1
spiritualiteit divers / Re: Ego als Bron? Cognitie Individueel?
« Laatste bericht door lang kwaat Gepost op Vandaag om 12:44 »Ja, klopt. Ik beleef de Dhamma zelf zo dat de Boeddha leert dat haat, hebzucht en begoocheling heel menselijk zijn en wordt gedeeld door alle wezens. In meer of minder mate.
De Boeddha beschrijft dat ze oorzaken, wortels, zijn van onheil, d.w.z. handelen op basis van hebzucht, haat en begoocheling zal niet voordelig uitpakken voor jezelf en anderen.
Zelfs al zouden er ogenschijnlijk goede vruchten van komen in dit leven, op langere termijn, bezien of meerdere levens, komt er niks heilzaam en goeds voor jezelf uit voort.
Jij weet dit wel maar ik schrijf ook wel wat om gewoon te delen.
Het geweten is ook cruciaal in de Dhamma. Want zonder enige schaamte voor het gaan verrichten van wandaden die kwellen, en zonder enige angst voor de nadelige gevolgen van het verrichten van immorele wandaden, voelt men geen remming het onheilzame te gaan doen. Dan krijg je een sociaal hele onveilige wereld. Dat is geen leefbare wereld voor een mens. Daar leven we eigenlijk al in. Diefstal, bedrog, misleiding, liegen, is zo normaal geworden.
Dat iets ergens vandaan moet komen als het ontstaat is denk ik een manier van denken die niet goed de zaken beschrijft. Als een ziekte gerelateerd is aan dna, wil dit niet zeggen dat die ziekte uit het dna komt. En als we een langspeelplaats afspelen wil dat niet zeggen dat de muziek die we horen uit de lp komt. Als een vuur ontstaat komt dat ook niet uit het hout of de lucht.
Bij de analyse van hoe zaken voorwaardelijk ontstaan in de sutta's, of dat nu emoties zijn, bewustzijn, gedachten, visies, wordt altijd zo geanlyseerd in termen van condities, zoals je ook wel weet, en niet in termen van ...iets komt daar en daar vandaan...
Ik geloof zelf dat de Boeddha on-wereldlijk was, in die zin dat hij eigenlijk helemaal afstand deed van het idee dat er zoiets als goede haat, goede vijandigheid, goed geweld, goede hebzucht, goede eigenwaan is. De wereld zal daar nooit afstand van doen naar mijn mening en dus ook altijd in een spiraal van lijden ronddraaien. De meeste mensen, vrijwel geen mens denk ik, zal boeddhisme dan ook praktisch vinden. Immers, als iets of iemand onze eigen belangen in de weg staat, dan vindt iedereen het best wel gerechtvaardigd op te treden, desnoods met geweld.
Neem zoiets simpels en dagelijks als je siertuin. Nou, als daar slakken de boel opvreten, dan is het voor veel mensen heel normaal ze te doden. En moraliteit is leuk en aardig maar moet wel praktisch blijven en onze eigen belang ondersteunen. Zo draait de wereld toch rond vind ik. Met Israel ook. Hoe gruwelijk alles ook is, zij voelen zich kennelijk als staat oprecht bedreigd door een land als Iran die ook openlijk hen als grootste vijand , Satan, ziet. Het wereldlijke leven bestaat ook heel erg uit vijand en vriend denken, belangen van vrienden beschermen en niks geven om de belangen van de vijand.
Ach ja, wie gaat echt zover om van dit alles afstand te doen? Niet veel, Dat zag de Boeddha denk ik ook en daarom wilde hij in eerste aanleg niet eens zijn lessen en ontdekkingen delen.
Het staat eigenlijk zover af van wat wij als wereldlijke mensen omarmen. Ik heb daar zelf ook wel moeite mee. Ik dood dan weliswaar de naaktslakken niet maar vind het wel nare beesten die mijn siertuin verpesten...eigenlijk ook waanzin...alsof de sier belangrijker is dan levende wezens....
Maar goed, ook de leraren van het later boeddhisme, tenminste die ik hoog heb, leren dat je als Dhamma beoefenaar ook prioriteit moet geven aan de Dhamma en niet aan de wereldlijke strevens en moraal. Anders wordt het nooit wat volgens hen. Het is denk ik vooral het niet geloven in wedergeboorte wat dit ondermijnt. Want als je toch niet de vruchten van je eigen handelen plukt na de dood, en als je dierbaren na je dood best voordeel hebben van je hebzucht, je behoefte aan vergaren, sluwigheden in wereldlijke zin, aan status, winst, waarom zou je dat dan laten?
En hoe erg is dit nou allemaal. Zelf zul je er na de dood nooit wat van merken en je kinderen of geliefden profiteren er alleen maar van....dat..
Het is nogal wat, vind ik, om echt naar de Dhamma te leven en je niet meer te laten leiden door wereldlijke motieven (pijn en plezier, winst en verlies, lof en kritiek, eer en blaam)
Iedereen moet het toch voor zichzelf bepalen. Voor mezelf ben ik wel meer en meer gaan zien dat er ook echt geen voordeel zit in zoveel strevens en neigingen die in me zitten. Er is toch ook maar een merkwaardig idee van eigen belang in mezelf vind ik. Het slaat vaak nergens op, vind ik. Ook prioriteiten die ik stel (zoals met de slakken) liggen vaak maar raar.
De Boeddha beschrijft dat ze oorzaken, wortels, zijn van onheil, d.w.z. handelen op basis van hebzucht, haat en begoocheling zal niet voordelig uitpakken voor jezelf en anderen.
Zelfs al zouden er ogenschijnlijk goede vruchten van komen in dit leven, op langere termijn, bezien of meerdere levens, komt er niks heilzaam en goeds voor jezelf uit voort.
Jij weet dit wel maar ik schrijf ook wel wat om gewoon te delen.
Het geweten is ook cruciaal in de Dhamma. Want zonder enige schaamte voor het gaan verrichten van wandaden die kwellen, en zonder enige angst voor de nadelige gevolgen van het verrichten van immorele wandaden, voelt men geen remming het onheilzame te gaan doen. Dan krijg je een sociaal hele onveilige wereld. Dat is geen leefbare wereld voor een mens. Daar leven we eigenlijk al in. Diefstal, bedrog, misleiding, liegen, is zo normaal geworden.
Dat iets ergens vandaan moet komen als het ontstaat is denk ik een manier van denken die niet goed de zaken beschrijft. Als een ziekte gerelateerd is aan dna, wil dit niet zeggen dat die ziekte uit het dna komt. En als we een langspeelplaats afspelen wil dat niet zeggen dat de muziek die we horen uit de lp komt. Als een vuur ontstaat komt dat ook niet uit het hout of de lucht.
Bij de analyse van hoe zaken voorwaardelijk ontstaan in de sutta's, of dat nu emoties zijn, bewustzijn, gedachten, visies, wordt altijd zo geanlyseerd in termen van condities, zoals je ook wel weet, en niet in termen van ...iets komt daar en daar vandaan...
Ik geloof zelf dat de Boeddha on-wereldlijk was, in die zin dat hij eigenlijk helemaal afstand deed van het idee dat er zoiets als goede haat, goede vijandigheid, goed geweld, goede hebzucht, goede eigenwaan is. De wereld zal daar nooit afstand van doen naar mijn mening en dus ook altijd in een spiraal van lijden ronddraaien. De meeste mensen, vrijwel geen mens denk ik, zal boeddhisme dan ook praktisch vinden. Immers, als iets of iemand onze eigen belangen in de weg staat, dan vindt iedereen het best wel gerechtvaardigd op te treden, desnoods met geweld.
Neem zoiets simpels en dagelijks als je siertuin. Nou, als daar slakken de boel opvreten, dan is het voor veel mensen heel normaal ze te doden. En moraliteit is leuk en aardig maar moet wel praktisch blijven en onze eigen belang ondersteunen. Zo draait de wereld toch rond vind ik. Met Israel ook. Hoe gruwelijk alles ook is, zij voelen zich kennelijk als staat oprecht bedreigd door een land als Iran die ook openlijk hen als grootste vijand , Satan, ziet. Het wereldlijke leven bestaat ook heel erg uit vijand en vriend denken, belangen van vrienden beschermen en niks geven om de belangen van de vijand.
Ach ja, wie gaat echt zover om van dit alles afstand te doen? Niet veel, Dat zag de Boeddha denk ik ook en daarom wilde hij in eerste aanleg niet eens zijn lessen en ontdekkingen delen.
Het staat eigenlijk zover af van wat wij als wereldlijke mensen omarmen. Ik heb daar zelf ook wel moeite mee. Ik dood dan weliswaar de naaktslakken niet maar vind het wel nare beesten die mijn siertuin verpesten...eigenlijk ook waanzin...alsof de sier belangrijker is dan levende wezens....
Maar goed, ook de leraren van het later boeddhisme, tenminste die ik hoog heb, leren dat je als Dhamma beoefenaar ook prioriteit moet geven aan de Dhamma en niet aan de wereldlijke strevens en moraal. Anders wordt het nooit wat volgens hen. Het is denk ik vooral het niet geloven in wedergeboorte wat dit ondermijnt. Want als je toch niet de vruchten van je eigen handelen plukt na de dood, en als je dierbaren na je dood best voordeel hebben van je hebzucht, je behoefte aan vergaren, sluwigheden in wereldlijke zin, aan status, winst, waarom zou je dat dan laten?
En hoe erg is dit nou allemaal. Zelf zul je er na de dood nooit wat van merken en je kinderen of geliefden profiteren er alleen maar van....dat..
Het is nogal wat, vind ik, om echt naar de Dhamma te leven en je niet meer te laten leiden door wereldlijke motieven (pijn en plezier, winst en verlies, lof en kritiek, eer en blaam)
Iedereen moet het toch voor zichzelf bepalen. Voor mezelf ben ik wel meer en meer gaan zien dat er ook echt geen voordeel zit in zoveel strevens en neigingen die in me zitten. Er is toch ook maar een merkwaardig idee van eigen belang in mezelf vind ik. Het slaat vaak nergens op, vind ik. Ook prioriteiten die ik stel (zoals met de slakken) liggen vaak maar raar.