Auteur Topic: Schouwen  (gelezen 4525 keer)

Offline Moesa

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
Schouwen
« Gepost op: 10-02-2023 14:31 »
Beste forumleden,

Een nieuw topic

Schouwen, wat is dat eigenlijk?

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
Re: Schouwen
« Reactie #1 Gepost op: 10-02-2023 14:38 »
Waarnemen zonder sympathie of antipathie.  Zonder oordeel.  Zonder dat er zoiets als een zelf bij betrokken is.  In wezen de meest simpele activiteit die er is, je hoeft alleen maar de persoonlijke kleuring niet toe te voegen. 
Beter in de forumgevangenis dan in de egogevangenis.....(lol).....

Offline hier en nu

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 10-02-2023 14:48 »
Schouwen is plaats nemen achter de ogen van God.

Offline Moesa

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 10-02-2023 14:52 »
Citaat

Of door Boeddha s ogen

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 10-02-2023 16:35 »

Dat is op zich mooi gezegd.  Maar voor je het weet gaan mensen dan denken dat ze zelf God zijn.

Offline hier en nu

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 10-02-2023 16:43 »
Dat is op zich mooi gezegd.  Maar voor je het weet gaan mensen dan denken dat ze zelf God zijn.
Ik praat zelden over God omdat het zo transcendent is, dat wat je ook zegt, heel beperkt zou zijn.
Zoalsje wel zal weten is de menselijke taal en het menselijke denken relatief beperkt.
Hoe kan ik uitspraken doen over de ultieme transcendente werkelijkheid door alleen maar een paar rare geluiden met mijn stembanden te produceren, plus luchtdruk door mijn tong en lippen?

Offline Vrij

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 10-02-2023 16:52 »
Ik praat zelden over God omdat het zo transcendent is, dat wat je ook zegt, heel beperkt zou zijn.
Zoalsje wel zal weten is de menselijke taal en het menselijke denken relatief beperkt.
Hoe kan ik uitspraken doen over de ultieme transcendente werkelijkheid door alleen maar een paar rare geluiden met mijn stembanden te produceren, plus luchtdruk door mijn tong en lippen?

Zo is dat..
Dan vergeet je nog verbeelding en subjectieve beleving/ervaring, nog meer misleiding voor de zoekende intentie.

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 10-02-2023 17:12 »

In onze beperkingen kunnen we best veel zeggen over het transcendente, mits we maar in negatie spreken en daar de betekenis van kennen.

Offline hier en nu

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 10-02-2023 17:20 »
In onze beperkingen kunnen we best veel zeggen over het transcendente, mits we maar in negatie spreken en daar de betekenis van kennen.
God heeft geen locatie in ruimte of tijd. God is niet daar of hier.
Als we iets moeten zeggen, kunnen we zeggen dat God hier is omdat het transcendent is aan deze dimensie.
Als mensen denken dat ze zelf God zijn, zijn ze verdwaald in een mentale doolhof, want je bent niets dat je kan bedenken.

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 10-02-2023 17:38 »
God heeft geen locatie in ruimte of tijd. God is niet daar of hier.

Klopt.  Zou God daar zijn, dan is God niet hier.
Citaat
Als we iets moeten zeggen, kunnen we zeggen dat God hier is omdat het transcendent is aan deze dimensie.

God is ook transcendent aan 'het kennen'. (Of schouwen).  Waarmee God zowel transcendent is aan het kennen (schouwen), als aan de kenobjecten (deze dimensie).  Waarmee God ook boven zijn en niet-zijn staat, maar middels het kennen van niet-zijn deel uitmaakt.

Er zijn eigenlijk twee niveau's van Waarheid: daar waar God zich te kennen gééft. (Het transcendente) En daar waar het kennen zich bevindt (achter Gods ogen).  In het te kennen geven (transcendentie) ontwaakt het kenvermogen  (ontwaken van het plaats nemen achter Gods ogen).

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 10-02-2023 17:55 »
https://generatorv.wordpress.com/2014/12/17/mystieke-een-wording-die-alles-met-alles-verbindt/

Citaat
Plotinus wordt zowel een van ‘s werelds grootste mystieke filosofen genoemd als de grootste individuele denker in de tijd tussen Aristoteles en Descartes. Men meent ook dat zijn denken een grotere spirituele diepgang heeft dan dat van Plato wiens leringen hij zo bewonderde. Hij voegde het vuur van inspiratie toe aan het neo-platonisme, de laatste school van de Griekse mythologie, en zijn naam wordt vaak gegeven als de stichter ervan in plaats van Ammonius Saccas. Na zijn dood hadden zijn geschriften, tot in de Middeleeuwen, grote invloed op het christendom. De bewustwording die Plotinus beschrijft, lijkt veel op die we in het boeddhisme, soefisme en hindoeïsme tegenkomen. Dit komt naar voren in de zinnen als, ‘opgaan in het Goddelijke’ en, ‘de mens behoudt niets van zijn ik ‘.

Dikwijls wanneer ik in mezelf uit mijn lichaam ontwaak en ik buiten de andere dingen naar binnen in mezelf ben, zie ik een buitengewoon grote, wonderbare schoonheid. Ik ben er dan vooral van overtuigd dat ik tot het hogere behoor; met mijn activiteit bereik ik de hoogste vorm van leven, ik ben met het goddelijke vereenzelvigd en daarin vind ik mijn fundament. Als ik tot die hoogste activiteit ben gekomen, heb ik mezelf verheven boven al het andere intelligibele. Maar als ik na dat stilstaan in het goddelijke uit de geest (nous) naar het analytische denken ben afgedaald, dan worstel ik met het probleem hoe het toch komt dat ik ook nu weer afdaal, en hoe me ooit de ziel in mijn lichaam is gekomen, terwijl ze (toch) zo’n (schitterend wezen) was, toen ze zich op zichzelf (aan mij) vertoonde, ofschoon ze (op het moment) in het lichaam verbleef.

En wanneer hij (de mens die schouwt) van het schouwen terugvalt en weer de deugd heeft opgewekt die in hem is en als hij zichzelf weer door die deugden heeft gesierd ziet, zal hij vederlicht worden en zal hij door de deugd naar de geest gaan en naar de wijsheid en door de wijsheid naar het (Ene). En dat is dan het leven van goden en goddelijke en gelukkige mensen, een bevrijding uit de andere dingen, de aardse, een leven dat niet meer behagen schept in de aardse zaken, een vlucht van (een mens) alleen naar (het Ene) alleen.

Schouwen wekt de deugd (deugd zonder dat er een ik bij betrokken is) op.

Offline Moesa

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 10-02-2023 18:03 »
Citaat
God is ook transcendent aan 'het kennen'. (Of schouwen).  Waarmee God zowel transcendent is aan het kennen (schouwen), als aan de kenobjecten (deze dimensie).  Waarmee God ook boven zijn en niet-zijn staat, maar middels het kennen van niet-zijn deel uitmaakt.

Er zijn eigenlijk twee niveau's van Waarheid: daar waar God zich te kennen gééft. (Het transcendente) En daar waar het kennen zich bevindt (achter Gods ogen).  In het te kennen geven (transcendentie) ontwaakt het kenvermogen  (ontwaken van het plaats nemen achter Gods ogen)

Beste hier en nu,

Kan je deze ook vertalen naar het boeddhisme? Snap deze niet zo goed

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 10-02-2023 18:46 »
Hallo Moesa,

Je hanteert een quote van mij.  Ik nodig hier en nu uit om deze te vertalen naar het boeddhisme (Indien hij of zij boeddhist is).  Zelf kan ik dat niet omdat het boeddhisme mij vreemd is.

Offline hier en nu

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 10-02-2023 20:19 »
https://generatorv.wordpress.com/2014/12/17/mystieke-een-wording-die-alles-met-alles-verbindt/

Citaat
Plotinus wordt zowel een van ‘s werelds grootste mystieke filosofen genoemd als de grootste individuele denker in de tijd tussen Aristoteles en Descartes....

Schouwen wekt de deugd (deugd zonder dat er een ik bij betrokken is) op.

Vreemde vogel wel die Plotinus, als het waar is wat ik hier in het lees...
Citaat
Waarom zou je de filosofie van Plotinos mystiek noemen? Plato, die ook wel eens als de vader van de westerse mystiek wordt genoemd, stond nog met twee benen in het leven, uiteindelijk was een belangrijk doel van zijn filosofische activiteiten mensen op te voeden tot goede staatslieden. Hij keek wel met bewondering naar de sterren, waar hij hoopte dat zijn ziel eens zou verblijven, maar wist dat ze nog ver weg waren. Hij definieerde filosofie als leren sterven, maar je kunt alleen sterven als je nog leeft. Plotinos zag dit leven echter als een mislukt voorgerecht dat zo spoedig mogelijk moest worden opgevolgd door het chef d’oeuvre: het ware bestaan na de dood, dat werd geserveerd aan hen die door oefening zover kwamen dat ze niet hoefden te worden wedergeboren. Door wedergeboorte kwam je immers terug in het instabiele en onvolmaakte materiële bestaan, dat doordrongen is van kommer en kwel.
bron: https://boeddhistischdagblad.nl/achtergronden/89966-erik-hoogcarspel-mystiek-en-boeddhisme/

Plotinos zag dit leven dus als een mislukt voorgerecht dat zo spoedig mogelijk moest worden opgevolgd door het chef d’oeuvre... althans dat artikel.
In het boeddhisme komt de verlossing al in dit leven en niet na de dood.
Zie ook uit zelfde artikel...
Citaat
Relatie met het boeddhisme

Het is niet verwonderlijk dat vele lezers bij Plotinos een Indiase invloed menen te herkennen. Zijn methode van concentratie doet denken aan de meditaties van de Sāṃkhya- en Yogafilosofie. In de Yogasūtras, de bekende tekst van de Indiase filosoof Patañjali, wordt de hoogste staat omschreven als ‘het ophouden van bewustzijnsactiviteit’. Ook in de boeddhistische traditie wordt deze toestand genoemd. In het Cūla-hatthipadopama-Sutta (De kleine leerrede over de gelijkenis van de voetafdruk van de olifant, Majjhima Nikaya 27) wordt de tweede jhana omschreven als ‘…vrij van nadenken en overwegen uit concentratie geboren en gekenmerkt door vreugde en geluk…’ (De Breet en Janssen blz. 308). Bovendien lijkt de spiegelstructuur van Plotinos niet ver af te staan van de opvatting dat de diepste kern van het zelf identiek is aan het wezen van de werkelijkheid, dus dat het ātman identiek is aan het brahman.

Conclusie

We hebben gezien, dat er inderdaad overeenkomsten zijn aan te wijzen tussen de boeddhistische en hindoeïstische meditatie enerzijds en de westerse mystiek anderzijds. Wat het boeddhisme betreft zijn er echter wel degelijk verschillen. Naast het beoefenen van verzonkenheid is het in de boeddhistische verlossingsleer nodig om oplettendheid te beoefenen. Het doorlopen van de jhanas alleen is niet voldoende om het einddoel te bereiken en er bestaat zelfs verschil van mening over het nut ervan. Oplettendheid wordt door Plotinos juist afgewezen. Bovendien komt alleen in het boeddhisme de verlossing al in dit leven en niet na de dood. Wie een goed perspectief wil krijgen op de verhouding tussen boeddhisme en westerse mystiek, kan deze verschillen niet negeren. Uiteindelijk blijkt de filosofie van Plotinos hierdoor meer verwant te zijn aan de mystiek van de Oepanishaden dan aan de boeddhistische verlossingsweg. Dit is een belangrijk principieel verschil dat in India keer op keer door boeddhistische auteurs werd benadrukt. De Boeddha heeft een geheel nieuwe weg gewezen en is geen verkapte hindoe. Aan de andere kant is de westerse mystiek juist doortrokken van concentratie en gebed. Afstand nemen en loslaten, twijfelen en onderscheidingsvermogen ontwikkelen zijn niet bevorderlijk voor het geloof.

Offline scepticus

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #14 Gepost op: 10-02-2023 21:01 »
Beste hier en nu,

Kan je deze ook vertalen naar het boeddhisme? Snap deze niet zo goed

Mooi, dat je dat vraagt, Moesa. Tenslotte is het hier een boeddhistisch forum en mag dat wel gerespecteerd worden.

Mag ik ook een poging wagen?

Citaat

Bovenstaande toont een visie op God als transcendent en verheven boven het begrijpen en waarnemen van de mens. God staat volgens deze visie boven zijn eigen bestaan en niet-bestaan, en is niet vast te leggen in begrijpen of waarneming.

Dit doet denken aan een manier van uitdrukken in het Boeddhisme waar de Tathagatha, de Ontwaakte, wordt beschreven als buiten de categorieën van bestaan en niet-bestaan, en niet te begrijpen of te definiëren met hulp van conventionele middelen. Er wordt ook beschreven dat deze staat van zijn boven de dualiteiten van verlangen en afkeer, goed en kwaad, en het concept van zelf staat.

Citaat
Er zijn eigenlijk twee niveau's van Waarheid: daar waar God zich te kennen gééft. (Het transcendente) En daar waar het kennen zich bevindt (achter Gods ogen).  In het te kennen geven (transcendentie) ontwaakt het kenvermogen  (ontwaken van het plaats nemen achter Gods ogen)

Hier wordt gesproken over twee niveaus van Waarheid: het niveau waar God Zich openbaart en het niveau waar kennen plaatsvindt. Door de openbaring van God ontwaakt het vermogen om te kennen.

In het Boeddhisme is er volgens mij niets uitgedrukt zoals hierboven, maar In de Pali canon, wordt transcendentie wel beschouwd als het bereiken van verlossing of verlichting van het menselijke lijden. Dit wordt bereikt door het doorgronden van de ware aard van de realiteit, het begrijpen van de Drie Edele Waarheden (dat lijden bestaat, dat lijden veroorzaakt wordt door begeerte en verkeerde begrippen, en dat er een einde is aan lijden door het bereiken van verlichting) en het volgen van het Edele Achtvoudige Pad.

In de Pali canon wordt het bereiken van transcendentie of verlichting omschreven als het doorbreken van de cyclus van geboorte en dood en het bereiken van Nibbana. In de teksten wordt benadrukt dat dit bereiken van verlichting het resultaat is van eigen inspanning en niet iets dat door een god of iemand anders gegeven wordt.

We kunnen best respect hebben voor zo'n visie, vooral op een boeddhistisch forum, ongeacht of het strookt met onze eigen visie. Uiteindelijk verwijst Nibbana naar het uitdoven van alle visies, inclusief die van De Pali Canon zelf en, inclusief die van een transcendente God. Maar dat wil niet zeggen dat we geen respect kunnen opbrengen voor zulke visies.

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #15 Gepost op: 10-02-2023 23:45 »

De auteur van het Boeddhistisch dagblad heeft er niet echt kaas van gegeten, ik lees dit:

Citaat
Bovendien lijkt de spiegelstructuur van Plotinos niet ver af te staan van de opvatting dat de diepste kern van het zelf identiek is aan het wezen van de werkelijkheid, dus dat het ātman identiek is aan het brahman.[.quote]

Brahman, dan zit je op bewustzijn-niveau.  Het Ene van Plotinus staat daar nog weer boven.  Van het Ene kan geen kennis zijn , in zijn hypostasen leer is de Nous de eerste uitstroming van het Ene.   Nous is een lastig begrip, er worden verschillende betekenissen aan gegeven.  M.i. is Nous de kennende leegte, waarmee de leegte een uitstraling is van het Ene.  Dat klopt ook wel, want kennende leegte kent iets buiten zichzelf: de wereld.

Terzijde: Plotinus had weinig woorden over voor de materiële wereld. Ook het gemoed werd maar matig interessant bevonden.  Opgaan in het Ene was het hoogste doel: de henosis.

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #16 Gepost op: 10-02-2023 23:47 »

Citaat
Bovendien lijkt de spiegelstructuur van Plotinos niet ver af te staan van de opvatting dat de diepste kern van het zelf identiek is aan het wezen van de werkelijkheid, dus dat het ātman identiek is aan het brahman.

Brahman, dan zit je op bewustzijn-niveau.  Het Ene van Plotinus staat daar nog weer boven.  Van het Ene kan geen kennis zijn , in zijn hypostasen leer is de Nous de eerste uitstroming van het Ene.   Nous is een lastig begrip, er worden verschillende betekenissen aan gegeven.  M.i. is Nous de kennende leegte, waarmee de leegte een uitstraling is van het Ene.  Dat klopt ook wel, want kennende leegte kent iets buiten zichzelf: de wereld.

Terzijde: Plotinus had weinig woorden over voor de materiële wereld. Ook het gemoed werd maar matig interessant bevonden.  Opgaan in het Ene was het hoogste doel: de henosis.

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #17 Gepost op: 10-02-2023 23:55 »

In de Pali canon wordt het bereiken van transcendentie of verlichting omschreven als het doorbreken van de cyclus van geboorte en dood en het bereiken van Nibbana. In de teksten wordt benadrukt dat dit bereiken van verlichting het resultaat is van eigen inspanning en niet iets dat door een god of iemand anders gegeven wordt.

Transcendentie zoals door mij bedoeld in de bewuste quote vindt tegelijkertijd plaats met het lijden.  Enerzijds zet de mens het zelf in beweging, anderzijds wordt het toch echt geschonken in ontvankelijkheid.  God zoals in de transcendentie bedoeld is uiteraard geen God waarin gelooft kan worden of een 'iemand' , maar Waarheid waarin het ene niet tegenover het andere staat.

Ergens in het spirituele pad wordt de innerlijke leegte ontvankelijk.  Op eigen kracht valt transcendentie niet te bereiken.  Waarheid en bewustzijn zijn dan ook niet synoniem, zoals je wel eens leest. Bewustzijn is niet transcendent.

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #18 Gepost op: 11-02-2023 09:32 »
Overigens wil ik hier nog een over mij verspreide onwaarheid recht zetten.  Ik ben niet anti-meditatie. Dat wat men 'schouwen' noemt -het plaats nemen achter de ogen van God- is een meditatief/contemplatieve niet-bezigheid. Waarbij men de wereld verzaakt 

In feite zit ik in een object-gerichte 'meditatie' van meer dan 40 jaar lang.  Het is een levenshouding dus, wat anders is dan jullie onder meditatie verstaan.  Reguliere meditatie is misschien mooi om de geest te verstillen, maar ook niet meer dan dat.  Een verstilde geest is sowieso een absolute voorwaarde om te kunnen 'schouwen'.

Het verzaken van 'de wereld' kan alleen plaats vinden middels het 'tot object van waarneming' maken van de wereld.   Tot 'de wereld' behoort uiteraard ook jij zelf als waargenomen object met al je gemoedstoestanden.  Uiteindelijk zal blijken dat het 'zelf' als oorzaak. (Karma!) de ik-wereldverhouding heeft.   Het 'zelf' wordt machteloos als je het 'zelf' afscheidt van 'de wereld'.  Eigenlijk radicaal omgekeerd aan wat het non dualisme (in algemene zin) doorgaans predikt.  (Je weet wel: alles is één, alles is bewustzijn en dat soort gezwets)

Het begrip 'schouwen' komt -bij mijn weten- uit de oud-Griekse filosofie (platonisme en neo-platonisme) en wellicht is er in het boeddhisme ook een term voor.

Offline scepticus

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #19 Gepost op: 11-02-2023 12:29 »
Transcendentie zoals door mij bedoeld in de bewuste quote vindt tegelijkertijd plaats met het lijden.  Enerzijds zet de mens het zelf in beweging, anderzijds wordt het toch echt geschonken in ontvankelijkheid.  God zoals in de transcendentie bedoeld is uiteraard geen God waarin gelooft kan worden of een 'iemand' , maar Waarheid waarin het ene niet tegenover het andere staat.

Ergens in het spirituele pad wordt de innerlijke leegte ontvankelijk.  Op eigen kracht valt transcendentie niet te bereiken.  Waarheid en bewustzijn zijn dan ook niet synoniem, zoals je wel eens leest. Bewustzijn is niet transcendent.

Dat is een mooie visie!
Die van de Pali canon ook.

Visies kunnen nuttig zijn om tot inzicht te komen, maar het is belangrijk om te beseffen dat ze slechts perspectieven zijn, niet de absolute waarheid. Het is goed om respect te hebben voor verschillende visies en te realiseren dat ze voor verschillende mensen verschillende waarde kunnen hebben. Wanneer we tot het visieloze komen dan kunnen alle visies los gelaten worden, zonder ze te verwerpen of te bekritiseren. Visies zijn een houvast tot ze niet meer nodig zijn, en iedereen is gebaat bij een andere visie, afhankelijk van zijn of haar unieke situatie en behoeften.

Visie is een hulpmiddel om te gebruiken. Het visieloze kan niet bezeten, gecontroleerd of gebruikt worden.
Nieuwsgierig hoe je jouw eigen visie kan gebruiken om meer respect te verkrijgen voor een andere visie, de eigen visie te relativeren en om zo meer tot het visieloze te komen.

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #20 Gepost op: 11-02-2023 13:07 »

Dat is een mooie visie!

Het is geen visie, het is de weg welke ik ben gegaan.

Citaat
Visies kunnen nuttig zijn om tot inzicht te komen, maar het is belangrijk om te beseffen dat ze slechts perspectieven zijn, niet de absolute waarheid. Het is goed om respect te hebben voor verschillende visies en te realiseren dat ze voor verschillende mensen verschillende waarde kunnen hebben. Wanneer we tot het visieloze komen dan kunnen alle visies los gelaten worden, zonder ze te verwerpen of te bekritiseren. Visies zijn een houvast tot ze niet meer nodig zijn, en iedereen is gebaat bij een andere visie, afhankelijk van zijn of haar unieke situatie en behoeften.

Visies, meningen en overtuigingen zullen zich altijd blijven voordoen.  Maar bijvoorbeeld het woord 'transcendentie' is uiteraard niet de transcendentie zelve.   Ik beschrijf het, ik denk er over na en giet het in een mentaal concept.  Dat is wat anders dan een visie.

Citaat
Visie is een hulpmiddel om te gebruiken. Het visieloze kan niet bezeten, gecontroleerd of gebruikt worden.
Nieuwsgierig hoe je jouw eigen visie kan gebruiken om meer respect te verkrijgen voor een andere visie, de eigen visie te relativeren en om zo meer tot het visieloze te komen.

Zoals gezegd, wie tot het visieloze is gekomen ziet niet zoveel waarde in al die visies. In de praktijk zwijg ik gewoon maar als een ander onzinnig geklets produceert. Op een forum werkt dat anders, want iedereen leest mee. Ik kan deze of gene wat aanreiken, maar het 'zelf' neemt dat doorgaans niet aan.  Ego pleasen werkt ook niet, ego zwelgt er in als er consensus wordt bereikt.  Laat karma zijn werk maar doen.  Wie niet in staat is om zijn gemoed te ledigen gaat enorm gestraft worden door het leven zelf.  Ik zie het regelmatig bij oude(re) mensen.  In hun jonge jaren hebben ze verzuimd om wat aan hun gemoed te doen, op hun oude dag is het te laat. 

Ik kan het paard naar de Bron brengen, ik kan het niet dwingen om te drinken.

Offline hier en nu

• Nieuwkomer
  • *
gemoed
« Reactie #21 Gepost op: 11-02-2023 14:03 »
Wie niet in staat is om zijn gemoed te ledigen gaat enorm gestraft worden door het leven zelf.  Ik zie het regelmatig bij oude(re) mensen.  In hun jonge jaren hebben ze verzuimd om wat aan hun gemoed te doen, op hun oude dag is het te laat. 

het gemoed (https://www.woorden.org/woord/gemoed) niet kunnen ledigen kan zelfs leiden tot de ziekte van Alzheimer.
« Laatst bewerkt op: 12-02-2023 21:57 door forumbeheer »

Offline Moesa

• Nieuwkomer
  • *
Re: Re: Schouwen
« Reactie #22 Gepost op: 11-02-2023 14:14 »
Citaat
het gemoed (https://www.woorden.org/woord/gemoed) niet kunnen ledigen kan zelfs leiden tot de ziekte van Alzheimer.

Oei, wat drastisch zo’n diagnose vaststellen.

Dus je moet je gemoed ledigen, anders krijg je alzheimer? Dat is wat ik eruit begrijp

Wil een aanvulling geven. Denk dat ziekte veel voortkomt uit mentale toestanden en stress. Alleen de mentale toestanden en stress horen bij het leven. Zoals jij stelt ( hoop dat ik het goed uitleg), zou iemand het kunnen lezen als:

Oooooo het gaat niet goed met mij, al een tijd, heb al een lange tijd stress. Misschien krijg ik wel alzheimer of een andere ziekte. Mogelijk hè?

Hoe leg je dit uit bij kinderen, die nog niks hoeven te ledigen?

Ken een schrijnend verhaal, jongen 9, ziek, vader krijgt te horen, karma van jou. Hoe zou dat binnen komen denk je?

Interessant wat je inbrengt hoor, maar is dit je juiste topic?
« Laatst bewerkt op: 11-02-2023 14:21 door Moesa »

Offline hier en nu

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #23 Gepost op: 11-02-2023 14:24 »
Citaat
Dus je moet je gemoed ledigen, anders krijg je alzheimer? Dat is wat ik eruit begrijp.
Dat staat er niet, er staat:: kan zelfs leiden..

Offline Moesa

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #24 Gepost op: 11-02-2023 14:27 »
Citaat

Klopt, dan nog blijft het drastisch

Maar hoort het in schouwen of een andere topic?

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #25 Gepost op: 11-02-2023 14:29 »
Wie niet in staat is om zijn gemoed te ledigen gaat enorm gestraft worden door het leven zelf.  Ik zie het regelmatig bij oude(re) mensen.  In hun jonge jaren hebben ze verzuimd om wat aan hun gemoed te doen, op hun oude dag is het te laat. 

Dat is misschien nog mild.  Er is nu iemand in mijn omgeving, die mens dat is hartverscheurend.  En niet bij machte om er iets aan te doen.  Zelf ben ik ook ooit onderhavig geweest aan een zelf-gemoed wat tot lichamelijke klachten leidde.  Eerlijk gezegd heeft dat mij juist aangezet tot het ledigen van het gemoed en het 'schouwen'.     Ieder mens zal het zelf moeten doen, maar de meeste mensen willen niet luisteren.   En dan kom je weer bij Karma uit.

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #26 Gepost op: 11-02-2023 14:31 »
Citaat

Schouwen en het gemoed ledigen gaat samen.

Offline hier en nu

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #27 Gepost op: 11-02-2023 14:34 »
Laat karma zijn werk maar doen.  Wie niet in staat is om zijn gemoed te ledigen gaat enorm gestraft worden door het leven zelf.
Is natuurlijk geen kwestie van straf, maar van "signaal". Signaal van de ziel.

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #28 Gepost op: 11-02-2023 14:41 »
Laat karma zijn werk maar doen.  Wie niet in staat is om zijn gemoed te ledigen gaat enorm gestraft worden door het leven zelf.
Is natuurlijk geen kwestie van straf, maar van "signaal". Signaal van de ziel.

Het is een kwestie van hoe je het beziet.  Wie luistert naar de innerlijke signalen wordt niet bestraft, wie ze negeert is onderhevig aan Karma.  Het gevolg (nare ziektes en een onrustige geest) heeft zijn oorzaak in 'zelf', het 'zelf' wat niet begrijpt dat er 'daar binnen' iets zit wat ontvankelijk is.

Ik ben benieuwd of er in het boeddhisme wat te vermelden is over 'ontvankelijkheid'.   Anders hou ik me wel vast aan Plato die sprak over 2 werelden: de zintuiglijke waarneembare wereld en de ideeënwereld.  Alleen de ideeënwereld levert daadwerkelijke kennis, dit is de transcendente wereld.   De zintuigelijk waarneembare wereld levert maar rommel op zoals visies, overtuigingen en principes.  Waar je dan nog weer respect voor moet betonen anders wordt het 'zelf' boos met zijn onrustig gemoed.

Offline hier en nu

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #29 Gepost op: 11-02-2023 14:57 »
Citaat

Hoort bij schouwen.
De persoon met Alzheimer die we zo goed gekend hebben verdwijnt in de duisternis en we houden als het ware alleen nog het kindse omhulsel over. Het inwendige daarvan bestaat echter uit een gapende leegte.
Ook de verlichte mens geeft zijn ego prijs en ook zijn individualiteit verdwijnt als hij opgaat in de grote leegte. Het essentiële verschil is dat tussen bewustheid en onbewustheid.

Offline scepticus

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #30 Gepost op: 11-02-2023 15:05 »
Het is geen visie, het is de weg welke ik ben gegaan.

Visies, meningen en overtuigingen zullen zich altijd blijven voordoen.  Maar bijvoorbeeld het woord 'transcendentie' is uiteraard niet de transcendentie zelve.   Ik beschrijf het, ik denk er over na en giet het in een mentaal concept.  Dat is wat anders dan een visie.

Het is natuurlijk zo dat wanneer we onze gedachten over iets ordenen, we noodzakelijkerwijs een bepaalde visie vormen. Het vormen van een visie is een onderdeel van ons menselijk vermogen om te begrijpen en betekenis te geven. Echter, het is belangrijk om te beseffen dat onze visies en perspectieven subjectief zijn. Het is daarom belangrijk om onze visies regelmatig te evalueren en te blijven openstaan voor andere perspectieven die onze visies kunnen relativeren.

Zoals gezegd, wie tot het visieloze is gekomen ziet niet zoveel waarde in al die visies. In de praktijk zwijg ik gewoon maar als een ander onzinnig geklets produceert.

Wanneer men alle visies heeft losgelaten en geen enkele visie vasthoudt die als vergelijkingspunt dient voor andere visies, bereikt men de toestand van het visieloze. Anders gezegd, als men de verklaringen van anderen als irrelevant beschouwt en enkel de eigen verklaringen als waardevol, dan is er geen sprake van bevrijding van visie.

Ik kan het paard naar de Bron brengen, ik kan het niet dwingen om te drinken.

Misschien wil het paard nog eens een andere bron van water proberen? Laat ons de zuiverheid van het huidige water controleren om er zeker van te zijn dat het paard de beste kwaliteit water krijgt.

Offline scepticus

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #31 Gepost op: 11-02-2023 15:19 »
Ik ben benieuwd of er in het boeddhisme wat te vermelden is over 'ontvankelijkheid'.

Ja, in de Pali Canon speelt ontvankelijkheid een belangrijke rol, in de zin van een open en bereidwillige houding.

In de Boeddhistische leer staat ontvankelijkheid centraal bij het ontwikkelen van meditatievaardigheden en het bereiken van verlichting. Het betekent om niet te verzetten tegen wat er is en om open te staan voor nieuwe ervaringen en inzichten, in plaats van te oordelen of te verwerpen.

In de sutta's wordt aangeraden om ontvankelijkheid te ontwikkelen door meditatie en mindfulness, en door te werken aan het verminderen van gehechtheid en weerstand. Door ontvankelijk te zijn, kun je een dieper begrip verkrijgen over de werkelijkheid van jezelf en de wereld om je heen, en kun je uiteindelijk verlichting bereiken.

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
  • Wees zelf het licht voor uzelve
« Reactie #32 Gepost op: 11-02-2023 15:38 »
Ik ben benieuwd of er in het boeddhisme wat te vermelden is over 'ontvankelijkheid'.

Ja, in de Pali Canon speelt ontvankelijkheid een belangrijke rol, in de zin van een open en bereidwillige houding.

In de Boeddhistische leer staat ontvankelijkheid centraal bij het ontwikkelen van meditatievaardigheden en het bereiken van verlichting. Het betekent om niet te verzetten tegen wat er is en om open te staan voor nieuwe ervaringen en inzichten, in plaats van te oordelen of te verwerpen.

In de sutta's wordt aangeraden om ontvankelijkheid te ontwikkelen door meditatie en mindfulness, en door te werken aan het verminderen van gehechtheid en weerstand. Door ontvankelijk te zijn, kun je een dieper begrip verkrijgen over de werkelijkheid van jezelf en de wereld om je heen, en kun je uiteindelijk verlichting bereiken.

Correct. :)

Ik zie opeens dat we hier in deze topic zelfs doktoren aan boord hebben! Die menen een verband te duiden tussen de ziekte van Alzheimer en de werking van het gemoed. Er wordt zelfs "karma" aan gekoppeld. Ik zou maar heel erg voorzichtig zijn met dit soort uitspraken. Want hoe het hier gebracht wordt, klopt het geenszins en het gevolg van de karmische werking is volledig uit de lucht gegrepen. Dit bedoelde ik nu in de aparte topic over het karma. Mensen menen in dat kader allerlei volkomen fictieve verbanden te zien. Sorry, maar dat is volslagen onzin.

Er is voor zover ik gelezen heb geen aantoonbaar verband tussen Alzheimer en het ledigen van het gemoed. Wel is het vermoeden, maar dat is geenszins aangetoond, dat als iemand na het 65ste levensjaar opeens last krijgt van depressies, dit mogelijk in de toekomst zou kunnen uitmonden in Alzheimer. Het is een symptoom, hoogstwaarschijnlijk geen oorzaak, omdat zo'n 20 procent van alle mensen met Alzheimer lijdt aan depressies. Dus als je na je 65ste zou gaan lijden aan depressies, zou dit mogelijkerwijs als symptoom een aanwijzing kunnen zijn in de ontwikkeling van Alzheimer.
« Laatst bewerkt op: 11-02-2023 15:41 door Buddha Amitabha »
"Zalig zijn de reinen van hart, want zij zullen God zien."
- Mattheüs 5:8

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #33 Gepost op: 11-02-2023 15:56 »

Mooi.  Dus in het boeddhisme zijn er ook teksten over de transcendente wereld?  Logischerwijs moet dat zo zijn, niet-zelf is alleen te realiseren middels ontvankelijkheid.

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #34 Gepost op: 11-02-2023 15:59 »
Dus als ik het begrijp, is het, het beste om leeg te lopen emotioneel, onbegrensd. Dan maak ik het meest kans dat ik bevrijd wordt van ziekten

Alles moet eruit, hier ben ik het mee eens. Daarom ben ik zo blij dat we kerken hebben, imams, tempels. Daar is hulp. Met andere woorden hulp, een toevluchtsoord. Zoals de Boeddha gezegd heeft. Gelukkig nemen veel mensen een besluit om dat te zoeken, om tot zichzelf te komen, er is een groei hierin

Dan heb je volgens mij ook te maken met andere landen

Ik denk niet dat het opkloppen van emoties goed voor je is. Misschien krijg je er een maagzweer door? Maar zoals gezegd is het vermeende verband met Alzheimer zeer discutabel en onbewezen.

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #35 Gepost op: 11-02-2023 15:59 »

Misschien wil het paard nog eens een andere bron van water proberen? Laat ons de zuiverheid van het huidige water controleren om er zeker van te zijn dat het paard de beste kwaliteit water krijgt.

Kennelijk is het niet doorgedrongen wat ik met 'de Bron' bedoel.  Er zijn geen twee bronnen.   Zelfkennis is geen a la carte.  Of Boeddha naar de Bron verwijst of Jezus, dat maakt natuurlijk niks uit.  En van de verwijzing drinken helpt ook al niet.  Het drinken moet de leerling doen en die kan dat alleen zelf doen.

Offline Moesa

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #36 Gepost op: 11-02-2023 16:09 »
Past niet in schouwen
« Laatst bewerkt op: 11-02-2023 16:38 door Moesa »

Offline scepticus

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #37 Gepost op: 11-02-2023 16:45 »
Kennelijk is het niet doorgedrongen wat ik met 'de Bron' bedoel.  Er zijn geen twee bronnen.   Zelfkennis is geen a la carte.  Of Boeddha naar de Bron verwijst of Jezus, dat maakt natuurlijk niks uit.  En van de verwijzing drinken helpt ook al niet.  Het drinken moet de leerling doen en die kan dat alleen zelf doen.

De hoofdletter, heeft geen invloed op de subjectiviteit van de bron, waar een paard gebracht kan worden. Er zijn vele dergelijke bronnen. Maar "de Bron", in de zin van het visieloze, daar is er geen sprake van "ik", "paard" en "brengen". Dus, de uitspraak "ik kan het paard maar brengen tot de Bron," is daar niet van toepassing.

Wanneer men alle visies heeft losgelaten en geen enkele meer vasthoudt, die als vergelijkingspunt dient voor andere visies, dan is er het visieloze, de Bron. Anders gezegd, als men de verklaringen van anderen als irrelevant beschouwt en enkel de eigen verklaringen als waardevol, dan is er geen sprake van bevrijding van visie. Dan is er geen sprake van "de Bron", maar van "jouw bron". Alsdus: laat ons de zuiverheid van het water dat je aanrijkt controleren om er zeker van te zijn dat het paard de beste kwaliteit water krijgt.

Offline scepticus

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #38 Gepost op: 11-02-2023 17:00 »
Mooi.  Dus in het boeddhisme zijn er ook teksten over de transcendente wereld?  Logischerwijs moet dat zo zijn, niet-zelf is alleen te realiseren middels ontvankelijkheid.

Ja, in de Pali Canon, worden verschillende verwijzingen naar een transcendente wereld gemaakt. In de Boeddhistische filosofie wordt dit vaak aangeduid als "Nibbana" of "Parinibbana", wat wordt beschreven als de ultieme bevrijding van het lijden en de cyclische bestaan van het leven.

Volgens de Boeddhistische leer is Nibbana geen plaats of locatie, maar eerder iets dat verder gaat dan het menselijk begrip. Het wordt vaak beschreven als een staat van verlichting en volmaaktheid, die verkregen kan worden door middel van meditatie, beoefening van morele waarden en het verkrijgen van inzicht in de ware aard van de werkelijkheid.

In de Pali Canon vinden we talloze verhalen en uitspraken van Boeddha die verwijzen naar Nibbana, en waarin wordt uitgelegd hoe dit bereikt kan worden. Deze teksten vormen een belangrijk deel van de Boeddhistische traditie en bieden richtlijnen voor degenen die op zoek zijn naar bevrijding en verlichting.

In de Pali Canon wordt het concept van "anatta" of "anatman" of "niet-zelf" als een van de kernprincipes van de Boeddhistische leer beschouwd. Het idee van niet-zelf betekent dat er geen vaste, onveranderlijke zelf of ziel is die aan het lichaam en de geest is verbonden. In plaats daarvan wordt alles waargenomen als veranderlijk en onderhevig aan verandering, en bestaat het zelf uit een reeks van fysieke en mentale verschijnselen die voortdurend veranderen en op elkaar reageren.

Dit concept is nauw verbonden met Nibbana, aangezien het bevrijdingsproces in de Boeddhistische filosofie gericht is op het doorbreken van de illusie van het zelf, het opheffen van de hunkering naar vergankelijke dingen en het verkrijgen van inzicht in de ware aard van de werkelijkheid. Als deze illusie van het zelf doorbroken is, kan de verlichtingsstaat van Nibbana bereikt worden.

In de Pali Canon wordt vaak uitgelegd dat het vasthouden aan een vaste zelf een bron is van lijden en beperking, en dat de verwijdering van deze illusie een voorwaarde is voor verlichting. Bijvoorbeeld, in de "Anatta-lakkhana Sutta" legt Boeddha uit dat het begrip van een zelf de bron is van het lijden, en dat als deze waan wordt verwijderd, bevrijding verkregen kan worden.

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #39 Gepost op: 11-02-2023 17:51 »

Ja, in de Pali Canon, worden verschillende verwijzingen naar een transcendente wereld gemaakt. In de Boeddhistische filosofie wordt dit vaak aangeduid als "Nibbana" of "Parinibbana", wat wordt beschreven als de ultieme bevrijding van het lijden en de cyclische bestaan van het leven.

Volgens de Boeddhistische leer is Nibbana geen plaats of locatie, maar eerder iets dat verder gaat dan het menselijk begrip. Het wordt vaak beschreven als een staat van verlichting en volmaaktheid, die verkregen kan worden door middel van meditatie, beoefening van morele waarden en het verkrijgen van inzicht in de ware aard van de werkelijkheid.

In de Pali Canon vinden we talloze verhalen en uitspraken van Boeddha die verwijzen naar Nibbana, en waarin wordt uitgelegd hoe dit bereikt kan worden. Deze teksten vormen een belangrijk deel van de Boeddhistische traditie en bieden richtlijnen voor degenen die op zoek zijn naar bevrijding en verlichting.

In de Pali Canon wordt het concept van "anatta" of "anatman" of "niet-zelf" als een van de kernprincipes van de Boeddhistische leer beschouwd. Het idee van niet-zelf betekent dat er geen vaste, onveranderlijke zelf of ziel is die aan het lichaam en de geest is verbonden. In plaats daarvan wordt alles waargenomen als veranderlijk en onderhevig aan verandering, en bestaat het zelf uit een reeks van fysieke en mentale verschijnselen die voortdurend veranderen en op elkaar reageren.

Dit concept is nauw verbonden met Nibbana, aangezien het bevrijdingsproces in de Boeddhistische filosofie gericht is op het doorbreken van de illusie van het zelf, het opheffen van de hunkering naar vergankelijke dingen en het verkrijgen van inzicht in de ware aard van de werkelijkheid. Als deze illusie van het zelf doorbroken is, kan de verlichtingsstaat van Nibbana bereikt worden.

In de Pali Canon wordt vaak uitgelegd dat het vasthouden aan een vaste zelf een bron is van lijden en beperking, en dat de verwijdering van deze illusie een voorwaarde is voor verlichting. Bijvoorbeeld, in de "Anatta-lakkhana Sutta" legt Boeddha uit dat het begrip van een zelf de bron is van het lijden, en dat als deze waan wordt verwijderd, bevrijding verkregen kan worden.

Zoals jij het beschrijft is Nibbana niet de transcendente wereld, maar slechts de staat welke ik ken als kennende leegte.  Die heeft ook locatie noch tijd.   En daarmee ook volmaakt omdat er niks is wat onvolmaakt kan zijn.

Bedankt voor de info.  Ik ga verder met mijn speurtocht in het boeddhisme.

Offline hier en nu

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #40 Gepost op: 12-02-2023 16:08 »
Dus als ik het begrijp, is het, het beste om leeg te lopen emotioneel, onbegrensd. Dan maak ik het meest kans dat ik bevrijd wordt van ziekten

Alles moet eruit, hier ben ik het mee eens. Daarom ben ik zo blij dat we kerken hebben, imams, tempels. Daar is hulp. Met andere woorden hulp, een toevluchtsoord. Zoals de Boeddha gezegd heeft. Gelukkig nemen veel mensen een besluit om dat te zoeken, om tot zichzelf te komen, er is een groei hierin

Ik denk niet dat het opkloppen van emoties goed voor je is. Misschien krijg je er een maagzweer door? Maar zoals gezegd is het vermeende verband met Alzheimer zeer discutabel en onbewezen.
Dus jij hebt wetenschappelijke bewijzen nodig.
Ok, voor jou prevaleert als zingevend kader dus de moderniteit.
Zie verder mijn Reactie #100 Gepost Vandaag om 15:50 in het topic "Wat weten we eigenlijk van de Verlichting?".

Offline Moesa

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #41 Gepost op: 12-02-2023 16:10 »
Citaat
Zie verder mijn Reactie #100 Gepost Vandaag om 15:50 in het topic "Wat weten we eigenlijk van de Verlichting?".

O dat heb ik nodig? Knap van jou

Net als jij wetenschappelijk bewijs nodig hebt mbt dementie en emotie legen?

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #42 Gepost op: 12-02-2023 16:31 »

Nee. Ik heb alleen maar weergegeven wat ik gelezen heb over Alzheimer. Ik vind het echter uiterst discutabel om op dit forum bepaalde "karmische" verbanden te leggen van psychosomatische aard. Maar eenieder is natuurlijk vrij om dat te doen.

Offline hier en nu

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #43 Gepost op: 13-02-2023 00:11 »
Nee. Ik heb alleen maar weergegeven wat ik gelezen heb over Alzheimer.
Dat zal dan vast geen esoterische psycho-somatische duiding zijn geweest.
Deze wijze van denken heeft met causaliteit niets van doen, maar is volkomen legitiem. In de praktijk kan het zelfs goed beargumenteerd en bewezen worden. Maar in het Westen beschouwt men het als niet wetenschappelijk en daarom achtergebleven, hoewel niemand kan ontkennen dat het in overeenstemming is met de waargenomen feiten. Een mooi voorbeeld van analogisch denken is iriscopie. Een vlekje op de iris van het oog verwijst naar een plek in het lichaam waar iets niet in orde zou zijn.

Ik vind het echter uiterst discutabel om op dit forum bepaalde "karmische" verbanden te leggen van psychosomatische aard. Maar eenieder is natuurlijk vrij om dat te doen.
Zoals ik elders al schreef dacht de Boeddha vast en zeker niet enkel causaal maar ook analoog.
Hij was vast bekend met de hemisferentheorie die we als voorbeeld kunnen nemen om de wet van de polariteit als de centrale wereldwet te leren verstaan.
Het begrijpen van de polariteit is absoluut noodzakelijk om alle verdere uiteenzettingen te kunnen volgen. Ten slotte kan men zich nauwelijks te veel met de polariteit bezighouden, want zij vormt immers het centrale vraagstuk van ons bestaan.
Daarover nog even opmerken dat door ‘ik’ te zeggen de mens een grens trekt tussen zich zelf en alles wat hij als niet-ik, als jij ervaart – en met deze stap ging de mens de gevangenis van de polariteit binnen. Zijn ‘ik’ bindt hem nu aan de wereld van de tegenstellingen, die zich niet alleen in ik en jij, maar ook in binnen en buiten, vrouw en man, goed en kwaad, groot en klein splitst.

Jij bent geen boeddhist, wel ooit geweest. Nu ben je een christen, schreef je vandaag in reactie #110 in een ander topic.- genaamd: Wat weten we eigenlijk van de Verlichting?

Wat doe je als Christen eigenlijk op dit forum?
Heimwee naar de tijd dat je boeddhist was, of hou je van comparatieve filosofie van de religie?

Offline hier en nu

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #44 Gepost op: 13-02-2023 01:00 »
O dat heb ik nodig? Knap van jou
Met aanhangers van complottheorieën zoals jij discussier ik niet meer.  :-X

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #45 Gepost op: 13-02-2023 11:18 »
Daarover nog even opmerken dat door ‘ik’ te zeggen de mens een grens trekt tussen zich zelf en alles wat hij als niet-ik, als jij ervaart – en met deze stap ging de mens de gevangenis van de polariteit binnen. Zijn ‘ik’ bindt hem nu aan de wereld van de tegenstellingen, die zich niet alleen in ik en jij, maar ook in binnen en buiten, vrouw en man, goed en kwaad, groot en klein splitst.

Is het niet ook gewoon een ingebakken noodzaak? Evolutionair ingebakken. Als wij als mens niet in termen van Ik en mijn zouden denken en functioneren, en een tijger of leeuw of luipaard niet zouden zien als niet-Ik, als Ander, als gevaarlijk, zouden er dan wel mensen zijn op Aarde? Hoort die dualiteit ook niet bij het (voort)bestaan van levensvormen?

Polariteit is ook vaak oorzaak van beweging, van dynamiek. Of het nu de polariteit is tussen verschillende luchtdruk gebieden, gebieden met verschillende elektrische spanning, chemische samenstellingen, hoogte, dat soort polariteit brengt beweging op gang en wat is leven zonder beweging?

Is het wel een gevangenis? Of is het ontbreken van elke dynamiek gevangenis?

Offline Moesa

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #46 Gepost op: 13-02-2023 11:29 »
Citaat
het niet ook gewoon een ingebakken noodzaak? Evolutionair ingebakken. Als wij als mens niet in termen van Ik en mijn zouden denken en functioneren, en een tijger of leeuw of luipaard niet zouden zien als niet-Ik, als Ander, als gevaarlijk, zouden er dan wel mensen zijn op Aarde? Hoort die dualiteit ook niet bij het (voort)bestaan van levensvormen?

Polariteit is ook vaak oorzaak van beweging, van dynamiek. Of het nu de polariteit is tussen verschillende luchtdruk gebieden, gebieden met verschillende elektrische spanning, chemische samenstellingen, hoogte, dat soort polariteit brengt beweging op gang en wat is leven zonder beweging?

Als antwoord zeg ik ja dat is nodig. Discussies kunnen dingen openbreken. Is het niet zo dat het Tibetaans boeddhisme dit hanteert? Heb dit ooit gezien, maar zou mogelijk bij een specifiek land horen

Was thich nhat hahn niet degene die veteranen en Vietnamezen rond de tafel liet zitten?

Was Desmund Tutu niet een prachtig voorbeeld van confronteren en vergeven in de rechtszaal?

Ja discussies breken open.

Zodra iemand in de verdediging schiet, pak je het verhaal af.

Offline Moesa

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #47 Gepost op: 13-02-2023 11:57 »
Citaat
Met aanhangers van complottheorieën zoals jij discussier ik niet meer

Is metafysica een complot theorie? 

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #48 Gepost op: 13-02-2023 12:28 »

Is het niet ook gewoon een ingebakken noodzaak? Evolutionair ingebakken. Als wij als mens niet in termen van Ik en mijn zouden denken en functioneren, en een tijger of leeuw of luipaard niet zouden zien als niet-Ik, als Ander, als gevaarlijk, zouden er dan wel mensen zijn op Aarde? Hoort die dualiteit ook niet bij het (voort)bestaan van levensvormen?

Goed dat je de dierenwereld er bij haalt.  De mens zoals voortgekomen uit de wilde natuur heeft een ingebakken natuur om 'anderen' als potentiële vijand te zien.   Evolutie is er zelfs op gebaseerd.  En je kunt nog zo verlicht zijn, maar er zijn no-go area's waar je maar beter niet je gezicht kunt laten zien.   Competitie , rivaliteit, recht van de sterkste (bij ons het recht van de trekker) enz behoort allemaal tot de wilde natuur.   Wat dat betreft is de mens die voortkomt uit de natuur ook een dier.

We hebben dus iets nodig 'buiten ons' (transcendent) wat toch in ons is (immanent).  Met dat 'buiten ons' bedoel ik uiteraard niet de zintuigelijke wereld, waar daar is volop vijandigheid, competitie en het recht van de sterkste.  Transcendent en immanent (overstijgend en inwonend) lijken oppervlakkig gezien een tegenstelling.  In werkelijkheid is dat niet zo.

Offline hier en nu

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #49 Gepost op: 14-02-2023 05:11 »
Is het niet ook gewoon een ingebakken noodzaak? Evolutionair ingebakken. Als wij als mens niet in termen van Ik en mijn zouden denken en functioneren, en een tijger of leeuw of luipaard niet zouden zien als niet-Ik, als Ander, als gevaarlijk, zouden er dan wel mensen zijn op Aarde?
Is het een noodzaak dat je geboren wordt?  :D
Voor vele zielen nog wel. Zijn moeten nog een lange evolutie doormaken. Sommigen komen niet meer terug.

Hoort die dualiteit ook niet bij het (voort)bestaan van levensvormen?
Als je geboren bent kan je niet om de dualiteit heen.
Als ziel ben je voortgekomen uit het kosmisch bewustzijn (uit non-dualiteit).

Wij zullen de wetten van de polariteit eens bekijken aan de hand van een concreet voorbeeld als de ademhaling, die de mens de elementaire ervaring van de polariteit verschaft. Inademstroom en uitademstroom wisselen elkaar voortdurend af en vormen zo een ritme. Ritme is echter niets anders dan de voortdurende afwisseling van twee polen. Ritme is het grondpatroon van alles wat leeft. Hetzelfde bedoelt de fysica met de uitspraak, dat alle verschijnselen tot trillingen kunnen worden gereduceerd. Vernietigt men ritme, dan vernietigt men leven, want leven is ritme. Wie weigert uit te ademen kan ook niet meer inademen. Daaraan zien wij dat de inademstroom leeft van de uitademstroom en zonder zijn tegenpool niet kan bestaan. De ene pool leeft van de andere pool. Halen wij een pool weg, dan verdwijnt ook de andere. Zo ontstaat elektriciteit uit de spanning tussen twee polen – halen wij een pool weg, dan verdwijnt de elektriciteit geheel.

Zo lang je niet verlicht bent is het een gevangenis.  8)