Auteur Topic: doorvoelde en doorleefde Dhamma  (gelezen 1598 keer)

Offline teksten Siebe

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
doorvoelde en doorleefde Dhamma
« Gepost op: 19-03-2021 13:50 »
Ach Dorje, ik denk dat het jou wel goed uitkomt om mij af te schrijven als de pure schriftgeleerde die de Dhamma niet doorvoelt en doorleeft.

Dat is toch ook heerlijk. Jij bent immers de persoon die de Dhamma wel echt doorvoelt en doorleeft. Dat is toch grandioos om zo te kunnen stralen in de nabijheid van iemand die zo in gebreke blijft? Heerlijk.

Ja, dan kan het bekende stokpaardje ook weer bereden worden dat de Dhamma niet gaat om geleerdheid. Arm Siebje denkt dat...
Vol trots kunnen de zen-citaten en citaten van Sri's weer van stal gehaald worden.
De zadels van het stokpaardje. Gekletter van hordes hoeven.

De ware-Dhamma-jockeys rennen door mijn beeld.
Zie ze de hordes nemen.

Moeiteloos, zonder inspanning, met niet-doen, in helder licht, met direct zicht, alles ongeboren gewaar, in de wetenschap van Gods nabijheid, leeg, onthecht, vrij, stralend, vol Liefde, vol mededogen, warm en wijs, compleet, vol-ledig, geintroduceerd in het enige ware, op Pad.

De ware Dhamma-jockeys rennen door mijn beeld.

En Siebje...ach...die staat daar tussen alle afgevallen hordes.

"Wat een bende"

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Re: doorvoelde en doorleefde Dhamma
« Reactie #1 Gepost op: 19-03-2021 16:18 »
Siebe, wat zie je als je goed kijkt naar je motivatie om dit te schrijven? Is het niet iets als, ik dacht iets goeds en bruikbaars te hebben gevonden, maar vriend Dorje wijst me af?

Gewoon om over na te denken...
“The man of knowledge gains something new every day, the Man of Tao lets something go every day.” — Lao Tzu

Offline teksten Siebe

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 19-03-2021 16:55 »
Siebe, wat zie je als je goed kijkt naar je motivatie om dit te schrijven? Is het niet iets als, ik dacht iets goeds en bruikbaars te hebben gevonden, maar vriend Dorje wijst me af?

Gewoon om over na te denken...

Nee, dit speelt niet. Wat speelt is dat Dorje er dol op is mij weg te zetten als de typische schriftgeleerde die helemaal niet op een doorvoelde en doorleefde manier met de Dhamma bezig is, louter een denker, een filosoof EN hij is er dol op zichzelf te presenteren als het tegendeel hier van is. Hij is juist de yogi, degene die echt op doorvoelde en doorleefde manier met de Dhamma bezig is. Ik ben dat zat. Dat is alles. Het moet ook eens stoppen vind ik.
Ik vind het kwaadaardig.

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #3 Gepost op: 19-03-2021 18:47 »
Nee, dit speelt niet. Wat speelt is dat Dorje er dol op is mij weg te zetten als de typische schriftgeleerde die helemaal niet op een doorvoelde en doorleefde manier met de Dhamma bezig is, louter een denker, een filosoof EN hij is er dol op zichzelf te presenteren als het tegendeel hier van is. Hij is juist de yogi, degene die echt op doorvoelde en doorleefde manier met de Dhamma bezig is. Ik ben dat zat. Dat is alles. Het moet ook eens stoppen vind ik.
Ik vind het kwaadaardig.

Tjonge, jonge.

Nu ben ik weer kwaadaardig.
Je bent mij er eentje.
:D

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #4 Gepost op: 19-03-2021 19:26 »
Hij is juist de yogi, degene die echt op doorvoelde en doorleefde manier met de Dhamma bezig is. Ik ben dat zat.

Geef je hem dan niet reden om die positie aan te nemen? Voor zover ik kan zien (en ik moet bekennen dat ik jullie discussies niet tot in detail lees) zet jij je argument wel vaak vanuit een bepaalde hoek neer, en reageert hij daarop in verschillende manieren.

Ik wil alleen maar zeggen, als je wilt dat je belevenis in een argument word erkend, dan moet je ook vanuit die belevenis gaan argumenteren.
“The man of knowledge gains something new every day, the Man of Tao lets something go every day.” — Lao Tzu

Offline teksten Siebe

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 19-03-2021 20:36 »
Hij is juist de yogi, degene die echt op doorvoelde en doorleefde manier met de Dhamma bezig is. Ik ben dat zat.

Geef je hem dan niet reden om die positie aan te nemen? Voor zover ik kan zien (en ik moet bekennen dat ik jullie discussies niet tot in detail lees) zet jij je argument wel vaak vanuit een bepaalde hoek neer, en reageert hij daarop in verschillende manieren.

Ik wil alleen maar zeggen, als je wilt dat je belevenis in een argument word erkend, dan moet je ook vanuit die belevenis gaan argumenteren.

Ik kan hier niet eens meer iets van kennis delen, iets van wat ik gelezen heb, van wat ik goed vond, verhelderend, waar ik over nagedacht heb....zonder meteen weer getarakteerd te worden op een preek over de waarde van nadenken, geleerdheid en kennis,  en zonder weer weggezet te worden als volkomen studentikoze idioot.

Deelnemers hier, zoals Dorje en BA, kunnen wel doen alsof anderen altijd zo filosofisch bezig zijn, zo geleerd, zo intellectueel....nou, beste lui, toets eerst maar eens of je eigen kennisaanspraken wat anders is dan door begeerte gedreven bij elkaar gesprokkeld gedachtegoed. Pure filosofie.

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #6 Gepost op: 20-03-2021 12:07 »
Nou ja... ik vind dat al die dingen waarde hebben, al die benaderingen kunnen naast mekaar worden gezet en helpen bij het bevinden van de waarheid.

Misschien dat niet iedereen ze op dezelfde hoogte zullen appreciëren want individuele verschillen zijn er.

Maar als jij een nieuwe discussie opent zoals laatst over bezit dan word dat absoluut gewaardeerd, toch?

Offline Gouden middenweg & de wilde natuur

• Actief Boeddha Forum lid
  • Nieuwkomer
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
Dhamma is een geest
« Reactie #7 Gepost op: 21-03-2021 06:31 »
Dhamma is een geest,

ik schrijf vanuit een eigen gelijk, Dorje schrijft vanuit een eigen gelijk, Siebe schrijft vanuit een eigen gelijk...

Boeddhisme inspireert me om mijn leven te baseren op waarheid, op waarachtigheid...
Wanneer ik dat principe toepas op de boeddhistische geschriften dan zijn er zoveel zaken die voor mij gewoonweg niet verifieerbaar zijn... en op die manier kan ik ze niet omarmen...

Als ik vanaf vandaag niets anders zou doen dan de pali-canon lezen, toepassen, verifiëren, bestuderen, over nadenken, enz... Dan zou ik daar een gans leven mee bezig zijn.... en aan het einde van mijn leven nog altijd niet gedaan hebben....
En wat merk ik bij de studie... dat het me in de war brengt...en vandaag denk ik dat mijn interpretatie juist is, en morgen ontdek ik dat het ook op een andere plausibele manier kan begrepen worden...

Als ik mijn leven op de waarheid wil baseren, dan kom ik tot de conclusie dat ik de waarheid niet ken... en dat ze ook onkenbaar is.... alleszins niet kenbaar voor mij op een verstandelijke manier....
Ik kan mij wel door het begrip "waarheid" laten inspireren...
en in die zin is het voedsel voor mijn spirit... levensattitude... en probeer ik de weg der nobelen te bewandelen...

En schrijf ik enkel vanuit mijn eigen gelijk... die tegelijkertijd toetsing zoekt...instemming... waardering...bij jou... omdat dat de menselijke aard is... de zoektocht naar gelijkgestemden...het delen van een enthousiasme...het beleren... het samen groeien....het menselijke contact...

En waar botst het dan ?  bij het harmoniseringsproces...de botsing van het eigen gelijk....wantrouwen...geen gelijkgestemdheid... maar ontstemming... disharmonie...agressie...

Mijn agressie, jou agressie, agressie van Dorje...
Mijn zwaard raakt je, jou zwaard raakt me...
Leven is omgaan met agressie,

in de geest van de vredespijp...
« Laatst bewerkt op: 21-03-2021 11:03 door in de geest van de vredespijp... »
Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf (Siebe)