Recente berichten

Pagina's: [1] 2 3 ... 10
1
spiritualiteit divers / Re: liefde
« Laatste bericht door Steve Gepost op Vandaag om 20:56 »
BA, ik vraag jou feedback omdat ik niet begrijp wat je schrijft.
Geef mij die a.u.b. want ik zie het gewoon niet en ik wil ook helemaal geen conflict. Ik wil gewoon weten wat ik mis doe, juist om conflict in de toekomst te voorkomen.


2
spiritualiteit divers / Re: liefde
« Laatste bericht door Buddha Amitabha Gepost op Vandaag om 20:41 »
Ik kan even niet meer volgen.
Waar wijs ik jou op wat ik meen wat waar is?
Ik heb toch gewoon een antwoord gegeven op jouw in vraag stellen van of men wel bezig is met eigen onderzoek of eerder met een aanname over te nemen?

Laat maar, ik ga geen conflict met jou beginnen. Een fijne avond nog.
3
spiritualiteit divers / Re: het Ik is bewustzijn met verkeerde visie
« Laatste bericht door lang kwaat Gepost op Vandaag om 20:36 »
Ik reageer alleen maar even op de titel.   Het bewustzijn heeft geen visie, dus ook geen verkeerde visie.   Bewustzijn is het bewust zijn van iets.  Dat is wat er volgens mij met een mens steeds gebeurd, je bent je bewust van je omgeving.   Daar is niets verkeerd of goed aan.    Wie dat begrijpt, begrijpt ook hoe het Ik ontstaat.   Namelijk door het bewust zijn van je omgeving.

Het is de eenvoud zelve, het Ik hoeft niet verkeerd of goed te zijn in de kern.    Begeerten zijn al besproken zie ik, maar de ik-notie kan niet verloren gaan bij het verliezen van de begeerte.

Jawel, het bewustzijn is volgens mij niet te scheiden van visie. Waarom? Omdat de kleuren/vormen, geuren, smaken, aanrakingen, geluiden, die via bewustzijn worden ervaren...interpretaties zijn van zintuiglijke info die op het oog valt, het oor, de huid, etc.  Mensen krijgen bijvoorbeeld de suggestie voorgeschoteld van het onderbewuste dat gras groen is en een tomaat rood. Maar dit is een visie, een interpretatie. Het is niet zoals het werkelijk is ofzo.  Dieren schijnen vaak niet rood en oranje te zien. Mensen ogen hebben drie soorten kegeltjes en dieren vaak twee.

Wat wij bewust ervaren is een interpretatie, een visie. In boeddhisme zeggen ze het ook wel zo dat ieder wezen zo zijn eigen karmische visie heeft en leeft. Voor een hellewezen kan water wel ervaren worden als zuur, bijtend, agressief. Bepaalde insecten ervaren het waarschijnlijk alsof het beton is want ze lopen er over.

Als we alle wezens zouden vragen wat de werkelijkheid is, wordt ons vast duidelijk dat wat al die wezens als de werkelijkheid ervaren via hun bewustzijn, een visie is. 

Ik geloof dat de mahasiddha's van weleer die echt begrepen, en daarom konden zij vliegen, door muren bewegen, wonderen verrichten.

Bewustzijn en visie zijn volgens mij niet te scheiden.

4
spiritualiteit divers / Re: liefde
« Laatste bericht door Steve Gepost op Vandaag om 20:35 »
Ik kan even niet meer volgen.
Waar wijs ik jou op wat ik meen wat waar is?
Ik heb toch gewoon een antwoord gegeven op jouw in vraag stellen van of men wel bezig is met eigen onderzoek of eerder met een aanname over te nemen?

5
spiritualiteit divers / Re: liefde
« Laatste bericht door Buddha Amitabha Gepost op Vandaag om 20:21 »
Als je nou eens goed leest en de implicaties van mijn bijdrage over de wedergeboorte doordenkt, dan kun je wellicht zien, dat ik er juist (hetzij indirekt) op wijs dat je helemaal niet in de wedergeboorte hoeft te geloven of het aan te nemen om toch aan de slag te kunnen met het boeddhisme. Ik geloof dus niet in de boeddhistische wedergeboorte. Ik heb zelfs een ander geloof dan het boeddhisme, waarin metafysica een veel grotere rol speelt of lijkt te spelen dan in het boeddhisme. Ik ben iemand die het christelijk geloof heeft. Desondanks probeer ik mee te denken en vraagtekens te zetten bij het boeddhisme. Ik wil best met jou van gedachten wisselen, maar helaas heb jij in mijn optiek de gewoonte om een ander te blijven wijzen op wat jij meent wat waar is, en je drijft daar nogal eens in door.
6
spiritualiteit divers / Re: liefde
« Laatste bericht door Steve Gepost op Vandaag om 20:09 »
Het kan maar zo bevrijdend zijn van mening te verschillen en daar vrede in te vinden.
Dat je een heel andere zienswijze hebt over dat continuüm, dat kan ik best begrijpen. Het was ook niet bedoeld als mening om op te dringen, enkel als illustratie dat je wel degelijk met Boeddhisme aan de slag kan ook al heb je geen directe ervaring over zaken als wedergeboorte, en zonder op een geloof te moeten terugvallen. Maar dan kom je weer al gauw in gebieden die anders worden ervaren. Zo zie je maar, zelfs als je zaken zelf gaat onderzoeken in de eigen ervaring, kan je nog tot heel verschillende conclusies komen. En ook dat is ok. Het is dan weer zaak je weg te vinden in die leringen die passen bij je eigen ervaring, of dat nu Boeddhisme, Hindoeïsme of een andere traditie is, en daarbij vrede te vinden dat het voor iemand anders anders leeft, en erop te vertrouwen dat die wel hun grond hebben om tot dat andere te komen.

Je mag vraagtekens bij alles zetten, maar dan moet je ook kunnen leven met de antwoorden ook al stroken ze niet met hoe het voor jouzelf leeft.
7
spiritualiteit divers / Re: liefde
« Laatste bericht door Buddha Amitabha Gepost op Vandaag om 19:01 »
@BA,

Het is nogal moeilijk om het niet over wedergeboorte te hebben als de sutta’s stellen dat bevrijding het einde van de cyclus van wedergeboorte is.

Maar als je gewoon bij je directe ervaring wil blijven en dit te onderzoeken heb je helemaal geen geloof hierin nodig. Wat je kan onderzoeken is dat dit gevoel van jij te zijn doorloopt, een continuïteit heeft, maar dat er in feite nieuts blijvend is in die continuering dat hetzelfde blijft. Toch is er wel vast te stellen dat hetgeen er eerder in het continuüm gebeurd is van invloed is op het latere, ondanks dat er niets vast is terug te vinden dat stand blijft in dat continuüm. Wel daar heb je genoeg om Boeddhistisch mee aan de slag te gaan. Het maakt dan helemaal niet uit of dat continuüm doortrekt naar een gelijkaardig effect van beïnvloeding in een volgend leven.

M.a.w. geloof is echt niet nodig om het Boeddhistische pad te gaan. Er is genoeg voor handen om een cyclus van ervaring te ervaren en te onderzoeken of deze te doorbreken is. Gaandeweg wordt wel duidelijk hoever zo’n cyclus door kan trekken of niet. Ik zou, mij beroepend op het verleden van dit forum, vermijden deze discussie hier weer aan te gaan, want ik heb het hier nog nooit goed zien aflopen.

Ik zet slechts vraagtekens bij het één en ander. Of jij dat anders ziet, meent of ervaart, dat zal dan wel. Ik heb hierin een andere zienswijze, en verschil daarin dus van mening. Het zij zo.
8
spiritualiteit divers / Re: liefde
« Laatste bericht door Steve Gepost op Vandaag om 18:51 »
@BA,

Het is nogal moeilijk om het niet over wedergeboorte te hebben als de sutta’s stellen dat bevrijding het einde van de cyclus van wedergeboorte is.

Maar als je gewoon bij je directe ervaring wil blijven en dit te onderzoeken heb je helemaal geen geloof hierin nodig. Wat je kan onderzoeken is dat dit gevoel van jij te zijn doorloopt, een continuïteit heeft, maar dat er in feite nieuts blijvend is in die continuering dat hetzelfde blijft. Toch is er wel vast te stellen dat hetgeen er eerder in het continuüm gebeurd is van invloed is op het latere, ondanks dat er niets vast is terug te vinden dat stand blijft in dat continuüm. Wel daar heb je genoeg om Boeddhistisch mee aan de slag te gaan. Het maakt dan helemaal niet uit of dat continuüm doortrekt naar een gelijkaardig effect van beïnvloeding in een volgend leven.

M.a.w. geloof is echt niet nodig om het Boeddhistische pad te gaan. Er is genoeg voor handen om een cyclus van ervaring te ervaren en te onderzoeken of deze te doorbreken is. Gaandeweg wordt wel duidelijk hoever zo’n cyclus door kan trekken of niet. Ik zou, mij beroepend op het verleden van dit forum, vermijden deze discussie hier weer aan te gaan, want ik heb het hier nog nooit goed zien aflopen.



9
spiritualiteit divers / Re: liefde
« Laatste bericht door Buddha Amitabha Gepost op Vandaag om 18:16 »


De kennis van bevrijding wordt in de sutta's beschreven als de kennis dat er geen wedergeboorte meer volgt. Kennelijk kun je daarover zekerheid verwerven. Die zekerheid is de kennis van bevrijding.

Kleine correctie.
het gaat  er niet over dat er geen wedergeboorte meer volgt.
Maar wel dat het geen wedergeboorte in een toestand van onwetendheid/blindheid zal veroorzaken.

Maar dit zou betekenen dat er kinderen zijn die worden geboren en die opgroeien zonder enig spoortje lust, haat, vijandigheid, agressie, zintuiglijk verlangen, eigenwaan, rusteloosheid, zonder twijfels over identiteit, zonder al die driften etc. Betwijfel dat zoiets mogelijk is. Kun je echt zeggen dat er kinderen zijn zonder enige blindheid? Ik ken ze niet.

Eigenlijk denk ik dat de praktijk juist toont dat de biologie wel heel dominant is. Het idee dat we een soort wijsheid meenemen naar het volgend leven, realisaties, en dat niet alles verloren gaat in een volgende geboorte, geloof ik ergens wel maar ik denk toch meer als potentieel, als zaadjes. Je moet toch ook in de omstandigheden leven of anderen moeten dat voor je creeeren, dat dit potentieel ook weer tot zijn recht komt, weer ontwaakt en tot bloei komt, denk ik.

Van de vroegste periode van het boeddhisme bestaan geen overblijfselen, hooguit wat fragmenten. Na de dood van de Boeddha is er volgens de overlevering een grote bijeenkomst geweest van de Sangha of boeddhistische gemeenschap, waarin de directe volgelingen Mahakasyapa en Ananda alle preken van de Boeddha zouden hebben gereciteerd. Deze zijn daarna mondeling overgeleverd van generatie op generatie totdat de leringen uiteindelijk in de eerste eeuw v.Chr. op het eiland Sri Lanka zijn opgetekend. Van alle andere boeddhistische sekten die ooit bestonden, met allen hun eigen canon, is vrijwel niets overgebleven. Dus is de Theravada canon of Pali canon van Sri Lanka de enige overgebleven opgetekende canon die resteert. Vast staat wel, volgens de historici, dat Gautama de Boeddha beslist geen Pali heeft gesproken. Over het algemeen wordt aangenomen, dat de Pali canon het dichtst zou staan bij de oorspronkelijk leer van de Boeddha. Hoe dicht, is niet bekend. Het is niet ondenkbeeldig, dat er diverse overleveringsfouten zijn geslopen via de eeuwenlange overlevering van de woorden van de Boeddha. En een vertaling van zijn woorden in het Pali betekent ook enigszins een verarming van de oorspronkelijke preken, omdat een vertaling altijd tot op zekere hoogte een interpretatieve omzetting betekent van de oorspronkelijke taal in een andere taal. Afgezien nog van daadwerkelijke interpretatiefouten. We moeten dus altijd op onze hoede blijven.

De wedergeboorte in boeddhistisch perspectief kan als volgt worden omschreven:

“Een mens is een samenstelling van vijf aggregaten, die zelf continue aan verandering onderhevig zijn. Wanneer iemand overlijdt ontbindt deze samenstelling zich en, afhankelijk van de handelingen die men in de voorbije levens gesteld heeft, verbinden vijf aggregaten zich vervolgens tot een nieuw leven. Er is aldus geen ‘zelf’ dat blijft voortbestaan. Er is enkel een voortzetting van ‘verandering’, en dus van lijden, in een kring van wedergeboorten.” (citaat uit: Bart Dessein en Ann Heirman: “Boeddha, zijn Leer en zijn Gemeenschap”, Academia Press Gent 2011, blz. 126).

Gautama de Boeddha maakte gebruik van diverse begrippen, die in India algemeen gemeengoed waren in de vijfde of zesde eeuw voor Christus. Vooral karma en wedergeboorte (en/of reïncarnatie) behoorden tot het Indiase gedachtengoed van die tijd. Alleen is het grote verschil, dat de Boeddha het karma en de wedergeboorte op een andere wijze verwoordde, hij gaf er zelfs een meer innerlijke uitleg aan. Strikt genomen is het onjuist om te veronderstellen, dat wedergeboorten als direct resultaat van de uitwerking van het karma van vorige levens zou gelden. Want er wordt vaak gezegd dat er sprake is van karma, terwijl er feitelijk wordt verwezen naar het gevolg, de uitwerking. Het resultaat van karma is in de uitwerking daarvan namelijk vipaka. Voor zover ik heb begrepen, is de wedergeboorte zoals deze wordt beschreven in de boeddhistische geschriften later toegevoegd om de uitwerking van het karma naar vipaka te kunnen verklaren als uitboeting van alle daden die iemand zou hebben verricht tijdens zijn of haar leven. Karma is in het boeddhisme over het algemeen verbonden aan een wilsactiviteit, een intentie. Dus hier zien we opnieuw het innerlijke verband, de oorsprong van de handelingen in de mens zelf.

Het is de vraag of de wedergeboorte wel als zodanig te staven is, zonder dat we het zelf daadwerkelijk hebben onderzocht, en de waarheid ervan hebben ervaren of beseft. Wat ik meestal merk, is dat mensen die in de boeddhistische leringen geloven en deze aannemen, stellen dat je alles moet onderzoeken en beproeven, iets wat de Boeddha zelf immers heeft betoogd. Je zou niets zomaar aan moeten nemen. Echter, de wedergeboorte in boeddhistisch perspectief komt op mij nogal metafysisch over. De vijf aggregaten vallen uiteen en vormen zich via begeerte en de dorst naar het bestaan weer tot een nieuw wezen of mens. Maar we zien daar niks van, het valt geenszins te bewijzen dat dit daadwerkelijk zo plaatsvindt. En ieder mens lijkt weer helemaal opnieuw te beginnen in het leven. Waarmee we een lacune lijken te hebben in de helderheid van het boeddhisme. Want in de tijd van de Boeddha wist men niet dat een nieuw leven wordt gevormd door de samensmelting van zaadcel en eicel. Deze conceptie en het samengaan of vermenging van het menselijke DNA van man en vrouw was ook niet bekend. Dus de lering dat er sprake zou zijn van wedergeboorte van de vijf aggregaten is een bepaalde theorie die past in de leringen van het karma en haar uitwerking in vipaka. Het is een onderdeel van de boeddhistische kosmologie, die zoekt logisch en sluitend te zijn. Maar of het waar is, weten we niet. Er zijn veel boeddhisten die niet eens aannemen dat de wedergeboorte daadwerkelijk zo plaatsheeft zoals de geschriften beschrijven. Men ziet wel dat het leven zich onafgebroken vernieuwt, maar neemt niet klakkeloos aan dat dit het gevolg is of zou zijn van het handelen van afzonderlijke levens, die via de vijf aggregaten (die immers ook aan verandering onderhevig zijn) na het sterven uiteenvallen en zich weer vormen tot vijf aggregaten die een nieuw leven zouden vormen.
10
spiritualiteit divers / Re: het Ik is bewustzijn met verkeerde visie
« Laatste bericht door Steve Gepost op Vandaag om 18:14 »
Ik reageer alleen maar even op de titel.   Het bewustzijn heeft geen visie, dus ook geen verkeerde visie.   Bewustzijn is het bewust zijn van iets.  Dat is wat er volgens mij met een mens steeds gebeurd, je bent je bewust van je omgeving.   Daar is niets verkeerd of goed aan.    Wie dat begrijpt, begrijpt ook hoe het Ik ontstaat.   Namelijk door het bewust zijn van je omgeving.

Het is de eenvoud zelve, het Ik hoeft niet verkeerd of goed te zijn in de kern.    Begeerten zijn al besproken zie ik, maar de ik-notie kan niet verloren gaan bij het verliezen van de begeerte.

Waarom herken ik hier direct het Bassie paradigma in?
Hoera! Er is weer een zelfkenner terug gekomen.
Dat gaat weer leuk zijn.
Ik ga er mij buiten houden.
Pagina's: [1] 2 3 ... 10