Auteur Topic: Ahimsa  (gelezen 501 keer)

Offline Gouden middenweg & de wilde natuur

• Actief Boeddha Forum lid
  • Nieuwkomer
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
Re: Ahimsa
« Reactie #50 Gepost op: 21-05-2023 12:19 »
Over de ahimsa, U.G. zei ook, “dieren eten andere dieren, dat is de manier van de wereld”. Dat is ook een manier om ernaar te kijken, vanuit een natuurlijk standpunt.

Dan blijf je bij het doen van iets bijzonders, iets dat de natuur voorbij streeft, door vriendelijkheid te geven aan de dieren en alleen planten te eten, en zo een bepaalde heiligheid te verwerven.

U.G. zegt daarop, “alle pogingen tot het doen van heilige dingen doen schade aan je natuurlijke staat”, dat dat zijn ervaring was na het beleven van zijn ‘calamiteit’, de spirituele gebeurtenis die zijn beleving van zijn lichaam en geest drastisch veranderde tijdens zijn 49e jaar.
Een mens kent zelfreflectie, en dit gegeven, wat ook een natuurlijk gegeven is, zal toch tot een andere levensinvulling geven dan wezens die geen zelfreflectie kennen.
In negatieve zin, geeft het vermogen tot zelfreflectie ook angsten voor  zaken, zoals bv. de toekomst, of de dood.
In positieve zin, onderwijs, kunst, maar ook spiritualiteit.

Ik denk niet dat we ons voor onze ethiek, moraliteit, spiritualiteit moeten gaan spiegelen aan wat natuurlijk gedrag is bij wezens die geen zelfreflectie kennen.
Maar wel dat we ons menszijn hand in hand vormgeven met dit vermogen tot zelfreflectie.

Ik heb het idee dat iedereen regelmatig spirituele ervaringen heeft.
Wat ik erken is dat mensen verhalen maken van religie, bij mezelf zie ik domme dwaze verhalen, en ook dat is natuurlijk, maar of ik daarom het moet koesteren.
« Laatst bewerkt op: 21-05-2023 12:46 door Gouden middenweg & de wilde natuur »
Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf (Siebe)

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #51 Gepost op: 21-05-2023 14:24 »
Over de ahimsa, U.G. zei ook, “dieren eten andere dieren, dat is de manier van de wereld”. Dat is ook een manier om ernaar te kijken, vanuit een natuurlijk standpunt.

Dan blijf je bij het doen van iets bijzonders, iets dat de natuur voorbij streeft, door vriendelijkheid te geven aan de dieren en alleen planten te eten, en zo een bepaalde heiligheid te verwerven.

U.G. zegt daarop, “alle pogingen tot het doen van heilige dingen doen schade aan je natuurlijke staat”, dat dat zijn ervaring was na het beleven van zijn ‘calamiteit’, de spirituele gebeurtenis die zijn beleving van zijn lichaam en geest drastisch veranderde tijdens zijn 49e jaar.
Een mens kent zelfreflectie, en dit gegeven, wat ook een natuurlijk gegeven is, zal toch tot een andere levensinvulling geven dan wezens die geen zelfreflectie kennen.
In negatieve zin, geeft het vermogen tot zelfreflectie ook angsten voor  zaken, zoals bv. de toekomst, of de dood.
In positieve zin, onderwijs, kunst, maar ook spiritualiteit.

Ik denk niet dat we ons voor onze ethiek, moraliteit, spiritualiteit moeten gaan spiegelen aan wat natuurlijk gedrag is bij wezens die geen zelfreflectie kennen.
Maar wel dat we ons menszijn hand in hand vormgeven met dit vermogen tot zelfreflectie.

Ik heb het idee dat iedereen regelmatig spirituele ervaringen heeft.
Wat ik erken is dat mensen verhalen maken van religie, bij mezelf zie ik domme dwaze verhalen, en ook dat is natuurlijk, maar of ik daarom het moet koesteren.

Precies, als mens hebben wij de mogelijkheid om invulling te geven aan onze spiritualiteit, en wij hebben de keus te zeggen, ik neem veganisme als een deel daarvan. Maar dan moet je wel onder ogen zien dat je daarmee een stap wegdoet bij de natuurlijke zelf die wel af en toe vlees wil eten (een impuls die komt bij het lichaam vandaan dat bepaalde stoffen nodig heeft). Zelfs de vegetariers eten zogenaamde vleesvervangers, die zijn gemaakt om zo veel mogelijk op vlees te lijken.

In de context van zijn Indiase en Theosofische achtergrond heeft U. G. wel een goed punt. Indiase sadhu’s vasten vaak en doorstaan allerlei beproevingen om hun spirituele kracht te bewijzen. Dat is inderdaad allemaal schadelijk voor de natuurlijke mens. Maar hij gaat ook verder en wijst op geestelijke disciplines zoals stilte, waarvan hij zegt, “echte stilte is iets explosiefs — waar de meeste spirituelen naar zoeken is echter iets doods”.

“Absorb what is useful, discard what is not, add what is uniquely your own.”
— Bruce Lee

Offline ervaringsgetuige

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
Niets te geven, niets te nemen – Het lied van lege woorden
« Reactie #52 Gepost op: 21-05-2023 16:37 »
Straks ga je nog zeggen dat een brilliant spreker als U.G. Krishnamurti ook onzin verkocht!
Citaat
“People call me an 'enlightened man' -- I detest that term -- they can't find any other word to describe the way I am functioning. At the same time, I point out that there is no such thing as enlightenment at all. I say that because all my life I've searched and wanted to be an enlightened man, and I discovered that there is no such thing as enlightenment at all, and so the question whether a particular person is enlightened or not doesn't arise."

https://www.heartofyoga.com/blog/ug-krishnamurti

Bedankt voor de introductie… ik vond de korte samenvatting over U.G.’s leer buitengewoon interessant, en heb gelijk wat pdf’s met zijn teksten opgespoord bij oa holybooks.com.
Graag gedeeld.
Google ook is op 'U.G. Krishnamurti Karl Renz'.

Zo kom je uit o.a. uit op https://advaita-nederland.blogspot.com/2020/10/ug-krishnamurti-door-jan-willem-van-den.html
en  https://inzicht.org/artikelen/niets-geven-niets-nemen/

Qua stijl en sfeer doet Karl Renz denken aan een radicale Tony Parsons of een revolutionaire U.G. Krishnamurti.
Ik heb de satsang van Karl Renz' in 2007 twee weken dagelijks meegemaakt in India.
Karl Renz probeert de poten onder de stoel van de bezoeker en vragensteller weg te zagen en slaagt daar met vlag en wimpel in. Hij geniet ervan om aannames onderuit te halen en steeds maar weer te laten zien hoe de zoeker meer, anders of beter wil dan wat er is.
Ongelooflijk vermakelijke onemanshow met vaak spirituele misérabele zoekers die boos weglopen uit zijn satsang's omdat hij hun geloof niet respecteert. ;D

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #53 Gepost op: 22-05-2023 03:19 »
Qua stijl en sfeer doet Karl Renz denken aan een radicale Tony Parsons of een revolutionaire U.G. Krishnamurti.
Ik heb de satsang van Karl Renz' in 2007 twee weken dagelijks meegemaakt in India.
Karl Renz probeert de poten onder de stoel van de bezoeker en vragensteller weg te zagen en slaagt daar met vlag en wimpel in. Hij geniet ervan om aannames onderuit te halen en steeds maar weer te laten zien hoe de zoeker meer, anders of beter wil dan wat er is.
Ongelooflijk vermakelijke onemanshow met vaak spirituele misérabele zoekers die boos weglopen uit zijn satsang's omdat hij hun geloof niet respecteert. ;D

Ik heb nog even gekeken naar Karl Renz, en ik denk dat ik het daar ook bij laat. Waarom UG wel en Karl Renz niet? Het heeft te maken met authenticiteit. UG had een bepaalde unieke individuele levenswandel en ervaring waar zijn boodschap uit kwam, in zijn interviews komt dat duidelijk naar voren, terwijl Karl Renz lijkt op de zoveelste neo-Advaita denker die dezelfde woorden en trucjes gebruikt.

De neo-Advaita heeft een hele serie mensen naar voren gebracht die zeggen guru's te zijn, en die allemaal hetzelfde patroon volgen. Ik denk dat ze een of meerdere ervaringen hebben gehad, waarvan U.G. zou zeggen dat ze tijdelijk zijn, en daarna het neo-Advaita praatje hebben geleerd, en dat er daarom zo een proliferatie is van deze mensen.
« Laatst bewerkt op: 22-05-2023 10:50 door Bodhiboom »
— Bruce Lee

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
There's never a mistake in the universe.
« Reactie #54 Gepost op: 22-05-2023 14:50 »
Ik heb nog even gekeken naar Karl Renz, en ik denk dat ik het daar ook bij laat. Waarom UG wel en Karl Renz niet? Het heeft te maken met authenticiteit.
Je komt altijd terecht op de plek of bij de mensen waar je moet zijn, of dat nou 'de hemel' of 'de hel' is, één of andere goeroe of een liefdepartner is.
Om het met de woorden van Byron Katie te zeggen:
Citaat
There's never a mistake in the universe. So if your partner is angry, good. If there are things about him that you consider flaws, good, because these flaws are your own, you're projecting them, and you can write them down, inquire, and set yourself free. People go to India to find a guru, but you don't have to: you're living with one. Your partner will give you everything you need for your own freedom.

bron: https://www.azquotes.com/quote/710755
In mijn geval was mijn laatste liefdespartner in 2014 mijn grootste goeroe al heeft de relatie zelfs niet langer dan enkele maanden geduurd.
Via haar kwam ik in 2019 weer terecht waar ik moest zijn.
Dus voor mij staat dit als een paal boven water >>> There's never a mistake in the universe.
Daarbij vul ik aan dat ik het universum ervaar als een vriendelijke plek.
Het universum is niet vriendelijk voor een klein, egocentrisch zelf.

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #55 Gepost op: 22-05-2023 15:33 »
Tja, ik denk dat het wel mogelijk is om fouten te maken in men’s levenswandel. Byron Katie klinkt alsof ze denkt dat je door je perspectief te veranderen alles goed kunt brouwen, maar dat is niet altijd waar, alhoewel het je wel helpt om het goede uit een bepaalde situatie te halen.
— Bruce Lee

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #56 Gepost op: 22-05-2023 16:05 »
Tja, ik denk dat het wel mogelijk is om fouten te maken in men’s levenswandel.
En worrd je voor je fouten gestraft in de Boeddhistische hel (Niraya)?

Byron Katie klinkt alsof ze denkt dat je door je perspectief te veranderen alles goed kunt brouwen, maar dat is niet altijd waar, alhoewel het je wel helpt om het goede uit een bepaalde situatie te halen.
Ik dacht in mijn onwetendheid en vooral betweterigheid 23 jaar geleden dat Byron Katie voor beginners was. Weer de zoveelste new-age techniek om je 'happy' te voelen.
Daar ben ik 8 jaar geleden wel volledig op terug gekomen nadat ik haar werk binnenste buiten heb gekeerd en toegepast. Sindsdien raad ik ze aan iedereen aan die meer wil doen dat filosoferen over het leven.