Bedankt voor de info.
Graag gedeeld. Ik ontdekte haar toevallig op YouTube van de week...
"The Scary New Research On Sugar & How They Made You Addicted To It! Jessie Inchauspé | E243"
https://www.youtube.com/watch?v=DnEJrgc1BCkEn kocht meteen haar e-book.
Een verslaafde die verwaarloost in feite ook zichzelf om maar die dopamine shots te ervaren.
Seks, alcohol, sigaretten of drugs als pijnstiller.
Ik geloof ook echt dat dit een heel algemeen voorkomend mechanisme is dat de Boeddha helemaal doorzag al.
Tuurlijk doorzag de Boeddha dat helemaal. Ik doorzie dat ook helemaal want heb mijn Boeddha-natuur gerealiseerd.
Het is wel grappig hoe Jan van het Kruis dit illustreert. Heel beeldend. Hij zegt ergens, of een vogel nu met een heel dun touwtje vastzit, een dun visdraadje bij wijze van spreken, of met een dik touw, in beide gevallen zit ie vast en kan ie geen kant op.
Slaaf van de begeerte.
Mijn weg om de Boeddha-natuur te bereiken was de weg van het kruis.
De weg van het kruis is een complete ommekeer. Het betekent wat het ergste wat er in je leven kan komen, je kruis, verandert in het beste dat je kan overkomen, door je tot de overgave te dwingen, tot de ‘dood’, door je te dwingen als niets te worden, als God te worden – want ook God is niet-iets.
En nu is de weg van het kruis nog steeds de enige weg voor de onbewuste meerderheid van de mensen. Ze kunnen alleen ontwaken door nog meer te lijden.
PS. Het is niet gebruikelijk om aldoor binnen een draad de naam van het onderwerp te veranderen. Dat kun je beter niet doen want dan denken bezoekers en deelnemers dat je een nieuw onderwerp bent begonnen. In andere woorden, je maakt er een zootje van.
Maar het draadje blijft hetzelfde en de mogelijkheid is er.
...mijn dopamine level is nu heel laag:-)
Mijn glucosespiegel is vlak. :-)
Maar ben momenteel wel aan het koken ende roosteren! 😁
Zie...
Het roosteren: glycatie en ontstekingen
Misschien komt dit als een verrassing, maar je bent momenteel aan het koken. Of eigenlijk ben je aan het roosteren, als een sneetje brood in de broodrooster.
In ons lichaam worden vanaf onze geboorte dingen letterlijk geroosterd, al gaat dat tergend langzaam. Als wetenschappers de ribbenkast van een baby bestuderen, is deze wit. Maar bij een negentigjarige is de ribbenkast bruin.
Als we brood roosteren, wordt het bruin. In ons lichaam gaat het precies zo.
In 1912 beschreef de Franse scheikundige Louis-Camille Maillard dit fenomeen, dat nu dan ook bekendstaat als de Maillardreactie. Hij ontdekte dat deze verkleuring ontstond als een glucosemolecule op een ander molecule stuit. Dat lokt een reactie uit waardoor bij de tweede molecule glycatie optreedt. In dat geval raakt dat molecule beschadigd.
Dit proces hoort onlosmakelijk bij het leven. Het is de reden waarom we ouder worden; onze organen werken geleidelijk aan minder goed en uiteindelijk sterven we. Dit proces kunnen we niet stilzetten, maar we kunnen het wel vertragen, of juist versnellen.
Hoe meer glucose we aan ons lichaam afgeven, des te vaker treedt glycatie op. Als een molecule dit ondergaat, is het voorgoed beschadigd. Een boterham kun je immers ook niet ‘ontroosteren’. Op de lange termijn variëren de gevolgen van glycatie van rimpels en staar tot hartkwalen en de ziekte van Alzheimer. Dit proces gaat dus hand in hand met veroudering. Het vertragen van deze reacties in je lichaam leidt tot een langer leven.
Bij fructosemoleculen treedt glycatie tien keer zo snel op als bij glucosemoleculen, waardoor veel meer schade ontstaat. Dat is ook een reden waarom glucosepieken die worden veroorzaakt door suikerrijke producten zoals koekjes (die fructose bevatten) het verouderingsproces sneller laten verlopen dan de glucosepieken van zetmeelrijke voedsel zoals pasta (dat geen fructose bevat).
Glucosewaarden en glycatie zijn zo nauw verbonden dat een bekende test die deze waarden in ons lichaam meet, feitelijk de glycatie meet. De HbA1c-test (bekend bij diabetici) meet hoeveel proteïnen in rode bloedcellen in de afgelopen twee à drie maanden door glucose met glycatie zijn aangetast. Hoe hoger je HbA1c-waarde, des te vaker treedt er een Maillardreactie op in je lichaam, des te meer glucose bevindt zich in je lichaam en des te sneller verloopt het verouderingsproces.
De combinatie van te veel vrije radicalen, oxidatieve stress en glycatie leidt tot ontstekingsreacties in het lichaam. Dit is een verdedigingsmechanisme, want het lichaam probeert zich zo tegen de indringers te verweren. Een chronische ontsteking is echter schadelijk, omdat die zich tegen het eigen lichaam keert. Uiterlijk merk je misschien roodheid of een zwelling, maar vanbinnen raken weefsel en organen geleidelijk aan beschadigd.
Zo’n ontstekingsreactie kan ook worden veroorzaakt door alcohol, roken, stress, lekkendedarmsyndroom, of door stoffen die door het lichaamsvet worden vrijgegeven. Een chronische ontsteking is de oorzaak van allerlei chronische ziektes, zoals een beroerte, chronische longziektes, hartkwalen, leverkwalen, obesitas en diabetes. De Wereldgezondsheidsorganisatie noemt door ontstekingen veroorzaakte ziektes ‘de grootste bedreiging voor de volksgezondheid’. Wereldwijd zal zo’n zestig procent van de mensen overlijden aan een dergelijke kwaal. Het goede nieuws is dat glucosepieken door een goed eetpatroon kunnen worden tegengegaan, waardoor de kans op zulke door ontstekingen veroorzaakte kwalen ook afneemt.
Het derde en laatste proces dat hier wordt besproken, is misschien wel het meest verbazingwekkend. Het gaat om een ander verdedigingsmechanisme dat ons lichaam inzet tegen de glucosepieken, met alle gevolgen van dien.
Fragment uit: Glucose revolutie
Jessie Inchauspé
Door dat boek te lezen heb ontdekt hoeveel glucosepieken ik gehad heb in ‘mijn' leven, want in reactie op stress heb ik heel vaak naar veel suiker gegrepen!
Na mijn scheiding op mijn 27ste at ik dagelijks 10 koffiekoeken achter elkaar op!!! (
https://nl.wikipedia.org/wiki/Koffiekoek) 🙄
Door die dagelijks enorme glucosepieken, wat ik wel een jaar of drie heb volgehouden tot aan mijn eerste holotropisch ademwerk-sessie, sliep ik ook heel veel, wat de bedoeling was, want ik kon het leven niet meer aan toen. Mijn bloedruk was toen ook schrikwekkend laag.
En vooral weer vanaf mijn 49ste (in 2009) tot mijn 53ste, vanwege de incest toestand van mijn 23 jaar jonger liefje toen die ik is dacht te gaan oplossen, ging ik weer helemaal door het lint.
Niet alleen weer dagelijks 10 koffiekoeken, maar ook nog een fles wodka per week om hartkloppingen wat af te zwakken.
En daarna weer de stress van eind 2014 in mijn bezetenheid van mijn laatste geliefde en liefdesverdriet wat tot eind augustus 2019 geduurd heeft. toen openbaarde mijn Boeddha-natuur zich aan mij.
Potverdorie zeg, ‘mijn' leven was wel een rollercoaster van jewelste! 😜