"Go with the flow" is alles behalve hoog gegrepen Siebe.
Het is de uitnodiging van het leven zelf, dan wordt binnen buiten, en buiten binnen, en verdwijnen alle verzonnen wanen en gektes die door het denken als een beverdam zijn opgeworpen, en een blokade/obstakel zijn tussen 'bestaan en leven..
90% van de Pali Boeddha overleveringen betreffen een verzonnen geestelijke rigiditeit, die eeuw na eeuw in de interpretaties zijn geslopen, en feitelijk tot een geestelijke valkuil zijn verworden..
En dat geldt ook voor Zen, Advaita etc etc.
Realisatie van de werkelijkheid is onnoemelijk veel eenvoudiger dan al de wijsheid en zelfonderzoek scholen en methodes doen voorkomen dat het niet zo is. Al die religieuze, spirituele en mystieke systemen en constructies worden gevoed door de aandacht en energie die ze krijgen door de schuldbewuste en goedgelovige 'zoekende' mens, verward als deze is, in de beleving een afgescheiden entiteit te zijn..
Wake up, and let Go.
Ik denk dat het eerder zo is dat (vrijwel) elk mens, elk wezen, zich in de beleving een afgescheiden entiteit voelt. Dit heeft niks te maken met welke religie je hebt of welk pad je volgt. Het is meer iets existentieels dat we allemaal wel kennen. Ik geloof dat de Pali overlevering ook op dit vlak de situatie uitstekend weergeeft. Jij gelooft dat het iets is van de goedgelovige zoekende mens. Ik denk meer gewoon van de zoekende mens.
Ja, we zijn allemaal zoekers naar geluk, veiligheid, betrouwbaarheid, welzijn, bescherming. Hiertoe nodigt het leven ons uit. Maar ik ben het met de Boeddha eens, dat het leven ons niet uitnodigt dit op een wijze manier te doen. We zoeken allemaal geluk, betrouwbaarheid, veiligheid, bescherming bij wat in wezen niet echt kan beschermen, wat niet blijvend is, niet te handhaven. De wereld, het leven, nodigt vooral uit tot een onwijze zoektocht. Het nodigt vooral uit tot bekoring, verleiding en verblinding. Dat is het mechanisme van de natuur. Kijk naar planten. Soms zijn hun bloemen in de vorm van de insecten die ze willen aantrekken. Kijk naar de vrouwelijke vorm. De man wordt er dol van. Omgekeerd ook. De taal van de natuur en het leven is verleiden, bekoren, verblinden. Reclame en bedrijven werken vaak net zo. De klant verleiden. Ik heb dit zelf altijd heel sterk gehad. Die enorme begeerte die je kunt voelen en hoe je dat dan verblind. Voor mij is dit geen theorie. Begeerte maakt je echt dol en gek. Je ziet niks meer helder. Je gaat makkelijk over morele grenzen heen ook, je kunt zelfs totaal gewetensloos worden. Het is echt waar dat begeerte vaak ons regeert en wij zeker niet begeerte.
Ik herken me ook in de analyse, ervaring en aanpak van ervaringsgetuige en I am looser, namelijk, dat het lijden eigenlijk het enige is wat aanzet tot bezinning en ontwaken. Geluk doet dat niet. Alles wat met geluk te maken heeft sust je in slaap en doet eigenlijk allemaal maar bezoedeling toenemen. Lijden deed de Boeddha ook ontwaken.
Lijden zet je aan om eens wakker te worden, je eens goed te bezinnen op wat je doet, waar je mee bezig bent. Maar de wereld en het leven beslist niet want dat wil je in diepe slaap houden. Dat wil je gebruiken, bekoren, verleiden.
Ja, ik deel ook met de Boeddha dat niet God over de wereld heerst maar Mara de verleider, de bekoorder, heerser over geheel samsara, het hele domein van verbeelden, voorstellen, verlangen. Mara is de machtigste van alle heersers. Dat de Boeddha uit de greep van Mara is gekomen vind ik steeds wonderbaarlijker naarmate ik zelf ervaar hoe sterk de greep van Mara op me is.
Dat je als mens wel eens spontaan recht uit je hart goed doet, zonder dat je denkt aan je eigen belang, je eigen voordeel, niet vanuit een handelsgeest, dat herken ik wel maar ik geloof niet meer dat dit betekent dat je ontwaakt bent, dat je verlicht bent, dat je wakker bent. Dat je al bevrijd bent etc. Ik geloof dat het niet meer betekent dan dat: dat je als mens
niet altijd een handelaar bent in je denken, spreken en doen. Niet alles is gelukkig strategie, niet achter alles zit een plan en bedoeling. Ik vind dat mooi. En daar vinden we elkaar wel maar ik geloof niet dat je het zo moet zien dat dit verlichting is, bevrijding. Want als je eens zo handelt, oke, maar je kunt even later wel weer helemaal als handelaar leven, en zelfs gewelddadig worden, anderen pijn doen, kwetsen, zelfs doden.