Auteur Topic: Over U. G. Krishnamurti  (gelezen 640 keer)

Offline Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Re: Over U. G. Krishnamurti
« Reactie #50 Gepost op: 25-05-2023 14:40 »
okay
helder
.......met een been in het graf,
het ander op een bananenschil

Offline ervaringsgetuige

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #51 Gepost op: 25-05-2023 14:58 »
In de neo-Advaita zitten veel zogenaamde leraren die het spelletje hebben overgenomen maar eigenlijk niet origineel zijn.

Op het zelfkennisforum zaten pseudo-verlichten dan weer af te geven op neo-Advaita. Waarbij steeds maar weer de kwestie was of er iets gedaan moest worden.
Het is nog altijd te lezen op de homepage van de mentaal gerealiseerde forumbaas....
Citaat
Neo advaita heeft niks meer van doen met het oorspronkelijke Advaita Vedanta.

Dat te gelde maken brengt ons als vanzelf bij het ego, de meeste neo-advaitisten zijn te herkennen aan hun egokenmerken, zoals naamsbekendheid willen en graag aan de weg timmeren door boeken te schrijven en lezingen, in spirituele kringen satsang genaamd, te geven. Echter wanneer je werkelijk weet 'wat' je bent laten egokenmerken na een stempel te drukken op je verschijningsvorm en ben je dienstbaarheid aan het geheel. Er staat niet 'ben je dienstbaar geworden aan het geheel' want als je uiteindelijk weet wat je bent is er weinig of geen 'ik-beleving'. Lees daarom zorgvuldig want de omschrijvingen die worden gedaan luisteren nogal nauwkeurig, terwijl doorgaans de eigen interpretaties je helemaal van het pad afbrengen. Het forum heet waarheidvinding want een consequent onderzoeken naar wat er nou feitelijk van al je aannames werkelijk waar is brengt je zeer dicht bij datgene 'wat' je bent, dat is ontdaan van wat je niet bent.

bron: https://www.waarheidvinding.nl/homepage/inleidingadvaita.php

Offline Vrij

• Actief Boeddha Forum lid
  • Nieuwkomer
« Reactie #52 Gepost op: 25-05-2023 14:58 »
De zelfbenoemde verlichten zijn het onderling dan weer wel oneens, dat is dan weer vermakelijk.  De éne verlichte is God die het dan weer oneens is met een andere God.  De éne verlichte is een copy cat, de andere verlichte beaamd dan weer het copy cat geschrijf.

Waar het op neer komt: de ‘verlichten’ zijn enkel bezig zichzelf voor de gek te houden, niemand is hier verlicht, dat is duidelijk.

De reden waarom er niet over verlichtingservaringen word gesproken is om de copy cats geen ideeen te geven van hoe een ware ervaring eruit ziet. Ze verschillen waarschijnlijk toch allemaal van mekaar…

Dat wat men onder verlichting zou kunnen verstaan is universeel.  Anders kun je er ook niet over schrijven.  De copy cats vallen steevast door de mand.  Op het zelfkennisforum was iemand  die NO WAY OUT schreef en toch beweerde het 'directe zien' te hebben.  Dat is een contradictie.

Het "directe Zien" ziet dat er zowel 'niets als NIKS! is.
Waar 'iets gezien wordt is er direct de conditionering van wat gezien wordt, NO WAY OUT..

Allemaal mentale realisatie wat je me voorzet.  Daaraan herken je de pseudo-verlichten. Deze discussie ga ik niet wederom voeren, Guido.  Want dan heb je me, dan krijg je tegenspel waarmee je jezelf verder kan profileren.  Jij en je boeddhistische maat roepen al jaren dat jullie 'de weg er uit' nog niet hebben gevonden.  En dat klopt.

Hetgene wat investeert om uit de illusie te komen, of hetgene wat in de veronderstelling verkeert geestelijk ergens in te zitten waar een ontsnapping uit mogelijk zou zijn.. dat is de illusie en begoocheling tegelijkertijd.
Middels beleving/ervaring , en verhalend in woord en voorstelling is nou juist de bevestiging van NO WAY OUT.
Er is geen WAY OUT waarover je kunt verhalen, wat zich laat verkondigen, noch waarvan je iets kan mededelen. Waar dat wel gebeurd heb je eenvoudig te maken met 1001 beschrijvingen en duidingen die slechts de opgeslotenheid tonen van een of andere manier van verwijzen..

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #53 Gepost op: 25-05-2023 15:08 »
@Bodhiboom,...

Pseudo verlichten willen altijd weer nieuwe veren op hun hoed steken, maar dat was mijn punt niet.   Jouw stelling gisteren om 15:43 was dat verlichting, ontwaken, zelfrealisatie  niet voldoende gedefinieerd zijn om erover te argumenteren en je haalde Osho aan om kracht bij te zetten.  Ik ben/was het daarmee oneens.  Anders zou een Maha Bua er ook niet iets zinnig over kunnen zeggen en dat heeft hij wel gedaan.
Oh, kom ik weer in Thailand terecht, dit keer bij die Ajahn Maha Bua > https://en.wikipedia.org/wiki/Ajahn_Maha_Bua
Holala, iemand die volledige verlichting had bereikt...
Citaat
Ajahn Maha Bua[a] (12 August 1913 – 30 January 2011) was a Thai Buddhist monk. He was thought by many of his followers to be an arahant (someone who has attained full enlightenment). He was a disciple of the esteemed forest master Ajahn Mun Bhuridatta, and was himself considered a master in the Thai Forest Tradition. Following the death of Ajahn Thate in 1994, he was considered to be the Ajahn Yai (or head monk) of the Thai Forest Tradition lineage until his death in 2011.
Gemiste kans voor mij want ben al wel een vijf keer naar Thailand gereisd. Ik zocht dus in het verkeerde land naar verlichten, want ik India vond ik er geen.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Eens door het innerlijke zwarte gat heen ben je een echte verlichte.
« Reactie #54 Gepost op: 25-05-2023 15:20 »
@Bodhiboom: Pseudo verlichten willen altijd weer nieuwe veren op hun hoed steken, maar dat was mijn punt niet.   Jouw stelling gisteren om 15:43 was dat verlichting, ontwaken, zelfrealisatie  niet voldoende gedefinieerd zijn om erover te argumenteren en je haalde Osho aan om kracht bij te zetten.  Ik ben/was het daarmee oneens.  Anders zou een Maha Bua er ook niet iets zinnig over kunnen zeggen en dat heeft hij wel gedaan.   Maar je dient uiteraard wel zelf ontwaakt te zijn om het te kunnen herkennen.  Het is in de droom of uit de droom, kort gezegd.   Dus waar ontwaakt de mens uit?  Uit de droom.
Het schijnt dat als je uit de droom wilt ontwaken en dus de waarheid in jezelf wilt vinden, je door het innerlijke zwarte gat heen moet. Het is een soort wc in onszelf, waar we ons zo diep voor schamen dat we het bestaan ervan niet willen toegeven, ook niet aan onszelf.
Eens door dat innerlijke zwarte gat heen ben je een echte verlichte, geen pseudo mentaal verlichte meer.

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #55 Gepost op: 25-05-2023 16:42 »
Jouw stelling gisteren om 15:43 was dat verlichting, ontwaken, zelfrealisatie  niet voldoende gedefinieerd zijn om erover te argumenteren en je haalde Osho aan om kracht bij te zetten.  Ik ben/was het daarmee oneens.  Anders zou een Maha Bua er ook niet iets zinnig over kunnen zeggen en dat heeft hij wel gedaan.

Van Maha Bua weet ik slechts weinig, maar de meesters die het waard waren om van te leren zeiden weinig over de verlichting. Mijn ervaring is dat hoe meer je denkt te weten over de verlichting, hoe verder weg hij is. Het is gewoon een mysterie, en een rijst wassende keukenhelp is net zo dichtbij als een meditatieleraar.

Er moet iets gedaan worden om te komen waar je al bent en altijd ook altijd al bent geweest.

Als je van binnen stil kan zijn, je verwachtingen kan laten varen, en gewoon naar jezelf kan kijken, dan kom je al een heel end. Maar je kan het niet afdwingen, bij een paar mensen gebeurt het en bij velen niet.

De zoektocht eindigt dus niet bij verlicht worden, maar bij je verwachtingen laten varen en rustig doorleven.
“Absorb what is useful, discard what is not, add what is uniquely your own.”
— Bruce Lee

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #56 Gepost op: 25-05-2023 16:58 »
Mijn ervaring is dat hoe meer je denkt te weten over de verlichting, hoe verder weg hij is. Het is gewoon een mysterie, en een rijst wassende keukenhelp is net zo dichtbij als een meditatieleraar.
Verlichting is geen mysterie.
Kijk maar hier...
Verlicht worden betekent niet dat je ergens naar toe gaat, maar dat er iets is wat naar jou toe komt. Het is niet zoiets als een plek waar je naar toe kunt gaan en er vervolgens smachtend aan terug kunt denken in de hoop er opnieuw heen te kunnen. Je zoekt de waarheid niet op, het is het ontwaken van de waarheid in jezelf. Het is geen voorbijgaande bewustzijnstoestand; het is een blijvende realisatie van de waarheid - een permanent non-dualistisch bewustzijn. Geen plek die je van hieruit kunt bezoeken, integendeel, dit hier is een plek waar je van dááruit naar toe kunt.
Neem mij nou. Ik ben zelf verlicht, hier en nu, op dit moment. Ik ben vrij van iedere illusie en het ego heeft geen enkele vat meer op me, en, alhoewel ik het enorme geluk heb gehad bij verschillende gelegenheden mystieke eenheid te ervaren, verkeer ik op dit moment niet in die toestand en ben ik ook niet van plan daar naar terug te gaan. Niemand verblijft in een permanente staat van gelukzaligheid.

Offline I'm a loser

• Geïntresseerde
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #57 Gepost op: 25-05-2023 17:17 »
Van Maha Bua weet ik slechts weinig, maar de meesters die het waard waren om van te leren zeiden weinig over de verlichting. Mijn ervaring is dat hoe meer je denkt te weten over de verlichting, hoe verder weg hij is. Het is gewoon een mysterie, en een rijst wassende keukenhelp is net zo dichtbij als een meditatieleraar.

De weg gaan, is de praktijk in gaan.   De weg is voorwaarts, de wijsheid/kennis (het spreken er over) is achterwaarts.

Citaat
Als je van binnen stil kan zijn, je verwachtingen kan laten varen, en gewoon naar jezelf kan kijken, dan kom je al een heel end. Maar je kan het niet afdwingen, bij een paar mensen gebeurt het en bij velen niet.

De zoektocht eindigt dus niet bij verlicht worden, maar bij je verwachtingen laten varen en rustig doorleven.

Toen ik zonder verwachtingen was, wist ik niet dat ik zonder verwachtingen was.  Toen Waarheid zich te kennen gaf, wist ik niet wat Waarheid was.   Een echter zoeker zoekt dus niet, wie zoekt zal niet vinden.
Leven is uitvaren met een schip waarvan je weet dat het op zee zal vergaan.

Offline I'm a loser

• Geïntresseerde
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #58 Gepost op: 25-05-2023 17:28 »
okay
helder

Ik dien nog wel iets er aan toe te voegen.  Bijvoorbeeld: forumlid Siebe is ook mentaal gerealiseerd.   Maar hij maakt de mentale realisatie niet 'mijn'.   Dat maakt van Siebe nog geen verlicht mens (Hij zal ook de eerste zijn om het te ontkennen) , maar het tekent wel zijn innerlijke wijsheid.

Geheel in boeddhistische traditie ben ik wars van 'mijn maken'.  Dat gezegd hebbende gebruik ik wel termen welke ik zo her en der heb opgedaan en ook op het Boeddha forum weer op doe.  Om te spreken over 'verlichting' zijn nu eenmaal woorden nodig.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #59 Gepost op: 25-05-2023 17:45 »
De adepten van U.G. zijn achtereenvolgens Tony Parsons, Karl Renz en Jed McKenna. Zij brengen hun neo-Advaita bullshit als waarheid, een soort fastfood realisatie, de snelweg naar de Verlichting, en eigenlijk verder dan dat.
Beetje respect voor anderen mag wel hoor Buddha Amitabha. Je in de mond nemen van "neo-Advaita bullshit" is niet erg netjes. Ga je mond is wassen met zeep.

Trouwens, Jed McKenna is geen adept van U.G. Krishnamurti.
Jed McKenna schrijft dat hij geen flauw benul heb van waar U.G. het in godsnaam over heeft.
Zie..
Citaat
Verderop ligt geen oase

De woorden van U. G. Krishnamurti, deel 1 

Het einde van de illusie is het einde van jou. 

U. G. Krishnamurti

Veel van wat U.G. Krishnamurti heeft geschreven bevalt mij zeer, maar het komt ook voor dat ik geen flauw benul heb van waar hij het in godsnaam over heeft. In dit en in twee latere hoofdstukken zijn fragmenten opgenomen waarin ik een overeenkomst zie tussen zijn inzichten en de mijne. Het kan zijn dat ik er een paar enigszins uit hun verband heb gehaald, maar het gaat mij erom enkele moeilijke en vaak tegenstrijdige ideeën kenbaar te maken, alsook om de toestand van verlichting aan de hand van een voorbeeld te laten zien. Ik denk dat deze selectie hieraan voldoet. 

Voor de oprechte zoeker is een uitdaging ook altijd heel onderhoudend - het zijn twee kanten van dezelfde medaille - en afgezien van wat hij allemaal nog meer mag zijn, U.G. Krishnamurti is in elk geval heel uitdagend en onderhoudend. '

Fragment uit: Spiritueel Incorrecte Verlichting / Jed McKenna

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #60 Gepost op: 25-05-2023 17:51 »
okay
helder
Ik dien nog wel iets er aan toe te voegen.  Bijvoorbeeld: forumlid Siebe is ook mentaal gerealiseerd.
Ik heb mijn topic wat uitgebreid...
Zie...
Wat Makkelijker: Oordelen over anderen.
Wie op dit forum vinden jullie 1) mentaal gerealiseerd of 2) ontwaakt uit de droom?
Zie voorbeeld:
okay
helder
Ik dien nog wel iets er aan toe te voegen.  Bijvoorbeeld: forumlid Siebe is ook mentaal gerealiseerd.
Zo vind ik ik forumlid I'm a loser mentaal gerealiseerd.  :)

Offline Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #61 Gepost op: 25-05-2023 17:58 »
okay
helder

Ik dien nog wel iets er aan toe te voegen.  Bijvoorbeeld: forumlid Siebe is ook mentaal gerealiseerd.   Maar hij maakt de mentale realisatie niet 'mijn'.   Dat maakt van Siebe nog geen verlicht mens (Hij zal ook de eerste zijn om het te ontkennen) , maar het tekent wel zijn innerlijke wijsheid.

Geheel in boeddhistische traditie ben ik wars van 'mijn maken'.  Dat gezegd hebbende gebruik ik wel termen welke ik zo her en der heb opgedaan en ook op het Boeddha forum weer op doe.  Om te spreken over 'verlichting' zijn nu eenmaal woorden nodig.

sympathiek en
weer helder

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #62 Gepost op: 25-05-2023 18:11 »
Een echte Ontwaakte, Verlichte, treedt met zijn of haar gedrag in het heldere daglicht van de zichtbare toetsing. Althans, als hij of zij de wereld echt wat te vertellen en daadwerkelijk te leren heeft. In de praktijk kunnen we dan zien of die Verlichting ook vrucht draagt. Aan de vruchten herkent men immers de boom, en niet anders.
Beschouw jij zelf als een echte ontwaakte?
Ik heb nog geen antwoord gelezen.

Ik zie hier hetzelfde verschijnsel als op het zelfkennisforum.   Aan zelfbenoemde verlichten geen gebrek, iedereen is verlicht.  Iedereen heeft spirituele ervaringen en realisaties. En je kunt er niks over vertellen.  (Maha Bua dan weer wel, merkwaardig genoeg.)

De zelfbenoemde verlichten zijn het onderling dan weer wel oneens, dat is dan weer vermakelijk.  De éne verlichte is God die het dan weer oneens is met een andere God.  De éne verlichte is een copy cat, de andere verlichte beaamd dan weer het copy cat geschrijf.

Waarom de Boeddha het nodig vond om een leer te verkondigen is dan weer een raadsel als je overals struikelt over de 'verlichten'......

Ahem... nou breekt mijn klomp... voor zover ik me herinner, was jij het nota bene, die hier kwam beweren dat je een "wetende" zou zijn ten opzichte van onwetenden (o.a. de andere Boeddhaforum leden). En dat Verlichting het verschil zou zijn tussen zelf-illusie en zelfloosheid. Waarbij je jezelf kwalificeerde als zelfloos. Dus als het ware een Verlichte, toch?

Er zijn er dus maar twee die hier direct of indirect claimen Verlicht te zijn,  jij en je medeforumlid "ervaringsgetuige"; jullie zijn beiden afkomstig van dat Zelfkennisforum. Voor de rest claimt hier niemand Verlicht te zijn, dus ik neem waar dat het niet klopt wat jij hier zoal beweert.
Forumlid I'm a loser vind je alvast geen ontwaakte.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #63 Gepost op: 25-05-2023 18:30 »
@Vrij:...
Allemaal mentale realisatie wat je me voorzet.  Daaraan herken je de pseudo-verlichten. Deze discussie ga ik niet wederom voeren, Guido.  Want dan heb je me, dan krijg je tegenspel waarmee je jezelf verder kan profileren.  Jij en je boeddhistische maat roepen al jaren dat jullie 'de weg er uit' nog niet hebben gevonden.  En dat klopt.
Daar ben ik het niet met eens!
In vind Vrij / Guido en zijn boeddhistische maat Dorje / Steve allebei ontwaakt uit de droom en dus verlicht.

Offline Vrij

• Nieuwkomer
« Reactie #64 Gepost op: 25-05-2023 19:27 »
Dat wat men onder verlichting zou kunnen verstaan is universeel.  Anders kun je er ook niet over schrijven.  De copy cats vallen steevast door de mand.  Op het zelfkennisforum was iemand  die NO WAY OUT schreef en toch beweerde het 'directe zien' te hebben.  Dat is een contradictie.

Waar 'iets gezien wordt is er direct de conditionering van wat gezien wordt, NO WAY OUT..

Hetgene wat investeert om uit de illusie te komen, of hetgene wat in de veronderstelling verkeert geestelijk ergens in te zitten waar een ontsnapping uit mogelijk zou zijn.. dat is de illusie en begoocheling tegelijkertijd.
Middels beleving/ervaring, verhalend in woord en voorstelling, is nou juist de bevestiging van NO WAY OUT.
Er is geen WAY OUT waarover je kunt verhalen, wat zich laat verkondigen, noch waarvan je iets kan mededelen. Waar dat wel gebeurd, en waar de indruk is dat dat wel kan heb je eenvoudig te maken met mentale realisatie, gelardeerd met 1001 beschrijvingen en duidingen die slechts de opgeslotenheid tonen van een of andere manier van verwijzen.. Don't fool yourself.
« Laatst bewerkt op: 26-05-2023 19:06 door Vrij »

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Ik ben volkomen gelukkig met alles zoals het is. - U. G. Krishnamurti
« Reactie #65 Gepost op: 25-05-2023 22:23 »
Een zeer kritische en negatieve man, met niet veel meer te melden dan dat godsdienst en religie onzin zouden zijn.
Goden zijn door mensen bedacht.
Sjamanisme, hindoeïsme, Boeddhisme, de Romeinen, christendom... allemaal hebben ze hun eigen goden bedacht.
Welke god of goden ga je dan dienen?
Eeuwenlang diende de mens enkel de goden die in zijn cultuur bedacht waren.

Dat jij een voorstander bent van dit soort figuren, zoals U.G., was me wel duidelijk. Maar wie zegt dat ze het ook bij het rechte eind hebben? Het enige wat ze doen, is alles afserveren. Dat is een negatieve kracht. Negatieve en reactionaire energie is ook een hechting, dus deze lieden zijn gehecht aan hun afwijzing van religie en godsdienst.
Een man naar mijn hart die U.G.
Citaat
Ik vind alles goed. Ik vind het prima als je een miljoen dollar hebt en acht vriendinnen. Als je eenzaam bent, een onaangenaam karakter hebt, geen cent bezit en dood gaat aan kanker, is mij dat ook best. Ik ben volkomen gelukkig met alles zoals het is. Ik ben gelukkig met ellende, armoede en dood. Ik ben ook gelukkig met rijkdom en psychologische vervulling.

U.G. Krishnamurti

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
'Ik heb altijd volgehouden dat het hele spirituele gedoe begon toen ze in de verre oudheid somasap dronken. Het gaf dezelfde ervaring als LSD. Ze stopten hun buitengewone ervaringen in een religieus raamwerk en gaven het door van generatie op generatie. Wij leven in de herinnering. Zij zijn dood en begraven, maar wij lopen nog steeds met ze rond.'

U.G. Krishnamurti

bron: https://advaita-nederland.blogspot.com/2020/10/het-leven-leidt-je-dick-sinnige-in.html

;D

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
  • Wees zelf het licht voor uzelve
'Ik heb altijd volgehouden dat het hele spirituele gedoe begon toen ze in de verre oudheid somasap dronken. Het gaf dezelfde ervaring als LSD. Ze stopten hun buitengewone ervaringen in een religieus raamwerk en gaven het door van generatie op generatie. Wij leven in de herinnering. Zij zijn dood en begraven, maar wij lopen nog steeds met ze rond.'

U.G. Krishnamurti

bron: https://advaita-nederland.blogspot.com/2020/10/het-leven-leidt-je-dick-sinnige-in.html

;D

Je reinste flauwekul. Gautama de Boeddha bijvoorbeeld verbood het gebruik van bedwelmende dranken (zoals soma) in zijn gemeenschap, monniken en nonnen mochten die drugs niet gebruiken. En terecht. Dus dit is weer ongenuanceerde kletskoek van meneer U.G., zoals hij wel erg vaak heeft proberen te verkopen.
« Laatst bewerkt op: 26-05-2023 15:49 door Buddha Amitabha »
"Aan de vruchten herkent men de boom." - Jezus Christus

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Je reinste flauwekul.
Kan je misschien wat fatsoenlijker reageren en respect voor andersdenkenden tonen?

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Je reinste flauwekul.

Kan je misschien wat fatsoenlijker reageren en respect voor andersdenkenden tonen?

Doe niet zo flauw, de heer U.G. Krishnamurti is allang overleden.

Volgens mij weet jij het verschil niet tussen fatsoenlijk gedrag op dit forum en de ongefundeerdheid van sommige leringen van niet-leden van dit Boeddhaforum. Bepaalde verhalen van diverse zogenaamd "Verlichte" lieden, goeroes zo je wilt, zijn je reinste lariekoek ja. Die mening heb ik.

Beetje jammer dat je dat verschil niet kunt maken. Op dit forum behoor je onderling fatsoenlijk te reageren, en daar heb ik eigenlijk steeds naar verwezen. Wat onverlet laat, dat ook mensen hier vreemde theorieën kunnen schrijven. Wat jij probeert te doen, is mij op een slinkse wijze proberen te vangen op mijn uitingen hier op dit forum aangaande onfatsoenlijk gedrag. Maar ik refereer slechts aan onfatsoenlijk gedrag, en uitsluitend als iemand onfatsoenlijk reageert, dus door op een onprettige wijze op dit Boeddhaforum naar mij toe te reageren. Jij veralgemeniseert dat vervolgens naar alles en zelfs iedereen. U.G. Krishnamurti is geen lid van dit forum, mijn beste.
« Laatst bewerkt op: 26-05-2023 17:42 door Buddha Amitabha »

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Je reinste flauwekul.

Graag wat inlevingsvermogen en respect voor de volgelingen van U.G. Krishnamurti zoals je eerder vroeg voor een ander spiritueel leraar...

Een belangrijke uitspraak van Osho is: "Het leven moet geleefd worden, het is geen probleem dat moet worden opgelost."

Precies daarom is Osho een fantast, een handelaar in tweedehands kennis.  Waar vervolgens dan weer velen op afgaan.

Omwille van de geestelijke zuiverheid: een Meester een fantast noemen is jouw weerspiegeling, en heeft met de Leraar zelf niets van doen. Liever wat respect graag, er zijn hier mensen, en waarschijnlijk ook lezers, die Osho als een groot Leraar beschouwen. Alvast bedankt voor het inlevingsvermogen.
Inderdaad, groot leraar die Osho.

Bepaalde verhalen van diverse zogenaamd "Verlichte" lieden, goeroes zo je wilt, zijn je reinste lariekoek ja. Die mening heb ik.
Osho was verlicht.

U.G. Krishnamurti is geen lid van dit forum, mijn beste.
Osho is ook geen lid van dit forum, mijn beste.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
'Ik heb altijd volgehouden dat het hele spirituele gedoe begon toen ze in de verre oudheid somasap dronken.
...
U.G. Krishnamurti
U.G. Krishnamurti Krishnamurti zou wel is gelijk kunnen hebben.
In de Indiase Rig-Veda wordt het rituele drinken van het somasap bejubeld. lees ik hier:
https://research.vu.nl/ws/portalfiles/portal/121702042/62_2020_8_vanderbraak_Drie_gedaanten_van_Dionysus_recreatief_medisch_en_religieus_gebruik_van_ayahuasca.pdf

En op wikipedia lees ik dit:
Citaat
De oudste van de vier Veda's is de Rigveda, geschreven in de meest archaïsche vorm van het Sanskriet. Voor de oudste delen hiervan wordt veelal een grove chronologie genomen van 1200-1000 v.Chr. of 1500-1000 v.Chr., maar schattingen hierover lopen uiteen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Veda%27s
Soma werd zeker gebruikt en er wordt naar verwezen in de Rigveda. Maar dat boek dateert van vóór de ontwikkeling van yoga (en boeddhisme) met meer dan duizend jaar. Soma maakte deel uit van een zeer rituele vorm van pre-hindoe-religie, die werd gebruikt om de zintuigen te prikkelen tijdens gemeenschappelijke offerrituelen.

Offline Vrij

• Nieuwkomer
« Reactie #72 Gepost op: 26-05-2023 19:07 »

Middels beleving/ervaring, verhalend in woord en voorstelling, is nou juist de bevestiging van NO WAY OUT.
Er is geen WAY OUT waarover je kunt verhalen, wat zich laat verkondigen, noch waarvan je iets kan mededelen. Waar dat wel gebeurd, en waar de indruk is dat dat wel kan heb je eenvoudig te maken met mentale realisatie, gelardeerd met 1001 beschrijvingen en duidingen die slechts de opgeslotenheid tonen van een of andere manier van verwijzen.. Don't fool yourself.

Loser?

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Je reinste flauwekul.

Graag wat inlevingsvermogen en respect voor de volgelingen van U.G. Krishnamurti zoals je eerder vroeg voor een ander spiritueel leraar...

Een belangrijke uitspraak van Osho is: "Het leven moet geleefd worden, het is geen probleem dat moet worden opgelost."

Precies daarom is Osho een fantast, een handelaar in tweedehands kennis.  Waar vervolgens dan weer velen op afgaan.

Omwille van de geestelijke zuiverheid: een Meester een fantast noemen is jouw weerspiegeling, en heeft met de Leraar zelf niets van doen. Liever wat respect graag, er zijn hier mensen, en waarschijnlijk ook lezers, die Osho als een groot Leraar beschouwen. Alvast bedankt voor het inlevingsvermogen.
Inderdaad, groot leraar die Osho.

Bepaalde verhalen van diverse zogenaamd "Verlichte" lieden, goeroes zo je wilt, zijn je reinste lariekoek ja. Die mening heb ik.
Osho was verlicht.

U.G. Krishnamurti is geen lid van dit forum, mijn beste.
Osho is ook geen lid van dit forum, mijn beste.

Denk je nu echt, dat ik op dit gedraai in blijf gaan?

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Denk je nu echt, dat ik op dit gedraai in blijf gaan?
Zolang je nog wat te zeggen hebt wel.

@Ervaringsgetuige: ...Ik zeg wat ik heb te zeggen, of je dat nou leuk vindt of niet.
Of had je niets meer te zeggen?

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
'Ik heb altijd volgehouden dat het hele spirituele gedoe begon toen ze in de verre oudheid somasap dronken.
...
U.G. Krishnamurti
U.G. Krishnamurti Krishnamurti zou wel is gelijk kunnen hebben.
In de Indiase Rig-Veda wordt het rituele drinken van het somasap bejubeld. lees ik hier:
https://research.vu.nl/ws/portalfiles/portal/121702042/62_2020_8_vanderbraak_Drie_gedaanten_van_Dionysus_recreatief_medisch_en_religieus_gebruik_van_ayahuasca.pdf

En op wikipedia lees ik dit:
Citaat
De oudste van de vier Veda's is de Rigveda, geschreven in de meest archaïsche vorm van het Sanskriet. Voor de oudste delen hiervan wordt veelal een grove chronologie genomen van 1200-1000 v.Chr. of 1500-1000 v.Chr., maar schattingen hierover lopen uiteen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Veda%27s
Soma werd zeker gebruikt en er wordt naar verwezen in de Rigveda. Maar dat boek dateert van vóór de ontwikkeling van yoga (en boeddhisme) met meer dan duizend jaar. Soma maakte deel uit van een zeer rituele vorm van pre-hindoe-religie, die werd gebruikt om de zintuigen te prikkelen tijdens gemeenschappelijke offerrituelen.

Mijn beste, je doet nu net, alsof de hele wereld aan de soma heeft gezeten, en dat dit bij uitstek de oorzaak van het ontstaan van de aardse religies zou zijn geweest. Denk nou eens goed na. In India was soma bekend, de Boeddha, een spiritueel Leraar bij uitstek, verbood zijn volgelingen om dat te nuttigen. Dat is niet voor niets, omdat soma blijkbaar je reinste vergif was, wat totaal tegengesteld werkte in zijn spirituele systeem. En hij had wat mij betreft gelijk, drugs en alcohol zijn troep. Begin vooral niet aan drugs, en alcohol is ook een harddrug, ook al is alcohol zogeheten ingeburgerd in onze cultuur.

Verder is de wereld groter dan uitsluitend India, dus aan de andere kant van de aardbol bestond net zo goed religie als in India. En daar hadden ze geen soma. Dus hoe kan die troep de oorzaak zijn geweest van het ontstaan van religie. Dat is toch je reinste kletskoek. Het is niet waar, en kan zelfs niet waar zijn. Nu hebben we contact met vrijwel alle culturen, maar in vroeger tijden niet. Men wist van elkaars bestaan zelfs niet af. Dus hoe zijn al die verschillende religies onafhankelijk van elkaar ontstaan. Soma was blijkbaar niet de oorzaak, want de aarde is groter dan het gebruik van de Indiase soma.
« Laatst bewerkt op: 26-05-2023 21:42 door Buddha Amitabha »

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Mijn beste, je doet nu net, alsof de hele wereld aan de soma heeft gezeten, en dat dit bij uitstek de oorzaak van het ontstaan van de aardse religies zou zijn geweest. Denk nou eens goed na.
Denk jij maar is goed na, "mijn beste".
Er hoeft maar enkeling - die we in deze tijden een goed verkoper / marketing man zouden noemen - met de nodige overtuigingskracht te gaan rondbazuinen dat god tot hem gesproken heeft en de rest volgt wel. Zo was er Paulus, één van de belangrijkste sleutelfiguren van het Christendom....
Citaat
Saulus had het voornemen om de christenen in Damascus gevangen te nemen en ze naar Jeruzalem te voeren. Onderweg naar de Damascus kreeg Saulus een visioen. Een licht uit de hemel omstraalde hem en Saulus viel van zijn paard. Hij hoorde een stem die zei: ‘Saulus, Saulus, waarom vervolgt gij Mij?’ Het was de stem van Jezus.

https://www.kerknet.be/federatie-bilzen-centrum/artikel/bekering-van-paulus
Is West-Afrika, wat ik drie maand met mijn motor verkend heb, komen er geregeld nieuwe locale Paulus types - van voormalige fraudeurs die in de gevangenis god ontdekt hebben tot voormalige bekende voetballers - de meute bekeren en weer een nieuwe kerk stichten.

Verder is de wereld groter dan uitsluitend India, dus aan de andere kant van de aardbol bestond net zo goed religie als in India. En daar hadden ze geen soma. Dus hoe kan die troep de oorzaak zijn geweest van het ontstaan van religie. Dat is toch je reinste kletskoek. Het is niet waar, en kan zelfs niet waar zijn. Nu hebben we contact met vrijwel alle culturen, maar in vroeger tijden niet. Men wist van elkaars bestaan zelfs niet af. Dus hoe zijn al die verschillende religies onafhankelijk van elkaar ontstaan. Soma was blijkbaar niet de oorzaak, want de aarde is groter dan het gebruik van de Indiase soma.
Tsjonge, op welke planeet leef jij?
Jezus verwees naar manna als "brood uit de hemel". Huh, brood uit de hemel?
Een plausibele verklaring erover...
Citaat
WHEN MOSES FED MANNA to the Israelites, he told them that after eating the miraculous bread they would see the glory of God. And indeed they did: “They looked toward the wilderness, and behold, the glory of Yahveh appeared in a cloud.” In The Mystery of Manna, religious historian Dan Merkur provides compelling evidence that this was the Israelites’ initiation into a psychedelic mystery cult that induced spiritual visions through bread containing ergot--a psychoactive fungus containing the same chemicals from which LSD is made.

Citing biblical material, as well as later Jewish and Christian writings, Merkur reveals the existence of an unbroken tradition of Western psychedelic sacraments, from Moses and manna to Jesus and the Eucharist. Most important, Merkur shows that this was not a heretical tradition, but instead part of a normal, Bible-based spirituality, a continuation of the ancient tradition of visionary mysticism. Even when this practice became unacceptable to the religious orthodoxy, it was perpetuated in secret by gnostics, masons, and kabbalists, as well as through the legends of the Holy Grail. Merkur traces a long line of historical figures who knew of manna’s secret but dared only make cryptic references to it for fear of persecution. The Mystery of Manna is the strongest contribution yet to our growing realization that, contrary to popular belief, psychedelics and religion have always gone hand in hand.

DAN MERKUR, Ph.D., has taught at Syracuse University and Auburn Theological Seminary. His research focuses on the varieties of religious experience in historical, cross-cultural, and psychoanalytical perspectives. He is the author of many books, including Powers Which We Do Not Know, Gnosis, and The Ecstatic Imagination. He lives in Toronto, Ontario.

https://www.amazon.com/Mystery-Manna-Psychedelic-Sacrament-Bible/dp/0892817720
Voilà, weer een punt voor U.G. Krishnamurti zijn stelling.

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #77 Gepost op: 26-05-2023 22:15 »
Ik ga de dialoog met jou hier helemaal stoppen. Er valt wat mij aangaat met jou niet te discussiëren. Zoals ik het ervaar, draai je echt overal omheen, ga je niet serieus in op de kern waar het om draait en overbelicht je steeds allerlei bijzaken, zodat de hoofdzaken waar het daadwerkelijk om ging (of gaat) ondergesneeuwd raken. Dat is voor mij althans veel te onrustig en te chaotisch. Omdat al die tekstenbrei, gevuld met talloze citaten (vaak uit de pseudo-wetenschappelijke, alternatieve of zelfs op zijn minst uit zéér bedenkelijke hoek) in mijn optiek nergens toe leiden.

Ik vraag me af of je écht wilt discussiëren of dat je er misschien uit bent om vooral de ander te raken. Of wellicht wil je graag komen doceren, je kennis etaleren. Maar hoe het ook zij, voor mij houdt het hier in ieder geval zo'n beetje op. Misschien dat er anderen zijn hier, die het wel waardevol vinden om met jou van gedachten te wisselen. En jouw manier van teksten brengen hier wel prettig vinden. Dus misschien is de dialoog met hun aangaan in het vervolg beter.
« Laatst bewerkt op: 26-05-2023 22:18 door Buddha Amitabha »

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #78 Gepost op: 26-05-2023 22:21 »
Ik ga de dialoog met jou hier helemaal stoppen.
Meen je het deze keer? Ik betwijfel het, want...

@Ervaringsgetuige:...Ik zeg wat ik heb te zeggen, of je dat nou leuk vindt of niet.
8)

Offline Vrij

• Nieuwkomer
Mijn beste, je doet nu net, alsof de hele wereld aan de soma heeft gezeten, en dat dit bij uitstek de oorzaak van het ontstaan van de aardse religies zou zijn geweest. Denk nou eens goed na.
Er hoeft maar enkeling - die we in deze tijden een goed verkoper / marketing man zouden noemen - met de nodige overtuigingskracht te gaan rondbazuinen dat god tot hem gesproken heeft en de rest volgt wel. Zo was er Paulus, één van de belangrijkste sleutelfiguren van het Christendom....
Citaat
Saulus had het voornemen om de christenen in Damascus gevangen te nemen en ze naar Jeruzalem te voeren. Onderweg naar de Damascus kreeg Saulus een visioen. Een licht uit de hemel omstraalde hem en Saulus viel van zijn paard. Hij hoorde een stem die zei: ‘Saulus, Saulus, waarom vervolgt gij Mij?’ Het was de stem van Jezus.

Is West-Afrika, wat ik drie maand met mijn motor verkend heb, komen er geregeld nieuwe locale Paulus types - van voormalige fraudeurs die in de gevangenis god ontdekt hebben tot voormalige bekende voetballers - de meute bekeren en weer een nieuwe kerk stichten.

Citaat
WHEN MOSES FED MANNA to the Israelites, he told them that after eating the miraculous bread they would see the glory of God. And indeed they did: “They looked toward the wilderness, and behold, the glory of Yahveh appeared in a cloud.” In The Mystery of Manna, religious historian Dan Merkur provides compelling evidence that this was the Israelites’ initiation into a psychedelic mystery cult that induced spiritual visions through bread containing ergot--a psychoactive fungus containing the same chemicals from which LSD is made.

Citing biblical material, as well as later Jewish and Christian writings, Merkur reveals the existence of an unbroken tradition of Western psychedelic sacraments, from Moses and manna to Jesus and the Eucharist. Most important, Merkur shows that this was not a heretical tradition, but instead part of a normal, Bible-based spirituality, a continuation of the ancient tradition of visionary mysticism. Even when this practice became unacceptable to the religious orthodoxy, it was perpetuated in secret by gnostics, masons, and kabbalists, as well as through the legends of the Holy Grail. Merkur traces a long line of historical figures who knew of manna’s secret but dared only make cryptic references to it for fear of persecution. The Mystery of Manna is the strongest contribution yet to our growing realization that, contrary to popular belief, psychedelics and religion have always gone hand in hand.

DAN MERKUR, Ph.D., has taught at Syracuse University and Auburn Theological Seminary. His research focuses on the varieties of religious experience in historical, cross-cultural, and psychoanalytical perspectives. He is the author of many books, including Powers Which We Do Not Know, Gnosis, and The Ecstatic Imagination. He lives in Toronto, Ontario.

Het lijkt mij het meest aannemelijk dat plotse doorbraken, inclusief mystieke ervaringen, getriggerd kunnen worden door langdurig leven in eenzaamheid, onder druk, vooral met gevoelens van niet met liefde verbonden zijn met Anderen ook. Ineens wordt dat gecompenseerd zeg maar. In die zin denk ik wel eens dat dit een soort ingebouwd overlevingsmechanisme is waarmee je als persoon weer verder kan.  Ineens wordt je dagelijkse dominante niet-verbonden gevoel doorbroken met een eenheidsbeleving. Het zou me niet verbazen dat uit onderzoek zou blijken dat mystieke ervaringen het meest voorkomt bij mensen die moeite hebben zich verbonden te voelen met Anderen, zichzelf, de wereld.
Het is eigenlijk een symptoom van een gebrek. Plotse doorbraken maken denk ik de meest kans compensatiemechanismen te zijn en symptomen.

Een Jesus, een Boeddha, een Mohammed etc..

Alle, alle gekte zit nergens anders dan .. tussen de oren.
..
 :)

..

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Citaat

Citaat

Het lijkt mij het meest aannemelijk dat plotse doorbraken, inclusief mystieke ervaringen, getriggerd kunnen worden door langdurig leven in eenzaamheid, onder druk, vooral met gevoelens van niet met liefde verbonden zijn met Anderen ook. Ineens wordt dat gecompenseerd zeg maar. In die zin denk ik wel eens dat dit een soort ingebouwd overlevingsmechanisme is waarmee je als persoon weer verder kan.  Ineens wordt je dagelijkse dominante niet-verbonden gevoel doorbroken met een eenheidsbeleving. Het zou me niet verbazen dat uit onderzoek zou blijken dat mystieke ervaringen het meest voorkomt bij mensen die moeite hebben zich verbonden te voelen met Anderen, zichzelf, de wereld.
Het is eigenlijk een symptoom van een gebrek. Plotse doorbraken maken denk ik de meest kans compensatiemechanismen te zijn en symptomen.

..

..

Ik ben bang dat je wel eens gelijk zou kunnen hebben...

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #81 Gepost op: 26-05-2023 22:37 »
Hij had wel degelijk een duidelijke boodschap, denk ik.
Zonder twijfel.
Ik kan het niet beter verwoorden dan deze review:
Citaat
Krishnamurti maakt een einde aan alle poespas over verlichting, over alles wat je denkt en maakt een einde aan elke zoektocht, dualiteit, hemel en hel. Krishnamurti is een man zonder vaste waarden maar laat op een heldere, duidelijke wijze zien dat dit alles niets kon zijn zonder gedachten. Zijn heldere directe uitleg hierover, vernietigt alle houvast zelfs de interpretatie van wat gedachten zijn brengt hij met zijn woorden tot vernietiging. Dit boek is zeker aan te raden wanneer het zoeken naar verlichting een last is en zelfs wanneer het je geluk heeft gebracht. Krishnamurti laat op een simpele manier zien dat er niets te halen valt voor niemand. Er blijft geen enkele zekerheid over...

https://www.bol.com/be/nl/p/de-denkbeeldige-geest/1001004002111657/?bltgh=nXnG2WHpPnVE0FLcpABHdA.2_6.11.ProductTitle
Jeetje, geen houvast en zekerheid meer. Wat moet een mens dan?

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
...

..

..

Ik ben bang dat je wel eens gelijk zou kunnen hebben...
Hé, niet aan je geloof in Jezus Christus gaan twijfelen hoor.
Stel je voor, geen houvast en zekerheid meer. Wat moet je dan?

Offline Vrij

• Nieuwkomer
« Reactie #83 Gepost op: 27-05-2023 08:04 »
Ik ben er een tijdje tussenuit. (Rotsklimmen in de pyreneeën, Geen internet.. :))
https://youtu.be/skeYfZRz2Qo

Ervaringsgetuige.. thanks.
Siebe.. thanks.
B.A.. thanks.
I'm a loser..  thanks.
Gouden middenweg en wilde natuur.. thanks.
Bodhiboom.. thanks.
Marcel.. thanks.
« Laatst bewerkt op: 27-05-2023 08:43 door Vrij »

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #84 Gepost op: 27-05-2023 08:07 »
Al deze woorden doen er niet toe, de verlichting is niet iets van de mind of taal. Wat voor woorden of concepten je ook in je hoofd stopt, het zal je niet helpen, daarom zijn er ook maar relatief weinig verlichte mensen. De meeste mensen zitten te zeer vast in hun gedachten.
— Bruce Lee

Offline I'm a loser

• Geïntresseerde
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #85 Gepost op: 27-05-2023 08:38 »
Woorden beschrijven het woordloze, maar is het woordloze zelf niet uiteraard.  Het is geen kwestie van in je gedachten vast zitten, maar een kwestie van in je gemoed vast zitten.  Alleen een leeg gemoed kan (af)stemmen.  Ik schrijf dan wel een leeg gemoed, maar een leeg gemoed is niet daadwerkelijk leeg, doch is leeg van eigen willen.

Prettige vakantie, Guido.

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer

Een ding wat ik wel interessant vond uit dit interview was dat U. G. zegt “alles wat geboren is uit het denken is uiterst gevaarlijk”. Er staan wel wat leuke stukjes tussen, goed gevonden.
— Bruce Lee

Offline Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #87 Gepost op: 27-05-2023 09:47 »
Ik ben er een tijdje tussenuit. (Rotsklimmen in de pyreneeën, Geen internet.. :))

Siebe.. thanks.
B.A.. thanks.
I'm a loser..  thanks.
Gouden middenweg en wilde natuur.. thanks.
Bodhiboom.. thanks.
Marcel.. thanks.

enjoy it while you can

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #88 Gepost op: 27-05-2023 10:04 »
Al deze woorden doen er niet toe, de verlichting is niet iets van de mind of taal. Wat voor woorden of concepten je ook in je hoofd stopt, het zal je niet helpen, daarom zijn er ook maar relatief weinig verlichte mensen. De meeste mensen zitten te zeer vast in hun gedachten.

Woorden zijn labels, die de werkelijkheid proberen te benaderen. Mensen verwisselen echter woorden met de werkelijkheid. Dat kan problemen en zelfs conflicten veroorzaken. Alleen doet U.G. net alsof hij deskundig is op allerlei gebied, ook buiten zijn eigen "ontdekkingen". Wat hij zegt, vind ik grotendeels onzin. Er zitten wel wat dingen tussen die enigszins kloppen, maar ik heb al gezegd dat ik er niks aan heb. En hij komt met vele stelligheden die cultureel of historisch gewoon klaarblijkelijk onjuist zijn. Zoals zijn flauwekul verhaal dat drugs de bakermat zouden zijn geweest van religies. Dat is niet alleen onjuist, maar het is ook een zeer gevaarlijk idee. Ook op dit forum. Sommige lezers zouden de indruk kunnen krijgen dat ze via drugs Verlicht zouden kunnen worden. Dat is uiteraard absoluut niet het geval. Drugs zijn uiterst schadelijk, en Verlichting realiseren is daardoor in elk geval uitgesloten. Dit zijn de bedwelmende middelen die de Boeddha verboden heeft, en dat heeft hij niet zomaar gedaan.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #89 Gepost op: 27-05-2023 11:11 »

...
Goei vakantie en niet aan ons denken tijdens je klimmen hoor.
Griezelig zeg die video, niks voor mij, na drie meter klom / sprong ik al terug naar beneden want heb hoogtevrees!
Zo'n gevaarlijke activiteit doet me aan wat van Eckhart Tolle denken...
Citaat
De sleutel tot de spirituele dimensie

In een levensbedreigende noodsituatie treedt de bewustzijnsovergang van tijd naar aanwezigheid in het Nu soms vanzelf op. De persoonlijkheid met verleden en toekomst verdwijnt tijdelijk naar de achtergrond en haar plaats wordt ingenomen door een intens bewuste aanwezigheid, heel stil maar tegelijk heel alert. De op dat moment nodige reactie komt vanzelf uit die bewustzijnstoestand voort.

De reden dat sommige mensen zo van gevaarlijke activiteiten houden, zoals bergbeklimmen, autoracen, enzovoort, is dat ze, ook al zijn ze zich dat niet bewust, daardoor gedwongen worden in het Nu te leven – die intens levendige toestand waarin je verlost bent van tijd, problemen, denken en de last van de persoonlijkheid. Als je ook maar een moment uit het Nu wegglipt, kan dat de dood betekenen. Helaas worden deze mensen afhankelijk van een bepaalde activiteit om in die toestand te kunnen verkeren. Maar je hoeft de noordwand van de Eiger niet te beklimmen. Je kunt die toestand op dit moment betreden.

Uittreksel van: Eckhart Tolle. 'De kracht van het nu'.

Offline I'm a loser

• Geïntresseerde
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #90 Gepost op: 27-05-2023 12:31 »
Dit zijn de bedwelmende middelen die de Boeddha verboden heeft, en dat heeft hij niet zomaar gedaan.

https://drugsforum.nl/threads/drugs-is-de-poort-naar-spiritualiteit.66465/

Citaat
In mijn geval is mijn lichaam door de drugs meer verziekt en maak ik ook heftigere dingen mee, iedere keer als ik aan de sos zit gebeuren er rare dingen om me heen, hoor geluiden die er niet zijn, lampen flikkeren en ik zie animaties in schaduwen. Nu is je eerste gedachte meteen: “minder drugs gebruiken gast”. Maar nu komt het mooie...Ik was laatst bij een vriendin bleven slapen en ik had sos op, uiteindelijk heeft zij mij naar huis gestuurd omdat het te eng werd, er werd steeds op het bed getikt en ik was het niet. Zij was nuchter, ik niet. En ik maakte dat soort dingen altijd al thuis mee, dus ik was het gewend. Maar dat is wel de bevestiging dat drugs portalen kan openen naar geesten en demonen.

Geheel met je eens, drugs zijn sterk af te raden.  Zoals deze drugsgebruiker ook bevestigt kan het poorten openen welke beter gesloten kunnen blijven.   Mensen die drugs gebruiken willen iets bereiken op een gemakkelijke manier.   Drugs hebben niks te maken met de leer van Boeddha, Jezus, Lao Tze of welke andere leraar dan ook.   Is er een leraar die drugs aanbeveelt, dan kun je die leraar direct bij het oud vuil zetten.

Offline I'm a loser

• Geïntresseerde
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #91 Gepost op: 27-05-2023 12:39 »
https://advaita-nederland.blogspot.com/2020/10/het-leven-leidt-je-dick-sinnige-in.html

Je bedoelt dat spiritualiteit en psychologie de mens voor de gek houden? U.G.: Waar geen plaats is voor een psyche, is er al helemaal geen plaats voor psychologie. Ik ga zelfs nog een stap verder en zeg dat er niet zoiets als een geest is. Ook is er niet zoiets als een ziel. Dus hoe kan er dan spiritualiteit bestaan? ‘Spirit’ is een Latijns woord en het betekent adem. Dus niet zoals ze nu over ‘spirit’ spreken. Het is niet alleen het religieuze denken van de mens, maar alles wat uit het denken voortkomt is heel destructief. De wetenschappers doen precies dezelfde schadelijke dingen voor de mensheid. Alles wat geboren is uit het denken, is uiterst gevaarlijk!

----------------------

Als die U.G. dit daadwerkelijk gezegd heeft dan is die man niet goed wijs.

-----------------------
Boeddha is ook al niet in orde? U.G.: Wil je dat ik iets lelijks over Boeddha zeg?

Als we dan toch bezig zijn ... U.G.: Ik noem hem een idioot. Hij was de eerste gast die er een zootje van maakte voor de hele mensheid. Voorheen was er geen bekering, met hem begon die narigheid. De drie grote religies: boeddhisme, christendom en islam, zouden een kleine sekte gebleven zijn, net als de sektes die we vandaag hebben, als de staat ze niet gebruikt zou hebben als een machtsinstrument. Ze hebben ons al deze zaken met geweld opgedrongen.
------------------------

En erg intelligent is hij ook al niet, vandaar dat hij denkt dat er niet zoiets als een geest is.  Zijn geest heeft zich nooit ontwikkelt....

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #92 Gepost op: 27-05-2023 12:45 »
Dit zijn de bedwelmende middelen die de Boeddha verboden heeft, en dat heeft hij niet zomaar gedaan.

Citaat
In mijn geval is mijn lichaam door de drugs meer verziekt en maak ik ook heftigere dingen mee, iedere keer als ik aan de sos zit gebeuren er rare dingen om me heen, hoor geluiden die er niet zijn, lampen flikkeren en ik zie animaties in schaduwen. Nu is je eerste gedachte meteen: “minder drugs gebruiken gast”. Maar nu komt het mooie...Ik was laatst bij een vriendin bleven slapen en ik had sos op, uiteindelijk heeft zij mij naar huis gestuurd omdat het te eng werd, er werd steeds op het bed getikt en ik was het niet. Zij was nuchter, ik niet. En ik maakte dat soort dingen altijd al thuis mee, dus ik was het gewend. Maar dat is wel de bevestiging dat drugs portalen kan openen naar geesten en demonen.

Geheel met je eens, drugs zijn sterk af te raden.  Zoals deze drugsgebruiker ook bevestigt kan het poorten openen welke beter gesloten kunnen blijven.   Mensen die drugs gebruiken willen iets bereiken op een gemakkelijke manier.   Drugs hebben niks te maken met de leer van Boeddha, Jezus, Lao Tze of welke andere leraar dan ook.   Is er een leraar die drugs aanbeveelt, dan kun je die leraar direct bij het oud vuil zetten.

Inderdaad! We hebben allang gezien hoe gevaarlijk drugs en alcohol zijn in ons dagelijkse leven. Het heeft talloze levens verwoest, en dat doet het nog altijd. De Britse schrijver Aldous Huxley schreef ooit het boek "The Doors of Perception", op grond van zijn ervaringen met het gebruik van de drug mescaline. Huxley meende ten onrechte dat hij door drugs dezelfde mystieke ervaringen zou hebben als de grote wijzen uit de wereldreligies. Terwijl kunstmatige extase en geestelijk eenworden met God niet hetzelfde is. Eerder is kunstmatige extase een verlangen tot uiterste genotzucht, maar dat zag Huxley niet. En hij bleef ook on-Verlicht.

Het boek van Huxley inspireerde met name Jim Morrison tot het gebruik van alcohol en drugs als lid van de muziekband The Doors. En we hebben gemerkt wat dat opleverde, alleen maar ellende en zelfs de voortijdige en trieste dood van Morrison. Ook leden van de heavy metal band Black Sabbath hebben toegegeven dat ze door drank en drugs aan de rand van de afgrond geraakten. En Tommy Bolin stierf aan drugs, hij was de gitarist van Deep Purple nadat Richie Blackmore de band had verlaten. En dit zijn maar een paar voorbeelden.
« Laatst bewerkt op: 28-05-2023 03:26 door Buddha Amitabha »

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *

Citaat

Cool, je haalt er een verhaal van een cocaïne gebruiker bij om je gelijk te krijgen.  ::) Uit je link...
Citaat
In de wereld waarin we leven leeft ook een ontzichtbare wereld die wij niet zien maar wel kunnen merken. Van coke krijgen mensen achtervolgingswanen, zijn bang en worden paranoia. Dat zijn geen bijwerkingen van de coke dat zijn demonen waaraan je je openstelt. Doordat je coke neemt krijg je dat effect dus moet het aan de coke liggen, nee coke is drugs en drugs is niet goed voor je ziel waardoor je je blootstelt aan bovenaardse dingen.

@I'm a loser: Je aanhalen nu van een artikel op dat drugsforum van een man die het over het verslavende en destructieve cocaIne heeft is weer een zoveelste bewijs van je: 'ik weet het toch best', jezelf gevangen zettend in je bevooroordeelde verbeeldingswereld, symbolisch overeenkomend met je tinnitus / oorsuizen aandoening.

Voor de mensen met een open geest toch maar is deze verwijzing naar een prachtige documentaire over wat er gebeurt als je psilocybine toedient aan ervaren zen-mediteerders...
Citaat
What happens when you administer psilocybin to experienced zen meditators? A neuroscientist and a zen master carry out a double-blind experiment on a sphinxlike mountain in Switzerland. Their goal: to examine the nature of consciousness.

“These substances are not for the sick only, they belong in the hands of meditation”
Albert Hofmann

Exactly fifty years after the ban on psychedelics a group of Zen meditators – who have never used any psychedelic substances before  –  are given psilocybin on the last day of a 5-day retreat. Half the group receives a placebo.

Mystical experiences are induced through a combination of deep meditation and psilocybin, a psychoactive compound found in magic mushrooms.
This scientific experiment, which was published in Nature magazine in 2020, may lift the controversy that has clouded the realm of psychedelics for far too long.

Scientist Franz Vollenweider and zen master Vanja Palmers descend from the mountain of bliss to teach us how we can integrate mysticism into our day-to-day life.

‘Descending the Mountain’ is a mesmerising testimony of inner climate change that shows us how psilocybin could create a revolution in improving mental health and strengthen our connection with our environment.

https://descendingthemountain.org/synopsis-trailer/
Wie deze documentaire durft te bekijken zal ontdekken dat dit weer een punt voor U.G. Krishnamurti Krishnamurti is.

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #94 Gepost op: 27-05-2023 14:07 »
Na nog wat verder in U.G.’s uitspraken te hebben gelezen, de kern van zijn boodschap blijft onveranderd, en zo nu en dan haalt hij er wat leuke uitspraken bij. Maar als je hem eenmaal een beetje kent, dan is zijn reikwijdte niet zo heel breed. Ik denk dat hij iemand is om even bij te stoppen en een kopje koffie mee te drinken, maar geen blijvende fascinatie.
— Bruce Lee

Offline I'm a loser

• Geïntresseerde
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #95 Gepost op: 27-05-2023 14:18 »
Vermoedelijk was U.G. geestelijk gehandicapt, vandaar zijn uitspraak dat denken uiterst gevaarlijk is.   In zijn geval klopte die uitspraak.   In het spirituele wereldje zie je vaak dat de goeroes met de meest provocerende uitspraken volgelingen krijgen.  De mens is van nature graag dwars en zet zijn zinnen op iets wat buiten de gevestigde orde valt.  Daar vallen hallucinerende drugs ook onder.

Maar ten alle tijden is er karmische werking, of de mens in kwestie het daar mee eens is of niet.

Offline I'm a loser

• Geïntresseerde
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #96 Gepost op: 27-05-2023 14:22 »

Inderdaad! We hebben allang gezien hoe gevaarlijk drugs en alcohol zijn in ons dagelijkse leven. Het heeft talloze levens verwoest, en dat doet het nog altijd. De Britse schrijver Aldous Huxley schreef ooit het boek "The Doors of Perception", op grond van zijn ervaringen met het gebruik van de drug mescaline. Huxley meende ten onrechte dat hij door drugs dezelfde mystieke ervaringen zou hebben als de grote wijzen uit de wereldreligies. Terwijl kunstmatige extase en geestelijk eenworden met God niet hetzelfde is. Eerder is kunstmatige extase een verlangen tot uiterste genotzucht, maar dat zag Huxley niet. En hij bleef ook on-Verlicht.

Het boek van Huxley inspireerde met name Jim Morrison tot het gebruik van alcohol en drugs als lid van de muziekband The Doors. En we hebben gemerkt wat dat opleverde, alleen maar ellende en zelfs de voortijdige en trieste dood van Morrison. Ook leden van de heavy metal band Black Sabbath hebben toegegeven dat ze door drank en drugs aan de rand van de afgrond geraakten. En Tommy Bolin stierf aan drugs, hij was de gitarist van Deep Purple nadat Richie Blackmore de band had verlaten. En dit zijn maar een paar voorbeelden.

De directe of indirecte promotie van drank of drugs als middel tot zogenaamde geestelijke realisatie of zelfs de Verlichting lijkt mij op dit Boeddhaforum verboden. En als die regel er nog niet is, adviseer ik de forumbeheerder deze regel alsnog in te voeren.

Jim Morisson is ook een prima voorbeeld van drugsmisbruik.  Ik heb diverse docu's over hem gezien en op jonge leeftijd had hij best wel wat inzichten.  Doch alles is ten gronde gericht aan drugs, seks en narcisme.  Waaruit dan weer blijkt dat zijn inzichten niet voldoende waren, anders had hij deze heilloze weg niet genomen.  De zogeheten eenwording met God gaat niet middels psychedelica.

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #97 Gepost op: 27-05-2023 14:44 »
Vermoedelijk was U.G. geestelijk gehandicapt, vandaar zijn uitspraak dat denken uiterst gevaarlijk is.   In zijn geval klopte die uitspraak.   In het spirituele wereldje zie je vaak dat de goeroes met de meest provocerende uitspraken volgelingen krijgen.  De mens is van nature graag dwars en zet zijn zinnen op iets wat buiten de gevestigde orde valt.  Daar vallen hallucinerende drugs ook onder.

Maar ten alle tijden is er karmische werking, of de mens in kwestie het daar mee eens is of niet.

Geestelijke onvolwassenheid zien we helaas overal terug. U.G. Krishnamurti komt op mij ook nogal onvolwassen over, alsof hij in de puberteit is blijven steken. Vele volwassenen menen dat zij inderdaad “volwassen” zijn. Maar hun lichaam mag dan wel de volgroeide staat hebben bereikt, geestelijk kan men inderdaad in eerdere fasen van de geestelijke groei zijn blijven hangen. Pubers gaan graag in tegen hun ouders, zitten in een soort tijdelijke “nee”-periode en in die fase gaan ze de wereld van de ouderlijke macht relativeren en uiteindelijk hun eigen weg zoeken. Een logische fase, maar diverse mensen, ook bepaalde goeroes en tevens U.G. geven blijk van hun geestelijke onvolwassenheid. Ze rebelleren tegen de gevestigde orde, de traditie en dat wat cultureel als juist wordt beschouwd aan normen en waarden. En tot op zekere hoogte is dat nog niet eens zo slecht, maar dat vrijwel onafgebroken blijven hangen in deze bijna kinderlijke staat van zijn kan nooit betekenen dat iemand opeens Verlicht of gerealiseerd is.

Want de geestelijke rebellie is immers in het uiterste doorgedreven, wat U.G. inderdaad doet, een teken van onvolwassen gedrag. Maar je kunt jezelf proberen voor te doen als zijnde spiritueel gerealiseerd, een Leraar of Meester, maar uit je gedrag en uitspraken wordt vanzelf duidelijk dat je niet meer bent dan een reactionaire, puberale en zelfs negatieve kracht. Reactionair zijn betekent feitelijk op je kop staan, shirshasana beoefenend, metaforisch gezien. Maar de shirshasana yoga stand is slechts bedoeld om hooguit een halve minuut te beoefenen. Echter degenen die menen dat dit een staat is waarin je voor langere tijd zou moeten verkeren, maken hun eigen geest kapot. Er zijn yogi’s die urenlang shirshasana beoefenen, wat denk je dat je daarmee aanricht in je hersenen? Die zitten niet voor niets in je hoofd aan de top van de bloedsomloop. De hersenen zijn een fragiel instrument, dat heeft een bepaalde hoeveelheid bloed nodig om goed te kunnen werken. De bloeddruk in de hersenen moet anders zijn dan in het lichaam. Dus maak je je brein kapot als je langer dan een halve minuut shirshasana beoefent. U.G. beoefent in geestelijke zin shirshasana, hij staat als het ware onafgebroken op zijn kop. Misschien is hij er aan gewend geraakt, of kon hij niet anders. Nogal destructief, als je het mij vraagt. En ik heb al gezegd dat hij veel heeft gekopieerd van zijn naamgenoot, die wel geestelijk volwassen overkomt, namelijk Jiddu Krishnamurti.

Offline I'm a loser

• Geïntresseerde
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #98 Gepost op: 27-05-2023 17:33 »

Geestelijke onvolwassenheid zien we helaas overal terug. U.G. Krishnamurti komt op mij ook nogal onvolwassen over, alsof hij in de puberteit is blijven steken. Vele volwassenen menen dat zij inderdaad “volwassen” zijn. Maar hun lichaam mag dan wel de volgroeide staat hebben bereikt, geestelijk kan men inderdaad in eerdere fasen van de geestelijke groei zijn blijven hangen. Pubers gaan graag in tegen hun ouders, zitten in een soort tijdelijke “nee”-periode en in die fase gaan ze de wereld van de ouderlijke macht relativeren en uiteindelijk hun eigen weg zoeken. Een logische fase, maar diverse mensen, ook bepaalde goeroes en tevens U.G. geven blijk van hun geestelijke onvolwassenheid. Ze rebelleren tegen de gevestigde orde, de traditie en dat wat cultureel als juist wordt beschouwd aan normen en waarden. En tot op zekere hoogte is dat nog niet eens zo slecht, maar dat vrijwel onafgebroken blijven hangen in deze bijna kinderlijke staat van zijn kan nooit betekenen dat iemand opeens Verlicht of gerealiseerd is.

Want de geestelijke rebellie is immers in het uiterste doorgedreven, wat U.G. inderdaad doet, een teken van onvolwassen gedrag. Maar je kunt jezelf proberen voor te doen als zijnde spiritueel gerealiseerd, een Leraar of Meester, maar uit je gedrag en uitspraken wordt vanzelf duidelijk dat je niet meer bent dan een reactionaire, puberale en zelfs negatieve kracht. Reactionair zijn betekent feitelijk op je kop staan, shirshasana beoefenend, metaforisch gezien. Maar de shirshasana yoga stand is slechts bedoeld om hooguit een halve minuut te beoefenen. Echter degenen die menen dat dit een staat is waarin je voor langere tijd zou moeten verkeren, maken hun eigen geest kapot. Er zijn yogi’s die urenlang shirshasana beoefenen, wat denk je dat je daarmee aanricht in je hersenen? Die zitten niet voor niets in je hoofd aan de top van de bloedsomloop. De hersenen zijn een fragiel instrument, dat heeft een bepaalde hoeveelheid bloed nodig om goed te kunnen werken. De bloeddruk in de hersenen moet anders zijn dan in het lichaam. Dus maak je je brein kapot als je langer dan een halve minuut shirshasana beoefent. U.G. beoefent in geestelijke zin shirshasana, hij staat als het ware onafgebroken op zijn kop. Misschien is hij er aan gewend geraakt, of kon hij niet anders. Nogal destructief, als je het mij vraagt. En ik heb al gezegd dat hij veel heeft gekopieerd van zijn naamgenoot, die wel geestelijk volwassen overkomt, namelijk Jiddu Krishnamurti.

De geestelijke fasen waarin de mens zich binnen een mensenleven begeeft kan model staan voor het spirituele leven an sich.  De rebellie van de puberteit vinden we terug bij U.G. maar ook bij het experimenteren met psychedelische drugs.  Het zijn geestelijk onvolwassen personen die dit soort dingen doen.  Ook al zijn ze fysiek bejaard.  We dienen dit verschijnsel met mededogen te bezien.  Ooit waren we zelf (misschien vele levens geleden)  in spirituele zin puberaal.

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #99 Gepost op: 27-05-2023 20:42 »
Jim Morisson is ook een prima voorbeeld van drugsmisbruik.  Ik heb diverse docu's over hem gezien en op jonge leeftijd had hij best wel wat inzichten.  Doch alles is ten gronde gericht aan drugs, seks en narcisme.  Waaruit dan weer blijkt dat zijn inzichten niet voldoende waren, anders had hij deze heilloze weg niet genomen.  De zogeheten eenwording met God gaat niet middels psychedelica.

Het onderwerp ‘drugs’ is niet zo eenvoudig, wat is uiteindelijk een drug? Koffie? Suiker? Sex? De mens kan aan van alles verslaafd raken en bijna ten onder gaan. Psychedelica aan de andere kant worden drugs genoemd maar zijn niet verslavend of schadelijk voor het lichaam zelfs in hoge doses. DMT komt natuurlijk in het lichaam voor en speelt een rol in hoe ons brein werkt, terwijl het ook op de lijst van verboden stoffen staat. En Ayahuasca word in Zuid Amerika veelal gezien als een medicijn, dat ook religieuze toepassingen heeft.

Verder word er geëxperimenteerd met Psilocybin en Ketamine als medicijnen, want ze hebben een sterke werking tegen depressie en werken ook goed tegen verslavingen. Als iets een medicijn is, en niet schadelijk, dan ga je het toch niet verbieden? Er word vaak averechts gereageerd op deze dingen door mensen die de achtergrond helemaal niet kennen, dit gaat allemaal terug tot toen Richard Nixon president van de VS was en een ‘war on drugs’ declareerde, zonder daar ook maar enige medische rechtvaardiging voor te hebben.

Dus ik zou zeggen, laat je niets wijsmaken door het regeringsbeleid, ze volgen gewoon in de voetstappen van corrupte politici uit de jaren zestig, zonder echt zelfstandig na te denken. De topic over geestverruimende middelen verdient een meer genuanceerde discussie.
— Bruce Lee