Auteur Topic: Mentaal gerealiseerd of ontwaakt uit de droom? (forumonderzoek)  (gelezen 85 keer)

Offline ervaringsgetuige

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
Wie op dit forum is 1) intellectueel gerealiseerd of 2) ontwaakt uit de droom?
Geef ons maar te kennen welke van de twee jij denkt te zijn.
Voor wie niet weet wat bedoeld wordt met 'mentale realisatie', zie hieronder...

[...]Allemaal mentale realisatie wat je me voorzet.[...]

hoi,

wat bedoel je met 'mentale realisatie'?

Een mens kan door eindeloos filmpjes kijken, satsang, goeroes volgen, boeken lezen en discussies houden op fora als deze een intellectuele realisatie bereiken.  Dergelijke mensen zijn zo intellectueel gescherpt dat ze zichzelf uit iedere discussie weten te redden.  Het zijn dan ook vaak intelligente mensen, maar intelligentie kan ook tegen je werken.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: Mentaal gerealiseerd of ontwaakt uit de droom? (forumonderzoek)
« Reactie #1 Gepost op: 25-05-2023 17:50 »
Wat Makkelijker: Oordelen over anderen.
Wie op dit forum vinden jullie 1) mentaal gerealiseerd of 2) ontwaakt uit de droom?
Zie voorbeeld:
okay
helder
Ik dien nog wel iets er aan toe te voegen.  Bijvoorbeeld: forumlid Siebe is ook mentaal gerealiseerd.
Zo vind ik ik forumlid I'm a loser mentaal gerealiseerd.  :)

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
  • Wees zelf het licht voor uzelve
« Reactie #2 Gepost op: 25-05-2023 18:00 »
Ik begrijp de intentie van deze op zijn minst merkwaardige topic totaal niet. Dit kan slechts uitlopen op conflict, want ik vraag me af wie er interesse zou hebben in dit soort labeling. En wie zit er anderzijds op te wachten om eventjes geëtiketteerd te worden, zoals hier wordt voorgesteld? De veronderstelde waarde hiervan is in mijn ogen nihil, want wie maakt uit wie mentaal gerealiseerd zou zijn en wie ontwaakt uit de droom. Wat daar dan ook allemaal mee bedoeld wordt. Gaan we nu al medailles uitdelen? Dit is geen echt onderzoek, maar een soort vergelijking. En definities ontbreken ten ene male. Dit kun je trouwens nooit zomaar vaststellen naar aanleiding van wat iemand schrijft op dit forum.
"Aan de vruchten herkent men de boom." - Jezus Christus

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 25-05-2023 18:21 »
Ik begrijp de intentie van deze op zijn minst merkwaardige topic totaal niet. Dit kan slechts uitlopen op conflict, want ik vraag me af wie er interesse zou hebben in dit soort labeling. En wie zit er anderzijds op te wachten om eventjes geëtiketteerd te worden, zoals hier wordt voorgesteld? De veronderstelde waarde hiervan is in mijn ogen nihil, want wie maakt uit wie mentaal gerealiseerd zou zijn en wie ontwaakt uit de droom. Wat daar dan ook allemaal mee bedoeld wordt. Gaan we nu al medailles uitdelen? Dit is geen echt onderzoek, maar een soort vergelijking. En definities ontbreken ten ene male. Dit kun je trouwens nooit zomaar vaststellen naar aanleiding van wat iemand schrijft op dit forum.
hoezo, heb jij dan geen mening over wie er wel of niet verlicht is?
Ik heb je nochtans al eerder zien schrijven over een verlichte die zijn leerlingen tot verlichting bracht.
En lekker oordelen over een ander en het dan omdraaien is een basis onderdeel van Byron Katie's werk wat tot verlichting kan leiden.
Dus laat je maar is lekker gaan. Jij kan al starten met: Forumlid ervaringsgetuige zou meer respect moeten hebben;)

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #4 Gepost op: 25-05-2023 18:28 »
Iedereen hier lijkt mij mentaal gerealiseerd, of op weg daarnaar toe.
“Absorb what is useful, discard what is not, add what is uniquely your own.”
— Bruce Lee

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 25-05-2023 18:36 »
;D ;D ;D

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #6 Gepost op: 25-05-2023 18:38 »
hoezo, heb jij dan geen mening over wie er wel of niet verlicht is?
Ik heb je nochtans al eerder zien schrijven over een verlichte die zijn leerlingen tot verlichting bracht.
En lekker oordelen over een ander en het dan omdraaien is een basis onderdeel van Byron Katie's werk wat tot verlichting kan leiden.
Dus laat je maar is lekker gaan. Jij kan al starten met: Forumlid ervaringsgetuige zou meer respect moeten hebben;)

Sorry, ik doe niet mee aan dit soort spelletjes. Maar wie wel wil, ga gerust je gang.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Lach nu je nog kan!
« Reactie #7 Gepost op: 25-05-2023 18:46 »
Sorry, ik doe niet mee aan dit soort spelletjes. Maar wie wel wil, ga gerust je gang.
Neem het leven en jezelf toch niet zo serieus joh. Je schreef elders dat je al over de zestig jaar bent. Lach nu je nog kan!
5 redenen waarom jij het leven en jezelf niet te serieus moet nemen > https://strongbody.nl/niet-te-serieus/

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Re: Lach nu je nog kan!
« Reactie #8 Gepost op: 25-05-2023 18:48 »
Neem het leven en jezelf toch niet zo serieus joh. Je schreef elders dat je al over de zestig jaar bent. Lach nu je nog kan!
5 redenen waarom jij het leven en jezelf niet te serieus moet nemen > https://strongbody.nl/niet-te-serieus/

Misschien moet je anderen niet zoveel analyseren. Ik heb geen interesse en zeer zeker geen behoefte aan je ongevraagde adviezen. Dus bij deze...

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 25-05-2023 18:59 »
Misschien moet je anderen niet zoveel analyseren. Ik heb geen interesse en zeer zeker geen behoefte aan je ongevraagde adviezen. Dus bij deze...
Nou, ik vind jou alvast geen ontwaakte uit de droom.
Je hebt er wel een idee over...
Een echte Ontwaakte, Verlichte, treedt met zijn of haar gedrag in het heldere daglicht van de zichtbare toetsing. Althans, als hij of zij de wereld echt wat te vertellen en daadwerkelijk te leren heeft. In de praktijk kunnen we dan zien of die Verlichting ook vrucht draagt. Aan de vruchten herkent men immers de boom, en niet anders. Er zijn daarnaast een aantal Ontwaakten die nooit iets los laten, zij hebben niet de intentie om behulpzaam te zijn. Hooguit zijn ze beschikbaar voor een enkeling. Of zelfs dat niet.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 25-05-2023 19:01 »
Voor iemand die ontwaakt is zijn mensen die dat niet zijn vaak een bron van verbijstering. Het verschil tussen verlicht zijn en in slaap zijn is zo miniem, dat je vaak vergeet dat ze ieder in een apart universum leven.

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #11 Gepost op: 25-05-2023 19:07 »
Nou, ik vind jou alvast geen ontwaakte uit de droom.
Je hebt er wel een idee over...
Een echte Ontwaakte, Verlichte, treedt met zijn of haar gedrag in het heldere daglicht van de zichtbare toetsing. Althans, als hij of zij de wereld echt wat te vertellen en daadwerkelijk te leren heeft. In de praktijk kunnen we dan zien of die Verlichting ook vrucht draagt. Aan de vruchten herkent men immers de boom, en niet anders. Er zijn daarnaast een aantal Ontwaakten die nooit iets los laten, zij hebben niet de intentie om behulpzaam te zijn. Hooguit zijn ze beschikbaar voor een enkeling. Of zelfs dat niet.

Ik zal maar niet zeggen wat ik van jou denk...

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 25-05-2023 21:15 »
Ik zal maar niet zeggen wat ik van jou denk...
Oordeel over je naaste, schrijf het op en keer het om.  8)

https://thework.com/wp-content/uploads/2019/07/jyn_nl_7may2019_a4_form-r.pdf

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #13 Gepost op: 25-05-2023 21:31 »
;D ;D ;D

Nee echt, want iedereen hier heeft zijn idee van de verlichting meegenomen van boeken of leraars, zijn op zoek gegaan, in een laat levensstadium tot dit idee gekomen. Het is een geconditioneerd iets dat speelt met de mind.
“Absorb what is useful, discard what is not, add what is uniquely your own.”
— Bruce Lee

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #14 Gepost op: 25-05-2023 22:14 »
Nee echt, want iedereen hier heeft zijn idee van de verlichting meegenomen van boeken of leraars, zijn op zoek gegaan, in een laat levensstadium tot dit idee gekomen. Het is een geconditioneerd iets dat speelt met de mind.
Ik geloof je. De hele spirituele mallemolen is een spel zonder einde.