Forum > Varia
Waking Up app met Sam Harris
Bodhiboom:
Ik wou dit even aanstippen als een app met een wel interessante meditatie beoefening. Voor een ervaren beoefenaar is het een plezierig terugkeren naar de basis, het is relatief simpel en je zal ook wel wat boeddhistische trekjes tegen komen.
Of de premium ervaring het waard is, ik vind 99 dollar voor een jaar nogal een investering. Moet je zelf maar eens gaan kijken. Maar het begin stukje is wel leuk.
Bodhiboom:
Ik wou even zeggen dat men je toelaat om een gratis account aan te vragen als de bijdrage teveel is, dus voor mensen voor wie 100 dollar per jaar veel geld is. Men wil mensen niet de mogelijkheid ontnemen om de app te gebruiken, wat ik toch wel mooi vind.
De hele app is een beetje in een lijn met seculiere spiritualiteit, en Sam Harris heeft er ook een boek over geschreven, dat ook Waking Up heet. De premium app heeft een lange serie begeleide meditaties, 28 dagen lang, en een serie interviews met onder andere Tara Brach, Stephen Batchelor, Mingyur Rinpoche, Richard Lang, Jack Cornfield, etc. Er staan ook een stuk of tien onafhankelijke seculiere spirituele technieken van oa de Hoofdloze Weg, de Stoics en andere.
Bodhiboom:
Nadat ik een aantal dagen de app gebruikt heb, vind ik dat er een bepaalde focus op theorie aan de ene kant, die bestaat uit lessen, en een soort begeleide mindfulness meditatie aan de praktijk kant. Je kan merken dat Sam Harris in het verleden veel heeft opgetrokken met boeddhistische leraren.
Voor een westerse boeddhist die een beetje seculiere spiritualiteit aanhangt is deze app een hele goede uitkomst. Ik denk dan aan mensen die Stephen Batchelor bewonderen, bijvoorbeeld. Er is nog steeds veel boeddhisme in de app, dat wel.
bolletje:
Het feit dat ik überhaupt mediteer, is al heel wat voor mij.
Voor mij doen, is dat heel wat, qua discipline.
Want discipline is niet echt mijn tweede natuur.
Mijn discipline is niet Spartaans.
Als ik een half uur gemediteerd heb, voel ik me al helemaal legendarisch. Vind ik al een soort olympische overwinning van mezelf.
Het liefst kijk ik films en eet ik chips etc. Hedonistische meditatie : films kijken en chips eten
Ik merk nu wel trouwens, over beoefening gesproken, dat de drie vergiften aan mij trekken en trekken en trekken.
Zeker in de zomer, komen ze op. Als het buiten warm word, word ik altijd een soort gorilla vanbinnen.
Ik haatte laatst iemand.
Ik wilde rijk zijn
Ik wilde dat een vrouw me leuk vond en/of aantrekkelijk vond en/of me zag staan
Ik was ongeduldig over iets.
Gespannen, geagiteerd, hongerig (letterlijk en figuurlijk)
Ik wilde meer sociale status.
De slang, de haan, ze zitten in mij. Demonen. Maar toch zijn het ook weer geen demonen. Het is subtieler dan dat
boeddhisme heeft mij in ieder geval een soort lens gegeven, om door te kijken. Ik zie in ieder geval wel wat er precies gebeurt
Er iets aan doen is een tweede opgave. Stap twee.
Het valt me ook op, dat deze verlangens vaak in een fractie van een seconde opkomen. Een seconde van ongenoegen.
Je ziet een jongeman van vroeger, die het goed doet en je voelt een seconde van jaloezie, haat, ressentiment.
Vroeger zag ik het niet eens. Toen werd ik echt een ongeleid projectiel. Een open wond.
Jezus, ik dwaal af.
Sorry dat ik zo afdwaal
Bodhiboom:
--- Citaat van: bolletje op 21-07-2021 22:40 ---De slang, de haan, ze zitten in mij. Demonen. Maar toch zijn het ook weer geen demonen. Het is subtieler dan dat
--- Einde van citaat ---
De drie vergiften zijn een goede plaats om de beginnen met kijken naar wat er mis is. Maar het kan verhelderend werken om ze ook eens te bekijken als verduisteringen van de innerlijke natuur. De klesha’s oftewel verdoezelingen verstoren onze Boeddha natuur. Kijk maar eens of je daar iets in kan vinden.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
Naar de volledige versie