Recente berichten

Pagina's: 1 ... 8 9 [10]
91
spiritualiteit divers / Verzaking
« Laatste bericht door Bodhiboem Gepost op 06-07-2024 23:27 »
“Als je iets verzaakt, houdt het je gevangen voor de rest van je leven.”
— Anthony de Mello

Hij zegt dus, de enige manier om van iets af te komen is om het geheel te doorzien. Dan valt het uit je handen, de drang is weg.

Daar ben ik het wel mee eens. Zo ben ik al veel dingen kwijtgeraakt.
92
spiritualiteit divers / Re: Boeddhisme, liefde en nonviolence
« Laatste bericht door Bodhiboem Gepost op 06-07-2024 18:00 »
Citaat

But there is no need for anybody to be nonviolent because you are moving in a wrong direction.

Ik kwam dit tegen, en dacht, daar zit toch wel wat in. De kwaliteit van de liefde is ondergewaardeerd in het boeddhisme, er is iets van het innerlijk landschap dat niet goed wordt begrepen.

Met liefde voor het vaderland valt Rusland Oekraïne binnen.
Met liefde voor vaderland en godsdienst is er een voortdurende oorlog in Israël.
Met liefde voor de partner vallen er jaarlijks doden en gewonden omdat de partner een andere keuze maakt en men het niet meer kan verkroppen.

Uit de geschiedenisboekjes heb ik geleerd dat juist de cultuur van geweldloosheid een einde heeft kunnen maken aan de voortdurende stammenoorlogen in India.
Geweldloosheid is daarom ook niet een puur boeddhistisch belangrijk thema, maar juist Indisch, religie overstijgend.

Boeddha predikte ook het stoppen van geweld op zichzelf om de religieuze doelstellingen te bereiken. Blijkbaar waren ze nogal fanatisch bezig ten tijde van boeddha.

Nonviolence heeft absoluut zijn goede kanten, dat is ook weer waar.
93
spiritualiteit divers / Re: Boeddhisme, liefde en nonviolence
« Laatste bericht door Buddha Amitabha Gepost op 06-07-2024 10:36 »
Mensen die zichzelf een god wanen

ik zie dat eigenlijk niet dat er hier mensen zijn die zich god wanen.
Er zijn toch meer religies die naar het goddelijke verwijzen. Het is niet omdat je het goddelijke ziet in jezelf of anderen dan je je daarom ook god waant.
Ik heb toch meer de indruk dat het eerder plagerig, liefkozend van aard is, met goede bedoelingen.



Citaat
Jezus zei: ‘Jullie weten toch dat God in de heilige boeken zegt: «Jullie zijn goden.» Dat gaat over mensen, en die worden dus goden genoemd. En wat in de heilige boeken staat, is waar. Bovendien heeft de Vader zelf mij uitgekozen en naar de wereld gestuurd! Dan beledig ik toch God niet als ik zeg dat ik zijn Zoon ben?

Johannes 10, 31-42:



Ik zie het zelf niet zo, omdat ik niet geloof in een goddelijk scheppend opperwezen.

Je bent hieronder mild, prima. Ik lees wat anders, maar ik zie ook dat het zichzelf een god wanen eerder iets narrigs is. Ik denk dat ik er voortaan maar over zal zwijgen. Ik schreef hierboven al dat ik ook niet verwacht dat dit zal ophouden.

En je citaat van Christus uit het Bijbelboek Johannes, wat wil je daar verder mee? Als een christen geloof ik wel wat daar staat, maar dat lijkt me logisch. Ik zal er verder niet op in gaan, want zoals ik al vaker heb gezegd, wakkert dat bepaalde gemoederen aan. Ik heb geen zin in discussies over of God bestaat of niet, en ook niet of er een scheppende God kan bestaan of niet. En dat is wat hier in het verleden regelmatig is voorgevallen. Ik word er verdrietig van, als mensen proberen mijn geloof dom, raar, of anderszins te beoordelen. En mij willen gaan bestoken met hun beargumenteerde "bewijzen" dat er geen God is, of kan zijn. Al dan niet met het citeren van boeddhistische citaten.
94
Mensen die zichzelf een god wanen

ik zie dat eigenlijk niet dat er hier mensen zijn die zich god wanen.
Er zijn toch meer religies die naar het goddelijke verwijzen. Het is niet omdat je het goddelijke ziet in jezelf of anderen dan je je daarom ook god waant.
Ik heb toch meer de indruk dat het eerder plagerig, liefkozend van aard is, met goede bedoelingen.



Citaat
Jezus zei: ‘Jullie weten toch dat God in de heilige boeken zegt: «Jullie zijn goden.» Dat gaat over mensen, en die worden dus goden genoemd. En wat in de heilige boeken staat, is waar. Bovendien heeft de Vader zelf mij uitgekozen en naar de wereld gestuurd! Dan beledig ik toch God niet als ik zeg dat ik zijn Zoon ben?

Johannes 10, 31-42:



Ik zie het zelf niet zo, omdat ik niet geloof in een goddelijk scheppend opperwezen.
95
Citaat

But there is no need for anybody to be nonviolent because you are moving in a wrong direction.

Ik kwam dit tegen, en dacht, daar zit toch wel wat in. De kwaliteit van de liefde is ondergewaardeerd in het boeddhisme, er is iets van het innerlijk landschap dat niet goed wordt begrepen.

Met liefde voor het vaderland valt Rusland Oekraïne binnen.
Met liefde voor vaderland en godsdienst is er een voortdurende oorlog in Israël.
Met liefde voor de partner vallen er jaarlijks doden en gewonden omdat de partner een andere keuze maakt en men het niet meer kan verkroppen.

Uit de geschiedenisboekjes heb ik geleerd dat juist de cultuur van geweldloosheid een einde heeft kunnen maken aan de voortdurende stammenoorlogen in India.
Geweldloosheid is daarom ook niet een puur boeddhistisch belangrijk thema, maar juist Indisch, religie overstijgend.

Boeddha predikte ook het stoppen van geweld op zichzelf om de religieuze doelstellingen te bereiken. Blijkbaar waren ze nogal fanatisch bezig ten tijde van boeddha.
96
spiritualiteit divers / Re: Boeddhisme, liefde en nonviolence
« Laatste bericht door Bodhiboem Gepost op 05-07-2024 15:11 »
Voor mij zegt het Indiase hallo Namasté zo een beetje alles, het betekent ‘ik groet het goddelijke in U’.

Citaat
It is for the sake of final Nibbana without clinging that the holy life is lived under the Blessed One.

But it is this unshakeable deliverance of mind that is the goal of this holy life, its heartwood, and its end.


Het niet gehecht zijn is een mooie staat, en dat heb ik altijd ook wel geleefd, in de geest van leven zodat je makkelijk los kunt laten. Maar om nou te zeggen dat mijn geest ‘unshakeable’ is, dat bepaald niet, het gaat nog altijd door allerlei draaiingen en wervelingen heen tijdens de dag.
97
spiritualiteit divers / Re: Boeddhisme, liefde en nonviolence
« Laatste bericht door lang kwaat Gepost op 05-07-2024 12:07 »
Iedereen hier is god, behalve diegenen die er luidkeels over schreeuwen, want die hebben het zich in hun innerlijk nog niet gerealiseerd.

Zo is het. We zijn allemaal mensen, volstrekt gelijkwaardig. Al die borstklopperij over vermeende eigen grootsheid is een teken aan de wand, zoals het gezegde is. Ik geloof eerder in broederschap, elkaar bijstaan waar nodig, liefdevolle vriendelijkheid en nederigheid. Ook al ben ik niet altijd een gemakkelijk persoon, en kan ik scherp zijn. Maar wie niet kan buigen zal omkomen in de storm. Kijk naar de bomen in de harde wind. Ze buigen mee. Als ze dat niet doen, breken ze. Mensen die zichzelf een god wanen sluiten zich buiten het gewone sociale verband. Want ze zijn zogenaamd "wetend" onder de onwetenden. Het zich een god wanen is hier al honderden malen herhaald, en dat gaat nog wel even zo door, denk ik. Hoe dat nog serieus te nemen?

Een stukje uit MN24:

"Is the holy life lived under our Blessed One, friend?" -"Yes, friend." - "But, friend, is it for the sake of purification of virtue that the holy life is lived under the Blessed One?" - "No, friend." - "Then is it for the sake of purification of mind that the holy life is lived under the Blessed One?" - "No, friend." - "Then is it for the sake of purification of view that the holy life is lived under the Blessed One?" - "No, friend." - "Then is it for the sake of purification by overcoming doubt that the holy life is lived under the Blessed One?" - "No, friend." - "Then is it for the sake of purification by knowledge and vision of what is the path and what is not the path that the holy life is lived under the Blessed One?" - "No, friend." - "Then is it for the sake of purification by knowledge and vision of the way that the holy life is lived under the Blessed One?" - "No, friend." - "Then is it for the sake of purification by knowledge and vision that the holy life is lived under the Blessed One?" - "No, friend."

De Boeddha legt het vervolgens zo uit dat dit nog verbonden is met gehechtheid. Hoe hangt alles dan samen? In de tekst gebruikt Boeddha het voorbeeld van een reis in etappes.
En zegt dan:

 "So too, friend, purification of virtue is for the sake of reaching purification of mind; purification of mind is for the sake of reaching purification of view; purification of view is for
the sake of reaching purification by overcoming doubt; purification by overcoming doubt is for the sake of reaching purification by knowledge and vision of what is the path and what is
not the path; purification by knowledge and vision of what is the path and what is not the path is for the sake of reaching purification by knowledge and vision of the way; purification by knowledge and vision of the way is for the sake of reaching purification by knowledge and vision; purification by knowledge and vision is for the sake of reaching final Nibbana without
clinging. It is for the sake of final Nibbana without clinging that the holy life is lived under the Blessed One
."

MN28 beschrijft het punt dat mensen op een bepaald moment, terwijl ze het doel van de Dhamma uit het oog verliezen, bedwelmd raken van het idee dat ze zo puur zijn en dat hun kennis en visie zo voortreffelijk is vergeleken anderen.  Het beschrijft:

"On account of it he lauds himself and disparages others thus: 'I live knowing and seeing, but these other bhikkhus live unknowing and unseeing.' He becomes intoxicated with that knowledge and vision, grows negligent, falls into negligence, and being negligent, he lives in suffering.

Het hele punt: "So this holy life, brahmin, does not have gain, honor, and renown for its benefit, or the attainment of virtue for its benefit, or the attainment of concentration for its benefit, or knowledge and vision for its benefit. But it is this  unshakeable deliverance of mind that is the goal of this holy life, its heartwood, and its end.  (MN28, MN30)

Maar het is gemakkelijk bedwelmd te raken. En dan worden kwaliteiten die zijn gerealiseerd zoals puurheid in gedrag, van visie, van geest, van levensonderhoud en puurheid in kennis en visie, die echt wel degelijk worden gezien als echte kwaliteiten, eigenlijk weer zaken die weer leiden tot bezoedeling, gehechtheid. Dat risico wordt zeker onderkend dus in de sutta's.

Het is echter ook wel weer zo dat er ook echt kwaliteiten kunnen worden gerealiseerd. Je kunt echt je gedrag zuiveren , je kunt echt juiste visie ontwikkelen etc. En dat zijn allemaal niet de minste dingen. Maar de strekking is: vergeet nooit het doel.

"If, bhikkhu you understand that the Dhamma has not been taught by me for the sake of purification of virtue, then for what purpose do you understand the Dhamma to have been taught by me?" "Venerable sir, I understand the Dhamma to have been taught by the Blessed One for the sake of final Nibbana without clinging." "Good, good, bhikkhu! It is good that you understand the Dhamma to have been taught by me for the  sake of final Nibbana without clinging. For the Dhamma is taught by me for the sake of final Nibbana without clinging[/b]. (SN35.75)

De zelfkenners hier hebben denk ik allemaal iets waardevols gezien. Maar ik denk vanuit boeddhistisch perspectief het doel toch wat uit het oog verloren.

Over weten. Weten is misschien wel wat taboe in godsdiensten. God is de Alwetende en wat kan de mens nou weten? Het idee van weten wordt misschien al snel gezien als hoogmoed in Godsdienst? Maar niet in de Pali sutta's. Aanspraak maken op weten is op zich niet hoogmoedig. Weten is niet iets aanmatigends. Wijsheid wordt gezien als een vermogen dat we nou eenmaal hebben. We kunnen dingen analyseren, zien, als dit dan dat etc. Hier zit misschien wel wat spanning.





98
spiritualiteit divers / Re: Boeddhisme, liefde en nonviolence
« Laatste bericht door Buddha Amitabha Gepost op 05-07-2024 10:04 »
Iedereen hier is god, behalve diegenen die er luidkeels over schreeuwen, want die hebben het zich in hun innerlijk nog niet gerealiseerd.

Zo is het. We zijn allemaal mensen, volstrekt gelijkwaardig. Al die borstklopperij over vermeende eigen grootsheid is een teken aan de wand, zoals het gezegde is. Ik geloof eerder in broederschap, elkaar bijstaan waar nodig, liefdevolle vriendelijkheid en nederigheid. Ook al ben ik niet altijd een gemakkelijk persoon, en kan ik scherp zijn. Maar wie niet kan buigen zal omkomen in de storm. Kijk naar de bomen in de harde wind. Ze buigen mee. Als ze dat niet doen, breken ze. Mensen die zichzelf een god wanen sluiten zich buiten het gewone sociale verband. Want ze zijn zogenaamd "wetend" onder de onwetenden. Het zich een god wanen is hier al honderden malen herhaald, en dat gaat nog wel even zo door, denk ik. Hoe dat nog serieus te nemen?

Er is een sprookje over een jongen, die in een dorp woonde waar veel schaapherders waren. Regelmatig was er dreiging van de wolven, die de schapen aanvielen. Een behoorlijke schadepost voor de herders. Op een dag rende hij het dorp in om te waarschuwen, er waren wolven bij de schapen. Het hele dorp rende gewapend naar de schaapskooien. Maar er was geen wolf te bekennen. De jongen moest lachen, want hij had de dorpelingen in de maling genomen. Hij kreeg een standje en men ging weer aan het werk. Dit herhaalde zich een paar keer, en op een gegeven moment nam niemand de jongen meer serieus. Tot er op een dag echt wolven waren, en de jongen rende opnieuw luid schreeuwend het dorp in om de bewoners te waarschuwen. Maar hoe hij ook smeekte, de mensen waren immuun geworden voor zijn praatjes. Ze bleven gewoon aan hun werk in het dorp. De wolven moordden ongestoord een groot deel van de kudde uit.
99
spiritualiteit divers / Re: Boeddhisme, liefde en nonviolence
« Laatste bericht door Bodhiboem Gepost op 05-07-2024 08:55 »
Iedereen hier is god, behalve diegenen die er luidkeels over schreeuwen, want die hebben het zich in hun innerlijk nog niet gerealiseerd.
100

Hmm, ik heb nog nooit een boeddhistische monnik over liefde horen praten, behalve als daar een directe vraag over was op bijvoorbeeld een YouTube kanaal.

Dat klopt wel, ik ook niet.
Tenzij ik me vergis is Thich Nhat Hanh toch wel een boeddhistische monnik.  ;)
Zie wat hij als zei / schreef in 1997...

Citaat

Love Is Being There 

TO LOVE, IN THE CONTEXT OF BUDDHISM, IS above all to be there. But being there is not an easy thing. Some training is necessary, some practice. If you are not there, how can you love? Being there is very much an art, the art of meditation, because meditating is bringing your true presence to the here and now. The question that arises is: Do you have time to love?

I know a boy of twelve whose father asked him one day: “Son, what would you like for your birthday present?” The boy did not know how to answer his father, who was a very rich man, able to buy anything for his son. But the boy did not want anything except his father’s presence. Because the role the father played kept him very busy, he did not have time to devote to his wife and children. Being rich is an obstacle to loving. When you are rich, you want to continue to be rich, and so you end up devoting all your time, all your energy in your daily life, to staying rich. If this father were to understand what true love is, he would do whatever is necessary to find time for his son and his wife.

The most precious gift you can give to the one you love is your true presence. What must we do to really be there? Those who have practiced Buddhist meditation know that meditating is above all being present: to yourself, to those you love, to life.

So I would propose a very simple practice to you, the practice of mindful breathing: “Breathing—I know that I am breathing in; breathing—I know that I am breathing out.” If you do that with a little concentration, then you will be able to really be there, because in our daily life our mind and our body are rarely together. Our body might be there, but our mind is somewhere else. Maybe you are lost in regrets about the past, maybe in worries about the future, or else you are preoccupied with your plans, with anger or with jealousy. And so your mind is not really there with your body.
Between the mind and the body, there is something that can serve as a bridge. The moment you begin to practice mindful breathing, your body and your mind begin to come together with one another. It takes only ten to twenty seconds to accomplish this miracle called oneness of body and mind. With mindful breathing, you can bring body and mind together in the present moment, and every one of us can do it, even a child.

The Buddha left us an absolutely essential text, the Anapanasati Sutta, or Discourse on the Practice of Mindful Breathing. If you really want to practice Buddhist meditation, you must study this text.
If the father I was talking about had known that, he would have begun to breathe in and breathe out mindfully, and then one or two minutes later, he would have approached his son, he would have looked at him with a smile, and he would have said this: “My dear, I am here for you.” This is the greatest gift you can give to someone you love.

In Buddhism we talk about mantras. A mantra is a magic formula that, once it is uttered, can entirely change a situation, our mind, our body, or a person. But this magic formula must be spoken in a state of concentration, that is to say, a state in which body and mind are absolutely in a state of unity. What you say then, in this state of being, becomes a mantra.
So I am going to present to you a very effective mantra, not in Sanskrit or Tibetan, but in English: “Dear one, I am here for you.” Perhaps this evening you will try for a few minutes to practice mindful breathing in order to bring your body and mind together. You will approach the person you love and with this mindfulness, with this concentration, you will look into his or her eyes, and you will begin to utter this formula: “Dear one, I am really here for you.” You must say that with your body and with your mind at the same time, and then you will see the transformation.

Do you have enough time to love? Can you make sure that in your everyday life you have a little time to love? We do not have much time together; we are too busy. In the morning while eating breakfast, we do not look at the person we love, we do not have enough time for it. We eat very quickly while thinking about other things, and sometimes we even hold a newspaper that hides the face of the person we love. In the evening when we come home, we are too tired to be able to look at the person we love.
We must bring about a revolution in our way of living our everyday lives, because our happiness, our lives, are within ourselves.


Fragment uit: True Love: A Practice for Awakening the Heart
Thich Nhat Hanh
© 1997 by Unified Buddhist Church, Inc.
Originally published in French under the title Vivre en Pleine Conscience.
Allemachtig, zei mijn François nu niet dat ware liefde te maken heeft met Zijn?
Ach ja, concepten hé, ook François moest zich er net als Thich Nhat Hanh ook van bedienen.
Concepten, concepten... ::)

Citaat

Getting Rid of Our Concepts 

IN BUDDHISM, THE GREATEST RELIEF OR solace that we can obtain is that of touching nirvana, where nonfear has become something that is part of everyday life. We have a great fear inside ourselves. We are afraid of everything—of our death, of being alone, of change—and the practice of mindfulness helps us to touch nonfear. It is only here that you can experience total relief, total happiness. Nirvana is the foundation of our being, just as water is considered to be the essence of all waves. In the beginning we think that we have a beginning and an end, a birth and a death, and we might think that before our birth we were not there and after our death we will not be there, and we get caught up in the concept of being and nonbeing. Together let us look deeply at a wave in the ocean. It lives its life of a wave, but it lives the life of water at the same time. If the wave were able to turn toward itself and touch its substance, which is water, then it would be able to attain nonfear and nirvana. We live with the concepts of birth and death, of being and nonbeing, of unity and plurality; we have not had the occasion to touch the ultimate dimension of our being. This is nirvana, which can be translated as “extinction.” But extinction of what? Of all emotions, including the notions of birth, death, being, and nonbeing.

Birth and death cannot touch the bodhisattva, nor the wave once it has realized that at the same time it is water. Concepts such as birth and death, being and nonbeing, might in some sense be applied to waves. As far as water is concerned, these qualifications cannot describe the nature of water. When we speak of birth, of death, of being and nonbeing, we are talking in terms of phenomena. In Buddhism, we call this the historical dimension. When we talk about waves, we are in the historical dimension, but when we talk about water, we are in the ultimate dimension in which we cannot speak of birth and death, of being and nonbeing. The wave might think that before its birth it was not there and that after its death it will not be there, but these are notions—concepts—that cannot be applied in the dimension of the ultimate.

The Buddha declared the following: “There is a world, but there is no birth and there is no death, there is no high and no low, no being and no nonbeing.” If that world is not there, how could the world of birth and death, the world of being and nonbeing, be possible? He was talking about the ultimate dimension; he was talking about the water, but all he said was a few words because we cannot use concepts and words with regard to the ultimate.

When we talk about the theology of “God is dead,” this means that the notion of God must be dead in order for God to reveal himself as a reality. The theologians, if they only use concepts, words, and not direct experience, are not very helpful. The same goes for nirvana, which is something to be touched and lived and not discussed and described. We have notions that distort truth, reality. A Zen master said the following to a large assembly: “My friends, every time I use the word Buddha, I suffer. I am allergic to it. Every time I do it, I have to go to the bathroom and rinse my mouth three times in succession.” He said this in order to help his disciples not to get caught up in the notion of Buddha. The Buddha is one thing, but the notion of Buddha is another. Another Zen master said this: “If you meet the Buddha on your way, you must kill him.” You have to kill the notion of Buddha so that the real Buddha can be revealed to you. That day, there was a very solid person in the assembly, a monk who stood up and said these words: “Master, every time you say the word Buddha, I have to go to the river and clean my ears three times in succession.” So they understood each other perfectly. We must not get caught in the trap of notions and concepts.

Fear is born from our ignorance, from our concepts regarding life, death, being, and nonbeing. If we are able to get rid of all these concepts by touching the reality within ourselves, then nonfear will be there and the greatest relief will become possible. For the Buddhist it is necessary to transcend the notions of birth and death, because those notions do not apply to reality. This is equally true with regard to the notions of being and nonbeing. For the Buddhist, to be or not to be is not really the question. The true question is whether we have enough concentration, enough mindfulness, enough practice to touch the foundation of being that is nirvana.
That is why we should do what we have to do to make this meditation of looking deeply a matter of everyday life—when we are eating, when we are drinking, when we are sleeping—and one day we will be able to touch the ultimate reality that is in us. Nirvana is not something that we should search for, because we are nirvana, just as the wave is already water. The wave does not have to search for water, because water is the very substance of the wave. Living deeply makes it possible to touch nirvana, our ultimate reality, the world of no-birth and no-death, and all our fear will be taken away because of this direct knowledge of our true nature.




Fragment uit: True Love: A Practice for Awakening the Heart
Thich Nhat Hanh
© 1997 by Unified Buddhist Church, Inc.
Originally published in French under the title Vivre en Pleine Conscience.


Cool hé. Als ik zeg dat ik God ben, dan wordt dat hier niet begrepen, dan heb ik ik grootheidswaanzin.  8)
Maar kijk, Thich Nhat Hanh zegt dat Nirvana niet is iets is waar we naar moeten zoeken, omdat we nirvana zijn.

...
De grootsheidswaanzin is zeer realistisch.
Valt de eurocent nog niet?
Het concept God en het concept Nirvana zijn niet uitwisselbaar?
Nee, natuurlijk niet, God is persoonlijk, terwijl Nirvana dat niet is.
En zo kunnen we weer oneindig verder leuteren en discussiëren over concepten! ;D
Maar ik heb niets te melden hoor.

Wanneer je beseft God te zijn valt er niets meer te melden.

Correct! ;D
Pagina's: 1 ... 8 9 [10]