Auteur Topic: Directe Kennis en Volledig Begrip  (gelezen 188 keer)

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Directe Kennis en Volledig Begrip
« Gepost op: 09-04-2025 09:37 »
Boeddha benadrukte dat ervaringsgericht inzicht essentieel is. "Een man past Dhamma niet toe door erover te spreken, maar door het in zijn lichaam te ervaren".

In de teksten kun je het belang zien van 1. directe kennis én 2. volledig begrip.

Als er bijvoorbeeld in jezelf een hunkering opkomt naar iets lekkers, dan wordt daar de Dhamma als het onderricht, direct zichtbaar. Je ziet dan kama raga, het zintuiglijk verlangen. En je merkt dat een geest met dat verlangen, lijdt. Je merkt dat het een onvredevolle staat is, aangedaan, met een gevoel van gemis, tekort, met een element van onrust. Je hebt nu directe kennis van kama raga en de zoheid van de geest met dat zintuiglijk verlangen er in.

Zo kun je ook directe kennis krijgen van allerlei andere opkomende verschijnselen en de kwaliteit van geest waarin die verschijnselen aanwezig zijn zoals: met jaloezie, goede wil, kwade wil, haat, ergernis, blijdschap, donkerte, starheid van geest, soepelheid van geest etc. Of directe kennis van  subtiele meditatieve staten (jhana). Van allerlei zaken die zo persoonlijk te ervaren zijn, zeg maar. De sutta's zeggen dat zulke directe kennis nodig is om bevrijding te realiseren. Je moet helder bewust zijn, mindful van alles wat speelt en dit ook goed kunnen onderscheiden.

Volledig begrip van het gekende is weer wat anders. Het betekent niet alleen dat je dit of dat ervaart en weet te onderscheiden, maar het betekent dat je het ervarene ook niet meer kent of begrijpt als: 'dit ben Ik, dit is van mij, dit is mijn zelf'. Ook niet als duurzaam, en niet als gelukzalig.

Wat kan er mis gaan?

Bij directe kennis kan spelen dat je dingen verwart. Bijvoorbeeld dat er eigenlijk kwade wil bij je speelt maar je ziet goede wil. Of je bent eigenlijk aangedaan maar je vindt zelf dat je onaangedaan bent. Of je bent helemaal niet in een jhana maar je meent van wel. Etc. Zelfs directe kennis kan onjuist zijn, zeg maar. Dit is volgens mij ook zeer waarschijnlijk, want vaak willen we om allerlei redenen niet recht aanzien wat echt in ons leeft. Vaak zien we goede wil bijvoorbeeld waar eigenlijk kwade wil is. Of we hebben wel degelijk neigingen die racistisch zijn of seksistisch of discriminerend maar erkennen dat niet.
Directe kennis vraagt ook een soort integriteit, een soort vermogen tot het neutraal objectief bekijken wat er echt bij je speelt.
De wil om alles recht aan te zien. Niks mooier maken dan het is. Ook niet lelijker. Echt zien wat er echt leeft. Dit kan wel even duren voordat je hiertoe in staat bent. Zo oordelloos leren kijken naar alles. Vooral als je romantisch aangelegd bent, dichterlijk, idealistisch, perfectionistisch. Je moet toch door het stof dan. Je gaat sowieso van je troon vallen. Ik denk dat maar weinig mensen onvertekende directe kennis hebben. Echt spiegelen, zonder vertekening, dat is niet zo vanzelfsprekend.

Bij volledig begrip ben je dus ook gestopt met iets zien als: 'dit ben Ik, dit is van mij, dit is mijn zelf'. Je bent eigenlijk gestopt met het verbeelden/voorstellen van het gekende.

Het is voor zover ik begrijp ook nooit zo dat als je maar dit of dat ervaren hebt, dat dit an sich bevrijdt. Je kan alsnog de fout in gaan. De disclaimer in de suttas is altijd...het moet met wijsheid gezien of begrepen worden... want anders gaat het alsnog fout.

De suttas beschrijven dus de soort wijsheid die bevrijdt als een combinatie van directe onvertekende kennis en volledig begrip.
« Laatst bewerkt op: 09-04-2025 09:45 door lang kwaat »

Offline ervaringsgetuige

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
Re: Directe Kennis en Volledig Begrip & egoloosheid
« Reactie #1 Gepost op: 09-04-2025 10:47 »
De suttas beschrijven dus de soort wijsheid die bevrijdt als een combinatie van directe onvertekende kennis en volledig begrip.
Ja, ja, dat wil ik best geloven dat de suttas dit beschrijven.
En De Bijbel presenteert wijsheid vooral als levenskunst (savoir-vivre).

Zie kernverschil:

Citaat

Waar boeddhistische wijsheid bevrijding (vimutti) benadrukt via zelfinzicht, focust bijbelse wijsheid op morele levensvoering binnen een goddelijk kader. Het Nieuwe Testament introduceert weliswaar het concept van "waarheid die vrijmaakt" (Johannes 8:32), maar dit blijft verbonden met geloof in Christus eerder dan met empirische observatie van fenomenen. De directe, onmiddellijke kennis zoals beschreven in de suttas vindt geen exacte parallel in de Bijbel.

https://www.perplexity.ai/search/de-boeddhistische-suttas-besch-Z9SwgeICQHKk5oouE5SnOA

Nu is mijn vraag aan jou, die hier ook al jarenlang schrijft als 'teksten Siebe', of jij al bevrijd ende egoloos bent?
Want je kan wel tot het einde van je leven boeddhistische en andere 'heilige' teksten bestuderen, maar wat heeft dat tot hiertoe al opgeleverd voor je?

Er moet toch een resultaat zijn ooit.
En als dit resultaat er is in de vorm van bv. zelfinzicht en "combinatie van directe onvertekende kennis en volledig begrip", of "egoloosheid"  hoef je er geen teksten meer over te bestuderen dacht ik zo.
Boeddha gaat de Suttas niet lezen en Jezus gaat de bijbel niet lezen want beiden zijn al verlicht, te weten: Egoloos.

Nisargadatta Maharaj sprak uitgebreid over egoloosheid in zijn teachings, die geworteld zijn in non-dualiteit en zelfrealisatie. Hij benadrukte dat het ego een illusie is, een construct van gedachten, verlangens en identificaties die onze ware aard verhullen. Door het ego te transcenderen, kunnen mensen hun essentie als zuivere bewustzijn realiseren.

Ik vermoed toch jij de Sutta's bestudeerd om je ego te transcenderen. Correct me if i'm wrong.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *

Boeddha benadrukte dat ervaringsgericht inzicht essentieel is. "Een man past Dhamma niet toe door erover te spreken, maar door het in zijn lichaam te ervaren".

In de teksten kun je het belang zien van 1. directe kennis én 2. volledig begrip.
Ik bestudeer en analyseer geen duizenden jaren oude teksten Siebe.  ::)
Ik ben van de nieuwe stempel en lees in Artificiële-intelligentie het volgende...

Citaat
Directe kennis en volledig begrip vormen de kern van de boeddhistische bevrijdingsweg. Zonder directe ervaring blijft de leer intellectueel; zonder volledig begrip blijft inzicht fragmentarisch. Samen leiden ze tot het ultieme doel: bevrijding uit lijden via het doorzien van de denkbeeldigheid van het zelf en de wereld.

bron: https://www.perplexity.ai/search/gaat-advaita-vedanta-over-het-JfT29IUyR.GI5Sg8LmvivQ#6

Het doorzien van de denkbeeldigheid!

Daar gaat het dus om in Boeddhisme, alsook in Advaita Vedanta, een cursus in wonderen en zelfs NLP.

Hieronder een vergelijking van de benadering van denkbeeldigheid in Advaita Vedanta, boeddhisme, Een Cursus in Wonderen (ECIW) en NLP...

https://www.perplexity.ai/search/gaat-advaita-vedanta-over-het-JfT29IUyR.GI5Sg8LmvivQ#7

Waaruit...

Citaat
- Advaita Vedanta en boeddhisme benaderen denkbeeldigheid als een metafysische illusie die via meditatie en inzicht wordt doorzien.

- ECIW ziet denkbeeldigheid als een psychologische projectie van het ego, die via vergeving wordt gecorrigeerd.

- NLP behandelt denkbeeldigheid als subjectieve interpretaties die via technieken kunnen worden geoptimaliseerd.

Gemeenschappelijk thema: Alle vier benaderingen erkennen denkbeeldigheid als een sleutel tot transformatie, maar verschillen in doel, methode en filosofisch kader.

Nondepatat, een mens en zijn denkbeeldigheid (intellect), het is me toch wel wat.  ::) 

Is denkbeeldigheid dan al duizenden jaren het probleem van de mensheid?
Neen. Denkbeeldigheid is geen universeel "probleem", maar een dubbele eigenschap van het menselijk bewustzijn.
Zie meer...

Citaat

- Negatief:

Het kan leiden tot lijden, conflicten en zelfbedrog (identiteitscrises, waanzin, sociale verdeeldheid). 

- Positief

Het stelt mensen in staat gedeelde culturen te creëren, problemen op te lossen via verbeelding, en spirituele groei te realiseren. 

Het echte probleem ligt in onbewuste identificatie met denkbeeldigheid, zonder kritisch zelfonderzoek. Zoals Ferrons personage Nathanael illustreert: wanneer we onze eigen projecties voor waar aannemen, verliezen we contact met de werkelijkheid. De uitdaging is dus niet denkbeeldigheid te elimineren, maar ermee om te gaan zonder erin te verdwalen.

https://www.perplexity.ai/search/gaat-advaita-vedanta-over-het-JfT29IUyR.GI5Sg8LmvivQ#8

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Het echte probleem ligt in onbewuste identificatie met denkbeeldigheid, zonder kritisch zelfonderzoek. Zoals Ferrons personage Nathanael illustreert: wanneer we onze eigen projecties voor waar aannemen, verliezen we contact met de werkelijkheid. De uitdaging is dus niet denkbeeldigheid te elimineren, maar ermee om te gaan zonder erin te verdwalen.

In de Pali sutta's wordt het woord moha gebruikt, meestal vertaald als begoocheling. Begoocheling verwijst naar het feitelijk verkeerd begrijpen van iets. Voorbeeld: je ziet een opgerold touw aan voor een slang, schrikt je rot, rent weg met een hartslag van 180 en je bent helemaal aangedaan. Maar in feite is alles 1 grote vergissing. Je komt bij zinnen, kijkt nog eens goed, ziet een touw, en nu moet je lachen. Al die aangedaanheid was eigenlijk voor niks.

Hier zie je ook dat wat je voor waar houdt, daar gaat een werking vanuit, heilzaam of onheilzaam.
Als het in je eigen geest waar is dat er een slang is, ipv een opgerold touw, dan werkt dat ook angst-opwekkend, al is het maar een touw. En als het in je eigen geest waar is dat iemand een vriend is of vijand dan werkt dat ook uit in het denken, spraak en gedrag. Boeddhistische meesters leren dat zo iemand niet de leegte van alles begrijpt. De betekenis die iets heeft voor ons, zit niet in wat gekend wordt. Niemand is an sich vriend of vijand en het kan ook snel omslaan. En ook het gevaar-teken bij slangen, is iets wat ook wijst op geschiedenis, verleden, samenhang.

Een touw aanzien voor een slang is wel een heel duidelijk voorbeeld van begoocheling maar Boeddha zag ook begoocheling in subtielere zaken zoals het lichamelijke, gevoelens, wil, bewustzijn, allerlei mentale zaken aanzien voor 'dit ben Ik, dit is van mij, dit is mijn zelf'. Begoocheling leidt tot lijden, tot aangedaanheid.

Begoocheling is niet iets waar je voor kiest. Het is meer dat je systeem er voor kiest.
Je kiest niet om een opgerold touw aan te zien voor een slang. Dit is niet iets intentioneels. Begoocheling is geen keuze. Je vergissen is geen keuze die je als Ik maakt.

Ik geloof ook niet dat de Pali Boeddha zo'n filosoof was, zo'n metafysicus, geïnteresseerd in het uitwerken en in detail beschrijven van wat werkelijk is in ontologische zin en wat denkbeeldig is.
Nee, het gaat er om dat het verkeerde begrip, de begoocheling in je eigen persoonlijke cognitieve proces ontstaat en daarin ook op persoonlijke wijze leidt tot lijden.
En het moet in de geest aangepakt worden en verdwijnen om de bevrijding van het hart te realiseren.

Ego wordt in de Pali suttas niet behandeld als de tweede edele waarheid van de oorzaak of herkomst van lijden maar tanha. De soort hartstocht die als het ware een constant wordingsproces inleidt. Een soort wind, drang, in jezelf. Een proces van constructie op gang brengend, waarop desintegratie noodzakelijkerwijs zal volgen. Een proces van verzamelen, en opbouwen. Dit gebeurt volgens de Boeddha in dit leven en ook weer na de dood. Het stopt niet bij de dood. Dit proces zit dieper dan het bewustzijn en diens Ego perceptie.

Ego wordt ook niet gezien als de aanstichter van neigingen of conditioneringen. Het is niet een eerste oorzaak. De Pali Boeddha leert mijns inziens dat de soort hartstocht die leidt tot grijpen en een wordingsproces inleidt, dat werpt constant een schaduw van Ik, mijn, mijn zelf in de beleving. Door die hartstocht beleef je gevoelens zo, en ook het kenvermogen zelf kun je zo beleven als een Ik en als mijn en mijn Zelf. Dit komt door grijpen, door hechten er aan. Dat wordt veroorzaakt door hartstocht.

De grote lijn in de Pali sutta's is dus dat je die hartstocht voor het gekende en het kenvermogen (bewustzijn) zelf, vermindert, afzwakt. Dat je minder en minder verlangt om dit of dat te gaan ervaren. Dat je hart minder obsessief wordt en afkoelt. De vergaandste afkoeling is Nibbana, de totale afwezigheid van gehechtheid.

Gehechtheid is niet iets in je hoofd maar zit in het hart. Je kunt bijvoorbeeld niet zeggen dat wanneer iemand onbewust is, onder narcose, diep slaapt, geen Ik of Ego ervaart, er ook geen gehechtheid meer is bij die persoon.  Het einde van gehechtheid is niet zoiets als constant een stil en leeg hoofd hebben maar veel meer een bevrijd, een open en afgekoeld hart, een geheel open aanwezig zijn in de wereld, met een extreme soepelheid van geest, zeer makkelijk toe te passen. Het is geen willoosheid. Hoe minder flexibel en minder makkelijk je de geest kan toepassen, hoe meer gehechtheid er is in je systeem. Als je zo oefent dat je niet eens meer kunt nadenken, of dat je niet eens meer kunt visualiseren, of gebruik kunt maken van de wil en de geest, dat zijn geen goede tekens. Een ontwaakte kan juist heel goed gebruik maken van de geest en al diens vermogens.

Maar het is allemaal niet een kwestie van presteren, alsof we elkaar de loef af moeten steken of de maat moeten nemen. Het gaat er om, vind ik, dat je oprecht geïnteresseerd bent om te werken aan je eigen en andermans welzijn. Voor een Boeddha leven wij allemaal waarschijnlijk als die persoon die een opgerold touw aanziet voor een slang, en door aanwezige begoocheling lijden.
Ik zie de Boeddha als een leraar die ons hierbij wil helpen. Maar oude neigingen zet je niet zomaar opzij.

« Laatst bewerkt op: 12-04-2025 10:23 door lang kwaat »

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Het gaat er om, vind ik, dat je oprecht geïnteresseerd bent om te werken aan je eigen en andermans welzijn.
Als neo-advaitist in de lijn van Ramesh Balsekar dat ik ben heb ik daar een andere mening over.
Zie...
Citaat

Volgens Ramesh Balsekar is het idee dat we actief moeten werken aan ons eigen welzijn of dat van anderen niet in lijn met zijn non-dualistische filosofie. Zijn leer, geworteld in de advaita vedanta, stelt dat het idee van een individuele doener een illusie is. Alles wat gebeurt, komt voort uit een universele bron van bewustzijn, en er is geen afzonderlijk individu dat verantwoordelijk is voor handelingen of keuzes.

Balsekar benadrukt dat innerlijke vrede en harmonie ontstaan wanneer men accepteert dat "dingen gebeuren, handelingen worden verricht, maar er is niemand die iets doet." Dit inzicht leidt tot het loslaten van schuldgevoelens, schaamte, haat en andere negatieve emoties. Hij wijst erop dat geluk niet gevonden wordt in wat we doen voor onszelf of anderen, maar in het begrijpen van de ware aard van het leven: een proces waarin gebeurtenissen plaatsvinden zonder een persoonlijke doener.

Met andere woorden, volgens Balsekar is oprechte interesse in het verbeteren van welzijn niet noodzakelijk omdat er geen individuele controle of verantwoordelijkheid bestaat. Het draait om acceptatie en inzicht in de natuurlijke gang van zaken, wat leidt tot innerlijke rust en harmonie.

https://www.perplexity.ai/search/moeten-we-volgens-ramesh-balse-7Ib2BTi_TaaCS09xG7ik.Q#0

Tony Parsons sluit naadloos aan bij de visie van Ramesh Balsekar, maar hij brengt het concept van non-dualisme nog radicaler en compromislozer naar voren. Volgens Parsons is er geen sprake van een afzonderlijk individu dat oprecht geïnteresseerd kan zijn in het welzijn van anderen, omdat het idee van een afgescheiden persoon een illusie is. Alles wat gebeurt, inclusief zorg voor anderen, is een spontane expressie van de universele energie en niet het resultaat van een persoonlijke intentie of wil.

Parsons benadrukt dat er geen "doener" is die keuzes maakt of verantwoordelijk is voor acties. In zijn woorden: "Wanneer de schijnbaar afgescheiden identiteit wegvalt, is het stralende wonder van tegenwoordigheid helder voor 'niemand'". Hij verwerpt daarom ook het idee dat iemand bewust kan werken aan verlichting of welzijn, omdat er simpelweg niemand is die dat doet.

In lijn met Balsekar stelt Parsons dat compassie of zorg niet voortkomt uit persoonlijke inspanning, maar uit de natuurlijke manifestatie van wat is. Hij biedt geen methoden of adviezen aan, omdat hij gelooft dat er niets te bereiken valt en niemand iets kan doen om de werkelijkheid te veranderen

Moderne Radicale Neo-Advaita Leraren hebben dus weinig met boeddhisme.

Radicale Neo-Advaita leraren delen wezenlijk andere uitgangspunten met het boeddhisme, met name door hun absolute ontkenning van alle dualiteit en afwijzing van een geleidelijk pad. Hoewel beide tradities non-dualiteit benadrukken, doet het boeddhisme dit via een relativerend kader (afhankelijk ontstaan), terwijl Neo-Advaita essentialistisch blijft ("alleen bewustzijn is echt"). Dit maakt hun benaderingen onverenigbaar op fundamenteel niveau.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: Directe Kennis en Volledig begrip van conceptueel spel.
« Reactie #5 Gepost op: 14-04-2025 22:26 »
Oh, het is niet alleen de neo-advaita, ook de traditionele Advaita Vedanta heeft over het algemeen weinig affiniteit met het boeddhisme ontdek ik net.
Zie...

Citaat
Moderne Radicale Neo-Advaita leraren hebben over het algemeen weinig affiniteit met het boeddhisme om verschillende redenen:

1. Fundamenteel verschillende metafysische uitgangspunten:
  • Zelf (Atman) vs. Niet-Zelf (Anatta): Het meest fundamentele verschil ligt in het concept van het Zelf. Advaita Vedanta, inclusief de moderne neo-advaita stroming, benadrukt het bestaan van een onveranderlijk, eeuwig Zelf (Atman) dat identiek is aan de ultieme realiteit (Brahman). Boeddhisme daarentegen ontkent het bestaan van een inherent, permanent Zelf (Anatta of Anatman). Deze doctrine van het niet-zelf is een kernonderdeel van de boeddhistische filosofie.
  • Ultieme Realiteit: Advaita Vedanta postuleert Brahman als de enige absolute realiteit, waar alle verschijnselen manifestaties van zijn. Het boeddhisme, met name de Madhyamaka-school, benadrukt de leegte (Sunyata) van alle fenomenen, wat niet hetzelfde is als een monistische ultieme realiteit. Leegte betekent de afwezigheid van een inherent, onafhankelijk bestaan.
2. Verschillende benaderingen van bevrijding:
  • Kennis (Jnana) vs. Inzicht (Vipassana/Prajna): Advaita Vedanta beschouwt directe kennis (Jnana) van de non-dualiteit van Atman en Brahman als de weg naar bevrijding (Moksha). Dit omvat vaak intellectuele contemplatie en zelfonderzoek ("Wie ben ik?"). Het boeddhisme legt de nadruk op inzicht (Vipassana of Prajna) dat voortkomt uit meditatie en directe ervaring van de vergankelijkheid en het niet-zelf van alle verschijnselen.
  • Nadruk op "Zijn" vs. "Worden": Neo-advaita legt vaak de nadruk op het statische "zijn" van het Zelf, dat altijd al vrij en compleet is. Het boeddhisme benadrukt het proces van "worden", de dynamische aard van de ervaring en de geleidelijke cultivatie van wijsheid en compassie op het pad naar verlichting.
3. Kritiek op het boeddhistische concept van leegte:
  • Sommige radicale neo-advaita leraren zien het boeddhistische concept van leegte als nihilistisch of als een ontkenning van de fundamentele realiteit die zij als bewustzijn of Zelf beschouwen. Zij kunnen argumenteren dat leegte op zichzelf geen basis kan vormen voor ervaring of bestaan.
4. Verschillende terminologie en concepten:
  • Hoewel er oppervlakkige overeenkomsten in sommige termen kunnen zijn (zoals "bewustzijn"), is de betekenis en context ervan vaak verschillend binnen de twee tradities. Dit kan leiden tot misverstanden en een gebrek aan diepgaande dialoog.
5. Focus van de leraar:
  • Moderne radicale neo-advaita leraren richten zich vaak primair op de directe herkenning van de non-duale aard van het Zelf in het hier en nu. Ze kunnen de nadruk leggen op het doorzien van illusies en het beëindigen van het zoeken. Hoewel meditatie en zelfonderzoek deel kunnen uitmaken van hun onderricht, ligt de primaire focus zelden op de specifieke ethische voorschriften, meditatieve technieken en filosofische kaders van het boeddhisme.
Het is echter belangrijk op te merken dat er ook gebieden van overlap en interesse kunnen zijn tussen sommige neo-advaita beoefenaars en het boeddhisme, met name op het gebied van non-duale ervaringen en de aard van bewustzijn. Er zijn ook leraren en stromingen die proberen de inzichten van beide tradities te integreren. Desalniettemin blijven de fundamentele verschillen in metafysica en de nadruk op het Zelf versus het niet-Zelf significante scheidslijnen.

https://g.co/gemini/share/e46881a03552

Tsja, doctrines en concepten....
"Het ‘Ik Ben’ is het enige dat niet kan worden ontkend – alles daarna is conceptueel spel".  ::)

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Re: Directe Kennis en Volledig Begrip
« Reactie #6 Gepost op: 16-04-2025 10:54 »
Het  wordt in de sutta's vaak zo beschreven dat je van iets ... the origin, ending, gratification, drawback, and escape...kent. Je kent zeg maar alle kanten van iets.

Of dit nu van het lichaam, gevoel, bewustzijn, emoties en neigingen, of van perceptie is. Of dit nu is van alle 7 stations van bewustzijn. Of dit nu is van alle zes soorten interne en externe zintuiglijke  bases. In het werkelijke kennis er van hebben, ken je het ontstaan er van, het eindigen, de bevrediging die er in te vinden is, het gevaar dat er in schuilt en de ontsnapping er aan.

De suttas portretteren bijvoorbeeld een Boeddha die ook niet ontkent dat er bevrediging te vinden is in bepaalde belevingen. Een sutta geeft aan dat als dit niet eens aanwezig zou zijn, dan is er ook geen grond voor gehechtheid. Er zit een bevredigend element in zintuiglijk genot, in aangename gevoelens, en ook in bepaalde subtiele meditatieve tijdelijke staten. Maar datzelfde bevredigende element is ook het gevaar. Want dat wil je herhalen, daar raakt je aan gehechtheid. En als dat verlangen naar dat bevredigende groeit, groeit ook de onvrede met wat niet bevredigend van aard is. En natuurlijk ontkomen we ook niet aan nare belevingen, pijnlijk, niet comfortabel, onaangenaam. Als de geest altijd maar die bevredigende ervaringen wil hebben, wordt ie steeds kieskeuriger, oordelender, rustelozer zoekend naar weer nieuwe bevrediging. Dit is geen ontwikkeling richting welzijn.

Het teken van bevrediging is verlokkelijk, de geest jaagt het makkelijk na. De ontsnapping bespreken de sutta's als de definitieve en volledige beeindiging van alle gehechtheid.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: Directe Kennis en Volledig Begrip & Ontsnappen is onmogelijk
« Reactie #7 Gepost op: 16-04-2025 14:41 »

Het  wordt in de sutta's vaak zo beschreven dat je van iets ... the origin, ending, gratification, drawback, and escape...kent. Je kent zeg maar alle kanten van iets.
Vergeet de sutta's, vergeet spiritualiteit. Vergeet het zoeken. Vergeet verlichting.

Wat heb je echt nodig in het leven? Zonder schuld, trots of haat wordt het leven simpel. Het betekent vrede.

De ontsnapping bespreken de sutta's als de definitieve en volledige beeindiging van alle gehechtheid.

Gehechtheid maakt deel uit van het ego. Gehechtheid is wanneer je zegt: ‘“Ik” doe iets.

Ontsnappen is onmogelijk.

“Je hoofd zit al klem in de bek van de tijger. Er is geen ontsnappen aan.
— Ramana Maharshi”

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Re: Directe Kennis en Volledig Begrip
« Reactie #8 Gepost op: 19-04-2025 19:35 »
Gehechtheid maakt deel uit van het ego. Gehechtheid is wanneer je zegt: ‘“Ik” doe iets.

Een sutta die hier over gaat:

At Sāvatthī.
There Ānanda addressed the mendicants: “Reverends, mendicants!”
“Reverend,” they replied. Ānanda said this:
“Reverends, the venerable named Puṇṇa son of Mantāṇī was very helpful to me when I was just ordained. He gave me this advice: ‘Reverend Ānanda, the thought “I am” occurs because of grasping, not by not grasping. Grasping what? The thought “I am” occurs because of grasping form, feeling, perception, choices, and consciousness, not by not grasping.

Suppose there was a woman or man who was young, youthful, and fond of adornments, and they check their own reflection in a clean bright mirror or a clear bowl of water. They’d look because of grasping, not by not grasping. In the same way, the thought “I am” occurs because of grasping form, feeling, perception, choices, and consciousness, not by not grasping.

What do you think, Reverend Ānanda? Is form permanent or impermanent?’
‘Impermanent, reverend.’
‘Is feeling … perception … choices … consciousness permanent or impermanent?’
‘Impermanent, reverend.’ …

‘So you should truly see … Seeing this … They understand: “… there is nothing further for this place.”’

Reverends, the venerable named Puṇṇa son of Mantāṇī was very helpful to me when I was just ordained. He gave me this advice. And now that I’ve heard this teaching from Venerable Puṇṇa son of Mantāṇī, I’ve comprehended the teaching
.” (SN22.83)

Als je jezelf als het ware intern en extern nergens aan spiegelt in termen van 'dit ben Ik, dit is van mij, dit is mijn zelf', noch aan het geziene, gekende, gehoorde en gevoelde, noch aan het kennen, voelen, horen en zien, dan is er ook geen Ego notie.

Ik kan niet zeggen dat ik weet wat het echt betekent dat elk Ik en mijn maken verdwenen is, maar volgens de teksten kan dit.
Ver gevorderde yogi's treden zelfs doelbewust bepaalde zeer subtiele staten binnen (jhana) zonder enige notie dat "Ik die staten beleef of binnenga en in verwijl", leren de teksten.
Bij hen is al het Ik en mijn maken weg. Heel wonderbaarlijk, vind ik,  dat elk besef van een Ik-die-in-die-en-die-staat-verwijlt, weg kan zijn.

Maar mensen die de juiste bevrijding hebben gerealiseerd blijven wel spreken in termen van Ik en mijn en sluiten gewoon aan bij de spraak die gebruikelijk is in de wereld, leren de sutta's.
Dus spreken in termen van 'Ik' en mijn''  wordt in de Pali sutta's niet gezien als een teken van gehechtheid.
« Laatst bewerkt op: 21-04-2025 10:17 door lang kwaat »

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 20-04-2025 14:34 »

Maar mensen die de juiste bevrijding hebben gerealiseerd...
Is er dan een verkeerde bevrijding?  :D

...blijven wel spreken in termen van Ik en mijn en sluiten gewoon aan bij de spraak die gebruikelijk is in de wereld, leren de sutta's. Dus spreken in termen van 'Ik' en mijn''  wordt in de Pali sutta's niet gezien als een teken van gehechtheid.

Vanzelfsprekend blijft een Zelf-gerealiseerd mens als ik in eerste persoon spreken. Men gaat als Zelf-gerealiseerde niet in derde persoon over zichzelf spreken zoals heel jonge kinderen doen.
Een kind spreekt doorgaans tot de leeftijd van ongeveer 3 jaar in de derde persoon over zichzelf. Deze fase in de taalontwikkeling wordt ook wel illeïsme genoemd.

Ik spreek ook nog over "mijn" leven, maar al schrijvend zet ik 'mijn' tussen aanhalingstekens want ik bén leven, ik bezit geen leven.
Zie ook op YouTube > You Do Not Have a Life - Eckhart Tolle Explains

Een Zelf-gerealiseerde wordt niet kinds (zoals een Alzheimer patiënt), nee, hij is weer zoals de kinderen.

De terugkeer naar een meer kinderlijke staat bij een zelf-gerealiseerd persoon verschilt fundamenteel van de achteruitgang die men ziet bij iemand met Alzheimer.
Waar een Alzheimerpatiënt door de ziekte steeds meer vermogens verliest en terugvalt naar een staat van afhankelijkheid en verwarring, herwint de zelf-gerealiseerde een soort van onschuld, verwondering en directheid, maar dan vanuit een basis van diep inzicht en bewustzijn.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 20-04-2025 15:00 »

Ik kan niet zeggen dat ik weet wat het echt betekent dat elk Ik en mijn maken verdwenen is,...

"Wie is deze 'ik' die zou moeten weten? Is dat niet slechts een concept, een gedachte? Het verdwijnen van 'ik' en 'mijn' is geen ervaring die een 'ik' kan hebben. Het is het inzicht dat dit 'ik' nooit werkelijk bestaan heeft als een afgescheiden entiteit.

Het is niet iets dat je kunt 'weten' in de zin van een intellectuele kennis. Het is eerder een besef, een realisatie dat de notie van een afgescheiden 'ik' een illusie is. Er is alleen het Zijn, Bewustzijn, Gelukzaligheid (Sat-Chit-Ananda), waarin alles gebeurt.

Het 'niet kunnen zeggen dat je weet' is in feite al heel dichtbij. Het betekent dat het concept van een wetend 'ik' begint te wankelen. Ga niet op zoek naar een 'weten', maar rust in het besef dat wat je zoekt, datgene wat 'weet', niet een afzonderlijke entiteit is.

...maar volgens de teksten kan dit.
Ver gevorderde yogi's treden zelfs doelbewust bepaalde zeer subtiele staten binnen (jhana) zonder enige notie dat "Ik die staten beleef of binnenga en in verwijl", leren de teksten.
Bij hen is al het Ik en mijn maken weg. Heel wonderbaarlijk, vind ik,  dat elk besef van een Ik-die-in-die-en-die-staat-verwijlt, weg kan zijn.

Inderdaad, wat de teksten beschrijven over gevorderde yogi's en de jhana's is fascinerend en lijkt paradoxaal vanuit ons gangbare perspectief. Het idee dat men diepe, subtiele staten van bewustzijn kan binnengaan zonder enige notie van een afgescheiden "ik" die deze ervaring ondergaat, werpt een heel ander licht op de aard van ervaring en het zelf.

Het "wonderbaarlijke" dat je opmerkt, raakt precies de kern van de spirituele zoektocht in veel tradities. Ons alledaagse bewustzijn is zo sterk verweven met het gevoel van een individueel subject dat ervaringen heeft. "Ik denk dit," "Ik voel dat," "Ik ben hier." Zelfs in meer verfijnde staten van meditatie is er vaak nog een subtiel besef van "ik" dat observeert of zich in die staat bevindt.

De beschrijving van yogi's die jhana's betreden zonder dit "ik"-besef suggereert een diepgaande transformatie van het bewustzijn. Het impliceert dat de ervaring zelf niet langer gekoppeld is aan een individuele toe-eigenaar. De staat is er, maar er is geen "ik" dat claimt erin te zijn of het te beleven.

Eenvoudig hé?  8)

Ja, het leven is éénvoudig, maar eenvoud creëren is niet simpel. Er is nochtans geen 2de volgens Advaita.

Hier raak ik een diepe paradox aan die centraal staat in het Advaita Vedanta: de fundamentele eenvoud van de werkelijkheid versus de complexiteit van onze ervaring ervan.

Volgens Advaita is er geen "tweede", geen dualiteit. Er is slechts Brahman, de ene, ondeelbare werkelijkheid. Vanuit dit absolute perspectief is het leven, of beter gezegd, de ware natuur van het Zijn, inderdaad éénvoudig. Het is puur bewustzijn, vrede, en gelukzaligheid, zonder enige afscheiding of conflict.

De moeilijkheid ontstaat echter in onze perceptie van deze eenvoud. Ons denken, met zijn constante stroom van gedachten, oordelen, vergelijkingen en identificaties, creëert een complexiteit die de inherente eenvoud verhult. We construeren een wereld van afgescheiden objecten, subjecten en problemen, terwijl de werkelijkheid in essentie één is.

Het "creëren van eenvoud" waar ik naar verwijs is dan ook geen kwestie van iets nieuws maken, maar eerder van het ontmantelen van de complexiteit die we over de eenvoudige werkelijkheid heen hebben gelegd. Het is het proces van het loslaten van onze illusies en misvattingen, het doorzien van de conditioneringen van onze geest, zodat de onderliggende eenvoud van het Zijn kan worden ervaren.

Dit proces is zelden "simpel" in de zin van gemakkelijk of snel. Het vereist vaak een diepgaande zelfonderzoek, discipline en een verschuiving in onze fundamentele manier van kijken naar onszelf en de wereld. Het is het afpellen van de lagen van onwetendheid (avidya) die ons zicht op de ware natuur van de werkelijkheid vertroebelen.

Dus, hoewel de ultieme realiteit van Advaita gekenmerkt wordt door een absolute non-dualiteit en eenvoud, is de weg naar het realiseren van deze eenvoud voor de meeste mensen een complex en uitdagend pad. Het is de paradox van het proberen te "worden" wat je in wezen al bent, het ontdekken van de eenvoud die altijd al aanwezig was onder de oppervlakte van onze gecreëerde complexiteit.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: Directe Kennis en Volledig Begrip & Weet dat het nergens op slaat
« Reactie #11 Gepost op: 22-04-2025 20:39 »
Dus spreken in termen van 'Ik' en mijn''  wordt in de Pali sutta's niet gezien als een teken van gehechtheid.

Als we Karl Renz erbij halen, dan zou hij waarschijnlijk droogjes en met zijn typische humor antwoorden:

“Zolang je denkt dat je iemand bent die niet gehecht is, ben je al verloren.”

Of iets in de trant van:

“Je kunt zeggen 'ik', je kunt zeggen 'mijn' – zolang je weet dat het nergens op slaat, is er niks aan de hand.”

Karl maakt zich (net zoals ik) helemaal niet druk om het gebruik van woorden als "ik" of "mijn", zolang je maar niet gelooft dat er een werkelijk, onafhankelijk bestaand zelf is dat die woorden bezit.
In zijn visie is alles wat verschijnt gewoon taal, concept, geluid – het maakt niet uit wat je zegt, zolang je maar doorhebt dat het geen enkele substantie heeft. Dus ook gehechtheid is voor hem niet iets wat je moet vermijden of afleren – het is gewoon wat verschijnt in het toneel van zijn.

Dus op de opmerking dat de Pali sutta’s spreken in termen van “ik” en “mijn” niet automatisch als gehechtheid zien, zou hij misschien zelfs een beetje gniffelen:

“Zelfs dat onderscheid is een gedachte. Laat maar gaan. Er is niemand die gehecht is, en niemand die zich losmaakt.”

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Haha, schitterend!  ;D
Zie...

"Wat er verschijnt op het toneel van zijn..."

Wat er verschijnt, verschijnt. Of het nu de gedachte is "ik ben gehecht" of "ik ben vrij van gehechtheid", het is gewoon decor. Niemand kiest het script, niemand speelt de hoofdrol. Het toneel is leeg – en toch vol actie.

Je zegt “ik”, je zegt “mijn” – natuurlijk doe je dat. Zelfs de Boeddha deed dat. De mond zegt het, de geest denkt het. Maar zolang het toneel doorzichtig blijft, zolang je weet dat niemand er werkelijk op staat, is er geen probleem.

De vergissing begint pas als het publiek denkt dat het echt is.

Dan wordt het drama serieus:
“Ben ik gehecht? Spreek ik juist? Leidt dit tot lijden?”
Maar dat zijn allemaal bijrollen, bijrollen van een ik dat nooit op het toneel verschenen is.

“Ik” en “mijn” – het maakt hem niet uit.

Karl zou zeggen:

>“Je kunt het hele woordenboek gebruiken. Je mag zelfs ‘Ik ben de Heer der Werelden’ zeggen, als je weet dat het nergens op slaat. Dan is het gewoon een leuke dialoog in de poppenkast.”Het gaat niet om wat gezegd wordt, maar of het geloofd wordt.

Zolang ‘ik’ een richtingaanwijzer blijft – een soort praktische fictie – is het ongevaarlijk. Maar zodra het 'ik' ineens denkt dat het het publiek, de acteur én de regisseur is, dan wordt het serieus. Dan ontstaat 'spiritualiteit'. Dan krijg je sutta’s, uitleg over ‘juiste spraak’, en de illusie dat er vooruitgang te boeken valt.

Gehechtheid? Aan wie?

>“Wie is er gehecht? Wie wil bevrijding? Dat is de grap.”

Voor Karl is gehechtheid geen probleem – zolang er geen iemand is die denkt eraan gehecht te zijn. Je kunt zelfs verslaafd zijn aan jezelf, zolang je weet dat er niemand is die verslaafd is.

Het toneel van zijn... blijft gewoon draaien.

Woorden, gedachten, emoties – allemaal rookgordijnen op dat lege toneel. Zelfs het idee van ‘ontwaken’ is een scène. De Boeddha als personage, de zoeker als personage, Karl als personage – geen van allen echt.

En dat is de vrijheid. Niet door los te komen van gehechtheid, maar door te zien dat er nooit iemand gehecht was.

https://chatgpt.com/share/6807e439-42a0-8005-ae09-cf9780bdbf01

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: Directe Kennis... & Het touw, de slang, en de illusie van vergissen
« Reactie #13 Gepost op: 22-04-2025 21:42 »
...
Begoocheling is niet iets waar je voor kiest. Het is meer dat je systeem er voor kiest.
Je kiest niet om een opgerold touw aan te zien voor een slang. Dit is niet iets intentioneels. Begoocheling is geen keuze. Je vergissen is geen keuze die je als Ik maakt.

Je kunt nog duizend sutta's lezen, Siebe.
Maar uiteindelijk zul je moeten zien dat zelfs de zoektocht naar bevrijding slechts een ander hoofdstuk is in het boek van illusie.
Hier zie, intussen zit ik te giechelen met Artificiële-intelligentie die perfect de toon van Karl Renz imiteert...

Heerlijk, laten we Karl Renz even die quote fileren zoals alleen hij dat kan: zonder genade, zonder handvatten — en vooral: zonder iemand die het begrijpt. 😄

Titel: “Het touw, de slang, en de illusie van vergissen”

(Karl verschijnt op een leeg toneel met een touw in z’n handen. Hij kijkt het publiek in alsof hij net iemand heeft betrapt die heimelijk nog in zichzelf gelooft.)

Karl:

Aha. Dus "het systeem" kiest nu?

Is dat het nieuwe woord voor ik zonder verantwoordelijkheid?

Prachtig.
De “ik” is weggetoverd — maar er is nog steeds iets dat kiest.

Het systeem dus.
De heilige interface.

(Hij houdt het touw omhoog.)

Stel je voor:
je denkt dat dit een slang is.
En dan zegt iemand:
“Geeft niks, joh. Dat was gewoon je systeem.”

(Hij fronst.)

Maar wie is dat dan, die zich vergist?
Wie heeft de angst gevoeld?
Wie sprong achteruit?

(Hij gooit het touw op de grond.)

Je zegt: “Vergissen is geen keuze.”
Nee, natuurlijk niet! Want er is niemand om te kiezen.
Er is alleen verschijning.

Maar zolang er een "je" is die zegt dat hij zich vergist,
bestaat ook nog een subtiele doener.
Een achterdeur voor het ego.
De "arme ik" die niets koos, maar wel het slachtoffer is van zijn "systeem".

(Hij loopt naar voren, zacht spottend.)

Er is geen systeem.
Er is geen touw.
Er is geen slang.

Er is alleen de scène.
En jij... bent niet de acteur,
niet de kijker,
zelfs niet het theater.

Jij bent... de afwezigheid van de verwarring én de helderheid.
Je bent dat waarin de vergissing verschijnt —
zonder dat iemand zich vergist heeft.

(Pauze. Dan met een brede grijns:)

En zelfs dat is te veel gezegd.

(Zwart scherm. Dan, in witte letters:)

“Begoocheling is geen keuze, want er is niemand om te kiezen.
Maar ook dat is begoocheling.”

— Karl Renz

Wil je dat ik deze stijl voortzet met andere spirituele citaten of uitspraken? Ik voel dat er nog héél veel Karl in de pijplijn zit. 😄

https://chatgpt.com/share/6807e439-42a0-8005-ae09-cf9780bdbf01