Beste hier en nu,
Kan je deze ook vertalen naar het boeddhisme? Snap deze niet zo goed
Mooi, dat je dat vraagt, Moesa. Tenslotte is het hier een boeddhistisch forum en mag dat wel gerespecteerd worden.
Mag ik ook een poging wagen?
God is ook transcendent aan 'het kennen'. (Of schouwen). Waarmee God zowel transcendent is aan het kennen (schouwen), als aan de kenobjecten (deze dimensie). Waarmee God ook boven zijn en niet-zijn staat, maar middels het kennen van niet-zijn deel uitmaakt.
Bovenstaande toont een visie op God als transcendent en verheven boven het begrijpen en waarnemen van de mens. God staat volgens deze visie boven zijn eigen bestaan en niet-bestaan, en is niet vast te leggen in begrijpen of waarneming.
Dit doet denken aan een manier van uitdrukken in het Boeddhisme waar de Tathagatha, de Ontwaakte, wordt beschreven als buiten de categorieën van bestaan en niet-bestaan, en niet te begrijpen of te definiëren met hulp van conventionele middelen. Er wordt ook beschreven dat deze staat van zijn boven de dualiteiten van verlangen en afkeer, goed en kwaad, en het concept van zelf staat.
Er zijn eigenlijk twee niveau's van Waarheid: daar waar God zich te kennen gééft. (Het transcendente) En daar waar het kennen zich bevindt (achter Gods ogen). In het te kennen geven (transcendentie) ontwaakt het kenvermogen (ontwaken van het plaats nemen achter Gods ogen)
Hier wordt gesproken over twee niveaus van Waarheid: het niveau waar God Zich openbaart en het niveau waar kennen plaatsvindt. Door de openbaring van God ontwaakt het vermogen om te kennen.
In het Boeddhisme is er volgens mij niets uitgedrukt zoals hierboven, maar In de Pali canon, wordt transcendentie wel beschouwd als het bereiken van verlossing of verlichting van het menselijke lijden. Dit wordt bereikt door het doorgronden van de ware aard van de realiteit, het begrijpen van de Drie Edele Waarheden (dat lijden bestaat, dat lijden veroorzaakt wordt door begeerte en verkeerde begrippen, en dat er een einde is aan lijden door het bereiken van verlichting) en het volgen van het Edele Achtvoudige Pad.
In de Pali canon wordt het bereiken van transcendentie of verlichting omschreven als het doorbreken van de cyclus van geboorte en dood en het bereiken van Nibbana. In de teksten wordt benadrukt dat dit bereiken van verlichting het resultaat is van eigen inspanning en niet iets dat door een god of iemand anders gegeven wordt.
We kunnen best respect hebben voor zo'n visie, vooral op een boeddhistisch forum, ongeacht of het strookt met onze eigen visie. Uiteindelijk verwijst Nibbana naar het uitdoven van alle visies, inclusief die van De Pali Canon zelf en, inclusief die van een transcendente God. Maar dat wil niet zeggen dat we geen respect kunnen opbrengen voor zulke visies.