je zegt zelf :
Het valt wel te weten. Het is het ik wat de zelfloosheid ervaart.
Het enige dat je doet is kunstmatig een verschil maken tussen "het ik dat zelfloosheid" ervaart en "de zelf-illusie "
Echter wanneer ik kijk naar de betekenis van het woord ego :
Ego logo #1010
1) De persoonlijkheid zelve 2) Eigenwaarde 3) Gevoel van eigenwaarde 4) Het ik 5) Ik 6) Ik (egoistisch) latijns 7) Ik (lat.) Ik (latijn) 9) Ik in latijn 10) Je eigen persoon 11) Persoonlijk voornaamwoord (Latijn) 12) Persoonlijke belangrijkheid 13) Persoonlijkheid 14) Zelfbeeld 15) Zelfbewustzijn
Gevonden op https://www.mijnwoordenboek.nl/puzzelwoordenboek/Ego/1
Ego en ik zijn synoniemen.
Jij zegt in één zin " het lijden wat een einde maakt aan het 'zelf' "
dus het einde maakt aan ego dus aan ik.
En in een andere zin zeg je : "Het valt wel te weten. Het is het ik wat de zelfloosheid ervaart."
dus je denken is niet consistent, je spreekt jezelf tegen.
Wat ik zeg is : "Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf"
en dat bevestig jij toch door te zeggen : ""Het valt wel te weten. Het is het ik wat de zelfloosheid ervaart."
Misschien moet je niet zeggen dat het ego in dagbewustzijn een zelfillusie is.
Maar wel dat het ego in dagbewustzijn zichzelf illusies maakt .
In dagbewustzijn ervaart de mens het innerlijk conflict, de innerlijke onvrede.
dit is flauwekul roept de mens en gaat op in de emoties.
Een mens blijft olie op het vuur van zijn lijden gooien.
Naast dat voortdurende rollenspel, dat komen en gaan van diverse toestanden, is er ook een voortdurend aanwezig zijn.
In beide is "ik" aanwezig.
wanneer een mens lijden kalm en rustig observeert dan transformeert het innerlijk gemoed van lijden naar kalm en rustig observeren.
En als je olie op het vuur gooit van je emoties, dan transformeert het innerlijk gemoed van kalm en rustig observeren naar vuur, lijden.
Maar ik transformeert niet of verdwijnt niet. (Het valt wel te weten. Het is het ik wat de zelfloosheid ervaart.)
Het zijn enkel de gedachten, emoties, enz die veranderen, verschijnen en verdwijnen.
Waar je ook bent in tijd en ruimte, welke innerlijke toestand er ook is, er is aanwezig zijn.
In jou ogen is de uitspraak :"het lijden wat een einde maakt aan het 'zelf' "
behulpzaam, betekenisvol.
Maar ik vrees dat het voor anderen een zware last zou kunnen betekenen wanneer ze echt zouden proberen om een einde aan het zelf te maken. Ik bedoel dan mensen die in verwarring zijn.
Juist het zien dat je altijd aanwezig bent, juist het zien dat je jezelf niet kunt verliezen, dat jou waardevolste bezit niet kan verloren gaan.
Overal waar dit aanwezig zijn verschijnt, verschijn jij ook.
Maar jammer en helaas ook in de innerlijke onvrede, de innerlijke hel van olie op het vuur.
En zo kan je tot de conclusie komen, bewandel het pad dat naar gelijkmoedigheid voert.
Hou je niet bezig met eindeloze filosofische discussies, er is wel een zelf, er is geen zelf, het is zelf is oneindig enz.
Hou je niet eindeloos bezig met er is wel een ziel, er is geen ziel.
Hou je niet eindeloos bezig met er is wel een god, er is geen god.
Dat zegt het boeddhisme.
Hou je in eerste instantie bezig met het pad dat naar gelijkmoedigheid voert.
Of er nu een god is of niet. Het is goed om het pad naar gelijkmoedigheid te volgen.
Of er nu wel of geen zelf is. Het is goed om het pad naar gelijkmoedigheid te volgen.
Mogen mensen van jou ook hun eigen conclusies trekken ?
Als mensen zeggen : "mijn gemoed komt tot rust, door vertrouwen".
Moeten die mensen dan hun gemoedsrust verlaten om zich in verwarring bezig te houden met "het lijden wat een einde maakt aan het 'zelf' ?
Kunnen ze niet vanuit hun positie, vanuit hun verworven gemoedsrust niet verder groeien ?
En misschien zelfs na een langere groei tot eenzelfde conclusie komen, maar toch anders ?