Auteur Topic: Welke leraar volg jij?  (gelezen 26491 keer)

Nathan

• Gast
Welke leraar volg jij?
« Gepost op: 22-08-2008 09:02 »
In het Westen zijn we niet zo dol op het volgen van iemand anders. We doen liever dure workshops om verlicht te worden of om ons beter te gaan voelen.
Misschien heb jij toch een leraar, welke dan? En denk je hem/haar echt nodig te hebben?

Nathan

• Gast
Re: Welke leraar volg jij?
« Reactie #1 Gepost op: 22-08-2008 11:45 »
Toch wil ik eerst nog mijn leraar volledig kennen en daardoor informatie te kunnen geven aan anderen via mijn website. Daarna zal ik mijn kennis over mijn leraar gebruiken om er een plek te geven voor de mens. Dus ik heb hem nog wel even nodig!
Hoi Django,

Bedankt voor je respons maar heeft jouw leraar ook een naam? En wat is zijn of haar onderricht.

Nathan

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 23-08-2008 07:35 »
Ik bedoelde dus dat boeken mijn leraar zijn en dat is dan de Pali Canon (eigenlijk alleen de Sutta Pitaka, en dan eigenlijk de Majjhima Nikaya, de Anguttara Nikaya en de Samyutta Nikaya :P).
Ja, dank je/sorry, ik zie het Nu. :)

Offline Winnetoe

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 23-08-2008 19:40 »
Hoi,

Mijn leraar is de Boeddha.

Groeten,
Erwin.
Hatred can never be overcome by hatred. Hatred can only be overcome by love!

Nathan

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 23-08-2008 19:46 »
Mijn leraar is de Boeddha.
Hoi Erwin,

Hoe volg je de Boeddha, als ik vragen mag?

Mvgroet

Offline Japheth

• I'm a modern and secular Zen Noahide
  • Nieuwkomer
  • *
  • Met onze gedachten schepen we de wereld
Re:Welke leraar volg jij?
« Reactie #5 Gepost op: 29-06-2011 18:54 »
Elke mens met wijsheid is mijn leraar. Wat ben je met kennis als er niemand is om het te delen. We hebben elkaar nodig. Leraar hoeft niemand speciaal te zijn. Dat kan simpel de postman zijn ;-).

Ik volg ook geen dure workshops meer. Iets door geven doe je niet voor het geld. Dat de leraars moeten overleven in deze modern tijd begrijp ik, maar ze moeten niet overdrijven. Van zulke mensen neem ik afstand.

PS: Boeddha is dood die kun je niet meer volgen, misschien enkel als jij je graf in kruipt. Dan heb je hem idd gevolgd op dat ogenblik. Het is net als een boot die je gebruikt op de rivier over te varen. Die boot was goed om de rivier over te varen, maar nu moet ik hem laten gaan, want op land ben ik er niets mee. Mensen houden zich vaak te vast aan iets en dan wordt het eerder een last dan een gunst. Of ooit al een boot liggen meetrekken op land?
« Laatst bewerkt op: 29-06-2011 18:59 door Sohan »
'Toen Siddhartha Gautama werd gevraagd zijn leer in één woord samen te vatten, antwoordde hij: 'Gewaarzijn.'

Offline Ujukarin

• Actief Lid
  • Nieuwkomer
  • **
    • Triratna Boeddhistisch Centrum Amsterdam
« Reactie #6 Gepost op: 29-06-2011 22:04 »

PS: Boeddha is dood die kun je niet meer volgen, misschien enkel als jij je graf in kruipt. Dan heb je hem idd gevolgd op dat ogenblik. Het is net als een boot die je gebruikt op de rivier over te varen. Die boot was goed om de rivier over te varen, maar nu moet ik hem laten gaan, want op land ben ik er niets mee. Mensen houden zich vaak te vast aan iets en dan wordt het eerder een last dan een gunst. Of ooit al een boot liggen meetrekken op land?

Ja dat heet de parabel van het vlot. Het grote probleem is dat heel wat mensen onterecht denken dat ze al 'even de rivier van samsara overgestoken zijn' en 'die hele ballast van het boeddhisme niet meer nodig hebben'. Gechargeerd, okay, maar ik hoor het té vaak om me heen. Laat mij dus maar gewoon de Boeddha volgen in hoe hij adviseert om die rivier te navigeren. Naar de geest van z'n advies, niet persé naar de letter; mensen die teveel aan de letter vasthouden zouden inderdaad wel eens een boot op hun schouders kunnen gaan meetorsen inplaats van hem tot hun voordeel te gebruiken.

With folded palms,

<Ujukarin>

Offline Japheth

• I'm a modern and secular Zen Noahide
  • Nieuwkomer
  • *
  • Met onze gedachten schepen we de wereld
« Reactie #7 Gepost op: 01-07-2011 18:59 »

Ja dat heet de parabel van het vlot. Het grote probleem is dat heel wat mensen onterecht denken dat ze al 'even de rivier van samsara overgestoken zijn' en 'die hele ballast van het boeddhisme niet meer nodig hebben'. Gechargeerd, okay, maar ik hoor het té vaak om me heen. Laat mij dus maar gewoon de Boeddha volgen in hoe hij adviseert om die rivier te navigeren. Naar de geest van z'n advies, niet persé naar de letter; mensen die teveel aan de letter vasthouden zouden inderdaad wel eens een boot op hun schouders kunnen gaan meetorsen inplaats van hem tot hun voordeel te gebruiken.

With folded palms,

<Ujukarin>

Naar de geest van z'n advies, niet persé naar de letter hmm is dat niet iets wat de christen leren en zeggen?
'Toen Siddhartha Gautama werd gevraagd zijn leer in één woord samen te vatten, antwoordde hij: 'Gewaarzijn.'

Offline Ujukarin

• Actief Lid
  • Nieuwkomer
  • **
    • Triratna Boeddhistisch Centrum Amsterdam
« Reactie #8 Gepost op: 01-07-2011 20:15 »
Hoi Sohan,

Citaat
Naar de geest van z'n advies, niet persé naar de letter hmm is dat niet iets wat de christen leren en zeggen?

Geen idee eigenlijk. Voorzover ik weet heb je ook onder Gristenen  ??? 'rekkelijken' en 'preciezen' of ook wel fundamentalisten/orthodoxen. De eerste groep neigt eerder naar zoeken wat de geest van de leer is en de tweede meer naar de letter, al kunnen ze dan fors verschillen over welke teksten ervoor te gebruiken.

Onder Boeddhisten heb je ook dit soort neigingen, hoewel de Boeddha zelf nadrukkelijk waarschuwde voor te letterlijk interpreteren. Maar hoe je dan precies de geest definieert, ja dat is gewoon lastig. Voor mij geen belemmering het tóch te proberen, en de principes achter de geest van het Boeddhisme (zoals ander-behandelen-zoals-jij-zelf-behandeld-wilt-worden) te gebruiken als vlot over de rivier van samsara-oftewel-ons-aller-egoïstische-neigingen...

With folded palms,

<Ujukarin>

Offline teksten.BA

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 02-07-2011 12:28 »
.
« Laatst bewerkt op: 28-09-2011 18:52 door Buddha Amitabha »

Offline chan

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 02-07-2011 19:10 »
Ik moet zeggen dat ik je bijdrage niet helemaal begrijp.
Je schrijft: de waarheid staat niet in een boek.
Een interessante stelling.
Maar wat is een boek eigenlijk?
Het woord wat is opgeschreven, toch?
Bedoel je te zeggen: de waarheid is niet het woord wat is opgeschreven maar het woord wat wordt uitgesproken en dat niet wordt opgeschreven?
Wat is het verschil tussen het woord dat wordt uitgesproken en het zelfde woord (bijvoorbeeld een lezing, of de de leringen van Boeddha), welke worden opgeschreven?

En hoe zit het met je eigen tekst die je schrijft, is dat waarheid? En als dat niet waarheid is wat is het dan?
En als het wel waarheid is, waarom is die waarheid dan wel - om - op te schrijven en andere waarheid niet?

Laten we er eens van uitgaan dat de waarheid niet in een boek staat, of kan staan, laten we er dus eens van uitgaan dat je al die boeken die je hebt gelezen niet zou hebben gelezen, wat zou dan de waarheid zijn die je dan hebt en waar zou die dan uit zijn voortgerkomen?
De Boeddha zoek IK in en met mijn werkzame IK aanwezigheid.
De Dharma  zoek IK in en met mijn werkzame IK aanwezigheid.
De Menselijke gemeenschap zoek IK  in en met mijn werkzame IK aanwezigheid.
Boeddhanatuur ontmoet Boeddhanatuur in zelfbewustzijn

Offline nancy

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 05-07-2011 10:36 »
Ik heb een tijdje gedacht dat je echt absoluut een leraar nodig had, maar eigenlijk heb ik voldoende "studie" aan het bekijken, beluisteren, in vraag stellen en bediscussiëren van/met anderen en van/met mezelf... Als ik ergens niet uitkom, stel ik vragen aan de mensen rondom mij met andere visies en andere ideeën, of kom ik naar dit forum.
Thinking that we can find some lasting pleasure and avoid pain is what in Buddhism is called samsara, a hopeless cycle that goes round and round endlessly and causes us to suffer greatly.

Offline chan

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 05-07-2011 19:30 »
Lijkt mij een zeer vruchtbare houding. Als je dan je eigen waarnemen, vragen en denken observeert zoals je alle andere fenomenen in de wereld om je heen observeert, bevraagt en overdenkt, dan zul je wellicht bermerken dat je in wezen je eigen leraar bent. Dat is de geest die zich in bewustzijn bewust is en steeds meer bewust wordt van het wezen en de werking van dat bewustzijn en haar samenhang met de wereld.

Offline nancy

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 06-07-2011 09:10 »
Ik moet er eerlijkheisdhalve wel aan toevoegen dat het niet altijd evident voor mij is om mezelf in vraag te stellen. 1 van mijn (geteste) talenten is "infovergaring", dat betekent dat ik een bodemloos vat ben dat constant op zoek is naar of open staat voor info over zeer uitgebreide onderwerpen. Echter, ik ga er dan soms van uit dat ik net dat ietsje meer weet dan iemand anders en trek andermans ideeën veelal in twijfel. De laatste jaren ben ik dan ook heel erg bewust beginnen omgaan met die info en probeer ik zoveel mogelijk naar anderen te luisteren, te lezen, te kijken, ... en vorm dan zelf mijn eigen mening hieromtrent. Geen makkelijke opgave voor mij, maar het lukt al aardig !
Thinking that we can find some lasting pleasure and avoid pain is what in Buddhism is called samsara, a hopeless cycle that goes round and round endlessly and causes us to suffer greatly.

Offline Kobe

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #14 Gepost op: 07-07-2011 14:47 »
De enige leeraar die ik volg, is waar ik Shaolin Kung Fu beoefen.
Maar dit heeft niet echt iets met u vraag te maken denk ik.

Anders niet echt een leeraar, om de simpele reden.
Alles licht ver van mijn woonst af, en kan moeilijk begrijpen waarom ik altijd eerst de.

$$$$ en €€€€ tegenkom en dan de soort les die er gegeven word.
Daarom lees ik liever en doe ik liever wat aan zelfstudie!

janaka

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 05-08-2011 10:36 »
Ik lees nu een boek van wolter keers en luister veel naar zn satsangs, hij is helaas al 26 jaar dood, anders was ik er heen gegaan, voor mij is hij erg helder.
Maar heb ook begrepen dat iedere persoon een andere soort leraar nodig heeft, dus wat bij de ene persoon goed werkt, zal bij de ander weer irritatie opwekken mischien :)

Heb wel een aantal satsangs van hem op mn ipod staan, voor bij het slapen gaan, verlicht in slaap vallen  ;)
http://patrick.fm/wolter/WolterKeers7.mp3
http://patrick.fm/2010/kicken.com-wolter.keers.mp3
http://patrick.fm/wolter/WolterKeers1.mp3
http://patrick.fm/wolter/WolterKeers3.mp3
http://patrick.fm/wolter/WolterKeers5.mp3

Hij was weer leerling van nisargadata maharaj  en ramana maharsi
« Laatst bewerkt op: 05-08-2011 10:54 door janaka »

Offline Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #16 Gepost op: 05-08-2011 15:56 »
keers heeft ook gesprekken van nisargadatta in boekvorm uitgegeven.

'ik ben'

en

'zijn'.

hedentendage alleen nog samen in een band te verkrijgen.
.......met een been in het graf,
het ander op een bananenschil

janaka

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 06-08-2011 17:49 »
Zag het boek nog voorbij komen in de film "de zee die denkt", het is een erg helder boek volgens patrick kicken.
The Nis kon wel  erg hard zijn tijdens zn teachings , was niet makkelijk in de omgang, net als alexander smit.
Maar het schijnt goed te werken bij de meeste, en alleen het ego wordt aangevallen .

Heb een mooi voorgelezen stuk tekst van keers, kun je op je ipod zetten om savonds mee in slaap te vallen
http://patrick.fm/2010/kicken.com-pkzonderps73.mp3
« Laatst bewerkt op: 06-08-2011 18:00 door janaka »

Offline MartienBDD

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #18 Gepost op: 09-08-2011 17:36 »
Geen "echte" leraar, zoals ik al vaker aangegeven heb spreekt het boeddhisme me heel sterk aan, sterker dan welke religie dan ook maar ik zal (nog) niet zeggen dat ik "boeddhist ben".
De boeken van Thich Nhat Hanh spreken me het meeste aan, ook vind ik het best fijn om gewoon wat sutta's en de dhammapada te lezen zonder commentaar. Tenslotte vind ik de Dalai Lama ook erg inspirerend al heb ik wat moeite met, ik noem het maar even de wat "magische" aspecten van het Tibetaans boeddhisme, zoals het zoeken naar een (re)incarnatie van de Dalai Lama.

Offline teksten.BA

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #19 Gepost op: 09-08-2011 18:39 »
.
« Laatst bewerkt op: 28-09-2011 18:53 door Buddha Amitabha »

Offline chan

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #20 Gepost op: 10-08-2011 23:30 »
B A ik kan uit jouw antwoord niet op maken welke leraar je volgt, en of je eigenlijk wel een leraar volgt, zoals bijvoorbeeld de leraar Boeddha.
In een eerder antwoord in dit topic geef je aan dat je geen idee hebt.
Ik kan uit jouw bijdrage hier ook niet goed opmaken wat de verbinding voor jou met het boeddhisme is aangezien het boeddhisme is voortgekomen uit de leer van de leraar Boeddha.
Allemaal wat verwarrend naar mijn idee en niet erg verhelderend dus.

Offline teksten.BA

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #21 Gepost op: 11-08-2011 12:55 »
.
« Laatst bewerkt op: 28-09-2011 18:53 door Buddha Amitabha »

Offline JG888

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #22 Gepost op: 27-08-2012 18:49 »
Ik heb meerdere leraren gehad maar de leraren waar ik het meeste aan heb zijn Henk Barendrecht en Yuttadhammo. Yuttadhammo heeft vele goede video's op youtube waar ik veel aan heb gehad. Ook is er elke week op zondag om 16:00 de gelegenheid om vragen te stellen. Verder beluister ik ook vaker filmpjes op youtube van o.a. Ajahn Brahm.
Over het pad lezen, praten en horen dient enkel ter motivatie & ter verduidelijking van het pad en de beoefening. Het gaat om de beoefening en dus de directe ervaring waardoor er begrip en wijsheid ontstaat. Ga geduldig door met de beoefening zonder verwachtingen en geleidelijk zal je meer begrijpen

Steff87

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: 07-06-2013 22:57 »
Ik ben nogal modern en volg dus leraars van onze tijd zoals Thich Nhat Hanh en Steve Hagen. Maar ik lees ook nu en dan teksten van de Bodhidharma, Dogen Zenji, Osho en Laozi. Ook klassieke Zen geschriften gaan mijn ogen voorbij. Ook de Griekse Filosofen staan op het menu als ik er honger naar heb.

Aangezien ik ook vechtkunst beoefen lees ik ook boeken van en over Bruce Lee, Teri Tom, David Cheng, Tim Tackett, Linda Cadwell, ect...

Persoonlijk raad ik leraars aan van deze tijd omdat die ook leven in onze maatschappij, culturen denkwereld, ect... Ze gaan ons sneller begrijpen en wij hun, omdat ze weten hoe de moderne mens denkt en is. Oudere leraars leefde in hun tijdperk en het is niet altijd even eenvoudig voor ons om hun te begrijpen. Ook zijn vertalingen niet steeds juist.

Steff. 

Offline Tommy

• Nieuwkomer
  • *
  • Enlighten me.
« Reactie #24 Gepost op: 16-06-2013 15:26 »
Ik kijk en luister ook af en toe naar Ajahn Brahm, ja. Verder niet echt. Op een manier zijn jullie ook mijn leraar. Heck, op een manier is iedereen mijn leraar! :p
"Listen, I have a feeling we're both here for the same reason. Why not team up? It might make things easier."
Toa Mata Pohatu

GreatManaTree

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: 16-06-2013 17:39 »
Het boek van Thich Nhat Hanh: Het Hart van Boeddha's leer heeft hij goed op weg geholpen , maar ook Bhagavad Gita, zoals ze is, is het lezen waard.  Een echte leraar heb ik niet.

Steff87

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: 27-06-2013 23:54 »
Wat vinden jullie van Osho?

OSHO: Life Is Not a Problem

Steff?
« Laatst bewerkt op: 28-06-2013 00:15 door SteffOnline »

Steff87

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: 28-06-2013 00:14 »
een foute.... sorry

GreatManaTree

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: 28-06-2013 10:58 »
Dank je voor de link, Steffonline!  :D
Ik heb even zitten genieten.....

Een hoogleraar filosofie die zegt dat filosofie je reinste onzin is, is zoiezo interessant.

Steff87

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: 28-06-2013 18:52 »
Ik vond dat hij wel een punt had. Ik had een kleine verlichting toen ik hem hoorde ;D.

Zeg maar Steff hoor ;).

Steff.

GreatManaTree

• Gast
« Reactie #30 Gepost op: 28-06-2013 19:26 »
Om eerlijk te zijn kon ik mij er ook wel aardig in vinden, Steff!  ;)

Offline Mathal

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #31 Gepost op: 26-10-2013 07:53 »
Dit zijn mijn leraren:
Z.H. zestiende Gyalwa Karmapa Rangjung Rigpe Dorje
Z.H. zeventiende Gyalwa Karmapa Trinley Thaye Dorje
Z.H. veertiende Shamar Rinpoche
Lopon Chechu Rinpoche
Jigme Rinpoche
Lama Ole Nydahl

Gewoon gratis te "bezoeken" en lessen te volgen. Ook ga ik naar een Boeddhistisch Centrum van de Diamantweg.
Het Diamantweg-boeddhisme wordt vaak beschreven als het kroonjuweel van Boeddha's onderricht. Doel is het bereiken van de toestand van Mahamudra), die elke vorm van dualisme overstijgt.

Nathan

• Gast
« Reactie #32 Gepost op: 26-10-2013 08:37 »
Dit zijn mijn leraren:
Lopon Chechu Rinpoche
Jigme Rinpoche
Lama Ole Nydahl

Gewoon gratis te "bezoeken" en lessen te volgen. Ook ga ik naar een Boeddhistisch Centrum van de Diamantweg.
En ben je al veranderd, Mathal? Of is het alleen maar interessant en gezellig? ;)

Offline teksten.BA

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #33 Gepost op: 27-10-2013 14:19 »
Dit zijn mijn leraren:
Lopon Chechu Rinpoche
Jigme Rinpoche
Lama Ole Nydahl

Heel mooi Mathal, fijn dat je een Weg gevonden hebt. Probeer vooral de vragen te vinden waarop het Boeddhisme het antwoord geeft. Want wanneer de levende vragen ontbreken, wordt religie slechts een versteend dogma van dode gedachten.

Met een diep respect voor het Vajrayana Boeddhisme,

Basho :)

Offline Mathal

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #34 Gepost op: 29-10-2013 11:11 »
Dit zijn mijn leraren:
Lopon Chechu Rinpoche
Jigme Rinpoche
Lama Ole Nydahl

En ben je al veranderd, Mathal? Of is het alleen maar interessant en gezellig? ;)

Kan iemand zo snel veranderen, Wat wil je veranderen?, Is het nodig om te veranderen? Is het gezellig?

Ja het is gezellig, ik ontmoet steeds meer leuke en interessante mensen , die ook nog eens (globaal) Hetzelfde gedachte goed hebben. Of ik veranderd ben, Het is meer hoe bewust je bent van je acties of juist nalaten van acties, als dat veranderen is , ja, dan ben ik veranderd (bezig met veranderen). :)
Het Diamantweg-boeddhisme wordt vaak beschreven als het kroonjuweel van Boeddha's onderricht. Doel is het bereiken van de toestand van Mahamudra), die elke vorm van dualisme overstijgt.

Nathan

• Gast
« Reactie #35 Gepost op: 29-10-2013 14:08 »
Ja het is gezellig, ik ontmoet steeds meer leuke en interessante mensen , die ook nog eens (globaal) Hetzelfde gedachte goed hebben. Of ik veranderd ben, Het is meer hoe bewust je bent van je acties of juist nalaten van acties, als dat veranderen is , ja, dan ben ik veranderd (bezig met veranderen). :)
:D Dat's mooi dan!

Offline teksten.BA

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #36 Gepost op: 12-04-2014 16:36 »
Mijn leraar is al 14 jaren lang Tenzin Wangyal Rinpoche.

Van hem leer ik Tibetaanse yoga en dzogchen.
Zijn retraites, lezingen en persoonlijke raadgevingen zijn van onschatbare waarde voor mij.
Hij geeft me wat ik nodig heb op mijn weg en daarvoor zal ik hem altijd dankbaar zijn.

Nathan

• Gast
« Reactie #37 Gepost op: 28-02-2015 07:49 »
In het Westen zijn we niet zo dol op het volgen van iemand anders. We doen liever dure workshops om verlicht te worden of om ons beter te gaan voelen.
Misschien heb jij toch een leraar, welke dan? En denk je hem/haar echt nodig te hebben?
Ik zie dat ik in augustus 2008 die vraag stelde.
We leven nu in februari 2014!...

Wat ik geleerd heb, dat mensen zoveel kunnen beweren, inclusief mijzelf! Dat ze tegen autoriteit zijn maar wel gebukt gaan door het ego in zichzelf. ;)
Of dat ze iemand navolgen maar geen stap verder (b)lijken te komen.
En welke leraar ik volg?
Niemand.

Offline teksten.Y1010

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #38 Gepost op: 01-03-2015 18:09 »
Tof dat je die stukjes tekst na jaren terug kan vinden, ook dankzij de forumeigenaars. :)

Wat ik al vaak heb opgemerkt is, dat als ik een boek na jaren weer teruglees, dat ik die opvattingen onbewust eigen heb gemaakt. Al die boeken zou je kunnen beschouwen als leerboeken en dat geschreven door zovele leraars. Dus eigenlijk heb ik een heleboel leraars (gehad). Dat ga ik niet altijd letterlijk volgen, het is eerder dat ik het onbewust zal gaan toepassen en dat is toch niet zo dat er geen autoriteit wordt afgewezen. Niet?
Daarbij is er ook veel informatie die we op geestelijk niveau ontvangen via ...(telepathie?), daarvan is niet iedereen zich van bewust, dat het stilletjes wordt ingefluisterd zonder te weten....
Het zelf is flinterdun? Neen het is er niet en er is alleen een mengelmoes van invloeden van buitenaf...dat wat uiteindelijk tot een beslissing komt, is de hutsepot.
Positief sta ik tegenover de voorschriften om deze zo goed mogelijk als leidraad te hanteren. Daar heb ik vertrouwen in. Toch wel moeilijk, vaak achteraf een besef van... daar heb ik niet juist gehandeld.
Maar in eerste instantie zou ik werkelijk willen benadrukken, we zijn onvoldoende bewust van alle invloeden. Onwetend omdat we (zin)tuigen missen. Natuurlijk niemand kwalijk nemen en vandaar ook de  Merciful Buddha.

Nathan

• Gast
« Reactie #39 Gepost op: 02-03-2015 06:17 »
Tof dat je die stukjes tekst na jaren terug kan vinden, ook dankzij de forumeigenaars. :)
Tja...
Daarbij is er ook veel informatie die we op geestelijk niveau ontvangen via ...(telepathie?),
Zou zo maar eens kunnen.

Offline teksten.Y1010

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #40 Gepost op: 04-03-2015 15:47 »
ja, er gebeuren rare dingen om ons heen.
Whaha hahaha hoor ik buiten.
« Laatst bewerkt op: 04-03-2015 15:49 door Y1010 »

Offline MaartenD

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #41 Gepost op: 20-10-2017 16:41 »
Mijn leraren zijn ajahn Brahm en zijn leraar weer, ajahn Chah. Van beiden heb ik belangrijke dingen geleerd en van de ene heel andere zaken dan van de andere. Ajahn Chah legt dhamma concepten heel helder en praktisch uit en heeft me geleerd niet alleen te denken of te geloven maar vooral te doen. Zijn toespraken kennen ook een flinke urgentie die ik soms node mis. Van ajahn Brahm heb ik een aantal echt serieus hele slechte grappen geleerd...  ;D Grapje. Brahmavamso heeft me vooral de warm-menselijke kant geleerd van een geloof dat toch wel heel erg veel theorie kan bevatten.