Auteur Topic: Doortastend 'zelf' onderzoek heeft niets van doen met 'de wereld'.  (gelezen 8717 keer)

Offline I'm a loser

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
Re: Doortastend 'zelf' onderzoek heeft niets van doen met 'de wereld'.
« Reactie #50 Gepost op: 04-08-2023 16:59 »
Ik moet zeggen, dat als ik serieus door Bodhiboom genomen zou worden, dat dat mij zou verontrusten.   Je spiegelt je duidelijk aan Boni, je zult in de toekomst een prima copy cat worden......
Beter in de forumgevangenis dan in de egogevangenis.....(lol).....

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #51 Gepost op: 04-08-2023 17:45 »
Ik moet zeggen, ik neem ervaringsgetuige meer serieus dan I’m a loser of Vrij. Dat is nou eenmaal zo met humorloze figuren, die moet je niet serieus nemen.

Real life, echt contact met elkaar, nodigt mij vrijwel nooit uit tot negatieve oordelen over iemand. Als je iemand ziet, er mee spreekt, wat leert kennen dan kan er nooit iets anders ontstaan dan meer begrip, vind ik. Er is veel meer direct gevoel voor elkaar, vind ik. Dat zou je eigenlijk moeten meenemen naar een forum. Want internet contact ontaardt snel. Ik ben hierin wel behoorlijk ver gegaan. Niet iets om trots op te zijn,  vind ik.

Al die mensen van het zelfkennisforum, die zouden ook nooit zo met elkaar omgaan in real life. Geloof ik niks van.

Siener Siebje sag ze onlangs fysiek samenkomen:

Het was bij Laurens thuis. Ze hadden allemaal wat meegenomen, voor elkaar. Dit hadden ze afgesproken, ook om een beetje het ijs te breken.
Vrij kreeg nieuwe klimhandschoenen van I am Looser. Oke, ze pasten niet, ze waren niet van de juiste kwaliteit, maar Vrij was maar wat blij er mee. I am Looser gaf ervaringsgetuige een prachtige ingelijste foto van Francois. Ervaringsgetuige omhelsde I am Looser innig. Wat een mooi gebaar, ook al had I am Looser niks met Francois. Het was gewoon heel lief van hem.
Laurens had iets lekkers geregeld voor iedereen bij de koffie. Iedereen smulde er van en dat deed Laurens goed om te zien. Als gastheer was ie erg content.
Steve mocht een video meenemen die ze dan zouden bespreken samen. Steve nam een video mee over Adyasanti. Tuurlijk hadden de waarheidszoekers allemaal wel rgrote bedenkingen toen ze deze man zagen, maar ze keken toch rustig en ze vonden het ook leuk om te horen en bespreken met z'n allen. Niemand ging tekeer.  Vrij kwam aanzetten met een werkelijk prachtig ingepakt cadeau. Het was voor iedereen zei Vrij. Iedereen vond dat zo mooi ingepakt dat het zonde leek om uit te pakken. Na een tijdje werd het iedereen toch teveel en ze vroegen Vrij om het toch maar uit te pakken.  Vrij maakte het heel voorzichtig open, alsof ie een bergwand aftaste. Met zijn bekende gevoel voor dramatiek. Iedereen boog vanuit zijn stoel nieuwsgierig voorover. Met z'n allen keken ze in de doos. Hij was leeg. Er was "Niets". Met z'n allen lagen ze in de deuk. Die Vrij.
Gemoedelijk samen, broeders, bespraken ze verder het leven. Na afloop waren ze allemaal blij. Wat was het leuk, zo samen. Ze keken met hele andere ogen naar elkaar. Warme oogjes.

Siebje de Siener siet ook wel dingetje hoor...

Online ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #52 Gepost op: 04-08-2023 18:05 »

Steve mocht een video meenemen die ze dan zouden bespreken samen. Steve nam een video mee over Adyasanti. Tuurlijk hadden de waarheidszoekers allemaal wel rgrote bedenkingen toen ze deze man zagen, maar ze keken toch rustig en ze vonden het ook leuk om te horen en bespreken met z'n allen. Niemand ging tekeer.
Die is goed!  ;D
Ik heb Steve nog weten binnenkomen op Lauren's forum. Hieronder de oudste post met "Dorje - Adyashanti" in die ik net nog kon vinden..
Citaat
Ik ben niet zelf terechtgekomen bij zelfonderzoek, ik kan er niet mee pronken. Mijn moeder had thuis een paar spirituele boeken liggen, die ik toevallig opgenomen heb en er in gaan lezen ben, het gebeurde zo, ik deed het niet en het gebeurde zo dat ik een boeddhistisch centrum vond waar ik allerlei teachings en praktijken kreeg aangereikt en het gebeurde zo dat er in dat centrum een groot dzogchen meester werd uitgenodigd, die mij en anderen introduceerde in de onze ware natuur en het gebeurde zo dat ik in contact kwam met Jan Geurtz, Adyashanti en nog een hoop andere interessante mensen.

Dorje
11 okt. 2017

http://88.159.182.142/waarheidvinding/showpost.php?p=114225&postcount=52

Dorje antwoordde toen op mij als Katerie schrijvende.
Vrij kwam aanzetten met een werkelijk prachtig ingepakt cadeau. Het was voor iedereen zei Vrij. Iedereen vond dat zo mooi ingepakt dat het zonde leek om uit te pakken. Na een tijdje werd het iedereen toch teveel en ze vroegen Vrij om het toch maar uit te pakken.  Vrij maakte het heel voorzichtig open, alsof ie een bergwand aftaste. Met zijn bekende gevoel voor dramatiek. Iedereen boog vanuit zijn stoel nieuwsgierig voorover. Met z'n allen keken ze in de doos. Hij was leeg. Er was "Niets". Met z'n allen lagen ze in de deuk. Die Vrij.

Vrije Guido's fopdoos was een nihilistisch grap! ;D

Goet gesien Siebje. ;)

Online ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #53 Gepost op: 04-08-2023 18:46 »

Al die mensen van het zelfkennisforum, die zouden ook nooit zo met elkaar omgaan in real life. Geloof ik niks van.
Ik heb het ooit is voorgesteld, maar Laurens / Renoir en Rob -beiden welke ontdekt hebben 'wat' te zijn - lieten duidelijk weten geen interesse te hebben.
Dorje Steve was meteen voorstander om elkaar is in real life te ontmoeten.
Maar Rob was nog kwaad op mij omdat ik hem Robbie noemde, dat mochten alleen mensen die hem nauw aan het hart lagen of zoiets.

Algoed was er toch een helderziend lid die heel het zaakje mee doorhad. Mijn geliefde forumvriendin en mede deugniet Mihaela.
Zie onder haar betoog, ze vernoemde mij als kabu schrijvende toen.
Citaat
Citaat
Oorspronkelijk geplaatst door Rob
Wat ik begrijp is dat je graag gelijk wilt krijgen, Mihaela.

.
Ik zie iets, en ik noem het. Uitgebreid!

Ik zie hoe men met twee maten meet.
En ik zie jou nu iets vragen, en jij krijgt het ook voor elkaar om iemand een timeout te geven, terwijl jij in 2012, in een soortgelijke situatie, die veel groffer was dan nu trouwens, dat een grap noemde. Samen met de Organisatie heb jij en Renoir besloten dat vloeken en tieren als het een doel dient oke is op het forum.
Oke, dan doen wij dat, toch?
Ik ben echt verbaasd dat jij dat nu niet inziet Rob.
Kabu gebruikte de naam Robbie, in 2012 werd KutKanker Wijf gezegd en nog een hoop andere dingen, net toen ik had gezegd dat mijn broer stervende was, aan kanker.
Ben ik echt de enige die het ziet?

Mihaela 3 december 2020

http://88.159.182.142/waarheidvinding/showpost.php?p=127776&postcount=311

Niet te geloven wat een schijn-heiligen die zelfverklaarde zelf en egolozen zijn.

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #54 Gepost op: 04-08-2023 19:56 »
Ik moet zeggen, ik neem ervaringsgetuige meer serieus dan I’m a loser of Vrij. Dat is nou eenmaal zo met humorloze figuren, die moet je niet serieus nemen.

Real life, echt contact met elkaar, nodigt mij vrijwel nooit uit tot negatieve oordelen over iemand. Als je iemand ziet, er mee spreekt, wat leert kennen dan kan er nooit iets anders ontstaan dan meer begrip, vind ik. Er is veel meer direct gevoel voor elkaar, vind ik. Dat zou je eigenlijk moeten meenemen naar een forum. Want internet contact ontaardt snel. Ik ben hierin wel behoorlijk ver gegaan. Niet iets om trots op te zijn,  vind ik.

Siener Siebje sag ze onlangs fysiek samenkomen:

Het was bij Laurens thuis. Ze hadden allemaal wat meegenomen, voor elkaar. Dit hadden ze afgesproken, ook om een beetje het ijs te breken.
Vrij kreeg nieuwe klimhandschoenen van I am Looser. Oke, ze pasten niet, ze waren niet van de juiste kwaliteit, maar Vrij was maar wat blij er mee. I am Looser gaf ervaringsgetuige een prachtige ingelijste foto van Francois. Ervaringsgetuige omhelsde I am Looser innig. Wat een mooi gebaar, ook al had I am Looser niks met Francois. Het was gewoon heel lief van hem.
Laurens had iets lekkers geregeld voor iedereen bij de koffie. Iedereen smulde er van en dat deed Laurens goed om te zien. Als gastheer was ie erg content.
Steve mocht een video meenemen die ze dan zouden bespreken samen. Steve nam een video mee over Adyasanti. Tuurlijk hadden de waarheidszoekers allemaal wel rgrote bedenkingen toen ze deze man zagen, maar ze keken toch rustig en ze vonden het ook leuk om te horen en bespreken met z'n allen. Niemand ging tekeer.  Vrij kwam aanzetten met een werkelijk prachtig ingepakt cadeau. Het was voor iedereen zei Vrij. Iedereen vond dat zo mooi ingepakt dat het zonde leek om uit te pakken. Na een tijdje werd het iedereen toch teveel en ze vroegen Vrij om het toch maar uit te pakken.  Vrij maakte het heel voorzichtig open, alsof ie een bergwand aftaste. Met zijn bekende gevoel voor dramatiek. Iedereen boog vanuit zijn stoel nieuwsgierig voorover. Met z'n allen keken ze in de doos. Hij was leeg. Er was "Niets". Met z'n allen lagen ze in de deuk. Die Vrij.
Gemoedelijk samen, broeders, bespraken ze verder het leven. Na afloop waren ze allemaal blij. Wat was het leuk, zo samen. Ze keken met hele andere ogen naar elkaar. Warme oogjes.

LOL....

Offline ik

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #55 Gepost op: 04-08-2023 20:14 »
schitterende scene

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #56 Gepost op: 04-08-2023 20:34 »
Heel geestig Siebe. En dat deze clan zelfkenners mekaar nog volgt over het internet zet wel tot denken aan, ergens zijn het misschien toch vrienden.
“The man of knowledge gains something new every day, the Man of Tao lets something go every day.” — Lao Tzu

Online ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #57 Gepost op: 04-08-2023 23:30 »

Ik moet zeggen, dat als ik serieus door Bodhiboom genomen zou worden, dat dat mij zou verontrusten....
Hoe kan dat jou nu verontrusten? Jij bent niet meer dan een verschijning. Jij verschijnt op dit forum. That's it.
Wie neemt er nou ook verschijnselen serieus?
Als Bassie schreef je het zelf aan Peer op Laurens' forum..
Zie...

Citaat

Citaat
Oorspronkelijk geplaatst door Peer
Nou, dan hoeft niemand Bassie nog serieus te nemen met zijn verhaaltjes.

Wie neemt er nou ook verschijnselen serieus? Ik ben voor jou niet meer dan een verschijning. Ik verschijn op dit forum.

Bassie
2 maart '21

http://88.159.182.142/waarheidvinding/showpost.php?p=135046&postcount=225
;D

Online ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #58 Gepost op: 05-08-2023 10:56 »

“I've got nothing to do today but smile.” ~Paul Simon.

It will be quite the day...

Love,

Diederik

* Diederik Wolsak is the Founder and Program Director of Choose Again

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #59 Gepost op: 05-08-2023 11:45 »
Citaat
De kracht van Choose Again is onder meer dat je zelf de volle verantwoordelijkheid neemt voor wat jij denkt, gelooft en daardoor dus ervaart.
Onderzoek levert je inzicht op in wat je denkt en hoe je denkt, en maakt helder waarin jij jezelf belemmert. Het doorzien van je onbewuste overtuigingen maakt dat je je leven anders gaat ervaren: veel meer ontspannen, zekerder, vrijer en met meer plezier.

Dat klinkt wel een beetje als zelfonderzoek, misschien is het iets voor Laurens.
“The man of knowledge gains something new every day, the Man of Tao lets something go every day.” — Lao Tzu

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #60 Gepost op: 05-08-2023 12:57 »
Zelfonderzoek laat mij zien dat het allemaal neerkomt op verbeelding of eigen-waan. Zodra je gaat verbeelden krijg je kennis van een zelf, en ontstaat er iets gekunstelds en belastends. In het Engels of Amerikaans zeggen dit wel mooi: self-conscious. Als je zelf-bewust wordt dan ontstaat er iets ongemakkelijks in je. Je loopt over een plein en opeens wordt je heel bewust van de Ander die toekijkt, en dus ook heel zelf-bewust en meteen ontstaat er iets ongemakkelijks of anders forceer je wel dat je gemakkelijk blijft. Altijd. Of je ziet een bekende van tv en er ontstaat meteen iets ongemakkelijks. Of je komt op tv en het wordt allemaal ongemakkelijk.

Hetzelfde met weten. Weten zorgt er voor dat je constant loopt te verbeelden omdat je vanuit die kennis leeft en niet uit jezelf. Dat gaan verbeelden is als een soort ontaarden, vind ik. Welke kennis ook, volgens mij kan dit hier ook nooit een einde aan maken. Vooral zelfkennis niet.

Het is heel snel te zien door zelfonderzoek dat er steeds maar iets van eigenwaan speelt. Je wordt constant een bezitter. Ook als je voor jezelf conclusies hebt getrokken, ontdekkingen hebt gedaan, antwoorden hebt, ook dat verkleint dit alles nooit is mijn ervaring. Het is juist de basis van groeiende eigenwaan.

Dit is denk ik ook allemaal heel makkelijk aan te voelen toch? Je kunt wel gedachten gaan onderzoeken op waarheid maar volgens mij kun je heel snel vaststellen dat je of in verbeelding opgaat en eigen-waan zich ontwikkelt, of niet.

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #61 Gepost op: 05-08-2023 16:09 »
Zelfonderzoek kan er in resulteren dat 'de denker' niet gevonden wordt.   Degene die weet is wat er gevonden kan worden.  (Je wordt gevonden, maar dat doet er nu even niet toe).  Dan ben je juist uit alle verbeelding en eigenwaan vandaan.   En daarmee uit de ego-gevangenis.

Maar je hebt gelijk dat het bij de meeste onderzoekers uitdraait op een nieuwe verbeelding.  De meeste van de zelfkenners verbeelden zich dat ze verlicht zijn.  Leunstoel-verlichten noemde ik ze weleens op het zelfkennisforum.  Mensen die denken dat je door jezelf te elimineren verdwijnt of zoiets, hilarisch.

Het denken gaat nooit de uitkomst geven, het denken kan nooit de oplossing aan reiken.  Simpelweg omdat de denker er niet is, maar dat moet je dan wel zelf constateren.    Dus dat gedachten onderzoeken op waarheid , daar hoef je niet eens aan te beginnen.   Zulke flauwekul , daar had ik nooit van gehoord voordat ik op het zelfkennisforum er kennis van nam.  Gewoon eerst maar eens dat  edele achtvoudige pad afronden, dat lijkt me voor veel mensen al te hoog gegrepen.

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #62 Gepost op: 05-08-2023 20:25 »
Zelfonderzoek kan er in resulteren dat 'de denker' niet gevonden wordt.   Degene die weet is wat er gevonden kan worden.  (Je wordt gevonden, maar dat doet er nu even niet toe).  Dan ben je juist uit alle verbeelding en eigenwaan vandaan.   En daarmee uit de ego-gevangenis.

Maar je hebt gelijk dat het bij de meeste onderzoekers uitdraait op een nieuwe verbeelding.  De meeste van de zelfkenners verbeelden zich dat ze verlicht zijn.  Leunstoel-verlichten noemde ik ze weleens op het zelfkennisforum.  Mensen die denken dat je door jezelf te elimineren verdwijnt of zoiets, hilarisch.

Het denken gaat nooit de uitkomst geven, het denken kan nooit de oplossing aan reiken.  Simpelweg omdat de denker er niet is, maar dat moet je dan wel zelf constateren.    Dus dat gedachten onderzoeken op waarheid , daar hoef je niet eens aan te beginnen.   Zulke flauwekul , daar had ik nooit van gehoord voordat ik op het zelfkennisforum er kennis van nam.  Gewoon eerst maar eens dat  edele achtvoudige pad afronden, dat lijkt me voor veel mensen al te hoog gegrepen.

Maar is het wel zo dat een oplossing zoeken voor lijden waarachtig is? Zie jij dit als hetzelfde als waarheidsliefde?

Online ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #63 Gepost op: 05-08-2023 20:34 »
Citaat
De kracht van Choose Again is onder meer dat je zelf de volle verantwoordelijkheid neemt voor wat jij denkt, gelooft en daardoor dus ervaart.
Onderzoek levert je inzicht op in wat je denkt en hoe je denkt, en maakt helder waarin jij jezelf belemmert. Het doorzien van je onbewuste overtuigingen maakt dat je je leven anders gaat ervaren: veel meer ontspannen, zekerder, vrijer en met meer plezier.

Dat klinkt wel een beetje als zelfonderzoek, misschien is het iets voor Laurens.
Diederik Wolsak staat op de zwarte lijst van Laurens. Laurens herkent geen waarheid in hem schreef hij op zijn forum. ::)
Diederik Wolsak is formidabel. Hij heeft een goed draaiend spiritueel centrum in Costa Rica. Wat ik heel boeiend vind is dat hij ook Stanislav Grof's holotropisch ademwerk in zijn cursussen integreert.
Geen eindeloos geleuter dus zoals Laurens en I'm a loser hun 'methode'.

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #64 Gepost op: 05-08-2023 20:39 »

Maar is het wel zo dat een oplossing zoeken voor lijden waarachtig is? Zie jij dit als hetzelfde als waarheidsliefde?

Naar waarheid kan ik verklaren dat ik nooit een oplossing heb gezocht voor het lijden.  Ik was me wel sterk bewust van het lijden.  Maar zoiets gedacht van: "Hoe kom ik daar van af?" , nee dat is niet aan de orde geweest.  Ook met zoiets als waarheidsliefde heb ik me nooit bezig gehouden.   Het hele begrip 'waarheid' was me onbekend.

Waar ik me tientallen jaren mee bezig heb gehouden is het 'tot object van waarneming maken'.   Aanvankelijk wegens lichamelijk lijden. (ziekte). Ik bemerkte dat lichamelijk ongemak verdween simpelweg door het tot object van waarneming te maken.  Je zou dat als een concentratiemeditatie kunnen beschouwen in de dagdagelijkse praktijk.  (de aandacht op één enkel object te houden, onafgeleid en zo lang mogelijk)

Later (tientallen jaren later) bemerkte ik dat je ook gemoedstoestanden tot object van waarneming kunt maken.   En ook mijn eigen lichaam tot object van waarneming kunt maken.  Feitelijk is dat 'meditatie' wat je gewoon tussen de bedrijven door kunt doen.  Op de bank, in de bus of whatever.

Online ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #65 Gepost op: 05-08-2023 20:56 »
Je zou dat als een concentratiemeditatie kunnen beschouwen in de dagdagelijkse praktijk.  (de aandacht op één enkel object te houden, onafgeleid en zo lang mogelijk)
Jij denkt echt dat je het stromend water uitgevonden hebt hé.  ;)
Jouw 'methode' is niks anders dan Zazen... > https://nl.wikipedia.org/wiki/Zazen

Online ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #66 Gepost op: 06-08-2023 18:34 »
Citaat

Diederik Wolsak staat op de zwarte lijst van Laurens. Laurens herkent geen waarheid in hem schreef hij op zijn forum. ::)
Diederik Wolsak is formidabel. Hij heeft een goed draaiend spiritueel centrum in Costa Rica. Wat ik heel boeiend vind is dat hij ook Stanislav Grof's holotropisch ademwerk in zijn cursussen integreert.
Geen eindeloos geleuter dus zoals Laurens en I'm a loser hun 'methode'.
Zie hieronder weer een voorbeeld van wat voor een zelfingenomen arrogant ettertje Waldorf-Laurens is...

Citaat
Dat 'goed draaiend spiritueel centrum' is een misleiding van de eerste orde. Wanneer iets populair is wil dat bij lange na niet zeggen dat iets conform waarheid, of in jouw belang is.
...

Laurens

http://88.159.182.142/waarheidvinding/showpost.php?p=155464&postcount=3

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #67 Gepost op: 06-08-2023 19:02 »
Zoals met therapeutische retraites altijd het geval is, moet men goed kijken naar wie de begeleider is en wat voor principes zij gebruiken voor hun werk. Ik ken Diederik Wolsak niet, dus zou het even moeten onderzoeken… maar ik ben niet in de markt voor een genezende retraite ;)

Online ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #68 Gepost op: 06-08-2023 19:24 »
...Ik ken Diederik Wolsak niet, dus zou het even moeten onderzoeken…
Hij is schitterend. Ik had eerst weerstand tegen hem, ik dacht hij weer de zoveelste cursus in wonderen "liefdes-toeteraar" was.
Maar daar ik toevallig Stanislav Grof in een YouTube-video zijn waardering over Diederik Wolsak hoorde uitspreken was mijn interesse voor Diederik Wolsak gewekt en heb ik heel veel, zo niet alle YouTube video's waarin hij in voorkomt - onder andere samen met Gabor Maté, een goeie vriend van hem -  bekeken.
Diederik Wolsak heeft een heel zwaar jeugd gehad, net zoals Gabor Maté. Wolsak zat als jong kin opgesloten in een Japans concentratie-kamp en was tot zijn 50ste alcohol-verslaafde. Ik heb heel veel bewondering voor zulke mensen die dat weten om te draaien. Niet toevallig voel ik me sterk aangetrokken tot Gabor Maté en Diederik Wolsak, want ik heb mijn eerste 12 levensjaren in een emotioneel concentratie kamp doorgebracht, wat het eerste was dat mijn ziener-François vertelde toen ik 33 jaar geleden uitgeput bij hem kwam aanwaaien.

Op veelvuldig aandringen van zijn cursisten heeft Diederik Wolsak drie jaar geleden een eerste (en waarschijnlijk laatste) boek geschreven, getiteld: "Choose again". Ook in het Nederlands vertaald, maar de titel is in het Engels gebleven. Zie...
https://www.bol.com/be/nl/p/choose-again/9200000122967355/?bltgh=qRS1Bc9AMXY9r85zjCFJgw.2_6.7.ProductTitle

Voor een zuster van mij was zijn boek een eye-opener twee jaar geleden. Ik gaf haar - die nog nooit lectuur in die trend gelezen had (alleen over hondenpsychologie, vooral Cesar Millan had ze tot dan toe interesse) - nog twee namen aan toen, te weten Byron Katie en Eckhart Tolle, en zij noemt die het gouden drietal.

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #69 Gepost op: 06-08-2023 19:50 »
Maar daar ik toevallig Stanislav Grof in een YouTube-video zijn waardering over Diederik Wolsak hoorde uitspreken was mijn interesse voor Diederik Wolsak gewekt en heb ik heel veel, zo niet alle YouTube video's waarin hij in voorkomt - onder andere samen met Gabor Maté, een goeie vriend van hem -  bekeken.

Ik heb even naar hem gekeken en geluisterd op YouTube en ik mag hem wel, hij heeft een schone manier van zijn.

Online ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #70 Gepost op: 06-08-2023 21:35 »

Ik heb even naar hem gekeken en geluisterd op YouTube en ik mag hem wel, hij heeft een schone manier van zijn.
Fijn om lezen dat je hem wel mag.
Voor mijn heeft hij heel herkenbare en indringende verhalen te vertellen die me nu zelfs de tranen in de ogen doen krijgen bij onderstaande nog is te lezen...
Citaat
   "...Het einde van de oorlog bracht een geheel nieuwe ervaring met zich mee: opeens had ik een vader. Tot dan toe was hij voor mij een non-entiteit geweest, aangezien ik nog maar een paar maanden oud was toen we het kamp in gingen. Mijn moeder heeft me ooit verteld over het moment dat de eerste Hollandse man het kamp binnenkwam. De kinderen renden op hem af, luid roepend: ‘Een vader! Een vader!’"

Fragment uit: Choose Again
Diederik Wolsak
Dat doet mijn natuurlijk allemaal denken aan mijn eigen geschiedenis. François die me 33 jaar geleden vertelde dat ik tot mijn 12ste in een emotioneel concentratie kamp had doorgebracht en 14 jaar geleden nog is in zijn "glazen bol" keek om uit te leggen waarom ik keer op keer in relatie-drama's met vrouwen belandde.

Nog is een citaat uit één van de vele gesprekken met hem. Deze is van 14 jaar geleden...
Citaat
François: de pijn die ge nu met deze 23 jaar jongere vrouw ervaren hebt dwingt u, in samengaan met uw bewustzijn, om orde te activeren. Als ge die pijn niet had gehad, had uw bewustzijn ook niet geactiveerd kunnen worden om nu in uw leven orde op zaken te stellen. Ge word in feite gedwongen.

Boni: ik heb me nog dikwijls afgevraagd waarom ik die pijn moest meemaken. Nu leg je het zo uit.

François: Om uw bewustzijn nog meer te activeren dan dat het al was. Ja, dan dat het al was. En dat ga je ondervinden in de toekomst ook. Het gaat niet stoppen. Het gaat dieper en dieper.

Boni: Niks is toeval? dus ik moest deze pijn met met dit jong ding ervaren.

François: Ja. Hoe raar het ook klinkt. Klinkt beetje masochistisch, maar zo zijn we. Ik heb alleen wakker kunnen worden door pijn. Door 50 jaar mezelf pijn te doen. Ik denk dat ieder mens alleen maar kan wakker worden door pijn. Niet door lessen die ze leren, want dan blijven ze slapen.

Boni: Maar door de pijn van het leven.

François: Ja. Die laatste vorm van pijn moet het beeld van het ik- ego volledig vernietigen. Dan pas is er een transformatie mogelijk.

Boni: dus pijn is nodig.

François: ja, hoe raar ook.

Boni: emotionele pijnen.

François: Het karmische lijden heeft niet bij iedereen dezelfde uitkomst. Er zijn mensen die er aan dood gaan. Er zijn mensen die door die vorm van pijn blijven slapen. Nog dieper in slaap geraken. Nooit kunnen wakker worden. En er zijn erbij die door hun karma wakker worden in het lijden van die pijn, ontwaken.

Boni: Het was een stap die ik niet kon overslaan.

François: Gij niet, het is allemaal dezelfde levenspijn. Maar navenant uw eigen karma waarmee ge geboren bent, heeft die vorm van lijden een andere impact. De ene gaat er aan dood, de andere blijft er nog dieper door slapen, want die zegt: 'ik val nog dieper in slaap want ik wil die pijn niet voelen', en die andere heeft geen keus, die moet wakker worden.

Boni: Nu doe je me denken aan wat een top-astroloog me gisteren vertelde. Rond mijn derde levensmaand was er iets gebeurd dat heeft gemaakt dat ik dit soort toestanden aantrek zei hij.

François: Dat kan ik aannemen wat hij zegt. Als ik aan jou denk, aan wat je de laatste tijden hebt meegemaakt en nu meemaakt, dan kom ik altijd bij je moeder en vader terecht, altijd, maar altijd. Dat kind stond er tussen in, en dat heeft dingen ervaren dat in feite zijn leven heeft uitgemaakt. De spanning tussen moeder en vader die heb jij heel sterk gevoeld.

Boni: Mijn moeder vertelde gisteren dat mijn jongste zus verwekt is in een verkrachting van ons vader. Mijn moeder was ervan gescheurd...

François: Dat beeld dat ik van jullie moeder en vader zag, had te maken met dat vader, klinkt raar, want ik wil die mens niet veroordelen...

Boni: Hij is al dood, dus doe maar.

François: niettegenstaande... Dat vader geen respect had voor moeder. Vader zat zelf met zoveel pijn, dat hij de liefde die hij zocht, in feite niet naar zijn partner toe kon vertalen op een manier dat zij het begrepen had. Op een zeker moment heeft ze hem zelfs afgestoten. Door dat is zijn verdriet en zijn woede en zijn agressie nog groter geworden, dus ik kan heel goed begrijpen wat jij gevoeld hebt. Ja. Op welke manier worden kinderen verwekt... Pas op, die zaadcellen en die eicellen die weten dat hé...[/size]

Online ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: Doortastend 'zelf' onderzoek... & "kikkers likken"
« Reactie #71 Gepost op: 06-08-2023 22:16 »

François: Ja. Die laatste vorm van pijn moet het beeld van het ik- ego volledig vernietigen. Dan pas is er een transformatie mogelijk.
Interessant voor mij om nu nog nog is terug in mijn François archieven te duiken. Dat was weer een jaar of 5 geleden.
Na mijn drama met dat jong ding in 2019, moest ik aan de kalmeermiddelen.
In 2012 werd ik weer is verliefd. Op een ex-luxe "escort" vrouw.
Ik dacht, hier ga ik weer... ::)
Dat is niet echt op een drama uitgelopen. Na 6 maanden kon ik het redelijk afronden.

In 2014 had ik het weer zitten. Verliefd op een kampioene buikdanseres!  ;D ;D ;D
De vrouw van mijn leven dacht ik in mijn "onnozele" verliefdheid die 5 jaar geduurd heeft, terwijl zij, na eerst initieel ook tot over haar oren verliefd te zijn op mij (Jan Geurtz noemt dit "de ‘jackpot’ van wederzijdse  verliefdheid" in zijn bestseller-boek "verslaafd aan liefde"), het na drie maanden niet meer zag zitten en een hersenvlies-ontsteking kreeg, waarvan de symboliek kan tellen!

Mijn verliefdheid, projectie, die 5 jaar duurde, heeft uiteindelijk geleidt tot een volledige vernietiging van het beeld van het ik- ego, dankzij het roken van een heilig medicijn bij uitstek - De Godsmolecule (5-Me0-DMT) eind aug. 2019.
In I'm a loser / Bassie's onnozele fantasie zou het "kikkers likken" betreffen!  ;D
Zie...
Citaat
@Laurens:...Voormalig user Boni met zijn ayahuasca-ceremonies en kikkers likken kan mogelijk diepgaande spirituele ervaringen hebben gehad. Maar als je de context niet begrijpt (Toch weer dat begrijpen) dan acht ik dat onverstandig.

Ik ontraad een ieder om zich in dingen te begeven waar je geen verstand van hebt. Als je vanuit het 'innerlijk' werkt heb je geen enkel middel nodig en begrijp je wat je gedaan hebt, wat er gebeurd is.

Bassie
13 juni 2022

http://88.159.182.142/waarheidvinding/showpost.php?p=151623&postcount=149

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #72 Gepost op: 07-08-2023 09:35 »
Mijn verliefdheid, projectie, die 5 jaar duurde, heeft uiteindelijk geleidt tot een volledige vernietiging van het beeld van het ik- ego, dankzij het roken van een heilig medicijn bij uitstek - De Godsmolecule (5-Me0-DMT) eind aug. 2019.

Maar van wat ik heb gehoord Boni zijn dat soort ervaringen met geestverruimende middelen toch niet stabiel? De meeste mensen schijnen na een aantal maanden of jaren terug te slippen richting hun normale zijn. Maak je je daar niet druk over? Heb je nog een soort post-trip integratie process gedaan?

Wat ik laatst nog las is dat je ervaringen met geestverruimende middelen meer als een soort wegwijzers moet zien, van wat er mogelijk is te bereiken door je geest te trainen.

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #73 Gepost op: 07-08-2023 10:27 »
Ga niet af op wat jij van het leven wilt maar wat wil het leven van jou? Is dat niet waar doortastend zelf onderzoek over gaat? Dat je merkt en weet dat het leven jou bezit. Het leven voert je op. Elke dag weer als je wakker wordt. Onbewuste processen maken je wakker. En dan is er weer aanwezigheid, helderheid van geest, besef van Ik besta. Terwijl dat er voor weg was.

We worden dus opgevoerd  als bewuste wezens, elke dag weer, als het ware. Ons bewuste leventje, de film waarin we zelf te hoofdrol spelen, is een projectie, een gevolg, een resultaat. Het is slechts het topje van de ijsberg van wie/wat we zijn. Het meest gekke aan die hele opvoering is dat als het eenmaal opgevoerd wordt, en je hebt weer het besef van Ik besta terug, dat je totaal vergeet dat het een opvoering is. Zoals kijken naar je computerscherm. Op de achtergrond spelen allerlei onbewuste processen die alles opvoeren maar dat vergeet je, totdat er iets stukgaat.

Online ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #74 Gepost op: 07-08-2023 12:58 »

Maar van wat ik heb gehoord Boni zijn dat soort ervaringen met geestverruimende middelen toch niet stabiel? De meeste mensen schijnen na een aantal maanden of jaren terug te slippen richting hun normale zijn.
Het hangt van zovele factoren af. Je mate van bewustzijn die je al had is waarschijnlijk de grootste factor.

Ik heb in dat retraite centrum eind aug. 2019 een man ontmoet (hij kwam daar die dag even langs om advies te vragen aan de organisatoren vanwege een iboga ceremonie dat hij bij hen had gevolgd enkele maanden eerder) van tegen de 40 jaar oud met een onthutsend verhaal.
Al sinds zijn puberteit was hij verslaafd aan gokautomaten en daarna verslaafd aan softdrugs als alcohol en later harddrugs als heroïne, cocaïne etc.
"Name it', en ik ben er aan verslaafd geweest', vertelde hij me.
Ik ben uit nieuwsgierigheid contact met hem blijven houden via email  en hij is typisch een persoon die steeds hervalt in zijn 'normale' doen. Zijn verslavingen dus.
Sinds 26 aug. 2019 - die dag dag dat ik hem éénmalig zag -  heb ik hem al over oneindig veel psychedelica ceremoniën weten vertellen waar hij sinds dan nog aan had deelgenomen. Ook 5-Me0-DMT had hij al geprobeerd, hielp allemaal niks. Aantal maanden of half jaar later was hij weer terug bij af.
Enkele maanden geleden is hij te voet naar Compostela vertrokken alleen levend op "prana". Niets etend dus. Ook met dat soort extreme middelen tracht hij zijn verslavingsgevoelige persoonlijkheid te transformeren.
Werkt duidelijk allemaal niet want sinds enkele weken is op  zijn YouTube kanaal "Prana Viking" te zien dat hij zich nu in Gabon te West-Afrika bevindt om nog is deel te nemen aan een Iboga ceremonie, wat hij al verschillende keren in Nederland gedaan heeft.
Deze keer aan de bron van Iboga zelf, wat het land Gabon is.

Zie kort filmpje van 2,5 minuten > https://www.youtube.com/watch?v=1yPqaHLnJVs
waarin hij uitlegt wat zijn doel is: Een wedergeboorte ervaren, een transformatie van jongen tot man.
Ik houd me alvast in zijn plaats want Iboga is zwaar.
Iboga wordt in het Westen (vooral Amerika)vooral ingezet om zware verslavingen te doorbreken.
Gaat heftig zijn.
Zie andere recente filmpjes op zijn YouTube kanaal waaronder deze voorbereidingen...
1) https://www.youtube.com/watch?v=zKZ4AyYKlmM&t=8s
2) https://www.youtube.com/watch?v=AlPzCiIMeis

Gaat hij enkele maanden later of jaren later weer niet terug slippen richting zijn normale zijn? Die kans is er zeker gezien zijn voorgeschiedenis van steeds te hervallen.

Maak je je daar niet druk over?
Wat mijn verhaal betreft, ik ben alleen verslaafd geweest aan liefde en was al bijna 30 jaar op het spirituele pad, voordat ik voor het eerst de weg insloeg van geestverruimende middelen, eind deze maand vier jaar geleden dus. En dat was de weg dat ik moest volgen.

Ik maak me absoluut niet druk over een kans tot hervallen in een verslaving aan liefde. Dat is totaal uitgesloten. Het bewijs heb ik zwart op wit want ben al sinds eind 2014 vrijgezel en sinds dan geen vrouw meer aangeraakt.

Heb je nog een soort post-trip integratie process gedaan?

Nope, ik weet zelfs niet wat dat is. Ik had vier jaar geleden op mijn 59ste al een heel hoog / ruim bewustzijn.

Wat ik laatst nog las is dat je ervaringen met geestverruimende middelen meer als een soort wegwijzers moet zien, van wat er mogelijk is te bereiken door je geest te trainen.

Dat is heel juist.
Geestverruimende middelen zijn geen wondermiddelen. Het verhaal en YouTube kanaal "Prana Viking" van mijn kennis is daar een heel goed voorbeeld van.

Online ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #75 Gepost op: 07-08-2023 13:14 »
Zie andere recente filmpjes op zijn YouTube kanaal waaronder deze voorbereidingen...
(knip)
2) https://www.youtube.com/watch?v=AlPzCiIMeis
Oh, ik lees pas net Prana Viking zijn commentaar onder dit filmpje van hem. Ik had eerder niet op "...meer" geklikt.
Nu ontdek ik er dat dit filmpje van na de iboga ceremonie is.
Er staat dit te lezen...
Citaat
I’ve experienced a big reset . The ego has gone to sleep . I feel renewed and cleansed . I feel reborn and now it’s time to go and do deep work by myself free from all addictions and dependencies .

I’ll go into the mountains by myself for as long as possible on prana and only water . Connect with nature and do work that will help to further strengthen these new experiences for good .

Iboga works for a couple of months but the person itself needs to do work to support and transform more himself .

Time to meditate , connect with nature , create a healthy inner family relationship , be alone with myself , do what makes happy , no more excuses .
Hij is zich dus zeer bewust dat hij weer kan hervallen, terug kan slippen richting zijn 'normale' zijn, is uit te maken uit zijn schrijven dat Iboga voor enkele maanden werkt en dat de persoon zelf werk moet doen om zichzelf te ondersteunen en meer te transformeren.

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #76 Gepost op: 07-08-2023 14:48 »
Wow… stukje Diederik Wolsak… “het draait allemaal om identiteit, de identiteit die je denkt dat je bent, dat is de valse identiteit, en je ware identiteit, en dat is liefde.” Mooi gezegd kerel!

Ben naar zijn interview met Patrick Kicken op YouTube aan het kijken.

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #77 Gepost op: 07-08-2023 15:05 »
Wow… stukje Diederik Wolsak… “het draait allemaal om identiteit, de identiteit die je denkt dat je bent, dat is de valse identiteit, en je ware identiteit, en dat is liefde.” Mooi gezegd kerel!

Kijk, hier draait het nou om Bodhiboom. Dit is nu het eindeloos zoeken naar prikkels, beloningsstofjes. Of het nu het lekkers is van ijs, maar ook het lekkers van inzichten, ervaringen, ideeen, herkenning etc etc. Jij bent ook nog heel erg bezig met het zoeken naar lekkers, her en der, in boeken, video's, uitspraken etc.

De mystici hebben gelijk, vind ik. Eigenlijk begint het spirituele Pad pas als je hiermee stopt en jezelf niet meer gaat voeden op deze manier. Maar dat is niet prettig want wat moet je dan voeden? Hoe hou je jezelf dan op de been en weg uit de dorheid?

Dan gaan we de woestijn in, de dorheid. Toch zeggen de mystici dat deze dorheid niet onvruchtbaar is maar in deze dorheid, waar je zelf niet werkt, zelf niet zoekt, zelf niet wilt, daar in die dorheid, daar wordt je geheeld. Daar waar je nergens op uit bent. Daar wordt je geleidelijk maar zeker getransformeerd. Daar wordt je wedergeboren. Niet in de rijkdom, niet in een spirituele doorbraak, niet gewassen in middelen, niet in herkenning, niet in verhevenheid en verwondering, maar in de dorheid.

Het is me wat he.

Dorheid veel waarachtiger is dan al die opgeklopte verrukking, verwondering, geluk, licht, waar een mens zich aldoor in wil baden.
Maar ik ben dan ook een verloren zieltje.

Online ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #78 Gepost op: 07-08-2023 15:45 »

Kijk, hier draait het nou om Bodhiboom. Dit is nu het eindeloos zoeken naar prikkels, beloningsstofjes. Of het nu het lekkers is van ijs, maar ook het lekkers van inzichten, ervaringen, ideeen, herkenning etc etc. Jij bent ook nog heel erg bezig met het zoeken naar lekkers, her en der, in boeken, video's, uitspraken etc.
Ben jij dan gestopt met boeddhistische soetra's te lezen, bestuderen, te reciteren en trachten te begrijpen wat de boeddha bedoelde?

De mystici hebben gelijk, vind ik. Eigenlijk begint het spirituele Pad pas als je hiermee stopt en jezelf niet meer gaat voeden op deze manier. Maar dat is niet prettig want wat moet je dan voeden? Hoe hou je jezelf dan op de been en weg uit de dorheid?
....

Ware mystici zeggen niet dat je moet stoppen met wat dan ook, noch zeggen ze dat je er verder moet mee doen.
Mijn mysticus bij uitstek, mijn helder-ziende François (dewelke zich niet bezig hield met toekomstvoorspellingen en andere onzin) was in 2011 ergens (acht jaar voor zijn dood) wel gestopt met mensen te ontvangen, omdat hij begreep dat mensen het nodig hadden alsmaar verder te willen horen wat andere zeiden, maar zelf wou hij daar geen bron meer voor zijn.

Zo vertelde hij me eind 2011 dit nog...

Citaat
"Met al die jaren dat ik gepraat heb, zo'n 25 jaar, ben ik ermee gestopt want ze maakten er toch hun eigen wereld van. Er zijn er maar weinigen die de taal kunnen verstaan. Jiddu Krishnamurti zei dat zelf. De laatste jaren van zijn leven, bijna als hij stervende was, had hij de indruk 40 jaar tegen doven en blinden gesproken te hebben.
Dan denk ik: Dat zal mij nooit meer gebeuren. Ik praat niet meer tegen doven. Want ik weet wanneer ze luisteren en ik weet wanneer ze niet luisteren…”.

François.
Dus je hoeft nergens mee te stoppen of verder te gaan. Daar moeit een ware mysticus zich niet mee.
Of hij verder praat of niet is een keuze die de mysticus als mens zelf maakt. François maakte de keuze om ermee te stoppen, anderen - msyticus of niet - zals Eckhart Tolle, Diederik Wolsak, Gabor Maté etc. maken de keuze om verder te praten / schrijven.

....
Dorheid veel waarachtiger is dan al die opgeklopte verrukking, verwondering, geluk, licht, waar een mens zich aldoor in wil baden.
Je bent een verloren zieltje en kletskous.  ;D

Online ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #79 Gepost op: 07-08-2023 16:00 »

Even terzijde, heb jij je gedegen zelfonderzoek al afgerond?  ;)

"Het enige dat je zou moeten aanspreken is de wens 'koste wat het kost te willen weten wat je bent' van al het andere hoop je alleen maar beter te worden."

Also sprache nicht Zarathustra (Strauss) maar Laurens die zich eindeloos bezig houdt met kritiek te geven op Eckhart Tolle, Jan Geurtz, Diederik Wolsak, Ramesh Balsekar en anderen. ;D
Zie... http://88.159.182.142/waarheidvinding/showpost.php?p=142741&postcount=20

De enige die Laurens - als "opstapje" naar zijn gedegen zelfonderzoek® - aanbeveelt is Byron Katie.
Kom bij hem niet af af met mensen als Eckhart Tolle, Jan Geurtz en Diederik Wolsak die eveneens Byron Katie sterk aanbevelen, want dan steigert hij al.
Zo gaat dat met mensen die de diagnose autisme spectrum stoornis gekregen hebben zoals hij.  ;)

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #80 Gepost op: 07-08-2023 17:04 »

Misschien is dat een beetje waar, want als ik zo een video kijk dan weet ik niet wat ik ga vinden. In dit geval waren het niet alleen mooie woorden, maar een heel erg menselijk en gevoelsmatig process om de valse geloven die wij onszelf vertellen in de kindertijd op te heffen en opnieuw te benaderen. Dat vind ik best waardevol, ik denk dat ik het boek ga kopen en er een tijdje mee ga werken.

Maar het gebeurt niet zo vaak dat ik zomaar naar iemands interview en process ga kijken. Dat doe ik eigenlijk alleen maar als de persoon de “sniff test” passeert, ik bekijk een stukje video en zoek kritisch naar bepaalde tekenen dat die persoon ver gevorderd is in zijn of haar ontwikkeling.

Citaat

Tja Siebe, ik heb zes jaar als een kluizenaar gewoond in een flatje in Zandvoort, dat was een woestijn van een bepaalde soort. Wat ik nu merk is dat ik bepaalde dingen nog mis, wat dat precies zijn weet ik niet, maar ik denk dat ik het zal herkennen als het tegen kom. Diederik Wolsak’s zes stappen process zou zo een sleutel kunnen zijn.

Dat er nog een stuk van het spirituele pad zal volgen is wel duidelijk. Maar daar kan je ook iets leren van Diederik. Hij is duidelijk ver gevorderd, maar hij leest nog steeds Meister Eckhart, Nisargadatta, Poonja. Maar hij leest ze alsof ze oude vrienden zijn. Dus voorbij een bepaald punt gaat het niet meer om ‘voeden’.

Wat mij wel belangrijk lijkt is dat je niet blijft hangen in spiritualiteit als voeding. Het is goed tot op een zeker punt, en daarna word je er ziek van.

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #81 Gepost op: 07-08-2023 17:24 »

Dan gaan we de woestijn in, de dorheid. Toch zeggen de mystici dat deze dorheid niet onvruchtbaar is maar in deze dorheid, waar je zelf niet werkt, zelf niet zoekt, zelf niet wilt, daar in die dorheid, daar wordt je geheeld. Daar waar je nergens op uit bent. Daar wordt je geleidelijk maar zeker getransformeerd. Daar wordt je wedergeboren. Niet in de rijkdom, niet in een spirituele doorbraak, niet gewassen in middelen, niet in herkenning, niet in verhevenheid en verwondering, maar in de dorheid.

Het is me wat he.

...................

Online ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #82 Gepost op: 07-08-2023 18:40 »

Het is me wat he.

...................

Mijnheertje kritiek is er weer.  ::)

Terwijl het zo poepsimpel is: Dàt, wat het zoeken gestart is zal het zoeken stoppen, en dàt ben jij niet.
Rarara, wie of wat is dàt?   ;D

Online ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #83 Gepost op: 07-08-2023 18:50 »
...
Terwijl het zo poepsimpel is: Dàt, wat het zoeken gestart is zal het zoeken stoppen, en dàt ben jij niet.
Rarara, wie of wat is dàt?   ;D
Nou, voor wie het niet zou wete wat dàt is, hieronder een hint...
Citaat

Het onderricht van Ramesh begint bij bhakti of toewijding – ‘Uw wil geschiede’ – en eindigt bij jnana of uiteindelijk inzicht, het besef dat ‘ik’ niets ben en dat bewustzijn alles is wat er is. Ramesh: ‘Dus “wie” kan dan “wat” weten of zoeken? Alles wat er is, is het onpersoonlijk functioneren van Bewustzijn, of God, dat binnen zichzelf het geheel van de manifestatie weerspiegelt. Leef het leven, neem besluiten en accepteer de consequenties ervan alsof je beschikt over een vrije wil, terwijl je tegelijkertijd weet dat het Bewustzijn is dat zoekt, doet, leeft, besluit…’

https://www.samsarabooks.com/boeken/nou-en/
;)

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #84 Gepost op: 07-08-2023 19:21 »
@siebe ik zou ook zeggen dat zelfs veel verlichte mensen nog een stimulans nodig hadden. Osho had een enorme bibliotheek, U.G. zei dat al zijn woorden kwamen in respons tot vragen als een bal die tegen een muur werd gekaatst.

En kijk naar de gerealiseerde zelfkenners die hier elkaar stimulans verlenen!

Online ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #85 Gepost op: 07-08-2023 19:26 »
En kijk naar de gerealiseerde zelfkenners die hier elkaar stimulans verlenen!
Ik sleur ze mee naar naar de twee-nachtelijke ayahuasca ceremonie volgende vrijdag en zaterdagnacht waaraan ik zelf deelneem! ;D

Online ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Citaat

"Met al die jaren dat ik gepraat heb, zo'n 25 jaar, ben ik ermee gestopt want ze maakten er toch hun eigen wereld van. Er zijn er maar weinigen die de taal kunnen verstaan. Jiddu Krishnamurti zei dat zelf. De laatste jaren van zijn leven, bijna als hij stervende was, had hij de indruk 40 jaar tegen doven en blinden gesproken te hebben.
Dan denk ik: Dat zal mij nooit meer gebeuren. Ik praat niet meer tegen doven. Want ik weet wanneer ze luisteren en ik weet wanneer ze niet luisteren…”.

François.

En kijk is an, Laurens de grote afgeronde gedegen zelfonderzoeker weet te schrijven dat het een misvatting van François was.
Zie..

Citaat

Weer een misvatting.
Het is niet een 'ik' die praat en daar als een 'ik' zijnde een oordeel, in dit geval de nuttigheid over het wel of niet willen luisteren, velt. Er is praten, geen 'ik'.

Behalve natuurlijk voor iemand die geloof hecht aan z'n bestaan. Dat is dan iemand die denkt dat hij de doener van dit alles is en denkt degene te zijn die er mee stopt.
Kortom er is 'geloof' in je bestaan en het is geen geloof te 'weten' niet te bestaan.

Doe gedegen zelfonderzoek en ont'dek zelf.

Maakt een bloem zich druk over de geur die het verspreid, of het wel wordt opgevangen?

"Het enige dat je zou moeten aanspreken is de wens 'koste wat het kost te willen weten wat je bent' van al het andere hoop je alleen maar beter te worden."

Laurens...

http://88.159.182.142/waarheidvinding/showpost.php?p=155469&postcount=1
Laurens leert ons dus dat er schrijven is, geen 'ik' dat schrijft.
Dus de entiteit aangewezen met Laurens is niet de schrijver maar een Goddelijk kanaal dat channelt via het lichaam-geest-organisme gekend onder de naam Laurens. Laurens en God zijn één. Goddelijke Laurens.
;D ;D ;D

Online ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #87 Gepost op: 08-08-2023 14:03 »
Citaat

Tja Siebe, ik heb zes jaar als een kluizenaar gewoond in een flatje in Zandvoort, dat was een woestijn van een bepaalde soort. Wat ik nu merk is dat ik bepaalde dingen nog mis, wat dat precies zijn weet ik niet, maar ik denk dat ik het zal herkennen als het tegen kom. Diederik Wolsak’s zes stappen process zou zo een sleutel kunnen zijn.

Dat er nog een stuk van het spirituele pad zal volgen is wel duidelijk. Maar daar kan je ook iets leren van Diederik. Hij is duidelijk ver gevorderd, maar hij leest nog steeds Meister Eckhart, Nisargadatta, Poonja. Maar hij leest ze alsof ze oude vrienden zijn. Dus voorbij een bepaald punt gaat het niet meer om ‘voeden’.

Wat mij wel belangrijk lijkt is dat je niet blijft hangen in spiritualiteit als voeding. Het is goed tot op een zeker punt, en daarna word je er ziek van.
Het advies bij uitstek aan Siebe luidt: 'onderzoek die gedachte op waarheid'.
Omdat Siebje nooit Waarheid gerealiseerd heeft zet hij het intellect weer aan het werk. ;)

Online ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *

Wow… stukje Diederik Wolsak… “het draait allemaal om identiteit, de identiteit die je denkt dat je bent, dat is de valse identiteit, en je ware identiteit, en dat is liefde.” Mooi gezegd kerel!Ben naar zijn interview met Patrick Kicken op YouTube aan het kijken.
Ja, goed hé die Wolsak. ;)

Voilà, goed geschreven. Diederik Wolsak leest nog steeds Meister Eckhart, Nisargadatta en Poonjan maar hij leest ze alsof ze oude vrienden zijn.
Zo lees ik ze ook en zelfs Hermes Trismegistus lees ik alsof hij een oude vriend is.

Online ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Laurens waarheidvinding.nl verhuist naar zefkennisforum.nl
« Reactie #89 Gepost op: 07-03-2024 21:43 »
Gedegen nonsens die je verkoopt, Laurens....
Zijn sinds 28-03-2024 gesloten winkel van waarheidvinding.nl verhuist naar zefkennisforum.nl.
Zie https://www.waarheidvinding.nl/

Ik ga dan wel is kijken of er gedegen zelfkennis in de aanbieding staat.  8)

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Voilà, goed geschreven. Diederik Wolsak leest nog steeds Meister Eckhart, Nisargadatta en Poonjan maar hij leest ze alsof ze oude vrienden zijn.
Zo lees ik ze ook en zelfs Hermes Trismegistus lees ik alsof hij een oude vriend is.

Hermes Trismegistus is voor mij iets te verouderd om iets in mij op pijl te kunnen houden. Ik merk dat het lezen van dit soort geschriften een bepaalde staat steunt, daarom lees ik ook nog altijd spirituele leraren als Osho, Nisargadatta, Jiddu Krishnamurti, Alan Watts, Ram Dass, en anderen.

Het gaat erom waar je je mee omringt. Hoe hoger de kwaliteit van dat materiaal, hoe makkelijker het is om een stukje mee te vliegen op hun brede vleugels, en hoe minder je word blootgesteld aan materiaal dat afbraak doet aan die sfeer.

Van mensen zoals Terence McKenna en U.G. Krishnamurti vind ik het lastiger te beoordelen of ze een positieve invloed zijn, ze veroorzaken veel turbulentie en twijfel, wat je terugbrengt tot de kritische geest en niet de meditatieve geest.