?

Ik zie het ook niet veroordelend of normatief. Ik zie verlangens niet als moreel slecht maar als normaal. In een sutta zegt de Boeddha dat alles dingen wortelen in verlangen. Dat denk ik ook wel.

Verder denk ik dat we ook moeten zien of het toepassen van kracht hetzelfde is als gewelddadig worden.

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #17 Gepost op: 14-05-2023 20:08 »
Ja, ik weet dat het voor jou een belangrijk thema is BA. Het thema van jezelf beknotten. Ik vind dat ook een interessant thema.

Ik kan toch niet aan de indruk ontkomen dat alle spirituele leiders, ook Jezus, het zichzelf niet bepaald makkelijk maakten. Jezus ging toch zelfs 40 dagen de woestijn in? Is dat niet jezelf beknotten? Ging hij helemaal los in zijn leven?

Ik vind het een lastig thema want wanneer beknot je jezelf en is dat dan erg? Milarepa beknotte zichzelf tot het uiterste maar werd de grootste yogi van Tibet, bevrijd.
Als je vol zintuiglijk verlangen zit, en je volgt dat eens niet, je neemt niet iets lekker, beknot je dan jezelf of doe je jezelf juist een dienst?
De wereld wil je altijd doen geloven dat je jezelf dan beknot maar is dat wel zo?

Ik zie het ook niet veroordelend of normatief. Ik zie verlangens niet als moreel slecht maar als normaal. In een sutta zegt de Boeddha dat alles dingen wortelen in verlangen. Dat denk ik ook wel.

Verder denk ik dat we ook moeten zien of het toepassen van kracht hetzelfde is als gewelddadig worden.

Het antwoord op je vragen is heel simpel en boeddhistisch: bewandel de weg van het Midden. Verval niet in extremen, want dat zal je niet helpen, doch slechts hinderen.

Offline Vrij

• Nieuwkomer
« Reactie #18 Gepost op: 14-05-2023 22:29 »
dat het lijden eigenlijk het enige is wat aanzet tot bezinning en ontwaken. Geluk doet dat niet. Alles wat met geluk te maken heeft sust je in slaap en doet eigenlijk allemaal maar bezoedeling toenemen. Lijden deed de Boeddha ook ontwaken.
Lijden zet je aan om eens wakker te worden, je eens goed te bezinnen op wat je doet, waar je mee bezig bent. Maar de wereld en het leven beslist niet want dat wil je in diepe slaap houden. Dat wil je gebruiken, bekoren, verleiden.

Lijden noch geluk zetten aan tot bezining en ontwaken, het enigste wat tot ontwaken aan de werkelijkheid leid is.. ''alertheid''.

(Finito!)

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #19 Gepost op: 15-05-2023 10:20 »

Het antwoord op je vragen is heel simpel en boeddhistisch: bewandel de weg van het Midden. Verval niet in extremen, want dat zal je niet helpen, doch slechts hinderen.

Nee, ik denk het niet. De Middenweg is juist de weg die leidt naar wat ieder gewoon mens zal ervaren als zeer extreem, namelijk, de totale uitdoving van alle begeerte, haat, vijandigheid, jaloezie, twijfel, onzekerheid, angst, zintuiglijke verlangens, persoonlijkheidsvisie, het ego-besef. Ik zie ook wel dat jij daar moeite mee hebt.

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #20 Gepost op: 15-05-2023 12:27 »
Ik vind het concept van de ahimsa mooi, maar denk toch dat er een soort middenweg moet zijn gezien de behoeften die onze lichamen hebben en hoe wij vanuit de evolutie gezien in mekaar zitten.

Dieren hebben een beperkt leven, en ik vind het niet vreemd dat wij een dode kip of een dode koe op zouden eten. Maar dat is iets anders dan een koe voor hij zijn levenseinde heeft bereikt te gaan doden en slachten. In een ideale wereld zou je ervoor zorgen dat alle dieren een goed en natuurlijk leven zouden hebben alvorens bij hun dood hun lichamen worden geslacht.

Tja… mijn persoonlijke middelweg is dat ik vrijwel geen vlees eet, wel met enige regelmaat vis.
“Absorb what is useful, discard what is not, add what is uniquely your own.”
— Bruce Lee

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #21 Gepost op: 15-05-2023 12:39 »
dat het lijden eigenlijk het enige is wat aanzet tot bezinning en ontwaken. Geluk doet dat niet. Alles wat met geluk te maken heeft sust je in slaap en doet eigenlijk allemaal maar bezoedeling toenemen. Lijden deed de Boeddha ook ontwaken.

Lijden noch geluk zetten aan tot bezining en ontwaken, het enigste wat tot ontwaken aan de werkelijkheid leid is.. ''alertheid''.

(Finito!)

Ik denk dat de Pali Boeddha twee soorten ontwaken leert die met elkaar samenhangen en die, denk ik, twee kanten zijn van dezelfde medaille:

-ontwaken aan beëindiging als het ultiem geluk in dit leven, experientiele kennis van het stillen of beëindigen van alle formaties, en daadwerkelijk proeven hoe dat ultiem welzijn is, de beëindiging van lijden.

Op dit moment denk ik, en dan baseer ik me ook op eigen ervaring, dat je zonder deze kennis ook niet echt twijfelloos kunt zijn over de Boeddha, Dhamma en Sangha.
Want je mist eigenlijk de experientiele bevestiging van wat ultiem welzijn is in dit leven. Hierdoor heb je ook nog niet echt experientieel vertrouwen in Boeddha enDhamma en Sangha/
Wat niet betekent dat je niet op andere manieren ook vertrouwen kunt hebben (vertrouwen gebaseerd op onderzoek, studie, devotie). Maar zonder deze experientiele bevestiging weet een mens, denk ik,  ook nog niet echt waar het in het onderricht over het gaat, en daar reken ik ook mezelf onder. Dan ben je ook niet vrij van twijfels, zoals ik.

Zonder deze experientiele kennis zal het denk ik ook altijd nog zo zijn dat je ultiem geluk ziet/proeft in bepaalde staten of met bepaalde aanwezige formaties, zoals: formaties van blijheid, enthousiasme, gevoelens van controle en macht, liefdevolle vriendelijkheid, levenslust, optimisme etc. Dat soort geluk is denk ik wat de meeste mensen als ultiem geluk zien.

-ontwaken aan afhankelijk ontstaan; aan hoe alles wat je ervaart voorwaardelijk ontstaat, en hoe formaties en alle staten die voorwaardelijk ontstaan leeg zijn, niet-zelf, onbevredigend, vergankelijk en instabiel. Dit hele proces van voorwaardelijk ontstaan van je hele belevingswereld van binnenuit door en door kennen en zien omdat je ook de beeindiging van alles kent. 

Het is allemaal experientieel volgens mij, subjectief, en blijft er ook binnen denk ik. Is het nodig kennis te claimen van een absolute werkelijkheid, DE werkelijkheid, het Absolute of alles te verdelen in Zijn en Worden of Werkelijkheid en Illusie?  Volgens mij gaat het daar niet echt om. Dan wordt het allemaal weer filosofie en begint de machtsstrijd weer. Dan ga je weer het domein in van opinies die moeten verdedigd of weerlegd, terwijl het daar helemaal niet om gaat. Het gaat er om dat je de weg ziet en hebt gevonden naar het einde van lijden en/of die realiseert of bezig bent te realiseren.
« Laatst bewerkt op: 15-05-2023 12:41 door lang kwaat »

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #22 Gepost op: 15-05-2023 13:19 »

Nee, ik denk het niet. De Middenweg is juist de weg die leidt naar wat ieder gewoon mens zal ervaren als zeer extreem, namelijk, de totale uitdoving van alle begeerte, haat, vijandigheid, jaloezie, twijfel, onzekerheid, angst, zintuiglijke verlangens, persoonlijkheidsvisie, het ego-besef. Ik zie ook wel dat jij daar moeite mee hebt.

Ik heb hier helemaal geen "moeite" mee, sorry. Graag voor jezelf zaken interpreteren, niet voor de ander. Bij voorbaat dank.

En mijn beschrijving van de Middenweg klopt wel degelijk, een citaatje van Wikipedia dan maar een keer:

"De Middenweg (Pali: majjhima patipada) is in het boeddhisme de weg die leidt tot verlichting en die het midden houdt tussen enerzijds fysieke en emotionele genotzucht en anderzijds extreem ascetisme dat net zo destructief is. Een belangrijk aspect van de Middenweg is het op de juiste manier aandacht geven aan hetgeen zich in het heden manifesteert."

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #23 Gepost op: 15-05-2023 16:56 »
En mijn beschrijving van de Middenweg klopt wel degelijk, een citaatje van Wikipedia dan maar een keer:

"De Middenweg (Pali: majjhima patipada) is in het boeddhisme de weg die leidt tot verlichting en die het midden houdt tussen enerzijds fysieke en emotionele genotzucht en anderzijds extreem ascetisme dat net zo destructief is. Een belangrijk aspect van de Middenweg is het op de juiste manier aandacht geven aan hetgeen zich in het heden manifesteert."

Oke, jij hebt gemerkt dat het niet volgen van verlangens voor jou een ondoenlijke zaak is. Dat heeft voor jou alleen maar averechts gewerkt heb je hier al vaak gezegd. Sterker, je vindt het ook gevaarlijk, geef je regelmatig aan, want als je verlangens onderdrukt, brengt dat risico's met zich mee. Ik vind dat wel hele goede punten. Maar ik geloof wel dat we leer-zuiver moeten blijven.  We moeten niet gaan doen alsof het uit noodzaak geboren volgen van zintuiglijke verlangens, verlangens naar bestaan, verlangens naar niet-bestaan, -om maar niet te ontploffen en helemaal dol te worden en gespannen-, de Middenweg is die de Pali Boeddha onderwijst want dat is echt niet zo.

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #24 Gepost op: 15-05-2023 18:05 »

Oke, jij hebt gemerkt dat het niet volgen van verlangens voor jou een ondoenlijke zaak is. Dat heeft voor jou alleen maar averechts gewerkt heb je hier al vaak gezegd. Sterker, je vindt het ook gevaarlijk, geef je regelmatig aan, want als je verlangens onderdrukt, brengt dat risico's met zich mee. Ik vind dat wel hele goede punten. Maar ik geloof wel dat we leer-zuiver moeten blijven.  We moeten niet gaan doen alsof het uit noodzaak geboren volgen van zintuiglijke verlangens, verlangens naar bestaan, verlangens naar niet-bestaan, -om maar niet te ontploffen en helemaal dol te worden en gespannen-, de Middenweg is die de Pali Boeddha onderwijst want dat is echt niet zo.

Je bent weer aan het interpreteren wat voor een ander, voor mij, zou gelden. Dat kan ik alleen zelf aangeven, wat voor mij geldt. Het gaat helemaal niet om het volgen van verlangens, het gaat om het begrijpen van verlangens, beseffen in actie wat het is, en hoe je er door gebonden wordt, of niet. Ik vind het zeer gevaarlijk om zomaar, omdat een of ander geschrift het zegt, of weet ik veel welke goeroe, je verlangens te onderdrukken. Dat kan nooit werken, omdat het dom is. Dat is kadaverdiscipline, en niets anders.

Jij bent nogal Pali-Canon vasthoudend, en je hebt wat dat betreft je eigen interpretatie en mening. Wat mij betreft wek je nu de indruk, dat ik zaken zou beweren, die niet boeddhistisch leer-zuiver zouden zijn. Maar dat is jouw zienswijze, ik lees dat, maar ik ben het soms met je eens, maar soms helemaal niet. En in dit geval vind ik dat je mogelijk niet zo goed begrijpt wat ik bedoel. Ik heb zelfs in mijn vorige reactie een citaat geplaatst, wat niet zomaar uit de lucht komt vallen. Het is gewoon juist. De weg van het Midden leert gematigdheid in alle dingen, niet in extremen vervallen. Dus niet zwelgen, maar ook geen ascese. De Middenweg is te vinden tussen de ascetische onthechting en het koortsachtige gezoek naar allerlei plezier. Het onderwijs van de Boeddha is gericht op de afstemming op de leerling, in de praktijk wel te verstaan. Het dom naleven van allerlei regeltjes is niet helpend, de leerling moet in die praktijk van alledag leren wat die leefregels daadwerkelijk betekenen. Waar men tegenaan loopt. En wat voor de een gemakkelijk is, kan voor de ander moeilijk zijn.

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #25 Gepost op: 16-05-2023 10:49 »
Je bent weer aan het interpreteren wat voor een ander, voor mij, zou gelden. Dat kan ik alleen zelf aangeven, wat voor mij geldt. Het gaat helemaal niet om het volgen van verlangens, het gaat om het begrijpen van verlangens, beseffen in actie wat het is, en hoe je er door gebonden wordt, of niet. Ik vind het zeer gevaarlijk om zomaar, omdat een of ander geschrift het zegt, of weet ik veel welke goeroe, je verlangens te onderdrukken. Dat kan nooit werken, omdat het dom is. Dat is kadaverdiscipline, en niets anders.

Dat is duidelijke taal. Ik heb niet het idee dat dit in boeddhisme speelt, niet voor mij althans. Maar de Pali Boeddha leert natuurlijk wel dat wat wij aanzien als de weg naar geluk, en ons in verheugen en met verlangen naar uitzien, het verlangen straks dit of dat te ervaren, het verlangen naar bestaan, het verlangen om niet meer te bestaan, geen weg naar geluk is. Ik heb dat wel onderzocht en vertrouwen in ontwikkeld. In de hele beoefening van boeddhisme, ook van mindfulness, speelt altijd iets als helder begrip. Weten waar je mee bezig bent, wat je doet is daar ook een onderdeel van. Wat denk ik ook belangrijk is, is dat de Boeddha niks leert als een zonde. Die drie verlangens zijn geen zonden, het is geen moreel kwaad dat je verlangens hebt en daarom ze kwijt moet. Ik geloof dat dit best wel belangrijk is als je beoefent.

Jij bent nogal Pali-Canon vasthoudend, en je hebt wat dat betreft je eigen interpretatie en mening. Wat mij betreft wek je nu de indruk, dat ik zaken zou beweren, die niet boeddhistisch leer-zuiver zouden zijn. Maar dat is jouw zienswijze, ik lees dat, maar ik ben het soms met je eens, maar soms helemaal niet. En in dit geval vind ik dat je mogelijk niet zo goed begrijpt wat ik bedoel. Ik heb zelfs in mijn vorige reactie een citaat geplaatst, wat niet zomaar uit de lucht komt vallen. Het is gewoon juist. De weg van het Midden leert gematigdheid in alle dingen, niet in extremen vervallen. Dus niet zwelgen, maar ook geen ascese. De Middenweg is te vinden tussen de ascetische onthechting en het koortsachtige gezoek naar allerlei plezier. Het onderwijs van de Boeddha is gericht op de afstemming op de leerling, in de praktijk wel te verstaan. Het dom naleven van allerlei regeltjes is niet helpend, de leerling moet in die praktijk van alledag leren wat die leefregels daadwerkelijk betekenen. Waar men tegenaan loopt. En wat voor de een gemakkelijk is, kan voor de ander moeilijk zijn.

Zeker, ik wil alleen maar aangeven dat 'niet in extremen vervallen' niet betekent dat de Boeddha van de Pali overlevering zou leren dat alleen maar hevige verlangens naar ervaringen, naar bestaan en niet-bestaan, dus extreme verlangens, ketens zijn en oorzaak van lijden. Nee, ook matige en lichte verlangens zijn dat. Koorts kan 40 graden zijn maar 38 graden is ook koorts.

Ik heb zeker al die drie verlangens bij me. Ik zie ze wel. Ze beheersen mij nog vaak. Zintuiglijke verlangens zijn moeilijk te negeren of bevrijden.  Dan snaai ik toch weer wat lekkers.
Op dat moment beoefen ik natuurlijk niet de Dhamma, maar Mara is dan mijn Heer. Ik dien nog vaak Mara.
Ook al sla ik niet helemaal door in die behoefte aan troostvoedsel, comfort, zintuiglijk genot, ik ga niet beweren dat dit ik dan de Middenweg beoefen als ik op een gematigde manier toegeef aan zintuiglijk verlangen en niet doorsla.

Ik veroordeel het trouwens ook helemaal niet als mensen toegeven aan de drie verlangens want ik weet zelf ook best hoe sterk die zijn. Maar ik vind het wel belangrijk dit niet te zien als een Middenweg. Toegeven aan die drie verlangens behoort volgens mij op geen enkele manier tot de Middenweg. Dat wilde ik graag zuiver houden.

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #26 Gepost op: 16-05-2023 17:36 »
Bedankt voor je toelichting. Volgens mijn interpretatie liggen de kaarten toch iets anders, maar dat heb ik al uitgelegd. Ik ga verder geen eventuele discussiestrijd voeren over de boeddhistische Middenweg.

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #27 Gepost op: 16-05-2023 20:27 »
Bedankt voor je toelichting. Volgens mijn interpretatie liggen de kaarten toch iets anders, maar dat heb ik al uitgelegd. Ik ga verder geen eventuele discussiestrijd voeren over de boeddhistische Middenweg.

8. "Friends, the evil herein is greed and hate. There is a Middle Way for the abandoning of greed and hate, giving vision, giving knowledge, which leads to peace, to direct knowledge,
to enlightenment, to Nibbana. And what is that Middle Way? It is just this Noble Eightfold Path; that is, right view, right intention, right speech, right action, right livelihood, right
effort, right mindfulness, and right concentration. This is the Middle Way giving vision, giving knowledge, which leads to peace, to direct knowledge, to enlightenment, to Nibbana.

(MN3)

3. "One should not pursue sensual pleasure, which is low,vulgar, coarse, ignoble, and unbeneficial; and one should not pursue self-mortification, which is painful, ignoble, and unbeneficial. The Middle Way discovered by the Tathagata avoids both extremes; giving vision, giving knowledge, it leads to peace, to direct knowledge, to enlightenment, to Nibbana. (MN139)

Dus, hier staat duidelijk dat de Boeddha het uit zijn op, het najagen van zintuiglijk genoegens zag als een extreem. Dat is logisch natuurlijk want de Boeddha zag dat dit de oorzaak is van lijden. Het is onvoordelig, staat er ook.

Dat dit moeilijk is, dat is wel zeker want we hebben zo'n behoefte aan troost, vluchten, comfort, gemak, het aangename, genot. Genot is voor ons als mentaal voedsel. Daar kunnen we weer even op teren en mee verder. Dat is de verslaafde geest.

De kaarten liggen er volgens mij zo voor dat jij hebt ondervonden dat het niet toegeven aan deze verlangens voor jou alleen maar meer ellende veroorzaakt. Dat herken ik wel. Maar toegeven aan die zintuiglijke verlangens is echt niet de Middenweg.

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #28 Gepost op: 17-05-2023 13:20 »
Ahimsa is ethisch via het denken te benaderen, iedereen kan zien wat geweld is, en wat niet. Vandaar dat alle grote religies ethische gedragsregels hebben, zo ook het boeddhisme. Echter, ahimsa is ook een direct gevolg van de meditatieve staat. Iemand die mediteert, zoals ik, leert als vanzelf los te laten. En in de meditatie keer je telkens terug naar bijvoorbeeld je ademhaling. In die staat kun je niet gewelddadig zijn, ook niet naar jezelf toe. Meditatie is onderdeel van de Middenweg van de Boeddha, waardoor juist ethisch gedrag als vanzelf ontstaat. Iemand die in de meditatieve vrede is, is vanuit die meditatie los en natuurlijk. En alles is goed zoals het is, en precies zoals het moet zijn, omdat meditatie betekent dat alles gewoon los laat. Er is niets te bereiken, niets te grijpen of te begrijpen. Je bent als vanzelf het los laten. Dat hoef je dan niet zo nodig te beredeneren, dan weet je (ook) wat ahimsa is, als een opbloeien vanuit je meditatie.

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #29 Gepost op: 17-05-2023 16:02 »
Ahimsa is ethisch via het denken te benaderen, iedereen kan zien wat geweld is, en wat niet. Vandaar dat alle grote religies ethische gedragsregels hebben, zo ook het boeddhisme. Echter, ahimsa is ook een direct gevolg van de meditatieve staat. Iemand die mediteert, zoals ik, leert als vanzelf los te laten. En in de meditatie keer je telkens terug naar bijvoorbeeld je ademhaling. In die staat kun je niet gewelddadig zijn, ook niet naar jezelf toe. Meditatie is onderdeel van de Middenweg van de Boeddha, waardoor juist ethisch gedrag als vanzelf ontstaat. Iemand die in de meditatieve vrede is, is vanuit die meditatie los en natuurlijk. En alles is goed zoals het is, en precies zoals het moet zijn, omdat meditatie betekent dat alles gewoon los laat. Er is niets te bereiken, niets te grijpen of te begrijpen. Je bent als vanzelf het los laten. Dat hoef je dan niet zo nodig te beredeneren, dan weet je (ook) wat ahimsa is, als een opbloeien vanuit je meditatie.

Ik heb vanaf 2007 vrijwel elke dag wel meerdere keren per dag meditatie beoefent in de stijl van Zazen, het volgen van de adem.
Het helpt niks is mijn ervaring. Je laat ook niet echt los. Je wordt er niks wijzer van ook. Gevoeliger ook al niet. Want het punt lijkt te zijn dat het alleen maar even tijdelijk de bezoedelingen wat kalmeert en de hartstochten wat bedaart.

Maar in al die jaren ben ik nooit op een punt gekomen dat de hartstochten echt afzwakken of verdwijnen. In die zin gaat er helemaal geen kalmerend en zuiverend effect vanuit.
Ook na jaren praktiseren blijft de realiteit dat er maar iets hoeft te gebeuren wat ongewild is, ongewenst, en de hartstocht vliegt me weer aan. Dan vlieg je alsnog weer uit de bocht en wordt je alsnog grof, ruw, bot, angstig, gekweld. Soms zo ongevoelig dat niemand en niks je in de weg moet staan om je plannen uit te voeren, zoals een worm bij tuinieren of een slak.

Ik zou maar oppassen met zulke gedachten dat alles goed is zoals het is, of precies zoals het moet zijn, dat klinkt allemaal heel diep en gerealiseerd, maar als er echt iets naars gebeurt dan vervliegt dat als ether meestal.

Daarom leert de Boeddha volgens mij ook dat je kalmte moet combineren met inzicht. Hierin ben ik tekortgeschoten vind ik nu. Ik ben dit aan het veranderen.
Ik ben er trouwens wel van overtuigd dat de Dhamma beoefenen echt een totaal pakket is en wel wat meer omvat dan kalmte.

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #30 Gepost op: 17-05-2023 19:08 »
Als iets voor jou niet (b)lijkt te werken, betekent dat niet automatisch dat het voor anderen (ook) niet zou kunnen werken. Jij bent immers niet de norm, wat dit aangaat is niemand namelijk de norm. Er zijn erg veel meditatietechnieken, iedereen is namelijk anders, wellicht is er iets wat voor jouw mogelijk wel werkt. Zenboeddhisten - tot welke groep ik via het Mahayana boeddhisme ook heb behoord - realiseren via hun zitmeditatie (met het volgen van de ademhaling) gewoon de Verlichting. Soms wordt er gebruik gemaakt van een koan, maar dat is niet altijd zo.
« Laatst bewerkt op: 17-05-2023 19:11 door Buddha Amitabha »

Offline I'm a loser

• Geïntresseerde
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #31 Gepost op: 17-05-2023 20:34 »

Ik heb vanaf 2007 vrijwel elke dag wel meerdere keren per dag meditatie beoefent in de stijl van Zazen, het volgen van de adem.
Het helpt niks is mijn ervaring. Je laat ook niet echt los. Je wordt er niks wijzer van ook. Gevoeliger ook al niet. Want het punt lijkt te zijn dat het alleen maar even tijdelijk de bezoedelingen wat kalmeert en de hartstochten wat bedaart.

Maar in al die jaren ben ik nooit op een punt gekomen dat de hartstochten echt afzwakken of verdwijnen. In die zin gaat er helemaal geen kalmerend en zuiverend effect vanuit.
Ook na jaren praktiseren blijft de realiteit dat er maar iets hoeft te gebeuren wat ongewild is, ongewenst, en de hartstocht vliegt me weer aan. Dan vlieg je alsnog weer uit de bocht en wordt je alsnog grof, ruw, bot, angstig, gekweld. Soms zo ongevoelig dat niemand en niks je in de weg moet staan om je plannen uit te voeren, zoals een worm bij tuinieren of een slak.

Ik zou maar oppassen met zulke gedachten dat alles goed is zoals het is, of precies zoals het moet zijn, dat klinkt allemaal heel diep en gerealiseerd, maar als er echt iets naars gebeurt dan vervliegt dat als ether meestal.

Daarom leert de Boeddha volgens mij ook dat je kalmte moet combineren met inzicht. Hierin ben ik tekortgeschoten vind ik nu. Ik ben dit aan het veranderen.
Ik ben er trouwens wel van overtuigd dat de Dhamma beoefenen echt een totaal pakket is en wel wat meer omvat dan kalmte.

Ik denk dat je dit wel goed ziet.  Met mooi weer is het geen kunst om diepzinnig en gerealiseerd te doen. Met zwaar weer liggen de zaken opeens geheel anders.  Maar bedenkt wel dat je met zwaar weer het meeste leert van het leven zelf.   Het is in mijn leven niet altijd mooi weer geweest, maar met de heftigste stormen leerde ik wel het meeste en het snelste.  Vooral omdat met zwaar weer de 'stille getuige' altijd kalm en rustig bleef.   Altijd handig, zo'n onzichtbaar vriendje.  En er waren op de kritieke momenten ook altijd engelen in mensengedaantes om mj te helpen.   Engelen bestaan!  Het kan zomaar je buurman of buurvrouw zijn.
« Laatst bewerkt op: 17-05-2023 20:37 door I'm a loser »
Leven is uitvaren met een schip waarvan je weet dat het op zee zal vergaan.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #32 Gepost op: 17-05-2023 22:28 »
@Buddha Amitabha:...

;D ;D ;D
Zo'n 23 jaar geleden liep ik met het idee rond dat ik een wandelend wonder van licht was. 
Een veel bezocht top-medium in die periode maakte me daar attent op. Daar moest ik toch is dieper op ingaan, want ik had nog steeds de moeder niet losgelaten zei ze.  ;D
Mijn geliefde (in maart 2014 overleden) ziener François vertelde me in die periode hetzelfde in zijn woorden...
Citaat
Je kan niet meer de moeder buiten u zoeken.
Uiteindelijk kan je stellen dat jij op het ogenblik niemand meer hebt. Alleen de confrontatie met uzelf.
Vroeger wist je dat niet. Zei je... Maar nu wordt ge zo geconfronteerd met weten, dat je helemaal het gevoel krijgt dat je het helemaal niet meer weet...

Françoi
s
Enkele maanden later werd ik tot over mijn oren verliefd op 'de ware'! Woehahaha!
Drie maanden later heb ik ze in een woedeaanval van jaloezie bijna vermoord.  ::)
Ja, daar ging mijn idee dat ik een wandelend wonder van licht was. Hahaha!

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Zenboeddhisten - tot welke groep ik via het Mahayana boeddhisme ook heb behoord - realiseren via hun zitmeditatie (met het volgen van de ademhaling) gewoon de Verlichting.
Interessant. Wie stelde de verlichting bij hen vast?

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Zenboeddhisten - tot welke groep ik via het Mahayana boeddhisme ook heb behoord - realiseren via hun zitmeditatie (met het volgen van de ademhaling) gewoon de Verlichting.

Hun Leraar of Meester.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *

Hun Leraar of Meester.
Dat moet een verlichte leraar of meester zijn dan.
Ik ben in 2004 maandenlang in India op zoek geweest naar een verlicht leraar of meester, maar nooit één gevonden.
Heb jij een tip?

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #36 Gepost op: 18-05-2023 13:32 »
Je acht jezelf als zijnde Verlicht, toch? Met alle respect, waarom zoek je dan een Verlichte Leraar of Meester? Dat is voor mij een raadsel.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #37 Gepost op: 18-05-2023 14:45 »
Je acht jezelf als zijnde Verlicht, toch? Met alle respect, waarom zoek je dan een Verlichte Leraar of Meester? Dat is voor mij een raadsel.
Als dubbelcheck hé.
Vind een verlicht meester mij nou ook verlicht of vind ik dat alleen van mezelf?
Terwijl kan ik hem ook is doorlichten want misschien vind hij zichzelf ook wel een wandelend wonder van licht zoals ik 23 jaar geleden en is dat helemaal niet zo. Dan kan ik hem wel is testen door een aantal zeer verleidelijke vrouwen aan hem voor te stellen.
Want een mens kan zichzelf en anderen mensen immers nogal wat wijsmaken, vandaar is een ontmoeting met collega's verlichten zeker meegenomen.
Maar tot hiertoe heb ik dus nog geen verlichte zoals mezelf gevonden. Jij weer er dus ook geen concreet.
Dan moet ik verder zoeken.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #38 Gepost op: 18-05-2023 14:58 »
Engelen bestaan!  Het kan zomaar je buurman of buurvrouw zijn.
En wat van ons Dolfje te denken?
Adolf Hitler was geen zelfstandige entiteit maar een instrument van de voorzienigheid. Als er in het wereldgebeuren een vraag is naar een bepaalde rol dan zal die ontstaan en je zult de pech maar hebben de rol van Hitler toebedeeld te krijgen.
Hoe dan ook, een engel was hij zeker ook.

Online Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #39 Gepost op: 18-05-2023 15:00 »
...engel des doods...
.......met een been in het graf,
het ander op een bananenschil

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #40 Gepost op: 18-05-2023 15:17 »
Als dubbelcheck hé.
Vind een verlicht meester mij nou ook verlicht of vind ik dat alleen van mezelf?
Terwijl kan ik hem ook is doorlichten want misschien vind hij zichzelf ook wel een wandelend wonder van licht zoals ik 23 jaar geleden en is dat helemaal niet zo. Dan kan ik hem wel is testen door een aantal zeer verleidelijke vrouwen aan hem voor te stellen.
Want een mens kan zichzelf en anderen mensen immers nogal wat wijsmaken, vandaar is een ontmoeting met collega's verlichten zeker meegenomen.
Maar tot hiertoe heb ik dus nog geen verlichte zoals mezelf gevonden. Jij weer er dus ook geen concreet.
Dan moet ik verder zoeken.

Jaja, een mooi verhaal weer. Iemand die daadwerkelijk Verlicht is, vereist geen dubbelcheck. Dat is gewoon onzinnig, een Verlichte weet dat hij of zij gerealiseerd is, daar behoeft geen dubbelcheck voor in het leven geroepen te worden. Gautama de Boeddha ging ook geen erkenning vragen over zijn Verlichte staat. Een dubbelcheck-idee in dit kader bewijst slechts dat je twijfelt over je eigen Verlicht-zijn, voor mij een bewijs van het feit dat je niet Verlicht bent, maar goed, dat is verder aan mij. Waarom moet je in hemelsnaam een medaille vragen, erkenning? Een diploma van bijzonderheid? Alleen een ego wil bijzonder zijn. Een Verlichte niet. Sorry, maar ik vind het echt flauwekul wat je hier verkoopt.

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #41 Gepost op: 18-05-2023 15:17 »
Engelen bestaan!  Het kan zomaar je buurman of buurvrouw zijn.
En wat van ons Dolfje te denken?
Adolf Hitler was geen zelfstandige entiteit maar een instrument van de voorzienigheid. Als er in het wereldgebeuren een vraag is naar een bepaalde rol dan zal die ontstaan en je zult de pech maar hebben de rol van Hitler toebedeeld te krijgen.
Hoe dan ook, een engel was hij zeker ook.

...engel des doods...

Inderdaad...

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #42 Gepost op: 18-05-2023 19:18 »

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
there is no such thing as enlightenment at all. (U.G. Krishnamurti)
« Reactie #43 Gepost op: 18-05-2023 19:30 »
Jaja, een mooi verhaal weer.
I love story's.  :)

Iemand die daadwerkelijk Verlicht is, vereist geen dubbelcheck. Dat is gewoon onzinnig, een Verlichte weet dat hij of zij gerealiseerd is, daar behoeft geen dubbelcheck voor in het leven geroepen te worden.
Jij wil maar blijven geloven in de verhalen over niet verlichte wezens en de mooie verhaaltjes over verlichte wezens hé.

Gautama de Boeddha ging ook geen erkenning vragen over zijn Verlichte staat.
Gautama de Boeddha was helemaal niet verlicht, dat hebben zijn volgelingen ervan gemaakt.
Jezus was evenmin verlicht.

Een dubbelcheck-idee in dit kader bewijst slechts dat je twijfelt over je eigen Verlicht-zijn, voor mij een bewijs van het feit dat je niet Verlicht bent, maar goed, dat is verder aan mij. Waarom moet je in hemelsnaam een medaille vragen, erkenning? Een diploma van bijzonderheid? Alleen een ego wil bijzonder zijn. Een Verlichte niet. Sorry, maar ik vind het echt flauwekul wat je hier verkoopt.
Straks ga je nog zeggen dat een brilliant spreker als U.G. Krishnamurti ook onzin verkocht!
Citaat
“People call me an 'enlightened man' -- I detest that term -- they can't find any other word to describe the way I am functioning. At the same time, I point out that there is no such thing as enlightenment at all. I say that because all my life I've searched and wanted to be an enlightened man, and I discovered that there is no such thing as enlightenment at all, and so the question whether a particular person is enlightened or not doesn't arise."

https://www.heartofyoga.com/blog/ug-krishnamurti

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #44 Gepost op: 18-05-2023 19:47 »
Ik zie dat deze topic eigenlijk gaat over ahimsa, en niet over wie wel of wie niet Verlicht zou zijn. Dus ik ga in ieder geval terug naar het onderwerp ahimsa, oftewel geweldloosheid.

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Re: ahimsa
« Reactie #45 Gepost op: 20-05-2023 16:43 »
Straks ga je nog zeggen dat een brilliant spreker als U.G. Krishnamurti ook onzin verkocht!
Citaat
“People call me an 'enlightened man' -- I detest that term -- they can't find any other word to describe the way I am functioning. At the same time, I point out that there is no such thing as enlightenment at all. I say that because all my life I've searched and wanted to be an enlightened man, and I discovered that there is no such thing as enlightenment at all, and so the question whether a particular person is enlightened or not doesn't arise."

Bedankt voor de introductie… ik vond de korte samenvatting over U.G.’s leer buitengewoon interessant, en heb gelijk wat pdf’s met zijn teksten opgespoord bij oa holybooks.com.
— Bruce Lee

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #46 Gepost op: 20-05-2023 20:30 »
Citaat

Bedankt voor de introductie… ik vond de korte samenvatting over U.G.’s leer buitengewoon interessant, en heb gelijk wat pdf’s met zijn teksten opgespoord bij oa holybooks.com.

In het kader van geweldloosheid en geweld, de heer U.G. Krishnamurti was/is in mijn optiek erg gewelddadig naar religie, godsdienst en spiritualiteit. Hij maakte Gautama de Boeddha, Jezus Christus en vele andere grote religieuze voorbeelden volkomen belachelijk. Zijn evidente grofheid en zelfs overduidelijke onafgebroken boosheid zijn opvallend in zijn boeken en toespraken, hetgeen mijns inziens een teken zijn van niet-Verlicht zijn. U.G. ging zelfs tekeer tegen mensen, en verdacht ook mensen van allerlei zaken; dat ze de boel oplichtten of erger. Een ziekelijke achterdocht dus. Dat laat onverlet, dat er natuurlijk charlatans in de spiritualiteit zijn. Maar zelfs grote figuren uit de Twintigste Eeuw zoals Osho en Jiddu Krishnamurti moesten het behoorlijk ontgelden. U.G. zijn ongefundeerde en verbitterde uitspraken over Jiddu Krishnamurti zijn opvallend, en op zijn minst vreemd en misplaatst te noemen. En U.G. noemde zelfs zijn eigen spirituele Leraar Swami Sivananda een huichelaar. Terwijl U.G. jarenlang het pad van Sivananda had beoefend. In mijn ogen is dit onnodig negatief en het getuigt van disrespect naar zijn Meester. Ik heb zelf soms ook kritiek op bijvoorbeeld Osho e.a., maar desondanks respecteer ik hem voor wat hij is geweest.
« Laatst bewerkt op: 20-05-2023 20:31 door Buddha Amitabha »

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #47 Gepost op: 21-05-2023 10:26 »
In het kader van geweldloosheid en geweld, de heer U.G. Krishnamurti was/is in mijn optiek erg gewelddadig naar religie, godsdienst en spiritualiteit. Hij maakte Gautama de Boeddha, Jezus Christus en vele andere grote religieuze voorbeelden volkomen belachelijk.

Je hebt natuurlijk wel gelijk, na een beetje kijken naar zijn oeuvre kom je erachter dat hij de shock-jock, de Howard Stern van de spiritualiteit was. Maar er zit ook iets waardevols in zijn leer, dat je op een gegeven moment terugkeert bij het gevoel dat de natuurlijke staat alles eigenlijk al bevat. Dat is net zoiets als dat ieder mens de Boeddha-natuur in zich draagt.

U. G. heeft ook gezegd “volg mij niet, ik ben vermist”… zijn eigen insteek op zijn boodschap was dat zo gauw als je de kern had gehoord, dat er geen verlichting was, dat je die staat al had, dat hij je dan vaarwel wenste en eigenlijk niks meer te zeggen had. Al dat controversiële afzetten tegen de Boeddha en Jesus was een reactie om zijn boodschap door te laten dringen bij de vele zoekenden.

Dat hij daarin zo ver ging dat hij geen respect meer toonde voor zijn eigen leraren was ook een gevolg van dat hij zich op een bepaald moment niet meer ondergeschikt aan zijn leraren wou verklaren. Hij zei, doordat er geen verlichting is hebben jullie mij allemaal hete lucht verkocht, jullie weten niet waar jullie het over hebben.

Nog een citaat van U.G. …

Citaat
I am not out to liberate anybody. You have to liberate yourself, and you are unable to do that. What I have to say will not do it. I am only interested in describing this state, in clearing away the occultation and mystification in which those people in the 'holy business' have shrouded the whole thing. Maybe I can convince you not to waste a lot of time and energy, looking for a state which does not exist except in your imagination.

Zijn boodschap resoneert wel met mij, dus dank je, U.G. voor je inspanningen.
« Laatst bewerkt op: 21-05-2023 10:39 door Bodhiboom »
— Bruce Lee

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #48 Gepost op: 21-05-2023 10:53 »
Over de ahimsa, U.G. zei ook, “dieren eten andere dieren, dat is de manier van de wereld”. Dat is ook een manier om ernaar te kijken, vanuit een natuurlijk standpunt.

Dan blijf je bij het doen van iets bijzonders, iets dat de natuur voorbij streeft, door vriendelijkheid te geven aan de dieren en alleen planten te eten, en zo een bepaalde heiligheid te verwerven.

U.G. zegt daarop, “alle pogingen tot het doen van heilige dingen doen schade aan je natuurlijke staat”, dat dat zijn ervaring was na het beleven van zijn ‘calamiteit’, de spirituele gebeurtenis die zijn beleving van zijn lichaam en geest drastisch veranderde tijdens zijn 49e jaar.
— Bruce Lee

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #49 Gepost op: 21-05-2023 12:03 »
In het kader van geweldloosheid en geweld, de heer U.G. Krishnamurti was/is in mijn optiek erg gewelddadig naar religie, godsdienst en spiritualiteit. Hij maakte Gautama de Boeddha, Jezus Christus en vele andere grote religieuze voorbeelden volkomen belachelijk.

Je hebt natuurlijk wel gelijk, na een beetje kijken naar zijn oeuvre kom je erachter dat hij de shock-jock, de Howard Stern van de spiritualiteit was. Maar er zit ook iets waardevols in zijn leer, dat je op een gegeven moment terugkeert bij het gevoel dat de natuurlijke staat alles eigenlijk al bevat. Dat is net zoiets als dat ieder mens de Boeddha-natuur in zich draagt.

U. G. heeft ook gezegd “volg mij niet, ik ben vermist”… zijn eigen insteek op zijn boodschap was dat zo gauw als je de kern had gehoord, dat er geen verlichting was, dat je die staat al had, dat hij je dan vaarwel wenste en eigenlijk niks meer te zeggen had. Al dat controversiële afzetten tegen de Boeddha en Jesus was een reactie om zijn boodschap door te laten dringen bij de vele zoekenden.

Dat hij daarin zo ver ging dat hij geen respect meer toonde voor zijn eigen leraren was ook een gevolg van dat hij zich op een bepaald moment niet meer ondergeschikt aan zijn leraren wou verklaren. Hij zei, doordat er geen verlichting is hebben jullie mij allemaal hete lucht verkocht, jullie weten niet waar jullie het over hebben.

Nog een citaat van U.G. …

Citaat
I am not out to liberate anybody. You have to liberate yourself, and you are unable to do that. What I have to say will not do it. I am only interested in describing this state, in clearing away the occultation and mystification in which those people in the 'holy business' have shrouded the whole thing. Maybe I can convince you not to waste a lot of time and energy, looking for a state which does not exist except in your imagination.

Zijn boodschap resoneert wel met mij, dus dank je, U.G. voor je inspanningen.

Ik respecteer je mening in deze. Maar het zijn steeds verklaringen achteraf, motivaties om je (U.G. in dit geval) te gedragen zoals je doet. Ik heb het een beetje gehad met al die spirituele tenentrappers, die zijn onderhand schijnbaar of blijkbaar in de mode, of misschien zelfs in de meerderheid. Van zelfverklaarde Verlichten hebben we zo langzamerhand geen handvol, maar hele legers tot beschikking. Dat geeft mijns inziens zeer te denken.

Het proberen anderen te shockeren of af te troeven is afgekeken van Leraren of Meesters uit de Zen traditie, of Gurdjieff e.a. Maar dat wil nog niet zeggen, dat die hedendaagse tenentrappers Verlicht zijn. Ze ervaren zichzelf wel als zodanig, maar of dat echt helpend is, vraag ik ze nogal af, eerlijk gezegd. Dit zijn volgens mij geen echte of waarachtige Leraren, maar imitators van een foefje, dat ze ergens hebben geleerd. Simpel kopiegedrag dus. U.G. is jarenlang onderricht door Swami Sivananda. Dat zou hem enige credits kunnen geven. Maar hij is onnodig agressief naar zijn spirituele roots. Ik ben daar niet zo gerust door. Het komt nogal puberaal op me over, spiritueel onvolwassen zelfs. Dus ik ervaar U.G. geenszins als een Leraar of Meester. Wat niet wil zeggen dat hij allemaal onzin verkoopt, maar als je goed zijn boeken leest, heeft hij dat wat Jiddu Krishnamurti vertelt, eigenlijk één op één gekopieerd. Hij gebruikt zelfs de achternaam van Jiddu Krishnamurti, zeer bedenkelijk als je het mij vraagt. Het komt er eigenlijk op meer, dat je niemand moet volgen en dat de Verlichting maar een spiritueel verzinsel is.

Ik heb eigenlijk nauwelijks tot niets aan wat U.G. te vertellen heeft. Zijn boeken en toespraken zijn weinig zeggend, en zoals gezegd nogal agressief naar andere Leraren of Meesters. Ik vind Jiddu Krishnamurti eigenlijk veel authentieker. Alhoewel (ook) hij zeer cerebraal is ingesteld. Ik snap wel dat U.G. appelleert aan lieden, die graag op andermans tenen trappen. Dat geeft een schijn van Leraarschap. Mij zegt het niks, sorry.