Auteur Topic: Het IJkpunt  (gelezen 8858 keer)

Offline ervaringsgetuige

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
Re: Het IJkpunt
« Reactie #150 Gepost op: 09-10-2023 20:34 »

Eigenlijk vind ik het boeddhistische pad te complex.

Welke nou het meest complex is - het boeddhisme of het christendom - zou ik niet weten, want het boeit met langs geen kanten om me in de 2.000 jaar stokoude geschriften waaruit de bijbel is samengesteld te verdiepen en al helemaal niet in die van de nog 500 jaar ouderre van de boeddhisme soetra's en tralala's in een poging te ontwaren van wat een man destijds geboren als Siddhartha Gautama nou eigenlijk bedoeld zou hebben.

Maar goed, de mens is wat hij is: Een wezen met een intellect. Als gevolg van de aanwezigheid van intellect wil het menselijk wezen vragen stellen. Evenzeer is het het intellect dat hem zich ellendig laat voelen.

En het eindeloze gezever van I’m a loser eigenlijk ook, het stilt de gedachten en de verlangens niet.

Maar I'm a loser's gezever wijst misschien wel een toevallige meelezer aan hoe hij zijn gemoed kan ledigen.  ::)
En spreek i'm a loser niet over zelfonderzoek à la Byron Katie, want dat deugd niet. Nee, het gemoed moet geledigd worden en dat gebeurt aan de hand van eindeloos ontologisch-filosofische uiteenzettingen.

Als je je gewoon richt op het Zijn, en de gedachten gewoon laat komen en gaan zonder dat je je eraan hecht, dan is dat alles wat nodig is. Misschien is dat de volledige onthechting, want alles wat je ervaart en verlangt speelt zich af in je gedachten, en dat maakt ze zeer verleidelijk.

Het is allemaal zo simpel, maar ja, niet voor het intellect, want dat wil een been om op te knauwen.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: Het IJkpunt & Herkennen en op-merken
« Reactie #151 Gepost op: 28-07-2024 01:59 »
Zijn jouw woorden die je meer dan 10 jaar op Lauren's forum getypt hebt en daarna hier dan 'iets-zeggend?

Nee.
Alle woorden m.b.t. deze materie hebben slechts een onvermijdelijke camouflerende werking t.o.v. waar het duidend of verwijzend naar tracht te zijn. Herkennen en op-merken is het enigste wat zoden aan de dijk kan zetten. Al de rest is creatief, speels, vermakelijk, never ending subjectief invullend.. geneuzel.
 :)
Guido, ze kletsen op dit forum maar raak joh.
Herkennen en op-merken doet hier niemand. What to do?

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Re: Het IJkpunt
« Reactie #152 Gepost op: 28-07-2024 12:06 »

Eigenlijk vind ik het boeddhistische pad te complex.

Welke nou het meest complex is - het boeddhisme of het christendom - zou ik niet weten, want het boeit met langs geen kanten om me in de 2.000 jaar stokoude geschriften waaruit de bijbel is samengesteld te verdiepen en al helemaal niet in die van de nog 500 jaar ouderre van de boeddhisme soetra's en tralala's in een poging te ontwaren van wat een man destijds geboren als Siddhartha Gautama nou eigenlijk bedoeld zou hebben.

Wat ik hier dus mee bedoelde is dat als je het boeddhistische pad gaat volgen dat er dan bepaalde weggetjes voor je zijn aangelegd: nobele waarheden, achtvoudig pad, perfecties, voorschriften, meditatie, loslaten, enz, enz.

Het heeft niet de simpele schoonheid van het aanschouwen van de gedachten.

Boni, hoe is het met je? Het lijkt me dat je het ‘herkennen en opmerken’ van het oude forum een beetje mist?
“The man of knowledge gains something new every day, the Man of Tao lets something go every day.” — Lao Tzu

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *

Wat ik hier dus mee bedoelde is dat als je het boeddhistische pad gaat volgen dat er dan bepaalde weggetjes voor je zijn aangelegd: nobele waarheden, achtvoudig pad, perfecties, voorschriften, meditatie, loslaten, enz, enz.

Het heeft niet de simpele schoonheid van het aanschouwen van de gedachten.

Inderdaad, gewoonweg 'HERKENNEN, 'OP-MERKEN, EN 'MERKEN, that's all.
Consequent was Vrije Guido wel als je onderstaande twee berichten van hem met een tijdspanne tussen van meer dan 10 jaar bekijkt...

'HERKENNEN, 'OP-MERKEN, EN 'MERKEN, that's all.Daar hoef je geen handeling, gedrag, emotie, gevoel, voorstelling, gedachte aan vuil te maken..Je hoeft nergens naartoe of ergens van weg. Al de rest is niets anders dan.. misleiding! :)

Citaat
Het intellect zwelgt in de hypnose van verbeelding... Door Op-merken kan er een constatering zijn dat de vraag het antwoord buiten' sluit en het antwoord de vraag.... Noch antwoorden noch vragen kunnen je vertellen/openbaren Wat' je bent ! all what's happening in that matter is the creation of a comfort zone......

Sagnaar
29 april 2013

Maar helaas pindakaas is Vrije Guido eraan voor al zijn decennia lange moeite doen zijn medemens te leren 'HERKENNEN, 'OP-MERKEN, EN 'MERKEN.

« Laatst bewerkt op: 31-07-2024 06:07 door forumbeheer »