Het is maar te zien wat je als "harmonie met de natuur" beschouwt.
"De natuur" zal zich op lange termijn altijd wel herstellen, en in evenwicht brengen. De vraag is alleen: ten koste van wie? Zoveel miljard jaar geleden zag de wereld er ook heel anders uit, en zat de atmosfeer ook vol giftige stoffen enz.
Het jammere is dat vele arme diertjes ten koste van ons hebben moeten (uit)sterven. Ik denk nu aan de ijsberen die vandaag de dag bedreigd worden....
(maar zou een boeddhist dan niet zeggen dat het eerder jammer is voor ons, dat de schuld bij ons ligt (karma)? Maar goed, er is ook geen echte schuldige, we doen toch ook maar om goed te doen, voor onszelf en onze (naaste) medemensen...)
Trouwens ken je de ecologische voetafdruk? Dit is de oppervlakte aarde die nodig is om te voorzien in de levensstijl van een persoon, stad of land. Nu hebben mensen een bepaald cijfer (oppervlakte) berekend waarmee we kunnen overleven, maar waarmee we de aarde ook niet uitputten, en genoeg ruimte geven om te herstellen (ofzo, er staat heel veel over op internet, onder andere:
http://www.wwf.be/nl/?inc=page&pageid=306)
De jager-verzamelaar (het ultieme in harmonie met de natuur ?)
Overbejaging heeft ook negatieve gevolgen gehad voor (het evenwicht in) de natuur...
Monniken kunnen zich wel afvragen hoe men mieren moet ontzien, maar een hoogtechnologisch productieproces kan zich niet met deze vragen bezighouden. Toch niet op die manier.
(Toch zeker niet een hoogtechnologisch productieproces dat in de eerste plaats op winstbejag is gericht. Maar dit zijn de succesvolste productieprocessen denk ik)
Het zou mooi zijn als we een manier vinden waarbij schade aan het milieu berekend wordt in de eindprijs van het product, via een soort "milieukosten" (via belastingen op de producenten, die de overheid gebruikt voor milieuprojecten ofzo?). Dan zouden bedrijven rekening moeten houden met deze kosten, en als ze een lage prijs en dus hoge verkoop willen, zouden ze deze kosten moeten drukken. Zo worden ze aangespoord om te zoeken naar milieuvriendelijke productieprocessen. Dit zal natuurlijk ook voor de klant nadelig zijn (de hogere prijs)...
Ofwel kiest men voor "eerbied, respect" voor alle levende wezens maar dan zou dit het technologische productieproces hinderen.
Ofwel kiest men voor het technologische productieproces met als gevolg dat men geen oog heeft voor "eerbied, respect" voor alle levende wezens.
De middenweg? Zoals je voorstel voor cultuurgebieden en natuurgebieden...
Toch ben ik voor het ideaal waarbij we allemaal wat luxe afstaan, en in eerste instantie de vele mensen die vandaag in honger en armoede leven een eerlijk deel geven, of hen toch tenminste de kans erop bieden. Als dit dat zou kunnen in evenwicht met natuur, en dus met respect voor onze volgende generaties, zou dit prachtig zijn...
Geboorteberking in derdewereld landen zou ook niet slecht zijn...
Maar goed wat weet ik ervan, het is altijd makkelijk gezegd...