Ik zoek gewoon naar hoe jij nou concreet omgaat met boosheid, haat, woede, agressie, eigenwaan, lust, vijandigheid, trots en eigenwaan, driften, verbeelding etc?
Als acteur zijnde wil jij dat weten. De getuige is vrij van boosheid, haat, woede, agressie, eigenwaan, lust, vijandigheid, trots en eigenwaan, driften, verbeelding etc. De getuige hoeft er helemaal niet mee om te gaan. De getuige hoeft alleen maar getuige te zijn van de boosheid, haat, woede, agressie, eigenwaan, lust, vijandigheid, trots en eigenwaan, driften, verbeelding etc.
Maar acteurs willen andere acteurs bevragen 'hoe ze dat nou flikken'. Nou simpel dus: verlaat de acteur. Wees getuige van de boosheid, haat, woede, agressie, eigenwaan, lust, vijandigheid, trots en eigenwaan, driften, verbeelding. Jammer dat de getuige ook vrij is van humor, anders zou de getuige zich rot lachen om de boosheid, haat, woede, agressie, eigenwaan, lust, vijandigheid, trots en eigenwaan, driften, verbeelding etc van de acteur.
Het lastige in jou visie, vind ik: De ene keer ben je de acteur, en de andere keer de getuige. Net zo makkelijk. Of het 1 of het ander.
Als je seks hebt met je vrouw doe je dat als de acteur en ben je veel meer dan getuige van lust maar ben je uitbater er van, de volger, degene die er in opgaat, zich er door laat leiden.
Ik geloof sowieso niet dat het vaardig, intelligent, wijs en waarachtig is naar jezelf te zien als getuige en als acteur.
Ik deed dit toen ik een puber was en ik kijk er op terug als psychische nood.
Zoals je zelf ook altijd zegt...die getuige is een'zaam, maar als ie i
ets niet is, is 1 met de ander, 1 met gevoelens, 1 met het lichamelijke, 1 met situaties.
Daarom is ie ook altijd zo eenzaam.
De getuige is gewoon de in zichzelf gekeerde en op zichzelf betrokken geraakte geest en meer niet.
De hele indruk van een getuige is een constructie, leeg, niet-zelf.
Dat de geest zich in zichzelf kan keren en zo op zichzelf betrokken, gebeurt meestal als gevolg van trauma, van nare ervaringen, een beschermingsmechanisme.
Dit te boven komen is voor mij precies waar de Dhamma over gaat.
Toch weer uit je schulp komen en die nood oplossen.
Sommige mensen hebben het juist nodig dat ze zich laten gaan. Expressie, loslaten. Uit de schulp. Vertrouwen dat het oke is je te uiten en openen.
Toen ik dit ging doen en me meer en meer ging uiten en openen, was ik al 35 jaar!
Ik zat altijd maar in mijn schulpje. Ik was stilletjes maar er ging heel veel in me om. Ik was niet echt stil!
Ik was heel geremd en oordelend over wat ik echt voelde, dacht, en echt in me omging. Negatief ook.
Dhamma heeft me geholpen hierbij.
Toen ik me meer en meer wat ging openen en uiten heb ik jaren en jaren paniekaanvallen gehad.
Ik was op een bepaald moment als een bom die elk moment kon ontploffen.
Maar ik kon dit alles ook goed verbergen. Zo goed dat therapeuten dit niet eens zagen.
Het werd me teveel.
Het is gewoon niet goed zo teruggetrokken te leven in jezelf maar vaak wordt dat gezien als een kenmerk van wijsheid, heiligheid etc.
Als iets heel waardigs, goeds, moois.
Maar als je er gewoon eerlijk naar kijkt dan speelt er vast dat je gewoon erg geremd bent, erg oordeelt over van alles, dat je overhoop ligt met emoties, een gewoon mens zijn, dat je
nooit de veiligheid gevoeld hebt je te uiten oid. En dat je eigenlijk vol zit met verdriet en pijn en gemankeerdheid. Dat je hart eigenlijk constant bedrukt en triest is en dat je je NIET verbonden voelt.
Maak het ajb niet tot iets heiligs.
Volgens mij moet de introverte echt leren loslaten en zich toeleggen op persoonlijke expressie, zich uiten. Gradueel.
Ik vind zelf dans erg mooi om te zien. Prachtig hoe mensen zich via dans kunnen uiten.
Vroeger danste ik graag maar was vaak te bang en geremd om het te gaan doen.
Ik vind het ook een goed punt dat BA altijd maakt: Dat westerse mensen vaak eerder hele andere dingen nodig hebben dan gebruikelijk is in de Sangha's.
Het is ongelofelijk hoe wij overhoop liggen met de meest gewone menselijk dingen. Zo oordelend.
Maar je moet eerst maar eens een gewoon mens worden, vind ik. Open jezelf, laat los, laat gaan. Kom maar uit het schulpje, onderken je pijn, je verdriet, frustratie, angsten.
Wees moedig, kom er uit.